سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۵ - Sep 14, 2004
خبرهاي كوتاه
* دبير «نخستين كنگره انجمن دندانپزشكي ايران» ، (شعبه فارس) هشدار داد: خطر ابتلا به هپاتيت از طريق مطب هاي دندانپزشكي، ۱۰۰ ميليون برابر ابتلا به ايدز است.
به گزارش ايسنا دكتر عباسعلي پايدار با اعلام اين خبر افزود: ترس از ابتلا به بيماري ايدز، يكي از مهمترين دلايل كاهش مراجعات افراد به مطب هاي دندانپزشكي طي سال هاي اخير بوده، اين در حاليست كه هنوز هيچ مورد ابتلا به ايدز از طريق مطب هاي دندانپزشكي در ايران و در كل دنيا گزارش نشده است.
* بررسي ها در تهران نشان مي دهد از زمان تشكيل شوراهاي حل اختلاف تا كنون كاهشي در حجم پرونده هاي دستگاه قضايي صورت نگرفته است.
عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب افزود: بررسي ها در تهران نشان مي دهد كه شوراهاي حل اختلاف آن طور كه بايد و شايد نتوانسته در كاهش حجم پرونده هاي قضايي و حقوقي موثر واقع شود .
* رئيس انجمن ديابت ايران اعلام كرد: در بسياري از كشورها بيشترين هزينه ديابت به دليل عوارض بيماريست؛ چرا كه اگر يك بيمار ديابتي دچار عوارض آن شود هزينه درمان تا ۲۴ برابر افزايش مي يابد كه مي تواند اقتصاد يك كشور را فلج كند.
وي با بيان اين كه علت اصلي ابتلا به بيماري ديابت كاهش فعاليت جسماني و تغذيه غلط است، اضافه كرد: افراد بالاي ۴۵ سال، ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد چاق، افراد  داراي سابقه خانوادگي ديابت ناشتا، سابقه ديابت در بارداري،  استرس، سقط مكرر نوزاد بالاي ۴ كيلوگرم و اختلال تست تحمل گلوكز از جمله افراد در معرض ابتلا به اين بيماري هستند.
* كليه كاركنان آموزش و پرورش در سال تحصيلي جديد، ۳۰ ساعت آموزش پيشگيري از بيماريهاي مقاربتي مي بينند.
حسيني، كارشناس مسئول دفتر بهداشت و تغذيه وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب اظهار داشت: اولويت آموزش با دبيران زيست شناسي بوده و پيش بيني مي شود دبيران تا ۱۵ آبان ماه اين دوره آموزشي را طي كنند. وي گفت: طبق هماهنگي هاي انجام شده با دفتر برنامه ريزي تأليف كتب درسي برنامه آموزش «پيشگيري از ايدز» در ۶ ماهه اول سال تحصيلي در دبيرستانها اجرا مي شود.
حسيني افزود: جزوه اين برنامه آموزشي كه ضميمه كتاب زيست شناسي است، تا ۱۵ آبان ماه سال جاري به دست دانش آموزان مي رسد.

رئيس سازمان نظام پزشكي:
هيچ جاي كشور كمبود پزشك نداريم
پزشك بايد با در نظر گرفتن ظرفيت كاري و امكاناتي كه در اختيار دارد و اين كه آيا اساسا كار در يك شهر براي او گردش اقتصادي دارد يا خير، محل خدمت خود را انتخاب كند.
دكترشهاب الدين صدر در گفتگو با مهر گفت: با توجه به اين كه ما در حال حاضر در هيچ منطقه اي از كشور با كمبود پزشك مواجه نيستيم ، قانون پروانه مطب كارايي ندارد.
وي افزود: پزشكان بايد حق انتخاب داشته باشند و اين امكان نبايد از آنان سلب شود، چرا كه با داشتن چنين زمينه اي ممكن است كار در يك شهر كوچك را انتخاب كنند.
شهاب الدين صدر در باره ظرفيت به كار گيري پزشكان گفت: آمار ۵ هزار جاي خالي براي به خدمت گرفتن پزشكان مربوط به سال هاي پيش است ، چه بسا اگر سازمان مديريت و برنامه ريزي آمار جديدي را تهيه كند اين ظرفيت افزايش هم داشته باشد. وي افزود: شبكه بهداشت كشور متولي به كار گيري پزشكان است، پس بايد شرايط را براي استخدام آن ها فراهم كند.
رييس سازمان نظام پزشكي گفت: در حال حاضر ۸۵ هزار پزشك در كشور داريم كه از اين تعداد ۶۳ هزار نفر، پزشك عمومي هستند و ۲۲ هزار نفرنيز پزشك متخصص ولي بيشترين مشكل اشتغال مربوط به پزشكان عمومي است.
وي افزود: ما زماني مي توانيم به اين آيين نامه ها عمل كنيم كه با كمبود پزشك مواجه باشيم، اما در شرايط كنوني كه طبق آمارهاي اعلام شده ۱۰ هزار پزشك بيكار در كشور داريم، اجراي چنين آيين نامه هايي غيرضروري به نظر مي رسد.
دكترصدر گفت: در اين زمينه مسئولين استان ها موظف هستند با جذب پزشكان، شرايط زندگي را براي آن ها فراهم كنند. هرچند لازم نيست اين شرايط خيلي ايده آل باشد اما بايد حداقل ها را براي آن ها در نظر گرفت كه از جمله آنها فراهم كردن شرايط اسكان خانواده پزشك و ميزان درآمدي كه او با آن بتواند حداقل يك زندگي معمولي داشته باشد.

۲۱۱ نفر تهراني، ۱۹۶ نفر شهرستاني
شش ماهه اول سال با ۴۰۷ دختر فراري به پايان مي رسد
بيش از ۴۰۰ دختراز خانه هاي خود در تهران و شهرستانها گريخته و در خيابانها سرگردان شده اند.
رييس سازمان بهزيستي استان تهران با اعلام جمع آوري ۴۰۷ دختر فراري در ۶ ماهه اول سال جاري گفت: اخراج از خانه، لامكاني و بي سرپناهي علت فرار ۳۲ درصد دختران بوده است. عباسعلي الصاق در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: مشكلات اقتصادي، اختلافات خانوادگي، بي سرپرستي، اعتياد و اختلال رواني به ترتيب علت فرار ۱۴۹ ، ۴۶ ، ۲۳ ، ۱۰ و ۶ نفر از دختران بوده است.
وي با اشاره به اجراي طرح جذب و جمع آوري دختران فراري از ارديبهشت ماه سال ۸۲ افزود : ۲۴۹ نفر از اين دختران با اجراي طرح جذب و جمع آوري، ۹۸ نفر به صورت خودمعرف و ۶۰ نفر از پايانه ها جمع آوري شدند.
الصاق، ۲۱۱ نفر از اين دختران را تهراني و ۱۹۶ نفر را شهرستاني خواند و به ايسنا اظهار كرد: ۱۰۹ دختر ترخيص و ۲۰۹ نفر ديگر در مراكز بهزيستي نگهداري مي شوند.

وام ازدواج نوبت بندي شد
به منظور تسريع در روند اعطا و اطمينان خاطر زوجهاي جوان وام ازدواج نوبت بندي شد.
دكتر جمشيديان در گفتگو باايسنا افزود: بر اساس اين نوبت بندي نام متقاضيان به ترتيب تاريخ پست مدارك، وارد سيستم و نوبت دريافت وام آنها مشخص مي شود.
وي گفت: با نوبت بندي حق زوجهاي جوان نيز تضييع نخواهد شد و متقاضياني كه زودتر مدارك را ارسال كرده اند، سريعتر وام را دريافت خواهند كرد و اين امر باعث خواهد شد با اطلاع از زمان دريافت وام برنامه ريزيهاي زندگي خود را بهتر انجام  دهند.
دبير ستاد پيوندهاي آسماني شهرداري تهران با بيان اين كه اين نوبت بندي تا پايان ماه مبارك رمضان به پايان مي رسد، گفت: پس از اتمام نوبت بندي از همه زوجهاي جوان براي دريافت وام به ستاد پيوندهاي آسماني دعوت به عمل مي آيد. وي ارائه شماره ملي را براي اعطاي وام ازدواج ضروري دانست و خاطرنشان كرد: اعطاي وام بدون كد ملي با مشكل مواجه مي شود؛ چراكه بسياري از اطلاعات توسط اين كد، تنظيم و وارد سيستم مي شود.
دكتر جمشيديان با بيان اين كه هم  اكنون روزانه ۷۵۰ نفر وام را دريافت مي كنند افزود: با راه اندازي سومين مركز، اعطاي وام ازدواج تا اواخر مهر به روزانه هزار نفر مي رسد.

رئيس سازمان آ موزش و پرورش شهر تهران:
كليه مدارس استيجاري تهران از بلاتكليفي خارج شدند
هيچ مدرسه استيجاري در تهران براي آغاز سال تحصيلي جديد بلاتكليف نمانده است.
نصرالله جواهري پور در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: از بين ۴۱۶ مدرسه استيجاري، ۱۸ مدرسه خريداري شده، ۳۰ مدرسه به مالكين واگذار و مشكل ۵۰ مدرسه حل شده است. وي افزود: در مورد مابقي مدارسي كه حكم تخليه داشتند، با مالكين آنها صحبت كرده و آنها را راضي به تمديد اجاره كرده ايم؛ بنابراين در اول مهرماه امسال هيچ مدرسه اي در تهران مشكل نخواهد داشت. جواهري پور در پاسخ به نتيجه تأمين اعتبار از سوي دولت جهت اين امر گفت: پيگير اين تأمين اعتبار هستيم؛ اما هنوز به نتيجه اي نرسيده ايم؛ اما در هر حال اين اعتبار را بايد در بودجه سال ۸۴ ديد.
رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به طرح ارتقاي شغلي معلمان در تهران گفت: ۶۵ هزار معلم از بين ۱۰۰ هزار نفر پذيرفته شده در طرح ارتقاء پيدا مي كنند.وي با اشاره به كمبود معلم در مقطع كار دانش و فني و حرفه اي گفت: با استخدام حق التدريسي ها كلاسي خالي نمي ماند؛ اما در مجموع نياز به استخدام ۴ هزار معلم در اين دو مقطع داريم.

يادداشت
دانه هاي سمي در كجا مي رويند؟
ابراهيم زاهدي مطلق
پيش از آن كه به ريشه هاي پيچيده جنايت قتل و كودك آزاري در منطقه خاتون آباد و پاك دشت بپردازيم و اين جمله متهم را بررسي كنيم (وقتي كه بچه بودم مورد تجاوز واقع شدم و مي خواستم از همه مردم انتقام بگيرم)، به يكي از فيلم هاي كوئنتين تارانتينو توجه كنيم.
دستور چنين است: «بيل را بكش»؛ نام آخرين ساخته «كوئنتين تارانتينو».
بيل كه بايد كشته شود، چه كسي است؟ تا پايان فيلم، هيچ اثري و ردي از بيل ديده نمي شود. اما «اوما ترومن» (بازيگر نقش اول زن) ديوانه وار به دنبال انتقام است. او براي كشتن هيچ درنگ نمي كند. او كه در روز عروسي اش شاهد كشتار بي رحمانه اقوامش بوده است، تا ژاپن مي رود. نزد حرفه اي ترين استاد سامورايي ها شمشيرزني مي آموزد.
اوما ترومن (كه نامش در فيلم «بيل را بكش، «عروس» است) فقط با انگيزه انتقام، انسان هاي بي شماري را مي كشد. درحالي كه پيش از آن به شدت از خشونت بي زار بود. سردسته شروران كه «عروس» به كشتن او همت مي كند، دختركي سياه پوست است كه مانند خود «عروس»، والدينش را مقابل چشمانش سلاخي كرده اند. «عروس» - علي رغم ميلي باطني اش _ مجبور مي شود اين زن سياه پوست را مقابل چشمان دختر خردسالش بكشد. (بازهم مرگ يك مادر مقابل چشمان فرزند)
فيلم «بيل را بكش» با ظرافت به تحليل رفتارها و انگيزه هاي جانياني مي پردازد كه بي رحمانه مي كشند (به زعم خود انتقام مي گيرند)! تارانتينو در آخرين ساخته اش، ضمن محكوم كردن خشونت هاي اجتماعي، ريشه اين عوامل را در خشونت هايي مي بيند كه در كودكي بر آنها تحميل شده است. به عبارت ديگر، خشونت گرايان فعلي، همان قربانيان خشونت هاي قبلي هستند. هرچند نمي توان حكم قطعي صادر كرد كه همه قربانيان خشونت، تبهكاران آينده مي شوند، اما مي توان ظرفيت اين گونه شخصيت ها و تبديل و تحول آنها را پيش بيني كرد.
«عروس» در روز عروسي اش با مرگ و قتل مواجه مي شود. كشتار بي رحمانه در كليسا؛ عروسي را مي توان نمادي از ميل به زندگي و ادامه حيات گرفت و كليسا را سرچشمه عشق ، دين و توجه به خدا.
شايد تارانتينو مي خواهد بازگشت ناگزير انسان هايي را به ورطه خشونت نشان دهد كه در مسير زندگي و عشق بوده اند.
بيل را بكش، بدون آن كه ردي از بيل به دست دهد، ادامه مي يابد؛ فيلم را _ كه نمادي از جريان زندگي است _ قربانيان خشونت با هدف انتقام پيش مي برند. حال آن كه براي مخاطب نامعلوم مي ماند كه «بيل» (عامل اصلي اين خشونت ها) كيست! شايد بتوان اين طور نتيجه گرفت كه «همه» آدم ها بيل هستند و همه آدم ها «عروس» هستند. آنها در موقعيت هايي كه «عروس» شدن شان مورد تعرض واقع مي شود، تبديل به «بيل» مي شوند و سپس از خشونت آنها «عروس»هاي ديگري تبديل به ... اين چرخه ادامه مي يابد و ادامه مي يابد.
***
متهم به قتل كودكان و تجاوز جنسي به آنان در منطقه پاكدشت مدعي است كه در كودكي اش به او تجاوز شده است. ترديد نبايد كرد كه اين ادعا صحيح است. اما درصورت كذب بودن سخنان وي، بايد فاجعه اي در همين حد و اندازه را از كودكي هاي او سراغ گرفت.
انسان هايي كه به طور روزمره از كنار ما مي گذرند يا در اتوبوس و تاكسي در كنار ما مي ايستند يا مي نشينند، هريك با كوله باري از عشق ها يا نفرت هاي دوران كودكي شان قدم برمي دارند و به ديگران نگاه مي كنند. برخي از همين آدمها  كه در كنار ما زندگي مي كنند، تشنه انتقام هستند. برخي، محتاج محبت. برخي هم سرشار از مهرورزي و انسان دوستي. رفتارهاي روزمره ما مي تواند تعداد هريك از اين آدم ها و انگيزه هاشان را تعيين كند.
كمي، فقط كمي توجه به اطرافمان به ما مي گويد كه چندين قاتل يا متجاوز بالقوه در حاشيه پياده روهاي شهر ما دراز كشيده و فعلا به عنوان كودكان خياباني يا تكدي مي كنند يا به من و شما آدامس و چسب زخم مي فروشند. آمارها مي گويد كه بيش از ۶۰ درصد كودكان خياباني مورد تجاوز جنسي و خشونت واقع مي شوند. اين تجاوزها و خشونت هاي رواداشته شده در حق كودكان، از آنان انسان هايي رئوف و مهربان نمي سازد. بلكه، در دل هريك از آنان شعله اي مي كشد و مي گويد: «بيل را بكش»!
تكمله: چه كسي مسئول ساماندهي و رسيدگي به آلام و دردهاي روزافزون اين كودكان مظلوم است؟ (منظورمان ساماندهي يا جمع آوري نيست؛ بلكه دقيقا رسيدگي به دردها و محروميت هاي آنان است.)
آيا سازمان بهزيستي يا هر سازمان و نهاد ديگري _ حتي افراد حقيقي نظير من و شما _ مي تواند از بار اين مسئوليت شانه خالي كند؟ اگر چنين كرد، آيا مسئوليت عواقب آن را نبايد بپذيرد؟
به هرحال، ما در جامعه اي زندگي مي كنيم كه آن را ساخته ايم؛ همان را درو مي كنيم كه كشته ايم. لعن و نفرين بر قاتلان و جانيان، آخرين حرف هايي است كه به يادمان مي آيد. پيش از آن كه قاتلي پديد آيد، چه گفته ايم و چه بايد بگوييم.

اعتراض به قبولي، اعتراض به مردودي
داوطلبان معترض در مقابل سازمان سنجش تجمع كردند
000723.jpg
جمعي از داوطلبان آزمون سراسري سال ۱۳۸۳ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور روز گذشته با تجمع در برابر سازمان سنجش نسبت به نتايج اين آزمون اعتراض كردند.
به گزارش ايسنا، اين افراد در ساعات اوليه توزيع ويژه نامه اسامي پذيرفته شدگان با مراجعه به سازمان سنجش و تكميل فرم مخصوص اعتراض، درخواست بررسي مورد اعتراض خود را نمودند.
گفتني است، بيشتر اعتراضات در مورد قبولي در رشته  غيرانتخابي و اعتراض به قبول نشدن است.
مادر يكي از داوطلبان درباره علت مراجعه خود گفت: دخترم در رشته تجربي شركت كرده و با رتبه ۹ هزار در رشته كتابداري قم قبول شده است، در صورتي كه اين رشته را انتخاب نكرده بود.
مادر ديگري با ادعاي آنكه فرزندش با رتبه ۲۲۷ كنكور در هيچ رشته اي قبول نشده است، اظهار كرد: پسرم پس از اطلاع از اين مساله، منزل را ترك كرده است و خبري از او ندارم.
داوطلب ديگري معترض بود كه چرا با رتبه ۲ هزار و ۵۳ در دانشگاه غيرانتفاعي پذيرفته شده است و معتقد بود كه مي بايست در دانشگاههاي دولتي روزانه و حداكثر شبانه قبول مي شد.
يكي از مسئولان رسيدگي به اعتراضات، گفت: اين اظهارات براي ما عادي شده است و با اين كه معتقديم بيشتر اعتراضات جنبه رسيدگي ندارد اما رسيدگي مي كنيم تا حق كسي ضايع نشود.
رئيس سازمان سنجش: معترضان تا زمان توزيع كارنامه صبر كنند
دكتر رحيمي، رئيس سازمان سنجش در اين باره با تاكيد بر دقت و صحت نتايج آزمون سراسري، به داوطلبان معترض كنكور توصيه كرد كه تا زمان دريافت كارنامه نهايي خود صبر كنند و سپس اعتراض خود را مطرح كنند، زيرا در كارنامه وضعيت علمي هر داوطلب مشخص شده و بهتر مي توانند قضاوت كنند.
وي زمان ارسال پستي كارنامه داوطلبان را تا پايان مهر ماه اعلام كرد و افزود: اگر پس از ارسال كارنامه اعتراض داوطلبي صحيح باشد آن را اصلاح مي كنيم. ضمن اينكه پس از توزيع كارنامه فرصتي براي اعتراض داوطلبان تعيين مي شود.
وي همچنين گفت: رشته قبولي داوطلبان پذيرفته شده با فرم انتخابي آنها به صورت چشمي و فيزيكي چك شده است بنابراين داوطلبي نمي تواند ادعا كند در رشته غيرانتخابي خود قبول شده است.

صورت وضعيت تخلفات رانندگي و برگ عدم خلاف
از امروز تنها در دفاتر پليس+۱۰ ارائه مي شود
معاونت راهنمايي و رانندگي ناجا اعلام كرد: خدمات مربوط به وضعيت تخلفات رانندگي و صدور برگ عدم خلاف در ۳۵ دفتر پليس + ۱۰ (دفتر خدمات دولت الكترونيك) مستقر در نقاط مختلف شهر تهران از روز سه شنبه ۲۴ شهريور ماه ارائه مي شود.
به گزارش ايسنا، خدمات مورد نظر از تاريخ ياد شده، صرفاً در دفاتر پليس + ۱۰ ارائه شده و شهروندان بايد از مراجعه به مركز اجرائيات شهرك آزمايش و واحدهاي مناطق راهنمايي و رانندگي تهران خودداري كنند.

اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |