جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۸
index
معرفي دو خودرو فورد شلبي و فراري ۶۱۲
شاهكارهاي سال جديد
006153.jpg
باز هم محصولاتي كه براي سال نو عرضه مي شوند! اين بار هم خودروهايي كه براي شما معرفي كرده ام آخرين محصولات شركت هاي سازنده هستند كه به مناسبت سال نو ميلادي عرضه آنها به تاخير انداخته شده است. اين دو خودرو فراري ۶۱۲ معروف به اسكاگليتي Scaglietti و فورد شلبي جي آر- يك هستند. فراري ۶۱۲ را مي توان يك خودروي اسپورت خياباني دانست كه از آخرين فناوري هاي فراري در ساخت آن استفاده شده است، اما فورد شلبي را نمي توان يك خودروي خياباني ناميد. اين خودرو تقريباً چيزي بين يك خودروي تخيلي،جادويي،فانتزي مفهومي و يك خودروي خياباني است، به هر حال هرچه كه باشد، به همراه فراري ۶۱۲ يكي از شاهكارهاي سال جديد خواهد بود.
فورد شلبي جي آر - يك
Ford Shelby GR1
فورد جهت عرضه آخرين محصول خود براي سال جديد ميلادي ساحل «كنگورز و الگانس»
Concours de Elegance را انتخاب كرد، ساحلي كه به محل هميشگي عرضه بهترين خودروهاي دنيا تبديل شده است. آنها اين محصول رويايي و جديد خود را «هنر عملكرد» ناميده اند. هنري كه به واسطه عملكرد بي وقفه و طاقت فرساي طراحان فورد براي خلق اين ماشين ـ كه بدون اغراق مي توان آن را يك اثر هنري دانست ـ خلق شده است.
شلبي به تنهايي يك ماشين اسپورت آمريكايي جذاب نادر است كه فصل جديدي را در آينده فورد گشوده است. «در برنامه هاي ما مدل مفهومي كبرا شلبي يك گام كوچك براي معماران سوپر ماشين جي تي و روابط ما با كرول شلبي Carrol Shelby بود.» جي ميس J Mays رئيس بخش طراحي جهاني شركت موتور فورد در مراسم عرضه شلبي اين جملات را با هيجان خاصي ادا مي كرد، وي سپس ادامه داد:  «و فورد شلبي جي آر - يك، يك جهش بزرگ به آينده فورد است.»
006150.jpg
006147.jpg
جي آر يك با تركيب سطوح  تراشيده مدرن در يك طراحي سرعتي عضلاني نسل جديدي از خودروهاي اسپورت باعملكرد بالا را معرفي مي كند و نتيجه يك سوپر ماشين اسپورت با ويژگي هاي منحصر به فرد برگرفته از فورد و كرول شلبي است. جي آر ـ يك ماشيني دونفره و  فست بك (به خودرويي گفته مي شود كه طراحي نسبت به آن به گونه اي است كه به خودرو اجازه دستيابي به سرعت هاي بالا را مي دهد) كه موتور آن در جلو قرار گرفته است. معماري كلي اين خودرو از معماري فورد جي تي الگوبرداري شده است.
اما مهم ترين ويژگي جي آر ـ يك كه در همه ماشين هاي مفهومي مشترك است بخش طراحي آن است. به صورت كلي در هر مدل جديد كه به بازار عرضه مي شود يك ويژگي از ديگر خصوصيات خودرو بارزتر است اين خاصيت مي تواند طراحي فني باشد، مصرف سوخت باشد، طراحي داخلي باشد و يا طراحي خارجي و كلي خودرو. در جي آر - يك هم همان طور كه گفته شد طراحي آن بسيار جالب و جديد است. اين خودرو را نه مي توان يك خودروي جاده اي صرف دانست و نه يك خودروي مفهومي صرف. طراحي آن بر مبناي فورد شلبي كبرا (مفهومي) پايه گذاري شده است. شلبي كبرا در سال ۲۰۰۴ در نمايشگاه اتومبيل آمريكاي شمالي به عنوان بهترين نمايشگاه انتخاب شد و همين عامل مسئولان فورد را ترغيب كرد تا به فكر ساختن مدل نهايي فورد شلبي كبرا بيفتند. جي آر ـ يك طرحي قرص و اسپورت است كه موقعيت و محل جاي گيري خاص موتور در جلوي آن تغييرات جالبي را در طراحي خارجي ايجاد كرده است. اين خودرو به گونه اي طراحي شده كه انگار در حال حركت است، حتي وقتي متوقف است. در قسمت جلوي خودرو ورودي هوايي تعبيه شده كه هواي خنك خارجي را روي موتور به جريان درمي آورد و هواي داغ و گرم از طريق دريچه ها و شكاف هايي كه بر روي كاپوت  ماشين ايجاد شده اند به بيرون هدايت مي شود. همين جريان مداوم هوا باعث مي شود كه موتور پرقدرت ۱۰ سيلندر V شكل جي آر ـ يك به راحتي و رواني عمل كند و در نتيجه عملكرد نهايي خودرو به مطلو ب ترين حالت خود برسد گنجايش اين موتور پرقدرت ۴/۶ ليتر است و ۶۰۵ اسب بخار نيرو توليد مي كند. گشتاور آن هم ۵۰۱ پوند فوت (۶۷۹ نيوتن متر) در ۵۵۵۰ دور در دقيقه است. از بيشينه سرعت و سرعت صفر تا ۶۰ مايل اين خودرو اطلاعات چنداني در دست نيست. اما اين طراحي خارق العاده توسط چه كساني انجام شده است؟ در استوديو طراحي هاي پيشرفته اروين طراح جواني به نام جورج ساريداكيس مشغول به كار است كه مي توان او را طراح و خالق اصلي جي آر ـ يك دانست. او كه فعاليت  خود را با فورد از سال ۲۰۰۰ شروع كرده است پيش از اين همكاري گسترده اي با طراحان مدل هاي آخر لينكلن و مركوري داشته است. او يك اسكچ (طرح اوليه) طراحي كرده بود كه از طريق استوديو اروين مورد توجه جي ميس واقع شد و اين شروع كار بود.
جي ميس خود در اين مورد مي گويد: «اين بهترين طرحي بود كه من در ۱۰ سال ديده بودم و پس از ديدن اين اسكچ به جاي تصميم گيري براي طراحي اسكچ هاي ديگر سريعاً به فكر عملي كردن آن افتادم.» پس از اين تصميم گيري غير منتظره، اسكچ  اوليه در سه وجه متفاوت ارايه شد و در آخر جي آر ـ يك كنوني ساخته شد. طول، پهنا و ارتفاع اين خودرو به ترتيب ۳/۱۷۳ ، ۶/۷۴ و ۴۶ اينچ است و وزن آن در حدود ۳۹۰۰ پوند (۱۷۷۱ كيلوگرم) است. از ديگر اطلاعات موجود در مورد مشخصات فني فقط مي توان به جعبه دنده شش سرعته دستي آن اشاره كرد. قرار است كه اين خودرو از ابتداي سال جاري به فروش برسد.
فراري ۶۱۲ اسكاگليتي ۲۰۰۵
۲۵۰۰Ferrari 612 Scaglietti
ساختمان مركزي فراري در نزديكي شهر تاريخي مودنا درحال آماده شدن براي برگزاري جشن سال نو ميلادي است. جشني كه طي آن يكي از بهترين توليدات فراري در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت. اين خودرو كه در كنار F430 يكي از محصولات در نظر گرفته شده براي سال نو ميلادي است به افتخار سرجيو اسكاگليتي Sergio Scaglietti، اسكاگليتي نامگذاري شده است. وي يكي از اولين سرمهندسان فراري بود كه تبحرخاصي در به كارگيري مواد جديد در ساخت خودرو داشت. او استاد فرم دادن به آلومينيم بود و به همين خاطر ابداعات و نوآوري هاي زيادي در رابطه با خودروهاي چهار نفره سبك وزن از خود نشان داده بود. ۶۱۲ كه توسط پينينفارينا Pininfarina طراحي شده طراحي موفقي است بر پايه مدل كوچكتر و قديمي ۴۵۶ M كه در نوع خود بسيار نوين و پيشرفته بود. البته ۶۱۲ فقط مدل به روز شده ۴۵۶ ام نيست بلكه خود به كلي يك خودروي جديد است. ۶۱۲ نسبت به مدل قبلي بزرگتر است اما به لطف بدنه فضايي و بدنه آلومينيمي اش ۱۳۲ پوند سبك تر است. همانند ،۴۵۶ در اسكاگليتي هم موتور خودرو در ميانه جلو قرار گرفته است. خاصيت وضعيت قرار گرفتن موتور در ميانه جلو اين است كه اولاً مركز گرانش و ثقل پايين مي آيد. ثانياً وضعيت پخش وزن در خودرو به صورت ۴۶ درصد در جلو و ۵۴ درصد در عقب درخواهد آمد.
۶۱۲ بزرگترين ماشين جاده اي است كه تاكنون سازندگان خودروي ايتاليا ساخته اند. در واقع محصولات فراري از آنچه كه شما فكر مي كنيد بزرگتر هستند. در اين محصولات فضاها ـ چه داخلي و چه خارجي ـ فداي امكانات بي نظير فني خودرو مي شوند، چيزي كه فراري به خاطر آن گهگاه سرزنش مي شود.
در ۶۱۲ اين بار علاوه بر ويژگي هاي فني كه حجم كلي خودرو را بالا برده اند، طراحان با ايجاد فضاهاي باز در داخل ماشين سعي كرده اند راحتي سرنشينان خود را به بالاترين حد ممكن برسانند. آنها در اين راه موفق بوده اند، اما ناگزير حجم و اندازه كلي خودرو بسيار بيشتر از ديگر خودروهاي فراري و ديگر شركت هاي ايتاليايي است.
006174.jpg
006159.jpg
همان طور كه گفته شد در زياد شدن حجم و اندازه محصولات فراري امكانات فني نقش موثري دارند در ۶۱۲ هم موتور پرقدرتي به كار گرفته شده است كه در كنار تمام محاسن خود، عيب بزرگي هم دارد و آن اندازه بزرگ بيش از حد آن است. اين موتور تماماً از جنس آلومينيم است، ۱۲ سيلندر به صورت V  دارد كه در هرسيلندر چهار سوپاپ تعبيه شده است. گنجايش اين موتور ۷۵/۵ ليتر است. اين موتور كه با سيم كنترل مي شود (drive-by-wire) ۵۳۲ اسب بخار نيرو توليد مي كند يعني ۹۸ اسب بخار بيشتر از ۴۵۶ جي تي گشتاور ۶۱۲ هم با توجه به موتور پرقدرت آن ۴۳۴ پوند فوت است. بنابر گفته مسئولان شركت، ۶۱۲ فاصله صفر تا ۶۲ مايل را در ۱/۴ ثانيه مي پيمايد كه نسبت به مدل هاي قبلي يك دهم ثانيه سريع تر است. بيشينه سرعت آن هم ۱۹۶ مايل بر ساعت برابر ۳۶۵ كيلومتر بر ساعت است. اين خودرو براي جلب نظر و رضايت مشتريان پر و پا قرص و هميشگي فراري در دو مدل عرضه خواهد شد، در مدل اول اسكاگليتي با يك جعبه دنده شش سرعته دستي عرضه خواهد شد اما در مدل دوم، ۶۱۲ با آخرين نسل جعبه دنده هاي الكتروهيدروليك نيمه اتوماتيك فراري به اف يك اي تغيير نام داده است كه در اختيار خريداران قرار خواهد گرفت كه فرق اين دو مدل علاوه بر جعبه دنده در قيمت چشمگير آن خواهد بود. در اف يك اي تغيير دنده توسط پدهايي كه در دو طرف فرمان قرار خواهند گرفت انجام خواهد شد و يا در صورت تمايل به انتخاب راننده تغيير دنده به صورت اتوماتيك انجام مي شود. با توجه به شناختي كه از خريداران هميشگي فراري در دست است احتمال مي رود ۸۰ تا ۹۰ درصد خريداران خواهان مدل دوم ۶۱۲ باشند. اما چيزي كه شايد طرفداران فراري را كمي ناراحت كند صداي كم موتور است! هميشه روشن كردن يك فراري با صدايي همراه است كه به عنوان سمبل فراري شناخته مي شود اما اين بار در ۶۱۲ با وجود يك موتور پرقدرت ۱۲ سيلندر هنگام روشن كردن ماشين صداي كمي به داخل اتاق خواهد آمد تقريباً همانند چيزي كه در ماشين هاي لكزوس Lexus مشاهده مي كنيم. اما چيزي كه اين بار به دقت از سوي مسئولان طراحي داخلي فراري و در راس آنها فرانك استفنسن رعايت شده است استفاده از مواد انرژيك در داخل ماشين است. علاوه بر اينها حتي در كوچكترين جزييات هم وسواس خاصي نشان داده شده است. با توجه به تمام چيزهايي كه در مورد ۶۱۲ گفته شد، رنج قيمتي آن در حدود ۲۵۰ هزار دلار خواهد بود كه اين قيمت با توجه به رنگ هاي مختلف ماشين و امكانات درخواستي و استاندارد آن متفاوت خواهد بود. طول، پهنا و ارتفاع اين خودرو به ترتيب ۹/۱۹۲ ، ۷۷ و
۹/۵۲ اينچ است و وزن خشك آن ۴۰۵۷ پوند خواهد بود. اين ماشين  به صورت همزمان در نقاط مختلفي در جهان به فروش خواهد رسيد، ماشيني كه هديه بسيار مناسبي براي كريسمس به نظر مي رسد!

خبر
ثبت ركورد توسط مونتويا
006141.jpg
خوان پابلو مونتويا راننده كلمبيايي تيم ب ام و ـ ويليامز سريع ترين دور تاريخ مسابقات فرمول يك را در مسابقه بزرگ مونزاي ايتاليا به ثبت رساند. او كه پيش از اين هم ركورددار سريع ترين دور مسابقات بود، يك دور از دورهاي مسابقه را در مونزا با سرعت ميانگين ۲۴۲/۲۶۴ كيلومتر بر ساعت معادل ۹۴۹/۱۶۲ مايل بر ساعت طي كرد كه سريع ترين دور در مسابقات فرمول يك محسوب مي شود. اما سريع ترين مسابقه تاريخ فرمول يك به روبنز باريچلو راننده برزيلي فراري مربوط مي شود كه ميانگين سرعت وي در كل مسابقه ۳۹۵/۲۶۰ كيلومتر بر ساعت بوده است. با توجه به قوانين جديد مسابقات كه به خاطر بالابردن ايمني ماشين ها بايد كم سرعت تر از الان ساخته شوند، به نظر مي رسد ركورد اين دو نفر تا سال ها دست نخورده باقي بماند.

حضور مرسدس بنز در اپن چين
006144.jpg
مسئولان برگزاري اپن تنيس چين اعلام كردند كه آنها با شركت معتبر خودروسازي مرسدس بنز آلمان به يك توافق بلند مدت رسيده اند كه طي آن شركت آلماني به عنوان اسپانسر مسابقات برگزيده خواهد شد. شركت مرسدس بنز كه يكي از شركت هاي مستقل تحت نظر دايملر كرايسلر اي جي است با عقد اين قرارداد مي تواند به حضور خود در بازار چين اميدوار باشد. اهميت عقد اين قرارداد براي مرسدس در اين است كه اين مسابقات كه هر ساله به صورت منظم برگزار مي شود علاوه بر چين در سراسر دنيا بازتاب وسيعي خواهد داشت. مرسدس بنز علاوه بر اين مسابقه، چندين سال است كه حمايت كننده اي تي پي تور هم هست. اي تي پي تور مسابقات سالانه تنيس دنيا است كه يكي از پربيننده ترين رويدادهاي ورزشي دنيا محسوب مي شود.

بلاتكليفي باتن
006171.jpg
مذاكرات بر سر اين كه «باتن» راننده انگليسي تيم بار هوندا در فصل آينده به عضويت كدام تيم درخواهد آمد از امروز تا دو هفته ديگر بايد به نتيجه برسد. باتن انگليسي كه اين فصل را در تيم بار هوندا عضويت دارد قراردادي با مسئولان
ب ام و ـ ويليامز به امضا رسانده است كه طي آن وي از فصل آينده ـ فصل ۲۰۰۵ ـ براي اين تيم انگليسي آلماني رانندگي خواهد كرد. اين در حالي است كه مسئولان بارهوندا اخيراً اعلام كرده اند آنها هم با باتن براي همكاري در فصل آتي به توافق رسيده اند. به همين خاطر كميته ثبت قراردادهاي مسابقات به بررسي هر دو ادعا پرداخته و قرار است تيمي از حقوقدانان خود را براي بررسي هرچه بيشتر موضوع مامور رسيدگي به اين پرونده كنند. قرار است نتيجه نهايي بررسي اين پرونده دو هفته ديگر در خلال برگزاري مسابقه بزرگ چين در شانگهاي اعلام شود.

نمايشگاه خودرو در چين
006156.jpg
نمايشگاه بين المللي اتومبيل چائويانگ در چين روز پنج شنبه افتتاح خواهد شد. در اين نمايشگاه شركت هاي معتبر داخلي و خارجي از قبيل فولكس واگن، بنز، ولوو و ب ام و آخرين محصولات خود را عرضه خواهند كرد. راديو بين المللي چين با اعلام اين خبر از استقبال گسترده داخلي صاحبان صنايع خودروسازي چين از اين نمايشگاه هم خبر داد. در اين نمايشگاه مردم مي توانند خودروهاي مورد علاقه خود را تست كنند و تسهيلات مناسبي براي خريد خودرو در اين نمايشگاه در نظر گرفته شده است. در چند سال گذشته بازار بزرگ و دست نخورده آسياي جنوبي و شرقي به ويژه چين مورد توجه شركت هاي بزرگ خودروسازي قرار گرفته است و شركت فعال در اينگونه نمايشگاه ها هم در ادامه سياست نفوذ در اين بازار است كه از سوي شركت هاي بزرگ دنبال مي شود.

خبر
جديدترين محصول فراري به بازار عرضه مي شود
006168.jpg
شركت ايتاليايي ـ آلماني فراري قصد دارد در آغاز سال جديد ميلادي آخرين محصول را با نام فراري اف ۴۳۰  به بازار عرضه كند. اين محصول را مي توان اولين نمونه ازخانواده هشت سيلندر جديد فراري دانست. اين ماشين فوق العاده ازتجربيات گرانبهاي فراري در زمينه فناوري استفاده از آلومينيم كه از پروژه  ساخت مودنا ۳۶۰ شروع شده است بهره هاي فراواني مي برد.
علاوه بر اين اف ۴۳۰ اولين خودرويي است كه دستاوردهاي فراري در ماشين هاي تك سرنشين مسابقات فرمل يك، تقريباً عيناً در آن پياده شده است، البته با كمي تغييرات خلاقانه براي قابل استفاده شدن درسطح معابر عمومي. يكي از اين فناوري هاي اقتباس شده كه براي اولين بار در سطح جهان به كار گرفته مي شود ديفرانسيل  الكترونيك است و دومين مورد كليدهاي نصب شده روي فرمان است كه كنترل تقسيم نيرو مولد را برعهده دارد (رانندگان فرمول يك به اين سيستم «مانتينو» Manettino مي گويند.)
يكي ديگر از امكانات بسيار خوب اين خودرو موتور بسيار خوب آن است. اين موتور بسيار سبك و فشرده است، ۴۳۰۰ سي سي گنجايش دارد و تعداد هشت سيلندرV شكل به صورت ۹۰ درجه در آن تعبيه شده است. قدرت خروجي اين موتور پرقدرت ۴۹۰ اسب بخار است كه تقريباً برابر ۱۱۴ اسب بخار به ازاي هر ليتر است. از اين موتور در برلينتا هم استفاده شده است. در سيستم ترمز اين خودرو از ديسك هاي كربن ـ سراميك استفاده شده است كه در
006165.jpg
موقعيت هاي اضطراري عملكرد خوبي از خود نشان مي دهند. اما يكي از پيشرفته ترين سيستم هاي فني اين خودرو سيستم جعبه دنده آن است. اين جعبه دنده كه از مدل هاي فرمول يك فراري اقتباس شده است زمان تغيير دنده را به مقدار بسيار زيادي كاهش مي دهد و همين موضوع باعث مي شود عملكرد خودرو به صورت قابل قبولي درآيد. اف ۴۳۰ در چهار ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت دست مي يابد و بيشينه سرعت آن ۱۹۶ مايل بر ساعت برابر (۳۱۵ كيلومتر در ساعت) است. گشتاور اين خودرو هم ۴۶۵ نيوتن متر است. طراحي آيروديناميك اف ۴۳۰ هم در نوع خود بي نظير است. در اين طراحي از آخرين فناوري هاي روز دنيا استفاده شده كه از جمله آنها مي توان به زير بدنه مسطح و باله هاي بزرگ عقب اشاره كرد كه تاثير زيادي بر افزايش ثبات ماشين دارند.
006162.jpg
طول، پهنا و ارتفاع ماشين به ترتيب ۴۵۱۲ ميلي متر (۶/۱۷۶ اينچ)، ۱۹۲۳ ميلي متر (۷/۷۵ اينچ) و ۱۲۱۴ ميلي متر (۸/۴۷ اينچ) است. وزن اين خودرو با توجه به استفاده از آلومينيم در ساخت آن ۱۴۵۰ كيلوگرم برابر ۳۱۹۷ پوند است. اف ۴۳۰ قرار است در نمايشگاه اتومبيل پاريس كه در ماه جاري ميلادي در فرانسه برگزار مي شود در معرض ديد عموم قرار  گيرد و قيمت آن نيز احتمالاً با عرضه آن در اول سال ميلادي جديد مشخص خواهد شد، قيمتي كه احتمالاً چندان هم پايين نخواهد بود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۵۹:۱۲ ـ
اذان مغرب: ساعت ۲۷:۱۹
اذان صبح فردا: ساعت ۲۳:۵

ماشين
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |  ديدار  |
|  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |