جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۸
index
به دنبال نوجوان ويروس نويس
006228.jpg
همان گونه كه در خبرها آمده بود، پيگيري كنندگان قانوني كشور آلمان، يك
دانش آموز ۱۸ ساله  آلماني را به جرم نگاشتن ويروس كامپيوتري كه در بهار سال گذشته به ميليون ها كامپيوتر در سراسر جهان آسيب رساند، تحت تعقيب قرار دادند.
فرد مظنون كه تنها با عنوان Sven Jaschan معرفي شد، به اتهام ايجاد اختلال و خرابكاري كامپيوتري و يا به قول معروف ايجاد ويروسي كه به سرعت برق توسط اينترنت منتشر گشت و ميليون ها دلار خسارت به بار آورد، تحت تعقيب قانوني قرار گرفت.
مسئولان قانوني پيگيري ماجراي ويروس ساسر در شمال آلمان گفته اند كه ۱۴۳ شركت و سازمان مختلف قرباني اين ويروس شده اند و به نظر مي رسد كه ادعاي خسارت آنان Sven را دست كم به پنج سال زندان محكوم خواهد كرد.
اين نوجوان در ماه مه پس از يورش ناگهاني پليس به منزل والدين وي روتنبرگ (شهر كوچكي در شمال ايالت Lower Saxony) دستگير شد و به نگارش اين ويروس اعتراف كرد.
گفتني است كه به دنبال اعلام مايكروسافت براي پرداخت جايزه اي معادل ۲۵۰ هزار دلار براي دستگيري نگارنده  نابغه اين ويروس، جست وجوگران، موارد مختلفي را از خانه  اسون از جمله كامپيوتر شخصي وي به تصرف خود درآوردند.
اسون هنگام بازجويي و پاسخ دادن به پرسش ها به نگارش ويروس ساسر اعتراف كرد و اين در حالي است كه مسئولان معتقد هستند كه ممكن است وي نگارنده ويروس مخرب ديگري به نام Netsky كه در ماه فوريه منتشر شد، نيز باشد.
Helmut Trentmann رئيس تيم پيگيري قانوني ماجراي ساسر مي گويد: «شكي نيست كه ويروس ساسر به تمام جهان خسارت وارد كرده است. با اين حال، هنوز شركت هايي كه به طور عمده در اين ماجرا صدمه ديده اند، عليه Sven J. شكايت نكرده اند و اين چيزي است كه اين پرونده را براي ما بسيار مشكل ساخته است. ما هم اكنون، بر نوك قله كوه يخ شناوري ايستاده ايم، اما هيچ گزارشي از سوي شركت هايي كه به طور چشمگيري خسارت و آسيب ديده اند، دريافت نكرده ايم.»
گفتني است كه ويروس ساسر روز اول ماه مه منتشر شد و در طول كمتر از يك هفته به ۱۸ ميليون كامپيوتر در سراسر جهان آسيب رساند و به دنبال آن برخي از كسب و كارها براي مقابله با اين ويروس و از بين بردن آن به طور موقت تعطيل شدند.

بازي
در جست وجوي اسكوبي
اسكوبي دو
006225.jpg
اسكوبي سگ بامزه و زرنگي را كه همراه يك گروه از دوستانش به كشف حقايق و رازهاي ماجراهاي ترسناك مي پرداخت به ياد داريد؟ حالا اسكوبي و دوستانش با يك بازي كامپيوتري پيش ما برگشته اند.
اين بازي همزمان با پخش فيلم سينمايي اسكوبيدو روانه بازار شد، اما آنچه كه در اولين برخورد با بازي به نظر مي آيد بيشتر محيط بچگانه و كودكانه آن است كه در واقع براي بچه ها ساخته شده است، در هر صورت انجام آن براي افراد بزرگتر به دليل تجديد خاطرات و زيبايي ها و جذابيت هاي خاص خودش نيز توصيه مي شود اما محيط كودكانه، داستان شيرين و از همه مهم تر آساني كنترل بازي حكايت از اين دارد كه بازي براي بچه ها ساخته شده است.
شما در اين بازي بايد به دنبال موجودات عجيبي كه به مردم آزار مي رسانند، برويد و با هوش و ذكاوت خود كشف كنيد كه چه كسي در پشت همه اين اتفاقات ناگوار و ناگهاني قرار دارد. از ديگر نكات مهمي كه مي توان اشاره كرد اين است كه شما مي توانيد همه شخصيت هايي را كه در فيلم و كارتون اسكوبيدو حضور داشته اند انتخاب كنيد اما در ابتدا در نقش اسكوبي بازي را آغاز خواهيد كرد، بعد از گذشت مدت زماني مي توانيد به منوي بازي رفته و شخصيت خود را تغيير دهيد در ضمن قسمتي نيز وجود دارد كه به شما اطلاع مي دهد كه تا چه مرحله اي از بازي را گذرانده ايد و چه ميزان به پايان آن مانده است.
بازي اسكوبي از قسمت هاي مختلف و متفاوت تشكيل شده است كه هر قسمت از هيجان و زيبايي هاي خود برخوردار است به عنوان مثال در يك مرحله بازي همانند پازل بايد سنگ ها و اشياي موجود بر سر راهتان را آنقدر بالا و پايين، چپ و راست حركت بدهيد تا راه باز شده و وارد قسمت هاي بعد شويد و يا آن كه در يك مرحله ديگر بايد لباس و كفش مردم را كه دزديده شده است يافته و به صاحبان آنها برگردانيد و يا در قسمتي ديگر از بازي موظف هستيد كه به انسان هايي كه از بالاي كوه سقوط كرده اند كمك كرده و براي آنها آب و غذا تهيه كنيد.
بازي داستاني جذاب و كاملاً شيرين دارد، هرچند گاهي خسته كننده به نظر مي رسد اما داستانش جذاب تر از خيلي از بازي هاي ديگر است. در ضمن دموهاي بامزه و خنده داري كه در پايان و آغاز هر بخش نشان داده مي شود حال و هواي ديگري به بازي بخشيده است.
بازي از اتفاقات ناگهاني و هيجان انگيزي نيز برخوردار است بدين ترتيب كه در هر كدام از قسمت هاي بازي چيزهاي مختلفي پنهان است و در ضمن با توجه به فعاليت و مدت زماني كه شما براي به پايان رساندن مراحل استفاده مي كنيد به شما جوايز و يا به عبارتي Bonus هاي مختلفي كه شامل مراحل اضافي است، اختصاص داده مي شود. البته هر كدام از آنها محدوديت زماني دارند به طور مثال در يكي از اين مراحل در محيطي كه روح ها و شبه ها حضور دارند، بازي خواهيد كرد.
كنترل بازي نيز خيلي ساده است و تنها چيزي كه شما در بازي از آن استفاده مي كنيد ماوس خواهد بود حتي در بعضي مراحل كه در نقش اسكوبي هستيد خود او به مكان هاي مورد نظر بدون آن كه شما به او بگوييد مي رود.
006222.jpg
اما گرافيك بازي چندان عالي و بي نظير نيست و تنظيمات چنداني هم براي آن وجود ندارد، البته شخصيت ها سه بعدي ساخته شده  اند ولي محيط اطراف شما به صورت دو بعدي است و در ضمن محيط هاي دور دست نيز بيشتر شبيه نقاشي هستند و از نظر رنگ به صورت ۱۶bit هستند و آنچه كه مي توان گفت اين است كه در مورد گرافيك بازي انتظار چندان زيادي نداشته باشيد اما آنچه كه باز مي توان گفت اين است كه گرافيك با توجه به موضوع و سبك حاكم و باز نسبت به بازي هاي هم سبك خود خوب طراحي شده است. اما صداهاي بازي همان صداي اصلي شخصيت ها در فيلم و كارتون آن است و با دقت و كيفيت بالايي نيز طراحي شده است و موزيك هاي بازي نيز همان موزيك هايي است كه در فيلم به كار رفته است و به عبارتي در اين قسمت نيز مشكلي به چشم نمي آيد.
اما در مجموع Scooby Doo 2 : Monsters Unleashed با وجود موضوع و سبك كودكانه خود اما به دليل هيجان و زيبايي هاي خاص خود به بزرگترها نيز توصيه مي شود و از مهم ترين ويژگي هايي كه من فراموش كردم متذكر شوم اين است كه اين بازي بر روي پايين ترين سيستم هاي كامپيوتري نيز قابل اجرا است، اما شايد فكر كنيد كه بازي به صورت فكري ساخته شده و داري مراحل و معماهاي سختي است اما بايد گفت كه حل معماهاي آن كمتر از ۱۰ ثانيه طول نخواهد كشيد و شما به سادگي مي توانيد همه آنها را حل كنيد، اسكوبي و گروه بامزه او در انتظار شما هستند!

سخت افزار
ويروسي شدن در۲۰ دقيقه
شبكه مشورت ـ براي افراد بي شماري مهم است كه بدانند يك حادثه در چه مدتي اتفاق افتاده است.
سفينه فضايي چالنجر در كمتر از ۷۳ ثانيه بعد از بلندشدن منفجر شد. در شش دقيقه آتش سوزي سيرك هارتفورد باعث كشته شدن ۱۵۰ نفر از مردم شد كه بيشتر آنها زنان و كودكان بودند. در كمتر از دو ساعت و ۴۰ دقيقه كشتي غرق نشدني تايتانيك پس از برخورد با كوهي از يخ در سرو صداي اقيانوس خاموش شد.
اين مقوله براي كامپيوتر و سيستم هاي كامپيوتري نيز اتفاق افتاده و حوادث ناگوار فراواني نيز براي شبكه هاي كامپيوتري و به خصوص اينترنت رخ داده است. كرم Slammer يكي از اين دسته حوادث است كه در كمتر از ۱۰ دقيقه رخ داده است. پخش شدن كرم Nimda در سراسر جهان كمتر از يك ساعت و نيم طول كشيده است. كرم Witty تقريباً ۴۵ دقيقه طول كشيد تا با فراغت كامل تمامي سيستم هايي كه قابليت آلوده شدن را داشتند، آلوده كند.
نسخه دوم كرم CodeRed كه آهسته تر از نسخه قبلي خود سيستم ها را آلوده مي كرد در ۱۴ ساعت ۳۵۹ هزار سرور را آلوده كرد يعني دو هزار سيستم در هر دقيقه !
حال اجازه بدهيد كه يك زمان جديد براي انتشار يك حادثه بد در سطح اينترنت بيان كنم: ۲۰ دقيقه !زمان زيادي نيست ! شما نمي توانيد بيشتر شهرها را در كمتر از ۲۰ دقيقه بپيماييد.
شما فكر مي كنيد كه چه تعدادي از سيستم هايي با ويندوز XP وجود دارند كه به اينترنت متصل هستند و هنوز آسيب پذيرند؟
مشكل ! راه حل؟
براساس گراف امنيتي SANS ميانگين آلوده شدن سيستم ها به وسيله كرم ها و ويروس ها فقط ۲۰ دقيقه بوده است. توجه داشته باشيد كه اين مقدار كمتر از نصف ميانگين سال قبل بوده است. البته بايد گفت كه اين ميانگين متغير بوده و از يك ساعت در كريسمس ۲۰۰۴ تا ۱۵ دقيقه در بهار همان سال تغيير داشته است.
طبق بررسي هاي SANS براي به روزكردن يك سيستم زمان ۲۰ دقيقه بسيار كم است. اگر شما يك كامپيوتر جديد بگيريد پس از نصب ويندوز بايد به اينترنت متصل شويد تا سيستم خود را به روز و اصلاحيه هاي مايكروسافت را نصب كنيد و سيستم خود را دوباره راه اندازي و دوباره اصلاحيه بعد را دريافت كنيد و دوباره سيستم را راه اندازي كنيد (تا بي نهايت ! ) تازه در كنار آن يك آنتي ويروس به روز هم داشته باشيد.
(هر چند كه با تاسف بايد گفت كه بسياري از كاربران
(بله تعداد زيادي از كاربران!) در مورد نصب اينگونه اصلاحيه ها كمترين اطلاعي ندارند).
راستي فراموش كردم كه بگويم بايد SP2 را نيز دريافت كنيد حدود ۲۰۰ مگابايت!
خب ! حالا اين سؤال مطرح است كه چند درصد كاربران مي توانند در كمتر از ۲۰ دقيقه تمامي اين كارها را انجام دهند؟
فراموش كنيد ! من و شما حقيقت را بهتر مي دانيم!
افراد وقتي سيستم خريداري مي كنند سريع كابل شبكه يا مودم را نصب مي كنند و به سايت هاي چت مي روند تا ساعت ها وقت خود را آن جا صرف كنند. اي ميل دوستشان را مي خوانند و يا به دنبال يك برنامه و يا موسيقي جديد مي گردند! اصلاحيه هاي مايكروسافت ؟! چي هست اصلاً ؟! به روز كردن ويندوز ؟ ها ها ؟! آخر براي چه نيازي دارم كه از سيستم خود محافظت كنم؟ بي خيال آقا!
و فقط ۲۰ دقيقه طول مي كشد!
انستيتو SANS اقدام به انتشار يك PDF يك مگابايتي كرده است با عنوان ويندوز XP ، ادامه حيات از روز اول كه مقاله خوبي است و بايد از انستيتو SANS براي انتشار آن تشكر كرد. در اين مقاله بسيار ساده و مختصر بيان شده كه قبل از استفاده از ويندوز XP چه كارهايي بايد انجام داد. اما هنوز مشكل اساسي اين است كه آيا پدر و مادر و دوستان من آن را مي خوانند؟ البته بعد از ترجمه آن به فارسي چون دانشجويان و تحصيلكرده هاي ما هم حال ندارند آن را ترجمه كنند ! يك جزوه ۱۳ صفحه اي مطمئن باشيد كه عكس هم دارد ! اما هنوز هم با ديده شك بدان نگاه مي كنند ! بخوانم يا نخوانم مسئله اين است!
اما بهترين كاري كه مي توان در اين مدت انجام داد اين است كه كامپيوترهاي جديد را با SP2 ارايه دهيم كه در آنها ديواره آتش به صورت پيش فرض اجرا شده باشد. دوستان زيادي هستند كه با من تماس مي گيرند و از كندي سيستم خود و تبليغات ناجوري كه هنگام مشاهده صفحات سايت ها براي آنها ارسال مي گردد ناله مي كنند اما وقتي به آنها گفته مي شود كه هر برنامه اي را از اينترنت دريافت نكنيد و هر اي ميلي را باز نكنيد با بي تفاوتي مي گويند: بي خيال! تازه از همه اينها گذشته SP2 فقط براي ويندوز XP است در صورتي كه ۲۵ درصد سيستم ها هنوز ويندوز ۹۸ دارند و بيش از ۲۵ درصد سرورهاي دنيا هنوز از NT4.0 استفاده مي كنند!
براي داشتن يك اينترنت خوب خيلي خوشحال كننده است كه مايكروسافت با SP2 خود ديواره آتش را به صورت پيش فرض اجرا مي كند. اگر كاربران به خوبي آموزش نبينند و آشنايي لازم را با آنها نداشته باشند بايد آنها را مستلزم كرد كه از برنامه هاي سختگيرانه تري براي ارتباط با اينترنت استفاده كنند و همين باعث مي شود كه سيستم آنها به راحتي در دسترس ديگران قرار نگيرد.

DVDفن آوري نسل جديد
سينمايي كوچك در خانه
006231.jpg
دنياي رسانه اي امروز با ورود و تكامل يك فناوري ذخيره سازي دچار انقلاب شگرفي شده است، تحولي كه دي وي دي ها در صنعت فيلم ايجاد كرده اند را مي توان با انقلابي مقايسه كرد كه فناوري CD در دنياي موسيقي به وجود آورد.
بسياري از فيلم هاي سينمايي اين روزها بر روي ديسك هايي منتشر مي شوند كه به دي وي دي معروف هستند؛ حجم كافي اينگونه ديسك ها باعث شده، فيلم ها با كيفيت بسيار عالي و با صداي موسوم به دالبي (يا در موارد جديدتر DTS) ضبط شده در اختيار علاقه مندان قرار بگيرند، اين درحالي است كه قيمت مناسب دي وي دي ها، عامل مناسبي در محبوبيت آنها در مقابل ديگر روش هاي جديد
ذخيره سازي ديجيتالي به شمار مي آيد، افزودن ويژگي هاي تازه به دي وي دي مانند استفاده از چند دوبله مختلف به زبان هاي مهم دنيا از جمله ديگر عواملي است كه مصرف كننده چنين محصولي را جذب مي كند.
دي وي دي نخستين بار در سال ۱۹۹۷ وارد بازار شد، اما در سال ۲۰۰۱ تقاضاي خريد آن چنان اوج گرفت كه گفته مي شد تاكنون كمتر كالايي مصرفي از چنين سرعت رشدي در ميزان محبوبيت برخوردار بوده است، حالا ديگر دي وي دي ها اولين پيشنهاد مردم آمريكا به عنوان هداياي كريسمس و يا جشن تولد هستند.
زماني كه دستگاه هاي پخش دي وي دي براي نخستين بار وارد بازار شدند، حداقل قيمتي در حدود ۶۰۰ دلار (۴۲۰ پوند) داشتند اما اكنون اين دستگاه ها به قيمت ۱۰۰ تا ۱۷۵ دلار عرضه مي شوند.
اما يك سئوال اساسي! دي وي دي دقيقاً چيست؟
DVD چيست
DVD در واقع حرف اول كلمات
«Digital Versatile Disc» است كه به معناي «ديسك چند منظوره ديجيتالي» است اما چون در طول سال هاي گذشته، مهم ترين كاربرد اين فناوري قدرتمند ذخيره فيلم هاي ويديويي است بسياري آن را مخفف كلمات «Digital Video Disc» قلمداد مي كنند.
دي وي دي ها در واقع ديسك هاي ظرفيت بالايي در ابعاد يك سي دي هستند با اين تفاوت كه مي توانند ظرفيتي تا ۲۵ برابر يك سي دي داشته باشند؛ از آنها معمولاً براي ذخيره فيلم، بازي، موسيقي و اطلاعات شخصي استفاده مي شود اما محبوبيت آنها بيشتر به دليل اين است كه در سال هاي اخير بسياري از فيلم هاي سينمايي بر روي دي وي دي منتشر مي شوند و حاوي اطلاعاتي مثل فيلم، فايل هاي صوتي (حاوي دوبله فيلم در زبان هاي مختلف) كه به صورت دالبي ضبط شده اند و زيرنويس زبان هاي مختلف هستند.
دي وي دي ها در دستگاه هاي CD-Drive يا همان CDخوان هاي معمول كامپيوترها قابل خواندن نيست. بلكه نياز به درايو مخصوص دي وي دي دارند.
ساختار داخلي DVD
* ابعاد (شعاع و ضخامت) DVD مشابه CD است و به روش مشابهي نيز توليد مي شود اما در اصل دي وي دي از دو ديسك ۶/۰ ميلي متري به هم چسبيده تشكيل شده است، كه مي توان بر روي هر دو يا يكي از اين ديسك ها اطلاعات ذخيره كرد. آنچه كه حجم ذخيره سازي بالا را در يك دي وي دي سبب مي شود فشرده بودن طراحي آن است.
* دي وي دي در انواع تك لايه/دو لايه و تك رو/دو رو توليد و عرضه مي شود.
* هر لايه يك دي وي دي حداكثر توانايي ذخيره ۷/۴ گيگا بايت اطلاعات را داراست و در هر سمت دي وي دي، با فرض دو لايه بودن آن مي توان حداكثر ۵/۸ گيگا بايت اطلاعات ذخيره  كرد.
* دي وي دي ها از فرمت فايل موسوم به UDF استفاده مي كنند.
* دي وي دي ها داراي انواع قابل ضبط (Recordable) و انواع قابل بازنويسي
(Re-Writable) هستند.
* سازگاري با CD نيز يكي از ويژگي هاي دي وي دي است، به اين معنا كه هر دستگاه پخش دي وي دي قادر به پخش CD نيز هست.
* قطر ديسك در دي وي دي ۱۲۰ ميلي متر يا پنج اينچ است كه البته مثل CDها مدل هايي با قطر كمتر نيز وجود دارد كه در دستگاه هاي معمولي قابل خواندن هستند.
انواع DVD
با توجه به تعداد لايه و پشت و روي DVD، انواع مختلفي از DVD موجود است:
دي وي دي هاي صوتي
دي وي دي هايي كه براي داده هاي صوتي استفاده مي شوند، از قالب كاملاً متفاوتي نسبت به  دي وي دي هاي تصويري برخوردار هستند. تفاوت اين نوع از داده هاي صوتي با انواع قبلي مثلاً در
سي دي هاي صوتي، در كيفيت صداي ذخيره شده در آنهاست. اين تفاوت در كيفيت كاملاً براي شنونده محسوس است. پخش كننده يا Player اين نوع از فايل هاي صوتي بايد داراي اين قابليت باشد كه khz/24-bit192 اطلاعات ديجيتال را به آنالوگ تبديل كند و به خروجي صدا ارسال كند
دي وي دي هاي صوتي هم مانند سي دي مي توانند در نهايت صحت و دقت خود، ۷۴ دقيقه صوت يا موزيك ذخيره كنند ولي تفاوت در ميزان كيفيت و نمونه برداري آنهاست، به عنوان مقايسه بايد يادآوري كنيم كه با دقت پايين تر يعني حدود ۹۶ khz/24-bit (يعني كيفيت يك سي دي) يك دي وي دي مي تواند حدود هفت ساعت صوت را در خود ذخيره كند.
پخش كننده دي وي دي ياDVD Player
عملكرد player ِ DVD همانند عملكرد Player CD است، در اين جا هم بايد با استفاده از يك دستگاه اشعه هاي ليزري به روي صفحه Disk تاباند و بر اساس چاله هايي كه روي صفحه موجود است اطلاعات روي آن را خواند.
اطلاعات تصويري در DVD با فرمت MPEG-2 ذخيره مي شوند.
تجهيزاتي كه براي خواندن داده ها از يك دي وي دي استفاده مي شوند از سه قسمت اصلي تشكيل شده اند:
* يك موتور براي چرخاندن ديسك، اين موتور بسته به اين كه در حال خواندن كدام شيار است بين ۲۰۰ تا ۵۰۰ دور در دقيقه مي چرخد.
* سيستم ليزر و لنز مربوطه براي اين كه بتواند روي چاله ها تمركز كرده و اطلاعات را بخواند .  طول موج ليزر در دي وي دي بسيار كمتر از طول موج آن در سي دي است و به همين دليل است كه مي تواند اطلاعات بهتري رادر خود ذخيره كند و بخواند.
* سيستم پيگيري يا Tracking كه مي تواند ليزر را به شيار موردنظر برساند و قادر است با دقت ميكرون حركت كند.
مناطق DVD
به علت وجود قوانين حقوق مولفان و ناشران ( يا همان كپي رايت) كه در اكثر كشورها رعايت مي گردد (البته ايران از اين قانون پيروي نمي كند)، كپي كردن يك دي وي دي عملي غيرمجاز محسوب شده و پيگرد قانوني دارد. (البته كپي براي خود و نگهداري به عنوان نسخه يدكي از دي وي دي هايي كه مالك آن هستيد شامل اين قانون نمي شود.)
به منظور كم كردن امكان كپي برداري غيرمجاز سيستم امنيتي از سوي توليد كنندگان دي وي دي در نظر گرفته شده كه طبق آن با رمزگذاري هاي ديجيتالي بر روي دي وي دي مناطق مختلف از لحاظ نوع رمز دي وي دي ايجاد شده است.
006234.jpg
به عنوان مثال اگر يك دي وي دي براي منطقه يك توليد شده باشد نمي توان با دستگاه هاي پخش دي وي دي كه در منطقه دو فروخته مي شود آن را پخش كرد. بنابراين هر دي وي دي بايستي درون منطقه اي كه توليد شده است پخش و توزيع گردد. (البته با افزايش كاربرد دي وي دي ديگر اين تقسيم بندي، چندان جدي گرفته نمي شود و تقريباً تمام دي وي دي خوان ها توانايي خواندن دي وي دي مناطق ديگر را دارند با اين حال مشخصات فيلم هاي هر منطقه با ديگري از نظر نوع Pal و NTSC و تعداد فريم بر ثانيه متفاوت است).
* منطقه ۰: همه كشورهاي جهان
* منطقه ۱: آمريكا و كانادا
* منطقه ۲: اروپا، ژاپن (NTSC)، خاورميانه، آفريقاي جنوبي
* منطقه ۳: جنوب شرق آسيا، شرق آسيا، هنگ كنگ، تايوان
* منطقه ۴: استراليا، نيوزيلند، آمريكاي مركزي و جنوبي، مكزيك
* منطقه ۵: شوروي سابق، شبه قاره هند، پاكستان، بخش هايي از آفريقا، كره شمالي، مغولستان
* منطقه ۶: چين
* منطقه ۷: (استفاده نشده)
منطقه ۸: مناطق بين المللي، آب هاي آزاد، كشتي ها، هواپيماها و ...
قابليت هاي يك دي وي دي
* تماشاي فيلم هايي با كيفيت بالا به همراه صداي با كيفيت. اكثر فيلم هايي كه به صورت  دي وي دي عرضه مي شوند داراي صداي Dolby هستند و همان كيفيتي كه شما در سينما مي شنويد را به شما عرضه مي كنند.
* كسي كه فيلم دي وي دي را طراحي مي كند مي تواند براي برخي قسمت هاي فيلم ليبل قرار دهد و شما مي توانيد به راحتي به قسمت موردنظر پرش كنيد.
* بسياري از فيلم هايي كه با DVD ذخيره شده اند براي زبان هاي مختلفي زيرنويس دارند، شما مي توانيد در حالي كه در حال مشاهده فيلم هستيد، زيرنويس مورد نظر خود را انتخاب كنيد تا در زير فيلم به نمايش درآورده شود.
* ديكودر ديجيتال دالبي: اين قابليت براي تبديل اطلاعات صوتي در دي وي دي به شش كانال صوتي مجزا است.
* ديكودر( :DTS(Digital Surround Audio اين ديكودر اين قابليت را دارد كه صدا را به صورت فراگير به شش كانال خروجي بفرستد.
* صداي شبيه سازي شده: اگر شما بخواهيد كه DVD Player را به يك سيستم با تنها دو بلندگو متصل كنيد، پخش كننده مي تواند صدا را به روي دو بلندگو شبيه سازي كند تا شما نيازي به شش بلندگو نداشته باشيد.
منابع:
۱- مقاله « what is a DVD?» از سايت pctechguide
۲ - مقاله «روش هاي تبديل دي وي دي به«DIV-X» از سايت LOSTLORD.Com
۳ - مقاله «آشنايي با فناوري DVD» از سايت ITIRAN

پنجره
هفته
جهان
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |  ديدار  |
|  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |