شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - شماره۳۴۹۹
بازار 1
تخم مرغ و كره گران شد
016269.jpg
به گزارش بانك مركزي، در هفته مورد گزارش قيمت كره پاستوريزه بالارفت و بهاي ساير اقلام گروه لبنيات نسبت به هفته قبل تغييري نداشته است. قيمت تخم مرغ اندكي افزايش يافت و شانه اي 14400 الي 18000 ريال به فروش رسيد.
براساس اين گزارش قيمت اقلام برنج تغييري نداشت و در گروه حبوبات نيز قيمت نخود و لپه بالار فت ولي بهاي عدس و لوبيا چشم بلبلي پايين آمد. خواربارفروشي هاي مستقر در ميادين زير نظر شهرداري ها انواع حبوبات را حدود كيلويي 880 تا 1870 ريال پايين تر از بهاي انواع مشابه در فروشگاه هاي سطح شهر مي فروختند . در هفته مورد بررسي ميادين زير نظر شهرداري ها اقلام ميوه سبزي تازه را با كيفيت نسبتا مناسبي به نرخ هاي سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري ي تهران مي فروختند. اين در حالي است كه عرضه سيب گلاب ، شليل و شبرنگ و لوبيا سبز در ميادين مذكور كم بود . اين گزارش حاكي است ميوه فروشي هاي سطح شهر اقلام مرغوب ميوه و سبزي تازه را عرضه مي كردند كه در گروه ميوه هاي تازه قيمت تمامي اقلام كاهش داشت و در گروه سبزي هاي تازه نيز بهاي گوجه فرنگي و بادمجان پايين آمد و قيمت سبزي هاي برگي تغييري نداشت و لي بهاي ساير اقلام بالا رفت . در هفته مورد گزارش بهاي قند و چاي خارجي اندكي بالارفت و قيمت شكر تغييري نداشت اما بهاي انواع روغن نباتي پايين آمد .
اين در حالي است كه درهفته مذكور بهاي انواع گوشت قرمز ثابت بود و قيمت گوشت مرغ 8/0 درصد افزايش يافت .

بازار۲
سيم كارت مطمئن بخريد
016266.jpg
به مردم توصيه مي شود كه از دفاتري كه داراي شماره ثبت هستند و مجوزي از انجمن صنفي فروشندگان سيم كارت دارند، خطوط تلفن همراه را خريداري كنند. دكتر مهران علي نژاد مدير روابط عمومي و عضو هيات مديره  انجمن صنفي فروشندگان سيم كارت، گوشي و لوازم جانبي در گفت وگو ايسنا، گفت: بيش از يك سال است كه انجمن صنفي به وجود آمده است كه متولي امور تلفن همراه باشد و از پراكندگي آن جلوگيري شود، چرا كه موارد متعدد كلاهبرداري در زمينه  خريد و فروش خطوط تلفن همراه و گوشي هاي آن صورت گرفته است.
چندين هزار نفر در زمينه  تلفن همراه در حال فعاليت هستند كه اين بار بزرگي را از دوش دولت برداشته است، پس دولت بايد از اين صنف حمايت كند. وي، در خصوص قيمت خطوط تلفن همراه، گفت: در حال حاضر نرخ را بازار تعيين مي كند و انجمن هيچ گونه دخالتي در اين زمينه ندارد، اما در آينده با تبديل شدن انجمن به اتحاديه قيمت خطوط تلفن همراه و درصدهاي سود خريد اقساطي آن بايد توسط اتحاديه صورت گيرد.
وي، در پايان نيز از فعالان اين صنف خواست تا به عضويت انجمن در بيايند. وي، گفت: با عضويت در انجمن شاهد صنفي منسجم و قوي در امور تلفن همراه خواهيم بود كه خريداران نيز مي توانند از طريق تماس با دفاتر اجرايي و روابط عمومي انجمن سوالات خود را مطرح كنند و تنها از دفاتري كه مجوز دارند خطوط تلفن همراه را خريداري كنند.

بازار 3
ويزيت پزشكان عمومي۲۰ درصد گران مي شود
016278.jpg
امسال با توجه به مسايل و مشكلات پزشكان عمومي، تعرفه آنان 20 درصد افزايش مي يابد.
دكتر مسعود پزشكيان وزير بهداشت روز سه شنبه در جلسه پرسش و پاسخ با پزشكان عموميدر سالن هاي همايش هاي رازي با بيان اين مطلب گفت : يكي از مشكلات ، تعرفه هاي پايين پزشكان به ويژه پزشكان عمومي است .
اين ميزان تعرفه براي پزشكان عمومي با تمام مشكلات قانوني اش افزايش يافته در صورتي كه تعرفه پزشكان رشته هاي مختلف بيشتر نشده است .
البته كتاب تعرفه پزشكان در حال بازنگري است و قرار است كه دريافتي هاي پزشكان عمومي تغييركند.
وزير بهداشت با اشاره به اينكه در شوراي قيمت گذاري وزارت بهداشت ، يك هيات پنج نفره در حال پيگيري هزينه هاي دريافتي پزشكان هستند، اضافه كرد : در مناطق شهري و روستايي محروم ، بايد هزينه دريافتي پزشكان عمومي پايين تر از۴ ميليون ريال نباشد. پس حواستان باشد اگر اين روزها پيش دكترهاي عمومي رفتيد و از شما ويزيت بيشتري گرفتند، دعوا و جار و جنجال نكنيد!

بازار۴
معماري خانه ها و مصرف انرژي 
016272.jpg
بهروز عيدي- آيا متوجه تاثيرات خوب و بسيار زياد بادگير هاي يزد، ديوارهاي سه و چهار خشت اصفهان، كوچه هاي تنگ و ديوارهاي سنگي آذري هاو معماري خاص گيلاني ها در آسايش و فرهنگ مردم آنجا شده  ايد؟
يزدي ها به هواي خنك نياز داشتند، اصفهاني ها به ثابت بودن دما، تبريزي ها به هواي گرم و ديگران هم به نيازي ديگر. در سال هاي نه چندان دور مواد سوختي بسيار گران بودند و معمار و طراح به گونه اي خانه را بنا مي  كردند كه كمترين نياز را به مواد سوختي داشته باشد. از همان زماني كه فرآورده هاي نفتي به مدد دولت ثروتمند به صورت نيمه رايگان در اختيار مردم قرار گرفت و رفته رفته كمبود سوخت تنها در قصه مادر بزرگ ها و پدربزرگ ها شنيده شد، توجه به موضوع مصرف سوخت در طراحي بناها هم كم رنگ تر شد. بخاري ها با وجود باز بودن پنجره ها همچنان روشن هستند، در و پنجره ها درزگيري  نمي  شوند، كولرها با وجود خنكي ساختمان همچنان روشن مي    مانند، باك خودروها را چنان پر از بنزين مي  كنيم كه لبريز شوند، لامپ هاي پر مصرف و اضافي همچنان روشن مي مانند. از سوي ديگر طي سه دهه گذشته معماري ايران به شدت تغيير پيدا كرده و همزمان با آن مصالح ساختماني هم دچار تغيير شدند و در اين ميان موضوعي كه معماران ما از آن غافل شده اند كاربرد مناسب اين مصالح در محيط مورد استفاده است. به عبارت ديگر در شرايط آب و هوايي گوناگون استفاده از مصالح و طراحي هاي مشابه،  درعمل به اتلاف منابع انرژي و مواد سوختي كمك مي  كند و اين موضوعي نيست كه بتوان به راحتي از كنار آن بگذريم .

بازار۵
يخچال هاي غيراستاندارد درايران
016281.jpg
اگر مطالب روزهاي قبل ما را خوانده باشيد، شايد يادتان باشد از شركت هاي داخلي صحبت كرديم كه از كمپرسورهاي تقلبي وغير استاندارد در يخچال استفاده مي كنند. كمپرسورهايي كه چند ماه بيشتر دوام نمي آورند . حالا بشنويد حرف هاي رئيس اتحاديه توليد كنندگان و تعمير كنندگان يخچال را : سال گذشته در حدود پنج ميليارد تومان واردات داشتيم كه به صورت قانوني انجام شد، ولي اداره استاندارد براي ترخيص اين موتورها بسيار اشكال تراشي كرد،اين عملكرد در شرايطي اتفاق مي افتد كه موج سواران، كمپرسور يخچال با گاز 12 را كه ورودش مطلقا ممنوع است بدون هرگونه دردسري وارد مي كنند.
اين افراد با واردات كمپرسور چيني به دوبي و تغيير برچسب آن به برچسب هاي سنگاپور، مالزي و ژاپن و جا زدن پروفورم 134 به جاي 12 با استفاده از بي اطلاعي و  بي تخصصي كاركنان گمرك به راحتي كالاي خود را ترخيص و با تغيير پروفورم به 12، كمپرسورها را به دو برابر قيمت در بازار مي فروشند. صاحب يكي از شركت ها، كالا را از چين وارد دوبي كرده و با ارتباط با ايرانيان فرصت طلب، موتور 17 هزار توماني چيني را 35 هزار تومان مي فروشد، در حاليكه اين فرد متواري و 700 ميليون تومان به يكي از بانك هاي كشور بدهكار است. در حاليكه هزينه توليد يخچال در داخل 250 هزار تومان است، يخچال چيني با كليه  هزينه ها در داخل 150 هزار تومان فروخته مي شود. هزينه توليد بالا و قيمت پايين كالاي چيني طمع بسياري از سوء استفاده گران و توليدكنندگان را براي جا زدن كالاي تقلبي با شكل و شمايل كالاي اصلي برمي انگيزاند.

نظارت
دولتي ها كار نمي كنند قيمت ها گران مي شود!
016275.jpg
مدير دفتر بازرگاني سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: واحدها و بخش هاي دولتي عمدتا با عدم كارآيي همراه بوده و افزايش سطح عمومي قيمت ها نيز سرپوشي بر ناكارآمدي مديران آنها شده است.
رامين پاشايي فام، در گفت و گو با خبرگزاري فارس گفت: ازدياد قيمت ها به افزايش سطح عمومي قيمت ها و پايين آمدن قدرت خريد مردم مي انجامد كه اين مساله كاركردي جز تورم و افزايش نقدينگي ندارد. هم اكنون افزايش  قيمت ها با نظر سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان، ستاد بررسي و كنترل قيمت ها و شوراي اقتصاد صورت مي گيرد كه به اعتقاد من دولت بايد با واگذاري بخش ها و كالاهاي مختلف دولتي به بخش خصوصي، از انجام و دخالت در هر گونه افزايش و كاهش قيمت دست بكشد.   در بحث تصدي گري دولت، تنها بخش ها و كالاهايي بايد دولتي بمانند كه در ذات آنها اين مساله وجود داشته باشد و عمدتا مركب از كالاهاي عمومي مانند آب، برق و حمل و نقل است.  به نظر من به جز امنيت و مواردي مشابه آن، ساير بخش ها و كالاهاي عمومي بايد به بخش خصوصي واگذار شود. عمدتا كالاهايي كه توسط دولت توليد مي شود به دليل بوروكراسي هاي بسيار، گران تر از توليدات بخش خصوصي است، با اين تفاوت كه با بهره گيري از يارانه مصرفي، موضوع مذكور در توليد و عرضه كالاهاي دولتي مشهود و محسوس نيست. غلبه افزايش رواني قيمت ها بر افزايش واقعي آن باعث شده تا قبل از هر اتفاق و تصميمي از سوي دولت، شاهد بالا رفتن قيمت ها به طور سالانه باشيم.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۴۷۳۳۶تماس 9 الي 12
كارشناس روزمزد
كارشناس مسكن هستم با ليسانس حقوق و در شهرداري كار مي كنم. ولي هنوز حتي قرار دادي هم نيستم. روزمزد هستيم با ماهي 250هزار تومان. 18 سال درس خوانده ام ولي حقوقم با كسي كه درس هم نخوانده برابر است.
سركوپن
براي گرفتن روغن كوپني به پيچ شميران رفتم ولي گفتند بايد سركوپن را هم بياوريد.
انتقال در دانشگاه آزاد
باز نشسته آموزش و پرورش هستم با حقوق 154 هزار تومان. 59 هزار تومان هم قسط آپارتمانم را مي دهم. آخرين دخترم در دانشگاه آزاد چالوس قبول شد. چند ترم آنجا بود ديدم نمي توانم هزينه زندگي در آنجا را بدهم. قرار شد به دانشگاه آزاد شعبه تاكستان قزوين منتقل شود، دانشگاه چالوس هم موافقت كرد. ولي حالا مي گويند بايد مجموع شهريه ترم هاي باقيمانده را بدهيد، يعني چيزي در حدود 500 هزار تومان. اين در حالي است كه شهريه دانشگاه قزوين را هم بايد بدهيم. آخر اين چه قانوني است؟ من بيشتر داوطلبانه در مناطق محروم تدريس مي كردم. اي كاش اين كار را نكرده بودم.
ارتقاي شغلي در آموزش و پرورش
در ارديبهشت ماه وزير ومعاون آموزش و پرورش در رابطه با ارتقاي شغلي گفتند معلماني كه ليسانس هستند و 6 سال سابقه دارند، ارتقاي شغلي به آنها تعلق مي گيرد. ولي من 17 سال سابقه دارم و ليسانس هم هستم اما هيچ كاري براي من نكرده اند. مي  گويند به 65 درصد افراد تعلق مي گيرد.
مابه التفاوت كارمندي
كارگر رسمي شهرداري هستم و از سال 75، يك ماه مابه التفاوت كارمندي مشاغل را دريافت نكرده ام.
بنياد جانبازان
جانبازان 50 درصد، از بنياد مستضعفان و جانبازان، يك قطعه زمين گرفتند، ولي به علت اينكه توان ساخت زمين را نداشته اند در سال 78 آن را برگردانده اند. بعد از 8 -7 سال نه خانه داريم و نه زمين. بنياد هم هيچ كاري براي ما نمي كند. بنياد قول زمين مجدد را داد ولي هنوز هيچ كاري نكرد.
عباس داودي - احمدرضا سيد دانشي
بازنشستگي پيش از موعد
كارگران شير پاستوريزه پگاه مدت يكسال است درخواست بازنشستگي پيش از موعد كرده اند ولي شعبه 6 جوابي نمي دهد. مسوولان رسيدگي كنند.
موسسه زبان كيش
چرا اين موسسه اين همه دانشجو را سر يك كلاس مي نشاند آن هم با اين شهريه زيادي كه دريافت مي  كنند؟ استاد اينجوري نمي تواند خوب اطلاعاتش را به دانشجويان انتقال دهد.
رباط كريم - آزادي
خط رباط كريم - آزادي اصلا ماشين ندارد، با اين جمعيت زياد، اتوبوس هاي اين منطقه خيلي كم است.
اتوبان وفادار
تقاطع شهرك فرهنگيان پل هوايي ندارد و تردد هم خيلي زياد است. شهرداري منطقه 4 رسيدگي كند.
خيابان گاندي
درخت هاي اين خيابان دارد خشك مي شود و خيابان هاي فرعي هم اغلب كثيف است. شهرداري رسيدگي كند.
ماشين خارجي 
در خصوص ماشين هاي قديمي خارجي لطفا تكليف ما را مشخص كنيد.

بازتاب 
احتراما، در پاسخ به مطلب مندرج در شماره 3452 مورخ 11/5/83 ، ستون صداي مصرف كننده تحت عنوان ميز شطرنج نداريم به اطلاع مي رساند: پارك شكوفه يكي از پارك هاي سطح محدوده منطقه مي باشد كه همه روزه مورد استقبال گسترده خواهران جهت انجام ورزش خصوصا در صبحگاهان قرار مي گيرد. لذا با توجه به اين گرايش، شهرداري منطقه در باز پيرايي اين پارك در سال 82 سعي كرده است تا محيط پارك را متناسب با نيازهاي تعريف شده فوق الذكر مورد استفاده شهروندان قرار دهد.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |