شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - شماره۳۴۹۹
حبس ابد براي ميمون ها
زندان مخصوص ميمون هاي خلافكار است و در كل هند يكي بيشتر نيست. ميمون هايي كه بسيار خلافكار باشند به اين زندان فرستاده مي شوند!
016263.jpg
يكي از مسوولان زندان مي گويد: به هيچ وجه امكان آزادي ميمون ها وجود ندارد اگر يكي از آنها آزاد شود، با واكنش بسيار بد افكار عمومي مواجه مي شويم
سيدحسين غضنفري - دزد، كودكان را با آجر تهديد كرد، دكمه هاي پيراهنشان را كند، از يك خانه گوجه فرنگي و از خانه ديگر نان دزديد. پايين خيابان كتاب هاي رياضي همراهش بود، سر راه با مشت بر يك ماشين حساب كوبيد. اين دزد، يكي از ميمون هاي خلافكار بود كه هفته پيش به حبس ابد محكوم شد. به گفته يكي از قربانيان: اين ميمون خلافكار با سنگ به ما حمله مي كرد و سعي مي كرد ما را بزند و آنقدر اذيت مي كرد تا اينكه به او نان بدهيم و ولمان كند. او اكنون زنداني شماره 13 است. زندان اين ميمون در ايالت پنجاب واقع شده است، اين زندان مخصوصا براي ميمون هاي خلافكار است و در كل هند يكي بيشتر نيست. ميمون هايي كه بسيار خلافكار باشند به اين زندان فرستاده مي شوند، در هند، كشتن ميمون ها بنا بر اعتقادات هندوها، ممنوع است. چون طبق اعتقادات هندوها، ميمون ها نمايندگان خداي ميمون يا هانومن هستند.
هزاران معبد در هند وقف هانومن است و بسياري از مردم به اميد خشنودي هانومن و گرفتن پاداش غيبي، به ميمون هاي اطراف اين معابد غذا مي دهند.
ميمون ها، وزارتخانه هاي دولتي را اشغال كرده اند، در آسانسورها رفت و آمد مي كنند و از پنجره ها بالا و پايين مي روند. در حاشيه  بنگال جنوبي، آنها با وارد شدن به يك مدرسه دخترانه به صورت دختران دانش آموز چك زدند. دسته  ديگري از آنان در شهر چاندي گار چمن ها را نابود كردند. گلدان ها را شكستند و تخت ها را جابه جا كردند. بعضي از ميمون ها اكثرا كه تنهايند، مردم را گاز مي گيرند و زخمي مي كنند، حتي در برخي موارد بچه هاي خردسال را هم مي كشند. به گفته يكي از كارشناسان، ميمون ها خيلي وحشي هستند و مي توانند خيلي خطرناك ظاهر شوند. مي دانيد كه شبيه ترين حيوان به انسان ميمون است.
مقامات دولتي روش هاي مختلفي را براي مبارزه با ميمون ها كه اكثرا از گونه Pink - Faced rhesus هستند در پيش گرفته اند. به مردم گفته شده است تا از غذا دادن به حيوانات خودداري كنند. صدها ميمون دردسر ساز هم به پارك هاي حفاظت شده فرستاده شده  اند. پاييز گذشته، يك دادگاه در هند دستور داد دهلي نو بايد عاري از وجود هر گونه ميموني باشد.
ولي هيچكدام از اين راه حل ها تاكنون موثر نبوده است. نه دستور دادگاه، نه پخش موسيقي با صداي بلند و نه زنداني كردن ميمون ها باعث نشده است تا هند بتواند اين مشكل را حل كند.
مردم نيز از اين وضعيت خسته شده اند. ماه گذشته جسد۵۹ ميمون در كنار يك جاده در ايالت هاريانا پيدا شد. اجساد اين ميمون ها دركيسه  هاي بزرگ گذاشته شده بود.
زندان ميمون ها در پاتيالا در 185 كيلومتري شمال دهلي نو واقع در ايالت پنجاب قرار دارد. اين زندان كه در گوشه باغ  وحش آهو قرار دارد، تنها زندان ميمون ها در كشور هند است.
مقامات رسمي دولت هند از وجود زندان ديگري براي ميمون ها بي خبر هستند.
زندان پاتيالا بيشتر شبيه به يك سلول است. عرض و طول آن هر كدام تقريبا 45 متر است. ارتفاع آن هم حدود 5/3 متر است. اين زندان از ميله هاي فلزي و حصارهاي سيمي درست شده است. تابلوهاي هشدار دهنده، جلوي زندان زده شده است. روي اين تابلو نوشته شده است: اين ميمون ها از شهرهاي مختلف پنجاب گرفته شده اند، آنها وحشي هستند و نزديك شدن به آنها خطر آفرين است.
هيچ كدام از اين ميمون ها كسي را نكشته اند. آنها معمولا يا دزد هستند يا اينكه شيشه شكسته اند يا گلدان ها را به اين طرف و آن طرف پرت كرده اند وبه روش هاي مشابه خرابكاري كردند. اولين محكوم اين زندان در سال 1996 دستگير شد: اين ميمون در روستاي سنم به جرم گاز گرفتن مردم در بازار سبزي دستگير شد. ميمون ديگري به خاطر دزديدن لباس دانشجويان پزشكي و ديگري به خاطر دزديدن كيف پول زنان از يك موسسه آموزشي دستگير شده است. ميمون ديگري بعد ازباز گذاشتن شير آب و آبتني در وان، جعبه غذاي بچه هاي صاحبخانه را برداشت و با خود برد.
به گفته آتاليا يكي از كاركنان پاتيالا، خرابكاري يك ميمون كافي است تا شايعات دهن به دهن مردم بچرخد و نتيجه اين مي شود كه مردم بر اثر اين شايعات بچه هايشان را به مدرسه نفرستند و درهاي خانه ها را محكم قفل كنند.
ميمون ها را با قفس هاي تله اي به دام مي اندازند. آنها را نامگذاري نمي كنند، بلكه ميمون هاي زنداني را با نام محلي كه به دام افتادند مي شناسند مثلا ميمون سنم. آتاليا مي گويد: اين ميمون ها وحشي هستند، چرا بايد براي آنان اسم بگذاريم. يكي از مسوولان زندان مي گويد: به هيچ وجه امكان آزادي ميمون ها وجود ندارد اگر يكي از آنها آزاد شود، با واكنش بسيار بد افكار عمومي مواجه مي شويم. زندان پاتيالا تاريك است، بوي تند و زننده اي دارد، مثلا بوي ميمون غليظ! ديوارها چرك و كثيف است، كف زندان با پوسته بادام زميني و نخود پوشيده شده است، 10 ميمون در حال حاضر كه در اين زندان هستند. 3 ميمون كه به تازگي، دستگير شده اند، درسلول انفرادي هستند. بعضي ازآنها بر زمين نشسته و به ديوار زندان تكيه داده اند، چند تايي هم در حال قدم زدن هستند و هر چند وقت يك بار براي تنوع يك بادام زميني از كف زندان برمي دارند و مي خورند. ميمون كالج به زمين زل زده است. ميمون موهالي مي پرد و بالاي طاقچه در عقب زندان مي نشيند. اين تنها تفريح ميمون ها در اين مكان است. ميمون سنم كه 8 سال است زنداني شده، ميله ها ي زندان را مي گيرد و گهگاهي خرخر مي كند.
وجود اين مكان، افرادي چون  مانيكا گاندي كه از مدافعان حقوق حيوانات است را عصباني مي كند. مانيكا گاندي كه عروس نخست وزير اسبق هند، اينديرا گاندي است، بر اين عقيده است كه ميمون هاي بزهكار را مي توان طوري تربيت كرد كه مشكلات گذشته را به بار نياورند. وي مي گويد: نمي شود كه فقط آنها را زنداني كرد. نظر گاندي اين است كه ابتدا آنها را مي توان در فضاهاي حفاظت شده طوري تربيت كرد تا ياد بگيرند كه با ميمون هاي ديگر گروهي زندگي كنند و به تدريج آنها را وارد جنگل كنند تا آزادانه زندگي كنند. گاندي مي گويد: درست نيست با ميمون ها همانند انسان هاي خلافكار برخورد شود.
تازه ترين زنداني پاتيالا، دوشنبه به تله افتاد. اين ميمون در نزديكي يك كالج به دام افتاد. يك روزنامه محلي عكسي از اين ميمون را كه در مقابل ماموران حيات وحش خم شده است به چاپ رسانده و تيتر عكس را چنين زده است: ميمون تروريست به دام افتاد. اين ميمون  همانند اراذل و اوباش، در ميان مردم آن منطقه رعب و وحشت ايجاد كرده بود. اگر چه بچه ها را با آجر تهديد كرده بود، اما به گفته اهالي محل خيلي هم با نمك بود. ميمون ديگري كه همراه او بود از دست ماموران فرار كرد. مردم مي گويند كه ميمون فراري خيلي ترسناك تر از ميمون دستگير شده اي است كه بيشتر دندان هايش را نيز كشيده اند. يكي از زنان محل مي گويد: من به اين ميمون سيب و موز پوست كنده شده مي دادم، البته خوشحالم كه اين ميمون از اينجا رفته، چون يكبار دستم را گاز گرفت.
البته وي در ادامه مي گويد: ماموران به ما گفتند كه او را به جنگل مي برند و حرفي از زنداني شدن او نزدند.
ماموران بعضي وقت ها دروغ مصلحت آميز مي گويند.

مهاجرپذيري گزينشي
016251.jpg
به پيشنهاد عده اي از نمايندگان حزب محافظه كار، مهاجراني كه به انگليس مي آيند بايد داراي تحصيلات دانشگاهي باشند و بتوانند به راحتي زندگي خود را بگردانند. از طرفي اين عده معتقدند اگر شخصي بتواند دست كم 25هزار پوند در سال درآمد داشته باشد، قادر خواهد بود از پس زندگي برآيد! در نتيجه بايد به اينگونه افراد، اجازه اقامت دايم داد. ديلي ميل مي افزايد: با توجه به مخارج زيادي كه تحصيلات دانشگاهي در بر دارد، اينطور به نظر مي آيد كه سياستمداران حزب محافظه كار نگران وضع مالي انگليس نيز هستند كه دو كشور انگليس و آلمان در ميان كشورهاي اروپايي بزرگترين تعداد مهاجران و پناهندگان را دارا هستند، به همين دليل پيش بيني مي شود كه اين طرح نمايندگان حزب محافظه كار مورد موافقت دولت كارگري انگليس قرار گيرد.

قاچاقچي مار در فرودگاه
016248.jpg
مردي به همراه 19 مار در فرودگاهي واقع در استراليا دستگير شد. اين مرد جسور كه 19 مار را در لباس هاي خود پنهان كرده بود، در گمرك فرودگاه بريسبين توجه يك مامور گمرك را به خود جلب كرد. در هنگام بازرسي بدني از اين مرد، يك جليقه كه عمدا در زير چند لايه ديگر از لباس پنهان شده بود، شك مامور گمرك را بيشتر كرد. ماموران از اين جليقه جعبه هاي سيگاري را كه داخل آنها 19 عدد مار قرار گرفته بود پيدا كردند. اين مرد 47 ساله كه از سنگاپور به استراليا آمده بود به جرم وارد كردن حيوانات زنده بدون مجوز تحت بازداشت است. چندي پيش مرد ديگري كه او هم از سنگاپور آمده بود، همراه 52 تخم پرنده هاي نادر در فرودگاه دستگير شد.

كشيشي به دنبال زورگيران!
016254.jpg
يك كشيش رومانيايي كه شاهد يك صحنه زورگيري بود، گروه سه نفره زورگيران را دستگير كرد. اين كشيش كه در حال رفتن به خانه بود سه نفر زورگير را كه گردنبند طلاي يك زن را از دور گردنش به زور باز مي كردند، ديد. بعد از ديدن اين صحنه، كشيش، زورگيران را دنبال كرد تا آنكه آنان وارد يك امانت فروشي شدند تا گردنبند طلا را بفروشند. وي جريان دستگيري زورگيران را اين چنين توضيح داد: آنان بدون آنكه متوجه تعقيب من شوند وارد يك امانت فروشي شدند، يكي از آنان در بيرون مغازه ايستاد تا اوضاع را كنترل كند. من اول او را به داخل مغازه كشاندم، چون نمي دانستم كه آنها مسلح هستند يا نه، خودم را پليس معرفي كردم و به آنها گفتم كه اگر خطايي انجام دهند، ازتفنگي كه در اختيار دارم استفاده مي كنم. به اين مي گويند يك دروغ مصلحت آميز!

دستگيري بعد از صرف غذا
016260.jpg
يك مرد نيويوركي به خاطر عدم پرداخت مبلغ سرويس رستوران دستگير شد. وي بايد هزينه اي معادل 18 درصد كل صورتحساب غذا را بابت سرويس رستوران پرداخت مي كرد. به گفته صاحب رستوران سوپرانو در منوي رستوران صريحا نوشته شده است، در صورتي كه تعداد ميهمانان يك گروه 6 نفر يا بيشتر باشد، مبلغ 18درصد به كل صورتحساب غذا اضافه مي شود. به گفته وي كاركنان رستوران به اين مشتري كه همراه يك گروه 12 نفره بود گفتند كه مبلغ 93 دلار بايد بابت سرويس پرداخت شود، اما آنها فقط 80 دلار پرداخت كردند. به گفته اين مشتري كه غذا زهرش شده بود گارسون هاي رستوران، مثل اينكه دنبال يك دسته جنايتكار هستند به دنبال آنها در خيابان دويدند. طبعا صاحب اين رستوران اين مساله را تكذيب كرد.

تنظيم جمعيت كبوتران به شيوه ايتاليايي
016257.jpg
رضا موسوي پاك -ساليان سال است كه جهانگردان از اقصي نقاط جهان از دانه دادن به كبوتران در ميدان سن مارك ونيز محظوظ شده و لذت مي برند. نتيجه اينكه در حال حاضر در آنجا تعداد بسيار بسيار زيادي كبوتر وجود دارد. در حقيقت اين ازدياد سريع كبوتران به خطري براي سلامت عمومي تبديل شده است. اما چگونه مي توان از شر هزاران كبوتر خلاص شد؟ اخيرا در عين نااميدي، اداره بهداشت ونيز اين مشكل را به موسسه دامپزشكي شهر ارجاع داد. آنها با يك ايده انقلابي براي تنظيم جمعيت كبوترها باز گشتند: چرا اين تنظيم و كنترل را از خارج و به وسيله قرص بر كبوتران اعمال نكنيم؟
مدت زمان زيادي طول كشيد تا اينكه به سختي قرص هاي كنترل مواليد-ضد بارداري- به صورت گسترده و عمومي در ايتاليا مورد پذيرش قرار گرفتند، چرا كه قوانين مذهبي استفاده از آنها را منع و تحريم كرده بودند. اما اين قوانين چيزي درباره كبوتراني كه از راه مجاري دهان از باروري جلوگيري مي كنند، نگفته اند.
موسسه دامپزشكي گزارش داد كه در حال حاضر كبوتران ونيز قرص هاي تنظيم مواليد را كه با دانه مخلوط شده اند و به طور اساسي با استروژنهمان هورموني كه در قرص هايي كه بسياري از بانوان آمريكايي آنها را مصرف مي كنند يافت مي شودتركيب شده اند را مصرف مي كنند. دستاورد اين قرص ها چه بوده است؟ دامپزشكان مي گويند كه كبوتران ماده با مصرف اين قرص از عمل تخمگذاري باز داشته مي شوند و از آنجايي  كه هم كبوتران نر و هم كبوتران ماده هر دو از اين قرص ها استفاده مي كنند، اين امر موجب مي شود كه نيروي باروري در كبوتران نر نيز كاهش پيدا كند. اداره بهداشت شهر ونيز در حال حاضر وعده داده است كه تعداد كبوتران در ميدان سن مارك درمدت زماني كمتر از يك سال به نصف كاهش پيدا كند.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |