شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - شماره۳۴۹۹
ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
تجليل از ايثارگران فرهيخته
ليلا درخشان
016284.jpg
يكي از دلايل مهم، ايجاد وحدت رويه در حوزه ايثار و شهادت و توجه فرهنگي به اين مقوله بوده و اينك دستگاه هاي مختلف جداي از وظايفي كه در حيطه بحث ايثاگران دارند با هماهنگي يكديگر به شكل كلان در حوزه ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و به نحوي انتقال اين مقوله مهم به نسل جوان ما، برنامه ريزي مي كنند
زمان جنگ بود. در نيروي هوايي خدمت مي كرديم. فشار روحي روي ما زياد بود. آنقدر كه چند نفر از همكارانمان سكته كردند و بعضي ها به ناراحتي هاي ديگري دچار شدند. ما و چند نفر از دوستان رزمنده تصميم گرفتيم يك رويه جديد در پيش بگيريم و نگاه طنزآميز بعضي مسايل را از سر بگذرانيم. يك شب در پايگاه نيروي هوايي بوديم، به ما اطلاع دادند يك هواپيما كه حامل اجساد مردم است، به زمين مي نشيند. ديگر كارمان از ناراحتي و گريه زاري گذشته بود. من تصميم گرفتم يك شوك روحي به يكي از همكارانم كه شديدا در غم و غصه غرق بود وارد كنم. با يكي از دوستانم دست به يكي كردم كه من آن دوستم را براي كمك مي آورم ولي تو در آخرين لحظه ملحفه اي سفيد روي خود بكش تا به عنوان جسد تو را بلند كنيم. او هم قبول كرد، البته با خواهش فراوان از سوي من. به هر حال با آن دوست غصه دارم 7 تا جسد بلند كرديم. آخريش را برداشتيم و گفتم يكي ديگر هم مانده و اصرار داشت و مي گفت من مطمئنم كه جسدي نمانده و من وقتي مطمئن شدم كه دوستم ديگر كفن را روي سرش كشيده او را براي برگشتن دوباره راضي كردم. وقتي دوستم آن طرف جسد را گرفت و من هم طرف ديگرش را، جسد با بي رحمي تمام نعره كشيد و كفن را از روي سرش برداشت كه برداشتن همانا و غش كردن دوست ما هم همان .
از خاطرات يكي از ايثارگران نيروي هوايي
اقاي دكتر ايماني دبير شوراي هماهنگي و نظارت بر امر ترويج فرهنگ ايثار و شهادت مي گويد: با توجه به ماده 159 برنامه سوم توسعه اقتصادي و اجتماعي كشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي موظف شده جهت تجليل از ايثارگران و حماسه سازان دفاع مقدس با همكاري بنياد شهيد انقلاب اسلامي آن زمان و بنياد شهيد و ايثارگران اكنون و همچنين بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس تشكيلاتي را پيش بيني كند تا اين تشكيلات هماهنگ كننده اي باشند براي اين موضوع مهم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بنابر آن وظيفه اي كه بر عهده اش گذاشته شده، آئين نامه اي را پيشنهاد داد كه در هيات وزيران به تصويب رسيد. بر مبناي آن آئين نامه، دبيرخانه اي در وزارت فرهنگ و ارشاد تاسيس شد با نام دبيرخانه شوراي هماهنگي و نظارت بر امر ترويج فرهنگ ايثار و شهادت كه در اين دبيرخانه 15 دستگاه و وزارتخانه عضو هستند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري، آموزش و پرورش، وزارت كشور و بهداشت. علاوه بر اين وزارتخانه ها، بنياد شهيد، ايثارگران، ستاد رسيدگي به امور آزادگان، سازمان ملي جوانان، سازمان تبليغات اسلامي، صدا و سيما، مديريت و برنامه ريزي، شهرداري تهران و يكي از مشاوران رئيس جمهور ي به انتخاب رئيس جمهوري نيز از اعضاي اين دبيرخانه هستند.
اما ممكن است اين سوال پيش بيايد با توجه به اينكه سازمان هاي ديگر بالاخره در حوزه ايثاگري فعال هستند چه نيازي باعث شده كه اين دبيرخانه بوجود آيد.
فكر مي كنم يكي از دلايل مهم، ايجاد وحدت رويه در حوزه ايثار و شهادت و توجه فرهنگي به اين مقوله بوده و اينكه دستگاه هاي مختلف جداي از وظايفي كه در حيطه بحث ايثاگران دارند با هماهنگي يكديگر به شكل كلان در حوزه ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و به نحوي انتقال اين مقوله مهم به نسل جوان ما، برنامه ريزي مي كنند.
اما اين دبيرخانه تاكنون چه كارهايي انجام داده:
۱ - تاسيس سايتي به نام سايت فرهنگ ايثار كه مخاطبان اين سايت را از طريق برنامه آموزش مي دهد و در حوزه هاي مختلف و همچنين مشكلات و ديدگاه هايي كه ايثارگران دارند از طريق اين سايت منتقل مي شود و به تعبيري اين سايت ارتباطي است بين مجموعه ايثارگران و همچنين اين شورا كه متولي بحث ترويج و فرهنگ ايثار و شهادت است.
۲ - در حوزه ادبيات فرهنگ ايثار و شهادت كتاب هايي را منتشر كرده، در خصوص رفتارشناسي ايثارگران، مجموعه مصوبات و قوانين مربوط به ايثارگران.
۳ - چاپ يك خبرنامه دايمي به نام فرهنگ ايثار كه در تيراژ وسيعي منتشر مي شود.
۴ - در حوزه ادبيات داستاني و شعر كتاب هايي نشر شده كه البته اين مجموعه ها خيلي فراتر از كتاب، جزوه ها يا مجموعه هايي است كه تاكنون توسط دستگاه هاي خاص منتشر شده.
۵ - برگزاري اولين همايش تجليل از فرهيختگان ايثارگر و معرفي ايثارگران به جامعه كه در روز 6 مهر ماه در محل تالار وحدت به شكل وسيع برگزار خواهد شد.
آقاي دكتر ايماني در مورد برنامه  اين همايش مي گويد: 40 نفر از فرهيختگان ايثارگر كه در حوزه هاي علمي، ديني، قرآني، هنري، مديريت و ديگر موفقيت هاي اجتماعي ممتاز هستند معرفي شده و پس از بررسي در كميته در اولين همايش معرفي و مورد قدرداني قرار مي گيرند. در اين برنامه هنرمندان كارهايي ارايه مي دهند از جمله برگزاري كنسرت موسيقي در حوزه دفاع مقدس و همچنين يك برنامه هنري با استفاده از نور، صدا و حركت توسط هنرمندان مركز هنرهاي نمايشي در اين برنامه به اجرا درمي آيد. غرفه هايي تشكيل خواهد شد جهت ارايه فعاليت هاي دستگاه هاي عضو شورا تا هر كدام از دستگاه ها كه درحوزه هاي خاصي فعاليت داشتند، فعاليت آنها در معرض نمايش عموم قرار  گيرد.

جعبه
فوتبال، تب سرد
باز هم شنبه اول هفته شد و آغاز يك هفته كاري شايد اين آخرين شنبه اي باشد كه محصلان بتوانند راحت پاي جعبه بنشينند و برنامه هاي آن را نگاه كنند. اولين برنامه اي كه مي توانيد امروز سراغش برويد تكرار سريال آشتي كنان است كه در ساعت۴۰:13 از شبكه سوم پخش مي شود. تكرار باجناق ها را مي توانيد بعد ازظهر ساعت۱۵ از شبكه تهران مشاهده كنيد. امروز روز فوتبال باشگاه هاي انگليس است به احتمال زياد بازي انتخابي شبكه سوم براي پخش زنده، ديدار تيم هاي آرسنال وبولتون خواهد بودكه ساعت 15:16آغاز مي شود. ساعت 19 خانه پدري پخش خواهد شد،  از شبكه تهران. سريال تب سرد كه علاقه مندان زيادي هم دارد ، ساعت 21 امشب از شبكه 3 پخش مي شود.
مهر و ماه نام سريال شبكه اول سيما است كه طبق معمول شنبه شب ها ساعت۱۰:22 شروع مي شود. فوتبال هاي امروز هنوز تمام نشده است. هفته دوم ليگ سري A ايتاليا امروز آغاز مي شود و ساعت۲۳ مي توانيد ديدار اينتر وتيم تازه وارد پالرمو را تماشا كنيد. آخرين شب هاي جشنواره تابستاني فيلم  هاي سينمايي شبكه دوم هم مانند هر روز ساعت۲۴ پخش خواهد شد.

هوا
آخر شهريور
هوا آنقدر كه براي آخر شهريور لازم بود خنك شده است. از شمال كشور كه خبرها حاكيست هوا بسيار خنك است و حسابي پاييزي. منظورم از پاييزي همان رگبارهاي پراكنده و آسمان تمام ابري است، اما براي تهران معلوم نيست كه تا كي بايد صبر كرد كه اين هواي پاييزي را ديد؟ اما زياد هم نبايد بي انصاف بود، تهران هم تمام زورش را زده تا خودش را چند درجه اي خنك كرده است . ديروز كه دماي تهران حول وحوش 28 و۲۹ مي چرخيد و بسيار لذت بخش بود، براي ما كه سه ماه تمام را به استثناي آن چند روز باراني تير، گرما كشيديم. امروز هوا كمي گرمتر از ديروز خواهد شد. اين كمي كه مي گوييم واقعا كمي است و اين افزايش دما به آن حد نمي رسد كه ما را اذيت كند.30 درجه اي است كه درمقابل نام تهران براي گرمترين ساعت روز درج شده است و البته يك آفتاب، بدون لكه اي ابر. براي دماي هواي امشب هم 10 درجه اختلاف كافيست تا خنكي پاييز را احساس كنيد. شايد افرادي كه كمي سنشان بالاتر است كم كم شايدكتي را هم به لباس هاي روزانه خود اضافه كرده باشند. خلاصه دماي هواي تهران امشب در خنكترين ساعات به 20 درجه خواهد رسيد.

پرده
موفق  تر يا پر مخاطب تر
براي دانستن اينكه از بين فيلم هايي كه در حال حاضر روي پرده هاي سينماها هستند، كدام فيلم موفق تر يا از نگاه عوام پر مخاطب تر بوده شايد كافيست كه بدانيم كدام فيلم چقدر فروخته است. خب، از بين فيلم هاي تازه وارد گاوخوني به كارگرداني بهروز افخمي، بعد از 4 روز نمايش در 2 سينما، 2 ميليون و 200 هزار تومان فروخت و اشك سرما ساخته عزيز الله حميد نژاد با 4 روز نمايش، در 7 سينما، حدود 5 ميليون تومان فروش داشته است. قلب هاي ناآرام مجيد مظفري هم در طول 11روز نمايش در 11 سينما 12 ميليون تومان فروخته است. مهمان مامان فيلم پر مخاطب داريوش مهرجويي با 11 سينما و۵۲ روز نمايش و فروش 466 ميليون توماني همچنان پر فروش ترين فيلم است. سرباز هاي جمعه مسعود كيميايي بعد از 45 روز نمايش در 4 سينما 144 ميليون تومان فروخت و بالاخره شمعي در باد، فيلم پرتبليغات پوران درخشنده بعد از 21 روز نمايش در 24 سينما، فروشي در حدود۲۳۲ ميليون تومان داشته است.

صحنه
سهرا ب ها خوانده مي شوند
به خاطر برگزاري دهمين جشنواره نمايش عروسكي در تهران، احتمالا انتظار داريد ما هم مثل بقيه درباره خبرهاي مربوط به اين جشنواره برايتان بنويسيم. اما ما اين قصد را نداريم و خبر امروز اين ستون هم اصلا ربطي به جشنواره عروسكي ندارد. خبر امروز اين است كه دو نمايشنامه سهراب ، شنبه و سهراب و ساز ووالي قبرستان از مجموعه آهو و احمد نوشته خسرو حكيم رابط روخواني مي شوند. اين نمايشنامه ها با همكاري گروه تئاتر معاصر به سرپرستي نادر برهاني مرند روخواني شده و گويا قرار است پيام دهكردي، پيام حسينيان و نادر برهاني در اجراي اين برنامه به حكيم رابط كمك كنند. البته برهاني تاكيد دارد كه قصد آنها نزديك شدن به اجرا نيست و بيشتر حكيم رابط را در خوانش نمايشنامه  ياري مي كنند. مجري برنامه هم بهزاد فراهاني است و بعد از نمايشنامه خواني هم اعضاي گروه به سوالا ت حاضران پاسخ مي دهند. اين برنامه در تالار بتهوون خانه هنرمندان اجرا مي شود و البته قبلا قرار بود اين برنامه ساعت۱۸ امروز برگزار شود، اما به خاطر همزمان شدن با جشنواره نمايش عروسكي شايد اجراي آن به روز ديگري موكول شود.

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |