شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۹ - Sep 18, 2004
شهري
Front Page

آلودگي صوتي مشكل روزافزون پايتخت
بوق هاي غيراستاندارد يكي از شاخص هاي مهم  آلودگي صوتي در تهران محسوب مي شوند
001152.jpg
گروه شهري: آلودگي روزافزون صوتي در شهر بزرگ تهران يكي از مسايل مهم پايتخت محسوب مي شود. علاوه بر كارگاههاي كوچك و بزرگ، سروصداي ناشي از فعاليت هاي ساخت وساز و تردد كاميون ها به هنگام شب، صداي ناهنجار بوق بعضي از خودروها يكي از مهم ترين شاخص هاي آلودگي صوتي در تهران به شمار مي آيد. افزايش تعداد اين قبيل بوق ها كه تنها براي ارضاء حس كنجكاوي و يا ماجراجويي رانندگان خودروها مورد استفاده قرار مي گيرند، براي شهروندان تهراني به صورت يك معضل درآمده است. مسئله بوق هاي مزاحم و آلاينده در تهران بارها در مطبوعات انعكاس يافته است و مردم بر ضرورت كنترل واردات، خريدوفروش و نصب بوق هاي غيرمجاز بر روي خودروها تأكيد ورزيده اند اما هنوز اقدام قاطعي براي كنترل موثر اين آلاينده صوتي در تهران به عمل نيامده است.
يك كارشناس محيط زيست مي گويد: با توجه به رويكرد افراطي بعضي از رانندگان به بوق هاي گوشخراش، براي جمع آوري سريع اين نوع بوق ها بايد اقدامات قاطع تري به عمل آيد و حداقل يك ضرب الاجل زماني براي حل اين معضل در نظر گرفته شود.
در ادامه اين مطلب گزارش خبري كوتاهي درباره آلودگي صوتي در تهران را كه توسط خبرگزاري مهر فراهم شده است از نظرتان مي گذرانيم:
براساس تحقيقات شركت كنترل كيفيت هواي تهران، ميزان آلودگي صوتي نواحي پيرامون بزرگراه مخصوص كرج، خيابان هاي مفتح، آذري و قزوين بسيار بالاتر از استاندارد بوده و در منطقه تهرانسر اين ميزان حدود ۵۰ دسي بل بالاتر از حد معمول است.
سازمان حفاظت محيط زيست با انجام مطالعاتي در خصوص آلودگي صوتي، بخش حمل و نقل، فعاليت هاي ساخت و ساز و صنعتي را از عمده منابع ايجاد اين نوع آلودگي برشمرده و تاكيد دارد: بر حسب تجربه، صداهاي با شدت بيش از ۶۰ دسي بل براي انسان آزار دهنده و ناهنجار بوده و صداهاي با شدت بيش از ۱۲۰ دسي بل باعث بروز اختلالات در سيستم شنوايي مي گردد.
بر اساس اين مطالعات انجام شده توسط دانشگاه تهران در سالهاي بين ۷۳ تا۷۵ ميانگين تراز صوتي در مناطق تحت مطالعه بالاتر از ۷۵ دسي بل قرار داشته است و همچنين برمبناي تحقيقات شركت كنترل هوا در سطح شهر تهران در سال ۱۳۸۲ نواحي پيرامون بزرگراه مخصوص كرج و خيابان هاي مفتح، آزادي و قزوين از نظر تراز صوتي، بسيار بالاتر از حد استاندارد لازم در كاربري هاي مسكوني قرار دارند. همچنين ميادين موجود در مناطق مزبور نيز داراي حداكثر تراز صوتي حدود ۸۵ دسي بل در طي روز مي باشند.

مجوز راه اندازي تاكسيراني خصوصي صادر نشده است
001155.jpg
مديرعامل سازمان تاكسيراني گفت: برخلاف اخبار منتشرشده تاكنون هيچ مجوزي براي تاسيس شركت تاكسيراني خصوصي از سوي سازمان تاكسيراني صادر نشده است.سيدجمال هاشمي عرب تصريح كرد: تاكنون هيچ مجوزي از سوي سازمان براي راه اندازي تاكسي تلفني زنان و يا شركت تاكسيراني خصوصي صادر نشده است. وي سرويس دهي به مدارس دخترانه از مقطع ابتدايي تا دبيرستان توسط خودروهاي ون را از جمله طرحهاي در دست بررسي توسط سازمان تاكسيراني عنوان كرد و افزود: در آيين نامه اين طرح كه در حال تدوين است ممكن است بعد از بررسي كليه جوانب، از بانوان ضمن حفظ شان و منزلت آنان دعوت به همكاري كنيم.

همزمان با هفته دفاع مقدس
۳۰ طرح عمراني شمال غرب تهران به بهره برداري مي رسد
001143.jpg
با حضور شهردار تهران و به مناسبت گراميداشت هفته دفاع مقدس ۳۰ طرح عمران شهري در شمال غرب تهران مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران، دكتر علي محمد شاعري شهردار اين منطقه ديروز اعلام كرد با صرف هزينه اي حدود ۱۶۰ ميليارد ريال، ۳۰ طرح عمراني، خدماتي، فضاي سبز و حمل و نقل شهري ترافيكي با هدف ارتقاء كمي و كيفي خدمات شهرداري به شهروندان افتتاح مي شود.
وي با اظهار اين مطلب كه براساس برنامه تنظيمي به طور متوسط در هر روز از شهريور ماه يك طرح آماده بهره برداري شده است، افزود: نخستين فروشگاه موقت شهروند در شمال غرب تهران و همچنين ۶ بازار سيار عرضه و توزيع ميوه و تره بار با هدف افزايش فضاهاي خدماتي و رفاهي آماده بهره برداري است.
همچنين ۱۲ طرح عمراني از جمله بلوار دانش، بزرگراه شهيد همت حد فاصل اتحاديه تعاوني مسكن سپاه پاسداران و شهرك شهيد باقري، معابر ۳۵ و ۲۰ متري شهرك چشمه و خيابان سروستان هفتم مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
شاعري درباره طرحهاي فضاي سبز گفت: ۷ طرح فضاي سبز از جمله بوستان دهكده المپيك، بوستان سرو شهرك آزادشهر، بوستان و آبنماي افرا و بوستان فجر و مخازن بتني ۵۰۰ متر مكعبي بوستان هاي چيتگر و خرگوش دره نيز آماده بهره برداري مي باشد.

تلاش شهرداري براي جلوگيري از رشد بي رويه نرخ اجاره مسكن
آيين نامه دريافت عوارض از واحدهاي مسكوني خالي تهيه شد
شهردار تهران از تهيه آيين نامه اي براي دريافت عوارض از املاك خالي از سكنه در سطح شهر تهران خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمود احمدي نژاد با اشاره به وضعيت تهيه مسكن و نرخ اجاره بها در تهران گفت: مديريت زمين و مسكن در اختيار مديريت شهري نيست، اما در عين حال ما نمي توانيم نسبت به اين موضوع بي تفاوت بمانيم.
وي افزود: بر همين اساس با استفاده از اهرم هايي كه مديريت شهري در اختيار دارد، قصد داريم به نوعي به اين وضع سامان بدهيم تا نوسان در قيمتها اتفاق نيفتد.
شهردار تهران با اشاره به مصوبه شوراي شهر در خصوص دريافت عوارض از ساختمان هاي خالي و متروكه در سطح شهر، گفت: با توجه به پيچيدگي هايي كه شرايط زمين و مسكن در كشور بويژه در تهران دارد، مشغول تهيه آيين نامه اي براي نحوه دريافت عوارض از اين قبيل ساختمانها كه تعدادشان هم كم نيست، هستيم.
احمدي نژاد افزود: تهيه آيين نامه مذكور با استفاده از كارشناسان مجرب حقوقي در شهرداري تهران تهيه شده و هم اكنون مراحل نهايي خود را طي مي كند.
وي تهيه اين آيين نامه را در راستاي متعادل نگه داشتن نرخ اجاره بها در سطح شهر تهران عنوان كرد و افزود: با توجه به حجم زياد متقاضيان سكونت در تهران كه اغلب آنها نيز مستاجر هستند، قصد داريم به نوعي مانع از رشد بي رويه نرخ اجاره بها شويم.

شهركهاي صنعتي بايد پسماندهاي خود را بازيافت كنند
دبير كميته ملي توسعه پايدار سازمان حفاظت محيط زيست گفت: شهركهاي صنعتي بايد حجم آلاينده هاي خود را كاهش دهند و توليداتشان را به گونه اي تنظيم كنند كه هر آنچه به عنوان ضايعات و پسماند باقي مي ماند مجددا مورد استفاده قرار گيرد.مظفر صرافي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: شهركهاي صنعتي بايد با تمهيدات و برنامه هاي صحيح پيامدهاي منفي وجود اين شهركها را براي محيط زيست كاهش دهند و از مهمترين فعاليتهاي آنها در راستاي حفظ محيط زيست بازيافت ضايعاتشان است زيرا محيط زيست قابليت جذب بسياري از ضايعات را ندارد و اين ضايعات و پسماندها بايد بازيافت شوند.وي افزود: احداث شهركهاي صنعتي بايد متناسب با ظرفيتهاي محيط زيست باشد.

مديركل حقوقي شهرداري تهران:
ممكن است شهرداري به جاي بانك، صندوق قرض الحسنه تأسيس كند
مديركل حقوقي شهرداري تهران با اشاره به مخالفت هايي كه در ارتباط با تاسيس بانك خصوصي توسط شهرداري عنوان مي شود، گفت: هنوز تصميم نهايي در اين مورد اتخاذ نشده است.
مجيد جعفرزاده در عين حال به خبرگزاري «مهر» توضيح داد: شهرداري تهران به دنبال متمركز كردن بودجه خود در يك مكان معلوم و مشخص مي باشد. وي با تاكيد بر اينكه هنوز هويت تاسيس اين مكان مشخص نمي باشد، افزود: ابتدا قصد داريم اين مركز را در قالب سيستم قرض الحسنه راه اندازي كنيم. مديركل حقوقي شهرداري تهران در ارتباط با كسب مجوز از بانك مركزي براي تاسيس اين مركز گفت: طبق قانون ايجاد قرض الحسنه نيازمند كسب مجوز از بانك مركزي نمي باشد و چنانچه قصد تاسيس بانك خصوصي را داشته باشيم اين رويه را دنبال خواهيم كرد. جعفرزاده تاكيد كرد: اين طرح در دست بررسي و مطالعه قرار دارد كه بدانيم با تاسيس كدام شيوه مي توان موفق تر عمل نمود اگر لازم شد به ايجاد قرض الحسنه بسنده خواهيم نمود در غير اين صورت به دنبال راه اندازي بانك خصوصي براي شهرداري خواهيم بود. چندي پيش رييس شوراي عالي استانها ضمن مخالفت با تاسيس بانك خصوصي از سوي شهرداري تهران، آن را نوعي تبعيض آشكار ميان شهرداري تهران با ساير شهرداري هاي كشور عنوان كرده و گفته بود: در صورتي كه امكان اعطاي مجوز تاسيس بانك وجود داشته باشد، اين مجوز بايد به نحوي واگذار شود كه تمام شهرداريهاي كشور بتوانند از مزاياي آن بهره مند شوند.

خودروهاي تك سرنشين
001149.jpg
دبير شوراي عالي ترافيك شهرهاي كشور گفت: بيش از ۳۰ درصد خودروهايي كه در ساعات اوج ترافيك در بزرگراه ها و معابر اصلي تهران تردد مي كنند، تك سرنشين هستند. محمد رئوفي گفت: با يك محاسبه مي توان دريافت كه افزايش تعداد ناوگان حمل و نقل عمومي  تا چه حد در كاهش تعداد خودروهاي تك سرنشين و در نتيجه كاهش بار ترافيكي شهر تأثير مثبت خواهد داشت اما متاسفانه كمبود خطوط ويژه اتوبوس در شهر، توقف طولاني در هر ايستگاه، ازدحام و شلوغي داخل اتوبوس و سرعت كم و اتلاف وقت مسافران همگي موجب عدم رغبت مردم در استفاده از سيستم حمل و نقل عمومي  شده است.

دعوت براي دريافت وام ازدواج
001146.jpg
دبير ستاد پيوندهاي آسماني گفت: نزديك به ۵۰ درصد از متقاضيان دريافت وام ازدواج براي معرفي به صندوق دعوت شده اند. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر مجيد جمشيديان با اشاره به دعوت از ۳۲ هزار متقاضي دريافت وام يك ميليون توماني افزود: اين تعداد از زوجهاي جوان حداكثر ظرف يك هفته آينده براي دريافت وام خود به صندوق هاي مورد نظر معرفي خواهند شد. وي اظهار داشت: در حال حاضر روزانه مدارك ۷۵۰ متقاضي وام ازدواج بررسي و براي دريافت وام از سوي ستاد دعوت مي شوند. وي گفت: تاكنون بيش از ۱۸ هزار نفر از زوجهايي كه مدارك خود را ارسال كرده اند، نيز براي دريافت وام به صندوق معرفي شده اند.

ديدار رئيس شوراي شهر تهران با وزير اقتصاد امارات
گروه شهري: وزير اقتصاد امارات در ديدار با رئيس شوراي شهر تهران بر سرمايه گذاري بانك توسعه اسلامي و كشور امارات در شهر تهران تاكيد كرد .
به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر تهران وزير اقتصاد امارات گفت : شهر تهران امكانات و ظرفيت خوبي براي سرمايه گذاري دارد .
وي گفت: امارات هم اكنون علاقمند به سرمايه گذاري در كشورهاي همسايه از جمله ايران است. وزير اقتصاد امارات افزود: پس از يازدهم سپتامبر، سرمايه گذاران بزرگ براي سرمايه گذاري به خاورميانه آمده اند و از اين فرصت بايد حداكثر استفاده را كرد.
وي افزود: ما فقط قصد تجارت با كشورهاي اسلامي را نداريم، بلكه بايد ارزش افزوده در كشورهاي همسايه پديد آوريم.
در اين ديدار وزير اقتصاد امارات را برخي از مديران بانك توسعه اسلامي همراهي مي  كردند. مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران نيز در اين ديدار ضمن برشمردن زمينه هاي مهم سرمايه گذاري در تهران گفت: احداث پاركينگ هاي طبقاتي با همكاري شهرداري تهران و اجراي طرح هايي كه بتوانند ترافيك تهران را كاهش دهند در اولويت  اول سرمايه گذاري است.
وي افزود: همكاري و سرمايه گذاري با كشورهاي اسلامي براي ما از اهميت خاصي برخوردار است و اميدواريم اين همكاري به نتيجه دلخواه برسد.

مكان مناسب براي حل مساله ايران، آژانس است
ايرنا: ژانگ يان نماينده چين در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: «مكان مناسب براي حل مساله هسته اي ايران، شوراي حكام آژانس است و لزومي ندارد اين پرونده به جاي ديگري ارجاع شود.» يان گفت: «چين اميدوار است در نشست جاري شوراي حكام بتوان به نتيجه قطعي و سازنده اي در مورد مساله ايران دست يافت.»
وي گزارش مديركل آژانس اتمي را گزارشي خوب و مبتني بر واقعيات توصيف كرد و افزود: «اين گزارش حاوي اطلاعات زيادي است كه نشان مي دهد ايران و مديركل آژانس تلاشهاي فراواني انجام داده اند و پيشرفتهاي قابل توجهي در روشن شدن ابهامات در مورد برنامه هسته اي ايران به دست آمده است.»

روحاني به مجلس مي رود
فارس :حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي براي پاسخ دادن به سئوالات و ابهامات نمايندگان و توضيح پيرامون مسائل هسته  اي ايران، اين هفته به مجلس مي رود.
كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اين باره گفت: حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي به دعوت نمايندگان براي شركت در جلسه كميته ويژه هسته اي كميسيون امنيت ملي به اين كميسيون خواهد آمد.

سخنگوي سپاه پاسداران:
رزمايش هاي سپاه پشتوانه ديپلماسي كشور است
فارس: سخنگوي سپاه پاسداران گفت: رزمايش هاي سپاه يكي از بهترين پشتوانه هاي ديپلماسي و سياست خارجي كشور تلقي مي شود و هرچقدر كه ما از جهت دفاعي قوي و مستحكم باشيم، ديپلماتهاي ما در بعد سياسي قادر خواهند بود كه با قاطعيت و صراحت بيشتري از منافع عمومي كشور دفاع كنند.
سردار جزايري تصريح كرد: بي ترديد اگر از اقتدار ناشي از رزمايش هايي چون عاشوراي ۵ به خوبي بهره برداري شود، مي تواند بيش از فشارهايي كه از نظر انرژي هسته اي بر نظام اسلامي وارد مي شود به كمك ما آيد.

فعاليت هسته اي در پارچين چهاردهمين دروغ آمريكا
ايرنا: حسين موسويان، سخنگوي هيأت ايراني در نشست شوراي حكام، ادعاي برخي رسانه هاي آمريكا درباره انجام آزمايشات هسته اي در منطقه پارچين ايران را كذب محض خواند.
وي گفت: در پارچين هيچ فعاليت هسته اي وجود نداشته و ندارد.
سخنگوي هيأت ايراني در نشست شوراي حكام اظهار داشت: اين ادعا، در حقيقت چهاردهمين دروغ آمريكاييان در طول سال گذشته در مورد فعاليت هاي هسته اي ايران است.

خاتمي:
دين در فرهنگ ايرانيان جايگاه ويژه اي دارد
رئيس جمهوري اسلامي ايران گفت: «تعارض ميان سنت و تجدد، مهمترين چالش سازگاري هنجارها و ارزش هاي فرهنگي و ديني جامعه ما با تحولات زندگي است.»
محمد خاتمي روز پنجشنبه در جمع شركت كنندگان در «نشست سراسري رؤساي دانشگاه ها و مراكز علمي و تحقيقاتي» با بيان اين كه «دين در فرهنگ ايرانيان جايگاه ويژه اي دارد» ، افزود: آنچه در فرهنگ ديني مدار و محور است، فلاح و رستگاري انسان است.رئيس جمهوري با تأكيد بر اين كه نمي توان گريزي از تجدد داشت، گفت: تجدد در جامعه آثار خود را خواهد گذاشت، اما چگونگي رفع تضاد ميان سنت و تجدد، موضوعي است كه هنوز در جامعه مورد پرسش بوده و با طرح مباحث شعاري نمي توان به اين تضاد پاسخ گفت.وي گفت: فرهنگ ايراني دستمايه معنوي دارد و ما مي خواهيم با حفظ اين فرهنگ، در دنياي كنوني زندگي كنيم. خاتمي اظهار داشت: براي تعارض موجود راه حل وجود دارد و ساده انگاري است اگر گمان كنيم بايد فرنگي شد و سنت را كنار گذاشت و همچنين نمي توان پنداشت كه مي توان در مقابل نفوذ تجدد ايستاد.
رئيس جمهوري گفت: دانشگاهيان و مراكز تحقيقاتي مي توانند با ارائه راه حل، چالش بزرگ ميان سنت و تجدد را رفع كنند.

تجليل از زنان جنبش هاي مقاومت اسلامي در تهران
ايرنا: دبير همايش «آيه هاي ايثار و تلاش» گفت: زنان ايثارگر و جهادگر جنبش هاي مقاومت و آزادي بخش اسلامي در كشورهاي مختلف جهان به مجموعه آيه هاي ايثار و تلاش مي پيوندند.
«فرح روزفاتحي» درباره اين همايش گفت: با توسعه طرح آيه هاي ايثار و تلاش، در آينده از زنان شاخص و ممتاز جنبش هاي مقاومت اسلامي ديگر كشورها تجليل خواهد شد.
وي با اشاره به شكل گيري مجموعه آيه هاي ايثار و تلاش در سال ۸۰ گفت: از سال ۸۰ تاكنون چهار همايش به منظور تجليل از زنان ايثارگر ممتاز و شاخص برگزار شده است.

يادداشت
بازيگران صحنه هسته اي سه تاكتيك يك هدف
م-قائمي مهر
۱- همكاري صادقانه و همه جانبه جمهوري اسلامي ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي از جمله محورهايي است كه البرادعي در گزارش خود به صورت روشن و شفافي به آن اشاره نموده است.
ايران در جهت نشان دادن حسن نيت و صداقت در همكاريها، گزارش جامعي از فعاليت هاي هسته اي را به آژانس ارائه نمود و اقدام به امضا و اجراي پروتكل الحاقي كرد.
در ادامه اين تلاش جهت اثبات حسن نيت و صداقت در همكاري، به آژانس اجازه داده شد تا از تمامي تاسيسات ايران بازرسي هاي ديداري سرزده به عمل آورد تا آ نجا كه آژانس در طول يكسال ۸۰۰ (نفر _ روز) بازرسي و ۱۳ بازرسي اضافي از تاسيسات ايران داشته كه در طول تاريخ آ ژانس بي سابقه بوده است.
اوج اين همكاريها كه در راستاي اعتمادسازي از سوي ايران صورت گرفت، تعليق داوطلبانه غني سازي در مهر سال ۱۳۸۲ بود.
۲- تصور مي رفت كه در نشست قبلي با توجه به حجم همكاريها با آژانس و هماهنگي ها و رايزني  هاي به عمل آمده با سه كشور اروپايي در تهران و پاريس، پرونده هسته اي ايران مختومه گردد.اما عدم پايبندي اروپايي ها به تعهدات خود، پرونده هسته اي ايران را به نشست فعلي كشاند.
۳- دو ماه قبل از نشست شهريور آمريكا و رژيم صهيونيستي در يك اقدام هماهنگ حجم تهديدهاي خود عليه ايران را با هدف ايجاد زمينه مناسب براي ارجاع پرونده به شوراي امنيت سازمان ملل افزايش دادند.اين ادعا در دو محور دنبال مي شد.
محور اول: خطرناك خواندن ايران براي رژيم صهيونيستي، منطقه و جهان (در صورت دستيابي به سلاح هسته اي)
محور دوم: طرح حمله از سوي آمريكا و رژيم صهيونيستي به تاسيسات هسته اي ايران كه روزنامه  هايي مانند ساندي تايمز، كريستين ساينس مانيتور و اينترنشنال هرالد تريبيون به آن دامن مي زدند.
۴- قبل از اجلاس شوراي حكام ديپلماسي هسته اي ما عليرغم بي صداقتي ها و آ شكار بودن رويكرد اروپا به اين قضيه، دور جديد رايزني ها را با سه كشور اروپايي آغاز و نتيجه آن را مثبت خواند. اما قطعنامه پيشنهادي و شديداللحن اروپا كه با رايزني كشورهاي غيرمتعهد تا حدودي تعديل گرديد، اين واقعيت را آشكارتر نمود كه رويكرد سياسي در قضيه پرونده هسته اي ايران به مراتب قوي تر از رويكرد فني- تخصصي در اين زمينه است و سياست اروپا در اين ميان در حقيقت مكمل سياست آمريكاست و نهايتا آنچه كه در اجلاس فعلي شوراي حكام روشن شد اين است كه آژانس، اروپا و آمريكا يك هدف را با سه تاكتيك دنبال مي كنند.
اروپا با ارعاب، آمريكا با تهديد و آژانس با تشويق به دنبال محروم كردن ايران از فناوري صلح آميز هسته اي هستند.
اشتراك هدف سه ضلع مذكور مي تواند در مقطعي كه به نفع منافع آنهاست به همسان شدن تاكتيك منجر گردد.
لذا بايد اين مهم مبناي كار ديپلماسي هسته اي ما در ادامه كار باشد كه اين سه تاكتيك را در امتداد هم مورد توجه قرار دهند نه گسسته و جدا از هم.

هاشمي رفسنجاني:
اگر ايران به تعليق غني سازي ملزم شود، از آژانس شكايت مي كنيم
هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه تهران مسئوليت اصلي آژانس بين المللي انرژي اتمي را كمك به كشورها براي بهره برداري صلح جويانه از منافع اتم ذكر كرد و گفت:  آژانس وظيفه دارد كه كشورها را در اين زمينه راهنمايي كند و مشكلات فني و امنيتي آنها را برطرف كند و در مقابل كشورها نيز متعهد هستند كه به سمت مسايل نظامي نروند.
خطيب جمعه تهران تصريح كرد: اگر قطعنامه اي در خصوص تعليق غني سازي صادر شود در حقيقت مخالف رسالت شكل گيري آژانس بوده و آژانس مجرم است و ايران حق دارد به دادگاه لاهه شكايت كند و اگر قاضي عادلي باشد، بايد آنها را محكوم كند.
هاشمي رفسنجاني در عين حال تصريح كرد:  ما به حق خود قانعيم و چيزي بيشتر از حق خود نمي خواهيم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، صدور قطعنامه جديد آژانس بين المللي انرژي اتمي را يك آزمايش مهم براي اين آژانس توصيف كرد وگفت: اگر اين آزمايش خوب انجام نشود، نبايد انتظار داشته باشند كه ايران تسليم خواسته هاي آنها شود.هاشمي رفسنجاني تصريح كرد: اگر در اين زمينه حق كشي شود، بايد يقينا بدانند كه در آينده دوباره با ما مواجه خواهند شد ولي اين بار چند قدم عقب تر از وضعيت كنوني.وي تأكيد كرد: اگر بخواهند با بي قانوني و زورگويي عمل كنند، ايران ثابت كرده است كه زير بار زور نرفته و روي حق خود خواهد ايستاد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه اين روزها بحث هاي سرنوشت سازي در وين جاري است، گفت: چهار جريان در آژانس بين المللي اين بحث ها را دنبال مي كنند.وي افزود: جريان ديگر آمريكايي ها هستند كه مي گويند ايران نبايد اين فناوري را داشته باشد، چون رابطه شان با ايران خوب نيست و اين را هم صريحا گفته اند كه اگر كساني در ايران بر سر كار بودند كه رابطه خوبي با آمريكايي ها داشتند، اين سخت گيريها را نمي كردند.
آيت الله هاشمي رفسنجاني جريان ديگر را گروه غيرمتعهدها دانست و گفت: اين گروه متمايل به حق ما هستند و هر چند شجاعت زيادي ندارند ولي معتقدند كه آژانس نمي تواند حق ايران در دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي را انكار كند.وي ادامه داد: گروه ديگر نيز اروپايي ها هستند كه حرف دلشان همان حرف آمريكايي هاست ولي با زبان ديگري و عاقلانه حرف مي زنند ولي رندانه برخورد مي كنند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت كه شعار آمريكا در مبارزه با تروريسم، شعاري واقعي نيست، آنها اگر واقعا درصدد مبارزه با تروريسم هستند، بايد ابتدا از «منافقين» تروريستهايي كه در دست آنها هستند، شروع مي كردند و يا اسرائيل را تحت  فشار قرار مي دادند كه هر روز دست به اقدامات تروريستي نزند. وي در بيان سياستهاي دوگانه آمريكا در عرصه جهاني، شعار مبارزه با توسعه سلاح هاي كشتار جمعي نومحافظه كارانه حاكم بر كاخ سفيد را مورد اشاره قرار داد و گفت: اينها حرفهايشان واقعي نيست، شاخص ترين توليدكننده سلاح هاي كشتار جمعي در جهان رژيم اسرائيل است كه قطعاً با كمك آمريكا به فناوري هسته اي دست يافته است.
اسرائيل با كمك آمريكا از پذيرش هر پيماني كه ناظر بر فعاليتهاي هسته اي آن باشد، شانه خالي كرده است.

|   اقتصادي    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |    رسانه    |    سياسي    |
|   شهري    |    علمي    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |