شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۹ - Sep 18, 2004
آزمايش
قال اميرالمؤمنين عليه السلام: الفتن ثلاث: حب النساء و هو سيف الشيطان و شرب الخمر و هو فخّ الشيطان و حبّ الدينار و الدرهم و هو سهم الشيطان، فمن أحب النساء لم ينتفع بعيشه و من أحبّ الاشربه حرمت عليه الجنه و من أحب الدينار و الدرهم فهو عبدالدنيا.
(خصال، باب الثلاثه، ح ۹۱)
سه چيز براي انسان، فتنه است (آزمايش است):
۱- دوستي زنان كه شمشير شيطان است. البته اين، به معناي دوستي همسر نيست؛ چون دوستي همسر امر مستحبي است، بلكه به معناي بي بندوباري جنسي است كه از آن به زن بارگي تعبير مي شود و نتيجه آن اين است كه شخص از امر حلال و طبيعي خود در محيط خانواده استفاده نمي كند و لذا كانون خانواده ويران مي شود.
۲- ميگساري كه دام شيطان است و بر شخص ميگسار بهشت حرام است.
۳- دوستي دنيا و درهم. مراد از دينار و درهم در روايات اسلامي پول است و مراد از دوستي پول اين است كه با نيرنگ و فريب و تقلب، ثروت اندوزي كند كه از آن به پول پرستي تعبير مي شود و انسان پول پرست، بنده دنياست.
امروز با حافظ
گشاد كار من اندر كرشمه هاي تو بست
خدا چو صورت ابروي دلگشاي تو بست
زمانه تا قصب نرگس قباي تو بست
مرا و مرغ چمن را زدل ببرد آرام
تازه هاي دنياي رسانه ها
كوفي عنان بالاخره حساب خود را پاك كرد
به گفته و نوشته بسياري از مفسران و اصحاب نظر، كوفي عنان چهارشنبه شب گذشته با غير قانوني خواندن اشغال نظامي عراق «زندگينامه» خود را اصلاح كرد. عنان از مارس سال ۲۰۰۳ كه آمريكا بدون مجوز شوراي امنيت حمله نظامي به عراق را آغاز كرده بود زير انتقاد و در برابر اين سئوال ها بود كه چرا اين لشكركشي را محكوم نكرده، چرا مجمع عمومي سازمان را براي محكوم كردن آن به تشكيل جلسه فوق العاده دعوت نكرده، چرا استعفاي خود را در اعتراض به آن عمل اعلام نداشته و... عنان بالاخره گفت كه از نقطه نظر منشور ملل، اشغال نظامي عراق غير قانوني بوده است و براي اين كار تصويب قطعنامه ديگري لازم بود. اظهارات غير منتظره عنان در چهل و سومين سالگرد قتل «داگ هامرشولد» دبيركل سوئدي سازمان ملل انتشار يافت كه در جريان تلاش براي حل مسئله كنگو كشته شده بود. گفته شده است كه سقوط هواپيماي حامل داگ هامر شولد بر فراز رودزيا (زيمبابوه امروز و در آن زمان يك مستعمره انگلستان) بر اثر توطئه صورت گرفته است. شوراي امنيت در قطعنامه ۱۴۴۱ (مصوب ۸ نوامبر ۲۰۰۲) به دولت صدام حسين اخطار كرده بود كه اگر سلاح هاي كشتار جمعي خود را اعلام نكند و از توليد چنين سلاح هايي دست برندارد عواقب جدي اين كار را بايد تحمل كند كه دولت عراق اعلام كرده بود چنين سلاح هايي ندارد. بنابراين، براي حمله نظامي به عراق (تحمل عواقب) نياز به بررسي بيشتر براي روشن شدن صحت و يا سقم پاسخ دولت عراق و تصويب قطعنامه دوم بود كه آمريكا منتظر آن نشد. در قطعنامه ۱۴۴۱ مجوز حمله نظامي داده نشده بود.
اظهارات عنان همزمان با پخش اين خبر انتشار يافت كه «چارلز دنوفلر» رئيس گروه بازرسان آمريكايي پس از ۱۵ ماه بررسي و جست و جو در عراق نتوانست اسلحه كشتار جمعي به دست آورد و گزارش كار خود را كه در ۱۵۰۰ صفحه تنظيم شده است بزودي منتشر خواهد كرد. تاكنون تنها وزيران امور خارجه آمريكا، لهستان و بلغارستان، يك عضو دولت انگلستان، نخست وزير استراليا، و يك سخنگوي دولت ژاپن اظهارات عنان را رد كرده و حمله نظامي به عراق را قانوني و مشروع دانسته اند. جان هووارد نخست وزير استراليا حتي سازمان ملل را هم زير سئوال برده كه در قبال مسائل جهان دستگاهي فلج و ناتوان است. برخي از مفسران از دلايل وزيران امور خارجه لهستان و بلغارستان كه تا چند سال پيش در بلوك ديگري قرار داشتند و اينك برخلاف گفتار و كردار گذشته خود عمل مي كنند ابراز تعجب كرده و آن را نمونه ديگري از جدايي دولت ها و ملت ها خوانده و گفته اند كه مردم به اين سرعت و ظرف چند سال تغيير گفتار و كردار نمي دهند، نه در آن زمان دولت هاي لهستان و بلغارستان سخنگوي واقعي مردمشان بودند و نه اين كه امروز خواست و احساس آنان را بيان مي دارند. رئيس جمهوري موقت عراق در واكنش به اظهارات دبير كل سازمان ملل، تنها گفته است كه عنان مرد محترمي است.
سختگيري بيشتر در فرودگاه ها و تبعه آمريكا شدن
از دوشنبه اين هفته همه مسافران هوايي در فرودگاه هاي آمريكا بايد علاوه بر عبور از چارچوب فلزياب و گذراندن كيف دستي و اشياء همراهشان از دستگاه اشعه ايكس، بازرسي بدني شوند و كت، پالتو، كفش و كمربند خود را بيرون آورند. قبلاً تنها متولدان برخي كشورها از جمله ايران و افرادي كه نامشان در ليست بود مشمول اين بازرسي قرار مي گرفتند. همچنين، از آنجا كه دستگاه هاي فلزياب و اشعه ايكس نمي توانند بمب هاي پلاستيكي را كشف كند عبور دادن جامه دان ها و كيف هاي دستي از دستگاه هاي دقيق تر كه نصب شده اند اجباري خواهد بود. رسانه هاي آمريكا كه اين خبر را مشروحاً منتشر ساخته اند در عين حال گزارش كرده اند كه مشاهده شده است برخي از بازرسان جامه دان ها كه در غياب صاحبانشان باز مي شوند مرتكب سرقت اشياء شده اند و فيلمي كه از يكي از اين بازرسان در اثناي سرقت اشياء قيمتي از داخل يكي از جامه دان ها برداشته شده بود از شبكه هاي تلويزيوني پخش شد. ضمناً نوبت انتظار براي كساني كه شرايط تابعيت آمريكا را دارند و تقاضاي تابعيت مي كنند، حداقل به ۱۸ ماه افزايش يافته است. مدت اضافي صرف بررسي وزارت امنيت درباره سوابق افراد مي شود. قبلاً اين انتظار حدود شش ماه بود. پيش از تأييد وزارت امنيت، امتحان زبان، تاريخ و قانون اساسي آمريكا و مصاحبه از متقاضي به عمل نخواهد آمد. حداقل پنج سال اقامت تمام پس از به دست آوردن كارت سبز و پرداخت كامل ماليات در اين مدت و نداشتن سابقه محكوميت (جرم هاي مشخص عمومي) از جمله شرايط تابعيت است.

نگارستان
اريك هكل
001089.jpg
«تالاب دهكده» - ۱۹۱۰ / رنگ روغن روي بوم _ ۵/۷۳در۵/۵۶ سانتي متر‎/موزه اسپرنگل / هانور
اريك هكل يكي از اعضاء انجمن هنرمندان اكسپرسيونيست «مرگ براك» بود. اكسپرسيونيست هاي «براك» مانند امپرسيونيست ها به طبيعت و فضاي بيروني توجه نمودند؛ جايي كه آنها اميدوار بودند حقيقت را آزادانه دريابند. با اين حال اكسپرسيونيست ها واقعا به عنوان نقاشان فضاهاي بيروني و طبيعت نبودند. آنها صرفا به ترسيم طرح هايي بيروني از آنچه كه بعدا در آتليه به كارشان مي آمد مي پرداختند.اين گروه از نقاشان برخلاف هنرمندان پيشين خود،  ارتباطي با يك محصول بصري آني (آنچه به امپرسيونيست ها مربوط مي شد) پيدا نكردند.آنها در عوض قدرت بيان موتيف ها را با تحريف حركت در نقاشي بيشتر كرده بودند و به اين ترتيب، احساسات و هيجانات بيشتري در بيننده ايجاد نمودند.«تالاب دهكده» هكل، نه يك ديد تقليدي است و نه شرح يك منظره روستايي. هكل از نور به منظور «واقعيت گرايي» استفاده نكرده ولي آن را داخل يك كنتراست قرمز و سبز كه حاصل تابش خود اين رنگهاست، بكار برده است.اجراي كار در اندازه بزرگ، ارائه فضاي مسطح به همراه رنگ و فرم عناصر بيان واقعي در نقاشي هاي هكل محسوب مي شوند.

برگي از تاريخ
ماجراي انتقاد روزنامه ها از يكديگر
۱۸ سپتامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۷۳۵ امپراتوري اتريش كه توان ادامه جنگ با عثماني را نداشت به تسليم شهر بلگراد به آن دولت تن داد. در سال ۱۷۵۹ انگليسي ها در جنگ برسر كانادا بر فرانسويان فائق آمدند و مهاجرنشين فرانسوي «كبك» را متصرف شدند. درسال ۱۸۰۲ الكساندر اول تزار روسيه تصميم به تصرف همه قفقاز گرفت و ژنرال سيسيانوف را كه بعداً به دست عوامل ايران كشته شد مأمور اين كار كرد و متعاقب آن جنگ اول روسيه با ايران آغاز شد. در سال ۱۸۵۱ (۱۵۳ سال پيش) روزنامه نيويورك تايمز كار انتشار خود را آغاز كرد. اين روزنامه كه مالك چند رسانه ديگر نيز هست به خانواده اي از يهوديان آمريكا تعلق دارد. در سال ۱۹۱۸ نيروهاي انگليسي به فرماندهي ژنرال «آلن بي» تصرف فلسطين را آغاز كردند. در همين سال كه جنگ جهاني اول هفته هاي آخر خود را مي گذراند دولت هاي انگلستان، ژاپن، آمريكا و فرانسه در ظاهر به بهانه جلوگيري از رسيدن آذوقه و مهمات به آلمان، ولي در باطن براي تصرف قسمت هائي از خاك امپراتوري روسيه و محاصره بلشويك ها و نابودي آنان در نطفه، به روسيه نيرو فرستادند. در سال ۱۹۱۹ يك توفان دريايي كه از خليج مكزيك برخاسته بود در سواحل جنوبي ايالات متحده ۲۸۰ تن را كشت. در سال ۱۹۲۶ يك توفان دريايي ديگر ۲۵۰ تن را در منطقه ميامي ايالت فلوريداي آمريكا بي جان ساخت.
در همين سال كمپاني سخن پراكني آمريكايي «سي.بي.اس» با ۱۶ ايستگاه راديويي آغاز به كار كرد. در سال ۱۹۳۱ برغم اعتراض جامعه ملل، نيروهاي امپراتوري ژاپن منچوري چين را متصرف شدند. در سال ۱۹۳۹ يك زيردريايي آلماني يك ناو هواپيمابر انگليسي را در اقيانوس اطلس غرق كرد و دست كم ۵۰۰ تن كشته شدند.
اينك برگ امروز: در پي چند هفته انتقاد تند روزنامه هاي چپگرا و جرايد مليون از روزنامه اطلاعات كه فعاليت هاي اورل هريمن سياستمدار ديپلمات آمريكايي را كه به تهران آمده بود بيش از حد بزرگ كرده بود و در خبرها او را «مستر هريمن» ذكر و جزئيات كارهايش در تهران و حتي ميهماني هاي خصوصي اش را گزارش مي كرد و اخبار جنگ كره را نيز از منابع آمريكايي ترجمه و عكس هاي ژنرال ريجوي فرمانده نظامي آمريكا در كره جنوبي را تقريباً هر روز در صفحه اول خود به چاپ مي رساند، برخي روزنامه هاي چپ، دبير وقت اخبار بين الملل روزنامه اطلاعات را متهم مي كردند كه پس از ديدار از آمريكا به دعوت دولت اين كشور، تغيير جهت داده است.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
تومور مغز
از دكتر روزنفلد درباره علائم تومور مغز سئوال شده و او گفته است كه تشخيص تومور و آبسه مغز با دكتر است و براي اطلاع و زنگ خطر، علائم تومور مغز از اين قرارند: سردرد كه با دراز كشيدن شدت يابد، بالا آوردن ناگهاني (بدون دست دادن حالت تهوع)، تغيير در ديد چشم و دوتايي ديدن، ضعيف شدن يك طرف بدن، سرگيجه، ازدست دادن حس شامه (بويايي)، كاهش حافظه و گاهي فراموشي كامل، تغيير شخصيت، در مراحل نهايي غش كردن و... سرطان مغز محلي است و يا از نقاط ديگر بدن به آنجا منتقل مي شود و عوامل عمده بروز آن سيگار و الكل و قرار گرفتن طولاني بدون سايه بان و كلاه در برابر اشعه خورشيد است.

بهارستان
عشق را اجازه اي براي آمدن نيست،
مي آيد،
بي اراده
مثل آهويي رمنده
نزار قباني _ مهديه امين زاده

خانه سينما طي بيانيه اي با تأسف از حوادث اخير اعلام كرد:
سينماي ايران نيازي به دلسوزي هاي خارجي ندارد
جامعه اصناف سينماي ايران (خانه سينما) در بيانيه اي اعلام كرد كه سخن گفتن از پرچمداري سينما در عرصه هنر جمهوري اسلامي گزاف نيست.
در اين بيانيه كه در ۷ بند تنظيم شده و نسخه اي از آن روز جمعه به ايرنا ارسال شد، آمده است: سينماي ايران دستاوردهاي گرانسنگ خود را مديون آرمان هاي انقلاب اسلامي مي داند، آرمان هايي همچون استقلال، آزادي، اسلام خواهي، ظلم ستيزي و حق طلبي اهليت و اصالتي به سينماي ايران اعطا كرد كه سبب گرديد در پرتو آن سينماگران و آثاري پديد آيند كه مايه فخر و مباهات ايران اسلامي گردند.سينماي ايران با وجود همه كمبودها و كاستي ها امروز در خود عزت نفس و علو طبعي مي بيند كه بي هيچ هراسي قدم در ميدان رقابت با رقيبان نابرابر مي نهد تا از كيان فرهنگ و هنر اسلامي-ايراني خود دفاع كند.
اين نهال جوان با اندك دقت، مراقبت و ملاطفتي مي تواند درخت برومند و تناوري گردد كه در سايه سار آن تشنگان و طالبان راه حقيقت و معرفت دمي بياسايند.حراست ازاين نهال امروز وظيفه اي است بس سترگ و دشوار و طاقت سوز و لازمه آن درك، صبوري، تحمل، مدارا و تدبير است.بيانيه خانه سينما افزود: جشن و روز سينما ارج گزاري هرساله براي برومندتر شدن اين نهال نوپاست.
اين جشن كه طبق سنت هرساله و به انگيزه زدودن خستگي و سختي يكسال زحمت و تلاش اهل سينما برگزار مي گردد، تلاشي است در جهت تقدير و تشكر از هنرمنداني كه به رغم همه كمبودها و كاستي ها، صبورانه در خدمت به ايران اسلامي و مردم نجيب و سرافراز آن رنج بسيار برخود هموار مي كنند، حوادثي كه در چند روز گذشته و پس از برگزاري جشن سينما پديد آمد سبب گرديد موجي از تأسف و نگراني سينماي ايران را دربرگيرد.برخي مطبوعات و رسانه ها پيشتر نسبت به عدم رعايت شئونات اسلامي توسط برخي شركت كنندگان در مراسم جشن سينماي ايران اعتراض كردند.در بيانيه  همچنين  آمده  است : حضور عده  قليلي  از افراد كه  به  مقتضاي  يك جشن  عمومي بدان  راه  مي يابند و عليرغم  همه  تذكرات  و تأكيدات  سعي  در مخدوش نمودن  چهره  سينما و دست  اندركاران  آن دارند، بطور كامل  از سينماگران  و هنرمندان  سينماي  ايران  جداست .
در ادامه  اين  بيانيه  آمده  است  كه  انگشت  اتهام  نشانه  رفته  به  سمت  سينماي ايران  گر چه  در شأن  سينماي  ايران  نيست ، ولي  خانه  سينما به  حكم  قانونمندي  برخود لازم  مي داند تا با بيان  ادله  و براهين  خود در چارچوب  قانون  ازكيان  سينما و هنرمندان  آن پاسداري  نمايد.
از مسئولين  محترم  كشور بالاخص  روساي  محترم  سه  قوه  و همچنين  مسئولين  محترم قوه  قضاييه  بطور جد خواهانيم  كه  با توجه  به  ابعاد و تبعات  ازهر نوع  تصميم كه  پيامدهاي  منفي  آن مي تواند سبب  ساز مسائل  جديد و تازه اي  گردد، به  نحومطلوب  و در چارچوب  قانون  جلوگيري  نمايند.
به  دشمنان  انقلاب  و جرياناتي  در خارج  از كشور كه  اميد بسته اند تا ازهياهوي  حاصله  از اين  موضوع  بهره  برداري  تبليغاتي  خود را نمايند،اعلام مي كنيم  سينماي  ايران  را نيازي  به  دلسوزي هاي  آنان  نيست  و خانه  سينما باهرنوع  سوء استفاده اي  ازاين  مساله  و تبعات  آن به  شدت  برخورد خواهد كرد.
ابوالحسن داودي به تهران كلينيك منتقل شد
ابوالحسن داودي، رئيس هيأت مديره خانه سينما كه به دليل عارضه قلبي در بيمارستان آسيا بستري شده بود، به دليل شرايط ويژه بيماري اش به بخش CCU بيمارستان تهران كلينيك منتقل شد.
به گزارش خبرنگار ايسنا، پرستار بخش CCU بيمارستان تهران كلينيك، وضعيت جسماني وي را كمي بهتر از قبل دانست.

۶ فيلم كوتاه و نيمه بلند در جشنواره كودك
۶ فيلم  كوتاه  و نيمه بلند ايراني  در بخش  مسابقه  سينماي  ايران  جشنواره بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  روي  پرده  مي رود. به  گزارش  روز جمعه  روابط عمومي جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان ، ۵ فيلم  كوتاه  و يك  فيلم  نيمه  بلند در بخش  مسابقه  اين  رويداد هنري  حضور مي يابد. فيلم هاي «تولد» ساخته «حميد نويم» ، «ژنرال  و بادبادك» به  كارگرداني «محمدعلي سليمان زاده» و «سفر بيداري» ساخته «مرتضي  احدي» در بخش «پويانمايي» و «كاغذ باد» ساخته «علي  زماني  عصمتي» ، «گلي  براي  مريم» به  كارگرداني «حسن  آقا كريمي» و «من  و خودم» ساخته «ماندانا كريمي» در بخش  سينماي داستاني  فيلم هاي  كوتاه  اكران  مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
ماست
پيرمرد، با كاسه اي ماست در دست، عصازنان از عرض خيابان رد مي شد كه جوانك موتور سوار به سرعت از كنارش گذشت. پيرمرد هول شد و نيمي از ماست ها روي لباسش ريخت.
جوانك دور زد، جلو آمد و با خنده گفت: ببخش پيري!
پيرمرد فوراً باقيمانده ماست را روي لباس جوان خالي كرد و گفت: خواهش مي كنم!
محمدرضا شريفي صادقي

گشتي در دنياي خبرها
سرنگ داخل شيشه سركه
لندن: چند روز پيش مرد ۴۷ ساله اي در انگليس يك شيشه ۲۵ ميلي گرمي سركه خريد. ديروز هنگامي كه وي مشغول خوردن سيب زميني سرخ كرده بود، مقداري سركه از داخل شيشه روي غذاي خود ريخت و آن را نوش جان كرد.اما وقتي خواست در شيشه سركه را ببندد، صداي عجيبي از داخل شيشه به گوشش رسيد.
او كه كنجكاو شده بود، شيشه را شكست و با صحنه عجيبي مواجه شد. داخل شيشه يك سرنگ وجود داشت كه قبلاً از آن استفاده شده بود.هنوز مشخص نيست كه اين سرنگ چگونه به داخل شيشه پلمب شده راه يافته است.
انتقامجويي
بريستول: خانم ۲۶ ساله اي كه از يك قهوه خانه بيرون انداخته شده بود از مشتريان حاضر در اين مكان انتقام سختي گرفت. ۲۸ مشتري و كارگران اين قهوه خانه كه تحت تأثير مشروبات الكلي بودند اين خانم را به زور از اين مكان اخراج كرده بودند.او كه قصد داشت از آنان انتقام بگيرد، يك كاسه اسيد سولفوريك تهيه كرد، وارد قهوه خانه شد و اسيد را روي سر و صورت مشتريان و كارگران قهوه خانه پاشيد.در پي اين واقعه، وي به تحمل ۴ سال حبس محكوم شد.
كارگر باوجدان
منچستر: يك مرد در انگليس به دليل برخورداري از وجدان كاري جايزه ويژه دريافت خواهد كرد.
اين مرد چند روز قبل متوجه شد كه در يك مسابقه بخت آزمايي صاحب ۲/۱ ميليون پوند پول نقد شده است.او صبح روز بعد به محل كار خود مراجعه كرد تا استعفا كند.
هنگامي كه وي به محل كارش (يك كارخانه كشتي سازي) مراجعه نمود متوجه شد كه هيچ يك از مديران كارخانه در محل كارشان حضور ندارند به همين دليل نمي تواند از كار كناره گيري كند.به همين دليل يك روز كامل در كارخانه كار كرد و صبح روز بعد استعفاي خود را تقديم رئيس كارخانه نمود.رئيس كارخانه قرار است به اين كارمند باوجدان پاداش نقدي پرداخت كند.اين مرد كه صاحب ۵ فرزند و ۶ نوه است با پولي كه برنده شده است يك خانه و خودرو خواهد خريد.
تخريب سنگ قبر گورستان
كارديف: شهرداري يكي از شهرهاي ولز، ۳۷۲ سنگ قبر گورستان اين شهر را بدون اطلاع اقوام متوفيان تخريب كرد.
شهرداري به كارگران خود دستور داده بود كه سنگ قبرهاي عمودي قبرستان شهر را كه متزلزل شده اند و امكان سقوط آن روي سر بازديدكنندگان وجود دارد تخريب كنند اما اين كارگران حتي به تخريب سنگ قبرهايي كه سه ماه قبل نصب شده بود پرداختند كه قيمت برخي از آنها بالغ بر ۱۵۰۰ پوند بود.
نكته جالب اينكه، شهرداري قصد ندارد هزينه تعمير و نصب مجدد سنگ قبرها را تقبل نمايد و تنها به يك عذرخواهي اكتفا كرده است.
شكلات به جاي غرامت
ايپسويچ: بخشي از راه آهن كشور انگليس به دليل عمليات تعويض ريل و همچنين گسترش تونل به مدت دو ماه تعطيل شد.
به همين دليل مسافران مجبور بودند فاصله شهر ايپسويچ تا لندن را كه در مواقع عادي، يك ساعت طول مي كشد، طي يك ساعت و ۴۵ دقيقه بپيمايند.
سرانجام سه روز پيش عمليات عمراني به پايان رسيد و راه آهن انگليس براي دلجويي از مسافران اين مسير، يك بسته كوچك شكلات با طعم نعناع دراختيار آنها گذاشت و روي صندلي هاي قطار تكه كاغذي كه روي آن نوشته شده بود «از شما متشكريم» نصب كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۵۸ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۹ و ۲۶دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۲۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۵۰ دقيقه

گل و گياه
اينكارويله آ
001086.jpg
نام علمي: Incarvillea delavayi
خانواده: BIGNONIACEAE
گياه دائمي به بلندي ۶۰ و گستردگي ۳۰ سانتي متر است. داراي برگهاي شانه اي مركب از ۱۱-۶ جفت برگچه سرنيزه اي شكل بوده و خوشه هاي گل آن به رنگ صورتي پررنگ تا ارغواني در اوايل و اواسط تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد:  از طريق كاشت بذر در بهار يا پاييز و تهيه قلمه يا تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |