چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۳
سينما
Front Page

گفت وگو با نصرالله مدقالچي، از پيشكسوتان دوبله و گويندگي راديو
راديو مشكل تر از سيما
003141.jpg
عكس:محمد كربلايي احمد
شايد بارها صداي او را در نقش هاي مختلف سينمايي و تلويزيوني شنيده ايد، صداي گيرا و دلنشين او در قالب قصه هاي تلويزيوني و سينمايي آرام بخش مخاطبان ايراني بوده است.
«نصرالله مدقالچي» اهل آذربايجان و زاده محله اهراب تبريز است. از سن ۱۷ سالگي كار دوبله را در عرصه سينما در استوديو عصر طلايي آغاز كرد. بعدها با همراهي مديران دوبلاژ ماندگار از جمله كسمايي، مرحوم زرندي، ژاله علو و ماني توانست از عهده دوبله نقش هاي تلويزيوني برآيد.
آشنايي با هوشنگ لطيف پور از مديران دوبلاژ تلويزيون توانست او را وارد عرصه جدي دوبله برنامه هاي تلويزيوني كند. صحبت به جاي بازيگران صاحب نامي چون لي ماروين، ريچارد هريس، بريان كيت، همفري بوگارت، سرلارنس اليور و چندين نام ديگر عرصه سينماي داستاني توانست از او آثار با ارزشي را به جا بگذارد.
صداي او را در «محمد رسول الله (ص)» ، «پدر خوانده» ، خوب، بد، زشت، ماراتن من، مجموعه تلويزيوني بينوايان و ده ها فيلم به يادماندني شنيده ايد، «بهشته فارغي» از هنر آموزان گويندگي، با او گفت وگوي كوتاهي را در زمينه گويندگي راديو، تلويزيون و دوبله انجام داده كه آن را مي خوانيد.
* يك مجري يا گوينده خوب چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟
- پرسش شما دو بخش مي شود، مجري در صدا و مجري در سيما. مجري در راديو فقط صدا دارد ولي در سيما علاوه بر صدا تصوير هم دارد. عليرغم آن كار مجري گري در راديو بسيار دشوارتر است به عبارتي مجري راديو درباره موضوعي صحبت مي كند كه از طريق آن بايد به مخاطب مفهومي انتقال پيدا كند، در راديو گوينده به گونه اي بايد رل يا نقش را بازي كند كه براي مخاطب قابل تجسم باشد ولي در سيما اينگونه نيست.
از اين رو گويندگي در راديو مشكل تر از سيماست، به همين دليل مجريان راديو بايد علاوه برداشتن صداي خوب، اجراي قوي، از فن بيان و اطلاعات لازم درعرصه هاي مختلف ادبيات نيز برخوردار باشند. به هر حال هر متني يك ريتمي دارد، خواندن شعر حماسي با شعر نو متفاوت است. وقتي تهيه كننده متني را به مجري مي دهد بايد براساس آن نيز اطلاعاتي كسب كند. اگر متن به نوعي با تاريخ ادبيات ايران مرتبط باشد كسب معلومات لازم در اين زمينه براي مجري ضروري است.
* يك گوينده علاوه بر فعاليت در صدا و سيما، آيا در خارج از اين حيطه هم فعاليت دارد؟
- در خارج از صدا و سيما اين اتفاق كمتر روي مي دهد اغلب گويندگان در شبكه هاي مختلف راديويي و تلويزيوني فعاليت مي كنند، به هرحال با تمامي اين رويه ها، صدا و سيما كارفرماي دوم گوينده هاست تا كارفرماي اول آنها.
* گويندگان راديويي چه تفاوتي با گويندگان تلويزيوني دارند؟
- زحمت گويندگي در راديو خيلي زياد است به دليل اين كه مجري از عنصر تصوير بي بهره است. اورسن ولز يكي از بزرگان عرصه بازيگري سينماست، اين مرد نابغه در جواني در راديو كار مي كرد،در روزهاي اجراي راديويي براي اين كه در ترافيك گرفتار نشود با آمبولانس به راديو مي رفت، او در اجراي راديو آن چنان مهارت داشت كه بيشتر مخاطبان را مجذوب خود مي كرد.
در برنامه راديويي «جنگ دنياها» صحبت از موجودات سيارات آسماني بود او با چنان استادي اين برنامه را اجرا كرد كه اغلب شنوندگان راديويي دچار اين توهم شده بودند كه نكند موجودات فضايي به زمين حمله كرده اند.
* آيا در انتخاب گوينده تلويزيوني به جز صدا به تصوير و بداهه پردازي هم توجه داريد؟
- در سيما براي گوينده تلويزيوني مشخصاتي را لحاظ مي كنند. بنابراين چهره مجري بايد با شئونات جامعه و جذابيت بصري هماهنگ باشد. به عبارت ديگر اگر براي قرائت خبر يك صداي متين و دلنشين لازم است، اما براي گويندگي در برنامه ديگر راديويي نياز به جنس صداي ديگري است.
به همين خاطر در تلويزيون نيز گوينده علاوه برداشتن صداي گرم و دلنشين بايد از چهره مناسبي براي تصوير برخوردار باشد.
در كشورهاي اروپايي اغلب مجريان راديو صداي خوبي دارند، آنها در كارشان اصولاً خبره هستند. بنابراين در قرائت خبر معمولاً به كليد واژه هاي خبري توجه دارند به همين خاطر كمتر در قرائت خبر به متن مراجعه مي كنند.
* آيا اغلب گويندگان راديويي در سيما ناموفق نيستند؟
- اصلاً اينگونه نيست. اينها به اندازه خودشان مي توانند از عهده انجام اين امور برآيند. شايد مجريان راديويي در ارتباط با دوربين تصويربرداري تعامل نداشته باشند ولي با اين حال از نظر اجراي متن و قرائت آن،دست كمي از گويندگان تلويزيوني ندارند.
* دوبله با گويندگي چه تفاوت هايي دارد؟
- كار دوبلوري معمولاً با كار گويندگي تفاوت هاي خاصي دارد، به عبارتي كار دوبلوري هنر است و كار گويندگي در راديو و تلويزيون آن چنان هنر نيست، دوبلورها اغلب در تكاپوي آن هستند كه از عهده اجراي مناسب صداي بازيگران داخلي و خارجي برآيند.
به بيان ديگر دوبلورها سعي مي كنند به جاي بازيگران به گونه اي صحبت كنند كه با نقش آنان همخواني داشته باشد. به همين خاطر برخي از دوبلورهاي هنرمند سعي مي كنند در باره بازيگر مورد نظر و فيلم هاي او اطلاعاتي كسب كنند تا بهتر بتوانند به جاي او صحبت كنند.
* چه نقش هايي برايتان ماندگار بوده است ؟
- اجراي دوبله برخي از اين نقش ها حسي است، به عبارتي با تمام سلول هاي آدم سروكار دارند، مثل بينوايان كه در نقش «ژان والژان» به اجراي دوبله آن پرداختم. اولين بار كه اين نقش را اجرا مي كردم در قسمت آخر قصه وقتي ژان والژان وصيت مي كند كه دو تا از شمعدان هاي كشيش را به كوزت بدهند در هنگام اجراي اين بخش از دوبله چنان دچار احساسات شده بودم كه ديدني بود. در آن هنگام آقاي لطيف پور مدير دوبلاژ در پايان ضبط صدا ديالوگ ها را جمع كردند و رفتند.
از اين برخورد خيلي ناراحت شدم چون تازه حس گرفته بودم ولي با اين حال جرأت نداشتم به كار ايشان اعتراض كنم، با اين حال دل را به دريا زدم و پرسيدم، علت اين رفتار چه بود؟
استاد لطيف پور گفت: مرد حسابي خجالت نمي كشي، ژان والژان با اين عزت نفس در نقش خود گريه نمي كند! همچنين در فيلم محمدرسول الله(ص) وقتي مي خواستم در نقش ابوسفيان حرف بزنم، قبل از هر نوع اقدامي از طريق دوست فاضلي در زمينه شخصيت ابوسفيان اطلاعاتي كسب كردم، سپس توانستم از عهده اجراي دوبله آن نقش بر بيايم.
با توجه به اين ظرافت ها دوبلور مي تواند نقش را به خوبي ايفا كند.
* براي آن دسته از علاقه مندان دوبله و مجري گري چه توصيه اي داريد؟
- اغلب جوانان علاقه مند به گويندگي اين شغل را از هر جنبه اي مورد بررسي قرار دهند، علاوه برآن نبايد كمتر از سن۲۰ سالگي وارد اين عرصه شوند با اين كه بنده دوبله را در سن ۱۷سالگي تجربه كرده ام ولي بالاتر از سن ۳۰ سالگي اين حرفه آن چنان به درد نمي خورد.

بيانيه هيات داوران مسابقه طراحي ساختمانهاي
شهرداري شوراي شهر و تالار شهر بم

003147.jpg
اثر برنده دوم مهندسان مشاور خاك، خشت، خانه
مسابقه طراحي ساختمان هاي شهرداري، شوراي شهر و تالار شهر بم برگزار شد.
بيانيه هيات داوران اين مسابقه كه توسط شهرداري بم با همكاري موسسه معمار نشر، جامعه مهندسان معمار ايران و مجله معماري ايران برگزار شده، به اين شرح صادر شده است:
۱- هيات داوران متشكل از مهندسان معمار سيدمحمد بهشتي، كلانتري، جودت، معين زاده و شافعي پيش از شروع كار داوري در جلسه اي كه پس از تحويل ۵۱ طرح شركت كننده، در ۱۵ شهريورماه برگزار شد، تصميماتي به شرح زير اتخاذ كرد:
* هر ۵۱ طرح در يك وهله و به طور همزمان با هم مورد مقايسه قرار گيرند.
* مطابقت كلي طرحها با برنامه فضايي، ملاحظات سازه و گزارش فني مشاوران علمي مورد توجه ويژه هيات داوري قرار گيرد.
۲- جلسه داوري روز ۱۹ شهريور در خانه هنرمندان ايران برگزار شد. در طول برگزاري جلسه تمامي طرحها بعد از ملاحظه گزارش فني، مورد بررسي دقيق اعضاي هيات داوري قرار گرفت و براساس آيين نامه مسابقه در مرحله اول ۲۰ طرح و در مرحله دوم ۶ طرح حذف شدند. سپس در مرحله سوم يعني انتخاب طرحهاي موردنظر هيات داوران، ۱۱ طرح به مرحله نهايي راه يافتند و سرانجام در مرحله چهارم از ميان ۱۱ طرح، ۷ طرح حائز رتبه شدند.
003144.jpg
اثر برنده اول عليرضا مشهدي ميرزا
پس از محاسبه امتيازهاي اخذ شده (۵ براي رتبه اول و ۱ براي رتبه پنجم) رتبه بندي طرحها و دلايل انتخاب اعضاي هيات داوري به شرح زير اعلام شد:
۱- رتبه اول، طرح شماره ،۱۱ (عليرضا مشهدي ميرزا) با ۲۱ امتياز به دليل:
* ايده شفاف، ساده منسجم و يكپارچه كه در عين حال با مشخصات و شرايط زيست محيطي بم به دليل درون گرا بودن طرح تطابق دارد و با ايده نخل توانسته است حالت يادماني متواضعانه اي را كه درخور ساختمان نهاد عمومي است داشته باشد، بدون آنكه لزوما از نمادهاي مشخصي همچون كنگره هاي ارگ بم يا موارد مشابه استفاده كرده باشد.
* تطابق با برنامه فيزيكي و عملكرد منطقي كه موجب شده در آن هيچ كدام از بخشها مزاحم ديگري نباشند و از نظر نور، ديد يا منظر موقعيت متعادل داشته باشند.
* نمره خوب سازه و قابليت اجرا به دليل سادگي طرح
۲- رتبه دوم، طرح شماره ۱۶ (مهندسان مشاور خاك، خشت، خانه) با ۱۷ امتياز، به دليل:
* ايده خوب و ساده كه از نظر شفافيت، انسجام و يكپارچگي همان مشخصات ايده طرح رتبه اول را دارد و با شرايط زيست محيطي بم به خوبي منطبق است.
003150.jpg
اثر برنده سوم حبيبه مجد آبادي
* از نظر پاسخگويي به عملكرد و نيازها وضعيت منطقي دارد، گرچه به دليل در نظر گرفتن حياطهاي داخلي سرپوشيده متعدد، از مساحت اعلام شده تجاوز كرده است.
* توجه خاص و موكدي به سايت نشان داده و توانسته است حالت دعوت كنندگي را در طرح ايجاد كند.
۳- رتبه سوم، طرح شماره ،۳ (حبيبه مجدآبادي) ، با ۱۴ امتياز، به دليل:
* دارا بودن ايده اي منسجم و يكپارچه
* نمره خوب سازه
* حالت دعوت كنندگي براي مراجعين
در پايان، اعضاء هيات داوري ضمن توصيه به برنده طرح اول در مورد توجه به طراحي فضاي باز طرح خود در مرحله بعدي و استفاده از رنگ خاكي در نماي ساختمانها اعلام كردند كه با رغبت و علاقه در مراحل بعدي كار مي توانند با طراح پروژه همكاري و شور نمايند.

آن سوي مرزها

هند و برنامه هاي مبتذل
دولت هند از ابتذال در شبكه هاي تلويزيوني به خصوص در برنامه هاي موسيقي و تفريحي در اين كشور ابراز نگراني كرد.
بنابراين گزارش با پخش بعضي تصاوير و موسيقي هاي مستهجن در بعضي از شبكه هاي تلويزيوني هند دولت اين كشور در صدد است از پخش برنامه ها و فيلم هاي مبتذل جلوگيري كند.
وزارت راديو تلويزيون و سخن پراكني هند به همين منظور براي برپايي نشست دست اندركاران شبكه هاي تفريحي به ويژه شبكه هاي فيلم و موسيقي ، مقامات هيأت سانسور هند را فراخوانده است.منابع وزارت ياد شده مي گويند كه در اين اجلاس قرار است موضوع وضع قانوني سانسور بعضي برنامه هاي تلويزيوني مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

تلويزيون و چاقي كودكان
003153.jpg
بخش تحقيقات اجتماعي مدرسه عالي فني زوريخ به اين نتيجه رسيده است كه تماشاي بيش از حد تلويزيون كودكان و نوجوانان را چاق مي كند.
بنابراين گزارش كودكان و نوجوانان چاق، نه تنها بيشتر از افراد معمولي غذا مي خورند بلكه تحرك كمتري نيز دارند.
پژوهشگران دانشگاه زوريخ ۷۴ كودك و نوجوان ۶ الي ۱۲ ساله از شهرهاي زوريخ، بازل و وينترتور را كه دچار مشكل چاقي بوده اند مورد آزمايش هاي مختلف قرار داده اند و به اين نتيجه رسيده اند كه افراد چاق ۱۹۳۷ كالري در روز مصرف مي كنند در حالي كه افراد معمولي ۱۸۹۶ كالري مصرف مي كنند. همچنين افراد چاق كساني بوده اند كه در هفته ۵/۲ ساعت بيشتر از افراد معمولي تلويزيون تماشا كرده اند و نيم ساعت نيز در هفته كمتر از افراد غيرچاق ورزش مي كنند.

حصار ضد خرگوش تلويزيون
فيلم سينمايي «حصار ضد خرگوش» كه با هدف انتقاد از قوانين ضدبشري در بعضي از كشورها ساخته شده، پس از دوبله از تلويزيون پخش خواهد شد.
اين فيلم محصول سال ۲۰۰۲ است و توسط فيليپ نوشا كارگرداني شده است. داستان فيلم در دهه شصت ميلادي مي گذرد. سه دختر از والدينشان جدا شده و به موسسه مورديود آورده مي شوند.
اين سه كودك كه به زور از والدين خود جدا شده و به اين موسسه آورده شده اند، اقدام به فرار كرده و موفق نمي شوند به خانه باز گردند. مدت زمان «حصار ضد خرگوش» ۸۸ دقيقه است كه به همراه ۳۸ دقيقه از پشت صحنه آن از شبكه اول سيما پخش مي شود.

سايه روشن رسانه

آن سوي سپيده دم
فيلم سينمايي «آن سوي سپيده دم» به كارگرداني رضا زرقاني مراحل توليد را سپري كرده و آماده پخش از شبكه يك سيما است.
به گفته عليرضا سبط احمدي، تهيه كننده فيلم، توليد اين فيلم از اوايل امسال آغاز شده است و به تازگي با سپري كردن مراحل نهايي صداگذاري و ساخت موسيقي در حال حاضر آماده پخش است. فيلم به شبكه يك سيما تحويل شده است ولي زمان دقيق پخش آن مشخص نيست.
فيلم سينمايي «آن سوي سپيده دم» از مضموني تاريخي برخوردار است و داستان آن به دوره مشروطيت برمي گردد.
در فيلم «آن سوي سپيده دم» پرويز پورحسيني، علي اوسيوند، كيهان ملكي، مهدي صباحي، جمال اجلالي و علي هوشيوند بازيگران اصلي آن را تشكيل مي دهند و سهيلا گلستاني تنها بازيگر زن فيلم است.

حكم مرگ
003159.jpg
مجموعه تلويزيوني «حكم مرگ» به كارگرداني هوشنگ درويش پور همزمان با هفته دفاع مقدس از شبكه يك سيما پخش مي شود.
اين مجموعه تلويزيوني كه تهيه كنندگي و تدوين آن را هوشنگ درويش پور انجام داده است، داستان چند جوان دانشجو را روايت مي كند كه از سال ۱۳۵۷ در جريان فعاليت براي پيروزي انقلاب اسلامي قرار مي گيرند. يكي از اين جوانان كه علي نام دارد در جريان انقلاب برادرش را از دست مي دهد. با آغاز جنگ تحميلي، اين جوان به همراه چند تن از هم رزمانش به جبهه مي رود و در يك درگيري كه به وجود مي آيد، همه دوستانش شهيد مي شوند، اما اين جوان با وجود مجروح شدن بازمي گردد.
علي در مجموعه تلويزيوني «حكم مرگ» كه پخش آن از اواخر شهريورماه امسال و همزمان با روزهاي بزرگداشت دفاع مقدس آغاز مي شود، در قالب ۱۰ قسمت ۵۰ دقيقه اي ارايه خواهد شد.

عروس خاك
تصويربرداري فيلم داستاني «عروس خاك» به سفارش معاونت امور استان هاي سازمان صداوسيما و مركز اراك، به كارگرداني حميدرضا معدنچي به پايان مي رسد و اين فيلم به زودي از شبكه اول سيما پخش مي شود.
داستان اين فيلم در مورد زني به نام پروين است كه تلاش مي كند مزرعه گل خود را در فصل خشكسالي آباد كند، اما در پي اين تلاش موانع متعددي پيش مي آيد و...
گفتني است كه پيش از اين مجموعه تلويزيوني، حميدرضا معدنچي مجموعه «راهي به سوي خانه» ، خواستگاران و فراتر از دريا را در سوابق كاري خود دارد كه همگي از شبكه اول سيما پخش شده اند.

بازگشت
«بازگشت» عنوان مجموعه اي ۱۲ قسمتي و به تهيه كنندگي نيكنام جبرائيلي پور است كه به سفارش مركز مهاباد براي شبكه اول سيما توليد مي شود.
برنامه تلويزيوني «بازگشت» ماجراي دختري به نام نرگس است كه در خانواده اي ثروتمند بزرگ شده است. او  در شب عروسي  متوجه مي شود كه فرزند اين خانواده نيست.
كارگرداني اين مجموعه را جواد افشار به عهده دارد و حميد رضا عوفي آن را به نگارش درآورده است.

بزرگترين مسابقه تلويزيوني
بزرگترين مسابقه ميداني شبكه هاي تلويزيوني در حال ساخت است.
به گفته محسن تقوي، تهيه كننده برنامه، نام موقت اين مسابقه «كماندار» است كه احتمال مي رود به هنگام پخش تلويزيوني اين اسم تغيير كند.
اين مسابقه هم اكنون در مرحله  ساخت دكور است.
وي افزود: در اين مسابقه چهار گروه متشكل از ۱۰ نفر شركت دارند كه دو نفر از اين ده نفر خانم و بقيه آقا هستند.
ضمن اين كه در آن كارهاي عملياتي بسيار سختي گنجانده شده كه انجام آن صرفاً بر عهده آقايان است و خانم ها نيز در انجام برخي كارهاي عملياتي سبك تر مشاركت خواهند داشت.

رد پاي آذرخش
003156.jpg
پخش مجموعه مستند «رد پاي آذرخش» به كارگرداني سهيل كريمي در هفته دفاع مقدس از شبكه دو سيما آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي مؤسسه فرهنگي هنري شهيد آويني مستند «ردپاي آذرخش» نخستين كار سهيل كريمي (مستندساز رهايي يافته از چنگال اشغالگران عراق) پس از آزادي وي است كه مروري دارد بر حماسه ها و زندگي نوراني سردار جاويدالاثر، احمد متوسليان در دوران حضور ايشان در استان كردستان (شهرستان مريوان)، كه سفر كارواني دانشجويي از تهران به اين مناطق و به روايت فيلمي از فرماندهان و همرزمان احمد متوسليان از خاطرات و ايثارهاي وي، دستمايه اصلي توليد اين برنامه مستند است.
اين مستند كه در ۳ قسمت ۲۵ دقيقه اي توليد شده است،  به نوعي چهره حقيقي سرداران و رزمندگان گمنام غرب كشور و رشادت ها و مرارت هاي آنان در مواجهه با ضد انقلاب را به تصوير مي كشد.

اين ملك به فروش مي رسد
اواخر شهريورماه، نگارش پانزده قسمت از مجموعه تلويزيوني «اين ملك به فروش مي رسد» به سرپرستي شادمهر راستين به پايان مي رسد.
مسعود آب پرور، كارگردان، كه پيش از اين فيلم تلويزيوني «شاهد عيني» را نيز به قلم شادمهر راستين كارگرداني كرده است، گفت: با تحويل دادن متن پانزده قسمت از اين مجموعه تلويزيوني به شبكه  دو سيما، تاريخ و نحوه توليد اين مجموعه معلوم خواهد شد.
وي با بيان اين كه تاكنون مراحل توليد اين مجموعه تلويزيوني آغاز نشده است، خاطرنشان كرد: انتخاب بازيگران و عوامل كار به پايان نگارش ۱۵ قسمت اول موكول خواهد شد.
گفتني است كه مجموعه «اين ملك به فروش مي رسد» در قالب ۲۶ قسمت ساخته مي شود و از فضايي ترسناك برخوردار است.

|  اقتصاد  |   انديشه  |   زندگي  |   سياست  |   سينما  |   علم  |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |