جمعه ۳ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۵
index
بازگشت به آينده
اينترنت به فضا مي  رود
006444.jpg
محمد  سام نيكوزاد
مردي كه در محافل معتبر آكادميك دنيا لقب پدر شبكه را از آن خود كرده معتقد است بايد   اينترنت و يا دست كم يكي از پروتكل هاي پشتيبان آن، درفضا توسعه داده شود.
وينت كرفت در مصاحبه خود با بي بي سي در مورد طرح گسترش شبكه اينترنت در فضا و بين سيارات ديگر گفت: وقتي من از دانشگاه UCLA فارغ التحصيل شدم در آژانس پروژه هاي پيشرفته تحقيقاتي «آرپانت»ARPANET شروع به كار كردم. شغل من در آن جا نوشتن نرم افزارهايي بود كه استفاده عملي از آنها نهايتاً در اواخر سال ۱۹۶۹ امكان پذير بود.
كرفت افزود: در بهار سال ۱۹۷۳ يكي از همكاران من به نام رابرت كان در مورد پروژه اي كه انجام مي داد، شبكه هايي كه اطلاعات را به صورت بسته بسته ارسال مي كنند ( packet switched)، به من توضيحاتي داد.
پروژه هاي كه من و كان مشتركاً روي آنها كار مي كرديم عبارت بودند از:آرپانت، پروژه تحقيقاتي يك سيستم راديويي تلفن هاي همراه و سيستم ديتاي ماهواره اي.
مشكل كان اين بود كه چطور مي شود اين سه سيستم اطلاعاتي و فني را با يكديگر ادغام كرد و با هم پيش برد، او اين سه شبكه را inter-net (درون شبكه) ناميد و سعي كرد در مورد شبكه هاي مختلف با هم به بحث و تبادل نظر بپردازد.
حدود شش ماه از اين قضيه گذشت و ما بعد از بررسي هاي فراوان توافق كرديم كه هر سه شبكه را با يكديگر پيش ببريم و روي آنها كار كنيم، از همين رو تصميم گرفتيم كه كه نام اين پروژه را «اينترنت» بناميم.
كرفت در ادامه مي گويد: در سال ۱۹۷۴ يعني درست ۳۰ سال پيش ما بيانيه اي صادركرديم و چگونگي كار شبكه هاي ذكر شده و قطعات به كار رفته در آنها را به تفصيل بيان كرديم. آنچه كه حدود ۳۰ سال پيش طراحي و ساخته شد دقيقاً همان چيزي است كه امروزه مردم تحت عنوان اينترنت از آن استفاده مي كنند.
پروژه ناتمام
در همان زمان از خودم پرسيدم: «اين شبكه چه مزايايي براي بشر امروز و فردا به دنبال خواهد داشت؟»
اينترنت پديده اي منحصر به فرد است، يك سيستم جهاني كه كل كره خاكي را پوشش مي دهد. در همين اثنا اين سؤال برايم ايجاد شد كه كارايي اين سيستم محيرالعقول در كشف دنياهاي ديگر ، سيارات ديگر و كهكشان هاي ديگر چگونه است. آيا مي توان از آن براي اكتشافات خورشيدي كمك گرفت؟
اكنون چشم بر آن دوخته ايم تا از انواع پروتكل هاي اينترنتي در جهت حمايت از سيستم هاي مخابراتي و ارتباطي در سفينه هاي فضايي كه دور خورشيد مي گردند، استفاده كنيم و از اطلاعات   فراواني در مورد فضا و يا دنياي خارج از كره زمين و كهكشان ها بهره بريم.
اطلاعاتي را كه ما از فضا به دست مي آوريم به دليل فاصله اي كه از ما دارند با تاخير و فاصله به دست ما مي رسند اما شايد وقتي كه قرار باشد از اينترنت استفاده كنيم همه چيز تغيير كند.
وي گفت: به طور مثال زمين و مريخ ۳۵ ميليون مايل از يكديگر فاصله دارند البته در حالتي كه آنها در نزديكترين فاصله از مدار نسبي دور خورشيد قرار داشته باشند. زماني كه آنها در دورترين فاصله از مدارهاي دور خورشيد قرار داشته باشند به فاصله ۲۳۵ ميليون مايلي از يكديگر قراردارند.
بنابر سرعت نور كه ۱۸۶ هزار مايل در هر ثانيه است حدود پنج دقيقه طول مي كشد تا سيگنال هاي نوري و يا راديويي از زمين به مريخ برسند البته در زماني كه آنها در نزديكترين فاصله از يكديگر قرار داشته باشند و ۲۰ دقيقه براي زماني است كه آنها در دورترين فاصله از يكديگر نسبت به مدارهاي خورشيدي قرار داشته باشند.
كرفت گفت: شايد تصوركنترل كردن وسيله اي كه هزاران مايل دور از ماست كمي مضحك به نظر برسد.
شما مي توانيد تصور كنيد كه تصويري را كه مي بينيد چيزي مربوط به ۲۰ دقيقه پيش است كه از مريخ ارسال شده است بر همين اساس تصور اين كه بتوان از مزاياي اينترنت در فضا هم استفاده كرد چيزي دور از ذهن نيست.
وي افزود: ظرف پنج سال اخير آرپانت به پيشرفت هاي بسيار بسزايي در اين زمينه ها رسيده است.كار روي پروژه هاي مربوط به گسترش اينترنت در فضا و سياره هاي ديگر براي ارتباط با آنها و استفاده از اكتشافات عوالم ديگر در سال ۱۹۹۸آغاز شد و قريب شش سال است كه روي آن كار مي  شود.
كرفت در پايان افزود: تيم تحقيقاتي آرپانت اكنون به شدت روي چند پروتكل مختلف اينترنتي در اين زمينه مشغول فعاليت است و قصد دارد چندين لايه از پروتكل هاي خاص اينترنتي را در اين زمينه به كار گيرد.
كرفت ابرازاميدواري مي كند كه تا سال ۲۰۰۹ نتايج حاصله از اين تحقيقات و فعاليت ها به دست خواهد آمد و درست در آن زمان است كه ما به مزاياي گسترده اينترنت نه تنها در كره زمين بلكه در فضا نيز نايل مي آييم و حتي مي توانيم به كمك اينترنت با موجودات كرات ديگر ـ اگر وجود داشته باشند ـ ارتباط برقرار كنيم. پرده از راز سيارات ديگر برداريم و به اكتشافات گسترده اي در عالم هستي برسيم.
اين تصورات ممكن است براي بشر نسل حاضر مضحك به نظر برسد همان گونه كه استفاده هايي چنين گسترده از اينترنت براي انسان دهه ۳۰ مضحك بود، اما مطمئناً اين امر چيزي دور از ذهن نيست.

بازي
اخباري از بازي منتشر نشده ۶۷ ShellShock: Nam
006450.jpg
بازي دات- براي اولين بار بازي
Medal Of Honor به عنوان يك بازي مرتبط با جنگ جهاني مورد استقبال بسياري از افراد قرار گرفت و به دنبال آن ساير كمپاني ها راه اين بازي را پيش گرفته و بازي هاي مختلف و گوناگوني را پيرامون اين واقعه روانه بازار كردند.
اما در حال حاضر بسياري از كمپاني هاي بازي سازي شروع به ساخت بازي هاي مرتبط با جنگ ويتنام كرده اند.س۶۷  ShellShock: Nam يكي از آنهاست كه بنابر ادعاي سازندگان آن بهترين و برترين بازي ارايه شده با موضوع جنگ ويتنام هم هست.
داستان بازي همان طور كه اشاره شد در ارتباط با جنگ ويتنام و وقايع اسف بار اتفاق افتاده در اين جنگ مي گذرد. ما در اين بازي در نقش يك سرباز آمريكايي كه با ميل خود وارد جنگ شده است بازي مي كنيم. برخلاف خيلي از بازي هاي ديگر به عنوان يك قهرمان كه تك نفره تمامي نيروهاي دشمن را نابود مي كند بازي نخواهيم كرد بلكه تنها براي زنده ماندن و با كمك دوستان خود مجادله خواهيم كرد.
006447.jpg
درس۶۷  ShellShock: Nam علاوه بر آن كه بايد ماموريت هاي واگذار شده را انجام دهيد بايد سعي در جمع آوري اطلاعات ارزشمند كنيد. جالب است بدانيد كه در اين بازي كمتر با محدوديتي مواجه خواهيد شد در ضمن شما براي به دست آوردن اسلحه هاي بهتر و قوي تر بايد راههاي مختلفي را امتحان كنيد. هر چند كه در اين بازي هيچ وقت در نقش يك قهرمان ظاهر نخواهيم شد ولي با گذراندن مراحل بيشتر و با كسب تجربيات جديدتر ارتقا درجه پيدا كرده و مقامي بالاتر از قبل را كسب خواهيم كرد. بدين ترتيب مي توانيد در مراحل بعدي اوامر لازم براي نابودي دشمنان را داده و با تيمي كه فرماندهي آن به عهده شما است پيش برويد. بيشتر مراحل بازي در جنگل هاي ويتنام كه تشبيه به جهنم شده است، مي گذرد. سازندگان نيز با توجه به اطلاعاتي كه در رابطه با اين جنگ كسب كرده اند يك جهنم واقعي را براي شما در اين بازي به نمايش درخواهند آورد. دهكده هايي كه بر اثر آتش نابود شده اند و هزاران انساني كه در اين دهكده ها جان خود را از دست داده اند، دشمناني كه در يك آن شما را غافلگير خواهند كرد و انسان هاي بي گناهي كه سر از تن آنها جدا شده است. همه و همه اتفاقاتي هستند كه به طور واقعي در ويتنام رخ داده اند و شما نيز با اين صحنه ها در اين بازي برخورد خواهيد كرد.
در اين بازي با سلاح هاي مختلفي نيز از قبيل
۹ mm Pistol ، M-14 ، M-72،M-79 و
M-60 كه در اين جنگ مورد استفاده قرار گرفته اند مواجه خواهيم شد و البته علاوه بر اين اسلحه هايي كه نام آنها در بالا ذكر شد و هنوز نام آنها اعلام نشده است.
تاريخ
در اين جا به چند واقعه مهم اتفاق افتاده در جنگ ويتنام دقت كنيد:
در طول جنگ ۵/۲ ميليون نفر آمريكايي مرده و هويت ۵۸ هزار نفر از كشته شدگان ثبت شده است، در حالي كه هويت ۳۰۴ هزار نفر ثبت و جسد ساير افراد پيدا نشده است.
در طول جنگ حدود ۱۵ ميليون ويتنامي كشته شده اند و مدت زمان تولد اين تعداد افراد در ويتنام حدود ۲۳ سال پيش بيني شده است.
آمريكا از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۵ حدود ۹ ميليون سرباز به منطقه هاي جنگي فرستاده است. ضرر مالي وارد شده به آمريكا طي سال هاي ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۵ در حدود ۱۴۶ ميليارد دلار حساب شده است. در ضمن به تعداد سربازان كشته شده در طول جنگ جهاني دوم در چهل روز اول جنگ ويتنام به آمريكايي ها اين تلفات وارد شده است.
امكانات بازي
حال بهتر است به ساير بخش هاي بازي از قبيل گرافيك و صداي بازي بپردازيم. انتظار مي رود كه گرافيك بازي در سطح متوسط و نه چندان خوبي باشد. با اين وجود انتظار مي رود تا هيجان بازي در سطح خوب و قابل قبولي قرار داشته باشد. يكي از عواملي كه در هيجان بازي تاثير بسزايي خواهد داشت، صدا و موزيك هاي حاكم بر س۶۷ ShellShock: Nam است كه طبق گفته خود سازندگان از كيفيت و جذابيت كافي بهره مند است. در ضمن اين بازي شامل ۱۲ مرحله است كه مدت زمان اتمام هر مرحله در حدود ۴۰ الي ۵۰ دقيقه پيش بيني شده است.
در مجموع س۶۷  ShellShock: Nam مي تواند يك بازي كامل و موفق لقب بگيرد، ولي به طور قطع قبل از ورود آن نمي توان نظر دقيقي در مورد موفقيت و يا عدم موفقيت بازي داد. پس بهتر است منتظر بمانيم و ببينيم كه آيا اين بازي انتظارها را برآورده خواهد كرد يا خير !

گزارش
اينترنت و يك دنيا دردسر
مرورگر ايمن

در هفته  هاي گذشته يك مشكل امنيتي در مرورگر IE كشف شد كه فرصتي طلايي را در اختيار رقباي اين نرم افزار يعني Mozilla و Opera قرار داد.
بنابر گزارش سايت گروه امداد كامپيوتري ايران، كشف اين حفره باعث شد بعضي كارشناسان امنيتي به كاربران هشدار دهند تا براي مقابله با حملات احتمالي و جلوگيري از سرقت اطلاعات بعضي مشخصه هاي IEرا غيرفعال كنند و يا براي ترميم سريع، به جاي IE مرورگر ديگري را به كار بگيرند. هفته گذشته تعدادي هكر ناشناس با استفاده از اين حفره كنترل چند وب سرور را در اختيار گرفتند تا بتوانند يك برنامه دسترسي از راه دور با نام JS.Scob.Trojan را روي كامپيوتر بازديدكنندگان سايت ها نصب كنند.
البته حمله گسترده هفته گذشته با از كار انداختن سرور روسي ميزبان تروجان مذكور توسط كارشناسان امنيتي متوقف شده است و متخصصان اظهار اميدواري كرده اند كه مايكروسافت هرچه سريع تر اصلاحيه خود را ارايه كند اما به هر حال وجود چنين حفره هايي مي تواند شركت ها و حتي كاربران خانگي را به فكر استفاده از مرورگرهاي ديگر بيندازد.بنابه گفته شركت امنيتي وب سنس، حداقل ۱۳۰ سايت تلاش مي كردند تا بازديدكنندگان را آلوده كنند. گرچه هيچ يك از سرورها از وب سايت هاي درجه يك نبودند اما همگي آنها IIS5.0 را اجرا مي كردند و SSL را براي رمزنگاري به كار مي گرفتند.
هاكون ويوم لاي ـ مدير ارشد فناوري شركت ـ اپرا معتقد است از آن جا كه مرورگرهاي غير مايكروسافتي مانند لاي موز، اپرا و Firefox تنها به امكاناتي براي مرور اينترنت بسنده كرده اند و به عبارت ديگر اندازه پروژه را كوچكتر نگه داشته اند، مشكلات امنيتي زيادي مانند IE ندارند. وي مي گويد: «هسته مركزي مرورگر ما كوچك است و با برخوردي فعال با مشكلات امنيتي پيش آمده مي توانيم مرورگري امن را عرضه كنيم.» ايده اين شركت ها با نظر مايكروسافت كه قصد دارد IE را در سيستم عامل خود مجتمع كند كاملاً متفاوت است.
از طرف ديگر بعضي كارشناسان امنيتي مي گويند:تنوع محصول امنيت را در مجموع بالا مي برد چون هنگامي كه تنها يك محصول به كار گرفته مي شود، وجود يك حفره در آن محصول تمامي كاربران را با خطر روبه رو مي كند. لاي موز نيز با تكيه بر همين تئوري استفاده از محصول اين شركت و يا اپرا را تبليغ مي كند. بنابر گزارش هاي ارايه شده در حال حاضر ۹۵IE درصد از بازار مرورگر را در اختيار دارد و تنها ۵/۳ درصد كاربران از لاي موز و ۵/۰ درصد از اپرا استفاده مي كنند. به عبارت ديگر هكرهايي كه اينترنت اكسپلورر را به عنوان هدف قرار مي دهند و براي حمله به آن برنامه نويسي مي كنند مي دانند كه تقريباً تمامي كاربران را در معرض خطر قرار داده اند.

لاي موز هم امن نيست
اما لاي موز هم كاملاً امن نيست، بنابه گفته بنياد موزيلا آخرين نسخه ارايه شده از مرورگرهاي Firefox، لاي موز و نرم افزار اي ميل Thunderbird10 مشكل امنيتي را برطرف مي كند كه سه مشكل مهم و جدي هستند.
بنابر اطلاعات منتشر شده توسط بنياد موزيلا سه مشكل گفته شده مي توانند به يك هكر اجازه دهند تا كدي را بر روي كامپيوتر قرباني اجرا كند. اين حفره ها در اثر مديريت نامناسب و نادرست كارت هاي تجاري الكترونيك كه به vCard مشهورند، به وجود آمده اند. تصاوير بسيار بزرگ با فرمت BMP و لينك هاي داراي اسامي ميزبان با حروف غيرقابل چاپ از جمله مواردي هستند كه در مديريت اين كارت ها مشكل دارند.
اين مشكلات در نسخه اخير نرم افزارهاي بنياد موزيلا يعني ۱.7.3, Firefox release لاي موزCandidate 1.0 و Thunderbird 0.8 برطرف شده اند.
شركت امنيتي Secunia درجه خطر مجموعه اين ۱۰ حفره را highly critical يعني دومين رتبه اهميت قرار داده است.اين مجموعه از مسايل امنيتي يك ماه پس از آن آشكار مي شود كه بنياد موزيلا اعلام كرد به محققاني كه روي اين مرورگر اشكالات امنيتي قابل اثبات بيابند جايزه نقدي مي دهد.
كاربراني كه قصد داشته اند مرورگرهاي لاي موز را به عنوان نرم افزاري امن تر به جاي IE به كار بگيرند بهتر است كمي صبر كنند.
بنياد لاي موز اعلام كرده است كه دو مشكل جدي در شيوه اداره گواهي ها (Certificate) توسط اين مرورگر وجود دارد. منظور از گواهي ها اسناد ديجيتالي اي هستند كه براي تاييد هويت يك وب سايت به كار مي روند. لاي موز همچنين گفته است كه اين مشكلات از جد اين مرورگر يعني Netscape به وي به ارث رسيده است.
اين كشف يك بدشانسي بزرگ براي لاي موز به حساب مي آيد چون به تازگي بعضي متخصصان امنيتي به كاربران توصيه كرده بودند تا از اين مرورگر يا اپرا به جاي IE استفاده كنند تا با مشكلات امنيتي كمتري روبه رو شوند.
لاي موز و ساير رقباي IE مدعي هستند كه از مدل امنيتي بهتري نسبت به IE استفاده مي كنند،  البته آنها اين نكته را نيز قبول دارند كه IE به دليل در اختيار داشتن بيشترين سهم از بازار، هدف حمله هكرهاست.
يكي از دو مشكل امنيتي كشف شده مي تواند توسط يك هكر به كار گرفته شود تا مثلاً كد خطرناك را در سايت يك بانك قرار دهد و كاربران آن بانك را فريب دهد و كارت اعتباري آنها را به سرقت ببرد. دومين مشكل مي تواند جهت انجام حمله DoS مورد استفاده قرار گيرد.
لاي موز در حال بررسي ميزان خطر اين مشكلات است تا براي ارايه اصلاحيه جداگانه و يا ترميم نرم افزارها در نسخ بعدي تصميم گيري كند. گفته مي شود طي هفته آينده اصلاحيه يا نسخه جديد نرم افزارها ارايه خواهد شد.
در آشفته بازار امنيت كامپيوتري كه هر روز با تهديد  هاي خطرناك تري از سوي هكرها و خرابكاران رايانه اي روبه رو مي شود بايد ديد رقابت مايكروسافت و ساير رقبايش كه به توليد مرورگرهاي اينترنتي مي پردازند، در تعداد حفره هاي امنيتي به كجا مي انجامد و بالاخره كداميك به عنوان مرورگر امن تر معرفي مي شوند.

مرد ناآرام
006441.jpg
شان پن در مراسم اسكار سال ۲۰۰۴ در فوريه گذشته پس از آن كه بالاخره بعد از چهار بار نامزدي جايزه بهترين بازيگر، اسكار را به دست آورد، گفت: «من مي دانستم كه در عراق سلاح هاي كشتار جمعي وجود ندارد.» در آن زمان رسانه هاي جريان اصلي از اين هنرمند سازش ناپذير و ضدجنگ به خاطر سخنانش عليه حكومت ايالات متحده انتقاد كردند اما همين هفته كالين پاول وزير امور خارجه دولت بوش اعتراف كرد كه ترس از سلاح هاي كشتار جمعي در عراق هراسي بيهوده و بي اساس بوده است.
شان پن ۴۴ ساله، بازيگر، فيلمنامه نويس، كارگردان و تهيه  كننده فيلم به خاطر نمايش فيلم «ترور ريچارد نيكسون» به كارگرداني نيلز مولر كه در آن نقش اصلي فيلم «ساموئل بايك» را بازي مي كند به جشنواره بين المللي فيلم تورنتو آمده است و پس از نمايش اين فيلم در روزهاي ۱۳ و ۱۴ سپتامبر در يك كنفرانس خبري شركت كرد و با سخنان افشاگرانه خود ضمن توضيحاتش درباره شخصيتي كه در فيلم بازي كرده و فعاليت هاي هنري اش بار ديگر مثل هميشه جورج  بوش و سردمداران كاخ سفيد را به باد انتقادهاي شديد  گرفت و جشنواره محافظه كار فيلم تورنتو را سياسي كرد.
شان پن در كنفرانس خبري خود  گفت: «كالين پاول همان موقع (پيش از حمله به عراق) مي دانست از سلاح هاي كشتار جمعي در عراق خبري نيست (اما) به مردم آمريكا دروغ گفت. بقيه شان هم همين طور. هر كسي كه به اين موضوع توجه كرده باشد اين را مي داند و دولت بوش تكيه ما را بر شخصيت مان به عنوان يك كشور، منحرف كرد و نامردي خود را جايگزينش كرد و ستايش از نامردي به عنوان شجاعت آغاز شد. حال ما نامرداني مثل جورج بوش داريم و نامرداني مانند كوندو و ليزارايس و دونالد رامسفلد و همه آن فلان فلان شده هايي كه براي آن كه احساس قدرت كنند محتاج آنند كه جان وين بازي دربياورند. به اين ترتيب ما كشوري داريم كه براساس هويت هاي دروغين و تقلبي نامردها رهبري مي شود به جاي آن كه براساس منافع فردي يا ملي راه برده شود.»
بنابر نوشته پيتر هاول نويسنده تورنتو استار شان پن در حالي كه به سيگارش پك مي زد با صراحت و بي پرده اين سخنان را اظهار داشته است. شان پن سازش  ناپذير بنابر نوشته گيل مك دونالد كه با او گفت و گويي براي گلوب اندميل انجام داده و در نشريه شماره ۱۶ سپتامبر به چاپ رسيده از ستاره هاي هاليوود و سينماي آمريكاست كه از لس آنجلس متنفر است. اين هنرمند روشنفكر سينماي آمريكا را مي توان به مارلون براندوي فقيد كه چندي پيش در ۸۰ سالگي درگذشت شباهت داد. مارلون براندو كه هاليوود او را به شهرتي جهاني رساند هيچگاه سيستم حاكم بر هاليوود و تسلط سرمايه داران و كله گنده هاي استوديوها را بر سينما قبول نكرد.
شان پن به روايت گيل مك دونالد نويسنده گلوب  اند ميل، الان هشت سال است كه از زادگاهش بربنك Burbank از حومه هاي لس آنجلس به سانفرانسيسكو كوچ كرده و با همسر و دو فرزندش در آن جا زندگي مي كند. او در گفت و گوي خود به گيل مك دونالد گفته است: «من تعجب مي كنم مردم چگونه مي توانند در لس آنجلس زندگي كنند!»
آنگونه كه پيتر هاول گزارش مي دهد شان پن از رفتن به جشنواره ها و شركت در مراسم تشريفاتي متنفر است و پيش از اين براي فيلم هايي كه وي در آن بازي داشته مثل «۲۱ گرم» و «وزن آب» در سال ۲۰۰۰ به تورنتو نيامد. امسال پس از ۹ سال يعني بعد  از آن كه در سال ۱۹۹۵ به خاطر نمايش فيلم The Crossing Gaurd كه آن را كارگرداني كرده بود و در زمان نمايش آن در جشنواره حضور يافت، دوباره به تورنتو آمده است. البته يك بار همسر هنرپيشه اش رابين رايت را در سال ۲۰۰۲ به هنگام نمايش فيلم وي White Oleander در جشنواره تورنتو همراهي كرده است.
با وجود آن كه شان پن به خاطر تنفرش از جشنواره مشهور است، باز با طنز خاص خود در پاسخ يكي از خبرنگاران در اين باره گفته است: «من اصلاً متوجه اين موضوع نبوده ام و احساس مي كنم تا به حال در ميلياردها جشنواره شركت كرده ام!»
006438.jpg
شان پن روشنفكر ضدجنگ سينماي آمريكا زماني كنفرانس خبري جشنواره تورنتو را به عنوان تريبوني براي بيان نظرات سياسي خود عليه فجايعي كه دولت بوش و نو محافظه كاران حاكم بر قدرت سياسي به بار آورده اند، مورد  استفاده اي بجا و هوشمندانه قرار داده است كه هنوز سياستمداران اتاوا در تلاشند تا روابط كانادا با همسايه جنوبي خود را كه به خاطر خودداري كانادا از شركت در جنگ و حمله به عراق در كنار آمريكا صدمات شديد ديده ترميم كنند و آن را بهبود بخشند. هنوز حل مسايلي مانند بسته ماندن مرزهاي آمريكا بر روي ورود محصولات گوشتي كانادا و دام هاي زنده صادراتي آن به بهانه هاي بهداشتي و عملاً به دلايل سياسي حل نشده باقي مانده است.
در اين ميان اما بيشتر كانادايي ها هيچ ترس و واهمه اي ندارند كه احساسات واقعي خود را در مورد سياست هاي آمريكا به ويژه سياست خارجي آن و قدرت طلبي هايشان بروز دهند. همين ۱۲،۱۰ روز پيش در يك نظرسنجي كه بر روي تارنماي گلوب اندميل انجام شده و نتايج آن هم در همان جا انتشار يافت گروهي از كانادايي ها در پرسش به اين پاسخ كه شما دلتان مي خواهد چه كسي رئيس جمهوري آينده ايالات متحده باشد ۳۹۱۱ نفر (۱۱درصد) جورج بوش، ۱۱۲۹۲ نفر (۳۱ درصد) جان كري و ۲۱۶۳۰ نفر (۵۹ درصد) رالف نادر را نام برده اند.
گيل مك دونالد در گلوب اندميل مي نويسد: شان پن جورج بوش را دروغگو مي داند و قسمتي از سخنان شان پن را نقل مي كند كه گفته است: «بوش تا به اين جا كه ما شاهد بوده ايم يكي از كساني است كه بيشترين ضربات و صدمات را بر شخصيت هاي  آمريكايي وارد آورده و بزرگترين صدمه را به سلامت رواني مردم (آمريكا) زده است. در دولت بوش زشتي پذيرفته شده و ناجوانمردي شجاعت تعريف شده و به عنوان شجاعت به مردم عرضه مي شود.»
در قسمت ديگري شان پن از اميد در گفت وگويش با گلوب اندميل سخن گفته است: «در زمان جنگ ويتنام، بعد از اين كه ما پنج سال درگير جنگ بوديم چند صد نفر عليه جنگ به اعتراض و تظاهرات دست زدند در حالي كه اكنون پيش از حمله به عراق چند صد هزار نفر عليه حمله به عراق به خيابان ها ريختند و اعتراض كردند. پس هنوز اميد وجود دارد.» اما با اين وجود شان پن كه به قول نويسنده گلوب اندميل مدام به سيگار ماتينه خود پك مي زند، گفته است: «... اين حكومتي (حكومت بوش) كه بر سر كار است امكان اين آزمايش را فراهم آورده كه آيا يك حكومت مي تواند يك كشور را به طور كامل به نابودي بكشاند و اگر اين كار عملي باشد، اين حكومت آن را به انجام خواهد رساند.»
شان پن درباره اين نقش و تلاش ساموئل بايك براي رسيدن به روياي آمريكايي گفته است: «روياي آمريكايي هميشه رويا بوده است!» و خاطرنشان كرده بازي اين نقش براي او كاري دشوار و غم انگيز بوده اما حكايتي است كه بايد روايت مي شده است.
شخصيت ساموئل بايك شباهت هاي بسياري به «ويلي لومان» شخصيت اثر جاودانه آرتور ميلر نمايشنامه نويس مشهور آمريكايي در نمايشنامه «مرگ فروشنده» دارد و آمريكا،سرزمين فرصت ها،پر است از اينگونه شخصيت هاي ناكام ايده آليست (آرمانگرا).
شان پن به خاطر ژست روشنفكر مآبانه اينگونه سخن نمي گويد، او تاكنون دو بار به عراق سفر كرده تا اوضاع مردم عراق را در جنگ از نزديك ببيند و مشاهدات خود را با مردم در ميان بگذارد.

پنجره
ايران
هفته
جهان
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |