شنبه ۴ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۶ - Sep 25, 2004
ورزش
Front Page

جام جوانان آسيا به ايران آمد
نخستين قهرماني بسكتبال در تاريخ ورزش ايران
001788.jpg
001776.jpg
خبرنگار همشهري: جوانان بسكتبال ايران سرانجام در جام هيجدهم جوانان قاره در شهر بنگلور هند رؤياي ديرپاي دوستداران اين ورزش دانشگاهي را جامه عمل پوشيده و توانستند با شايستگي از كرسي قهرماني بالا بروند.
ديدار پاياني بي ترديد سخت ترين بازي جوانان ايران بود، چراكه كره جنوبي از مدعيان بزرگ و هميشگي بسكتبال قاره آن تيم دست و پابسته مرحله دوم نبود و سعي داشت ضمن جبران شكست قبلي مقابل تيم بسكتبال ايران،ما را از رسيدن به نخستين قهرماني تاريخي بازدارد.
اگرچه حريف حساب شده به خصوص در كوارترهاي سوم و چهارم به اين خواسته اش نزديك شد، اما هوشياري كادر فني تيم ايران اين اجازه را به تيم كره نداد و تيم ايران در پايان يك بازي نفس گير و پرالتهاب با پيروزي ۸۹ بر ۸۶ در سالن «كاونتري وا» بنگلور دور افتخار زد. اين قهرماني مي تواند زمينه ساز موفقيت هاي بزرگتري براي بسكتبال ايران در رده هاي سني نوجوانان، اميد و بزرگسالان باشد.
براي كسب عنوان قهرماني تيم جوانان نزديك به ده سال كار شده است و فراموش نكنيم كه جدا از مديريت محمود مشحون بايد يادي هم از كساني كه در سال هاي قبل براي اين تيم زحمت كشيدند كنيم. سعيد فتحي، گرامي، ايزدپناه، بوسنياك و درنهايت مهران شاهين طبع كه حاصل سال هاي بازيگري خود را خرج اين تيم كردند. با اين تيم مي توان سرفصل جديدي براي بسكتبال ايران ترسيم كرد.
خبرنگار همشهري: انتظار ۳۲ ساله بسكتبال ايران سرانجام در شهر بنگلور هند به پايان رسيد و تيم جوانان ايران با بالا رفتن از كرسي قهرماني به يك افتخار تاريخي رسيد. ايران تا قبل از طلاي هجدهمين دوره مسابقات بسكتبال جوانان آسيا در سال ۱۹۵۱ و در بازيهاي آسيايي دهلي مدال برنز گرفته بود و دو سال پيش هم تيم جوانان ايران در كويت نايب قهرمان آسيا شد.تيم جوانان ايران در فينال مسابقات آسيايي هند براي بار دوم مقابل كره جنوبي ايستاد و اين بار خلاف بازي پيشين براي دستيابي به پيروزي و كسب عنوان قهرماني در جدالي تنگاتنگ و نزديك به برتري ۸۹ بر ۸۶ نايل آمد. كره اي ها كه در ديدار قبلي براحتي مغلوب ايران شده بودند، اين بار دردسرآفرين ظاهر شده و روي سرعت و جاگيري مناسب با پرتاب هاي سه امتيازي با همين اختلاف بازي فينال را واگذار كردند.
در اين بازي مربيان كره برنامه مفصلي براي جابر روزبهاني تدارك ديدند و با تاكتيكي سنجيده درصدد مقابله با تيم ايران برآمدند. ايران كه شش بازي قبلي خود را با اقتدار برده بود تنها در بازي هفتم بود كه طعم رويارويي با يك حريف سرسخت را چشيد. تيم ايران آنقدر تا ميانه راه با بازي خوب ارشك فروغي، آرن داودي، مهراد آتشي، علي باهران و اوشين ساهاكيان امتياز اندوخت كه در لحظات پاياني با وجود درخشش كره اي ها اين تيم را با سه امتياز اختلاف از دستيابي به پيروزي و به چنگ آوردن قهرماني واداشت.در بازي رده بندي نيز چين تيم مدافع عنوان قهرماني با شكست لبنان( ۷۳ - ۶۳ ) در جاي سوم ايستاد.

ايران ميزبان مسابقات انتخابي واليبال قهرماني جهان
خبرنگار همشهري: فدراسيون بين المللي واليبال FIVB روز
سي و يكم شهريور ماه پس از نشست هيات رئيسه خود در لوزان سوئيس، ايران را رسما به عنوان يكي از ميزبانان مرحله دوم مسابقات انتخابي قهرماني جهان در سال ۲۰۰۶ ژاپن معرفي كرد. اين رقابت ها قرار است طي روزهاي اول تا سوم تيرماه سال آينده در تهران برگزار شود. تاكنون حضور دو تيم مطرح ايران و استراليا در اين پيكارها قطعي است و چهره دو تيم ديگر اين گروه پس از انجام مسابقات انتخابي مرحله اول مشخص خواهد شد.قطر و عربستان يا تايلند از جمله تيمهايي هستند كه بخت صعود و پيوستن به دو تيم ايران و استراليا را دارند. در شانزدهمين دوره مسابقات قهرماني جهان كه به ميزباني كشور ژاپن انجام مي شود قاره آسيا صاحب شش سهميه است كه به جز ژاپن پنج سهميه ديگر در مسابقات انتخابي جواز صعود مي گيرند.
سه تيم برتر گروههاي سه گانه به همراه دو تيم دوم كه شرايط بهتري دارند براي اين رقابت ها انتخاب مي شوند.

ليگ برتر فوتبال ايران ‎/استقلال و پرسپوليس به آرامش رسيدند
سايپا يكه تاز ليگ چهارم
001785.jpg
عكس: مجتبي جانبخش
خبرنگار همشهري: ليگ برتر درحال شكل گرفتن است. در واقع فوتبال حرفه اي ما پس از سه هفته برگزاري جا افتاده است. از هفته آينده مي توانيم درباره تمام تيم ها قضاوت منطقي داشته باشيم. سايپا اين هفته نيز روند روبه رشد خود را به بهترين شكل نشان داد. پيروزي قاطع سايپا در مقابل استقلال را ديگر نمي توان يك اتفاق و حادثه دانست، باور كنيم كه سايپا صدرنشين است، هشت گل زده و بر سپاهان، ذوب آهن و استقلال اهواز پيروز شده است. اين پتانسيل درحال بارورشدن كجا قرار داشت. آيا سايپا را بايد در سيماي اين سه بازي ديد، يا در اواخر ليگ سال گذشته و بازي هاي پلي آف؟
در كالبد سايپا روح تازه اي دميده شده است، اگر ريشه و اساس اين تحول، صحيح باشد، تم موفقيت آميز آنها ادامه خواهد داشت، اما لغزش در اين نمودار صعودي اين تيم را از درون تهي خواهد كرد.
براي فوتبال اوضاع روبه راه است. استقلال هم برد، پرسپوليس بر پيكان پيروز شد و تماشاگر هم آمد. يك آشتي دوباره براي دو تيمي كه مي توانند ريسمان فوتبال را به دنبال خود بكشند. همه بيايند، اما پرسپوليس و استقلال هم باشند. سايپا پيروز شود، اما استقلال و پرسپوليس را ضعيف و شكننده نخواهيم، دورتر را بنگريم كه فوتبال بايد پيش برود و اين دو تيم ريشه دار نيز در اين پيش رفتن نقش اساسي خواهند داشت.
سايپا همچنان در صدر
هفته سوم هم با برتري تيم سايپا بر استقلال تداوم يافت، تيمي كه در فصل هاي پيش حتي تا پايان نيم فصل رنگ پيروزي را به خود نمي ديد حالا با يك مربي كم ادعا و جمعي جوان ساعي اين بار تيم پرمهره استقلال را با شكست روبه رو ساخت.
اميرحسين يوسفي با ضربه پنالتي خود به سايپا برتري داد و عليرضا عباسفر مهاجم سابق برق شيراز زننده گل دوم اين تيم بود.
هنگامي كه مدافع سايپا در نيمه دوم دروازه تيمش را با اشتباه خود گشود،  استقلال سخت به دنبال زدن گل مساوي افتاد، اما بازهم سايپا بود كه درست در دقايق پاياني روي ضد حمله با خليلي به گل سوم رسيد. سايپا با سومين پيروزي پياپي با ۹ امتياز در صدر جدول ماندگار شد.
گل سه امتيازي انتظاري
پرسپوليس در بازي با پيكان دچار اشتباه روز بازي با برق نشد. در اين بازي هم پرسپوليس يك نيمه را بسيار خوب بازي كرد كه حاصلش گل سه امتيازي سهراب انتظاري در نيمه اول بود.در نيمه دوم پيكان تلاش زيادي كرد تا شايد در سومين بازي به تساوي دست پيدا كند، اما مدافعان پرسپوليس با هوشياري و همچنين درخشش محمد محمدي دروازه بان خود اين اجازه را به شاگردان شاهرخي ندادند. پرسپوليس با اين پيروزي وضعيت خود را تا حدود زيادي سروسامان بخشيد.
اولين برد نايب قهرمان
استقلال تهران بعد از دو تساوي اين بار در بازي سوم با فجرسپاسي به نخستين برد اين فصل خود رسيد. استقلال يك نيمه را بدون گل پشت سر گذاشت، اما در آغاز نيمه دوم با گل عنايتي از روي نقطه پنالتي ميهمان را تحت فشار قرارداد و با حضور به موقع علي سامره در دهانه دروازه حريف به گل دوم هم دست پيدا كرد . فجرسپاسي در دقايق پاياني توسط معدنچي كه در دقيقه ۹۰ از سوي داور اخراج شد در دقيقه ۸۵ از نقطه پنالتي فقط توانست فاصله را كاهش دهد.در انزلي پاس قهرمان دوره قبل همانند هفته پيش دوباره متوقف شد. ملوان حتي از دقيقه ۷۰ با ده نفره شدن هم اجازه گلزني را به پاس نداد. پاس با دو امتياز درحال حاضر در انتهاي جدول است.پيكار دو تيم شمال پگاه و شموشك در نوشهر برنده نداشت و دو تيم با يك بازي بسته به تساوي رضايت دادند.در اهواز فولاد شكست دور از انتظاري داشت.اهوازي ها در بازي با ذوب آهن با پذيرش گل عزيزي در دقايق پاياني يك فرصت پنالتي را توسط مبعلي از دست دادند تا هفته سوم به كام اهوازي ها تلخ شود.در شيراز ،برق، آن تيم دو هفته گذشته نبود و بسيار خوش اقبال بود كه ابومسلمي ها با ازدست دادن يك پنالتي با تساوي اين شهر را ترك كردند.

تابلوي نتايج ليگ برتر
* استقلال تهران ۲ - فجر سپاسي شيراز يك
گل ها: رضا عنايتي (۵۵) از نقطه پنالتي، علي سامره (۸۱) براي استقلال و مهرزاد معدنچي (۸۵) براي فجر سپاسي
* ملوان انزلي صفر - پاس تهران صفر
* شموشك نوشهر صفر - پگاه گيلان صفر
* برق شيراز صفر - ابومسلم خراسان صفر
* سايپا تهران ۳ - استقلال اهواز يك
گل ها: اميرحسين يوسفي (۳۲) از نقطه پنالتي، عليرضا عباسفر (۳۷) و محسن خليلي (۹۰) براي سايپا و گل استقلال توسط مدافع سايپا به ثمر رسيد.
* فولاد خوزستان صفر - ذوب آهن اصفهان يك
گل: رضا عزيزي ۸۳ براي ذوب آهن
* سپاهان اصفهان يك - صباباتري تهران صفر
گل: رسول خطيبي براي سپاهان
* پرسپوليس تهران يك - پيكان تهران صفر
گل: سهراب انتظاري (۲۸) براي پرسپوليس

بازي هاي پارالمپيك آتن
مهريار طلاي چهارم ايران را گرفت
001791.jpg
گروه ورزشي: محمد صادق مهريار پرتابگر ديسك كشورمان در كلاس اف۵۶ دوازدهمين دوره بازيهاي پارالمپيك ۲۰۰۴ آتن به مدال طلا دست يافت.
مهريار با پرتاب ديسك به مسافت ۳۷ متر و ۵۲ سانتيمتر در جاي نخست ايستاد و چهارمين مدال طلا را براي كاروان ورزشي ايران به ارمغان آورد.
محمددباغ زاده ديگر پرتابگر كشورمان در اين كلاس با ركورد ۳۴ متر و ۹۹ سانتيمتر در رده چهارم ايستاد.
برنز محمدي در وزنه برداري
«حمزه محمدي» وزنه بردار دسته ۵/۶۷ كيلوگرم ايران در دوازدهمين دوره بازي هاي پارالمپيك ۲۰۰۴ آتن نهمين مدال برنز را براي كاروان ورزشي كشورمان به ارمغان آورد.محمدي عصر ديروز در سالن نيكايا شهر آتن با زدن وزنه ۲۰۰ كيلوگرم در رده سوم ايستاد و مدال برنز را به گردن آويخت.محمدي به دليل سنگيني وزن نسبت به حريف چيني خود در مكان سوم ايستاد.
پيروزي تيم ملي فوتبال معلولين ايران
تيم ملي فوتبال معلولان ايران در سومين ديدار خود در دوازدهمين دوره بازيهاي پارالمپيك ۲۰۰۴ آتن به اولين پيروزي خود در اين بازيها دست يافت.
در اين ديدار كه در مجموعه ورزشي هاكي شهر آتن برگزار شد، تيم ايران در مقابل تيم ايرلند به پيروزي ۷ بر ۲ رسيد.
برنز كمالي فر در پرتاب ديسك
عليرضا كمالي فر در مسابقات پرتاب ديسك كلاس اف ۵۸ دوازدهمين دوره بازيهاي پارالمپيك ۲۰۰۴ آتن به مدال برنز دست يافت.
اين ورزشكار معلول كشورمان با پرتاب ديسك به مسافت ۵۲ متر و ۳۵ سانتيمتر بعد از ورزشكاران چيني و مصري در رده سوم ايستاد.
اسدي نهم و عاكف نوزدهم شدند
جمال اسدي و نيره عاكف نمايندگان ايران در مسابقات مختلط انفرادي تيراندازي با تپانچه خفيف كلاس اس اچ يك در مكان هاي نهم و نوزدهم قرار گرفتند و از راهيابي به مرحله نهايي بازماندند.اسدي با كسب ۵۲۱ امتياز و عاكف با كسب ۵۰۶ امتياز از قرار گرفتن در جمع ۸ نفر برتر بازماندند.
در اين كلاس نمايندگان آلمان، روسيه، اتريش، ايتاليا، مقدونيه، تركيه و كرواسي به مرحله نهايي رسيدند.

فوتبال قهرماني جوانان آسيا
ايران امروز به مصاف چين مي رود
گروه ورزشي:مسابقات قهرماني مرحله يك چهارم نهايي فوتبال جوانان كنفدراسيون فوتبال آسيا با شركت ۱۶ تيم آسيايي از امروزدر مالزي گشايش خواهد يافت.اين ۱۶ تيم با قرار گرفتن در ۴ گروه، بازيهاي قهرماني مرحله يك چهارم نهايي كنفدراسيون فوتبال آسيا را برگزار خواهند كرد.
تيم هاي پيروز هر گروه به مرحله نيمه نهايي بازي هاي قهرماني فوتبال آسيا راه پيدا مي كنند و دو تيم پيروز در مرحله نيمه نهايي نيز براي تعيين تيم برتر بازيها به مصاف هم مي روند.تيم هاي مغلوب مرحله نيمه نهايي نيز براي تعيين رتبه سوم و چهارم با يكديگر مسابقه خواهند داد.چهار تيم برتر مرحله نيمه نهايي مسابقات فوتبال جوانان آسيا همچنين به مسابقات قهرماني جوانان فوتبال جهان «فيفا» سال ۲۰۰۵ هلند راه خواهند يافت.در نخستين روز اين بازيها كه از امروز برگزار مي شود تيم هاي ژاپن و نپال از گروه الف و تيم هاي ايران و چين از گروه ب در ساعت ۱۸ به وقت محلي به مصاف هم خواهند رفت.
تيم هاي ويتنام و مالزي از گروه الف و قطر و اندونزي از گروه ب در ساعت ۴۵/۲۰ به وقت محلي مسابقه خواهند داد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |