شنبه ۴ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۶ - Sep 25, 2004
گزارش خبرنگار همشهري از دمشق
سالانه ۲۵۰ هزار گردشگر ايراني
به سوريه سفر مي كنند
001800.jpg
دمشق- سيد افشين اميرشاهي - خبرنگار همشهري: هفته فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در سوريه با اجراي برنامه هاي مختلفي چون، جشنواره سينمايي، نمايشگاههاي قرآني، خطاطي، هنرهاي تجسمي، مينياتور، صنايع دستي، فرش و كتاب و برپايي همايش ها و جلسات ديدار و نشست ميان مقامات فرهنگي- سياسي دو كشور در شهر دمشق در حالي چهارمين روز از برگزاري خود را سپري كرد كه برنامه هاي مزبور با استقبال بازديدكنندگان مواجه شده و از سويي ديگر مذاكرات رسمي درخصوص بررسي راههاي توسعه همكاريهاي مشترك فرهنگي ادامه دارد.
احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه در راس هياتي متشكل از مقامات، مسئولان و شخصيت هاي فرهنگي كشورمان براي شركت در هفته فرهنگي ايران به سوريه سفر كرده بود، در جريان سفر سه روزه خود، ضمن ديدار با بشاراسد، رئيس جمهوري و محمد ناجي عطري نخست وزير سوريه، با وزراي فرهنگ، اطلاع رساني و آموزش عالي سوريه ديدار و گفت وگو كرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همزمان با نخستين روز از آغاز سال تحصيلي با حضور در مدرسه «حضرت زينب» دمشق زنگ شروع سال تحصيلي را براي دانش آموزان ايراني مقيم سوريه به صدا درآورد.
وي در گفت وگويي، زمينه هاي همكاري ميان تهران و دمشق را متنوع و دربرگيرنده تمامي عرصه هاي فرهنگي، هنري و علمي توصيف كرد و سطح مناسبات فرهنگي دو كشور را روبه  گسترش دانست.
براساس اين گزارش سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري كشورمان نيز در پيامي به هفته فرهنگي ايران در سوريه از توسعه فعاليت هاي فرهنگي بين دو كشور ايران و سوريه به عنوان هدفي مهم براي مسئولان نظام جمهوري اسلامي ايران ياد كرده و تاكيد كرد: روابط سياسي و فرهنگي و اقتصادي دو كشور كه با حمايت هاي موثر برادرم جناب آقاي «بشاراسد» رئيس جمهوري عربي سوريه روز به روز تقويت مي شود، حاكي از عزم مسئولان دو كشور در جهت تقويت روابط به ويژه روابط فرهنگي دارد و لازم مي دانم از تلاش هاي دولت و ملت دوست سوريه در جهت نيل به اين هدف تشكر كنم.
به گفته وزير گردشگري سوريه، مجموع درآمد اين كشور از صنعت گردشگري در سال گذشته ميلادي به ۴/۱ ميليارد دلار رسيده و ۷۰ هزار فرصت شغلي در اين بخش ايجاد شده است.
سالانه ۲۵۰ هزار گردشگر ايراني به خاك سوريه سفر مي كنند كه بيشتر آنان را گردشگران فرهنگي تشكيل مي دهند و اين كشور ظرفيت پذيرايي از دهها ميليون گردشگر را در سال دارد.

مديركل دفتر پيشگيري از اعتياد وزارت آموزش و پرورش :
وضعيت اعتياد دانش آموزان اعلام مي شود
ايسنا: مديركل دفتر پيشگيري از اعتياد وزارت آموزش و پرورش گفت: ۶ هزار كلاس درس در پايه اول و دوم متوسطه از مهر ماه امسال تحت پوشش آموزشهاي مروج سلامت با چهار محور دخانيات، اعتياد، ايدز و نفي خشونت قرار مي گيرند.
مهندس خالصي اولويت برنامه هاي پيشگيري را در دوره راهنمايي «آموزش مهارتهاي زندگي» بيان و اظهار كرد: بر اين اساس از مهر ماه سال تحصيلي جديد، اين برنامه در ۶ هزار كلاس پايه اول و دوم راهنمايي اجرا مي شود كه در آن دانش آموزان طي ۱۵ جلسه آموزشي با مهارت هاي مؤثر در ارتقاي سلامت خود، آشنا مي شوند.
وي تأكيد كرد: در برنامه آموزش مهارت هاي زندگي، دانش آموزان با ارتقاي آگاهي هاي خود و استفاده از شيوه هاي فعال، نحوه مراقبت از خود در برابر رفتارهاي پرخطري نظير دخانيات، اعتياد، خشونت و... را آموخته و نحوه مراقبت از محيط جامعه، خانواده و مدرسه را مي آموزند.
خالصي با اعلام اين كه اين طرح در سال هاي گذشته در مجموع تا سقف ۲ هزار كلاس را تحت پوشش قرار داده است، افزود: تعداد زيادي از جمعيت ۲ ميليون معتاد كشور، داراي فرزندان در معرض خطر اعتياد هستند؛ بنابراين تدبيري انديشيده شده كه از فرصت هاي حضور دسته جمعي اوليا در مدارس براي ارائه آموزش هاي پيشگيرانه به آنها استفاده شود.
مديركل دفتر پيشگيري از اعتياد آموزش و پرورش، ۲ تا ۳ درصد كل ۱۷ ميليون دانش آموز را به دليل داشتن والدين معتاد، در معرض خطر اعتياد خواند و گفت: بر اين اساس براي آن دسته از اوليايي كه نسبت به وضعيت فرزندان خود بي تفاوت بوده و در مدارس حضور نمي يابند، پوستر، نوار و پمفلت هاي آموزشي تهيه شده و به علاوه براي آن دسته از اولياي در معرض خطر نيز خدمات مشاوره اي از طريق هسته هاي مشاوره مدارس در نظر گرفته شده است.
وي اعلام كرد: براي اين امر راهنماي تلفني راه اندازي شده كه در حال حاضر مراحل اوليه را در بعضي استان هاي كشور طي مي كند و كمك مؤثري جهت راهنمايي و مشاوره والدين دانش آموزان در معرض خطر خواهد بود.
به گفته خالصي، طرح تحقيقي بررسي وضعيت اعتياد دانش آموزان كشور در حال طي مراحل نهايي است كه با ارائه نتايج آن مي توان به آمار پايه و مناسبي در زمينه وضعيت دانش آموزان مبتلا دست يافت.

معاون پژوهشي مركز تحقيقات طب سنتي:
دكترهاي علفي مجوز طبابت ندارند
001797.jpg
مهر: رشته تحصيلي با عنوان رشته طب سنتي در كشور وجود نداشته و فرد متخصص هم در اين زمينه نداريم بنابراين پزشكان معروف به «دكتر علفي» مجوز طبابت در زمينه طب سنتي را ندارند.
دكتر فرزانه نقيبي افزود: پزشكاني هستند كه علاقه زيادي به داشتن تخصص در زمينه گياهان دارويي دارند اما تحصيلاتي به عنوان طب سنتي در كشور وجود ندارد و هيچ پزشكي نمي تواند با عنوان پزشك طب سنتي و داروهاي گياهي تابلو بزند اما متاسفانه مشاهده مي شود كه برخي از افراد به عنوان پزشك طب سنتي تابلو زده و در اين زمينه فعاليت مي كنند.
معاون پژوهش مركز تحقيقات طب سنتي و مفردات پزشكي در ادامه گفت: از آنجا كه فقط در رشته تحصيلي دكتراي داروسازي برخي اطلاعات عمومي در مورد داروهاي گياهي به دانشجويان اين رشته داده مي شود، بنابراين داروسازان نسبت به ديگر پزشكان، اطلاعات بهتري در زمينه مصرف داروهاي گياهي دارند چون اين اطلاعات حتي براي پزشكان عمومي هم در نظر گرفته نشده است.
وي در خصوص ضرورت وجود اين رشته در كشور اظهار داشت: زماني كه كودكي در خانه دچار بيماري هايي نظير دل درد مي شود به وي عرق نعنا مي دهند همچنين داروهاي گياهي زيادي به صورت دائم به كشور وارد مي شود بنابراين اينها نشان دهنده اين است كه مردم به مصرف اين داروهاي گياهي اعتقاد داشته و آن را مصرف مي كنند.

دانش آموزان، كتاب هاي درسي با كاغذ سفيد را بيشتر مي پسندند
فارس:طبق تحقيقاتي كه در آموزش و پرورش انجام شده، دانش آموزان اظهار كرده اند كه در صورت استفاده از كاغذ سفيد بهتر مي توانند با كتاب درسي خود ارتباط برقرار كنند.
احمد حسيني افزود: كاغذ سفيد باعث مي شود تصوير بهتري روي آن چاپ شود كه در نتيجه تصوير زيباتر جلوه مي كند و اثر آموزشي بسيار خوبي دارد.
مديركل دفتر چاپ و توزيع كتب درسي اضافه كرد: از سال گذشته تصميم گرفتيم كاغذ كتاب هاي درسي را سفيدتر كنيم به همين دليل است كه كتاب هاي درسي امسال ديگر حالت كاهي ندارد.
حسيني ادامه داد: هزينه كتاب ها با استفاده از كاغذ سفيد به ميزان زيادي تغيير نكرده است بلكه اثرات مثبت آموزشي آن به مراتب بيشتر بوده است.
وي در خصوص بازيافت كتاب هاي درسي نيز اظهار داشت: با توجه به اين نكته كه كتاب صحافي مي شود، چسب مي خورد و مركبش چهار رنگ است، براي بازيافت نيازمند دستگاه هاي خاص بوده و چندين ميليارد تومان براي اين كار هزينه لازم است.
وي گفت: اين مسئله در حالي است كه روزنامه ها به راحتي بازيافت مي شوند زيرا نوع مركب و كاغذ در روزنامه ها فرق مي كند و بازيافت نيز خيلي ساده تر انجام مي شود ولي هيچ كس درباره اين موضوع كار نمي كند.

۱۲۰ سوله امداد و نجات در اختيار هلال احمر قرار مي گيرد
مهر: سازمان امداد و نجات استان تهران در زمان بحران از سوله هاي شهرداري استفاده مي كند.
مدير عامل جمعيت هلال احمر ضمن بيان اين مطلب افزود: طبق مذاكراتي كه با شهرداري صورت گرفته قرار است سازمان امداد و نجات هلال احمر استان تهران براي مقابله با زلزله احتمالي تهران از سوله هايي استفاده كند كه شهرداري براي امداد رساني تاسيس مي كند.
حميد رضا دهقان گفت: طرح ساخت سوله هاي امداد و نجات در مناطق ۲۲ گانه تهران از سال ۷۹ توسط جمعيت هلال احمر استان تهران مطرح شد، اما متأسفانه به علت فراهم نبودن امكانات، اجراي اين طرح به تعويق افتاد و سازمان امداد و نجات استان تهران تنها موفق شد در سه منطقه اين سوله ها را احداث كند.
مديرعامل جمعيت هلال احمر استان تهران تصريح كرد: بعد از اعلام شهرداري تهران براي ساخت ۱۲۰ سوله به منظور امداد رساني در شرايط بحراني در اين شهر عملا طرح جمعيت هلال احمر منتفي شد و با مذاكراتي كه با مسئولان شهرداري انجام داده ايم قرار است استفاده از اين سوله ها به طور مشترك بين شهرداري و سازمان امداد و نجات استان تهران صورت بگيرد.

توصيه ۷ گانه راهنمايي رانندگي به خانواده ها و دانش آموزان
ايلنا: معاونت راهنمايي و رانندگي ناجا در آستانه بازگشايي مدارس و افزايش ۲۰درصدي ترافيك درون شهري ، بمنظور كاهش سوانح رانندگي و حجم ترافيك معابر ، نكات ذيل را توصيه كرده است :
۱-عابرين پياده براي گذر از عرض خيابان از گذرگاه  هاي مخصوص عابر پياده استفاده نموده واز علائم چراغ راهنمايي و چراغ عابر پياده پيروي نمايند .
۲-هيچگاه براي رسيدن به مدرسه به ناگاه وارد محوطه خيابان نشويد و هنگام عبور از عرض خيابان بدون اينكه بدويد با گام بلند در خط مستقيم حركت كنيد .
۳- استفاده از پل  هوائي يا راه زيرگذر مطمئن  ترين ، ايمن  ترين محل براي گذر از عرض خيابان مي  باشد .
۴-براي سوار شدن به خودرو و يا سرويس مدرسه قبل از ايست كامل وسيله نقليه ،  در كنار پياده  رو بايستيد و بعد از توقف كامل وسيله نقليه از سمت راست سوار شويد .
۵-هنگام حضور در سرويس مدرسه از روي صندلي خود بلند نشويد و دست و سر خود را از پنجره بيرون نياوريد .
۶-هميشه بموقع از خانه حركت كنيد تا بدون عجله و سرگرداني به مدرسه برسيد .
۷-اگر در شيفت بعدازظهر تحصيل مي  كنيد و احتمالاً به تاريكي هوا برخورد خواهيد كرد ، در مواقع عبور از عرض خيابان حتماً از لباس رنگ روشن و يا شبرنگ بروي كيف و كفش خود استفاده كنيد.

يادداشت
آنچه نبايد فراموش شود
امين فرزانه
عليرغم اظهارات و علاقه مندي مسئولان انتظامي و قضايي و اجرايي كشور به پي گيري ماجراي پاكدشت و فراموش نكردن اين واقعه، بايد پذيرفت كه اين واقعه هم مثل بسياري از وقايع تلخ اجتماعي به فراموشي سپرده خواهد شد.
فراموش كردن چنين وقايع تلخ و اندوهناك، شايد موهبتي باشد كه خداوند رحمان به قلب ها - به خصوص قلب هاي مجروح از حادثه و بازماندگان - عنايت مي كند. اگر مسئولي از مسئولان كشور - البته از سر دلسوزي و صداقت - تأكيد كرد كه ما اين واقعه را به دست فراموشي نخواهيم سپرد، لابد منظور او پي گيري مجازات مجرمان و مقصران حادثه است.
درد  و آلام پديد آمده از چنين وقايعي را بايد به دست فراموشي سپرد تا راه هاي مناسب براي ادامه زندگي را يافت؛ همچنين راه هاي دلجويي از خانواده ها و اطرافيان خانواده هاي داغدار و مصيبت زده را بايد جستجو كرد. ترديد نكنيم كه مؤلفه هاي دلجويي از خانواده ها و اطرفيان قربانيان فقط به انتقام سخت از مجرمان و عقوبت شديد قاتلان محدود نمي شود. بازسازي روحي خانواده ها و ساكنان و اهالي پاكدشت و قيامدشت بسيار مهم تر از مجازات عاملان اين جنايت است. در بازسازي روحي و بسامان كردن نظام زندگي در منطقه فاجعه ديده، ضرورت دلجويي و پي گيري هاي مددكارانه به ۹ نفر ضروري تر از ديگران است؛ اين ۹ نفر همان كودكاني هستند كه از مرگ نجات يافته اند، اما جنايتي در مورد آنان اتفاق افتاده است.
۹ نفر كودك كه به گفته مسئولان انتظامي از مرگ نجات يافته اند، به شدت نيازمند مدد كاري هاي تخصصي و بازسازي روحي براي ادامه زندگي شرافتمندانه هستند. چنان كه خانواده و وابستگان اين كودكان نيازمند چنين مددكاري ها و دلجويي هايي هستند. كمترين غفلت از اين كودكان آسيب ديده و بي توجهي به حفظ سلامت روحي و رفع آشفتگي از آنان، زمينه ساز اتفاقات ناگوار بعدي خواهد شد.
سازمان بهزيستي و دفاتر حمايت از كودكان موظف و ملزم به انجام وظايف خطير و تخصصي در اين امر هستند. آنچه نبايد هرگز فراموش شود، اين وظيفه است.

پايان كار هيأت بررسي كننده:
گزارش علل فاجعه پاكدشت امروز تقديم رييس جمهوري مي شود
گروه اجتماعي: گفته مي شود گزارش هيأت منتخب رئيس جمهوري براي پي گيري علل پيش آمدن و گسترش حادثه پاكدشت و قيامدشت تكميل شده و امروز در اختيار آقاي سيد محمد خاتمي قرار مي گيرد.
خبرگزاري ايسنا كه اين خبر را مخابره كرده، اعلام داشته است كه تا ظهر امروز اطلاعات مربوط به پي گيري اين واقعه در اختيار رئيس جمهوري گذاشته مي شود تا تصميم هاي بعدي اتخاذ شود.گفتني است پس از فاجعه قتل بيش از ۲۰ نفر از كودكان در منطقه پاكدشت و قيامدشت، هيأتي مركب از نمايندگان استانداري، وزارت اطلاعات، قوه قضاييه و نيروي انتظامي، مسئوليت بررسي و كشف علل اين فاجعه را به عهده گرفتند. اين هيأت كه از طرف رياست جمهوري مأمور تهيه گزارش و تقديم آن به رئيس قوه مجريه شده است، وظيفه دارد قصور كنندگان تا مرحله دستگيري متهمان حادثه را شناسايي و معرفي كند. بنا به گزارش رسيده، اين هيأت طي سه جلسه رسمي و تعداد متعددي جلسات كارشناسي و بررسي ميداني، حادثه پاكدشت را در مقطع زماني قبل از دستگيري متهمان مورد بررسي قرار داده است.

كرمان رتبه اول كاهش جرم در سطح كشور را به خود اختصاص داد
ايرنا: استان كرمان با ۵۳ درصد كاهش جرم نسبت به پارسال رتبه اول را در سطح كشور به خود اختصاص داده است.
سردار سرتيپ عيسي دارايي گفت: اين  امر رضايت  مندي  مردم  و مسئولين  استان  كرمان  را حاصل  كرده  است .
وي  افزود: فرماندهي  انتظامي  استان  كرمان  در سال  گذشته  يكي  از نواحي موفق  نيروي  انتظامي در سطح  كشور بود، بطوري  كه  موارد ناامني  در اين  سال  نسبت  به  مدت  مشابه  سال  قبل  از آن ۳۵ درصد كاهش  يافت . وي  با اشاره  به  اين كه  امنيت  كنوني  استان  كرمان  در سطح  كشور مثال زدني  است  يادآور شد: اين  در حالي  است  كه  اين  استان  در سال  ۱۳۸۱ تقريبا جزو ۴ استان  اول  كشور از لحاظ افزايش  جرايم  بود.
وي  گفت : در سال  ۱۳۸۲ استان  كرمان  از اين  لحاظ رتبه  هفتم  كشور را داشت  و اميد است  روال  كاهش  جرايم  همچنان  ادامه  پيدا كند.

زوجهاي نابارور ۲ ماه صبر كنند
تكليف اهداي جنين روشن مي شود
مهر: با توجه به نارضايتي برخي از متخصصان ناباروري و زوج هاي نابارور در خصوص اجراي قانون اهداي جنين، عضو كميسيون بهداشت و درمان در خصوص وضعيت قانوني اهداي جنين در كشور گفت: قضات و فقها در حال بررسي وضعيت حقوقي و شرعي اهداي جنين هستند تا پس از آن در مجلس مورد بررسي قرار گيرد.
دكتر جهانبخش اميني افزود: در سميناري كه چندي پيش برگزار شد و متخصصان در آن شركت كرده بودند، موضوع اهداي جنين از نظر مسائل شرعي و همچنين بيماري ها تا حدي مورد بررسي قرار گرفت و قرار شد كه فعاليت هاي اصولي و كارشناسي در اين زمينه انجام شود. وي اظهار داشت: اهداي جنين نياز جامعه است، چرا كه ممكن است بناي مستحكم خانواده اي با فقدان فرزند متزلزل شده و يا عليرغم تمايل زوجين از هم گسسته شود و در اين ميان اهداي جنين راهكاري است كه مي تواند سبب استمرار زندگي زوج هاي نابارور شود. دكتر اميني تصريح كرد: در زمينه اهداي جنين بايد تمامي مسائل شرعي و حقوقي آن رعايت شود كه در اين خصوص اين موضوع بايد از سوي فقها و قاضي ها مورد بررسي قرار گيرد تا در اهداي جنين، پدر و مادرگيرنده از لحاظ شرعي و حقوقي دچار مشكل نشوند و تبعاتي را در آينده براي جامعه نداشته باشد. وي با بيان اينكه در صورت روشن نبودن مسايل شرعي و حقوقي قانون اهداي جنين اين موضوع مي تواند براي جامعه چالش ايجاد كند، تصريح كرد: هم اكنون اين بررسي ها توسط فقها و قضات در حال انجام است و تا دو ماه ديگر با كامل شدن اين تحقيقات موضوع اهداي جنين به زوج هاي نابارور به مجلس فرستاده مي شود.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: موضوع اهداي جنين چندي پيش مطرح شده بود اما چون در خصوص بسياري از مسايل شرعي و حقوقي ابهام وجود داشت بار ديگر براي روشن شدن ابهامات به افراد متخصص برگشت داده شد.
وي با بيان اينكه اگر اين موضوع به صورت اصولي طراحي و به دنبال آن به شيوه اصولي دفاع نشود، به طور حتم نمي توان آن را عملي كرد و راه به جايي نخواهيم برد، اظهار داشت: آئين نامه اجرايي آن توسط وزارت بهداشت تدوين شده است اما چون علاوه بر بررسي هاي علمي نياز به بررسي هاي شرعي و حقوقي هم هست تا كنون اين آئين نامه اجرا نشده است.

خبرهاي كوتاه
گروه اجتماعي:
* آيا درختكاري مي تواند پديده افزايش دماي كره زمين را متوقف كند؟ نه نمي تواند؛ اين باور كه گياهان مي توانند افزايش دما را متوقف كنند با تحقيقات و پژوهش هاي تازه اي كه تحت نظر «ميشل مك» از دانشگاه فلوريدا در نشريه «نيچر» چاپ شده است، متزلزل به نظر مي رسد.
* خودكشي در كره جنوبي آمار قابل توجهي را نشان مي دهد و مسئولان اين كشور آسيايي را به شدت نگران كرده است. نتيجه تحقيقات و پژوهش ها مي  گويد فقط در سال گذشته ميلادي ۱۱ هزار نفر در كره جنوبي بر اثر خودكشي مرده اند. يعني رقمي در حدود ۴/۴ درصد از مردگان، خودكشي كرده اند. اين پژوهش ها رقمي معادل ۳۰ نفر اقدام به خودكشي در هر روز را در كره جنوبي به اثبات رسانده است.
* مراقب مصرف بي رويه و طولاني مدت قرص هاي «استامينوفن كدئين» باشيد. وزارت بهداشت و درمان كشورمان ضمن اين هشدار به عوارض اين قرص ها اشاره كرده و گفته است: سبك سري، گيجي، خواب آلودگي، تهوع، استفراغ و تنفس كوتاه از عوارض اين دارو است. هشدار وزارت بهداشت به نوعي خفيف از اعتيادآور بودن اين قرص ها حكايت دارد كه مصرف كنندگان را به كدئين موجود در اين قرص ها وابسته مي كند.
* از امروز مي توانيد سوار اتوبوس هاي جهانگردي بشويد و به طور رايگان در اطراف و اكناف تهران به بازديد مكان هاي تاريخي بپردازيد. اين اتوبوس ها كه عمدتاً دو طبقه هستند از امروز تا ۱۴ مهرماه كه هفته گردشگري اعلام شده است از چهار نقطه تهران حركت مي كنند؛ ميدان فاطمي، ميدان بهمن، ميدان تجريش و ميدان صادقيه محل هايي است كه اتوبوس ها در آن مستقر مي شوند.
* عربستان سعودي به دانش آموزان خود در مدارس زبان انگليسي مي آموزد. عربستاني ها براي اجراي هر چه بهتر اين طرح ۷۰ ميليون دلار اختصاص داده اند. دكتر محمد بن احمد الرشيد (وزير آموزش و پرورش عربستان) گفته است: در جهان امروز، نياز مبرمي به دانستن زبان انگليسي داريم؛ پس هر چه بهتر و كاملتر بايد آن را بياموزيم.
* هر سال ۵۰۰ نفر در كشور امارات متحده عربي به علت ابتلا به انواع سرطان جان خود را از دست مي دهند. وزارت بهداشت و درمان اين كشور كه خبر را مخابره كرده اعلام كرده است كه سرطان سينه شايع ترين نوع سرطان در اين كشور است. ۵/۳۷ درصد از زنان و ۲/۱۷ درصد از مردان مبتلا به سرطان از سرطان سينه و غدد لنفاوي رنج مي برند.
* شوراي صنفي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف راه اندازي شد؛ معاون دانشجويي اين دانشگاه ضمن اعلام اين خبر گفت: اين شورا وظيفه دارد كه مشكلات و مسايل دانشجويان را اعلام كند تا به آن رسيدگي كنيم.
* پارك رازي تهران يك موزه زلزله  را در خودش جاي مي دهد؛ به گفته يكي از مسئولان مركز مديريت بحران شهر تهران، كار مكان يابي در اين پارك به منظور ايجاد موزه زلزله به پايان رسيده و مسئولان اين امر در حال مكاتبه و رايزني با يك مؤسسه ژاپني براي ادامه و اجراي كار هستند.
* علاقه و گرايش به جراحي هاي پلاستيك براي زيبا سازي اندام هاي مختلف بدن در همه جاي جهان رو به گسترش است؛ مردم كشور ما - به خصوص زنان- از اين قافله جهاني عقب نمانده و حتي در مواردي بسيار پيش تاخته تر از برخي كشورها به اين نوع جراحي روي آورده اند. جراحي هاي پلاستيك كه اولين بار براي ترميم آسيب هاي ناشي از جنگ و حوادث به خدمت گرفته شد، اكنون به يك سرگرمي جدي براي ظاهرسازي تبديل شده است.
خبرگزاري فارس طي گزارش آورده است كه اغلب مراجعه كنندگان به جراحان زيبايي و پلاستيك با هدف زيبايي ظاهري مراجعه  كرده اند نه ضرورت هاي پزشكي!
* كيسه هاي خون ايران «باركد» بين المللي دريافت مي كنند. به گفته سرپرست امور مهندسي سازمان انتقال خون ايران در بين كشورهاي در حال توسعه، ايران اولين كشوري است كه كيسه هاي خون آن باركد بين المللي مي گيرد. از مزاياي اين باركد، رديابي اين كيسه ها در هر جاي دنياست. در حال حاضر كيسه هاي خون ۳۰ كشور جهان داراي باركد بين المللي است.
* براي اولين بار در ايران «غذاي ويژه سالمندان» به توليد رسيد؛ اين محصول از تركيباتي نظير پودر شيرخشك كم چرب، پودر جوانه گندم، شيرخرما، و روغن ذرت مايع به عنوان مواد اوليه و ليسيتين پودر موز طبيعي، آسپارتام، آسه سولفام K و مالتودكسترين به عنوان مواد فرعي تهيه شده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |