شنبه ۴ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۶ - Sep 25, 2004
قطعنامه پيشنهادي روسيه به شوراي امنيت براي جنگ جهاني عليه تروريسم
روسيه كه پروژه جنگ جهاني عليه تروريسم خود را به سازمان ملل نيز كشيده است، از شوراي امنيت سازمان ملل خواست كه ليست جديدي از مظنونان به ترور را كه بايد مشمول قاعده استرداد مجرمان شوند، منتشر كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه كه كشورش كشورهاي غربي را به دليل اعطاي پناهندگي به رهبران چچني اي كه در اقدام به خشونت در روسيه دست داشته اند، مورد انتقاد قرار داده است، در سخنان خود در مجمع عمومي سازمان ملل گفت: نمي توان در تعريف تروريسم و معلوم كردن مصداق هاي تروريست بودن با معيارهاي دوگانه عمل كرد.
لاوروف افزود: آنهايي كه كودكان را در بسلان قتل عام كردند و هواپيماها را براي حمله به آمريكا ربودند، مخلوق هايي هستند كه از يك منشاء و ريشه يكسان برخوردارند.
درهمين حال روسيه پيش نويس قطعنامه اي را در شوراي امنيت به جريان انداخته است كه بر لزوم همكاري كامل ۱۵ عضو شورا در تعقيب فعالان و سازمان دهندگان حملات تروريستي تأكيد كرده است.
اين قطعنامه هم چنين خواستار ايجاد كميته اي شده است كه ناظر بر اين موضوع باشد كه دولت هايي كه در حال جنگ عليه تروريسم هستند، چگونه ليست جديدي از افراد، گروه ها و واحدهاي دخيل يا مرتبط با فعاليت هاي تروريستي تهيه كنند.

دانشمند هسته اي هند درگذشت
راجا رامانا دانشمند هندي  كه  نظارت  بر اولين  آزمايش  هسته اي  اين  كشور را بر عهده  داشت  ديروز در سن  ۷۹ سالگي  در بمبئي درگذشت .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بمبئي  راجا رامانا كارشناس  شكافت  هسته اي  هند و مدير پيشين  برنامه  هسته اي  در كميسيون  انرژي  اتمي اين  كشور به علت  حمله  قلبي  درگذشت .
وي  در سال  ۱۹۷۸ به  عراق  سفر و با صدام  حسين  رئيس  جمهور مخلوع  اين  كشور كه  در آن زمان  هنوز رئيس  جمهور نبود ديدار كرده  بود.
هند در سال  ۱۹۹۸ به  اولين  آزمايش  اتمي خود اقدام  كرد و به  اين  ترتيب  وارد گروه  قدرت هاي  اتمي  جهان  شد.
هند با اين  آزمايش  رقيب  ديرينه  خود پاكستان  را نيز به  چنين  اقدامي  وادار كرد و اين  مسئله  موجب  شد دو كشور مشمول  تحريم هاي  آمريكا شوند.
راجا رامانا در سال  ۱۹۹۸ خود را از جامعه  علمي  هند كنار كشيد و نماينده  پارلمان  شد.
عبدالكلام  رئيس  جمهور هند كه  كارشناس  موشك  و برنامه  هسته اي  است  پريروز راجا رامانا را معلم  خود توصيف  كرده  بود.

سه كشته و ۱۴ زخمي در انفجار بغداد
منابع پزشكي ديروز اعلام كردند بر اثر انفجار در خيابان فلسطين در مركز بغداد سه نفر كشته و ۱۴ نفر زخمي شدند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، دكتر احمد رشيد يكي از پزشكان بيمارستان الكندي گفت: در اين درگيري ها سه نفر كشته و ۱۴ نفر زخمي شدند كه همگي آنها مرد هستند.اين انفجار مقابل رستوران و دادگاهي در سمت شرقي رود دجله رخ داد. هنوز علت اين انفجار معلوم نيست اما به گفته برخي شاهدان احتمالا بمب عامل اين انفجار بوده است.

در كنگره آمريكا
نخست وزير عراق نقش آمريكا را در عراق ستود
001770.jpg
بحران گروگانگيري در عراق با ربوده شدن دو رييس يك شركت مصري در بغداد و عدم اطلاع از سرنوشت ۲۳ گروگاني كه هنوز دراختيار گروگانگيران هستند ابعاد تازه اي يافته است.
به گزارش خبرگزاري ها از سرنوشت دو زن ايتاليايي كه از هفته گذشته دراختيار گروگانگيران هستند نيز اطلاعات ضدونقيضي ارايه شده است. درحالي كه مقام هاي ايتاليايي هنوز به زنده ماندن آنها اميدوارند دو گروه مخالف دولت اعلام كردند كه آنها را اعدام كرده اند. در همين حال نخست وزير عراق كه در آمريكا به سر مي برد در سخناني در سنا و كنگره آمريكا از سياست جرج بوش در عراق حمايت كرد و از دولت آمريكا به خاطر سرنگوني صدام تشكر كرد. وي پيش از آن با مقام هاي شركت كننده در نشست مجمع عمومي سازمان ملل نيز ديدار و گفت وگو كرده بود. در كنفرانسي خبري با بوش وي اوضاع عراق را براي خبرنگاران تشريح كرد. در اين كنفرانس خبري جرج بوش در پاسخ به پرسشي درباره سربريدن دو آمريكايي ديگر در عراق گفت: من مانند ديگر مردم آمريكا، از اين اقدام متنفرم اما ما مردم عراق را رها نخواهيم كرد و اين به نفع ماست كه در جنگ عليه تروريسم پيروز شويم.
به گزارش ايرنا، بوش از درخواست ژنرال جان ابي زيد«فرمانده كل نيروهاي آمريكايي در منطقه براي افزايش شمار نيروهاي آمريكايي در عراق ابراز بي اطلاعي كرد.
رييس جمهوري آمريكا گفت: اگر ما دچار ضعف شويم و عقب نشيني كنيم، امنيت آمريكا وخيم تر خواهد شد. اگر ما در عراق شكست بخوريم، شروع مناقشه اي طولاني خواهد بود.
وي گفت: دشمنان آزادي با بمب گذاري هاي انتحاري، سربريدن و ديگر اقدامات وحشتناك تلاش مي كنند كه پيشرفت ها را مسدود سازند. ما از بيرحمي هاي آنها بيمار شده ايم، اما هرگز مرعوب نخواهيم شد و آزادي درحال پيروزي است.
رييس جمهوري آمريكا خطاب به علاوي گفت: آمريكا تا زماني كه آزادي و عدالت غلبه يابد، در كنار شما ايستاده است زيرا امنيت آمريكا و آينده عراق به اين امر بستگي دارد.
وي با اشاره به سخنان علاوي در كنگره آمريكا كه در آن جنگ عراق را جنگ جهان متمدن عليه ترور و تروريسم خوانده بود، گفت: هيچ راه ديگري به جز پيروزي در اين جنگ وجود ندارد.
درهمين حال در جريان حملات هوايي آمريكا به ورودي شمالي فلوجه، در ۵۰ كيلومتري غرب بغداد، دست كم سه نفر كشته و چند تن ديگر زخمي شدند.
از سوي ديگر چندين گلوله خمپاره ديروز صبح نزديك ساختمان سفارت ايتاليا در بغداد منفجر شد كه بر اثر آن دو زن عراقي زخمي شدند و چندين خانه مجاور سفارت آسيب ديد.درگيري هاي پراكنده اي نيز در شهرك صدر روي داد كه به كشته و زخمي شدن تعدادي از اهالي اين شهرك انجاميد. از آمار كشته ها و زخمي ها اطلاع دقيقي به دليل محاصره منطقه از سوي آمريكايي ها دردست نيست.
در خبري ديگر سخنگوي كميته علماي مسلمانان عراق اعلام كرد كه دومين عضو اين كميته در بغداد به قتل رسيده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، يكي از سخنگويان اين كميته به اين خبرگزاري گفت: ما به تازگي خبر قتل شيخ «محمد جدوع»، امام جماعت مسجد «الكوثر» در محله «البياع» در جنوب غربي بغداد را دريافت كرده ايم.
پيش از اين كميته اعلام كرده بود كه يكي ديگر از اعضاي اين كميته پس از ربوده شدن وي توسط افراد مسلح در «شهرك صدر» بغداد به قتل رسيده است.
از سوي ديگر مقام هاي درماني و امنيتي گفتند: هفت غيرنظامي عراقي و سه تن از «گارد ملي عراق»در جريان درگيري هايي كه ساعات اوليه روز جمعه ميان نيروي مشترك عراقي و آمريكايي با شورشيان در شهر ضلوعيه روي داد، زخمي شدند.
درهمين حال يك گروه مسلح در شهر فلوجه در غرب عراق اعلام كرد، يك زن كانادايي ربوده شده در عراق را آزاد كرده است.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، اين گروه گفت پس از آن كه مطلع شدند شركتي كه فرد ربوده شده كانادايي در آن كار مي كرد كار خود را در عراق متوقف كرده است،  آنان نيز گروگان كانادايي را آزاد كردند.
درهمين حال مقتدا صدر با انتشار بيانيه اي  از اياد علاوي  نخست  وزير دولت  موقت عراق  كه  در ديدار با وزير دفاع  اسرائيل  با وي  دست  داده  بود، انتقاد كرد.
نخست  وزير موقت  عراق  در حاشيه  مجمع  عمومي سازمان  ملل متحد ديدار كوتاهي  با وزير دفاع  رژيم  صهيونيستي  داشت  و با وي  دست  داد.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  العربيه ، صدر در اين  بيانيه  همچنين  گفت : برگزاري  انتخابات  با وجود نيروهاي  اشغالگر امكان  ندارد و از طرفدارانش  خواست  براي  خروج  نيروهاي  اشغالگر از عراق ، تظاهرات  مسالمت  آميز برپا كنند.
در همين حال ژنرال پرويز مشرف رييس جمهوري پاكستان خواستار نقش فعال نيروهاي جهان اسلام در تربيت نيروهاي امنيتي و نظامي عراق به جاي نيروهاي آمريكايي براي پايان دادن به اشغال اين كشور شد.
مشرف كه در حاشيه پنجاه و نهمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل در جمع دهها تن از خبرنگاران مستقر در سازمان ملل سخن مي گفت افزود: نيروهاي اسلامي بهترين مشاركت را مي توانستند در عراق داشته باشند اما جو داخلي مساعد نبود و هنوز هم مساعد نيست و لذا هيچ يك از كشورهاي اسلامي در عراق مشاركت نكردند.

تازه ترين نتايج انتخابات اندونزي
ستاد انتخابات  اندونزي  در ساعت  ۸ صبح  ديروز نتايج  بيش  از ۱۰۷ ميليون  آراي  شمارش  شده  را اعلام كرد و پيروزي  سوسيلو بامبانگ  يودهويونو همچنان  قطعي  است . به  گزارش  خبرنگار ايرنا، اين  ستاد اعلام  كرد كه  زوج  سوسيلو بامبانگ يودهويونو- محمد يوسف  كلا تاكنون  توانسته اند ۶۵ ميليون  و ۷۶۷ هزار و ۸۸ راي  و ۶۱ درصد آرا را بدست  آورند و همچنان  پيشتاز انتخابات  رياست  جمهوري و معاون  رئيس  جمهور اندونزي  باشند.
زوج  مگاواتي  سوكارنوپوتري  - احمد هاشم  موزادي  با ۴۲ ميليون  و ۴۳هزار و ۴۳۰ رأي و ۹۹/ ۳۸ درصد آرا در جايگاه  دوم  قرار دارند.
طبق  قانون  انتخابات  اندونزي ، در دور نخست  انتخابات ، كسب  حداقل  ۵۰درصد آراء براي  هر زوج  نامزد نياز بود تا به  كاخ  رياست  جمهوري  راه  يابند اما در اين  دور هر يك  از دو زوج  كه  بيشترين  آرا را بدست  آورند، بالاترين  مقام  اجرايي  اندونزي  را براي  پنج  سال  آينده  در دست  خواهند داشت .
در انتخابات  ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهريور) اندونزي  از حدود ۲۲۰ ميليون  جمعيت  اين  كشور، بيش  از ۱۵۵ ميليون  نفر حايز شرايط شركت  در انتخابات  بودند. قرار است  نتايج  نهايي  رسمي انتخابات  پنجم  اكتبر (۱۴ مهر) اعلام  شود اما آنچه  كه  از هم  اكنون  مشخص  است ، پيروزي  قطعي  زوج  سوسيلو - محمد يوسف  است .

آماده باش نيروهاي اشغالگر در فلسطين
نظاميان رژيم صهيونيستي از ساعات اوليه بامداد ديروز در سراسر فلسطين اشغالي به حال آماده باش كامل درآمده اند. به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت، راديو رژيم صهيونيستي اعلام كرد: به مناسبت فرارسيدن عيد غفران يهود، هزاران پليس، نظامي و افراد داوطلب در سراسر خط تماس و اطراف معابد براي حفظ جان شركت كنندگان در آئين  هاي ويژه اين عيد مستقر شده اند. اين راديو افزود،  نظاميان اسرائيلي موانعي بر سر راه فلسطينيان در جاده هاي كرانه باختري رود اردن ايجاد كرده اند. در شهر قدس نيز نظاميان اسرائيلي از رفت و آمد ميان دو بخش شرقي و غربي اين شهر جلوگيري مي كنند.
بر پايه اين گزارش، در آستانه عيد غفران حركت  خودروها و همچنين قطارها از بعد از ظهر به تدريج متوقف مي شود كه ۲۴ ساعت ادامه خواهد يافت.
در همين حال در حمله سحرگاه ديروز نظاميان رژيم صهيونيستي به منطقه مرزي رفح در جنوب نوار غزه يك فلسطيني به شهادت رسيد.
در حمله نيروهاي اسرائيلي در روستاي بيت عوا از توابع شهر الخليل در كرانه باختري رود اردن بيش از ۱۵۰ تظاهر كننده فلسطيني زخمي و يا دچار حالت خفگي شدند. در اين تظاهرات كه در اعتراض به ساخت ديوار حائل برگزار شد چند تن از طرفداران بين المللي صلح نيز شركت داشتند.
از سوي ديگر مبارزان فلسطيني شهرك نتزاريم در جنوب شهر غزه را هدف حمله قرار دادند. در پي عمليات در شهرك موراگ در جنوب نوار غزه كه به هلاكت ۳ نظامي منجر شد نظاميان اشغالگر در اين منطقه در آماده باش هستند.
در اين عمليات سه مبارز فلسطيني شركت داشتند كه به شهادت آنها منجر شد.

درخواست سران و مقامهاي جهان براي اصلاحات در شوراي امنيت سازمان ملل
در چهار روزي كه از پنجاه  و نهمين  نشست  مجمع  عمومي سازمان  ملل  متحد سپري شده، بيشتر رهبران  و مقامات  ارشد كشورهاي  شركت  كننده  سخنرانيهاي خود را بر ضرورت  اجراي  اصلاحات  در سازمان  ملل  و به  ويژه  اصلاحات  در شوراي امنيت  اين  سازمان  متمركز كرده اند.
به  گزارش  خبرگزاري  شين هوا از نيويورك ، يوشكا فيشر وزير امور خارجه آلمان  گفت:  اصلاح  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  بايد در كانون  اصلاحات  در سازمان ملل  قرار گيرد و خواستار كارآمدتر شدن  اين  شورا و اتخاذ راهبردي  براي تضمين  موفقيت  آن شد. وي  به  ضرورت  كارآمدتر شدن  نقش  شوراي  امنيت  در جلوگيري  از بحرانهاي  بين المللي  اشاره  كرد. وي  همچنين  بر ضرورت  توسعه  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  به  نحوي كه  نماينده واقعي  كشورهاي  عضو سازمان  ملل  باشد تأكيد كرد.
همچنين ميشل  بارنيه  وزير خارجه  فرانسه  نيز گفت : فرانسه  از توسعه  شوراي  امنيت  و افزايش  اعضاي  دائم  و غيردائم  آن حمايت  مي كند. وي  افزود: فرانسه  از تلاش  كشورهاي  آلمان  برزيل،  هند و ژاپن  براي  كسب  كرسي دائم  شوراي  امنيت  حمايت  مي كند. وي  افزود: فرانسه  از اعطاي  يك  كرسي  دائم در شوراي  امنيت  به  قاره  آفريقا نيز حمايت  خواهد كرد. اما ايتاليا موضعي  مخالف  در اين  زمينه  اتخاذ كرده  است . فرانكو فراتيني  وزير خارجه  ايتاليا گفت:  اين  كشور اعتقاد ندارد كه  مشكلات شوراي  امنيت  رامي توان  با افزايش  اعضاي  دائم  آن حل  كرد. وي  گفت : اين  مسئله  به  تفرقه  و دلسردي  اعضاي  سازمان  ملل  منجر خواهد شد.
وي  گفت:  حتي  با گسترش  اعضاي  دائم  شوراي  امنيت  باز هم  مناطقي  از جهان  مثل كشورهاي  عربي  يا اسلامي از كرسيهاي  دائم  محروم  خواهند ماند.
وي  گفت:  بهترين  راه  اين  است  كه  كرسيهاي  غيردائم  شوراي  امنيت  افزوده  شود. نخست  وزير هند نيز در نشست  مجمع  عمومي  سازمان  ملل  متحد بر ضرورت  ايجاد تغيير در ساختار سازمان  ملل  تأكيد كرد.
مانهومان  سينگ  گفت:  بايد نظامي  برابر و قانون  محور براي  مديريت  تجارت  جهاني  تهيه  شود. نخست وزير هند تصريح  كرد: براي  موفقيت  جامعه  بين المللي در پرداختن  به  چالش  هاي  بين  المللي  از جمله  چالش  هاي  امنيتي، اقتصادي  و زيست  محيطي  لازم  است  نهادهايي  بين  المللي  تشكيل  شود كه  ماهيتي  چندجانبه  داشته  باشند.
وي  بر ضرورت  توسعه  شوراي  سازمان  ملل  متحد هم  از نظر اعضاي  دائم  و هم  از نظر اعضاي  غير دائم  و گنجاندن  كشورهايي  همچون  هند به  عنوان  عضو دائم  تأكيد كرد. هند براي  عضويت  دائم  در شوراي  امنيت  سازمان  ملل  متحد رايزني هاي  زيادي  آغاز كرده  است .

جلسه  فوق العاده پارلمان تركيه براي اصلاح  قوانين كيفري
رئيس پارلمان تركيه ديروز به طور رسمي برگزاري جلسه فوق العاده پارلمان را در روز يكشنبه براي تصويب اصلاح قوانين كيفري اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از آنكارا، اين اقدام با هدف هموار كردن راه پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا صورت مي گيرد.
به گزارش خبرگزاريها نخست وزير تركيه كه براي گفتگو با مقامهاي اروپايي به بروكسل سفر كرده بود نيز اطمينان دادكه اصلاحات در قوانين تركيه به گونه اي كه را ه را براي پيوستن اين كشور به اتحاديه اروپا هموار كند ادامه خواهد يافت. در حالي كه احزاب دست راستي در پارلمان اروپا با پيوستن تركيه در آينده اي نزديك به اين اتحاديه مخالف هستند، احزاب سوسياليست و سبز به پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا رغبت نشان مي دهند. قرار است در ماه دسامبر در اين مورد تصميم گيري شود.

ديدار وزيران خارجه آمريكا و ليبي در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل
كالين پاول در گفت وگوي پيش بيني شده اش با همتاي ليبيايي خود، از تصميم طرابلس در دست كشيدن از برنامه هاي سلاح هاي هسته يي اش تقدير كرد اما بار ديگر بر نگراني هاي آمريكا از تروريسم تاكيد نمود.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري فرانسه، در بلندپايه ترين تماس ها ميان دو كشور پس از ۳۵ سال، كالين پاول، وزير امور خارجه  آمريكا ديداري رو در رو را با عبدالرحمان شلقم، همتاي ليبيايي خود در حاشيه  مجمع عمومي سازمان ملل متحد برگزار كرد.
پاول و شلقم در حالي كه به سوي خبرنگاران لبخند مي زدند، دست يكديگر را فشردند و به گفت وگو نشستند اما هيچكدام حاضر به اظهار نظر در اين رابطه نشدند.
پاول به شلقم گفت كه تصميم معمر قذافي، رهبر ليبي در ماه دسامبر مبني بر ترك برنامه هاي تسليحات شيميايي، ميكروبي و هسته اي و قبول پرداخت خسارت به خانواده  قربانيان انفجار لاكربي، اقدامي قابل تقدير بوده است.
يك مقام عالي رتبه  آگاه از اين مذاكرات گفت، پاول در اين ديدار تاكيد كرد: تصميم ليبي در كنار گذاشتن تسليحات كشتار جمعي اش و تاكيد علني رهبر اين كشور در اينكه سلاح هاي كشتار جمعي منبع اصلي ناامني در جهان است، گامي مثبت و مثال مثبتي در اين راستا ارزيابي مي شود.

كوتاه از سياست جهان
درخواست آمريكا براي استفاده بيشتر از پايگاه اينجرليك
آمريكا استقرار شماري از هواپيماهاي جنگنده خود در پايگاه هوايي اينجرليك تركيه را خواستار شد.به گزارش واحد مركزي خبر از آنكارا، شبكه خبري ان.تي.وي به نقل از منابع مطلع در ستاد مشترك ارتش تركيه اعلام كرد: يان ورز سيس كي، معاون قائم مقام وزارت دفاع آمريكا كه در صدر يك هيات بلندپايه نظامي به آنكارا سفر كرده است در مذاكرات خود با مقامات تركيه به طور رسمي استقرار ۴۸ فروند هواپيماي جنگده اف ۱۶ را در پايگاه هوايي اينجرليك در جنوب تركيه در شهر آدانا خواستار شد.
حمله به نخست وزير اوكراين
ويكتور يانوكوويچ  نخست  وزير اوكراين  ديروز در شهر ايوانو فرانكووسك  مورد حمله  قرار گرفت  و به  بيمارستان  منتقل  شد. به گزارش ايرنا از مسكو شبكه  دوم  تلويزيون  دولتي  روسيه  با اعلام  اين  خبر به  نقل  از آنا گرمان سخنگوي  نخست  وزيري  اوكراين  افزود: يانوكوويچ  بر اثر اصابت  يك  شي  فلزي  نوك تيز كه  به  همراه  تعدادي  تخم  مرغ  به  سوي  وي  پرتاب  شد ازناحيه  سر مجروح  شد. مهاجم  كه  فرزند ۱۷ ساله  رئيس  يكي  از دانشگاههاي  منطقه  است ، بلافاصله بازداشت  شد.
كره شمالي: در صورت حمله آمريكا، ژاپن را به آتش مي كشيم
روزنامه چاينا پست چاپ تايوان روز جمعه نوشت كه كره شمالي تهديد كرده است درصورت حمله آمريكا به اين كشور، ژاپن را به درياي آتش تبديل خواهد كرد.اين نشريه در گزارش خود به نقل از برخي رسانه هاي گروهي كره شمالي آورده است: درصورت حمله هسته اي آمريكا به اين كشور، پيونگ يانگ پايگاه هاي آمريكا در ژاپن را به شدت مورد حمله قرار داده و نابود خواهد كرد.
روزنامه تايواني نوشت: اين تهديد يكي از نادرترين تهديدهاي مستقيم كره شمالي عليه ژاپن است.
نامزدي يك زن براي رياست جمهوري افغانستان
براي  نخستين  بار در تاريخ  سياسي  كشور افغانستان  يك  زن  توانسته  در فهرست نامزدهاي  انتخابات  رياست  جمهوري  اين  كشور قرار گيرد.
دكتر مسعوده  جلال  تنها زن  نامزد در بين  ۱۷ نامزد مرد، بسيار اميدوار است  كه  رئيس  جمهور آينده  افغانستان  شود. بر اساس  آمارهاي  منتشر شده ، بيش  از ۴۱ درصد از ۵/ ۱۰ ميليون  ثبت  نام كننده  براي  شركت  در انتخابات  رياست  جمهوري  افغانستان  زنان  هستند. اين  در حالي  است  كه  حدود ۴۹ درصد جمعيت  افغانستان  را زنان  تشكيل مي دهد. اكثريت  زنان  افغان  به خصوص  در نقاط دور افتاده  كشور حتي  در تصميم گيري هاي  خانوادگي  خود حق  اظهار نظر و دخالت  ندارند.
مسخدوف:باسايف به علت گروگانگيري محاكمه خواهد شد
اصلان مسخدوف رهبر جدايي طلبان چچن ديروز گفت: شاميل باسايف جنگسالار چچني به علت گروگانگيري در مدرسه اي در جنوب روسيه كه بيش از ۳۲۰ كشته برجاي گذاشت محاكمه خواهد شد. به گزارش خبرگزاري رويترز از مسكو، وي در پاسخ به ادعاي باسايف مبني بر طراحي گروگانگيري در بسلان در اوستياي شمالي در بيانيه اي در يك پايگاه اينترنتي جدايي طلبان چچن اعلام كرد من با مسئوليت تمام اعلام مي كنم افرادي كه مرتكب اعمال غيرقانوني شده اند از جمله شاميل باسايف پس از پايان جنگ تحويل دادگاه خواهند شد.
در همين حال صبح ديروز نبردهايي بين نيروهاي طرفدار روسيه و گروهي از جنگجويان چچن در كوههاي شرقي جمهوري چچن روي داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو، خبرگزاري اينترفاكس به نقل از رمضان قديروف معاون نخست وزير چچن كه اداره سرويس امنيتي طرفدار روسيه را در چچن برعهده دارد اعلام كرد: با اتخاذ تدابيري فوري شورشيان از منطقه مسكوني الروا عقب رانده و متحمل خسارات و تلفات سنگين شدند كه تاكنون جسد دست كم ۵ نفر از آنان پيدا شده است. از سوي ديگر نمايندگان گروههاي حقوق بشر اروپايي و روسيه ديروز به منظور شركت در كنفرانسي  با هدف يافتن راههايي براي پايان دادن به سالها خشونت در جمهوري چچن در گروزني مركز اين جمهوري گرد هم آمدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از گروزني، الوارو گيل روبلز كميسر حقوق بشر شوراي اروپا پيش از آغاز اين كنفرانس به خبرنگاران گفت: هدف اين نشست يافتن راهي براي گريز از منطق خشونت و ويراني به نفع اكثريت مردم چچن است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |