شنبه ۴ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۶ - Sep 25, 2004
احمدي  نژاد اعلام كرد:
جزئيات راه اندازي پنج خط منوريل در تهران
مديريت شهري عميقا معتقد است با تكيه بر بحث هاي كارشناسي، علمي و بومي طرحهاي عمراني و ترافيكي خود را به پيش ببرد
گروه شهري: دكتر احمدي نژاد شهردار تهران روز پنجشنبه در حاشيه ديدار با مردم منطقه ۱۰ تهران، بر احداث شبكه مونوريل (قطار هوايي) در تهران، مسيرهاي پنجگانه اين شبكه را نيز اعلام داشت.
وي در پاسخ به انتقادها و ايرادهايي كه با اتكا بر برخي مقررات و قوانين در خصوص احداث قطار هوايي تهران مطرح مي شود يادآور شد اينگونه رفتارها كه مانع كار مديريت شهري مي شود، منافع عمومي مردم تهران را نيز به خطر مي اندازد. شهردار تهران در مورد ايرادهايي كه با استفاده از بعضي قوانين، در مورد عدم احداث مونوريل توسط شهرداري عنوان مي شود گفت: مديريت شهري عميقا معتقد است با تكيه بر بحث هاي كارشناسي، علمي و بومي طرحهاي عمراني و ترافيكي خود را به پيش ببرد.
به گزارش خبرنگار ما، مسيرهاي پنجگانه قطار هوايي تهران به شرح زير از سوي شهردار تهران اعلام شده است: محدوده ميدان پونك تا نوبنياد، محدوده ميدان پونك تا زمزم، محدوده يافت آباد تا سه راهي افسريه (ميدان بسيج)، ميدان آرژانتين تا تهران پارس و ميدان مشيريه تا قنات كوثر.
به گفته شهردار تهران اين ۵ مسير هوايي مانند يك حلقه شبكه بزرگراهي و مترو را به هم دوخته و هر سه به عنوان مكمل هم عمل خواهند كرد.
شهردار تهران همچنين يادآور شد: براي نخستين بار بخش خصوصي در حوزه حمل و نقل عمومي (مونوريل)، به طور كامل وارد سرمايه گذاري شده و بايد همه كساني كه دلسوز كشورند كمك كنند تا اين پروژه ارزشمند با موفقيت به انجام برسد. وي تهران را نيازمند ۴۰۰ كيلومتر خطوط ريلي اعلام كرد و گفت: امروز در كشورهايي كه قيمت زمين با افزايش مداوم همراه است پيشرفته ترين ، ارزان ترين، مناسب ترين و سريع ترين سيستمهاي جابجايي شهري قطار هوايي است.
احمدي نژاد روند افزايش خودروها در شهر تهران را به گونه اي دانست كه تا ۵ سال آينده شبكه ترافيك را به مرز انسداد كامل خواهد كشاند لذا بهره برداري از روشهاي زودبازده و سريع در امر ايجاد تاسيسات و تسهيلات ترافيكي اجتناب ناپذير است. اين در حالي است كه احمدي نژاد معتقد است وضعيت و شرايط موجود به گونه اي است كه اگر بنا باشد كار مناسب و بزرگي در اين حوزه انجام شود، با موانع متعددي روبه رو خواهد بود. وي در اين باره به بعضي بدرفتاريها و بداخلاقي ها از جانب برخي سازمانها و ارگانها اشاره كرد و گفت: اينگونه رفتارها كه مانع كار مديريت شهري مي شود منافع عمومي مردم تهران را به خطر مي اندازد.
احمدي نژاد گفت: براساس اخبار موثقي كه در اختيار دارم اين گونه كارشكني ها جز با انگيزه و تعصبات گروهي، قدرت طلبي و حسادت نيست. شهردار تهران اينگونه رفتارهاي ناشايست را از سياسي كاري جدا دانست و گفت: مديريت شهري مطلقا رفتارهاي تخريبي از سوي برخي ارگانها را سياسي كاري قلمداد نمي كند و معتقد است سياست به معني تدبير هرچه بهتر امور و در نهايت خدمت به مردم است كه متاسفانه درگير و دار فضاي مسموم زياد ه خواهي ها و قدرت طلبي ها و حسادتها مظلوم واقع شده است. وي تاكيد كرد: مديريت شهري عميقا معتقد است با تكيه بر بحثهاي كارشناسي، علمي و بومي طرحهاي عمراني و ترافيكي خود را به پيش برده و اين قضيه مورد تاييد كليه كارشناسان در هر جمعي بوده است.
شهردار تهران گفت: مسئوليت ايجاد تسهيلات و تاسيسات ترافيكي تنها متوجه شهرداري تهران نيست و اين مهم نيازمند سرمايه گذاري ملي است اما چون سالهاست خزانه عمومي و تصميم گيرندگان در سطوح ملي خود را از دايره اين مسئوليت كنار كشيده اند و هيچ اقدامي در اين باره انجام نداده و نمي دهند، مديريت شهري اين احساس وظيفه را به منظور رفاه مردم به تنهايي به دوش مي كشد لذا شهرداري تهران در يكي از اقدامات اخير خود به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد براي نخستين بار در تاريخ حمل و نقل شهري تهران ۵ هزار و ۷۳۵ دستگاه اتوبوس شركت واحد را در اختيار جابجايي مردم قرار داد.
وي در مورد مصوبه تثبيت اماكن تجاري توسط شوراي اسلامي شهر تهران گفت: در گذشته ايجاد مراكز تجاري نيازمند مجوزهاي لازم از طرف مراجع قانوني نبود ولي در سالهاي اخير قوانين و مقررات همگان را ملزم به كسب مجوز كرده است، لذا شوراي اسلامي شهر تهران تا پايان تيرماه امسال فرصت تثبيت تجاريها و به رسميت شناختن آن دسته از اماكن تجاري را داد كه با مقررات شهرسازي مغايرت نداشتند و در اين راستا ۵۰درصد نيز تخفيف كساني بود كه در اين فرصت براي تعيين تكليف املاك خود مراجعه مي كردند.
وي ادامه داد: اما از ابتداي مرداد ماه تا پايان آبان ماه، اين تخفيف و بخشودگي به ۴۵درصد تقليل پيدا كرده است اما شهرداريهاي مناطق همچنان آمادگي دارند تقاضاي تثبيت براساس مقررات شهرسازي را پذيرفته و ۴۵درصد بخشودگي را به همراه مصوبه تقسيط براي شهرونداني كه خواهان تقسيط بدهيهاي ناشي از تثبيت تجاري خود هستند اعمال كند.

نور سبز در تهران نشانه مسجد مي شود
001824.jpg
گروه شهري: همزمان با فرارسيدن دهه فجر ۵۰ پل عابر پياده جديد در مناطق مختلف شهر تهران مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
به گزارش خبرنگار ما و به گفته ابوالقاسم وحدتي اصل مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران علاوه بر اين پلها آماده تجهيز ۵ پل عابر پياده به ويژه در مناطق پر رفت و آمد به پله برقي هستيم.
وي در ادامه به احداث ۲۲ سقاخانه در ۲۲ منطقه شهر تهران تا دهه فجر امسال اشاره كرد و با انتقاد از نحوه نامگذاري آبخوريهاي جديد الاحداث در فضاي پياده روها به اسم سقاخانه گفت: از نظرما سقاخانه ها بايد الهام گرفته از بافت و حال و هوايي سنتي به همراه الزامات فرهنگي و اعتقادي خود باشد.
وي افزود: در گذشته فضاي سقاخانه ها در جداره ساختمانها و به گونه اي بود كه به دليل قداستي كه ما ايرانيان براي آب قائليم علاوه بر رفع عطش مردم با روشن كردن شمع و نذر و دخيل بستن با خداي خود راز و نياز مي كردند كه اين قداستها به اعتقاد ما بايد حفظ شود لذا تا ايام دهه فجر در زمستان آينده، ۲۲سقاخانه بعد از جانمايي توسط شهرداريهاي مناطق در جداره ساختمانها به همان سبك و معماري گذشته احداث خواهد شد.
وي همچنين خبر داد: تا دهه فجر امسال بر اساس دستورالعمل شهرداري تهران قرار است نور سبز از نور پردازي كليه اماكن حذف و به مساجد اختصاص يابد.وي درباره هدف از اين اقدام گفت، با اين تمهيد به مرور زمان نور سبز تبديل به نشانه اي تنها براي شناسايي مساجد خواهد بود.
وي هزينه اجراي طرحهاي مورد اشاره تا دهه فجر را حدود ۵۰ ميليارد تومان اعلام كرد.

سرانه پايين و ترافيك سنگين خودرو
001830.jpg
گروه شهري: كاربرد نادرست خودروهاي شخصي در ايران به ويژه در شهر تهران موجب شده است، عليرغم پايين بودن سرانه حق برخورداري از خودرو شخصي در ايران در مقايسه با شمار زيادي از كشورها، شهرهاي ما با معضل روبه رشد ترافيك سنگين و آلودگي هوا روبرو باشند. عدم توسعه و كمبود شبكه حمل و نقل عمومي در تهران را بايد يكي از مهم ترين علل روي آوردن مردم به استفاده از خودروهاي شخصي در سفرهاي درون شهري دانست.به گزارش خبرنگار همشهري در حال حاضر در ايران به ازاي هر ۱۱ نفر يك دستگاه خودرو وجود دارد. بالاترين سرانه خودرو در آمريكا به ازاي هر ۱/۱ نفر يك خودرو مي باشد.

۷۰ درصد زباله ها قابل بازيافت
001836.jpg
از مجموع ۷ هزار تن زباله توليدي شهر تهران در يك روز، تنها ۲۰ الي ۳۰ درصد آن قابل بازيافت نيست. علي رضا عابديني در گفتگو با خبرگزاري فارس قابليت بازيافت ۷۰ درصدي زباله هاي توليدي شهر تهران را سرمايه قابل توجهي دانست و تصريح كرد: متاسفانه كم توجهي نسبت به بازيافت زباله هاي توليدي در داخل كشور موجب شده است كه ايران حتي در بين كشورهاي آسياي ميانه از رتبه بالايي برخوردار نباشد. وي افزود: پروژه مديريت مواد زائد جامد شهري در شهر تهران اولين پروژه اي است كه در رابطه با بازيافت زباله با همكاري بانك جهاني صورت مي گيرد و هدف از آن مديريت و يكپارچه سازي مواد جامد شهري است.

افزايش دماي هوا
001833.jpg
سازمان هواشناسي كشور افزايش نسبي دما را از يكشنبه براي كشور پيش بيني كرد.
به گزارش اين سازمان و برمبناي آخرين نقشه هاي هواشناسي از فردا (يكشنبه) بخش هاي شرقي و غربي كشور تحت تاثير جريان حاره اي و استقرار پايداري نسبي جو اكثر نقاط كشور افزايش دما در پيش است.
بنابراين گزارش همچنين براساس نقشه هاي پيش يابي در ۲۴ ساعت آينده به دليل گسترش امواج ناپايدار سطوح مياني جو، در بخش هاي شرقي و جنوب شرقي ايران، افزايش ابر همراه با وزش باد، كاهش دما و احتمال رگبار و رعد و برق پيش بيني مي شود.

ديروز به مناسبت روز جهاني پاكسازي كوهها
ارتفاعات شمال تهران پاكسازي شد
001821.jpg
گروه شهري: ديروز جمعه ۳ تيرماه به مناسبت روز جهاني پاكسازي كوهها، گروههاي وسيعي از هموطنان ما در كوهها و دامنه هاي كوهستاني پيرامون شهرها به پاكسازي محيط زيست كوهستان پرداختند.
در دهه هاي اخير و در جريان روند توسعه در ايران كوهها كه سرچشمه آب و در واقع زندگي محسوب مي شوند، در معرض آسيب بسيار جدي قرار گرفته اند، از اين رو، علاقه مندان به حفظ محيط زيست كوهستان همواره كوشيده اند از راههاي گوناگون، فعاليتهاي تبليغي و همچنين اقدامات عملي مانع از آسيب ديدگي و تخريب روزافزون كوهها شوند.
ارتفاعات شمالي و شمالغربي تهران نيز در معرض آسيب هاي زيست محيطي بسيار جدي قرار گرفته است. بخصوص در ده سال گذشته مسئله ساخت و سازهاي بي رويه و دست اندازي مخرب به منابع طبيعي و ارتفاعات كوهستاني در مناطقي همچون لواسانات، دره مشاء سرخه حصار، رودبار قصران، كوههاي كن و ارتفاعات شمال تهران از دلمشغولي هاي مهم جامعه ما به ويژه طرفداران حفظ محيط زيست بوده است. ساخت و سازهاي ناهنجار در مناطق شمالي تهران و گسترش اين ساخت و سازها به دامنه ها و ارتفاعات بالاتر از ۱۷۰۰ متر نگراني هاي جدي به بار آورده است. كساني كه به تازگي وارد تهران مي شوند، جاي خالي باغ هاي شميران و درختزارهاي وسيع شمال پايتخت و منتهي به رود دره ها را كه حالا با انبوهي از برج ها و بناهاي بسيار متراكم، پر شده است، با حسرت مي نگرند. نفوذ پسا ب هاي اين بناها در آبرگ هاي كوههاي شمال تهران منجر به آلودگي وسيع سفره هاي زيرزميني آب مي شود. از اين رو يكي از وظايف مهم شهرداري تهران، سازمان حفاظت محيط زيست، سازمان جنگلها و مراتع و اداره منابع طبيعي، دستيابي به راهكارهاي مشترك و متكي به اهرم هاي قانوني نيرومند و غيرقابل نفوذ براي حفظ و حراست، اكوسيستم شمال تهران است. جمعيت روزافزون پايتخت به منابع حياتي روددره ها و كوه هاي شمال تهران ،باقي مانده باغها و درختزارهاي اين نواحي، چه به لحاظ پالايش هوا، توليد اكسيژن و چه منابع آب به شدت نياز دارد. روز جهاني پاكسازي كوهها، بهانه اي بود تا در اين خصوص، هشدارهايي را كه از قلب جامعه شهري پايتخت برمي خيزد، تكرار كنيم و خواستار اقدامات جدي در اين زمينه باشيم.

محدوديت هاي ترافيكي براي وسايل نقليه سنگين در محور كندوان
تردد وسايل نقليه سنگين و اتوبوس ها در محور كندوان به علت انجام تعميرات تا اطلاع ثانوي ممنوع است.
خبرگزاري مهر به نقل از مركز فرماندهي و كنترل پليس راه ناجا گزارش داد: در محور ايذه - شهركرد به دليل غير استاندارد و خطرناك بودن محور با شيب بالاي حدود ۱۶ درصد و سربالايي هاي تند و خطر ناك، عبور اتوبوس ها و ميني بوسها از محور فوق ممنوع است و اتوبوس ها از محور كنار گذر بلوط بلند تردد مي كنند و مسير آنها از سمت اصفهان - خرم آباد - خوزستان پيش بيني مي شود.
در محور داران - اصفهان نيز به منظور احداث پل زير گذر عابر پياده و همچنين ساخت تقاطع غير هم سطح در ابتدا و انتهاي روستاي دولت آباد واقع در كيلومتر ۴۵ محور فوق تا اطلاع ثانوي مسدود و تردد وسايل نقليه از راه انحرافي احداثي به موازات محور اصلي صورت مي گيرد. محور كمربندي نيشابور نيز به علت احداث تقاطع غير همسطح هفده شهريور واقع در كيلومتر ۸ كمربندي اين محور و انجام عمليات از روز چهارشنبه مورخ ۶/۳/۸۳ تا اطلاع ثانوي مسدود مي باشد.

تجهيز و زيباسازي مدارس
001827.jpg
گروه شهري: شهرداري منطقه ،۴ مدارس شمال شرقي تهران را بازسازي مي كند.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۴ تهران، با صرف اعتباري بالغ بر ۳ ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال، فاز نخست بازسازي بيش از ۲۰۰ مدرسه واقع در شمال شرقي تهران انجام شد. ستاد مهر شهرداري منطقه ۴ تهران، قبل از بازگشايي مدارس، طرح هايي همچون نصب سرعت گير، نصب تابلوهاي راهنما و خط كشي معابر عمومي منتهي به فضاهاي آموزشي، زيباسازي نماي مدارس و نصب سرويس هاي بهداشتي را به اجرا درآورده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |