جمعه ۱۰ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره۳۵۱۲
index
معرفي آلفارومئو ۱۵۸ و پورشه باكستر ۲۰۰۵
دو خودروي بي نظير سال ۲۰۰۵
006792.jpg
آلفارومئو ۱۵۸
Alfa Romea 158
006795.jpg
006747.jpg
006741.jpg
006798.jpg
006789.jpg
006744.jpg
اوايل سال جاري ميلادي برخي از خبرنگاران سمج كه به اصطلاح پيراتزي ناميده مي شوند توانستند صحنه هاي بسيار جالب و هيجان انگيزي از يكي از پروژه هاي پنهاني شركت آلفا رومئو ثبت كنند. آنها توانستند از پروژه اي عكس بگيرند كه در آلفارومئو با نام «پروژه كد ۹۳۹» شناخته مي شد. اين خودرو همان خودرويي بود كه در ماه مارس در نمايشگاه اتومبيل ژنو با نام «آلفارومئو ۱۵۸» طي يك مراسم با شكوه به عموم عرضه شد. طراحي و شكل دهي اين خودرو زير نظر گروه طراحي با سابقه جيوگيارو انجام شده است. نمي توان آثار طراحي هاي قدرتمند طراحان ايتاليايي در مدل هاي پيشين بررا ويسكونت را در آن به وضوح مشاهده كرد. اين خودرو كه با هدف جايگزيني مدل آلفارومئو ۱۵۶ ساخته شده در مقايسه با آن داراي تفاوت هاي چشمگيري است. مدل ۱۵۸ آلفارومئو نسبت به مدل ۱۵۶ داراي اندازه هاي بزرگتري است و همچنين كمي در نظر برجسته است، هدف آلفارومئو از ايجاد اين تغييرات رقابت با شركت هاي آلماني ب ام و و مرسدس بنز است. در طراحي قسمت جلو سعي شده است از طراحي «بررا» حداكثر استفاده انجام شده باشد اما برخلاف بررا در آلفارومئو ۱۵۸ چراغ هاي جلو به صورت سه چراغ مجزا در يك قطعه واحد زير يك لنز كربوهيدرات قرار داده شده اند. فضاي شبكه اي جلو تقريباً همانند چيزي است كه در مدل ۱۶۶ آلفارومئو ديده مي شود. كشيده شدن اين دريچه  در هر دوسوي خودرو باعث بزرگ شدن ورودي هوا به داخل مي شود. البته علاوه بر دو دريچه كشيده شده به جناحين فضايي مثلث گونه در وسط جلوي ماشين و همچنين دريچه هاي كوچكي در كنار چراغ هاي جلو تعبيه شده اند كه در كنار دريچه هاي زيرين جلوي خودرو نقش مهمي را در هدايت هوا به محيط داخلي سطح موتور خودرو ايفا مي كنند. اما دريچه مثلث گونه را مي توان جزيي از شخصيت ثابت مدل هاي آلفارومئو دانست. اين علامت كه گاه به صورت دريچه ورودي هوا و گاه به صورت علامت هاي سمبليك هميشه در جلوي ماشين به كار گرفته مي شود جزيي از طراحي خارجي آلفارومئو است به گونه اي كه به علامت مشخصه اي براي شناختن خودروهاي آلفارومئو تبديل شده است. يكي ديگر از بخش هاي طراحي خارجي را مي توان درهاي مخفي اين خودرو دانست. در نگاه اول به نظر مي رسد كه اين خودرو در ندارد اما هنگامي كه درهاي آن باز مي شوند، زيبايي خودرو هرچه بيشتر مي شود. دو در تعبيه شده اين خودرو ۲+۲ نفره داراي دو دستگيره كنترل است كه يكي در جلو و يكي در عقب تعبيه شده است تا هم به سرنشينان جلو و هم به سرنشينان عقب امكان باز و بسته كردن در را بدهد. اما جايي كه به نظر اكثر كارشناسان مهم ترين بخش طراحي اين خودرو است قسمت عقب آن است. قسمت عقب اين خودرو به صورت مسحور كننده اي زيبا به نظر مي رسد. اين بار طراحان بيشتر تلاش خود را در عقب ماشين انجام داده اند. اولين نكته اي كه در اين قسمت به ذهن مي رسد طراحي دايره گون و مدور آن است. اين طراحي نسبت به مدل ۱۵۶ بسيار گردتر است علاوه بر آن تعادل قرينه اي اين قسمت هم چشم نوازتر است. چراغ هاي عقب كه همانند چراغ هاي جلو كشيده و باريك هستند علاوه بر قرينه بودن با يكديگر و در جايگاه خروجي (اگزوزها) كه آنها هم به صورت قرينه در مقابل هم زير چراغ ها قرار گرفته اند با چراغ هاي جلو قرينه هستند. در اين طراحي كه بسيار شبيه طراحي قسمت عقب بوئيك بنگال است نكاتي رعايت شده كه براي ورود به بازار آمريكا از سوي تمام رقابت كنندگان اين بخش رعايت مي شود.
آلفارومئو ۱۵۸ بر روي پلت فرمي ساخته شده است كه قبلاً هم در مدل هاي پيش از آن استفاده مي شده منتها در اين جا اين پلت فرم از سوي جي ام و سعاب (Saab) بهينه سازي شده است. اين پلت فرم به پرميوم معروف است كه هم مي تواند در ماشين هايي با نيروي  محركه دوچرخي و هم در ماشين هايي با نيروي محركه چهارچرخه مورد استفاد قرار گيرد. طول اين پلت فرم ۲۸۰۵ ميلي متر است. اين اندازه و سايز ۲۱۰ ميلي متر از عدل آلفارومئو ۱۵۶ و ۱۰۵ ميلي متر از مدل ۱۶۶ بيشتر است. اين زيادبودن اندازه پلت فرم به كنترل بيشتر و پايداري بيشتر خودرو كمك شاياني خواهد كرد.
اين ماشين از موتور كاملاً جديد شش سيلندري (V6) بهره مي برد كه توسط جي ام به روز شده است. در حال حاضر مهندسان آلفارومئو به سختي در تلاش هستند تا اين موتور را دوباره سازي كنند كه اولاً قدرت خروجي آن بيشتر شود ثانياً مولفه هاي مشخصه آلفارومئو در آن رعايت شود. آلفارومئو اولين شركتي خواهد بود كه از نسل جديد موتورهاي ۲/۳ و ۸/۳ ليتري شش سيلندر V6 جي ام استفاده خواهد كرد. مدل ۲/۲۱ ليتري منحصراً از سوي جي ام براي آلفارومئو توليد شده است. اين موتورها از رنج هاي متفاوتي در توان و گشتاور برخوردارند به گونه اي كه  توان خروجي از ۱۲۰ اسب بخار شروع مي شود و به ۲۷۰ اسب بخار مي رسد. گشتاور هم از ۱۸۰ نيوتن متر شروع و به ۴۴۰ نيوتن متر ختم مي شود. قرار است از اين موتورها در مدل هاي متفاوت آلفارومئو ۱۵۸ استفاده شود. اين خودرو با توجه به تنوع موتورهاي آن در هفت ورژن عرضه مي شود.
طول، ارتفاع و پهناي آلفارومئو ۱۵۸ به ترتيب ۳۳۹۰ ميلي متر (۸/۱۷۲ اينچ)، ۱۲۹۰ ميلي متر (۸/۵۰ اينچ) و ۱۸۹۰ ميلي متر (۴/۷۴ اينچ) است. در مورد صندلي هاي عقب هم بايد گفت كه اين صندلي ها فقط براي دو كودك يا چمدان هاي كوچك مسافري مناسب هستند. رنج قيمتي اين خودرو از ۹۵ هزار دلار شروع و به ۱۱۰ هزار دلار مي رسد.
پورشه باكستر ۲۰۰۵
Porsche Boxter
باكستر يكي از محصولات پرطرفدار پورشه بود كه چند سال پيش توليد شد. اين خودرو علاوه بر ويژگي هاي كلي محصولات پورشه كه نمونه بارز آن طراحي منحصر به فرد «پورشه اي» اين محصولات است داراي ويژگي هاي جالب ديگري هم بود كه از جمله آنها مي توان به طراحي دوست داشتني و از آن دوست داشتني تر قيمت تقريباً پايين آن در قياس با ديگر محصولات پورشه اشاره كرد. امسال هم پورشه دوباره مدل هاي به روزشده اي از باكستر توليد كرده كه قرار است در سال آينده ميلاي به بازار عرضه شوند. اطلاعاتي كه در اين مورد از پورشه در اختيار عموم قرار گرفته بسيار كم است فقط در حدي است كه مي دانيم امسال باكستر در دو مدل «باكستر» و «باكستر اس» عرضه خواهد شد كه باكستر اس مدل اسپورت باكستر است. اين دو مدل نسبت به مدل چند سال پيش از قدرت موتور بيشتري برخوردارند، تغييرات چشمگيري در استايل آنها اعمال شده است، كنترل آنها بسيار راحت تر و مفيدتر است و امكانات ايمني زيادي روي آنها تعبيه شده است. همگي اين خودروها به منظور ايجاد لذت بيشتر رانندگي ساخته خواهند شد و مسئولان پورشه اميدوارند كه اين خودروها سرآمد رده ماشين هاي اسپورت با موتور مياني باشند.
در قسمت طراحي هم پورشه دست به تغييرات زيادي زده كه از ميان آنها مي توان به انتخاب چرخ هاي بزرگتر و كشيده تر كردن دماغه اشاره كرد كه اين دومي رابطه باكستر با سري ۹۱۱ پورشه را بيشتر نمايان مي كند. اما در عين حال به شخصيت مستقل باكستر لطمه اي وارد نمي كند.
در حالي كه حجم ۲/۳ليتري موتورباكستراس و
۷/۲ ليتري باكستر بدون تغيير مانده است افزايش توان چشمگيري را در اين دو خودرو شاهد هستيم. هر دو خودرو از يك موتور شش سليندر مسطح بهره مي برند. در باكستر توان از ۲۲۵ اسب بخار به ۲۴۰ اسب بخار رسيده است و در باكستر اس از ۲۵۸ به ۲۸۰ اسب بخار افزايش يافته است كه اين پرقدرت ترين موتوري است كه در سري باكستر به كارگرفته شده است. به لطف اين موتورهاي پرقدرت سرعت باكستر به مرز ۱۵۹ مايل بر ساعت (۲۵۶ كيلومتر بر ساعت) رسيده و باكستر اس مي تواند با سرعت ۱۶۶ مايل بر ساعت (۲۶۸ كيلومتر بر ساعت) بر سطح جاده ها به پرواز درآيد. باكستر و باكستر اس صفر تا ۶۰ مايل را به ترتيب در ۹/۵ و ۲/۵ ثانيه مي پيمايند. سيستم جعبه دنده در باكستر پنج سرعته دستي و در باكستر اس شش سرعته دستي است كه هر دو سيستم جعبه دنده مي توانند با جعبه دنده تيتپرونيك اتوماتيك تجهيز شوند. اما ويژگي جالبي كه در هر دو مدل به صورت چشمگيري وجود دارد سيستم كنترل و فرمان است كه به خوبي ماشين را در سرعت هاي بسيار بالا تحت كنترل راننده نگه مي دارد.
اين دو ماشين همزمان در ۱۵ ژانويه سال ۲۰۰۵ در آمريكا عرضه خواهند شد. قيمت باكستر ۴۳ هزار و ۸۰۰ دلار و قيمت باكستر اس ۵۳ هزار و ۱۰۰ دلار اعلام شده است.

گزارش
نمايشگاه موتور پاريس افتتاح شد
006762.jpg
پاريس، ۲۴ سپتامبر. خودروسازان بزرگ بين المللي آخرين محصولات خود را در نمايشگاه امسال پاريس كه نسبت به سال هاي گذشته باشكوه تر به نظر مي رسد عرضه داشته اند. اين محصولات مختلف سوپراسپورت هاي پورشه، ب ام وهاي جديد، اس يووي هاي پيشرفته با طراحي و استايل نوين، سدان هاي لوكس و خلاصه هر آنچه كه مربوط به صنعت خودروسازي مي شود، هستند كه سعي شده است به بهترين وجه در نمايشگاه پاريس كه يكي از مهم ترين نمايشگاه هاي دنيا به شمار مي رود عرضه شوند. اين محصولات به مدت دو هفته در معرض ديد عموم خواهند بود. انتظار مي رود چيزي حدود يك ونيم ميليون نفر از اين نمايشگاه ديدن كنند، نمايشگاهي كه در كنار نمايشگاه هاي ديترويت، فرانكفورت و ژنو چهار نمايشگاه برتر دنيا را تشكيل مي دهند.
در نمايشگاه امسال اهميت ويژه اي به اس يووي ها داده شده است، مخصوصاً آنهايي كه كمتر ايجاد آلودگي مي كنند. همچنين ماشين هايي مورد توجه قرار گرفته اند كه علاوه بر مصرف سوخت كم به راحتي مي توان آنها را در خيابان ها پارك كرد! در اين نمايشگاه علاوه بر نمايش خودروها كه هدف اصلي است، اهداف مهم ديگري هم پيگيري مي شوند كه يكي از مهم ترين آنها كه حتي شايد به اندازه نمايش دادن خودروها اهميت داشته باشد، بازاريابي است. در اين مورد تمامي خودروسازان، حتي خودروسازان لوكس و تجملي نظير مي باخ و رولزرويس تمامي توجه خود را به بازار بزرگ و بكر آسيا معطوف كرده اند. لوئيس بوث مدير بخش اروپاي فورد كه شركت متبوعش در سال گذشته چند ميليون دلار متضرر شده در اين مورد صحبت هاي جالبي كرده است: «بازار اروپا دچار ركود شده است، مشتري ها بدسليقه شده اند، آنها به جاي خرج كردن بيشتر پس انداز مي كنند.» با اين حال فورد و ديگر شركت هاي خودروسازي به راحتي از بازار اروپا دست نخواهند كشيد. آنها با توليدات متنوع و رقابتي خود سعي كرده اند با ايجاد نوعي رقابت هدفمند اروپاييان را مجبور به واكنش كنند، واكنشي كه در نهايت به سود شركت هاي خودروسازي خواهد بود.
006753.jpg
به همين منظور اين نمايشگاه،محلي براي عرضه انواع مدل هاي مختلف شده است كه گمان مي رود بازار سال آينده اروپا را دچار تحول كند. يكي از بخش هاي پرطرفدار اين نمايشگاه بخش ماشين هاي مفهومي است كه ماحصل تلاش و خلاقيت طراحان برجسته دنياست. اين بخش با اين كه طرفداران زيادي دارد ولي احتمال به توليد انبوه رسيدن محصولات آن يك به پنجاه است. از محصولاتي كه امسال به نمايش درمي آيند مي توان به اين خودروها اشاره كرد: پورشه امسال محصول جديدي ارايه نداده است بلكه محصولات قبلي خود را با ايجاد تغييرات و بهينه سازي دوباره عرضه كرده است. از محصولات امسال پورشه مي توان به باكستر و ۹۱۱ كاررا اشاره كرد. برخلاف پورشه امسال ب ام و محصولات جديدي را به نمايش گذاشته است. يكي از اين خودروها نسل چهارم ام پنج M5 است، خودرويي كه موتوري پنج ليتري، ۱۰ سيلندر V10 با ۵۰۰ اسب بخار توان در آن تعبيه شده است و جعبه دنده اي هفت سرعته دارد. عملكرد اين خودرو را مي توان با عملكرد خودروهاي مسابقه اي مقايسه كرد. علاوه بر اين ب ام و سري ۱ را هم به نمايش گذاشته است، خودرويي كه با عملكردي قابل قبول بهترين گزينه براي سطح شهرها به شمار مي رود. امسال فراري هم محصول كاملاً جديدي عرضه كرده است. اف ۴۳۰ خودرويي است كه بعضي  آنها را بهترين محصول نمايشگاه امسال مي دانند؛ اين خودرو مي تواند صفر تا ۱۰۰ كيلومتر را در چهارثانيه بپيمايد و به بيشينه سرعتي برابر ۳۱۵ كيلومتر دست يابد. دايملر كرايسلر امسال توليد محصولات اسپورت خود را به مرسدس بنز سپرده است اما خود توجهش را به اس يووي معطوف كرده است. البته اين رويكرد در بين اكثر شركت ها ديده مي شود. سيتروئن كه مورد توجه اكثر بازديدكنندگان قرار خواهد گرفت امسال دوباره سي ۳ (C3) را با تغييرات فني بسياري عرضه خواهد داشت. اين خودرو با بهره گيري از سيستم هاي هوشمند در ترافيك ها و پشت چراغ هاي راهنمايي به صورت خودكار خاموش مي شود و دوباره براي حركت روشن مي شود. اين ويژگي ميزان آلايش محيط توسط سي ۳ را به حداقل مي رساند. ديگر ويژگي جالب سي ۳ ميزان آلودگي صوتي بسيار كم آن است.
006765.jpg
از محصولات آسيايي هم مي توان به اس يووي هاي كيا اشاره كرد. ويژگي بارز اين خودروها كه آنها را از ديگر اس يووي ها متمايز مي كند طراحي اسپورت و زيباي آنهاست. مزدا هم با عرضه ميني ون هاي جديد خود كه گنجايش آنها از پنج نفر تا هفت نفر متغير است خود را در رقابت با ديگر شركت ها نگه داشته است. به هرحال بايد منتظر ماند و ديد كه پس از اين نمايشگاه آيا تغييري در سليقه خريداران ايجاد خواهد شد و اس يووي ها به خودروي اول دنيا تبديل خواهد شد يا نه!

خبر
فورد جاگوار را از فرمول يك بيرون مي كشد
006768.jpg
معاون رئيس شركت فورد،ريچارد پري جونز در يك مصاحبه مطبوعاتي اعلام كرد: «تمام تلاش ما اين است كه فصل ۲۰۰۴ را به پايان برسانيم و آينده تجارت فرمول يك را تحت يك مالكيت جديد بيمه كنيم.» او همچنين اعلام كرد كه چند شركت براي خريد تيم آنها اعلام آمادگي كرده اند، كه در اين ميان شريك فعلي آنها يعني جاگوار بسيار علاقه مند به خريد اين تيم است. اما فروش اين تيم هنوز قطعي نشده است. جونز فروش نرفتن تيم را برابر مواجه شدن با يك سناريوي اجباري ناخوشايند مي داند اما اميدوار است اين اتفاق نيفتد. اما بيشتر از مسئولان فورد شريك انگليسي آنها يعني جاگوار از اين اتفاق ناخرسند است. جاگوار در سال ۲۰۰۰ كه تيم استوارت را خريد، توانست به عنوان شريك فورد وارد مسابقات فرمول يك شود. جاگوار در اين چهار سال موقعيت متزلزلي داشته و حتي يك بار هم به قهرماني يك مسابقه بزرگ دست نيافته است.
محصولات هيوندايي در ايران
006771.jpg
در يكي دو سال اخير صنعت خودروسازي ايران دچار تحولاتي شده است. رنو و پژو سيتروئن، فولكس واگن و هيوندايي برنامه ريزي هاي بلندمدتي بر روي بازار ايران انجام داده اند. ب ام و توانسته  است به عنوان اولين خودروساز خارجي در ۱۰ سال گذشته صادرات محصولات خود را به ايران نهايي كند اما هيوندايي از همه اين شركت ها زودتر دست به كار شده است. يكي از سخنگويان شركت كرمان موتور كه نماينده انحصاري شركت هيوندايي در ايران است، چندي پيش اعلام كرد كه اولين سفارش هاي اين شركت به مشتريان تحويل داده شد. اين سفارش مدل ورنا بود كه همگي آنها در شركت كرمان موتور ساخته شده اند. در همين حال جانه ون جو مدير هيوندايي در ايران اعلام كرده است ميزان توليدات هيوندايي در ايران ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار عدد است كه قرار است اين رقم به ۱۰۰ هزار دستگاه برسد.
كرمان موتور پيش از اين با دوو همكاري داشت كه با خريد دوو توسط جنرال موتورز آمريكا اين همكاري پايان يافت. كرمان موتور همچنين با شركت فولكس واگن آلمان قرارداد ساخت محصولاتي را به امضا رسانده است.
توليد بهترين پژو ۲۰۶ دنيا در ايران
006750.jpg
ايران در ميان پنج كشوري كه پژو ۲۰۶ توليد مي كنند با كيفيت ترين محصول را توليد مي كند. مدير بخش كنترل كيفيت گروه خودروسازي ايران خودرو، مهندس غلامرضا حاجي خاني، در مورد نحوه ارزشگذاري اين خودرو چنين اعلام كرد: «ارزشگذاري كيفيت اين محصول با استفاده از معيارهاي بين المللي ارزش گذاري IQF انجام شده است كه براساس همين ارزشگذاري پژو ۲۰۶ توليد شده در ايران در ميان محصولات توليدي در پنج كشور توليدكننده ۲۰۶ از بالاترين كيفيت برخوردار است. اين شيوه ارزشگذاري كه قرار است در مورد تمام محصولات ايران خودرو اعمال شود به «شيوه خودكنترل» معروف است كه يكي از دستاوردهاي مهم پژو فرانسه است.»
علاقه كوبا به تكنولوژي خودروسازي ايران
وزير تجارت و بازرگاني كوبا در جريان ديدار از ايران صنعت خودروسازي ملي ايران را صنعتي پيشرفته و به روز دانست. پدرو لوئيز باردون ـ زامورا هنگام بازديد از خط توليد سمند در مورد اين خودرو گفت كه سمند امكانات ويژه اي دارد و مردم را با سلايق مختلف به خود جلب مي كند. او همچنين از علاقه كشورش براي همكاري در صادرات خودرو و ديگر توليدات صنعتي با ايران خبر داد.
قرار است سمند از اواسط سال ۲۰۰۵ وارد بازار جهاني شود. مصر، سنگال و اوكراين پيش از اين با ايران خودرو براي توليد سمند به توافق رسيده اند.

ماشين
ايران
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |