شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۳ - Oct 2, 2004
با تصويب دولت
واردات خودرو توسط دانشجويان خارج و ديپلمات ها
آزاد مي شود
طرح واردات خودرو توسط دانشجويان خارج از كشور، ديپلمات ها و نيز كاركنان دستگاه هاي دولتي در كميسيون ماده يك به تصويب رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس مجتبي خسروتاج معاون توسعه بازرگاني خارجي وزارت بازرگاني با اعلام اين خبر افزود: طبق اين طرح فارغ التحصيلان فوق ليسانس و نيز كاركنان دولت مي توانند بدون انتقال ارز، خودروهاي شخصي خود كه سال پيش پلاك شده را وارد كنند.
وي تاكيد كرد: خودروهايي كه توسط اين اشخاص وارد كشور مي شود، طبق ضوابط فعلي واردات خودرو همانند ساير خودروهاي خارجي سود بازرگاني و عوارض گمركي مي پردازند.
معاون وزير بازرگاني گفت: پس از تصويب اين طرح در كميسيون ماده يك كه وزيران بازرگاني، صنايع و معادن، امور اقتصادي و دارايي و نيز جهاد كشاورزي ازجمله اعضاي آن هستند اين طرح به هيات دولت ارسال شده است و ما منتظر تصميم گيري دراين باره در هيات وزيران و اجراي آن هستيم.
وي اضافه كرد: اين طرح در كميسيون ماده يك با مخالفت وزارت صنايع و معادن روبه رو شد، ولي ساير اعضاي اين كميسيون با اين طرح موافقت كردند.وي تصريح كرد: خودرويي كه تنها سه سال از زمان توليد آن در كشورهاي توليدكننده خودرو در دنيا چون آلمان و يا ژاپن مي گذرد نمي تواند خودروي فرسوده باشد.
درهمين حال رئيس مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران گفت: خودروهاي مشغول مصوبه اخير دولت كه در كشورهاي اروپايي شماره شده باشند و بيش از يكسال از عمر آنها نگذشته باشد، براي واردات نيازي به استعلام از اين موسسه ندارند.

معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي:
تا يكي دو ماه آينده ميزان كسري بودجه و نحوه جبران آن مشخص مي شود
گروه اقتصادي: ستادي كه براي تحقق درآمدها و كارآمدي بودجه سالانه تشكيل شده است هفته اي يكبار جلسه دارد و تاكنون پيشرفت خوبي داشته است.
به گزارش خبرنگار ما در تازه  ترين گزارشي كه از فعاليتهاي اين ستاد ارائه شده با اشاره به اينكه نمايندگان بانك مركزي، وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان مديريت و برنامه ريزي عضو آن هستند تاكيد شده كه وظيفه اين ستاد بررسي درآمدها و هزينه هاي دولت در سال جاري است.
معاون پارلماني سازمان مديريت و برنامه ريزي در گفت وگو با ايسنا در اين زمينه با تاييد كسري ۴ هزار ميليارد توماني دولت كه از آن به عنوان عدم تحقق درآمدها نام برد گفت: مي توان تا دو هزار ميليارد تومان را با جابجايي رديف ها و اولويت بندي بودجه تامين كرد. مبلغ باقيمانده نيز بايد به شكلي تامين شود. به گفته وي ستاد كارآمدي بودجه در يكي دو ماه آينده مي تواند درباره كسري بودجه اظهارنظر كند و بگويد چه ميزان از طريق بودجه ۸۳ و چه ميزان از طريق مصوبه مجلس بايد تامين شود.
ستاد تامين درآمدهاي بودجه يا كارآمدي بودجه براي جلوگيري از تكرار يك روند جاري در كشور و بروز كسري بودجه و بروز تورم و گراني در روزهاي پاياني هر سال تشكيل شده است.
در مورد عملكرد اين ستاد تاكنون گزارش و اظهارنظري از سوي مقامات مسئول نشده بود و اين نخستين بار است كه يك معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي از برخي بحث هاي مطرح در اين ستاد سخن گفته است.
وي در اظهارات خود تاكيد كرده: عدم تحقق درآمد چهار هزار ميليارد توماني دولت به دليل عدم افزايش قيمت كالاهاي اساسي و يارانه اي، عدم تحقق درآمد از واردات خودرو و درآمدهاي فروش سهام و ديگر درآمدها ناشي مي شود. وي گفت: تا پايان امسال حدود دو هزار ميليارد تومان عدم تحقق درآمد وجود دارد كه حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ ميليارد تومان آن ناشي از افزايش هايي كه در ضوابط اجرايي بودجه در نظر گرفته شده بود مثل ارتقاي شغلي معلمان و مطالبات قبل آموزش و پرورش، بنياد جانبازان و رفاه بازنشستگان مربوط مي شود.
وي افزود: قانون بودجه در تبصره ۵ اجازه داده است كه دولت ده درصد قيمت كالاهاي يارانه اي را افزايش دهد. اگر با اين افزايش كسري تامين نشود دولت به هر ميزان مي تواند قيمتها را اصلاح كند، اما مجلس با اين مسئله موافقت نكرد و كسري يارانه  كالاهاي اساسي در حال حاضر حدود هزار تا هزار و صد ميليارد تومان است.

برندگان مناقصه فازهاي ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبي
بزودي اعلام مي شود
گروه اقتصادي: شركت كنندگان در مناقصه فازهاي ۱۵ و ۱۶ حوزه گازي پارس جنوبي در انتظار اعلام نتايج بررسي پيشنهادهاي مالي خود هستند كه بزودي از سوي شركت نفت وگاز پارس اعلام خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما شركت هاي قرب خاتم متشكل از شركت مهندسي قرارگاه خاتم الانبياء و شركت صدرا، كنسرسيوم شركت مهندسي و صنايع نفت، صنايع درياي صف وتكنيپ، كنسرسيوم چيوداي ژاپن، دايلم كره، پتروپارس و ايدرو، كنسرسيوم هيونداي، ال جي كره و فاسترويلر انگليس و شركت صنايع دريايي وكشتي سازي ايران پيشنهادهاي اجرايي و مالي خود را براي شركت در توسعه اين دو فاز ارايه كرده اند. هزينه اجراي اين طرح معادل يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار پيش بيني شده است.
هر فاز پارس جنوبي روزانه ۵۰ ميليون مترمكعب گاز طبيعي براي مصرف داخلي، يك ميليون تن در سال گاز مايع (ال-پي-جي) براي صادرات، ۸۰ هزار بشكه در روز ميعانات گازي براي صادرات و يك ميليون تن در سال گاز اتان براي مصرف در پتروشيمي توليد مي كند. توليد گوگرد نيز معادل ۸۰۰ تن در روز است كه عمده آن صادر مي شود.
براساس گزارش هاي رسيده شركت نفت پارس از شركت كنندگان در مناقصه فازهاي ۱۵ و ۱۶ براي شركت در مناقصه فازهاي ۱۷ و ۱۸ نيز دعوت كرده است.

با ارائه مدارك لازم و طرح يك فوريتي
بزودي بررسي قرارداد ترك سل در مجلس آغاز مي شود
گروه اقتصادي: با توجه به تصويب قانون الزام دولت به اخذ مجوز از مجلس شوراي اسلامي براي قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات بزودي لايحه اي تهيه و پس از تصويب هيات دولت به مجلس ارائه خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار ما معصوم فرديس مجري طرح اپراتور دوم با اعلام اين خبر افزود: علاوه بر ارائه لايحه اي يك فوريتي از سوي دولت به مجلس براي بررسي قرارداد اپراتور دوم مسئولان مربوطه از وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات در حال تهيه مدارك و اطلاعات مورد درخواست مجلس شوراي اسلامي و ارائه آن به نمايندگان مردم هستند.
وي اظهار اميدواري كرد كه هفته آينده با آماده شدن مدارك لازم و ارائه آن به مجلس و تصويب لايحه دولت در اين زمينه مسئله قرارداد اپراتور دوم مشخص شود.
در همين حال وزير مشاور در امور بازرگاني خارجي تركيه نسبت به تصميم مثبت از سوي مجلس شوراي اسلامي در مورد قرارداد، دو شركت ترك در ايران ابراز اميدواري كرد.
كرشاد توزمن ديروز در مراسم گشايش چهارمين نمايشگاه بين المللي صنعت تهران با اعلام اين مطلب تاكيد كرد: دولت ايران قرار است در مورد قرارداد ترك سل دو يا سه هفته آينده اقداماتي از جمله ادامه قرارداد در مجلس انجام دهد.
وي پيش بيني كرد كه ظرف دو سه ماه آينده مجلس در اين زمينه تصميم نهايي را اتخاذ كند.

عليرغم كاهش نگراني از توليد نيجريه
قيمت نفت همچنان بالاي ۴۹ دلار است
گروه اقتصادي: عليرغم كاهش نگراني از توقف توليد نيجريه با آغاز مذاكرات ميان شورشيان و دولت اين كشور قيمت نفت خام در بازارهاي جهاني همچنان در سطح بالايي قرار دارد و نفت سبك آمريكا در بازار نيويورك براي تحويل در ماه آينده ۴۹ دلار و ۴۳ سنت داد و ستد شد. اواخر هفته گذشته و با اوج گيري درگيريها در نيجريه قيمت نفت براي نخستين بار در تاريخ داد و ستدهاي نفتي در جهان از ۵۰ دلار در هر بشكه گذشت.اين افزايش قيمت اگرچه ناشي از عدم كمبود عرضه نفت در بازارها نيست و تعادل قابل قبولي ميان عرضه و تقاضا برقرار است اما به دليل بحراني بودن مناطق عمده صادرات نفت جهان از جمله منطقه خليج فارس شرايطي بازار جهاني نفت را بحراني كرده است.در تازه ترين تحول و پس از اعلام بررسي مسئله عرضه ذخاير استراتژيك نفت آمريكا در دولت اين كشور رئيس اوپك از دريافت نامه وزارت انرژي آمريكا در مورد برنامه عرضه محدود ذخاير استراتژيك اين كشور به بازار داخلي آمريكا خبر داد.
يوسگيانتورو رئيس اوپك در اظهارات خود با استقبال از اين تصميم آمريكا اظهار اميدواري كرد كه اين اقدام به ايجاد آرامش در بازار نفت منجر شود. وي در مورد اوضاع نيجريه نيز با تاكيد بر اينكه اوپك با نيجريه در تماس دائم است گفت:  اوضاع نيجريه عادي است و مشكل در توليد نفت اين كشور وجود ندارد.
در حال حاضر مذاكره ميان شورشيان و دولت اوباسانجو رئيس جمهور اين كشور ادامه دارد هر چند آتش بس ميان طرفين شكننده و بارها مورد بي توجهي قرار گرفته است.
نيجريه بزرگترين كشور توليدكننده نفت در آفريقا و پنجمين توليدكننده نفت عضو اوپك است.

امسال ۲۰۰ هزار شغل صنعتي در كشور ايجاد مي شود
وزير صنايع و معادن كشور اعلام كرد: « پيش بيني مي شود در سال جاري ۴۵۰۰ تا پنج هزار واحد صنعتي جديد در سطح كشور به بهره برداري برسند.»اسحاق جهانگيري در گفت وگو با ايسنا، به استقبال بخش خصوصي از حساب ذخيره ارزي اشاره كرد و گفت: «تاكنون از اين حساب بيش از ۷/۴ ميليارد دلار به بخش خصوصي اختصاص يافته و طرح هاي خوبي توسط آنها پيگيري مي شود.»جهانگيري ادامه داد: « در برنامه پنج ساله سوم توسعه پيش بيني شده بود كه حدود ۶۰۴ هزار شغل جديد در بخش صنعت و معدن ايجاد شود كه تا پايان سال گذشته۶۲۳، هزار شغل در اين بخش ايجاد شد و پيش بيني مي شود در سال جاري در حدود ۲۰۰ هزار شغل صنعتي در كشور ايجاد شود.»

توزيع سيم كارت هاي تلفن همراه هفته آينده آغاز مي شود
002496.jpg
گروه اقتصادي: دفترهاي پست از هفته آينده توزيع سيم كارت هاي متقاضيان تلفن همراه را براساس اولويت هاي اعلام شده آغاز مي كنند.
به گزارش خبرنگار ما در حال حاضر و براساس قراردادي كه بين شركت هاي مخابرات و پست به امضاء رسيده است، دفترهاي پستي خود را براي ارايه خدمات لازم به مردم آماده مي كنند.
با آغاز واگذاري سيم كارت ها در سراسر كشور حدود ۸۰۰ دفتر پستي به مراجعه كنندگان در سراسر كشور خدمات ارايه خواهد كرد.
براساس قرعه كشي انجام شده متقاضياني كه دو رقم سمت راست فيش ثبت نام شده آن ها ۳۳ و ۴۷ است از روز شنبه ۱۸ تا پنج شنبه ۲۳ مهرماه و متقاضياني كه شماره سمت راست فيش آن ها ۳۱ و ۹۵ است از شنبه ۲۵ تا پنج شنبه ۳۰ مهرماه مي توانند با ارايه اصل و كپي شناسنامه به دفترهاي پستي در سراسر كشور مراجعه كنند.

گفت وگوي امروز
با عدم تصويب تحقيق و تفحص خودرو، مسئله
قرارداد ال ۹۰ به صورت ديگري پيگيري مي شود
گروه اقتصادي:  برخي از نمايندگان مجلس درخواست تحقيق و تفحص از خودروسازان كشور را با ايراداتي به قرارداد ال ۹۰ مورد توجه قرار دادند كه اين درخواست به امضاي ۱۵۰ نفر از نمايندگان مجلس نيز رسيد، اما اخيرا اعلام شده اين درخواست در كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي رد شده است.با حميدرضا كاتوزيان نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي پيرامون روند بررسي اين درخواست و چگونگي نظارت بر خودروسازان كشور گفت وگو كرده ايم.
***
* تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي كشور در چه مرحله اي است؟
- اين تحقيق و تفحص كه از سوي درخواست كنندگان مطرح و به امضاي ۱۵۰ نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيده بود پس از بررسي در كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي مورد تصويب قرار نگرفت.
* نظر اعضاي مخالف كميسيون صنايع و معادن مجلس بر چه مبنايي استوار بوده است؟
- اين اعضاء استدلال هاي صورت گرفته براي ضرورت انجام تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي را قابل قبول ندانسته و به آن رأي منفي دادند گرچه اينجانب به انجام اين تحقيق و تفحص رأي مثبت دادم اما در مجموع آنچه به تصويب رسيد عدم انجام اين تحقيق و تفحص بود.
* با اين مخالفت انجام تحقيق و تفحص چه سرنوشتي پيدا مي كند؟
- گزارش اين تحقيق و تفحص كه به امضاي ۱۵۰ نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيده است در صحن علني مجلس به رأي گيري گذاشته مي شود و در صورت اخذ آراي لازم انجام تحقيق و تفحص مذكور مقدور خواهد بود. در صورت تصويب اين تحقيق و تفحص در صحن علني مجلس نياز به طرح مجدد آن در كميسيون صنايع و معادن نخواهد بود و انجام اين تحقيق و تفحص توسط هيأتي كه بدين منظور تشكيل خواهد شد پيگيري مي شود. نظر به فوريت تحقيق و تفحص اين درخواست خارج از نوبت در صحن علني مجلس مطرح خواهد شد.
* اگر اين تحقيق و تفحص در صحن علني مجلس نيز رأي نياورد چه اقدامي براي پيگيري موارد مطرح شده در آن مانند پروژه ال ۹۰ صورت خواهد گرفت؟
- پيگيري قراردادهايي مانند ال ۹۰ كه در آن منافع ملي لحاظ نشده، خواهيم بود و حتي در صورت تصويب نشدن انجام تحقيق و تفحص نيز با توجه به آثار اين قرارداد بر توليد داخلي خودرو آن را به صورت ديگري پيگيري خواهيم كرد، حتي ممكن است موضوع اين قرارداد به طور جداگانه بررسي شود.
* برخي معتقدند در قرارداد ال ۹۰ ساخت ۵۰ درصد قطعات مورد نياز توسط خودروسازان داخلي انجام مي شود، اين امر تا چه حد واقعي است؟
- اين كه اميدوار باشيم تا در ساخت لوگان از قطعات توليد داخلي استفاده شود مشكلي را حل نخواهد كرد چرا كه از نظر حقوقي و در قالب قرارداد هيچ گونه الزامي براي شركت رنو به منظور توليد قطعات اين خودرو توسط قطعه سازان داخلي وجود ندارد و اين ادعا كه مطرح مي شود بيشتر در قالب اميدواري هايي است كه هيچ الزام حقوقي يا قانوني در چارچوب قرارداد ال ۹۰ براي آن در نظر گرفته نشده است. اين ادعا كه ۵۰ درصد قطعات لوگان در داخل كشور و توسط قطعه سازان داخلي توليد خواهد شد بيشتر بر مبناي اميد و آرزو استوار است و در چارچوب قرارداد هيچ مسئوليتي از سوي شركت رنو براي تعهد و الزام به اين كار وجود ندارد.
* در اين قرارداد تا چه حد زمينه مناسب براي ساخت قطعات اين خودرو در كشومان و صادرات آن به ديگر كشورها فراهم شده است؟
- اگر منظور از توليد قطعات اين خودرو در كشورمان قطعات جزئي مانند سپر، موكت كف ،رودري ها، قطعات پلاستيكي و... است، موضوع قابل توجهي نمي باشد. اما اگر منظور ساخت قطعات اصلي است كه نقش اساسي در توليد خودرو دارد قرار نيست كه اين قطعات در ايران توليد شود و اگر هم چنين چيزي مد نظر باشد توليد آن در ۱۰ سال آينده و نه تا دو سال ديگر است. توافق در زمينه توليد قطعات جزئي كه پيچيدگي نداشته و نيازمند تكنولوژي بالايي نيست چندان مثبت نخواهد بود. ادعاي توليد بخش هايي مثل موتور، ديفرانسيل و جعبه دنده در ايران به هيچ وجه صحت ندارد و در سال اول توليد كه سال ۸۵ خواهد بود در قرارداد ذكر شده تا ۴ درصد از موتور، ديفرانسيل و جعبه دنده در ايران توليد شود .

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |