شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۳ - Oct 2, 2004
دكتر عارف با رئيس جمهوري قرقيزستان
ديدار و گفت وگو كرد
دكتر محمدرضا عارف  معاون  اول  رئيس  جمهوري  روز گذشته با عسگر آقايف  رئيس  جمهوري  قرقيزستان  در بيشكك  پايتخت  اين  كشور ديدار كرد.
عسگر آقايف  در اين  ديدار روابط دو كشور را در زمينه هاي  گوناگون  بسيار خوب  و مستعد گسترش  دانست  وخاطرنشان كرد: روابط دو كشور مي تواند الگويي  براي  كشورهاي  ديگر به ويژه  كشورهاي  همسايه ، منطقه  و اكو باشد.
وي  بااشاره  به  طرحهاي  دو طرف  براي  افزايش  سطح  مبادلات  دو كشور به  ميزان ۲۰۰ ميليون  دلار كه  خواست  تهران  و بيشكك  است ، ابراز اميدواري  كرد كه  باحضور فعال  شركت ها و سرمايه گذاران  بخش  خصوصي  قرقيزستان  در آينده  نزديك  سطح  مبادلات  از اين  سطح  نيز فراتر رود.
دكتر عارف  نيز در اين  ديدار ديدگاه هاي  دو كشور را در مورد مسايل  منطقه اي ، بين المللي  و بحران ها نزديك  به  هم  دانست  و خاطرنشان  كرد: اين  ديدگاه  مشترك  در رفع مواردي  از بحران  و مسايل  منطقه اي  همچون  مسايل  افغانستان  و تاجيكستان  موثربود.
عارف  برقراري  رابطه  ميان  سه استان  ايران  با استان هاي  قرقيزستان  را در همين  راستا دانست .
دكتر عارف  همچنين  رفع  موانع  براي  اجرايي  شدن  اسناد امضا شده  ميان  دو كشور را ضروري  دانست  و افزايش  خط اعتباري  ايران  به  قرقيزستان  از ۱۰ميليون  يورو به  ۵۰ ميليون  يورو را در جهت  افزايش  سطح  روابط به ويژه  اقتصاد يادآور شد.
همچنين عارف روز گذشته در نشست مشترك تجار و سرمايه گذاران ايراني و قرقيزي گفت، انتظار مي رود كه با تلاش دو كشور و همراهي بازرگانان و صنعتگران در آينده نزديك سطح داد و ستدها تا ميزان مطلوب و پذيرفته شده اي كه شايسته دو ملت ايران و قرقيزستان است، ارتقا يابد.
وي با اشاره به حجم سالانه ۴۰ ميليون دلار مبادلات تجاري دو كشور ايران و قرقيزستان افزود: اين آمار گرچه براي شروع مبادلات بازرگاني در نخستين دهه همكاري رقمي قابل توجه و پذيرفتني است،  اما ظرفيت ها و توانايي هاي طرفين براي همكاري و همگرايي بيش از حد موجود است و انتظار مي رود كه با تلاش دو كشور و همراهي بازرگانان و صنعتگران در آينده نزديك سطح اين داد و ستدها تا ميزان مطلوب و پذيرفته شده اي كه شايسته دو ملت بزرگوار ايران و قرقيزستان است، ارتقاء يابد.
معاون اول رييس جمهوري ايران عصر ديروز بيشكك را به مقصد تهران ترك كرد.

واعظ طبسي:
جمهوري اسلامي تحسين محافل سياسي دنيا
را برانگيخته است
ايسنا: آيت الله «واعظ طبسي» گفت: ما تصميم جدي گرفته ايم كه از انرژي هسته اي به طور صلح آميز در جنبه هاي فني و براي تأمين انرژي استفاده كنيم و با هر قطعنامه، تهديد و جنگ رواني براي تعطيل كردن اين سياست برخورد مي كنيم.
نماينده ولي فقيه در استان خراسان به مناسبت ايام سالگرد شهيد هاشمي نژاد در دانشگاه علوم اسلامي رضوي افزود: اراده، ايمان و مقاومت به مراتب قوي تر از بمب هسته اي است، ما تصميم جدي گرفتيم و با هر گونه قطعنامه و جنگ رواني عليه اين سياستگذاري قطعا برخورد مي كنيم.
عضو مجلس خبرگان رهبري اظهار داشت: اراده و تصميم ايماني و ملي ما اين است كه هدف مقدس دستيابي به انرژي هسته اي صلح آميز را دنبال كنيم و تحت هيچ شرايطي از آن عدول نخواهيم كرد؛ تا اين لحظه هم جمهوري اسلامي با تدبير در اين جهت گيري تحسين محافل سياسي دنيا را برانگيخته است.توليت آستان قدس رضوي اظهار داشت: هر سخني كه رهبر معظم انقلاب بر زبان جاري مي كند و هر حركتي كه دستگاه هاي اجرايي ما انجام مي دهند مورد بررسي و برنامه ريزي دستگاه هاي فكري غرب و به ويژه آمريكا قرار مي گيرد. آنها مي خواهند با نظام اسلامي برخورد كنند و آن را تغيير دهند.

احتمالاً پرونده ايران در ماه نوامبر بسته نمي شود
مهر: مليسا فلمينگ سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفتگو با شبكه خبري سي ان ان با اشاره به اينكه هنوز همه سؤالات در مورد برنامه هسته اي ايران حل نشده است گفت: اين احتمال وجود دارد پرونده ايران تا ماه نوامبر بسته نشود.
به گزارش سي ان ان، مليسا فلمينگ سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفتگو با اين شبكه خبري گفت: ما نمي توانيم قاطعانه بگوييم كه همه چيز تا ماه نوامبر تمام مي شود. وي گفت: احتمالا اين پرونده به زمان بيشتري نياز داشته باشد و تحقيق ها همچنان پس از ماه نوامبر بايد ادامه يابد تا يك گزارش جامع در اين زمينه نوشته شود.
فلمينگ گفت: همه سئوال ها در مورد ايران حل نشده است و كشورهاي عضو آژانس هنوز به مسائلي در مورد برنامه هسته اي ايران مظنون هستند.
وي در مورد تهديد ايران به خروج از ان پي تي همچنان كه كره شمالي نيز اين كار را كرد گفت: اين از نقايص ان پي تي است كه خروج از آن بسيار ساده است. وي ادامه داد: بايد براي خروج از ان پي تي عواقب سختي را در نظر گرفت تا كشورها نتوانند از آن خارج شوند.

وزير امور خارجه تركيه:
تهديدهاي آمريكا و اسرائيل بر ضد ايران خطرناك است
مهر: عبدا... گل وزير امورخارجه تركيه با هشدار نسبت به عواقب هرگونه حمله نظامي رژيم صهيونيستي به تأسيسات هسته اي ايران گفت: هرگونه فعاليت اسرائيل در عراق اشتباه بزرگي است.گل در گفتگو با روزنامه الحيات تهديدهاي رژيم صهيونيستي بر ضد تأسيسات هسته اي را خطرناك توصيف كرد.وي در بخشي ديگر از اين گفتگو با اشاره به اخبار مربوط به فعاليت هاي گسترده رژيم صهيونيستي در عراق تأكيد كرد هرگونه فعاليت يا حضور اسرائيل در عراق اشتباهي بزرگ خواهد بود.گل گفت: تركيه اوضاع را با وجود اينكه اسرائيل منكر هرگونه حضور و فعاليت خود در عراق است، دنبال مي كند.گل درباره اينكه اخيرا اخباري درباره احتمال حمله نظامي اسرائيل به تأسيسات هسته اي ايران منتشرشده است و كالين پاول وزير امور خارجه آمريكا گفته است كه تمام گزينه ها مطرح است به اين تهديدها براي همسايه خود ايران چگونه نگاه مي كنيد؟ گفت: راي و نظر ما روشن است اينكه تمام خاورميانه بايد عاري از سلاح هاي كشتار جمعي باشد اين تهديدها هم واقعا خطرناك است. سازمان هاي جهاني مانند آژانس بين المللي و سازمان ملل متحد مسئول نظارت بر جلوگيري از توسعه سلاح هاي كشتار جمعي هستند.گل افزود:  اگر عراق تقسيم شود نظاميان ائتلاف مسئول و مقصر خواهند بود و سرزنش خواهند شد .

وزير امور خارجه  كويت:ثبات ايران ثبات منطقه است
ايسنا : وزير امور خارجه  كويت اظهار داشت: ايران كشور مهم و بزرگي است كه ثبات آن ثبات منطقه به شمار مي رود. شيخ محمد الصباح السالم الصباح، وزير امور خارجه كويت در گفت وگو با روزنامه الحيات، چاپ لندن، تأكيد كرد: به دليل محوريت، مركزيت و اهميت ايران در اوضاع خليج فارس و منطقه ثبات اين كشور ثبات منطقه و عدم ثبات آن عدم ثبات منطقه به شمار مي رود. وي ادامه داد: به همين منظور ثبات ايران و موضع آن در قبال تصميم هاي بين المللي به ويژه اوضاع عراق براي ما بسيار مهم است. وزير امور خارجه  كويت در پاسخ به اين كه برخي مقامات عراقي، ايران را به دخالت در امور داخلي اين كشور متهم مي كنند، آيا شما از نقش ايران در عراق و منطقه احساس نگراني مي كنيد؟  گفت: نگراني ما به اوضاع داخلي عراق و عملياتهاي تروريستي عليه شهروندان و موسسه هاي دولتي عراق بر مي گردد و به نظر مي رسد كه هدف از اين عملياتها طولاني كردن حضور نظامي بيگانگان در كشور است؛ به همين دليل مقاصد آنها بي رحمانه است.

سردار قاليباف:
خروجي فقر و تبعيض در جامعه فساد و ناامني است
ايسنا - محمدباقر قاليباف طي سخناني پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران گفت: امنيت بدون تعامل، هماهنگي و همدلي در بخش هماهنگ و بدون مشاركت و اعتماد و همراهي مردم، در هيچ جامعه اي - به ويژه در جامعه اسلامي ما كه حكومت مبتني برخواست و اراده مردم است - تحقق نمي يابد.قاليباف با بيان اين كه خروجي تبعيض، فقر و ناعدالتي در جامعه فساد و ناامني خواهد بود، خطاب به نمازگزاران، گفت: با تحقق كارآمدي دين در تمامي ابعاد جامعه و پاسخگويي مي توان به مبارزه با اين مفاسد پرداخت.قاليباف بر لزوم همدلي، وحدت مراقبت، مشاركت و همدردي و تعريف تصحيح روابط اجتماعي تاكيد و به نقش اساسي خردمندان و بزرگان جامعه اشاره كرد و گفت: با پيشگيري احكام الهي در جامعه و اجراي بي كم و كاست آن، به جامعه اي مطلوب دست خواهيم يافت.وي امنيت را مهم ترين كار ويژه دولت و حاكميت دانست و افزود: زماني امنيت در جامعه ايران عينيت خواهد يافت كه بلوغ شهروندي خواست، مشاركت و آگاهي مردم ارتقاء يابد و به همكاري با نيروهاي انتظامي بيانجامد.

تشكيل ستاد ساماندهي جنبش ملي دفاع از حقوق هسته اي
ايسنا - رئيس گروه دوستي، پارلماني ايران و آلمان و اسلواني از تشكيل «ستاد ساماندهي جنبش ملي دفاع از حقوق هسته اي ايران» خبر داد.
اكبر اعلمي، نماينده مردم تبريز در خانه ملت گفت: با توجه به اين كه به نتيجه مذاكرات هسته اي و فعاليت هاي دولتي در دفاع از حقوق ملت ايران چندان خوشبين نيستيم، از اين رو با همراهي چند تن از شخصيت هاي برجسته ملي، فرهنگي، مذهبي، سياسي و چهره هاي هنري و ورزشي مختلف كه كم و بيش داراي پايگاه مردمي هستند، ستادي را تحت عنوان «ستاد ساماندهي جنبش ملي دفاع از حقوق هسته اي ايران» تشكيل داده ايم. وي افزود: نهادهاي مدني نظير احزاب، مطبوعات و حتي شخصيت هاي ملي كه داراي پايگاه مردمي  مي باشند، بايد فارغ از گرايشات و اختلافات سياسي خود با فراخوان ملي با توسل به ساز و كارهايي نظير همه پرسي به مردم دنيا اعلام نمايند كه تسليم زورگويي هاي كشورهاي قدرتمند نخواهند شد و مصمم هستند كه از محصول ميلياردها دلار سرمايه گذاري انجام شده در صنعت هسته اي در عرصه هاي كشاورزي، صنايع و پزشكي كمال استفاده را نمايند. اعلمي افزود: در اين صورت است كه هيچ كشور قدرتمندي به خود اجازه نخواهد داد تا برخلاف قوانين و معاهدات بين المللي به صف آرايي در برابر يك ملت آن هم ملت ايران روي آورند، در غير اين صورت مردم دنيا آن را بر نخواهند تابيد.
اعلمي در بيان وظايف اين ستاد اعلام كرد: وظيفه اصلي اين ستاد اطلاع رساني، دريافت نظرات و دستيابي به اجماع ملي در رابطه با مجموع فعاليت هاي هسته اي ايران است.
وي اظهار اميدواري كرد: اصناف مختلف از جمله اساتيد، دانشجويان، هنرمندان، ورزشكاران، روزنامه نگاران و هر يك از شخصيت هاي حقيقي و حقوقي كه از پايگاه ملي و مردمي برخوردار هستند با پيوستن به اين ستاد مردمي، ما را در اين امر مهم ملي و سرنوشت ساز ياري رسانند.

بازتاب
جشن انتظار و پيشتازي نسل جوان
در شب و روز نيمه شعبان، گشت و گذار در خيابان هاي تهران كه همواره نمايي از فضاي موجود در كل كشورمان بوده، نشان مي داد كه امسال توجه مردم به برگزاري جشن هاي تولد حضرت مهدي عج به گونه اي فزاينده رشد داشته است. علاوه بر آذين بندي خيابان ها، كوچه ها، ميدان ها، در برابر بسياري از اماكن كسب وكار و منازل مسكوني مراسم جشن و سرور برپا بود، آنها كه جشن برپا كرده بودند عاشقانه مي كوشيدند پذيراي مردمي باشند كه ويژگي  عمومي آنان منتظربودن است؛ باشد تا جلوه اي از عشق خود به نماد انتظار را به نمايش گذارند. مشاركت فعال در اين جشن ها همچون مراسم عزاداري سالار شهيدان امام حسين (ع) به هيچ طبقه، صنف و حتي گرايش خاصي تعلق نداشت. همه مردم با ظواهر متفاوت از آنچه كه به طور سنتي در اين آيين ها ديده مي شود، اين مناسبت را از آن خود دانسته و بي هيچ چشمداشت دنيوي و يا سياسي بر آن بودند كه عشق خود به امام زمانشان را نمايان سازند.
بررسي جامعه شناختي تاريخ جوامع اسلامي اعم از شيعه و سني نشان مي دهد كه مسلمانان همواره با چشم دوختن به دو اميد، بر تمام دشواري هاي داخلي و خارجي غلبه كرده اند؛ يكي انتظار ظهور منجي و ديگري اجراي احكام اسلامي است . درست است كه انديشه انتظار يكي از مشتركات تمامي جوامع بشري و مكاتب آسماني است، ليكن اين انديشه در چارچوب اسلام جايگاهي والاتر و در عين حال مرتبط با زندگي مردم دارد. موعود منتظر شيعيان برخلاف موعودهاي ديگر اديان و مذاهب در عوالمي خارج از اين عالم نيست بلكه در مكتب اسلام در ميان مردم زندگي مي كند و به هنگام غم و شادي همواره در كنار آنان است. شاهد رفتار پيروان خود بوده و با حضور دائمي اش آلامشان را تسكين و به وقت نياز هدايتشان را بر عهده دارد. افزون بر آن پرده غيبت مانع از ارتباط معنوي آن امام همام با توده هاي پيرو نگرديده و حتي براي رفع نيازهاي يوميه در يك مكانيسم كاملا مترقي ، نمايندگانش به طور فيزيكي و علني در كنار مردمند. نمايندگاني داردكه برخلاف همه جا اين بار توسط خود مردم برگزيده مي شوند. مگر نه اين است كه هر شيعه پيرو حضرت مهدي (عج) مرجع تقليدش را خود برمي گزيند.
از ديگر سوجامعه اسلامي همواره درصدد بوده كه شرايط را براي ظهور امام زمان مهيا سازد تا احكام اسلامي به طور مطلق به اجرا درآيد. اما اين نگاه ،آنان را از تلاش براي اجراي احكام اسلامي ولو به طور نسبي - هر ميزان كه ممكن باشد - باز نداشته چراكه اين اقدام يكي از مقدمات ظهور است. متاسفانه در كنار معدود افرادي كه به هر دليلي با اجراي احكام اسلامي سرخوش ندارند، كساني هم هستند كه بدون توجه به نيازهاي امروزي جوامع اسلامي و پيچيدگي هاي مناسبات اجتماعي در قرن بيست و يكم، احكام اسلامي را آن قدر سخت و دشوار جلوه مي دهند كه كاركردي معكوس داشته و حتي برخلاف نيت صادق آنان عمل مي كند. نيمه شعبان امسال نشان داد كه نسل جوان ايراني با هر ظاهر و گرايشي ، آرمان خويش را يافته و بدون توجه به سختگيري گروهي و نابخردي گروهي ديگر، خود پيشتاز شده اند.

اخباركوتاه
ولايتي: اشخاص مختلفي براي كانديداتوري مطرحند
علي اكبر ولايتي در حاشيه همايش تجليل از ايثارگران جامعه پزشكي زاهدان درخصوص انتخابات رياست جمهوري گفت: اشخاص مختلفي در صحنه مطرحند اما هنوز هيچ كس قطعي نيست از جمله اسم بنده هم مي باشد كه توسط ديگران مطرح شده است.
اما آنچه كه مهم است اتفاق نظر و جلوگيري از تشتت است. قطعا اقبال مردم و اجماع گروه ها و افراد دلسوز و معتقد به نظام به هر كس كه باشد ما بايد به آن سمت برويم.
دو حزب سياسي براي كانديداتوري
با هاشمي رفسنجاني ديدار مي كنند

فارس: در ادامه ديدارهاي احزاب با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، اين هفته دو حزب سياسي با هاشمي رفسنجاني ديدار خواهند كرد.در اين هفته اعضاي شوراي مركزي حزب اسلامي كار و همچنين مسئولان مجمع متخصصين ايران با اكبر هاشمي رفسنجاني ديدار خواهند كرد.در اين ملاقاتها كه به صورت جداگانه صورت خواهد گرفت، احتمالا مباحث مربوط به حضور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در انتخابات ادامه خواهد يافت.حزب اسلامي كار كه عضو شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد است، براي دعوت از هاشمي رفسنجاني براي حضور در انتخابات رياست جمهوري تاكنون دو ديدار با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام داشته است.اعضاي مجمع متخصصين ايران نيز تاكنون در دو ديدار كه شهريورماه برگزار شد از هاشمي رفسنجاني خواسته اند با توجه به نياز جامعه در انتخابات شركت كرده و خود را كانديداي رياست جمهوري نمايد.
مقبوليت اجتماعي پشتوانه اصلي كانديدا است
ايسنا: محمدنبي حبيبي گفت: معرفي نامزدها از طرف احزاب و حتي گروههايي كه گاه با يكديگر همفكر نيستند و يا حتي در انتخابات شوراها و مجلس هفتم نيز رأي نياوردند نشان مي دهد كه در حال حاضر نشاط مربوط به فضاي سياسي انتخابات رياست جمهوري در حد قابل قبولي وجود دارد. دبيركل حزب موتلفه  تصريح كرد: ما به طور قطع براي انتخابات آتي، همان روش تعامل و هماهنگي با تشكل هاي همفكر را مد نظر داريم و به عنوان يك حزب بنا بر معرفي نامزد رياست جمهوري نداريم و معتقديم كه معرفي يك نامزد مشترك به مصلحت تشكل هاي همفكر ما است. دبيركل حزب موتلفه در ادامه  به ويژگي هاي رئيس جمهور آينده اشاره كرد و گفت: معتقدم كه رئيس جمهور آينده بايد به معناي واقعي كلمه خود را فرزند انقلاب اسلامي احساس كند، موازين قانون اساسي را با تمام وجود قبول داشته باشد، ضمن شناخت تفكرات غيراسلامي و ضداسلامي مرعوب آنها نشود، توانايي مديريتي بسيار بالا داشته و در اتخاذ تصميم از شجاعت برخوردار باشد، توان گردهم آوردن نيروهاي انقلابي را داشته، در اداره كشور توانايي فراجناحي عمل كردن داشته، براي حل مشكلات اقتصادي كشور توانايي لازم را داشته باشد. وي گفت: مقبوليت اجتماعي يك كانديدا مي تواند پشتوانه اصلي وي در انتخابات باشد.
حضور موسوي به نفع اصلاحات است
ايسنا: يك عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز در مورد حضور مهندس ميرحسين موسوي و تداوم اصلاحات گفت: به هر حال حضور مهندس ميرحسين موسوي به نفع كشور، اصلاحات و همه  مسائلي خواهد شد كه امروز دغدغه  بسياري از اقشار مردم و جامعه است. علي اكبر محتشمي پور همچنين درباره حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات گفت: اگر چه آقاي هاشمي كانديداي مجمع روحانيون مبارز و جبهه دوم خرداد نخواهد بود، ولي براي ايجاد رقابتي جدي بين كانديداها حضور ايشان در صحنه خيلي مفيد است .
رايزني در باره انتخابات را دنبال مي كنيم
ايسنا:مصباحي مقدم، نماينده مردم تهران با بيان اينكه با نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري بحث و رايزني هاي گروه ها و احزاب سياسي جدي تر خواهد شد، درباره موضع گيري و بحث و گفت وگوها در اين رابطه در جامعه روحانيت مبارز اظهار داشت: ما بحث و رايزني در اين باره را به طور غير رسمي دنبال مي كنيم، اما بطور رسمي كه بتوان به نتايجي دست يافت وارد اين موضوع نشده ايم. وي درباره اعلام آمادگي برخي كانديداها از جمله دكتر ولايتي، گفت: «ايشان شخصا نسبت به حضور در انتخابات رياست جمهوري اعلام آمادگي كرده اند، اما درباره كانديداتوري ميرحسين موسوي، خبرهايي داريم كه از پاسخ منفي ايشان حكايت مي كند. در عين حال دوستانمان در مجمع روحانيون مبارز به مصلحت نمي دانند كه اين مسئله را علني كنند، چرا كه حضور ايشان نقطه وفاقي براي مجموعه گروههاي دوم خردادي است.»وي افزود: «مجمع روحانيون مبارز به دنبال جايگزيني براي ميرحسين موسوي، مثل كروبي است.»
مصباحي مقدم ابراز عقيده كرد: «مطلع هستيم مهندس ميرحسين موسوي از اين كه در مطبوعات به شدت بر حضور ايشان تأكيد مي شود اظهار نارضايتي كرده است.»

پيروزي كري بر بوش در مناظره اول
002457.jpg
نتايج نظرسنجي هايي كه بلافاصله پس از مناظره جورج دبليو بوش رئيس جمهوري آمريكا و جان كري رقيب دمكرات وي صورت گرفت، حكايت از پيروزي كري در مناظره با رئيس جمهوري آمريكا دارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، براساس نظرسنجي كه موسسه «گالوپ» براي شبكه «سي ان ان » انجام داد، ۴۶ درصد از پرسش شوندگان به موفقيت كري و ۳۷ درصد به موفقيت بوش در اين مناظره رأي دادند.
اين نظرسنجي حاكي است كه ۴۶ درصد از پرسش شوندگان، اكنون نظر بهتري در مورد كري نسبت به بوش دارند.
شبكه «سي بي اس» آمريكا نيز با نظرسنجي از ۲۰۰ نفر، اعلام كرد، در حالي كه ۴۴ درصد از پرسش شوندگان، كري را در اين مناظره موفق دانستند، ۲۶ درصد نيز معتقد به موفقيت بوش بودند.۳۰ درصد از اين افراد نيز معتقد بودند كه هيچ يك از اين دو نامزد رياست جمهوري آينده آمريكا در اين مناظره موفقيتي نداشتند.نتايج بدست آمده از نظرسنجي شبكه «اي بي سي» از ۵۳۱ نفر نيز حاكي از پيروزي ۴۵ درصدي كري در مقابل موفقيت ۳۶ درصدي بوش در اين مناظره است.
با اين حال اين نظرسنجي يادآور شده است كه بوش همچنان از حمايت ۵۱ درصدي رأي دهندگان در انتخابات ۲ نوامبر (۱۲ آبان) برخوردار است.
متن مناظره تلويزيوني بوش و كري
جورج بوش، رئيس  جمهوري  آمريكا و رقيب  دمكرات  وي  در انتخابات  رياست  جمهوري  در نخستين  مناظره  تلويزيوني  خويش  شامگاه پنج شنبه به وقت محلي در دانشگاه  ميامي فلوريدا به  تشريح ديدگاه هاي  خود پرداختند. به  گزارش  شبكه  تلويزيوني
  بي  بي  سي نخستين  سوال  از سناتور جان  كري پرسيده  شد كه  اين  كار به  قيد قرعه  انجام  شد.
002460.jpg
در اين سئوال از او پرسيده شد: آيا شما باور داريد كه  مي توانيد در مقايسه  با بوش  عملكرد بهتري براي  جلوگيري  از بروز حمله اي  ديگر مشابه  ۱۱ سپتامبر در آمريكا داشته باشيد. كري  پاسخ  داد: بله  يقين  دارم .
بوش  نيز با من  هم  عقيده  است . شما مردم  فلوريدا هفته هاي  دشواري  را پشت سر گذاشته ايد. ما از شما به  خاطر استقامتتان  تشكر مي كنيم . بهر حال  من مي توانم  بهتر از آنچه  كه  بوش آمريكا را براي  ما امن  كرده  است  كشور را امن  كنم . من  باور دارم  كه  من  و بوش  به  يك  اندازه  كشورمان  را دوست داريم  اما ديدگاههاي  متفاوتي  درباره  شيوه  ايمن  كردن  كشورمان  داريم . به  اعتقاد من  آمريكا در امن ترين  و قدرتمندترين  شرايط بسر مي برد. ما جهان  و اتحادهاي  قدرتمند را رهبري  مي كنيم . من  به  هيچ  كشوري  درباره امنيت  كشورمان  وتو نمي دهم  اما مي دانم  چگونه  اين  اتحادها را رهبري  كنم . بوش  سبب  از هم پاشي  اين  اتحادها در سراسر جهان  شده  است . به  نظر من۹۰ درصد تلفات  عراق  و۹۰ درصد هزينه ها اشتباه  بوده  است . به  نظر من  ما مي توانيم  عملكرد بهتري  داشته  باشيم . من  طرح  بهتري  براي امنيت  داخلي  دارم . من  طرح  بهتري  براي  توانا شدن  در مقابله  با تروريسم  دارم . اين  كار را با تقويت  ارتش، سازمانهاي  اطلاعاتي ، تأمين  منابع  مالي  لازم به  گونه اي  مقتدرتر ،انجام  كارهاي  لازم  براي  بازسازي  اتحادها و تماس  با جهان  اسلام  انجام  خواهم  داد. بوش  تقريبا هيچ  يك  از اين  كارها را انجام  نداده  است . بوش  منزوي  كردن مسلمانان  افراطي  اسلامگرا را انجام  نداد و بجاي  آن ايالات  متحده  آمريكا را منزوي  كرده  است . من  مي دانم  كه  مي توانم  در عراق  بهتر عمل  كنم . من  طرحي  دارم  كه  به  موجب  آن مي توانيم  نشستي  با سران  همه  متحدانمان داشته  باشيم . بوش  نتوانسته  است  تاكنون  اين  كار را انجام  بدهد و آنها را سر ميز مذاكره  بكشاند.
ما مي توانيم  عملكرد بهتري  در آموزش  نيروهاي عراقي  براي  دفاع  از خودشان  داشته  باشيم . من  مي دانم  كه  ما براي  آماده  كردن  عراق  به  منظور برگزاري  انتخابات بايد عملكرد بهتري  داشته  باشيم . به  نظر من  ما در همه  اين  زمينه ها و به ويژه  امنيت  داخلي  آمريكا مي توانيم  عملكرد بهتري  داشته  باشيم .
زمان  اختصاص  يافته  براي  كري  براي  سئوال  اول  ۲ دقيقه  بود. در ادامه  بوش  با مهلت  ۵/ ۱ دقيقه اي  شروع  به  صحبت  كرد.
بوش  ضمن  تشكر از مسئولان  دانشگاه  ميامي بخاطر ترتيب  دادن  مناظره  گفت : ۱۱ سپتامبر چگونگي  نگرش  آمريكا را به  جهان  تغيير داد از آن روز به  بعد كشور ما راهكار چندگانه اي  براي  حفظ امنيت  خود اتخاذ كرده  است . ما القاعده  را هر جايي  كه  بود تعقيب  كرديم . القاعده  تلاش  مي كند مخفي شود. ۷۵ درصد سران  شناخته  شده  القاعده  تحويل  چنگال  عدالت  شده اند و در تعقيب  بقيه  آنها هستيم . ما اين  دكترين  را داريم  كه  مي گوييم  اگر كشوري  به تروريستها پناه  بدهد به  اندازه  آنها مقصر است . اكنون  طالبان  ديگر در قدرت  نيست . ۱۰ ميليون  نفر براي  شركت  در انتخابات  آتي  رياست  جمهوري افغانستان  ثبت نام كرده اند. ما در عراق  تهديدي  مشاهده  كرديم  و دريافتيم  كه  پس  از ۱۱سپتامبر بايد تهديدها را جدي  بگيريم  قبل  از آن كه  اين  تهديدها كاملا محقق  شود. دام  اكنون  در زندان  است . آمريكا و جهان  امن تر شده  است . ما مي توانيم  سياست  خود را مبني  بر از هم  پاشيدن  آنهايي  كه  به  تكثير سلاحهاي  كشتار جمعي  مي پردازند ادامه  بدهيم . ليبي  خلع  سلاح  شده  است . افراد شبكه  عبدالقديرخان  تحويل  عدالت  شده اند.
ما سياست  آزادي  را در سراسر جهان  پي  مي گيريم  زيرا به  نظر من  كشورهاي آزاد به  آمال  و آرزوهاي  مردم  پاسخ  خواهند داد. ملت  هاي  آزاد به  ما كمك  خواهند كرد تا به  صلحي  برسيم  كه  همه  ما خواهان آن  هستيم . در ادامه  اين  مناظره  هدايت  كننده  برنامه  از بوش  پرسيد آيا شما معتقديد كه  انتخاب  شدن  سناتور كري  در انتخابات  ۲ نوامبر احتمال  هدف  واقع  شدن آمريكا را در حمله  ديگري  مشابه  ۱۱ سپتامبر افزايش  خواهد داد. به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  بي  بي  سي  جورج  بوش  كه  دو دقيقه  براي  بيان پاسخ  خود فرصت  داشت  گفت : من  فكر نمي كنم  چنين  مسئله اي  اتفاق  بيفتد. من  معتقدم  كه  در انتخابات  پيروز خواهم  شد زيرا مردم  آمريكا مي دانند كه  من  مي دانم  چگونه كشور را رهبري  كنم . من  توان  خود را در چگونگي  رهبري  كشور نشان  داده ام . من  مي دانم  كه  همه مردم  آمريكا با تصميمات  اتخاذ شده  من  موافق  نيستند. من  تصميمات  دشواري اتخاذ كرده ام . مردم  از مواضع مان  اطلاع  دارند. مردم  پس  از گوش  كردن  به  صحبتهايم  مي دانند كه  من  به  چه  چيزي  باور دارم  و آن اين كه  بهترين  شيوه  براي  حفظ صلح  چيست . بوش  افزود: ملت  ما وظيفه اي  دشوار دارد تا ايدئولوژي  مبلغ  نفرت  را مغلوب  كند. گروهي  از آدم كشها نه  تنها قهرمانان  بلكه  كودكان  را هم مي كشند.
روسيه  نمونه  اين  مسئله  است . اين  افراد در عراق  بدون  هيچ  ترحمي حمله مي كنند و اميدوارند در عزم  ما خلل  ايجاد كنند. ما وظيفه  داريم  تا اين دشمن  را شكست  بدهيم . ما وظيفه  داريم  تا از كودكان  و نسل  پس  از آنها محافظت  كنيم . بهترين  راه  براي  شكست  اين  افراد آدم كش   آن است  كه  هرگز دچار تزلزل  نشويم  قوي  باشيم  و از همه  امكانات  موجود در دستمان  استفاده كنيم  و همواره  درموضع  تهاجمي باشيم  و در عين  حال  به  گسترش  آزادي  بپردازيم . اين  همان  چيزي  است  كه  مردم  اكنون  شاهد تحقق  آن در افغانستان  هستند. ده  ميليون  نفر در اين  كشور براي  شركت  در انتخابات  ثبت  نام  كرده اند.اين  آمار در نوع  خود منحصر به  فرد است . وقتي  به  مردم  اين  كشور اين  فرصت  داده  شود تا آزاد باشند آنها در پاي صندوقهاي  رأي شركت  مي كنند. ۴۱ درصد اين ۱۰ ميليون  نفر ثبت  نام  كرده زن  هستند. بوش  افزود: ترديدي  نيست  كه  كنترل  اوضاع  عراق  دشوار و كاري  سخت  است . كار در عراق  فوق العاده  دشوار است .
آيا مي دانيد علت  اين  مسئله  چيست اين  وضع  بدان  علت  است  كه  دشمنان  به  خطرات  واقف  هستند. دشمن  مي داند كه عراق  آزاد شكستي  بزرگ  براي  ايدئولوژي  آنان  است  كه  بر نفرت  مبتني  است . به  همين  علت  است  كه  آنها اينقدر سخت  مي جنگند. آنها در افغانستان  ظاهرشدند و تلاش  كردند ما را مغلوب  كنند اما موفق  نشدند. آنها در عراق  به  همان  علت  ظاهر شده اند. آنها تلاش  مي كنند ما را شكست بدهند.
اگر ما اراده مان  را از دست  بدهيم  شكست  خواهيم  خورد اما اگر مصمم  و قدرتمند باقي  بمانيم  دشمن  را شكست  خواهيم  داد. در ادامه  اين  مناظره  جان  كري  با فرصت
  ۵/ ۱دقيقه اي  به  پاسخ  خود درباره  اظهارات  بوش  پرداخت .
جان  كري  گفت  من  به  مصمم  ، قدرتمند و پابرجا بودن  باور دارم . من  تروريستها را تعقيب  خواهم  كرد و آنها را هر كجا باشند خواهم  كشت . اما بايد هوشيار باشيم . هوشيار بودن  بدان  معناست  كه  نبايد توجهمان را از جنگ  واقعي  با تروريسم  و با اسامه  بن  لادن  در افغانستان  به  عراقي منحرف  كنيم  كه  كميسيون  بررسي  حوادث  ۱۱ سپتامبر تاييد كرده  است .
بين  صدام  حسين  و ۱۱سپتامبر هيچ  ارتباطي  وجود نداشته  است .
علت  حمله  به عراق  وجود سلاحهاي  كشتار جمعي  در اين  كشور بود و نابودي  صدام  حسين  هدف نبود.
بوش  سبب  شده  است  ما با ابراز تاسف  بگوييم  كه  آمريكا قضاوتهاي  نادرست فاحشي  داشته  است  و اين  قضاوتها را از چشم  رئيس  جمهور آمريكا مي بينيم .
من  افتخار مي كنم  شخصيتهاي  مهم  نظامي از من  در اين  مسابقه  انتخاباتي حمايت  مي كنند.
جان  كري  گفت : آنها به  اين  مسئله  باور دارند زيرا مي دانند كه  من  از اسامه  بن  لادن  چشم  نخواهم  پوشيد.متأسفانه  وي  در كوههاي  تورابورا گريخته  است . ما بايد او را محاصره كنيم . ما از نيروهاي  نظامي آمريكا كه  آموزش ديده ترين  نيروهاي  مسلح  جهان هستند، براي  كشتن  بن لادن  استفاده  نكرديم .
بوش  به  جنگ سالاران  افغانستان  تكيه  و تلاش  كرد با پشتيباني  مالي  از آنها اين  كار توسط  آنها انجام  شود. اين  نادرست  بود.

رئيس جمهور :
جهانگردي چهره جهان را مهربان مي سازد
ايسنا : «فرانچسكو فرانجيالي»، دبيركل سازمان جهاني جهانگردي با حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رييس جمهور ديدار كرد.رييس جمهور درآمد گردشگري را در رونق اقتصادي موثر دانست و افزود: پيشرفت هاي تكنولوژيك دستاوردهاي زيادي براي بشر داشته و از اين طريق بسياري از مشكلات حل شده و جهان به هم نزديكتر شده است.خاتمي با بيان اينكه در دنياي امروز صداي نفرت بلندتر از صداي مهرباني است، اظهارداشت: راهي نيست جز آن كه جهان را به مهرباني، صلح و همزيستي دعوت و با توليد مهرباني و همدلي، خشونت و انعطاف ناپذيري را محدود كنيم.رييس جمهور جهانگردي را عامل مهمي براي تغيير چهره خشم آلود جهان به چهره مهرباني دانست.فرانچسكو فرانجيالي، دبيركل سازمان جهاني جهانگردي نيز در اين ديدار كه مرعشي معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز حضور داشت، با اشاره به نقش صنعت گردشگري در ايجاد صلح جهاني، فعاليت هاي سازمان متبوعش را در گسترش اين صنعت در اقصي نقاط جهان برشمرد.

آمريكا ۱۲ شركت را به دليل تجارت با ايران تحريم كرد
ايسنا - وزارت امور خارجه آمريكا طي بخشنامه اي كه در روزنامه هاي رسمي اين كشور به چاپ رسيد، هفت شركت چيني، دو بازرگان هندي و شركت هايي از كشورهاي بلاروس، كره شمالي، اسپانيا و اكراين را به علت فروش تجهيزات و فن آوري نظامي به ايران تحت تحريم قرارداد. شبكه خبري بي.بي.سي با مخابره اين خبر افزود، دولت آمريكا، اين شركت ها و اشخاص را متهم كرده است كه فن آوري و تجهيزاتي همچون موشك هاي كروز و بالستيك را در اختيار ايران قرارداده اند كه مي تواند ايران را در دستيابي به جنگ افزارهاي كشتار جمعي ياري رساند(!)بر اساس اين تحريم، شركت ها و اشخاص تحت تحريم ديگر حق نخواهند داشت با دولت آمريكا داد و ستد كنند، به آنان اجازه صدور كالا به آمريكا داده نخواهد شد و از دريافت هرگونه كمكي از آمريكا محروم خواهند بود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |