شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۳ - Oct 2, 2004
شهردار تهران در ديدار با شهروندان منطقه ۱۳ :
طرح نوين تفكيك و بازيافت زباله در تهران
در دست اجراست
گروه شهري: شهرداري در راستاي حفظ بهداشت و محيط زيست شهري، جمع آوري و بازيافت زباله هاي تهران را با استفاده از فناوري و ماشين آلات جديد ساماندهي مي كند.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر احمدي نژاد شهردار تهران، در ادامه برنامه ديدار با مردم، در جمع شهروندان منطقه ۱۳ شهرداري، ضمن بيان اين مطلب افزود: نحوه دفن زباله هاي تهران يكي از مشكلات اساسي است به طوري كه روزانه ۷ هزار تن زباله از تهران خارج مي شود و اين زباله ها سال هاست به طور غير بهداشتي در كهريزك دفن مي شود و تبعات زيست محيطي ناگواري را سبب شده است. از اين رو، شهرداري با فراهم ساختن تمهيداتي مي كوشد، عمليات بازيافت را طي دو مرحله ساماندهي كند. مرحله اول استفاده از تجهيزات معمولي و هوادهي براي توليد كمپوست است و مرحله دوم وارد كردن ماشين هاي پيشرفته براي استفاده بهينه از زباله است.
وي تصريح كرد: در مرحله اول دو هدف كاهش هزينه و بهبود وضعيت زيست محيطي دنبال مي شود. هدف مرحله دوم، سودآوركردن زباله هاي شهر تهران و بهره برداري مادي از آن مي باشد . در مرحله اول گام اول، ۲ هزار تن زباله از تهران بازيافت مي شود كه كار آن آغاز شده و اين هفته مراسم افتتاح آن برگزار خواهد شد و تا پايان سال اين ميزان به شش هزار تن خواهد رسيد.
همچنين براي كاهش هزينه هاي حمل زباله، محوطه بازيافت در ۳ منطقه شهري توزيع خواهد شد. كه براي اين منظور محوطه اي در شرق و محوطه اي در غرب تهران شناسايي شده است.
اين كاري است كه آغاز شده و تا دو سال ادامه دارد و بعد از دو سال مرحله بهره برداري مادي از زباله ها آغاز خواهد شد.
وي با اشاره به ارزشمند بودن زباله هاي تهران خاطرنشان ساخت: ما تا امروز فقط براي زباله  هزينه كرده ايم و از اين پس بنا داريم طي دو گام، نخست هزينه ها را كاهش دهيم، سپس زباله ها را تبديل به سرمايه  كنيم.
دكتر احمدي نژاد افزود: در زباله هاي تهران بيش  از هزار تن كاغذ، چوب، مواد پلاستيكي و شيشه وجود دارد كه قرار است با تمهيداتي اين مواد در مبدأ تفكيك شود.
در حال حاضر، كار تفكيك كاغذ آغاز شده و سطل هاي مخصوصي براي اين منظور تهيه و در اختيار مدارس و ادارات و همه محل هايي كه توليد زباله كاغذي دارند قرار مي گيرد و پس از آن شبكه اي خاص آنها را جمع آوري مي كند. در همين راستا نيز كارخانجات مقواسازي در دست احداث است كه تاكنون تبديل زباله هاي كاغذي تا ۱۰ تن به بهره برداري رسيده و اين ميزان تا پايان سال به ۶۰ تن خواهد رسيد كه تقريباً تمام زباله هاي كاغذي تهران را پوشش خواهد داد. همچنين تا پايان سال كار تفكيك، پلاستيك، شيشه و چوب و فلز هم از مبدأ سامان دهي خواهد شد.
دكتر احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود گفت: يكي از نيازهاي اساسي شهرهاي بزرگ، سرويس هاي بهداشتي در دسترس است. زيرا نبود اين سرويس ها سلامت شهروندان را به خطر مي اندازد . ضمن آنكه اين سرويسها بايد در كوتاه ترين فاصله در دسترس شهروندان باشد. از اين رو، با توجه به آن كه ۷۰ درصد شهروندان تهراني، اغلب ساعات روز را بيرون از منزل مي گذرانند از سال گذشته تاكنون ۳۵۰ نقطه مكان يابي شده و از اين ميان ۵۰ سرويس مجهز در هفته جاري به بهره برداري مي رسد و بقيه سرويس ها تا پايان امسال در مكان هاي مورد نظر به بهره برداري خواهد رسيد. علاوه بر اين، بازسازي و تجهيز سرويس هاي موجود در سطح شهر نيز در دستور كار قرار گرفته است.
شهردار تهران با اشاره به اين كه ۱۵۰۰ سرويس بهداشتي در سطح شهر مورد نياز مي باشد، افزود: بيش از ۱۰۰۰سرويس توسط مساجد تأمين مي شود و بقيه را شهرداري احداث مي كند. همچنين با به كار گماردن كارگران، اين سرويس ها به صورت كاملاً بهداشتي به طور شبانه روزي در دسترس شهروندان خواهد بود.

حال و هواي تهران با هميشه متفاوت بود
باشكوه ترين جشن ها در ميلاد مهدي (عج)
002511.jpg
گروه شهري: تهران در جشن هاي شعبانيه امسال افزون تر از هميشه غرق نور و شادماني بود.
گزارش خبرنگاران ما از سطح شهر تهران حاكي است كه پنج شنبه شب گذشته را شايد بتوان چراغاني ترين و پرنورترين روز تاريخ تهران ناميد و همچنين نسبت پذيرايي از منتظران حضرت موعود (عج) در اين شب به شكلي مشهودتر از سال هاي گذشته برگزار شد.
گزارش ايرنا نيز حاكي است كه در سه شب گذشته مردم تهران با حضور در ميدان هاي اصلي شهر به جشن و شادي در سالروز ميلاد حضرت قائم پرداختند.
بسياري از شهروندان با پخش شيريني و شربت در ميان مردم و نيز قرائت صلوات و مولودي خواني، براي تعجيل در فرج امام زمان (عج) دست بردعا برداشتند.
جالب توجه است كه باتوجه به نورافشاني و چراغاني هاي خاص در ميدان وليعصر، بسياري از زوج هاي جوان با حضور در اين ميدان، پيوند خود را جشن گرفتند.
از ساعات اوليه صبح جمعه نيز بسياري از شهروندان و نيز نمازگزاران تهراني با حضور در ميدان وليعصر (عج)، به شادي در روز ميلاد اين امام همام پرداختند.
اين گزارش مي افزايد: تهران در شب ميلاد باسعادت منجي عالم بشريت حال و هواي ديگري داشت و مردم با اهداي شاخه هاي گل و شيريني به يكديگر، فرارسيدن اين روز خجسته را به هم تبريك گفتند.
طي اين روزها مساجد، حسينيه ها و تكاياي تهران نيز شاهد برپايي آئين ويژه ولادت با سعادت دوازدهمين پيشواي شيعيان جهان بودند.
گزارش ايرنا همچنين حاكي است كه در سراسر شهرهاي كشور نيز جشن هاي شعبانيه امسال حال و هوايي ديگر داشته و بعضا كم سابقه بوده است.
براساس اين گزارش، شيعيان ديگر نقاط جهان نيز امسال توجهي ويژه به جشن هاي ميلاد حضرت مهدي (عج) داشتند.
دراين باره به ويژه گزارش هاي دريافتي از رياض، پكن، كوالالامپور، بيروت، عشق آ باد، مناطق شيعه نشين عراق، دبي، لندن و نيويورك بسيار جالب بوده است. برگزاري جشن هاي نيمه شعبان همچنين بازتاب قابل توجهي در رسانه هاي بين المللي داشت و شبكه هاي خبري جهان چندين نوبت تصاويري از چراغاني خيابان هاي تهران را پخش كردند.

همزمان با نيمه شعبان و با حضور آيت الله مهدوي كني و شهردار تهران
بيمارستان خيريه شهداي گمنام در منطقه ۱۵ افتتاح شد
002505.jpg
همزمان با فرخنده ميلاد حضرت مهدي (عج) و با حضور آيت ا... مهدوي كني آيت ا... جلالي خميني نماينده ولي فقيه در شرق تهران، شهردار تهران، شهردار منطقه ۱۵ و جمعي از مسئولين كشوري و لشكري، بهره برداري از فاز اول بيمارستان خيريه شهداي گمنام در منطقه ۱۵ آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۱۵ اين بيمارستان صد تختخوابي به مساحت ۶ هزار متر مربع داراي پنج اطاق عمل و مجهز به بخش هاي آزمايشگاهي، راديولوژي، سونوگرافي، سي سي يو و آي سي يو است كه هزينه احداث آن توسط خيرين تامين مي شود.
اين بيمارستان به همت آيت الله وحيدي گلپايگاني در خيابان خاوران خيابان شهيد اعظم نظامي و در منطقه اي محروم احداث شده است و با بهره برداري كامل از اين بيمارستان،  بخش قابل توجهي از نيازهاي درماني مردم منطقه تامين مي شود.
احداث يك گذرگاه مهم شهري در جنوب تهران
با حضور جمعي از مسئولان شهرداري تهران و منطقه ۱۵ كلنگ احداث دوربرگردان و اصلاح هندسي تقاطع قيامدشت و بزرگراه امام رضا (ع) به زمين زده شد.
مهندس محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران در اين مراسم ضمن بااهميت شمردن دوربرگردان و ارتقاء سطح ايمني عبور و مرور در اين مسير پرتردد گفت: اين مسير به دليل وجود كارگاه ها، واحدهاي صنعتي، اداري و كشاورزي حساس و مهم، بافت هاي مسكوني متعدد و واقع شدن مسير اصلي زائران حضرت امام رضا (ع) از حجم تردد بالايي برخوردار است و ارتقاء سطح تردد آن از وظايف اصلي شهرداري است.
وي افزود: چندين پروژه مهم نظير احداث ايستگاه آتش نشاني، بازار روز و ميدان تره بار، حمل و نقل و اتوبوسراني، جاده دسترسي، فضاي سبز و ... كه از نيازهاي ساكنان عزيز قيامدشت مي باشد در دستور كار شهرداري تهران قرار گرفته و برخي از آنها به مرحله اجرا رسيده است.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران در ادامه ضمن اشاره به مهاجرت مردم از نقاط مختلف كشور به اين منطقه و علت وجودي قيامدشت خاطرنشان كرد: شهرداري تهران علاوه بر خدمات رساني در حوزه هاي مختلف عمراني، حمل و نقل و ... وظيفه دارد به لحاظ تنوع بافت فرهنگي و اجتماعي حاكم بر اين منطقه، درجهت ارتقاء سطح فرهنگي مردم نيز اهتمام ورزد.
مهندس نصري شهردار منطقه ۱۵ نيز پروژه يادشده را ازجمله خدمات بزرگ ناميد و گفت: ورودي قيامدشت از دغدغه هاي ما بود كه انشاءالله با اجراي آن، مشكلات دسترسي خودروها از بزرگراه به شهرك يادشده مرتفع و ديگر شاهد تصادفات و خسارات مالي و جانبي به شهروندان اين نقطه از منطقه نخواهيم بود.

استاندارد خودروهاي گازسوز
002508.jpg
درصورت دايرشدن آزمايشگاه تست خودروهاي گازسوز، استاندارد خودروهاي گازسوز اجباري مي شود.به گزارش قلم سبز ايران، سازمان بهينه سازي مصرف سوخت و موسسه استاندارد در حال انجام بررسي هاي لازم براي آزمايشگاه تست خودروهاي گازسوز هستند.اين آزمايشگاه براي ارزيابي وضعيت خودروهاي گازسوز و ميزان گازهاي خروجي از آن و... فعاليت خواهد كرد.
در حال حاضر استاندارد خودروهاي گازسوز اجباري نيست اما در عين حال بررسي ها نشان مي دهد حجم آلاينده هاي ناشي از تردد اين خودروها در مقايسه با ساير خودروهاي بنزيني بسيار پايين است.

تنظيم دادخواست عليه هيأت حل اختلاف
002514.jpg
شوراي شهر تهران بزودي دادخواست ابطال مصوبه هيأت حل اختلاف مركزي در خصوص رد مصوبه شوراي شهر تهران براي احداث منوريل در شهر تهران را به ديوان عدالت اداري ارسال خواهد كرد.
يك عضو شوراي شهر افزود: تصميم تنظيم اين دادخواست بعد از ملاقات يكي از اعضاي شوراي شهر تهران در يكي از روزهاي هفته جاري با رازيني رئيس ديوان عدالت اداري گرفته شده است و اعضاي شوراي شهر و شهرداري تهران نيز در حال جمع آوري مدارك خود مبني بر كارشناسي بودن اين طرح تصويب شده در شورا براي ارائه آن به ديوان به همراه دادخواست هستند.

كميسيون ماده ۵ كاربري فضاي شهر بازي را تعيين مي كند
002502.jpg
معاون خدمات شهري شهرداري تهران از تعيين كاربري فضاي شهربازي توسط كميسيون ماده پنج خبر داد. مهندس محمد جواد محمدي زاده در گفت گو با خبرگزاري مهر با اشاره به اخبار ضد و نقيضي كه در ارتباط با موضوع شهربازي در مطبوعات از قول او درج شده است، گفت: بر اساس مذاكراتي كه از قبل بين شهرداري و مسئولين شهربازي صورت گرفته، براي انتقال اين مكان توافق شده است.وي با تاكيد بر اين موضوع كه هيچ مشكل خاصي در ارتباط با اين انتقال وجود ندارد، اظهار داشت: شهرداري در تعامل كامل با مسئولين شهر بازي به توافق براي انتقال دست خواهد يافت.

نگاه
داود كاظمي
002499.jpg

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |