شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۳ - Oct 2, 2004
گفت وگوي همشهري ديپلماتيك با دكتر علي لاريجاني:
دانش هسته اي بالاتر از حق بلكه يك نياز است
* معتقدم قطعنامه اخير آژانس با طراحي آمريكا و اجراي كشورهاي اروپايي فقط براي تشديد شانتاژ متمركز با هدف پذيرفتن دكترين برچيدن برنامه هسته اي توسط خود حكومت ايران است
* تصور من اين است كه ادامه اين تصوير از دولت فعلي جورج بوش در آمريكا، يعني غيرقابل پيش بيني بودن آن براي قفل كردن عرصه اتخاذ تصميم استراتژيك جمهوري اسلامي در ديپلماسي هسته اي است
002517.jpg
عكس:مسعود خامسي پور
بحث برنامه هاي هسته اي ايران، امروز نه تنها در مجامع جهاني و البته با هدف واردكردن فشار بر كشورها دنبال مي شود، بلكه در محافل داخلي نيز از مباحث داغ به شمار مي رود.شخصيت هاي سياسي و مقامات مسئول كشور هريك به سهم خود كوشيده اند ادعاي اين مساله ملي را براي مردم روشن كنند.
علي لاريجاني نماينده مقام معظم رهبري در شورايعالي امنيت ملي در گفت وگويي كه با همشهري ديپلماتيك انجام داده است، مواضع دولت هاي غربي را در اين مورد و به ويژه تلاش آنان براي متوقف كردن پيشرفت ايران در اين حوزه را تشريح كرده است.
در اين گفت و گو لاريجاني بر محورهاي زير تأكيد كرده است:دستيابي به دانش هسته اي يك نياز است. اين نياز در همه ابعاد سياسي، امنيتي، اقتصادي،  توسعه اي، ملي و منطقه اي آنقدر مهم و حياتي است كه تبعات سياسي آن توجيه پذير است...
اگر امروز به دست خودمان حاضر به برچيدن برنامه هسته اي كشور شويم، فردا بايد در زمينه هاي هوا و فضا، بيوتكنولوژي، فيزيك،  زيست شناسي، الكترونيك، مهندسي ژنتيك و نانو تكنولوژي تن به عقب ماندگي هميشگي ايران بدهيم. يعني بسياري از رشته هاي دانشگاهي در سطوح عالي را بايد تعطيل كنيم...
آمريكا شفاف مي گويد كه برنامه هسته اي ايران بايد برچيده شود.
اما آنچه از گفتن آن ابا دارند اين است كه ايران خود بايد اين كار را بكند. درست است كه واشنگتن برنامه سنگين و جامعي براي برچيدن برنامه هسته اي ايران تدارك ديده اما روش عملياتي آن به گونه اي طراحي شده است كه ايرانيان خود از برنامه هسته اي خويش دست بكشند...
آمريكايي ها خود به خوبي بر اين امر واقفند كه سياست آنان در قبال ايران «سياست دربرگيري» و «ممانعت از توسعه ملي» ايران است. در اين سياست ظاهرا هدف دولت است، اما «هدف قراردادن مردم» در متن اين سياست نهفته است...
اگر تحليل هاي مراكز استراتژيك معتبر غربي را درنظر بگيريم، انجام عمليات نظامي عليه تاسيسات هسته اي ايران چه از جانب آمريكا و چه از جانب اسراييل تا نيمه سال ۲۰۰۵ يعني پيش از تحقق سناريوي ايده آل واشنگتن و تل آويو در فلسطين، عراق و افغانستان بسيار ضعيف است. بحث ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت از اين منظر آخرين برگ براي اجراي دكترين برچيدن برنامه هسته اي ايران، به دست مسئولان نظام جمهوري اسلامي است.همه اينها براي آن است كه ما خودمان نااميد شويم و طناب را به گردن خود بيندازيم...هيچ دولتي مجاز نيست، ملت خود را از حق توسعه محروم كند.
قطع نظر از تفاوت هايي كه وجود دارد به نظر من مساله هسته اي ايران در شرايط حاضر به لحاظ تاريخي با مساله ملي شدن نفت قابل مقايسه است. فشار، تحريم، جنگ رواني، محاصره و تفرقه افكني شگردهايي است كه در دوره ملي شدن نفت و درحال حاضر به شدت جريان دارد. ايران نمي تواند با عقب نشيني در مساله ملي چرخه توليد سوخت هسته اي تيشه به ريشه خود بزند...
كساني كه اصرار به نشان دادن وضعيت بحراني به مردم دارند شامل سه طيف كلي هستند:
۱ - يك دسته از سياسيوني كه مايلند به مردم تفهيم كنند با كناررفتن آنها از عرصه قدرت سياسي وضعيت بحراني پيش آمده است...
۲ - دسته اي ديگر با تبليغ وضعيت بحراني قصد دارند خود را به عنوان ناجي به مردم تحميل كنند و قدرت را دردست بگيرند...
۳ - دسته آخر افرادي هستند كه واقعا پذيرفته  اند در ميان تصميم سازان و تصميم گيرندگان آمريكايي هيچ نشانه اي از محاسبات عقلاني به چشم نمي خورد...
تبليغ وضعيت بحراني پرونده هسته اي كشور بيش از واقعيات موجود منطقه اي و بين المللي، ثمره اي جز ترس ندارد و اين ترس مي تواند زمينه ساز تصميمات نامعقولي شود كه مردم ايران را از مواهب توسعه دانش هسته اي براي هميشه محروم سازد.
مشروح اين گفت وگو را مي توانيد در همشهري ديپلماتيك (ضميمه امروز) بخوانيد.

سخنان خاتمي
درباره استيضاح وزير راه
*وزارت راه به لحاظ حجم و كيفيت كارهاي انجام شده از موفق ترين بخش هاي دولت بوده است
* نمايندگان مجلس صلاح و مصلحت كشور را مي خواهند
ايسنا: رئيس جمهور تأكيد كرد: مجلس شوراي اسلامي جايگاه مهمي در نظام مردم سالار دارد و سئوال، نظارت و استيضاح  نمايندگان مجلس در صورتي كه توام با همدلي و همراهي باشد، در جهت اصلاح امور است.
سيد محمد خاتمي، رئيس جمهوري در جمع وزير و معاونان وزارت راه و ترابري سابقه، برنامه و كارنامه وزيران راه و ترابري را روشن و موفق خواند و گفت: معتقدم وزارت راه و ترابري از جمله موفق ترين بخش هاي دولت به لحاظ حجم و كيفيت كارها بوده است و عملكرد آن نقش بسزايي در حيات اقتصادي و اجتماعي كشور خواهد داشت.
خاتمي تصريح كرد: دولت فعلي در انعكاس فعاليت هاي مثبت خود در بخش هاي مختلف، توفيق چنداني نداشته است و استيضاح كنوني، زمينه را براي روشن شدن فعاليت هاي اين بخش از دولت فراهم  آورده است.
خاتمي با ابراز تأسف از بد جلوه دادن برخي امور؛ وارونه نمايش دادن كارها در فضاي سياست زده را گامي در ايجاد ياس در ملت ارزيابي كرد و در عين حال گفت: افتخار مي كنيم كه در نظام مردم سالاري ما مجلس شوراي اسلامي نقش ممتاز و منحصر به فردي در نظارت و قانون گذاري دارد.
خاتمي با استقبال از فراهم شدن شرايطي كه در آن ذهن جامعه نسبت به مساله اي حساس شود، گفت: استيضاح و طرح پرسش، باعث مي شود مردم در جريان امور و خدمات انجام شده براي پيشرفت جامعه قرار گيرند و نسبت به عملكرد دولت قضاوت كنند.
رئيس جمهور تأكيد كرد: اطمينان دارم افكار عمومي جامعه بعد از اين جريان با اميدواري بيشتري به مسئولان مي نگرند.
خاتمي خطاب به خرم، وزير راه و ترابري گفت: با كمال متانت و تسلط بر اعصاب به عنوان يك وظيفه الهي در مجلس شوراي اسلامي حاضر شده و با ارايه مدرك، برخي مسايل را كه با انصاف بيان نشده، پاسخگو باشيد.
رئيس جمهوري با بيان اين كه دفاع از مجموعه وزارت راه و ترابري به معناي نبود نقص در كارها نبوده است، خواستار اهتمام نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دستاوردها و عملكرد اين وزارتخانه و نيز پرهيز از پيش داوري ها شد.
رئيس جمهوري گفت: معتقدم نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي صلاح و مصلحت كشور ما را مي خواهند و نتيجه كار به زيان دولت و آقاي خرم نخواهد بود و ذهن هاي منصف با سبك و سنگين كردن امور تصميم در جهت تداوم كار خواهند گرفت.

موافقت مقام معظم رهبري
با عفو و تخفيف مجازات ۱۶۶۰ محكوم
ايسنا: همزمان با خجسته سالروز ميلاد حضرت بقيه الله الاعظم (عج)، حضرت آيت ا... خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي با عفو و تخفيف مجازات تعدادي از محكومان دادگاه هاي سراسر كشور موافقت كردند.
آيت ا... هاشمي شاهرودي، رئيس قوه قضاييه طي نامه اي به مقام معظم رهبري پيشنهاد عفو و تخفيف مجازات ۱۶۶۰ نفر از محكومان دادگاه ها را ارائه كرده بود.

ولايتي:
مقاومت با تدبير راه پيشبرد پرونده هسته اي است
مشاور امور بين الملل مقام معظم رهبري در همايش تجليل از ايثارگران جامعه پزشكي زاهدان در دانشكده علوم پزشكي اين شهر ضمن تشريح چشم اندازي از وضعيت فعلي جهان و ايران گفت: تحولات شكل گرفته اي كه منتهي به وضعيت جديد فعلي در جهان گرديده محصول فعل و انفعالات فراواني است كه در اوج آن پيروزي انقلاب اسلامي و بيداري اسلامي قرار دارد.
دكتر علي اكبر ولايتي افزود: پيش از انقلاب اسلامي هر انقلابي در جهان با اتكا به يك بلوك براي خروج از سلطه بلوك ديگر بود اما انقلاب اسلامي ايران با شعار نه شرقي و نه غربي كليه معادلات جهاني را برهم زد.
وي افزود: آمريكا مايل بود ايران تحت سلطه اش باشد و يا حداقل با اتكا به شرق از سلطه غرب خارج شود تا بشود با معامله حفظش كرد اما اينگونه نشد.
تحقق نه شرقي و نه غربي در ايران به اتحاد دو بلوك عليه جمهوري اسلامي و حمايت از عراق در تجاوز به خاك كشورمان منجر گرديد.
دكتر ولايتي مخالفت مشترك غربي ها با انتفاضه و ارايه نقشه راه را در راستاي جلوگيري از آرمان اسلامي در فلسطين خواند و گفت: نقشه راه حكايت از اين دارد كه در مسايل مهم جهان اسلام غربي ها در نهايت با هم توافق مي كنند.
وي سپس موضوع هسته اي و هماهنگي اروپا با آمريكا را علي رغم تعهدات تهران در همين راستا ارزيابي نمود و گفت: موضوع هسته اي مساله مهمي است اگر يك گام عقب برويم گام آخر نيست بايد گام به گام عقب برويم و اين عقب نشيني تا سقوط نظام بايد ادامه يابد.
مشاور امور بين الملل مقام معظم رهبري تاكيد كرد: تكليف تنها مقاومت با تدبير است آنهم با تمسك به اسلام، و آفت اسلام گرايي هم افراط و تفريط است كه بايد از آن دوري جست.
وي در پايان افزود: ايران امروز تنها نيست ساير كشورهاي اسلامي به اين صف خواهند آمد چون راه ديگري وجود ندارد.

سفر رسمي خاتمي به سه كشور الجزاير، سودان و عمان
مهر:حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي رئيس جمهور در پاسخ به دعوت رسمي رؤساي جمهور الجزاير و سودان و پادشاه عمان از امروز به اين سه كشور سفر مي كند. رئيس جمهور در اين سفر ۶ روزه، ضمن ديدار با مقامات عالي رتبه الجزاير، سودان و عمان در خصوص راهكارهاي توسعه مناسبات دو جانبه در همه زمينه ها و گسترش همكاري هاي تهران با كشور هاي عربي و اسلامي و نيز راه هاي حل مسائل دنياي اسلام در چارچوب سازمان هاي منطقه اي نظير سازمان كنفرانس اسلامي  مذاكره و تبادل نظر خواهد كرد. خاتمي در اين سفر در مجالس دو كشور الجزاير و سودان سخنراني خواهد داشت و با علما و فرهيختگان اين كشور ها سخن خواهد گفت.
در اين سفر وزير امور خارجه و روساي كميسيون هاي مشترك دو كشور رئيس جمهوري را همراهي مي كنند.

سخنگوي شوراي نگهبان تعيين شد
فارس : غلامحسين الهام به عنوان سخنگوي جديد شوراي نگهبان تعيين شد.
در جلسه روز چهارشنبه شوراي نگهبان پس از بحث و بررسي براساس رأي گيري به عمل آمده، غلامحسين الهام استاد حقوق دانشگاه تهران به عنوان سخنگوي شوراي نگهبان در دوره جديد معرفي شد.
پيش از اين و در دوره گذشته شوراي نگهبان، از آبان ماه سال ۱۳۸۱ ابراهيم عزيزي به عنوان سخنگوي اين شورا فعاليت مي كرد.

آيت الله جنتي:
نتيجه فشارهاي آمريكا هميشه به نفع ما بوده است
ايسنا:آيت ا... جنتي خطيب نماز جمعه ديروز تهران، در خطبه اول، به فلسفه ظهور امام زمان(عج) و تلاش مشركان براي از ميان برداشتن ايشان اشاره و اظهار اميدواري كرد كه با ظهور عاجل آن حضرت، مردم نجات يابند.
جنتي در خطبه دوم نماز جمعه تهران درد اصلي بشر را ظلم، و درمان آن را عدالت در تمامي وجوه دانست كه با ظهور امام منتظران محقق خواهد شد.
دبير شوراي نگهبان به حمله شب گذشته به سامرا و غزه اشاره كرد و اعمالي از اين دست را كه به نام دموكراسي انجام مي شود وقيحانه خواند و با اشاره به اقدامات ضد آمريكايي و ضد اسرائيلي در عراق و فلسطين، آمريكا و اسرائيل را دچار جنون گاوي دانست كه بي دليل به كشتار مسلمانان مي پردازند.
وي خطاب به آمريكائيان گفت: تحريم ها و فشارهاي شما، هميشه به نفع ما تمام شده است نتيجه تحريم هاي شما، سبب شد تا ما به فكر توليد سلاح بيافتيم و آن را اجرا كنيم، رشد علم از انرژي هسته اي گرفته تا سلول هاي بنيادي، نتيجه تحريم آمريكاست. فشارهاي آنان سبب مي شود تا ما صدبرابر در مقابل آنان ايستادگي كنيم.

سردار صفوي:
ايران در ساخت موشك هاي دوربرد به خودكفايي كامل رسيده است
فارس: فرمانده كل سپاه پاسداران با اشاره به موفقيت هاي نظامي ايران گفت: در صنايع نظامي به ويژه صنايع موشكي و موشك هاي ميان برد و دوربرد به خودكفايي كامل رسيده ايم و در سيستم هاي موشك هاي زمين به هوا، موشك هاي ساحل به دريا و فن آوري  ناوهاي جنگي هم نيازي به خارجي ها نداريم.
سردار رحيم صفوي فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درباره حضور نظامي  آمريكا در خليج فارس و هماهنگي احتمالي ميان ايران و كشورهاي همسايه نيز گفت: حضور آمريكايي ها عامل اصلي ناامني، تنش و بحران براي همه كشورهاي جنوب خليج فارس، و خاورميانه است. وي كه با شبكه بين المللي العالم گفت و گو مي كرد، تأكيد كرد: اين حضور، تنش زا، بحران زا و غيرقانوني است و ما براي ايران احساس خطر بزرگ نمي كنيم. وي تأكيد كرد: آمريكايي ها به خوبي مي دانند كه مراكز نظامي آنها در افغانستان، درياي عمان، خليج فارس و عراق با تهديداتي رو به رو خواهد شد و ممكن است كه آسيب پذير هم باشند زيرا در مجاورت ايران هستند.
بنابراين نمي توانند مشكلات نظامي و امنيتي براي ايران به وجود آورند. فرمانده كل سپاه پاسداران در واكنش به تهديدات آمريكايي ها براي ضربه زدن احتمالي به ايران، گفت: اگر آمريكا تحركي عليه ايران انجام دهد پايگاه هاي او را مورد تهديد قرار مي دهيم.
فرمانده كل سپاه پاسداران در واكنش به تهديدات صهيونيست ها براي ضربه زدن احتمالي به ايران، گفت: رژيم صهيونيستي نه فقط براي منطقه عربي اسلامي و خاورميانه، بلكه براي امنيت جهاني تهديدي جدي به شمار مي آيد.
رحيم صفوي تأكيد كرد: ما تحركات نظامي  صهيونيست ها بر ضد ايران را زير نظر داريم و آن را حركت هاي احمقانه  مي دانيم.
صفوي همچنين گفت: به طور كلي سياست جمهوري اسلامي  ايران يك سياست دفاعي و بازدارندگي است و جمهوري اسلامي  ايران هرگز آغاز كننده جنگ نخواهد بود اما اگر كشورها و قدرتهاي فرامنطقه اي هجومي  را از زمين و هوا و دريا به ايران آغاز كنند حق طبيعي ايران است كه مقابله به مثل بكند.
وي تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران هم اكنون از قدرت بسيار خوبي براي دفاع از منافع ملي و امنيت ملي برخوردار است اما اين قدرت دفاعي و بازدارندگي است.
صفوي خاطرنشان كرد: ما در صنايع نظامي به ويژه صنايع موشكي و موشكهاي ميان برد و دوربرد به يك خودكفايي كامل رسيده ايم و نه فقط در زمينه سيستم هاي موشكهاي زمين به زمين بلكه در سيستم هاي موشك هاي زمين به هوا، موشك هاي ساحل به دريا، فن آوري هاي هواپيمايي، فن آوري  ناوهاي جنگي، فن آوري ساخت تانك و نفربرها و توپخانه ها هم نيازي به خارجي ها نداريم.
صفوي درباره ماموريت هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: ماموريتهاي اصلي سپاه پاسداران نخست در بعد دفاعي، دفاع از سرزمين هاي ايران، استقلال كشور و نظام و دفاع از دستاوردهاي انقلاب اسلامي  ايران و در بعد دوم امنيت داخلي است.
فرمانده كل سپاه پاسداران تأكيد كرد: ماموريت سوم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه پس از جنگ تحميلي و بر اساس قانون اساسي و با فرمان فرمانده كل قوا به مقام معظم رهبري واگذار شد سازندگي كشور است و سپاه پاسداران با وجود نيروهاي بسيار متخصص و داشتن تجهيزات فراوان مهندسي و داشتن نيروهاي جوان نمي توانست فقط مصرف كننده باشد به همين علت اين نيروها را وارد سازندگي كشور كرديم و پس از گذشت ۱۶ سال از پايان جنگ تحميلي سپاه پاسداران بزرگترين خدمات را به دولت و مردم عرضه كرده است و بيش از يك هزار و ۳۰۰ طرح در بخش هاي مختلف از جمله ساختن سدها، ايجاد تونلها، سازه هاي دريايي، احداث اتوبانها، احداث لوله هاي گاز، نفت و لوله هاي آب براي انتقال مواد نفتي و گازي يا انتقال آب به مناطق مختلف اجرا كرده است.
رحيم صفوي همچنين گفت: طرح هاي بزرگي اجرا كرديم و از هزار و سيصد طرح موجود، هفتاد درصد آن به پايان رسيده است.
رحيم صفوي درباره سوالي در خصوص سفارش امام (ره) مبني بر اين كه نيروهاي نظامي در امور سياسي دخالت نكنند، اظهار داشت: بر اساس نظامنامه مصوب سپاه پاسداران، اين نيرو يك نيروي نظامي عقيدتي و سياسي است.
بنابراين جايگاه و شان سپاه و ماموريت و وظايف سپاه اين نيست كه وارد هيچ گروه سياسي شود و اگر فردي از نيروهاي سپاه وارد اين جناح ها شود از سپاه اخراج خواهد شد.

كوتاه از سياست
رضايت مردم ، بهترين پاداش مجاهدت خاموش فرزندان ايران است
وزارت اطلاعات در بيانيه اي ضمن اعلام اسامي روزهاي هفته بزرگداشت وزارت اطلاعات تاكيد كرد، لبخند رضايت مردم ، بهترين پاداش براي ۲۰ سال تلاش و كوشش فرزندانشان در عرصه گمنامي است . هفته وزارت اطلاعات از امروز آغاز مي شود و تا پايان هفته با اين عناوين ادامه مي يابد :
شنبه ۱۱/۷/۸۳ ؛ وزارت اطلاعات ، اقتدار ، حاكميت ( افتتاح نمايشگاه هاي عملكرد كليه استانها و دعوت ازمردم براي بازديد از اين نمايشگاه ها )
يكشنبه ۱۲/۷/۸۳؛ وزارت اطلاعات ، جامعه اطلاعاتي ، اعتماد ملي
دوشنبه ۱۳/۷/۸۳ ؛ وزارت اطلاعات ، ولايت مداري ، پاسخگويي
سه شنبه ۱۴/۷/۸۳؛ وزارت اطلاعات ، پژوهش و اطلاع رساني ( در اين روز همايش « وزارت اطلاعات ، مردم و امنيت پايدار» با حضور برخي مسئولان لشكري و شخصيتهاي علمي برگزار مي شود )
چهارشنبه ۱۵/۷/۸۳؛ وزارت اطلاعات ، منافع ملي ، امنيت پايدار
پنج شنبه ۱۶/۷/۸۳؛ وزارت اطلاعات ، گمنامي ، ايثار و شهادت ( در اين روز مراسم ياد بود شهدا و مرحومان وزارت اطلاعات برگزار مي گردد ).

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |