دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۵ - Oct 4, 2004
شرايط انتقال دانش آموزان اعلام شد
002655.jpg
ايرنا: شوراي  عالي  آموزش و پرورش ، شرايط  انتقال  دانش آموزان  از يك  مدرسه  به  مدرسه  ديگر را اعلام  كرد.
انتقال  دانش آموز در طول  سال  تحصيلي  از يك  واحد آموزشي  به  واحد آموزشي  ديگر با موافقت  منطقه آموزش  و پرورش  و حداكثر تا يك ماه  قبل  از شروع  امتحانات  پاياني  نوبت  دوم  بلامانع  است .
دراين  صورت  مدارك ، پرونده  تحصيلي  و نمرات  مربوط  به  آزمون هاي  طول  سال  تحصيلي  وي  بايد پس  از مهر و امضاء واحد آموزشي ، به  موقع  به  واحد آموزشي  «مقصد» ارسال  شود.
براساس  آيين  نامه  آموزشي  دوره  سه ساله  متوسطه   روزانه (شيوه  سالي - واحدي ) انتقال  دانش آموز در محدوده  يك  منطقه  آموزشي  با هماهنگي  دو واحد آموزشي  مبدأ و مقصد با رعايت  مهلت  تعيين  شده  بلامانع  است .
انتقال  دانش آموزان  مراكز آموزشي  تابعه  سازمان  آموزش  و پرورش  استعدادهاي  درخشان  فقط  با موافقت  اين  سازمان  خواهد بود.
مدير واحد آموزشي  بايد تمام  مدارك  دانش  آموز را حداكثر تا پايان  مهرماه  به  صورت  مكتوب  از محل  تحصيل  قبلي  وي  درخواست  كند.
مدير واحدآموزشي  مبدأ نيز بلافاصله  پس  از وصول  درخواست ، بايد تمام  مدارك  تحصيلي  دانش آموز منتقل  شده  خود را پس  از تكميل  برابر مقررات  به  واحد آموزشي  مقصد ارسال  كند.

مادرسالاري در خانواده دانشگاهيان رايج تر است
ايسنا:  «مادرسالاري» در خانواده هاي جوانان دانشگاهي و«پدر سالاري» در خانواده هاي جوانان حوزوي رواج بيشتري دارد.
نتايج يك تحقيق از جوانان ۱۴ تا ۲۹ ساله استان تهران نشان مي دهد «پدرسالاري» همچنين در خانواده هاي دانش آموزان «مدارس عادي» و «مادرسالاري» در خانواده هاي دانش آموزان «مدارس تيزهوشان» بيشتر است.
اين تحقيق همچنين نشان داده است مقبوليت خانواده در ميان دانش آموزان مدارس «نمونه مردمي» نسبت به ساير مدارس بيشتر بوده و پس از آن به ترتيب مدارس «تيزهوشان»، «غيرانتفاعي»، «عادي» و «هنرستانها» قرار دارند.
دانش آموزان مدارس غيرانتفاعي بيش از دانش آموزان مدارس ديگر احساس امنيت و آرامش كرده و پس از آن دانش آموزان مدارس نمونه مردمي، هنرستان، عادي و تيزهوشان چنين احساسي دارند.
بر پايه نتايج تحقيق فوق، نقش حمايت كنندگي خانواده در مدارس غيرانتفاعي، وابستگي به خانواده در مدارس عادي، ارتباطات مثبت در درون خانواده در مدارس نمونه مردمي بيش از ساير مدارس گزارش شده است.
همين نتايج نشان مي دهد دانش آموزان مدارس «تيزهوشان» داراي بيشترين خانواده هاي حمايت كننده افراطي، آسان گير و يا بي تفاوت و دانش آموزان «هنرستانها» داراي بيشترين خانواده مستبد هستند.

شرايط سفرهاي قانوني به عتبات هنوز فراهم نيست
002658.jpg
مهر: معاون سازمان حج و زيارت گفت: در حال حاضر شرايط كشور عراق نسبت به قبل كمي بهتر شده اما باز هم براي اعزام زايران به عتبات عاليات وضعيت مطلوب كاملاً مهيا نشده است.
سيد ابوالحسن رضوي با بيان اين مطلب گفت: اعزامي به صورت رسمي و قانوني از سوي سازمان حج و زيارت صورت نمي گيرد و كارگزاراني كه زير نظر سازمان هستند از كسي براي رفتن به عتبات عاليات ثبت نام نمي كند.
وي با اشاره به اين كه عده اي به صورت غيرقانوني به عتبات سفر مي كنند، افزود: سفر اين گروه از مردم از سوي سازمان حج نبوده و وظيفه جلوگيري از سفر غيرقانوني افراد بر عهده مسئولين وزارت كشور است.
وي خاطرنشان كرد: پس از برقراري كامل امنيت در عراق با هماهنگي بين وزارت امور خارجه، وزارت كشور و شوراي امنيت ملي اعزام زايران آغاز خواهد شد.
معاون سازمان حج و زيارت تأكيد كرد: مرزهاي بين دو كشور بسته نيست اما دولت عراق محدوديتي در خصوص اعزام زايران با بحث ويزا، ايجاد كرده كه روش اجراي آن فعلاً مشخص نشده و به نتيجه نهايي نرسيده است.
وي گفت: پيشنهاد ايران براي اعزام زايران مانند گذشته ويزاي گروهي بوده كه دولت عراق در اين زمينه جواب قطعي نداده است.
رضوي افزود: با توجه به مذاكراتي كه با مسئولين دولت عراق صورت خواهد گرفت، به احتمال زياد تا چند ماه ديگر و قبل از به پايان رسيدن سال، اعزامهاي رسمي زايران به عتبات آغاز مي شود.

مهريه ابزار دست زنان شده است
ايسنا:  مديركل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي كشور با اشاره به اين كه هم اكنون مهريه، عامل و ابزار زور و تهديد مردان در كشور شده است، گفت: بايد قانوني تصويب شود تا هر يك از زن و مرد كه مقصر اصلي بر هم خوردن زندگي هستند، مبلغي را به طرف مقابل به عنوان خسارت جدايي بپردازد.
دكتر معتمدي با اظهار تأسف نسبت به اين كه مهريه زماني عامل سوء استفاده مردان بوده و هم اكنون ابزار دست زنان شده است، افزود: با توجه به اين كه در حال حاضر تعداد قابل توجهي از افراد درگير مسأله مهريه هستند و با تاكيد بر اين كه مهريه بر اساس سنت هديه اي است براي زن، بايد حدود آن را تعيين كرد.
وي ادامه داد: بنابراين بايد وضعيت خانوادگي دختر و پسر در تعيين مهريه مشخص و حد و عرفي براي آن تعريف شود. معتمدي تأكيد كرد: در شرايط اقتصادي فعلي جامعه، نبايد گذاشت تا حدود مهريه از ۱۰۰ تا ۲۰۰ سكه بالاتر رود؛ چراكه قرار نيست هديه اي كه داماد به عروس مي دهد ۱۰ برابر كل درآمدي باشد كه وي در طول عمرش قصد به دست آوردن آن را دارد. وي با بيان اين كه متاسفانه هم  اكنون بسياري از افراد با اجراي مهريه ، همسران خود را تهديد كرده و آنها را به زندان مي فرستند، تصريح كرد: با توجه به اين كه پسران تا ابد نيز توان پرداخت اين مهريه را ندارند، يا بايد در زندان بمانند يا اين كه خرج همسري را دهند كه با وي زندگي نمي كنند.
مديركل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي كشور با تاكيد بر اين كه پشتوانه هاي زن و مرد با اراده خود آنها و نه بر مبناي مهريه ساخته مي شود، گفت: مهريه پشتوانه زنان نيست؛ پشتوانه آنها ازدواج و به هم نخوردن كانون زندگي است؛ چرا كه در صورت عدم تحقق اين امر آمار محصول طلاق بودن ۸۰ درصد دختران فراري دور از انتظار و واقعيت نيست.

امروز بن مستمري بگيران پرداخت مي شود
گروه اجتماعي: مستمري بگيران وابسته به سازمان تأمين اجتماعي از امروز (دو شنبه) مي توانند براي دريافت ۵۰ هزار تومان بن غيرنقدي به شعب تأمين اجتماعي مراجعه كنند.
مجيد روزي فراخ مديركل تأمين اجتماعي تهران ضمن اعلام اين مطلب اظهار داشت: براي دريافت اجناس اين بن ها مستمري بگيران مي توانند به فروشگاههاي زنجيره اي رفاه، سپه، قدس و اتكا مراجعه كنند. وي افزود: به منظور رفاه حال مردم، شعب تأمين اجتماعي علاوه بر روزهاي عادي موظفند در روزهاي تعطيل نيز نسبت به ارائه اين بن ها اقدام كنند. همچنين به فروشگاههاي طرف قرارداد نيز تأكيد شده تا به ميزان كافي، كالاهاي اساسي مانند برنج و روغن تهيه كنند تا مراجعه كنندگان با مشكل مواجه نشوند. روزي فراخ در مورد كساني كه بيش از ۶ ماه از برقراري مستمري آنها گذشته باشد گفت: اين افراد مي توانند با مراجعه به شعب تأمين اجتماعي كمك نقدي براي ۶ ماه (به ازاي هر ماه ۴۰ هزار ريال) دريافت كنند. مديركل تأمين اجتماعي تهران بزرگ همچنين در مورد عدم ارسال سوابق بيمه افراد اعلام كرد: اگر فردي در كارگاهي فعاليت كند و كارفرما نسبت به پرداخت حق بيمه اقدامي نكرده باشد، آن شخص مي تواند عليه كارفرما و همچنين سازمان مبني بر ملزم نكردن آن به پذيرش سوابق مورد نظر در ديوان عدالت اداري اقامه دعوي كند و رأي ديوان عدالت اداري براي آن سازمان يا كارفرما قابل اجراست.
وي همچنين افزود: در حال حاضر در تهران بزرگ به طور متوسط ۷۰ درصد سوابق شناسايي شده و ۳۰ درصد مابقي در حال شناسايي است كه برخي شعب كار شناسايي را به اتمام رسانده اند و در آينده نزديك آماده ارائه كارنامه سوابق بيمه شدگان هستند. روزي فراخ در ادامه گفت: در سالهاي اخير بيش از ۵۲ سال از سوابق كليه بيمه شدگان وارد رايانه شده و اطلاعات لازم در خصوص بيمه شدگان ثبت و ضبط شده است.

نيروي انتظامي مسئول جمع آوري قرص هاي شادي آور نيست
ايسنا: پيشگيري از ورود قرصهاي شادي آور و جمع آوري آنها بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به عنوان مسئول سيستم  دارويي كشور است.
سردار فودازي در حاشيه حضور در مركز نظارت همگاني ناجا در جمع خبرنگاران با اشاره به انواع قرصهاي شادي آور اظهار داشت: در قانون فعلي قرصهاي شادي آور جزء مواد مخدر به شمار نمي روند. سردار فودازي تصريح كرد: نيروي انتظامي پس از جمع آوري قرصهاي شادي آور آنها را تحويل وزارت بهداشت داده و پس از تشخيص اين وزارتخانه تشكيل پرونده داده و آن را به دادگاه ارجاع مي دهد. وي افزود: ناجا نمي تواند سيستم دارويي كشور را متوقف كند و وزارت بهداشت بايد نسبت به جمع آوري قرصهاي شادي آور حساس بوده و اقدام كند.

يادداشت
حكايت روز جهاني معلم
فريبا صحرايي
فردا ۵ اكتبر، مصادف با ۱۴ مهر ماه، از سوي سازمان آموزش،  علمي فرهنگي ملل متحد روز جهاني معلم نامگذاري شده و در سرتاسر جهان گرامي داشته مي شود.
از زماني كه مجمع عمومي يونسكو در سال ۱۹۹۴ ميلادي اين روز را چنين نامگذاري كرد، تنها در سال گذشته مقامات آموزش و پرورش كشور ما آن را به رسميت شناختند و به اين مناسبت بود كه وزير آموزش و پرورش پيامي صادر كرد و روابط عمومي وزارت، دست به انتشار پوستري ويژه روز جهاني معلم زد و امسال هم كه البته، هنوز خبري نيست، الا معدود برنامه هايي جسته و گريخته كه به همت تشكل هاي صنفي معلمان در برخي نقاط برپا خواهد شد.
اين كه روز جهاني معلم چرا اين چنين ساكت و خموش در كشور ما سپري مي شود و اصلاً  برگزار نمي شود پرسشي است كه از نگاه برخي تحليل گران ريشه هاي آن در تعارضش با روز ملي معلم،  ۱۲ ارديبهشت، جست وجو مي شود، حال آن كه به زعم بسياري از كارشناسان اين دو، هر يك فرصتي مغتنم اند براي بهبود وضعيت معلم، طرح مسائل آموزش و پرورش و تحريك ذهنيت جامعه. پس در عمل تعارض باقي نمي ماند.
روز جهاني معلم به تعبير موضعانش، روز حركت به سوي استانداردهاي آموزشي، آموزش و پرورش حرفه اي و بهبود شرايط كاري معلمان است. در اين روز، كشورهاي مختلف جهان تلاش مي كنند تا در حد توان، زيرساخت هاي لازم را براي ارتقاي سطح حرفه اي معلمان، بهبود نظام آموزشي و شرايط كاري استاندارد شده براي معلمان خود فراهم سازند و با طرح مسائل و مطالبي در اين خصوص به سمت آموزش و پرورش «حرفه اي» حركت كنند.
در حالي كه آموزش حرفه اي در ايران به چالش اساسي تبديل شده و مدارس با استانداردهاي آموزشي روزبه روز فاصله مي گيرند، مسئولان آموزش و پرورش، مي توانند اين روز را دستمايه اي قرار دهند تا با همياري فرهنگيان و بهره گيري از تجارب كشورهاي پيشرو، استانداردهاي آموزشي را بهبود بخشند.
رشد حرفه اي گري در جمعيت يك ميليوني معلمان و كاركنان آموزشي و پرورش مستلزم آن است كه مسئولان ذيربط با اصلاحات اساسي در دوره هاي آموزش ضمن خدمت و گنجاندن دروس مرتبط با نياز معلمان در اين دوره ها، كاربرد آموزش غيرحضوري، IT و اينترنت در آموزش اين قشر و گسترش دوره هاي تخصصي آموزش عالي ترتيب دبير و از همه مهمتر جذب و استخدام معلم حرفه اي در سالهاي آتي اين امر را ساماندهي كنند.

حوادث رانندگي عامل مهم جراحي هاي فك و دهان در ايران
گروه اجتماعي: كنگره بين المللي جراحي دهان، فك و صورت با حضور اساتيد و پزشكان متخصص و جراح داخلي و خارجي از كشورهاي آمريكا، بلژيك، آلمان و سوئيس چهارشنبه ۱۵ مهرماه در تهران آغاز به كار مي كند.
دكتر محمد بيات دبير علمي جراحان دهان و فك و صورت ايران و رئيس اين كنگره طي يك مصاحبه مطبوعاتي و راديو تلويزيوني در جمع خبرنگاران گفت: سالانه حدود دو هزار عمل جراحي در زمينه دهان، فك و صورت در مراكز دولتي انجام مي شود و حدود دوهزار عمل سرپايي در اين زمينه نيز انجام مي پذيرد و كيفيت خدمات درماني ارائه شده در تخصص جراحي فك و صورت در ايران بسيار بالا است.
وي گفت: كشور ايران جزو حادثه  خيزترين كشورهاي دنيا است و به دليل آمار بالاي تصادفات و حوادث ديگر، تعداد مصدومين به خصوص افرادي كه در ناحيه فك و صورت دچار صدمات و ضايعات مي شوند بسيار بالاست. حدود ۳۰ درصد از مجروحين حوادث صدمات به ناحيه سر و صورت دارند و حدود ۱۰ درصد از اين افراد شكستگي فك و صورت دارند كه نياز به اقدامات جراحي مي باشد.
دكتر محمد بيات با اشاره به گراني و قيمت هاي بالاي تجهيزات و مواد مصرفي در زمينه جراحي فك و صورت و هزينه هاي گزافي كه سالانه جهت درمان مصدومين حوادث هزينه مي گردد، اعمال اقدامات ايمني، بستن كمربند ايمني در خودروها، استفاده از كيسه هوا در خودروها و رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي را در كاهش حوادث و بيماران و مصدومين را كه در ناحيه فك و صورت نياز به جراحي دارند، بسيار مؤثر برشمرده و اظهار داشت: با اجباري شدن استفاده از كمربند ايمني خوشبختانه آمار تعداد مصدومين فك و صورت در حال كاهش است.
وي گفت: تخصص جراحي فك و صورت از رشته هاي جوان در كشور ما مي باشد .با اطمينان مي گويم كه اگر تجهيزات در حد كفايت باشد هيچ بيماري در اين زمينه به خارج از كشور اعزام نخواهد شد.

جسته، گريخته
كمبود ۳۵ ميليون معلم
گروه اجتماعي: فردا (سه شنبه) ۵ اكتبر با اعلام سازمان علمي فرهنگي يونسكو به عنوان روز جهاني معلم اعلام شده است. برابر آمار اعلام شده از طرف سازمان ملل تعداد فعلي معلمان جهان ۶۰ ميليون نفر است كه روز به روز از تعداد آنها كم مي شود. يونسكو اعلام كرد ۱۵ تا ۳۵ ميليون نفر ديگر لازم است تا سال ۲۰۱۵ به شعار تحصيل براي همه دست يابيم. روز معلم در ايران ۱۲ ارديبهشت نامگذاري شده كه مصادف با سالروز شهادت استاد مطهري است.
جنون جواني
نتايج يك تحقيق در كشور انگلستان نشان داده است كه مردان بيشتر از زنان به بيماري سوءظن مبتلا مي شوند و زنان به بيماري توهم. مجله روان پزشكي انگليس كه نتايج اين تحقيق را منتشر كرده، مي نويسد: در سال ۲۰۰۰ حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نفر زن پرو بين ۱۶ تا ۷۴ ساله مورد بررسي قرار گرفتند، نتايج اين پژوهش نشان داده است كه از هر ۲۵۰ نفر در اين كشور، يك نفر به اسكيزوفرني مبتلاست. (احتمالاً انگليسي هايي كه در عراق به سر مي برند، از قلم افتاده اند. اگر آمارهاي تازه تري را بگيرند، نتايج تحقيق به نفع ساير مردم جهان تغيير خواهد كرد.)
شرايط اهداء عضو
آيا مي توان اعضاي بدن هركس را كه با مرگ مغزي مواجه مي شود به بدن بيماران نيازمند پيوند زد؟ نه نمي توان. اين را ما نمي گوييم، دكتر سيد محمد كاظميني گفته است. رئيس مركز مديريت پيوند اعضا و بيماران خاص توضيح داده است: هر مرگ مغزي آمادگي اهداء عضو را ندارد و اين را بيمار و خانواده كساني كه به مرگ مغزي دچار مي شوند بايد مدنظر داشته باشند. (جالب توجه خانواده هايي كه انتظارات بيهوده اي از مراكز درماني يا پزشكان در سر مي پرورانند.)
افتادن از آن طرف پشت بام
اگر نوزاد ۱۵ روزه اي در خانه داريد، از همين الان مي توانيد ويتامين B را برايش تجويز كنيد و به خوردش بدهيد. رئيس انجمن تغذيه ايران به خبرگزاري فارس گفته است: ويتامين A و D از عوامل مهم در روند رشد كودكان به شمار مي روند و ضمن بالا بردن هوش بچه ها، آنها را در مقابل عفونتها بيمه مي كنند. به گفته اين مسئول بهداشتي و تغذيه اي، هم اكنون حدود ۵/۲ درصد افراد بالاي دو سال در كشور به شب كوري ناشي از كمبود ويتامين A مبتلا هستند. (مراقب باشيد كه در مصرف ويتامينها افراط نكنيد؛ متأسفانه بعضي وقتها بعضي مادران از آن طرف پشت بام مي افتند. اسراف در مصرف ويتامينها خطرناك است. با پزشكان مشورت كنيد.)
مسكن هاي خطرناك
فروش قرص استامينوفن و مصرف آن در خانواده ها آنقدر بالا رفت و رفت كه بالاخره صداي وزارت بهداشت درآمد. اين وزارتخانه به خانواده ها توصيه كرد نبايد مصرف استامينوفن را بيشتر از ۱۰ روز ادامه داد، مگر با اجازه پزشك و تشخيص وي. كساني كه بي رويه از اين قرصهاي مسكن استفاده مي كنند ممكن است دچار كم خوني، افت فشار، افت دماي بدن و احتمالاً عوارض جدي تر و خطرناك تر شوند. (توصيه هاي ايمني را جدي بگيريد.)

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |