دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۵ - Oct 4, 2004
عمليات اسرائيل در غزه گسترش مي يابد
002676.jpg
آريل شارون، نخست وزير اسرائيل، دستور داده است عمليات نظامي ارتش اين كشور عليه فلسطينيان در باريكه غزه شدت يابد و بر دامنه آن افزوده شود.
به گزارش بي بي سي در عمليات جاري، كه از شامگاه پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد، تاكنون بيش از پنجاه فلسطيني ساكن غزه، از جمله چندين غيرنظامي جان باخته و گروهي زخمي شده اند.
شارون گفته است نيروهاي اسرائيلي بايد تا عمق بيشتري در داخل سرزمين هاي فلسطيني در غزه نفوذ كنند به نحوي كه شهرك هاي اسرائيلي از تيررس موشك ها و خمپاره هاي فلسطينيان در امان بماند.
به گفته شاهدان عيني، در ساعات اوليه بامداد ديروز نيز هلي كوپترهاي اسرائيلي به پرتاب موشك به سوي مناطقي در غزه مبادرت كردند كه در نتيجه آن دو فلسطيني كشته و سه نفر ديگر زخمي شدند.
مقامات اسرائيلي گفته اند كه هدف از اين عمليات برچيدن تأسيسات توليد خمپاره و موشك دست ساز فلسطينيان و اشغال محل هاي پرتاب آنها به داخل خاك اسرائيل بوده است.
واحدهاي ارتش اسرائيل مناطقي را در حوالي اردوگاه آوارگان جباليا، در شمال غزه به اشغال درآورده اند و گفته مي شود در انتظار خروج فلسطينيان مسلح از پناهگاه ها هستند تا آنان را هدف قرار دهند.
عمليات جاري پس از آن آغاز شد كه پرتاب چند موشك فلسطيني از داخل غزه به شهرك سدروت در روز چهارشنبه هفته گذشته به كشته شدن دو كودك اسرائيلي منجر شد. در عمليات بعدي، چند اسرائيلي ديگر نيز جان خود را از دست دادند.
در عين حال، گروه حماس،  كه مركز اصلي فعاليت آن در باريكه غزه و شهر غزه واقع است، اعلام كرده كه همچنان به حملات موشكي و پرتاب خمپاره به داخل اسرائيل ادامه خواهد داد.
همزمان، دولت اسرائيل سازمان ملل متحد را به شدت مورد انتقاد قرار داده و گفته است كه نظارت اين سازمان مانع از حملات موشكي فلسطينيان به داخل خاك اسرائيل نشده است.
نماينده اسرائيل با ارايه يك عكس هوايي به سازمان ملل ادعا كرده است كه اين تصوير چند مرد فلسطيني را در حال حمل موشك دست ساز به منظور پرتاب به سوي هدف هايي در داخل خاك اسرائيل نشان مي دهد. سازمان ملل متحد، با رد اعتراض اسرائيل، گفته است كه اين تصوير را به منظور تأييد صحت آن مورد بررسي قرار خواهد داد.
در همين حال جنبش مقاومت اسلامي حماس اعلام كرده است با وجود عمليات نظامي گسترده اسرائيل در شمال نوار غزه، اين گروه به حملات راكتي خود به شهرهاي اسرائيلي ادامه خواهد داد.
شهادت چهار فلسطيني در نوار غزه
نظاميان  رژيم  صهيونيستي  عصر يكشنبه  سه  فلسطيني  را در بيت  حانون  و يك نفر ديگر را در اردوگاه  جباليا در شمال  اين  نوار به  شهادت  رساندند.
به  گزارش  منابع  فلسطيني ، در جريان  اصابت  دو فروند موشك  بالگرد نظامي رژيم  صهيونيستي  به  منطقه  بيت  حانون  در شمال  نوار غزه  سه  فلسطيني  به  شهادت رسيدند.
از سوي  ديگر منابع  فلسطيني  گزارش  دادند كه  يك  فلسطيني  ديگر ديروز براثر اصابت  گلوله  نظاميان  اشغالگر در اردوگاه  جباليا به  شهادت  رسيد.
پيش  از اين  نيز سه  مبارز فلسطيني  عضو گروهان هاي  قدس ، شاخه  نظامي  جنبش  جهاد اسلامي در تبادل  آتش  با نظاميان  صهيونيست  در بيت  حانون  به  شهادت رسيدند.
از كرانه  باختري  رود اردن  نيز گزارش  رسيد، كه  صهيونيست ها شش  فلسطيني  را به  بهانه  برنامه  ريزي  براي  اجراي  عمليات  عليه  اهداف  اسرائيلي  در شهر الخليل  به  اسارت  گرفتند.
به  اين  ترتيب  در يورش  پنج  روز اخير صهيونيست ها به  شمال  نوار غزه  نزديك به  ۷۰ نفر شهيد و بيش  از ۱۸۰ نفر زخمي شدند و ده ها باب  خانه  مسكوني  نيز در اردوگاه  جباليا با بولدوزرهاي  نظامي ويران  شدند.

درگيري در دارفور سودان ادامه دارد
براساس  گزارش  منابع  خبري  خشونت  و درگيري  در دارفور سودان  همچنان  ادامه  دارد. به گزارش ايرنا، شبكه  تلويزيوني  بي . بي . سي  در بخش  خبري  روز يكشنبه  خود با اعلام  اين  خبر افزود: سازمان هاي  امدادگر بين المللي  در تازه ترين  گزارش  خود اعلام  كردند بر اثر ادامه  درگيري  در منطقه  بحران  زده  دارفور واقع  در غرب  سودان  بيش از ۵ هزار نفر در بيابان هاي  اين  كشور آواره  و سرگردان  شده اند.
بر اساس اين  گزارش  گروههاي  شورشي  به  شهرها، قرارگاههاي  پليس  و كاميونهاي حامل  كمك هاي  بشردوستانه  حمله  كرده  و آنان  را غارت  مي كنند.
از سوي  ديگر تلاش  جامعه  بين المللي  براي  برقراري  صلح  در اين  منطقه  همچنان بي  نتيجه  مانده  است . سازمان  ملل  متحد و آمريكا، دولت  سودان  را به  تعلل  در برخورد با شبه نظاميان  جنجويد متهم  مي كنند، اما دولت  سودان  با رد اين  اتهام  مدعي  است كه  همه  تدابير لازم  را براي  برقراري  نظم  و آرامش  در منطقه  بحران  زده  دارفور به  كار گرفته  است .

كري در نظرسنجي ها از بوش جلو افتاد
002673.jpg
براساس يك نظرسنجي كه دو روز پس از اولين مناطره جورج بوش رييس جمهوري آمريكا و جان كري نامزد دمكرات ها در انتخابات رياست جمهوري آمريكا صورت گرفت و نتايج آن در هفته نامه نيوزويك منتشر شد، كري از بوش پيشي گرفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، براساس نتايج اين نظرسنجي، كري ۴۹ درصد و بوش ۴۶ درصد آراي سئوال شوندگان را به دست آوردند.
همچنين براساس نتايج اين نظرسنجي، اگر رالف نادر  نيز به عنوان نامزد مستقل درنظر گرفته شود، كري ۴۷ درصد و بوش ۴۵ درصد آراء را به خود اختصاص خواهند داد.اولين مناظره تلويزيوني بوش و كري كه پنج شنبه گذشته صورت گرفت، به سياست خارجي و امنيت ملي آمريكا اختصاص داشت كه به نفع نامزد دمكرات ها به پايان رسيد.
براساس نظرسنجي نيوزويك، ۶۱ درصد از افرادي كه از آنها درباره اين مناظره سوال شد گفتند جان كري بهتر بود و فقط ۱۹ درصد مناظره بوش را بهتر دانستند.
بوش: كري طرفدار فرانسه است
درهمين حال جورج  دبليو بوش ، رئيس  جمهور آمريكا با بهره  برداري  سياسي  از موج  احساسات  ضد فرانسوي  كه  از سال  گذشته  پس  از مخالفت  پاريس  با حمله  نظامي  آمريكا به  عراق  در آمريكا ايجاد شده  است  تلاش  مي كند جان  كري  رقيب  عمده  خود را در انتخابات  رياست  جمهوري  طرفدار فرانسه  معرفي كند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از كلمبوس  اوهايو بوش  كه  در ادامه  مبارزات  انتخاباتي  خود به  ايالت  اوهايو، سفر كرده  است  شنبه  در جمع  طرفداران  خود گفت : استفاده  از نيروهاي  نظامي  براي  دفاع  از مردم  آمريكا نبايد با مخالفت  كشورهايي  همچون  فرانسه  روبرو شود.
بوش  در بخشي  از اظهارات  خود گفت  مخالفت  جان  كري  با سياست  خارجي آمريكا به  دولتهاي  خارجي  اين  بهانه  را مي دهد كه  از حق  وتوي  خود عليه  تصميمات  واشنگتن  براي  حفظ امنيت  ملي  آمريكا استفاده  كنند.
كري: بوش درغگوست
جان كري نامزد دمكرات انتخابات رياست جمهوري آمريكا در فلوريدا از سياست هاي اقتصادي جورج بوش انتقاد كرد و او را يك دروغگو خواند.كري گفت: جورج بوش اين مناظره را باخت و هم اكنون وي درحال دروغ گفتن در اين زمينه است.همچنين كارل راو مشاور ارشد جورج بوش رييس جمهور آمريكا با اعتراف به پيروزي كري در مناظره گفت كه پيش بيني مي كند رقابت نزديكي را در ماه نوامبر شاهد باشيم. وي تاكيد كرد كه انتظار ندارد عملكرد جان كري در مناظره روز پنجشنبه در نتايج انتخابات تاثير زيادي داشته باشد .

انتخابات افغانستان در موعد مقرر برگزار مي شود
يك مسئول سازمان بين المللي مهاجرت برخي گزارش هاي مطبوعاتي حاكي از احتمال تعويق برگزاري انتخابات رياست جمهوري افغانستان را مردود دانست و بر آمادگي اين سازمان براي راي گيري در پاكستان و ايران در موعد مقرر تاكيد كرد.
به گزارش ايرنا، مدير ثبت نام و راي گيري خارج از كشور سازمان بين المللي مهاجرت در گفت وگو با خبرنگاران در اسلام آباد اعلام كرد، در روزهاي جمعه و شنبه حدود ۳۲۰ هزار مهاجر افغان با حضور در مراكز ثبت نام در پاكستان، براي مشاركت در انتخابات رياست جمهوري افغانستان اعلام آمادگي كردند.
برخي مطبوعات داخلي پاكستان در دو روز گذشته از استقبال كم مهاجران افغان خبر داده بودند، به همين علت اين مهلت سه روزه تمديد شد.
برآوردهاي اوليه اين سازمان حاكي است، حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر پناهنده افغان واجد شرايط راي دادن در پاكستان و بين ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار مهاجر افغان واجد شرايط نيز در ايران حضور دارند، كه مجموعا حدود ۱۰ درصد كل راي دهندگان افغان را تشكيل مي دهند.
در همين حال شبه نظاميان طالبان به شهروندان جنوب افغانستان هشدار داده اند، در صورتي كه در راي گيري شنبه آينده شركت كنند، انگشتان آنان قطع خواهد شد.
كميسيون مشترك انتخابات افغانستان به منظور جلوگيري از تقلب در اين انتخابات و راي دهي مجدد افراد، اقدام به رنگ كردن انگشت راي دهندگان خواهد كرد.
انتخابات افغانستان ۱۸ مهرماه انجام خواهد شد و مهاجران تا ۱۵ مهر ماه مي توانند براي ثبت نام اقدام كنند.

تظاهرات ضدجنگ در واشنگتن
صدها آمريكايي  مخالف جنگ در واشنگتن تظاهرات كردند.
به گزارش شبكه تلويزيوني بي.بي.سي، تظاهركنندگان براي نشان دادن اعتراض خود به جنگ عراق، تابوتهايي را به نشانه آمريكايي هايي كه در عراق كشته شده بودند، با خود حمل مي كردند.تظاهركنندگان در اين راهپيمايي مسير گورستان الينگتون واشنگتن را تا مقابل كاخ سفيد طي كردند.دو روز پيش نيز ايتاليايي هاي مخالف جنگ عراق در ميلان تظاهرات كردند و از دولت ايتاليا خواستند نيروهاي اين كشور را از عراق خارج كند.
اياد علاوي در اردن
اياد علاوي، نخست وزير دولت موقت عراق، براي ديدار رسمي دوروزه به اردن سفر كرده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه از امان، خبرگزاري رسمي اردن (پترا) با اعلام اين خبر افزود: محمد حلايقه، معاون نخست وزير اردن در فرودگاه امان از اياد علاوي استقبال كرده است. اياد علاوي پس از شركت در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك و ديدار با جرج بوش، رئيس جمهور آمريكا، در حال بازگشت به عراق وارد اردن شد.
ساير تحولات
* وزارت بهداشت عراق اعلام كرد شايعه امريكايي بودن واكسنهاي فلج اطفال در اين كشور مشكلات زيادي را براي اين وزارتخانه به وجود آورده است. اين واكسن ها را يونيسف در اختيار عراق گذاشته است.
* پليس عراق ديروز جسد يك زن و مرد به ظاهر غربي را در جنوب شهر بغداد كشف كرد.
* شماري از سربازان ذخيره آمريكايي كه براي خدمت در عراق فراخوانده شده اند نمي خواهند به اين كشور بروند و به همين علت خود را به ارتش معرفي نكرده اند.
* روزانه ۳۰۰ نفر بر اثر انفجار انواع بمب، مين و گلوله در عراق زخمي مي شوند.
* روزنامه عراقي المشرق از خودكشي يك سرباز انگليسي به علت ترس از بازگشت به عراق خبر داد.
* يكي از فرماندهان آمريكايي اعلام كرد بيش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از نيروهاي كره جنوبي مسئوليت امنيت و توسعه را در استان اربيل در شمال شرقي عراق به عهده گرفته اند.

درباره انتخابات آمريكا
خبرنگار همشهري از واشنگتن: از نتيجه يك سنجش افكار آمريكاييان كه در پي مناظره اخير به سفارش مجله خبري نيوزويك انجام شده است چنين برمي آيد كه هواداري از جان كري بيشتر شده و به ۴۷ درصد رسيده است حال آن كه هواداران جورج بوش هنوز ۴۵ درصد هستند. افزايش هواداران كري به دليل تغيير نظر دادن «مرددها» بوده است و از هواداران جورج بوش كاسته نشده است. هنوز شمار مرددها زياد است كه براي تصميم گرفتن، بيش از چهار هفته فرصت ندارند.
۶۲ ميليون و چهارصد هزار رأي دهنده آمريكايي پنجشنبه شب مناظره محدود دو نامزد اصلي انتخابات دوم نوامبر اين كشور را تماشا كردند كه ۱۵ ميليون و پانصد هزار تن بيش از مناظره نامزدهاي سال ۲۰۰۰ بود. اين مناظره هاي تلويزيوني از سال ۱۹۶۰ (زماني كه كندي و نيكسون نامزد بودند) باب شده اند.
كثرت بينندگان نخستين مناظره و نيز «اشتياق مسابقه مانند» آمريكاييان براي ثبت نام جهت رأي دادن و به دست آوردن كارت انتخاباتي، در نيم قرن گذشته بي سابقه بوده است كه حكايت از نگراني آنان نسبت به آينده وطن دارد.
روزنامه هاي اين كشور پر از گزارشهايي است كه نشان مي دهد افراد غير حزبي كه نامزد خود را در نظر گرفته اند براي او با ارسال اي- ميل به اين و آن، با تلفن و نيز نصب تابلو نام نامزد در كنار منزل و زدن برچسب بر پنجره و سپر اتومبيل خود و دوستان، داوطلبانه تبليغ مي كنند. دسترسي آمريكاييان به مقاله هاي رسانه هاي ساير كشورها از طريق اينترنت كه در چند سال اخير امكان پذير شده است آنان را بيش از پيش متوجه مسائل جهاني و آينده و نيز نظر ساير ملل نسبت به نامزدهاي انتخابات آمريكا كرده است كه تحول مهمي است.
در سه روز گذشته دو دسته رقيب بر شدت رقابت افزوده اند. گروه مبلغان بوش كه مي دانند برخي از آمريكاييان به دليل مخالفت فرانسه با سياست آمريكا در قبال عراق با آن دولت ميانه خوبي ندارند، از اين موضوع استفاده كرده و جان كري را به دليل دانستن زبان فرانسه و داشتن بستگان فرانسوي متهم به «فرانسه دوستي» مي كنند! يا اين كه در تبليغات خود مي گويند كه در سالهاي آينده، معارض شماره يك و دو آمريكا؛ چين و روسيه خواهند بود كه بوش مناسبات بهتري با سران آنها به ويژه پوتين دارد و پدرش نخستين سفير آمريكا در چين پس از كمونيست شدن اين كشور بوده است.
مقاله نگاران ساير كشورها كه مناظره پنجشنبه دو رقيب را مشاهده كرده اند نوشته اند كه هر دو نامزد بر حفظ امپراتوري جهاني آمريكا پاي مي فشردند و براي كشورهاي معارض خط و نشان مي كشيدند و با اين روحيه، هركدام كه پيروز شود رئوس سياست خارجي آمريكا تغيير نخواهد كرد. مقالات روزنامه هاي اروپايي، تمايل آنها را به جان كري نشان مي دهد، ولي روزنامه هاي هند متمايل به بوش هستند زيرا كه بيم از آن دارند با پيروز شدن جان كري، ارجاع كار به كارشناسان الكترونيك هند كاهش يابد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |