دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۵ - Oct 4, 2004
دو جدال متفاوت، رويايي با آلمان، حساس و سرنوشت ساز با قطر
ارزشهاي بازي با آلمان و قطر را بشناسيم
002694.jpg
خبرنگار همشهري: از آن زمان كه تيمهايي مثل سانتوز، بايرن مونيخ، پنارول، چلسي، منچستريونايتد، كروزيرو، تيم ملي ولز ، چك واسلواكي، تركيه، مجارستان و ... به ايران سفر مي كردند سالها گذشته است و اكنون پس از ۲۶ سال فوتبال ايران دوره جديدي را تجربه مي كند.
اولين بار پس از پيروزي انقلاب اسلامي و قبل از بازيهاي مقدماتي جام جهاني ۱۹۹۴ آمريكا دو تيم كلن و هامبورگ به تهران آمدند و ورزشگاه آزادي و فوتبال ما احساس عجيبي داشت. اما زمانيكه امثال خداداد، هاشميان، خطيبي و ... به تيمهايي مثل كلن و هامبورگ پيوستند، مشخص شد كه فوتبال حريفان بزرگتري را مي طلبد. بعدها استراليا و ايرلند در دو ميدان رسمي به فوتبال ما ايران در داخل مرزها ابعاد بين المللي و جهاني بخشيد و حالا آلمان به تهران مي آيد تا احساس افتخار كنيم و به خود بباليم. اما بازي با آلمان تبعات خود را دارد. يا اينكه مصاف با آلمان چهار روز قبل از بازي با قطر در دوحه چه تبعاتي خواهد داشت؟ آيا انرژي بازيكنان را تخليه نخواهد كرد؟ پس از اينكه در ليگ دايي و كاظميان را از دست داديم با جدال فيزيكي با آلمان چه خسارتهاي فردي به تيم وارد خواهد شد؟
و يا اينكه اگر فوتبال احساسي ما در مقابل منطق آلمان تحقير شد و شكست سختي خورد چهار روز زمان كافي است تا تيم ملي از لحاظ رواني آماده بازي با قطر شود؟ بازي با آلمان بزرگ است، بازي با نايب قهرمان كنوني جهان رويايي است اما همين بازي مقابل آلمان بزرگ به حساسيت و اهميت بازي با حريفي كوچك - قطر- را ندارد. پس بايد در اين بازي ضمن استفاده از تمام فوايد آن به گونه اي برخورد كرد كه دچار خسارت نشويم. اين بازي با اينكه در فيفا ثبت شده و اثر زيادي در رده بندي ماهانه فيفا - كه برخلاف نظر مدير فني سابق تيم ملي كه حالا وضعيت متزلزلي در پيكان دارد به راحتي به صندلي خالي اش بازمي گردد - كه بسيار ارزشمند است،دارد، اما بازي با قطر نبايد فراموش شود. تيم ملي ايران به اين دليل به اردن در تهران باخت كه ارزش واقعي آن را نشناخت و به همان دليل در امان، تيم اردن را مغلوب كرد كه به ارزشها و حساسيتهاي آن واقف بود و همگان بسيج شدند تا ايران صاحب يك پيروزي تاريخي و باارزش شود. تكرار مي كنيم بازي با آلمان رويايي است اما راه رسيدن ايران به جام جهاني از دروازه هاي دوحه عبور مي كند.

نايب قهرمان كشتي المپيك جراحي شد
002691.jpg
خبرنگار همشهري: عليرضا رضايي كشتي گير نقره اي ايران در بازيهاي المپيك آتن سرانجام به اين نتيجه رسيد كه آسيب ديدگي كهنه زانوي راست خود را جدي گرفته و با تن دادن به عمل جراحي اين مشكل قديمي را از سر راه بردارد. او با يك عمل جراحي دو ساعته كه توسط دكتر رازي صورت گرفت از ناراحتي غضروفي و مينيسك زانو خلاص شد تا بتواند در مسابقه هاي آتي دچار دردسر بيشتري نشود. عمل جراحي رضايي با موفقيت انجام شده و وي پس از گذراندن يك دوره نقاهت يك ماهه مي تواند تمرينات خود را آغاز كند. براي رضايي آرزوي سلامتي روزافزون مي كنيم.
تدابير ويژه در ليگ كشتي
قرار است از روز پنجشنبه هفته جاري پيكارهاي ليگ كشتي آزاد ايران آغاز شود. مجيد رجبي چهره دوست داشتني كشتي ايران به عنوان سخنگوي سازمان ليگ كشتي ايران انتخاب شده و او هم براي آنكه بتواند نظم لازم را براي پوشش خبري اين مسابقه ها برقرار كند برنامه هاي ويژه اي را در نظر گرفته است. از جمله كارهاي جالب وي اختصاص قسمتي از سالن مسابقه ها براي انجام مصاحبه هاي مطبوعاتي خبرنگاران با كشتي گيران، مربيان و سرپرستان است.
رجبي معتقد است: اگر صدا و سيما و مشخصا شبكه سوم ترتيبي اتخاذ كند كه مسابقه هاي ليگ كشتي بطور منظم از تلويزيون پخش شود بهترين فرصت براي آموزش و يادگيري قوانين جديد براي ساير كشتي گيران و علاقه مندان ورزش كشتي بوجود مي آيد. حيف و صد حيف كه كشتي ايران فقط يك مجيد رجبي دارد.

جلسه كميته فني فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلو
گروه ورزشي: جلسه كميته فني شنا با حضور وحيد مرادي رييس فدراسيون، محمد علي آبادي نايب رييس فدراسيون شنا، بهرام پازوكي رييس كميته شنا، محمدعلي سادات منصوري رييس سازمان ليگ شنا و نمايندگان باشگاه هاي شناي كشور در محل فدراسيون تشكيل گرديد.وحيد مرادي در اين جلسه ورزش شنا را از ابعاد مختلف مورد نقد قرار داد و گفت از بعد فرهنگي و ديني پشتوانه عظيمي در شنا داريم. از سويي شنا به عنوان يك ضرورت اجتماعي است و از بعد قهرماني نيز ورزشي موردتوجه همگان است.
وي گفت متاسفانه در ايران باشگاه هاي ثبت شده در زمينه شنا بسيار كم است درحالي كه در بسياري از كشورهاي صاحب نام باشگاه هاي بسياري در اين زمينه فعاليت داشته و طبعا به نتايج درخشاني مي رسند.
مرادي ضمن اشاره به حضور ۹ باشگاه در ليگ شناي ۸۳ كشور، در مقايسه با اولين ليگ شنا كه ۶ تيم در آن حضور داشتند، ابراز اميدواري كرد تا در سال هاي آينده اين تعداد به حداقل ۱۲ باشگاه برسد.
دبيركل كنفدراسيون آسيا، حضور شناگر اكرايني كه مدال برنز المپيك  آتن در ۱۰۰ متر پروانه را كسب نموده، در ليگ شناي ايران به فال نيك گرفت و حضور شناگر خارجي را سبب ايجاد انگيزه در باشگاه ها و شناگران دانست.ضمن اينكه باشگاه هاي ديگر نيز در تدارك جذب شناگر خارجي هستند.

پرسپوليس در تپه تمرين كرد، با كماسي و زوبل
گروه ورزشي: پرسپوليس پس از شكست مقابل ملوان انزلي دچار بحران تازه اي شد، به  طوري كه گفته مي شد اين باخت با بركناري راينر زوبل سرمربي آلماني اين تيم همراه خواهد شد.
حتي علي پروين مدير فني پرسپوليس لحظاتي پس از پايان اين ديدار به طور علني از زوبل انتقاد شديد كرد و خواهان بركناري وي شد و اعلام نمود كه شخصا تمرينات آتي اين تيم را برعهده خواهد گرفت. پروين ديروز صبح در اردوي پرسپوليس آفتابي نشد اما ديروز بعدازظهر در تمرينات اين تيم كه در تپه هاي داووديه برگزار شد، حضور يافت و با دقت تمام حركت ياران اين تيم را زير نظر گرفت.
محمود خوردبين سرپرست پرسپوليس پس از پايان تمرينات گفت: تمرينات در تپه هاي داووديه به طور جدي دنبال شد و پرويز كماسي بدن ساز پيشين پرسپوليس مجددا در اردو حضور يافت و اين تمرينات را انجام داد.وي افزود: حضور كماسي به موقع بود زيرا بازيكنان پرسپوليس از نظر فرم بندي در شرايط خوبي نيستند و شما شاهد بوديد كه در بازي هاي اخير، نفرات ما از اواسط نيمه دوم كم مي آوردند كه اين نشأت گرفته از وضعيت نامناسب فيزيك بدني آنان بود.خوردبين درخصوص وضعيت راينر زوبل گفت: در جريان تمرين امروز، علي پروين خواستار ادامه فعاليت وي شد و مقرر گرديد برنامه هاي فني پرسپوليس با شرايط تازه و طبق برنامه به پيش برود تا در ديدارهاي آتي بتوانيم جبران مافات كنيم با اين شرايط زوبل فعلا ماندني خواهد بود.

آغاز هندبال باشگاه هاي آسيا در تهران
پرسپوليس به سرعت باربار باخت
خبرنگار همشهري: هفتمين دوره رقابتهاي هندبال باشگاه هاي آسيا ديروز طي مراسمي با حضور ۷ تيم در تالار جديد هندبال در تهران آغاز شد.آغاز اين بازيها همچنين با مراسم افتتاح سالن  تقارن پيدا كرد و با حضور مهندس مهرعليزاده و مصطفي هاشمي طبا روساي سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك، اين تالار رسما به بهره برداري رسيد. تقدس نژاد، افشارزاده، كفاشيان، خطيب و شهنازي از جمله ديگر ميهمانان حاضر در مراسم افتتاحيه سالن و مسابقات هندبال باشگاه هاي آسيا بودند.
پرسپوليس دير راه افتاد
پرسپوليس نماينده دوم ايران در بازي با باربار بحرين مي توانست بازنده نباشد. پرسپوليس كه در آخرين لحظات موفق به جذب دو بازيكن خارجي به نامهاي آديكو و موويكين شده بود، چوب ناهماهنگي اين دو را با ساير بازيكنان نيز خورد، ضمن آنكه نبود بازيكنان مطرح و كليدي هم باعث شد تا پرسپوليس از دستيابي به پيروزي باز بماند. كادر فني پرسپوليس با همين نفرات هم اگر اندكي هوشيار عمل مي كردند و دير بفكر جبران نمي افتادند مي توانستند پيروز اين ميدان نيز باشند.
باربار تيمي سرعتي بود و به خوبي با حربه سرعت و درخشش جعفر سالمان كه در شوتزني عالي عمل مي كرد، توانست بازي اول را با پيروزي۳۷ بر ۳۴ به پايان ببرد.

وزنه برداري پيشكسوتان جهان
۳ مدال طلا، ۷ نقره و ۲ برنز براي ايران
گروه ورزشي: تيم  وزنه برداري  پيشكسوتان  ايران  در رقابت هاي  جهاني  اين  رشته  كــه  در شهر بادن  اتريش  برگزار شد، در مكان  پنجم  قرار گرفت .
در اين  مسابقات  كه  با شركت  ۵۰۰ وزنه بردار از ۴۳ كشور جهان  برگــزار شد، تيم  ايران  با كسب  ۲۰۵ امتياز در مكان  پنجم  ايستاد.
در اين  پيكارها تيم هاي  آلمان  با ۲۲۱ امتياز، اتريش  با ۲۱۶ امتياز، روسيه  با ۲۰۵ امتياز و آمريكا با ۲۰۵ امتياز عناوين  اول  تا چهارم  را به  خود اختصاص  دادند.
تيم  ايران  در حالي  در مكان  پنجم  جاي  گرفت  كه  از وزنه برداران  زن  بسان ديگر تيم ها استفاده  نكرد. تيم  ايران  در نخستين  حضورش  در رقابت هاي  جهاني  با كسب  ۳مدال  طلا، ۷ نقره  و ۲ برنز در رده  پنجم  ايستاد.

بسكتبال اميدهاي آسيا
عراق هم مغلوب ايران شد
خبرنگار همشهري: تيم بسكتبال اميد ايران در شروع بازي هاي مرحله دوم خود در مسابقات اميدهاي آسيا با نتيجه ۶۷ بر ۵۶ عراق را شكست داد.
عراق برخلاف تصور تا لحظات پاياني پاياپاي ايران امتياز گرفت و درست در دقايق پاياني بازي را واگذار كرد. تيم ايران كه در دور دوم با تيم هاي چين، لبنان و عراق همگروه شده است امروز به مصاف تيم قدرتمند چين مي رود. در بازي ديروز با عراق آزمايش تركيب هاي متفاوت از سوي بوسنياك حكايت از آن داشت كه كادر فني تيم اميد هنوز موفق به شناسايي تركيب اصلي خود نشده و دگرگوني بيش از حد آشفتگي و سراسيمگي بازيكنان ما را در دقايقي از بازي به همراه داشت.
محمدرضا خبازان، امير اميني، مجتبي بردبار، سياوش منوري و جابر روزبهاني تركيب شروع تيم ايران را تشكيل مي دادند. حامد حدادي، علي باهران و اوشين ساهاكيان هم در طول بازي به جمع ساير بازيكنان اضافه مي شدند، تيم ايران با شكست دادن عراق نفس راحتي كشيد، هرچند هنوز لبنان و چين به عنوان دو حريف مطرح ديگر وجود دارند كه تيم ايران براي راهيابي به نيمه نهايي بايد يكي از اين دو تيم را شكست دهد.تيم ايران براي برتري بر چين يكي از چند مدعي اين رقابت ها بايد بهتر از روز بازي عراق ظاهر شود وگرنه چين به اين راحتي و همانند حريفان قبلي قابل عبور نخواهد بود.

پيكان تحت نظر پارك كي ون تمرين كرد
خبرنگار همشهري: تيم واليبال پيكان پس از تغيير و جابجايي در كادر فني اش ديروز نخستين تمرين را زير نظر پارك كي ون سرمربي كره اي خود انجام داد. پارك كي ون براساس صلاحديد اعضاي هيات مديره باشگاه پيكان سمت سرمربيگري اين تيم را پذيرفت و قرار است در اين فصل از ليگ برتر روي نيمكت اين تيم به رقابت با مربيان ايراني بپردازد.
بازيكنان خارجي صنام وارد مي شوند
صنام جدي ترين رقيب پيكان در رقابت هاي ليگ برتر براي جبران مافات فصل نقل و انتقالات به دنبال جذب چند بازيكن خارجي است. به گفته كارخانه، صنام طي امروز و فردا دو بازيكن صاحب نام صربستاني را تست خواهد زد. صنام و پيكان به همراه تيمهاي برق، پگاه و پاس از جمله تيمهاي مطرح اين فصل به شمار مي روند.

نتايج بازي هاي ديروز ليگ آزادگان
گروه ورزشي: تيم پيام ارتباطات خراسان رضوي در چارچوب مسابقات هفته سوم رقابتهاي دسته اول باشگاه هاي كشور «ليگ آزادگان» بر تيم هماي تهران غلبه كرد.در همين چارچوب يك ديدار بين تيم هاي «شهاب زنجان» و «ماشين سازي» تبريز در زنجان پيگيري شد.اين ديدار كه در مجموعه ورزشي كارگران زنجان و در حضور شماري از تماشاچيان و علاقمندان به اين رشته ورزشي انجام شد با نتيجه دو بر دو به تساوي انجاميد.در اهواز نيز دو تيم ديهيم اين شهر و شهيد قندي يزد مقابل هم قرار گرفتند كه در پايان تيم فوتبال شهيد قندي يزد موفق شد حريف خود را با يك گل مغلوب كند.تنها گل تيم فوتبال شهيد قندي يزد را جعفر فولادي در دقيقه ۲۲ به ثمر رساند.در شوشتر نيز تيم كشت و صنعت كارون اين شهر در مقابل تراكتورسازي تبريز به تساوي دو بر دو رسيد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |