سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۶ - Oct 5, 2004
سياسي
Front Page

مقام معظم رهبري:
وزارت اطلاعات كارهاي بزرگي انجام داده است
بايد «ايمان  و عشق  و خدا و ياد محاسبه  الهي » همواره حفظ و تقويت  شود
تا كارايي  اين  مجموعه  بيش  از پيش  افزايش  يابد
002832.jpg
حضرت  آيت ا... خامنه اي  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي در ديدار وزير، معاونان و مديران  وزارت  اطلاعات  ضمن  قدرداني  از تلاشها و مجاهدت  خاموش  مسئولان وكاركنان  اين  وزارتخانه ،تأكيد كردند: وزارت  اطلاعات  در طول  ۲۰ سال  گذشته  وهمچنين  عناصر اصلي اين  وزارتخانه  قبل  از تشكيل  آن و در سالهاي  ابتدايي انقلاب ، كارهاي  بزرگي  انجام  داده اند كه  برخي  از آنها منحصر بفرد است .
ايشان  با تأكيد بر لزوم  قدرشناسي  خدمات  وزارت  اطلاعات ، مهمترين  عامل موفقيت  مسئولان  وكاركنان  اين  وزارتخانه  را ايمان  ديني  آنان  دانستند وخاطرنشان  كردند: بايد »ايمان  و عشق  و خدا و ياد محاسبه  الهي « همواره حفظ و تقويت  شود تا كارايي  اين  مجموعه  بيش  از پيش  افزايش  يابد.
مقام  معظم  رهبري  افزودند: بايد از فرصتهايي  چون  ماههاي  رجب ، شعبان و رمضان  جهت  نزديكتر شدن  به  خدا، كسب  معنويت  و تقويت  ايمان  ديني  استفاده كرد.
دراين  ديدار حجت الاسلام  والمسلمين  علي  يونسي  وزير اطلاعات  با اشاره  به بيستمين  سال  تاسيس  وزارت  اطلاعات  گفت : در اين  ۲۰ سال  برغم  فراز و نشيب هاي مختلف ، در عزم  واراده  سربازان  گمنام  امام  زمان  (عج )، هيچ  خللي  ايجادنشده  و آنان  همچنان  باعشق  به  اسلام  و نظام  اسلامي آماده  جانفشاني  و مجاهدت در راه  انقلاب  و مردم  هستند.

مجيد انصاري جانشين ابطحي مي شود
ايرنا: مجيد انصاري گفت كه در خصوص تصدي پست معاونت پارلماني و حقوقي رياست جمهوري با وي مذاكره شده است.وي گفت: در اين زمينه،تصميم قطعي اتخاذ نشده است.
محمدعلي ابطحي روز يكشنبه در سايت خود نوشته بود كه «امروز احتمالا آخرين روز رفتن من به مجلس براي تعامل دولت و مجلس بود».
عبدا... رمضانزاده سخنگوي دولت روز دوشنبه در گفت وگوي هفتگي خود با خبرنگاران در خصوص طرح بحث استعفاي محمدعلي ابطحي معاون پارلماني رئيس جمهوري گفت: ايشان قبل از آغاز به كار مجلس هفتم استعفاي خود را تقديم رئيس جمهوري كرده است.
وي با اشاره به اين كه استعفاي ابطحي در اعتراض به نحوه شكل گيري مجلس هفتم بوده است، گفت: تاكنون از طرف رئيس جمهوري تصميمي در اين خصوص اتخاذ نشده است.

خرم مشاور رئيس جمهور و صادق بناب سرپرست وزارت راه شد
ايرنا: رئيس جمهور روز گذشته طي حكمي «احمد صادق بناب» را به عنوان سرپرست وزارت راه و ترابري منصوب كرد.در حكم رئيس جمهوري آمده است:
جناب آقاي احمد صادق بناب
با استناد به اصل ۱۳۵ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و به موجب اين حكم جنابعالي را كه مديري متعهد، شايسته و داراي سوابق ارزنده هستيد
به عنوان سرپرست وزارت راه و ترابري برمي گزينم.
اميد است، با اتكال به خداوند متعال و همكاري ساير مديران و كاركنان آن وزارتخانه در انجام وظايف محوله موفق و مويد باشيد.
همچنين خاتمي طي حكم جداگانه اي، احمد خرم وزير سابق راه و ترابري را به عنوان مشاور رئيس جمهوري منصوب كرد. در حكم وي آمده است:
جناب آقاي احمد خرم
با تقدير از زحمات و خدمات ارزنده جنابعالي و گراميداشت تلاش ارجمند و پرثمر شما در دوران همكاري با دولت در مقام وزير راه و ترابري و نظر به شايستگي، تجربه و كارداني شما، از جنابعالي مي خواهم كه به عنوان مشاور رئيس جمهوري مرا تا پايان دوره مسئوليت ياري كنيد.

حسن سبحاني :
مظاهري كانديداي رياست ديوان محاسبات است
فارس: رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: تاكنون ۲۵ نفر براي رياست ديوان محاسبات و دادستان اين ديوان كانديدا شده اند و طهماسب مظاهري هم يكي از اين كانديداها ست.
حسن سبحاني رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس در جلسه مطبوعاتي خود درباره كانديداهاي رياست ديوان محاسبات گفت: تا دو هفته ديگر دو نفر به عنوان رئيس و دادستان ديوان محاسبات معرفي خواهند شد.
نماينده مردم دامغان گفت: تلاش ما بر اين بوده كساني كه اين مسئوليت را به عهده مي گيرند افرادي باشند كه مشهور به طرفداري از جناح هاي سياسي نباشند، تحصيلات بالا در امور مالي و حقوقي داشته باشند، تجربه كاري و شهامت داشته و رازدار باشند و البته كلان نگر و نگرش سيستمي داشته باشند.

سخنگوي دولت: رئيس جمهوري و وزرا استعفا نمي دهند
دولت - خبرنگار همشهري: استيضاح خرم وزير راه و ترابري در مجلس هفتم، خروج وي از دولت و انتصاب به عنوان مشاور رئيس جمهوري، موضع دولت در برابر اقدامات مجلس هفتم ،احتمال تداوم بركناري وزيران خاتمي توسط مجلس هفتم، احتمال استعفاي زودهنگام دولت خاتمي، استعفاي معاون پارلماني رئيس جمهوري و ناگفته هايي كه قرار بود خرم در مجلس بگويد محورهاي اصلي سئوالات خبرنگاران از سخنگوي دولت در جلسه هفتگي روز گذشته وي بود.
عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران در مورد اينكه مجلس هفتم با حذف مواد مورد نظر دولت در لايحه برنامه چهارم، ملزم كردن آن براي مجوزگرفتن از مجلس جهت عقد قراردادهاي خارجي و بركناري وزيران، مدعي تعامل با دولت است آيا دولت نمي خواهد رفتار مناسب اين تعامل را نشان دهد؟ گفت: ما رفتارمان را انفعالي تنظيم نمي كنيم. برنامه اي براي اداره كشور به مردم ايران ارائه كرده سرلوحه اين برنامه ها نيز پرهيز از تنش در جامعه است زيرا تنش مانع توسعه كشور است، لذا ما در مقابل هر تنشي اقدام به گسترده كردن آن نمي كنيم و حتي براي حفظ مصالح جامعه حاضريم از مواضع خود عقب نشيني كنيم تا جامعه آرامش داشته باشد.
رمضان زاده از همه كساني كه خواستار توسعه و رفاه مردم هستند خواست تا كمك كار دولت باشند تا دولت بتواند به ايجاد آرامش در جامعه بپردازد و نه اينكه مانع آرامش شوند.
سخنگوي دولت استيضاح را حق مجلس دانست و گفت: ما نظارت مجلس را سطحي نمي دانيم و براي آن احترام قائليم.
رمضان زاده برخوردهاي اخير مجلس با دولت را تعاملي ندانست بلكه آن را چالشي خواند كه دولت از آن پرهيز دارد.
سخنگوي دولت گفت كه براي ما قابل قبول نيست وزارتخانه اي كه حدود ۶ هزار ميليارد تومان اعتبار هزينه كرده است براي تفاوت قيمت يك دستگاه صوتي تصويري مورد سئوال قرار گيرد.
رمضان زاده استفاده از ابزارهاي نظارتي مجلس جهت تبديل آن به وسيله تهديد را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اينكه با تهديد به تحقيق و تفحص مانع گردش آزاد اطلاعات شويم غيرقابل توجيه است. دوستاني كه دولت را از يك مدير كارآمد و موفق محروم كردند به مصالح كشور بيش از گذشته توجه كنند. اشاره رمضان زاده به تحقيق و تفحص از خبرگزاري جمهوري اسلامي است.
پيداكردن وزير ،كار مشكلي است
سخنگوي دولت در مورد اينكه آيا دولت وزير جديدي را به جاي خرم به مجلس معرفي مي كند يا نه؟ گفت: پيداكردن كسي كه ۸-۷ ماه مسئوليت يك وزارت زير بنايي را برعهده گيرد سخت است.
وي با اشاره به صدور حكم سرپرستي محمد صادق بناب از سوي رئيس جمهوري گفت: خرم به عنوان مشاور رئيس جمهور در امور عمراني پروژه هاي كلان برگزيده شد.
شنود جلسات وزيران
خبرنگار ديگري در مورد پخش يك نوار در مجلس از جلسه خصوصي خرم با معاونانش و يا در جمع وزيران پرسيد و اينكه چه كساني از اين جلسات شنود كرده اند؟ رمضان زاده داشتن اين گونه نوارها و محتواي آن را از نظر دولت بي اهميت خواند و گفت: در دولت كارشناسان نظرات مختلفي دارند و خرم قويترين كارشناس بخش عمران ما بود كه ممكن است نظر بعضي از كارشناسان ديگر را قبول نداشته باشد. براي دولت اين نوارها مهم نيست
ما كنار نخواهيم رفت
از سخنگوي دولت از احتمال استعفاي رئيس جمهوري و وزيران در برابر اقدامات مجلس سئوال شد كه رمضان زاده پاسخ داد: ما برنامه اي به مردم ارائه كرده ايم و تا روزي كه بتوانيم آن را اجرا كنيم مي ايستيم و كنار نخواهيم رفت.
پرونده هسته اي ايران
و مذاكره با آمريكا
سخنگوي دولت در مورد احتمال تغيير سياست هاي ايران و ادامه غني سازي اورانيوم گفت: هنوز تصميمي در مورد تغيير موضع دولت گرفته نشده است و تغيير موضع بستگي به ميزان تعهد طرف مقابل به تعهدات دارد.رمضان زاده از شركت ايران در اجلاس مشترك براي انتخابات عراق خبر داد ولي در مورد شايعات مطرح شده راجع به احتمال مذاكرات آمريكا و ايران در حاشيه اين اجلاس گفت: ايران برنامه اي براي حاشيه اجلاس ندارد.
وي تاكيد كرد كه ايران هيچ اعتمادي به طرف آمريكايي ندارد و حق داشتن فناوري هسته اي را از خود سلب نمي كند.

رئيس قوه قضاييه:
مجازات جرايم رايانه اي متناسب با ماهيت آن باشد
ايرنا - رئيس  قوه  قضاييه  با اشاره  به  لزوم  برخورد با جرايم  رايانه اي  گفت : دربرخورد با جرايم  رايانه اي  مي بايست  حتي الامكان  مجازات هاي  متناسب  با ماهيت كار رايانه اي  اتخاذ شود.
آيت  ا...  سيد محمود هاشمي  شاهرودي  در جلسه  روز گذشته مسئولان  عالي  دستگاه  قضايي  در اين  باره  افزود: بايد در مجازات هاي  مربوط به  جرايم  رايانه اي ، مجازاتهايي  مانند لغو پروانه ، محروميت هاي  اجتماعي ، مجازاتهاي  نقدي  و مجازاتهاي  ديگري  كه امروز در دنيا براي  اين  گونه  جرايم  وجود دارد، در نظر گرفته  شود.
در جلسه  روز گذشته مسئولان  عالي  قضايي  پيش نويس  طرح  مجازات  جرايم  رايانه اي  مورد بررسي  قرار گرفت .
در اين  پيش  نويس ، بيش بيني  شده  است  تا جرايمي كه  در قوانين  موضوعه نيامده  است ، جرم  و قابل  مجازات  تلقي  شود.
براساس  اين  گزارش ، در جلسه  روز گذشته مسئولان  عالي  قضايي ، موضوع  پيش نويس دسترسي  غير مجاز به  داده ها يا سيستم هاي  رايانه اي ، مخابراتي  و تحصيل  غيرمجاز داده هاي  مخابراتي ، شنود يا دريافت  داده ها و جاسوسي  رايانه اي  مورد بحث  و بررسي  قرار گرفت .

ولايتي:
جمهوري اسلامي مدل جديدي از حضور زنان را به دنيا عرضه كرد
002835.jpg
ايلنا: مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل گفت: جهان اسلام بيدار و ارزش اسلامي احياء و فكر انقلاب به خارج از اسلام صادر شده و زنان مسلمان به عنوان پرچمدار احياي ارزش هاي اسلامي در جهان غرب ظهور كرده است.
دكتر علي اكبر ولايتي،  مشاور مقام معظم رهبري در همايش دانشگاه، زن و دفاع مقدس، با تشريح نقش زنان در دفاع مقدس، افزود: به اعتقاد من تقسيم بندي اين نقش كار درستي نيست؛ زيرا اداره دفاع و جبهه دفاعي ما يك اداره مركبي بود كه از خط مقدم تا درون اجتماع ادامه داشت.
وي افزود: اگر همراهي و همگامي بانوان در عرصه جنگ نبود، امكان اينكه يك كشور بتواند فشار عظيمي را تحمل كند، وجود نداشت.
مشاور مقام معظم رهبري ادامه داد: غربي ها همواره بر روي اينكه حقوق زن مسلمان پايمال شده و براي احياي آن بايد روش زندگي غرب را پيش گيرند، تكيه مي كند در صورتي كه همين كشورها وقتي سيدجمال الدين بحث آزادي عقيده و نشر عقيده را مطرح مي كند و روزنامه عروه الوثقي را راه اندازي مي كند و در آن از احياي اسلام، مقابله با استبداد و مقابله با استعمار سخن به ميان مي آورد، جلوي آن را گرفته و وي را تبعيد مي كنند.
وي، در ادامه با اشاره به اينكه ما قبول مي كنيم كه در جهان اسلام به علت انحرافات، مسلمانان از مسير اصلي اسلام دور شده اند و حقوق زن و مرد هر دو پايمال شده است؛ اما اين ربطي به اسلام ندارد، افزود: در جامعه عقب افتاده و سطح پايين به لحاظ فكري هم حقوق زن زير پا گذارده مي شود و هم حقوق مردان.
ولايتي، با اشاره به اينكه امروزه رسوايي غرب بر همگان معلوم شده است، خاطرنشان كرد: همان گونه كه جمهوري اسلامي مدل جديدي به دنيا عرضه كرد، حضور خانم ها نيز بايد شكل خاص و زمان خود باشد.
مشاور مقام معظم رهبري، در پايان با بيان اين مطلب كه امروزه نماد مقاومت زن مسلمان در برابر تهاجم فرهنگي غرب حجاب اسلامي است، تصريح كرد: پوشش زنان و حجاب آنان به عنوان الگوي زن مسلمان نويد يك وضعيت و افق روشن را مي دهد.

معاون وزارت اطلاعات:
پيش نويس دكترين امنيت ملي كشور تدوين شده است
معاون  طرح  و بررسي هاي  استراتژيك  وزارت  اطلاعات  گفت : پيش  نويس  دكترين امنيت  ملي  كشور تدوين  شده  و براي  بررسي  و تصويب  به  شورايعالي  امنيت  ملي ارسال  شده  است .
فلاح  در جمع  مديران  دستگاههاي  اجرايي  استان  فارس افزود: دكترين امنيت  ملي  چراغي  فرا روي  مسئولان  امنيتي  براي  دستيابي  به  امنيت  مطلوب  و پايدار در كشور است  و از راهبردهاي  سليقه اي  در تأمين  امنيت  جلوگيري  مي كند. وي  با بيان  اين كه  تدوين  دكترين  امنيت  ملي  در كشور يكي  از دستاوردهاي مهم  دوره  اصلاحات  و بازنگري  در دستگاه  اطلاعاتي  كشور است  گفت : مفاهيمي  ازجمله  استراتژي  دفاعي ، بازدارندگي  امنيتي ، امنيت  اجتماعي ، امنيت  منطقه اي  و سازكارهاي  جديد امنيتي  در دكترين  امنيت  ملي  بيان  گرديده  و براي  آن راهبرد تعيين  شده  است .
معاون  وزير اطلاعات  بروز برخي  چالش  ها را به  دليل  فقدان  دكترين  امنيت  ملي  دانست  و گفت : با اجرايي  شدن  استراتژي  دكترين  امنيت  ملي ، دستگاه  امنيتي  و ساير دستگاه هاي  مسئول  در حوزه  وظايف  خود براي  دستيابي  به  امينت  پايدار تلاش  مي كنند. وي  اضافه  كرد: تفكيك  فعاليت هاي  قانوني  از فعاليت هاي  مصلحت  جويانه ، درنظر گرفتن  محاسبات  امنيتي  در تصميم  گيري هاي  كلان  كشور، توسعه  امنيت  با گسترش  دانايي  و تأكيد بر اين  مقوله  كه  دانستن  حق  همگان  است  از ديگر محورهاي  دكترين  امنيت  ملي  كشور است .

يادداشت
نياز اساسي
م - باقري
۱ - قيام جنگل با همه پيشرفت و سازندگي كه داشت مي رفت اندك اندك تمامي شمال ايران را فراگيرد عظمت اين نهضت تا آنجا بود كه رضاشاه ناچار به پيشنهاد مذاكره با جنگلي ها شد و اين مذاكرات چند دوره هم انجام گرديد.
با اين حال قيام به شكست انجاميد. سئوالي كه مطرح است اين است كه آيا حملات رضاشاه كه تحت حمايت انگليس انجام مي گرفت عامل اين شكست بود يا عوامل ديگري هم وجود داشت؟
اگر نگاهي تحليلي به قيام داشته باشيم اين شكست مقدماتي داشت كه مهمترين آنها اختلاف سليقه، تك روي، گرايش هاي چپ و راست، خودمحوري و هواپرستي بود.
حاج احمد كسمايي كه از سران جنگل و از نيروهاي متهور و نيرومند بود تحت تاثير تلقينات برخي از دلالان حكومت ايران و استعمار انگليس نغمه مخالفت با ميرزا را ساز كرد و به هوس رياست و حكومت در دام تفكر انگليس گرفتار شد و كارش به جايي رسيد كه رهبر جنگل را ترور كرد.
اگر بخواهيم به عنوان عبرت تاريخي به ريشه يابي شكست ها و ناكامي ها بپردازيم اكثر آنها در اين مقدمات يعني افتراق، تك روي، خودمحوري مشترك هستند. از طرفي اگر هم به ريشه يابي موفقيت ها و كاميابي ها بپردازيم وحدت، همدلي و برنامه مشترك مقدمات مهمي بوده كه بستر پيروزي را فراهم نموده است و مردم بر اين اساس براي رسيدن به ثبات و آرامش به سمت گروهي كشيده شده اند كه زباني صاف، زلال و بي ريا را برگزيده و افكار و اعمالشان را متحد و مرتبط به هم تشخيص داده اند.
۲ - همانطور كه وحدت و برنامه مشترك عامل مهم پيروزي است، ضرورت اوليه استحكام زيربناي جامعه هم مي باشد و نبايد اجازه داد اين مهم فداي برخي راه حل هايي گردد كه مرده به دنيا مي آيند. بايد «جغرافياي حرف» را بفهميم كه «چگونه» و «كجا» به كار گرفته شود.
متاسفانه عده اي ناخواسته وحدت به دست آمده را عضه عضه مي كنند و روشن است وحدت منقطع الاعضا و مسلوب العمامه و الردا نمي تواند تداوم پيروزي را تضمين كند.
اگر اين اصل كلي را قبول داشته باشيم كه «هرچه نظام بر آن متوقف و نيازمند به آن است واجب مي باشد» قطعا وحدت روشن تر ادراك مي گردد.
شكي نيست در هواي مساعدي كه با وحدت و عدم تشتت به دست مي آيد مي توان اتومبيلي را از گردنه اي بياباني با اندك تغيير درجهت و شتاب و بدون دقت ويژه اي گذراند اما وقتي هوا نامساعد و ترافيك زياد و سنگين است تمركز حواس بيشتري لازم است و جهت سرعت را به دفعات بيشتر بايد تغيير داد.
۳ - انتخابات دوره نهم رياست جمهوري ميدان آزمايش مهمي است مبادا با خودمحوري و فراهم آوردن زمينه تشتت و افتراق اين فرصت مهم رابسوزانيم.
قطعا گروه ها ممكن است بر روي افراد گوناگوني نظر داشته باشند اما افتراق آنها عدم اقبال مردم را درپي خواهد داشت و اجماع بريك كانديدا به طور حتم تداوم آرامش و اقبال مردمي را تضمين مي نمايد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |