سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۶ - Oct 5, 2004
خصال زشت
كان فيما اوصي به رسول ا… عليا (ع) :يا علي انهاك عن ثلاث خصال عظام الحسد و الحرص و الكذب
(خصال، باب الثلاثه، ح ۱۲۱)
در قسمتي از مجموعه وصايايي كه نبي اكرم به علي(ع) فرمودند اين چنين آمده كه پيامبر فرمود: يا علي تو را از سه خصلت منفي بزرگ منع مي كنم و با دقت معلوم مي شود كه بخش مهمي از ناهنجاري هاي بين مردم، ناشي از همين سه خصلت است.
۱- حسد: اين خصلت موجب مي شود كه روابط عاطفي انسان با خويشاوندان يا دوستان و خلاصه هر فردي كه نسبت به او حسد مي ورزد، رابطه ناسالمي باشد و در نتيجه محبت ها و صميميت ها و همكاري ها بين افراد از بين برود. حاسد هميشه از محسود بدگويي مي كند و در كار او كارشكني مي نمايد و لذا روابط اجتماعي مطلوب كه در يك جامعه سالم مورد نظر است بهم مي خورد.
۲- حرص: اين صفت موجب مي شود كه انسان مادياتي را در زندگي هدف قرار دهد و در راه رسيدن به آن از عمل خلاف دريغ نكند در نتيجه چه بسا آبروهايي بر باد رود و فضيلت هايي نابود و حق هايي پايمال شود مانند طفلي كه وقتي چيز جذابي را مي بيند به سمت آن مي رود و ديگر ملاحظه نمي كند كه در راه او ليوان آبي ريخته شود يا ظرف غذايي واژگون گردد.
۳- دروغ: دروغ گويي يا دروغ رفتاري نقطه مقابل صدق است كه در قرآن روي آن تاكيد شده و دروغ سبب مي شود كه حقايقي كه يك انسان يا جامعه بايد براساس آن حركت كند، وارونه جلوه گر شود.
امروز با حافظ
گر توبيداد كني شرط مروت نبود
خستگان را چو طلب باشد وقوت نبود
آنچه در مذهب ارباب طريقت نبود
ما جفا از تو نديديم و تو خود نپسندي
بهمن قبادي در جشنواره اصفهان:
سينماي ايران بايد از يكنواختي و تكرار رها شود
«بهمن  قبادي» كارگردان  سينما، رهايي  سينماي  ايران  از يكنواختي  و تكرار را ضروري  دانست  و گفت  كه  ادامه  حيات  سينما به  نوآوري  و تزريق  نيروهاي  خلاق بستگي  دارد.
وي  در نشست  نقد وبررسي  فيلم  «لاك  پشت ها هم  پرواز مي كنند» در جشنواره فيلم  كودك  اصفهان  افزود: بايد به  وجوه  صنعتي  پديده  سينما در كشور توجه  شود و شرايط اكران  وسيع  و همه جانبه  آثار فراهم  شود.
وي  ارتقاي  كيفي  آثار سينمايي  و توجه  به  مخاطبان  فهيم  را لازمه  تثبيت صنعت  سينما در كشور دانست  و افزود: بهينه سازي  وضعيت  اكران  آثار سينمايي منطبق  با استانداردهاي  روز سينماي  جهان  نياز اساسي  صنعت  سينماي  كشور است .اين  كارگردان  توجه  به  معيارهاي  حرفه اي ، فني  و ارتقاي  كيفي  و بصري  آثارسينمايي  را لازمه  كار فيلم سازي  برشمرد.وي  به  فيلم  «لاك  پشت ها هم  پرواز مي كنند» اشاره  كرد و افزود: در اين فيلم  سعي  كردم  تصويري  انساني  از كودكان  عراقي  را در قالب  اثري  ضد جنگ ارائه  دهم .فيلم  لاك  پشت ها هم  پرواز مي كنند با مضموني  انساني  زندگي  كودكان  عراقي در زمان  حمله  آمريكا به  عراق  رابه  تصوير مي كشد.قبادي  گفت : در اين  فيلم  با تلفيق  طنز و تراژدي  سعي  شده  تا با مخاطبان تعامل  و همدلي  برقرار شود.اين  سينماگر تصريح  كرد: وجود جنگ  و خشونت  در منطقه  خاورميانه  انكارناپذير است  وآثاري  مثل  لاك  پشتها هم  پرواز مي كنند تبعات  اين  خشونت  رانشان مي دهد.وي  ادامه  داد: سياست هاي  آمريكا در جنگ  عليه  عراق  مبهم  و متناقض  است  وسينما منعكس كننده  اين  گونه  رفتارها در فضايي  مملو از خشونت  است .
به  گفته  قبادي ، باورپذيري  وقايع  داستان  يكي  از مولفه هايي  است  كه  وي  درهنگام  توليد فيلم  لاك  پشت  هاهم  پرواز مي كنند به  آن توجه  كرده  است .

كودكان بم در تالار وحدت
002748.jpg
بيش از ۲۰ تن از كودكان بم يكشنبه شب و در چهارمين روز از جشن خانه موسيقي در تالار وحدت حاضر شدند و به اجراي برنامه پرداختند.به گزارش همشهري، اين برنامه ابتكاري، به كوشش سودابه سالم موسيقي پژوه حوزه كودكان صورت گرفت كه از اوايل سال جاري به بم سفر كرد و براي روحيه بخشي به مردم مصيبت زده بم در يك كانكس به آموزش و تمرين موسيقي با كودكان و نوجوانان پرداخت.اين برنامه كه در شب موسيقي كودك جشن خانه موسيقي به صحنه رفت واكنشهاي تأثربرانگيزي را در ميان حاضران برانگيخت.برخي از هنرمندان و شهرونداني كه براي ديدن اين برنامه به تالار وحدت آمده بودند، ضمن تقدير از اين حركت انساندوستانه، خواستار حمايت از اين گروه موسيقي شدند.همين گزارش حاكيست كه به رغم آن كه اكثر اعضاي اين گروه، پيش از اين با ساز يا موسيقي خاصي آشنا نبودند اما علاقه مندي و پشتكار آنها، به همراه تمرينات مداوم و اصولي شان سبب شد تا با كيفيت خوبي به اجراي برنامه بپردازند.پس از اجراي برنامه كودكان بم، گروه پارس به سرپرستي ناصرنظر به اجراي برنامه پرداخت. جشن خانه موسيقي، امشب و با اجراهايي ويژه به پايان مي رسد.

پاسخ به پرسش پزشكي
تست «ترد ميل»
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي در زمينه تست «ترد ميل» گفته است: اين تست، راه قديمي تر و ارزانتر يافتن دشواري هاي احتمالي قلب يك فرد است. هر سه دقيقه يك بار، فرد تحت آزمايش كه روي «ترد ميل» حركت مي كند و بدن او به دستگاه ثبت علائم قلب متصل است بايد بر حركت خود بيافزايد و سپس واكنش او و علائم ثبت شده مطالعه شود. ثبت علائم، وضعيت قلب در زمان استراحت و نيز در مرحله تحت فشار كار را نشان مي دهد و متخصص مربوط از اين طريق به مشكلات قلب پي مي برد. از عمر اين تست كه هنوز مورد استفاده است ۴۱ سال مي گذرد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
كمبود مترجم در سازمان هاي اطلاعاتي ـ امنيتي آمريكا
در پي انتقادي كه در مناظره نامزدهاي انتخاباتي آمريكا از عقب افتادن ترجمه مكالمات تلفني و مدارك به دست آمده از افراد به عمل آمده بود، روزنامه هاي اين كشور به انتشار جزئيات قضيه پرداخته و نوشته اند كه اين عقب افتادگي در برخي موارد تا سه سال است و نزديك به ۱۲۰ هزار ساعت مكالمه افراد مورد سوء ظن بايد ترجمه شود و اين تأخير به تأييد بازرس كل دادستاني آمريكا هم رسيده است. در پي رويداد ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ صدها هزار مكالمه تلفني، اي -  ميل، پيام هاي ديگر و اسناد مربوط به افراد مورد سوءظن توسط دستگاه هاي اطلاعاتي ـ امنيتي آمريكا جمع آوري شده است و با اين كه از محل بودجه اضافي يك هزار و ۲۱۴ مترجم تازه استخدام شده، اين عقب افتادگي چشمگير حاصل شده است. طبق گزارش روزنامه ها، مشكل ديگر در عدم دقت ترجمه ها است زيرا در پي رويداد ۱۱ سپتامبر، اف.بي.اي و سازمان هاي ديگر با عجله و از طريق درج آگهي در روزنامه ها و بدون امتحان تسلط متقاضيان بر زبان مربوط و زبان انگليسي به استخدام مترجم اقدام كردند كه بعداً ثابت شد بسياري از آنان مهارت كافي ندارند و با تكنيك ترجمه آشنا نيستند و باعث گمراهي مأموران و اتلاف وقت آنان مي شوند. دليل عدم دقت در انتخاب مترجم، كمي متقاضي و نبودن وقت بيان شده است و اين كمبود همچنان ادامه دارد. به نوشته مطبوعات، برخي مأموران گفته اند اين سئوال براي ما پيش آمده است كه چرا با تحمل اين همه زحمت، به جمع آوري مدارك و ضبط مكالمات بپردازيم و ترجمه نشوند و بعضي از آنها در كامپيوترها پاك شوند. سي.بي.اس با يك بانوي ناظر بر ترجمه هاي تركي مصاحبه كرده بود كه گفته بود پس از اين كه گزارش كردم كه بعضي از ترجمه ها نادرست است، مرا از كار معلق كردند. در آمريكا حتي زباله هاي برخي افراد مظنون جهت به دست آوردن سند و اطلاعات، بازرسي مي شود.
وبلاگ هاي نظاميان آمريكايي و مسئله تازه خواندن خبر در اينترنت
«وبلاگ »هاي نظاميان آمريكايي در عراق اين روزها براي روزنامه هاي محلي آن كشور منبع خبر شده اند. اين نظاميان در وبلاگ هاي خود جزئيات مشاهدات روزانه خود را درج مي كنند و برخي از آنان پس از بازگشت به وطن براي گذراندن مرخصي، به نوشتن خاطرات خود در وبلاگ هاي شخصي مي پردازند. البته همه مطالب اين وبلاگ ها جنبه انتقادي ندارد. گفته شده است كه شايد بسياري از ششصد نظامي ذخيره كه در ماه ژوئيه براي سپتامبر به خدمت احضار و خود را معرفي نكرده اند به علت مرور همين وبلاگ ها بوده است. طبق يك بررسي تازه، جستجوگران اينترنت به جاي روزنامه ها و شبكه هاي تلويزيوني، اخيراً براي يافتن خبر و نظر به جستجو در وبلاگ ها مي پردازند و اين كار از زماني شدت يافته است كه روزنامه ها و شبكه هاي تلويزيوني به جاي همه اخبار خود، فقط دست چيني از آنها را كه بي خاصيت و يا تبليغي و يا به اشاره مقامات هستند در سايت هاي خود قرار مي دهند و از قرار دادن اخبار اختصاصي خودداري مي كنند. گفته شده است كه اگر يأس از يافتن همه خبرها در سايت هاي اينترنتي ادامه يابد، مشتريان خبر در شبكه ها رو به كاهش خواهد گذارد. در آغاز كار، روزنامه ها همه مطالب خود را در اينترنت قرار مي دادند و پيش بيني شده است كه ممكن است بار ديگر ديدن كامل يك روزنامه در اينترنت پولي شود.
سه انتخابات
ديروز نتيجه قطعي سه انتخابات روشن شد. در انتخابات اسلوني، ناسيوناليست ها پيروز شدند، در انتخابات محلي برزيل چپ ها (حزب زحمتكشان لولا دا سيلوا) برنده شد و در شهر سائو پائولو هم كه آراء كمتري آورد حزب چپگراي سوسيال دمكرات برتري داشت. در اندونزي ژنرال چهار ستاره «سوسيلو بامبانگ يودهويونو» رسماً برنده اعلام شد. وي ۶۰ ‎/ ۶۲ درصد آراء را به دست آورده است. مفسران نوشته اند نتيجه اين سه انتخابات نشان مي دهد كه در برزيل، مردم همچنان در جستجوي عدالت اجتماعي هستند، در اندونزي خواهان بهبود اقتصاد و قطع فساد اداري و در اسلوني نگران تماميت كشور و حاكميت ملي و پس گرفتن اراضي از دست رفته اند.

نگارستان
لازلو موهوي ناگ
002745.jpg
تركيب بندي شماره ۳
موزه برلين
لازلو موهوي ناگ كه به مهندس نور مشهور بود، در سراسر زندگيش به فعاليت در چندين زمينه هنري و رسانه اي، به تفسير «موضوع، فضا و زمان» مبادرت كرد. او نور را به عنوان اساس عنصر زيستي در نظر گرفت. در تلفيق نور و فضا توسط او، نور به طور همزمان مركز خلق عنصر و موضوع به شمار مي رفت. همچنين نور در نقاشي هاي موهوي ناگ، همان اثر شفاف رنگهاست كه از ميان آنها نفوذ مي كند و مي درخشد.در واقع در كارهاي اين هنرمند، خلق جديدي از رنگها را مشاهده مي كنيم كه در جاهايي كه داراي اختلافاتي جزئي اند، بر روي يكديگر قرار مي گيرند.موهوي ناگ در اين شيوه فرم هاي مسطح هندسي و كنتراستهاي اصلي رنگ را كه در آثار موندريان وجود داشت، توسط عنصر جلوه هاي ويژه به شكلي بسط يافته ارائه كرده است. تقاطع هاي واضح عناصر هندسي در اين نقاشي و رهايي فرم هاي دوبعدي كه در يك فضاي رنگي پس و پيش شده اند، به خوبي نمايش داده مي شوند.

داوران انجمن منتقدان در جشنواره اصفهان
انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران داوران خود را در جشنواره فيلم اصفهان معرفي كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمد تقي فهيم، علي شيدفر و كامران ملكي داوران انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي در نوزدهمين جشنواره كودكان و نوجوانان اصفهان هستند كه در بخش مسابقه به داوري فيلمهاي شركت كننده مي پردازند.

نمايشگاه كاريكاتور
نمايشگاهي از آثار سهيل دانش اشراقي در خانه كاريكاتور ايران وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري برپا شده است.
اين نمايشگاه همه روزه از ساعت ۹ صبح الي ۱۸ در معرض ديد علاقه مندان مي باشد.

بازگشت «ماهي نارنجي» به ايران
آويز «ماهي نارنجي» اثري از الكساندر كالدر، مجسمه ساز بنام آمريكايي كه براي مرمت و نمايش در نمايشگاه «خوان ميرو، الكساندر كالدر» به سوئيس رفته بود، پس از پنج ماه به ايران بازگشت.
اين اثر از مجموعه گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران توسط بنياد بيلر و تحت نظر مستقيم بنياد كالدر مرمت و پس از آن در نمايشگاه «خوان ميرو، الكساندر كالدر» همراه آثار ديگر اين دو هنرمند كه از موسسات هنري و موزه هاي معتبر جهان گردآوري شده بود، به تماشا گذاشته شد.

برگي از تاريخ
پيروزي نظامي بزرگ انوشيروان بر روم و پس گرفتن سوريه
پنجم اكتبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۵۱۷ سلطان سليم امپراتور عثماني پس از تكميل تصرف مصر، در قاهره اعلام كرد كه از آن پس عثماني آقاي همه مصر است. در سال ۱۷۱۳ «ديدرو» فيلسوف، نويسنده و روشنفكر فرانسوي و ناشر دايره المعارف به دنيا آمد. در سال ۱۸۶۴ يك توفان دريايي شهر كلكته هند را ويران ساخت و ۶۰ هزار تن تلفات داشت. در سال ۱۸۸۷ «رنه كاسين» حقوقدان فرانسوي و مبارز تأمين حقوق بشر و نويسنده اصلي «اعلاميه جهاني حقوق بشر» به دنيا آمد و بيستم فوريه ۱۹۷۶ درگذشت. وي كه سال ها رئيس دادگاه اروپايي حقوق بشر بود و در سال ۱۹۶۸ برنده جايزه صلح نوبل شده بود، عقيده داشت كه مشكل بزرگ بشر از پيدايش تاريخ در چهار هزار سال پيش از ميلاد تاكنون نقض حقوق مسلم و طبيعي او بوده و تا اين مسئله حل نشود، نيكبختي به دست نخواهد آمد و جنگ و جدال و قتل و جنايت به پايان نخواهد رسيد. در سال ،۱۹۳۷ جامعه ملل اعلام كرد كه قانون شكني و بي اعتنايي به اصول و ارزش ها در جهان به صورت يك بيماري همه گير درآمده است و تمدن بشري را تهديد مي كند.
اينك برگ امروز:
پنجم اكتبر در سال ۵۷۹ ميلادي، ارتش ايران مركب از ۴۰ هزار سوار و يكصد هزار پياده، سوريه را از دست رومي ها خارج كرد و نزديك به ۲۰ هزار نظامي رومي را به اسارت گرفت. پس از اين پيروزي، طولي نكشيد كه خسرو انوشيروان، شاه وقت ايران، پس از ۴۸ سال سلطنت درگذشت. وي نقشه اخراج رومي ها از سوريه را شخصاً كشيده بود. در دوران حكومت خسرو انوشيروان مرزهاي ايران تقريباً به حدود مرزهاي ايران دوران هخامنشيان رسيد. وي هون ها را از منطقه اي كه امروز تاجيكستان ناميده مي شود اخراج كرد، حكومت روم شرقي را خراجگذار ايران ساخت، امتيازهاي طبقاتي را كاهش داد، نظام قضايي را اصلاح، كدخدايان و دهداران را انتخابي و بيگاري ارباب ملك از رعيت را لغو كرد. به دستور او مدارس فراوان تأسيس شد. وي تأليف و ترجمه كتاب از هندي و يوناني به پارسي را تشويق كرده و براي اين منظور يك سازمان دولتي ويژه تأليف و ترجمه به وجود آورده بود كه ترجمه كليله و دمنه از هندي يكي از كارهاي اين سازمان بوده است. خسرو انوشيروان عمارات تازه در كاخ تيسفون [طاق كسري] ساخت و در شهرها دفاتر ويژه داير كرد كه درد دل مردم را به وي اطلاع دهند. خود او هر چند روز يك بار ديدار عمومي (اصطلاحاً بار عام) داشت و در اين ديدار شخصاً شكايات مردم را دريافت و به خواست هايشان رسيدگي مي كرد. گهگاه كه مردم براي اعلام شكايات و درخواست هاي خود در برابر كاخ تيسفون اجتماع مي كردند، شخصاً در بالكن كاخ حضور مي يافت و اظهارات آنان را مي شنيد و به همين سبب مورخان قرون وسطا (قرن ها پس از وي) با بررسي كارهاي خسرو انوشيروان به نام او صفت «دادگر» اضافه كردند كه ابدي شده است. در زمينه نظامي، به نوشته مورخان روم شرقي، خسرو انوشيروان بازگشت و فرار سرباز ايراني در جنگ هاي دفاعي (نه تعرضي) را اكيداً ممنوع و براي آن مجازات سخت در نظر گرفته بود و چنين سربازي پيش از مجازات، از موهبت ايراني بودن خلع مي شد، زيرا سرباز ايراني نبايد در جنگ هاي دفاعي به دشمني كه چشم طمع به وطن او داشت، پشت كند. به نوشته اين مورخان، سربازان ايران هر روز دوبار در جمع خود (به اصطلاح امروز صبحگاه و شامگاه) به صداي بلند مي گفتند: ايستادگي يا مرگ.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
عشق
... مي خواست سايبان و تكيه گاه زندگي او با شد. اما آن قدر خودش را پايين آورد و او را بالا برد كه ديگر فاصله ها فرصتي ندادند تا هر يك، ديگري را ببيند! حيف دير دانست كه عشق، خواري نيست.
فرامرز نايبي

گشتي در دنياي خبرها
پستچي خسته
نيوكاسل: يك پستچي در شهر نيوكاسل كه به دليل جستجوي آدرس هاي مختلف خسته و فرسوده شده بود از يك رهگذر خواست تا يكي از نامه هايش را به مقصد برساند.اين پستچي كه اهل كشور نيجريه بود، به مدت سه ساعت در جستجوي آدرس آخرين نامه باقي مانده در كيف خود مي گشت اما در نهايت نتوانست آن را پيدا كند.به همين دليل از يك رهگذر خواهش كرد تا پس از پيداكردن آدرس مقصد، نامه را به دست صاحبش برساند. از قضا رهگذر مهربان نيز اين خواسته پستچي خسته را اجابت كرد.
۲ تن خاك روي قبر
ليدز: يك مرد در انگليس ديروز هنگام مراجعه به قبرستان شوكه شد. همسر وي دو ماه پيش بر اثر ابتلا به سرطان از دنيا رفت و جسدش را در قبرستان دفن كردند. ديروز كه اين مرد با يك دسته گل بر سر مزار همسرش حاضر شده بود با صحنه عجيبي مواجه گرديد. كارگران شهرداري بيش از ۲ تن خاك روي قبر مورد نظر خالي كرده بودند. به همين دليل مرد خشمگين به شهرداري شكايت كرد و شهردار نيز رسما از مرد شاكي عذرخواهي كرد. كارگران به اشتباه در حين انجام عمليات عمراني، ۲ تن خاك را روي قبر متوفي ريخته بودند.
مضرات سايت هاي پزشكي
منچستر: بسياري از كاربران اينترنت در هنگام بيماري به سايت هاي پزشكي مراجعه كرده و با عمل به توصيه هاي اين سايت ها به درمان خود مي پردازند.دانشمندان نگران سلامتي اين قبيل كاربران هستند. آنها معتقدند كه در بسياري از موارد عمل به توصيه هاي اين سايت ها نه تنها باعث بهبود بيمار نمي گردد بلكه سلامتي وي را به خطر مي اندازد. توصيه مي شود كه مردم پيش  از عمل به توصيه هاي پزشكي سايت ها، موضوع را با پزشك خود درميان بگذارند.
ماهي، باهوش تر از سگ
لندن: دانشمندان پس از تحقيقات متعدد به اين نتيجه رسيده اند كه ماهي ها بسيار باهوش تر از سگ ها هستند و سرعت فراگيري آنها بسيار بيشتر است. پيش از اين مردم تصور مي كردند كه ماهي ها به دليل مغز كوچك خود تنها براي چند لحظه قادر به حفظ كردن اطلاعات هستند اما هم اكنون مشخص شده كه اين موجودات قادرند چندين ماه اطلاعات را در مغزشان ذخيره كنند به گونه اي كه ماهي هاي آكواريومي حتي صاحبان خود را مي شناسند.
گروگانگيري در مهد كودك
مانيل: ناظم مدرسه اي كه چند روز پيش از محل كار خود اخراج شده بود، به گروگانگيري در مهد كودك وابسته به مدرسه پرداخت.اين مرد كه از اخراج خود بسيار خشمگين بود با تهيه اسلحه به درون مهد كودك رفت و مربيان، والدين و كودكان را به گروگان گرفت. البته وي پس از يك ساعت مذاكره با پليس، خود را تسليم كرد.
درمان بيماري با چربي
لس آنجلس: در آينده اي نزديك، پزشكان قادر خواهند بود بيماريهاي افراد را با چربي بدنشان درمان كنند. درون چربي بدن انسان سلولهاي بنيادي وجود دارد كه با بهره گرفتن از آنها مي توان به درمان بيماران پرداخت.دانشمندان همچنين مي گويند افراد چاق كه ليپوساكشن (خارج كردن چربي از بدن) انجام مي دهند، مي توانند چربي هاي خارج شده را در مكاني مشخص و مطمئن ذخيره كنند تا در آينده براي درمان احتمالي آنان به كار گرفته شود.
تنبيه بدني كودكان
لندن: نتايج يك نظرسنجي توسط شبكه تلويزيوني ITV1 انگليس نشان مي دهد ۷۵درصد والدين اين كشور، حداقل يك بار فرزندان خود را تنبيه بدني كرده اند.اما جالب اينكه ۵۱درصد والدين پس از كتك زدن فرزندان خود ابراز پشيماني مي كنند. در پي انتشار نتايج اين نظرسنجي، انجمن هاي حمايت از كودكان خواستار ممنوع شدن تنبيه بدني كودكان در انگليس شده اند.
زندانيان بيمار در روسيه
مسكو: دوسوم زندانيان كشور روسيه از بيماريهاي روحي و فيزيكي رنج مي برند.براساس آمار منتشرشده، ۱۲۰ هزار زنداني، از بيماريهاي رواني، ۳۵ هزار نفر از بيماري ايدز و ۸۵هزار نفر از بيماري سل رنج مي برند. همچنين ۵۵هزار تن از زندانيان الكلي و ۸۶هزار نفر معتاد هستند. به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر در روسيه ۶۲۸ زنداني وجود دارد در حالي كه اين رقم در آمريكا ۶۸۶ نفر است. دولت روسيه براي بهبود كيفيت زندان ها از بانك جهاني وام دريافت كرده است. اين كشور همچنين قصد دارد براي مجرمان، مجازات جايگزين در نظر بگيرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۵۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳ دقيقه

گل و گياه
داوودي
002742.jpg
نام علمي: Chrysanthemum Talbot Jo
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي به بلندي ۳/۱ متر و گستردگي ۷۵ سانتي متر است داراي برگهاي منقسم و كركدار بوده و گلهاي كم پر و صورتي رنگ آن اوايل پاييز ظاهر مي شوند.جهت كاشت در باغچه مناسب است.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است. جهت گلدهي بيشتر، شاخه ها را از ده سانتي متري سطح خاك در فصل رشد دو بار قطع كنيد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در پاييز يا اوايل بهار و تهيه قلمه در اوايل يا اواسط زمستان امكان پذير است.
«سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران»
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |