يكشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۱ - Oct 10, 2004
ظرفيت داشتن
و من حكم ابي عبدا... عليه السلام
لايصلح من لايعقل و لايعقل من لايعلم و سوف ينجب من يفهم و يظفرمن يحلم
تحف العقول - ص ۳۵۶
امام جعفرصادق(ع) فرمودند:
شرط دست يابي به صلاح و خير، انديشيدن است و شرط درست انديشيدن و تفكر صحيح، دانش مي باشد و بدون علم و دانش، انديشه ميدان و مجالي پيدا نمي كند و آنكس كه داراي فهم و درك است از پوسته و ظاهر مسائل عبور كرده و به باطن و حقايق آنها مي رسد و آن كس كه صاحب بردباري و حلم مي باشد پيروز است.
(بايد دانست كه حلم فقط به معناي فروبردن خشم و غيظ نيست بلكه معناي وسيع و گسترده تري دارد. حلم يعني اينكه انسان داراي ظرفيت باشد و در برخورد با مقام يا ثروت و يا مدح و تعريف ديگران خود را نبازد، همان كه در تعبيرات عاميانه فارسي از آن به كلمه «جنبه» تعبير مي شود. )
امروز با حافظ
حق نگه دار كه من مي روم الله معك
اي دل ريش مرا با لب تو حق نمك
ذكر خير تو بود حاصل تسبيح ملك
تويي آن گوهر پاكيزه كه در عالم قدس
برگي از تاريخ
شوستر خطاب به مقامات تهران:
تا مسئله ماليات در ايران حل نشود،
هيچ مشكلي از ميان نخواهد رفت
دهم اكتبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۲۹۰ هجري خورشيدي به دولت تهران اطلاع رسيد كه در اجراي معاهده اوت ۱۹۰۷ انگلستان و روسيه مبني بر تقسيم ايران، اصطلاحاً به دو منطقه نفوذ، دولت انگلستان در بوشهر نيروي نظامي مستقر خواهد كرد و اين نيرو بنادر هند را با كشتي ترك كرده و عازم ايران است كه از سوي دولت وقت تهران واكنشي كه در «تاريخ» منعكس شود مشاهده نشد و واحدهاي انگليسي ۱۲ روز بعد بوشهر و سپس آبادان را اشغال نظامي كردند و انگليسي ها در منطقه تحت نفوذ سپاه «اس.پي.آر.» تأسيس كردند. در سال ۱۹۵۴ همزمان با پايين كشيده شدن پرچم فرانسه پس از ۷۰ سال از فراز شهر هانوي، «هوشي مين» رهبر جبهه واحد استقلال طلبان مركب از ملي گرايان و كمونيست هاي ويتنام بدون كوچكترين تشريفات و اين كه اجازه دهد از او استقبال شود وارد اين شهر شد و در نطقي از مردم خواست كه ضمن ادامه مبارزه، سازندگي را هم فراموش نكنند و اضافه كرد: تنها توليدات ويتنام است كه مي تواند پشتوانه مبارزات باشد. وي گفت كه دولت هاي بزرگ به منظور حفظ برتري خود نمي خواهند كشورهاي ديگر از نظر اقتصاد داخلي خودكفا و نيز داراي اسلحه و آموزش نظامي پيشرفته باشند و ويتنامي ها بايد اين دو نكته را از نظر دور ندارند. كشور خودكفا در امور اقتصادي و دفاع ملي براي خود يك قدرت است و كسي درصدد در آويختن با يك قدرت برنمي آيد.
اينك برگ امروز: دهم اكتبر ۱۹۱۱ «مورگان شوستر» آمريكايي كه خزانه دار كل ايران بود در جمع مقامات دولتي در تهران چنين اعلام كرد: تا مسئله «ماليات گيري دقيق و در سر موعد مقرر» در ايران حل نشود و در اين مورد سختگيري لازم به عمل نيايد ،هيچيك از مشكلات اين كشور برطرف نخواهد شد. در آن زمان، دولت آمريكا بي طرف بود و در مسائل بين المللي دخالت نداشت و استخدام مستشار ماليه از آن كشور براي ايران از نظر دو قدرت صاحب نفوذ در وطن ما، انگلستان و روسيه، بلا مانع بود. شوستر بعداً پس از بازگشت به آمريكا فصلي از كتاب خاطرات خود را كه باقي مانده و دسترس است به مسئله ماليات در ايران اختصاص داد.
www.iranianshistoryonthisday.com

بهارستان
انسان مي تواند
بي آن كه انسان بزرگي باشد
انساني آزاده باشد
اما هيچ انساني نمي تواند
بي آنكه آزاده باشد
انسان بزرگي باشد.
جبران خليل جبران- ترجمه مجيد روشنگر

نگارستان
گئورگه گرس
003240.jpg
«اركان اجتماع» - ۱۹۲۶ / رنگ روغن روي بوم - ۱۰۸*۲۰۰ سانتي متر، موزه برلين
در اين نقاشي گرس به نمايش فردي ناسيوناليست پرداخته كه با شمشير بلند نظامي ، كراواتي مانند صليب شكسته آلماني و سري خالي كه درونش با روياهايي از سواره نظام «كايزر » پر شده ، ژست گرفته است و به عنوان رهبر گروه « اركان اجتماع » معرفي مي شود .
گرس در اين نقاشي تاريخ مدرن و شخصيت هاي هيات دولت جمهوري وايمار را كه نوعي نيروي ارتجاعي محسوب مي شدند، به تصوير كشيده است. در اين اثر دادائيستي، يك روزنامه نگار با روزنامه اش و يك كشيش كه هردو از نيروهاي معترض به خشونت موجود در زمان خويش هستند، نقاشي شده اند.هدف دادائيسم متلاشي ساختن فرم و دفاعي سخت در برابر رياكاري، طمع و كينه است.
اين نقاشي، واكنش گئورگه گرس به خشونت تجربه شده در اجتماع است كه در قالب يك اثر هنري خشن ارايه شده است.

پاسخ به پرسش پزشكي
فوايد اسيد فوليك (نوعي ويتامين ب)
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه چرا در مصرف منظم اسيد فوليك مخصوصاً به ميانسال ها و سالخوردگان اصرار مي شود و او پاسخ داده است: خاصيت اين ويتامين، پير و جوان نمي شناسد. اين ويتامين اضطراب و افسردگي و مشكلات عاطفي ديگر را كاهش مي دهد زيرا كه مي تواند از ميزان ماده «هموسيستين» در جريان خون بكاهد. اين ويتامين خواص عصبي متعدد دارد و به اين سبب به سالخوردگان و كساني كه فعاليت مغزي و مشغله زياد دارند توصيه مي شود كه نياز بدن آنان به اين ويتامين بيشتر است. براي كساني كه دسترسي به مواد غذايي دارند اين ويتامين ندارند مصرف آن توصيه مي شود. بايد اين را هم توجه داشت كه جذب اسيد فوليك توسط بدن برخي از مردم دشوار است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
مصاحبه مهم تلويزيوني مادلين آلبرايت:
عراق بدتر از ويتنام
جمعه شب تلويزيون عمومي آمريكا مصاحبه چارلي رز با «مادلين آلبرايت» وزير امور خارجه دولت كلينتون را پخش كرد كه گفت براي آمريكا، مسئله عراق به مراتب بدتر و پيچيده تر از مسئله ويتنام است زيرا در ويتنام، تنها هدف اخراج ما از آن سرزمين بود ولي در عراق، دشمني با آمريكا منطقه اي و ريشه دار شده است؛ به گونه اي كه همه منطقه ما را دوست ندارد و در آن منطقه حساس و مهم همه ما را به چالش گرفته و مبارزه مي كنند. كار به جايي رسيده كه در آن منطقه كسي جرأت نمي كند خود را دوست آمريكا بنامد و يا وانمود به دوستي با آمريكا كند. آلبرايت كه درعين حال علم حكومت (علوم سياسي) تدريس مي كند در اين مصاحبه ضمن اشاره به جورج بوش و ديك چني گفت: اين رئيس و معاون با تحريف حقايق مردم را گمراه مي كنند. در عراق مردم دارند كشته مي شوند و اين دو بازهم مي گويند كه وضعيت خوب و بهتر از گذشته است. مي گويند «علاوي» به نمايندگي از عراقي ها براي سپاسگزاري از ما به اينجا (واشنگتن) آمده بود. اين دو متوجه نيستند كه همگان مي دانند علاوي منصوب آمريكاست و براي انجام تكليف (طبق دستور) به اينجا آمده بود. آلبرايت در اين مصاحبه گفت: در آمريكا اينك وضعيت به صورتي است كه اگر كسي بخواهد انتقاد كند برچسب «ضد وطندوستي» بر او مي زنند و از چشم مردم مي اندازند. چنين وضعيتي قبلاً در آمريكا كه به سرزمين آزادي بيان مشهور است ديده نشده بود. آلبرايت گفت: حقيقت اين است كه در خاور ميانه ما را نمي خواهند و اين نخواستن دارد شديدتر مي شود. مخالفان ما دارند در عراق جمع مي شوند زيرا كه ما، خودمان آنجا را به ميدان جنگ تبديل كرده ايم. دولت جورج بوش قادر به حل مسئله پيچيده عراق نيست؛ زيرا كه خودش آن را به وجود آورده است. مسئله عراق بايد توسط جهان حل شود و حل آن را بايد به جمع دولت ها سپرد. كل جهان راه حل منصفانه خواهد داشت. هنر يك رهبر خوب اين است كه به اشتباهاتش اعتراف كند. وقتي رئيس يك كشور اشتباه را بپذيرد خودش را از بار آن خلاص مي كند و همه با رعايت احترام به وي در حل مسئله كمك مي كنند و چشمداشت هم ندارند و به چنين رهبري مي گويند «بزرگوار» و جورج بوش حاضر نيست به اشتباه خود اعتراف كند و لذا هر لحظه بيش از لحظه قبل به باتلاق فرو مي رود و آمريكا را هم به دنبال خود مي كشاند. ما بايد قبول كنيم كه ندانم كاري هاي او باعث شده است كه آمريكا اعتبار و احترام جهاني خود را از دست بدهد. آلبرايت گفت: ما بايد قبول كنيم كه تا پيش از حمله نظامي به عراق، القاعده به اين كشور راه نداشت و اينك پايگاه آن شده و گروه هاي ديگر هم به آنجا راه يافته اند و دولت هاي مخالف آمريكا از فرصت استفاده كرده به اين گروه ها كمك مي كنند و مسئله هر روز ابعاد بيشتري مي يابد. در مورد افغانستان، ما بايد اعتراف كنيم كه كرزاي در حقيقت «شهردار كابل» است زيرا نمي توان به يقين گفت كه وي بر ساير نقاط افغانستان تسلط دارد. ما همه اش از دمكراسي حرف مي زنيم ولي نمي خواهيم قبول كنيم كه نمي توانيم دمكراسي مطابق ميل خودمان (مدل آمريكايي) را به ديگران تحميل كنيم.

آثار راه يافته به مرحله نهايي چهارمين دوره جايزه گلشيري
بنياد فرهنگي هوشنگ گلشيري پايان يافتن نخستين مرحله داوري اين دوره جايزه گلشيري را اعلام كرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از ميان آثار رسيده ۱۹ اثر به مرحله نهايي راه يافتند. آثار راه يافته به مرحله داوري در چهار زمينه رمان، رمان اول، مجموعه داستان و مجموعه داستان اول، به ترتيب زير اعلام شده است: رمان: نامها و سايه ها (محمدرحيم اخوت)، رود راوي (ابوتراب خسروي)، سلوك (محمود دولت آبادي)، ويران مي آيي (حسين سناپور)، سنج و صنوبر (مهناز كريمي) و شب طولاني موسا (فرهاد كشوري).
رمان اول: حياط خلوت (فرهاد حسن زاده)، چه كسي باور مي كند رستم (روح انگيز شريفيان) و شال بامو (فريده لاشايي)مجموعه داستان: باغ ملي (كوروش اسدي)، سرپيچي از پيچ هاي هزارچم (محمد بكايي)، گرما در سال صفر (شهرنوش پارسي پور)، دختران دلريز  (داود غفارزادگان) و عطر فرانسوي  (حسين مرتضاييان آبكنار).
مجموعه داستان اول: تك خشت (منيرالدين بيروتي)، نهست (ابراهيم دم شناس)، آوايي از اعماق (مسعود عطايي)، طبقه همكف (يوريك كريم مسيحي) و غريبه اي در اتاق من (مهرنوش مزارعي).

همايش زيبايي شناسي و هنر
همايش زيبايي شناسي و هنر معاصر با بررسي رويكرد زيبايي شناسي در هنر معاصر، روز دوشنبه ۲۰ مهرماه از ساعت ۱۵ در فرهنگسراي دانشجو برگزار مي شود.در اين همايش پيرامون موضوعاتي همچون حكم زيباشناسانه از نظر دكارت، موسيقي از نظر حافظ، زيبا  شناسي هنر اسلامي، زيباشناسي هنر ايراني و ... محمدرضا ريخته گران، محمد مددپور، حسام الدين سراج، حسن بلخاري، حبيب ا... آيت اللهيِ، محسن معيني و فرهاد ناظرزاده كرماني سخنراني خواهند كرد. اجراي موسيقي سنتي و كلاسيك از ديگر بخش هاي اين همايش است.

فراخوان ثبت نام ناشران خارجي نمايشگاه كتاب تهران
فراخوان ثبت نام ناشران خارجي هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران اعلام شد. محمدرضا وصفي مدير بخش بين الملل هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران گفت: امسال مقررات و اطلاعات بخش بين الملل نمايشگاه هجدهم به صورت جزوه اي تهيه شده است كه براي تمامي نمايشگاه هاي بين المللي كتاب و مؤسسات فعال نشر در كشورهاي خارجي و عربي ارسال شده است. وصفي گفت: همچنين با توجه به برگزاري نمايشگاه جهاني كتاب فرانكفورت و كتاب دمشق نيز اين جزوه در اين دو نمايشگاه بين ناشران خارجي توزيع شد كه مورد استقبال گسترده ناشران اروپايي و عرب قرار گرفته است.مدير بخش بين الملل نمايشگاه كتاب تهران در ادامه اظهارداشت: براساس مقررات اعلام شده به كتاب هايي سوبسيد تعلق خواهد گرفت كه تاريخ نشر آنها در رشته هاي مهندسي و پزشكي مربوط به سال هاي ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ و در رشته هاي علوم انساني، علوم ديني و فلسفه نيز كتاب هاي مربوط به سال هاي ۲۰۰۲ ، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ باشد.

كنسرت خيريه
مجتمع خدمات بهزيستي حضرت علي(ع) در نظر دارد كنسرت خيريه اي را در روز ۲۳ مهر در تالار ميثاق واقع در خيابان شهيد بهشتي برگزار كند.در اين كنسرت ياور اقتداري و مجيد تكلو به اجراي ترانه هاي پاپ مي پردازند و احمد زماني نيز نمايش اجرا مي كند. همه درآمد اين برنامه صرف امور مجتمع توانبخشي حضرت علي(ع) خواهد شد. علاقه مندان مي توانند براي رزرو بليت با تلفن هاي ۲۴۴۵۱۰۵ و ۲۴۵۲۵۱۰ تماس بگيرند.

كنسرت «پري زنگنه» در پارك پرديسان
به مناسبت روز جهاني نابينايان ، كنسرت پري زنگنه در روزهاي ۲۱ و ۲۲ مهرماه برگزار مي شود.اين كنسرت كه ويژه بانوان است در ساعت ۱۹ روزهاي يادشده در سالن آمفي تئاتر موزه تنوع زيستي پارك پرديسان واقع در اتوبان همت شرق اجرا مي شود. علاقمندان با شماره تلفن ۸۷۴۲۴۵۱ تماس بگيرند.

مدير مركز حافظ شناسي در گفت وگو با خبرگزاري فارس:
۲۰ كشور جهان بزرگداشت حافظ را برگزار مي كنند
دبير مركز حافظ شناسي گفت: همزمان با روز بزرگداشت حافظ ( ۲۰ مهر) حدود۲۰ كشور جهان به برگزاري مراسم و برنامه هاي مختلف مي پردازند.
جليل سازگارنژاد، مدير مركز حافظ شناسي در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفت: همزمان با برگزاري مراسم ياد روز حافظ در شيراز، در بسياري از شهرهاي ايران و تعدادي از كشورهاي مختلف جهان از جمله هند، ژاپن، آمريكا، فرانسه، تاجيكستان، اسپانيا، روسيه و كانادا مراسمي برگزار مي شود.
وي افزود: اين مراسم با همكاري رايزني هاي فرهنگي، سفارت  خانه هاي ايران و موسسات فرهنگي و ادبي دوستدار حافظ اجرا مي شود.
سازگارنژاد با اشاره به اين كه در مراسم بزرگداشت حافظ، رئيس جمهور به ايراد سخنراني مي پردازد، تصريح كرد: در اين برنامه تعدادي از شاعران به شعرخواني و گروه هاي ممتاز موسيقي به اجراي موسيقي اصيل ايراني مي پردازند.
همچنين ميهماناني از كشورهاي فارسي زبان و آسياي ميانه نيز حضور دارند.
وي با اشاره به اين كه از خدمات قدسي شيرازي، اولين مصحح ديوان حافظ در شيراز تجليل به عمل خواهد آمد، افزود: امسال براي نخستين بار مجمع عمومي انجمن دوستداران حافظ كه در سال گذشته تأسيس شده، تشكيل و انتخابات خود را برگزار خواهد كرد.
برگزاري مراسم نور و صدا در تخت جمشيد، بازديد رايگان از حافظيه، اجراي برنامه شعر و موسيقي محلي، چاپ پوستر و كارت ويژه اين روز به زبان هاي مختلف از ديگر برنامه هاي سال جاري است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
زبان
بچه شلوغي بود. يعني آن وقت ها. اما يكي دو سال بود كه ساكت و كز شده بود. بعضي وقتها مي كشيدمش كنار باهاش حرف بزنم. اما حرفهاي بي سر و ته مي شنيدم. اصلاً درست جواب نمي داد. پرت و پلا مي گفت: تقصير نداشت. من هم ديگه زبون حرف زدن با او رو نداشتم.
تا اينكه شهاب اومد خونمون. رفيق دوران دانشگاه. هم اتاقي خوابگاه. گفتم: داداش اين حرف منو نمي فهمه تو كه زبونش رو بلدي ببين چه درد شه.
اول پدرانه يه دستي به سر و گوشش كشيد. بعد آروم بغلش كرد. نمي دونم در گوشش چي گفت كه كوك كوك شد. دوباره به حرف افتاد. مثل همون وقتها.
عجب ماهوري ميخونه اين سه تار پير نشده!
حميد كريمي

گشتي در دنياي خبرها
حمايت دادستان
نيويورك: دادستان شهر نيويورك يك شكايت ۴ ميليون دلاري عليه شركتي كه وظيفه ساخت و نگهداري توالت هاي عمومي در اين شهر را برعهده دارد تنظيم كرده است.
كارگران اين شركت كه در توالت هاي عمومي به مراجعه كنندگان، دستمال  كاغذي، حوله، دهان شويه و عطر ارائه مي كنند حقوق دريافت نمي كنند. مقامات اين شركت معتقدند، انعامي كه مراجعه كنندگان به كارگران حاضر در توالت مي پردازد، براي آنان كافي است و نيازي به پرداخت حقوق وجود ندارد.
اما دادستان نيويورك اعلام كرده، كاركردن بدون دريافت دستمزد غيرقانوني است و اين شركت بايد حقوق معوقه كارگران خود را بپردازد.
آتش زدن سارق
ليما: سرخپوستان يك شهر دور افتاده در پرو، مردي را كه يك سيلندر گاز دزديده بود، آتش زدند.
مردم پس از دستگيري سارق، او را به يك تير چراغ برق بستند، روي لباس هايش بنزين ريختند و سپس وي را آتش زدند.
اين مرد به دليل شدت سوختگي از دنيا رفت. چندي پيش نيز مردم اين شهر، شهردار خود را كه متهم به فساد مالي شده بود سنگباران كردند.
غلط هاي پرهزينه
سن فرانسيسكو: شهر ليورمور كه مركز علوم مدرن در آمريكا به شمار مي آيد با صرف دهها هزار دلار به تصحيح نام مشاهيري كه روي موزاييك هاي كتابخانه اين شهر حك شده، خواهد پرداخت.
چندي پيش موزاييك هاي اين كتابخانه با صرف ۴۰ هزار دلار نصب گرديد اما پس از پايان عمليات نصب مشخص شد، املاء نام مشاهيري چون انيشتن، ويليام شكسپير و چند دانشمند ديگر نادرست است.به همين دليل قرار شد كه بودجه۶ هزار دلاري براي تصحيح املاء نام اين دانشمندان در نظر گرفته شود.
ناكامي در افزايش قد
هنگ كنگ: يك راننده ۲۳ ساله در هنگ كنگ كه علاقه  زيادي به مايكل جردن، اسطوره بسكتبال جهان داشت تصميم گرفت به ورزش بسكتبال روي آورد اما قد كوتاه وي مانع تحقق اين آرزو مي شد.
وي به همين دليل به دو مركز زيبايي درماني كه مدعي شده بودند، قادر به افزايش طول قد وي هستند مراجعه كرد و در مجموع تا هزار دلار هنگ كنگ (۲۶۰۰ دلار آمريكا) هزينه كرد. اما اين درمان ها نتيجه نداد و قد وي حتي يك سانتي متر هم بلند نشد.
او كه سرخورده شده بود از دو مركز درماني درخواست كرد، پول وي را پس بدهند اما مسئولان اين مراكز با درخواستش موافقت نكردند.به هر حال او قصد دارد از طريق دادگاه، پول هايش را پس بگيرد.
تبليغات تلفني
كابل: انتخابات رياست جمهوري افغانستان روز گذشته برگزار شد اما روز پيش از انتخابات (جمعه) اتفاق جالبي در اين كشور رخ داد.
مشتركان تلفن همراه افغانستان روي گوشي هاي خود، پيامي را به اين شرح دريافت كردند: به كرزاي كه سمبل اتحاد و صلح است راي دهيد.
لطفاً اين پيام را روي تلفن همراه ۱۰۰ تن از افرادي كه مي شناسيد ارسال كنيد.ابتدا تصور مي شد ستاد انتخاباتي كرزاي چنين كاري را انجام داده اند اما بعد مشخص شد كه اين كار خودجوش بوده است.در حال حاضر يافتن خط تلفن ثابت در افغانستان بسيار دشوار است اما پس از سقوط طالبان دو اپراتور تلفن همراه در اين كشور فعاليتشان را آغاز كرده اند و به شهروندان خدمات ارائه مي كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۵۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۵۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۸ دقيقه

گل و گياه
داوودي برنزي
003237.jpg
نام علمي: Chrysan themum , Buff Margaret
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي به بلندي ۲/۱ متر و گستردگي ۷۵-۶۰ سانتي متر است داراي گلهاي برنزي كم رنگ مي باشد كه در اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد. جهت گلدهي بيشتر، شاخه ها را از ده سانتي متري سطح خاك دوبار در فصل رشد قطع كنيد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در اوايل بهار و تهيه قلمه در اوايل يا اواسط زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |