يكشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۱ - Oct 10, 2004
نمره  هنر از كارنامه  دانش آموزان  پايه اول  حذف  مي شود
شروع خوشنويسي از اول ابتدايي را مي توان از ويژگي هاي اين طرح دانست
003255.jpg
ايرنا: كارشناس  مسئول  گروه  درسي  هنر دفتر برنامه ريزي  و تأليف  كتاب هاي  درسي  وزارت  آموزش  و پرورش  اعلام  كرد نمره  درس  هنر از سال  تحصيلي  آينده  از كارنامه  دانش آموزان  پايه  اول  ابتدايي  كشور حذف  مي شود.
مينا نواب  صفوي  روز شنبه    گفت  : درس هنر امسال  نيز مانند سال  تحصيلي  گذشته  به  صورت  آزمايشي  در پايه  اول ابتدايي  كشور اجرا مي شود و از سال  تحصيلي  آينده  با اجراي  رسمي  اين  طرح ، ارزشيابي  كيفي  و توصيفي  جايگزين  نمره  در اين  درس  خواهد شد.
وي  افزود: برنامه  جديد درس  هنر سال  آينده  در ۵۰ هزار كلاس  پايه  اول ابتدايي  اجرا مي شود كه  در اجراي  آن  ۵۰ هزار معلم  درس  هنر دوره  ابتدايي با شركت  در دوره هايي ، با روش هاي  جديد آموزش  اين  كتاب  آشنا خواهند شد.
نواب  صفوي  گفت : درس  هنر در سال  تحصيلي  ۸۵- ۱۳۸۴ در پايه  دوم  و سوم آزمايشي  اجرا مي شود و در سال هاي  آينده  به  ترتيب  در پايه هاي  چهارم  و پنجم  ابتدايي  به  صورت  آزمايشي  اجرا خواهد شد.
وي  افزود: برنامه ريزي  براي  درس  هنر دوره  ابتدايي  از سال  ۷۹ آغاز شد وهم اكنون  دستورالعمل  آن  به  تمام  مدارس  دوره  ابتدايي  ارسال  شد كه  بر اساس آن ، مدارس  ياد شده  موظف  هستند برنامه درسي  جديد درس  هنر را به  دانش آموزان  ارائه  كنند.
نواب  صفوي  اظهار داشت : برنامه  جديد درس  هنر براي  پايه  اول  تا پنجم  تدوين و براي  آن  اعتبار بخشي  شده  كه  در انجام  آن  ۱۷۰ نهاد و شخصيت هاي  حقوقي  و حقيقي  از جمله  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، فرهنگستان  هنر، معلمان  هنر و صاحبنظران  مشاركت  دارند.
نواب  صفوي  افزود: اين  طرح  امسال  در پايه  اول  ابتدايي  ۴۰ مدرسه  پنج  استان كشور شامل  آذربايجان  شرقي ، كردستان ، فارس ، قزوين  و يزد به  صورت  گسترده اجرا مي شود. وي ، شروع  خوشنويسي  از پايه  اول  ابتدايي  را از ويژگيهاي  مهم  اين  درس  ذكركرد و گفت : دانش آموزان  در درس  فارسي  همزمان  با فراگيري  خواندن  و نوشتن ، با چگونگي  خوشنويسي  آشنا مي شوند. كارشناس  مسئول  درس  هنر توضيح  داد: درس  هنر شامل  بخش هاي  مختلف  از جمله  موسيقي ، نقاشي ، كاردستي ، قصه  و نمايش  است  كه  دانش آموزان  با مشاهده  و ارتباط با طبيعت  و ميراث  فرهنگي  به  صورت  عملي  اين  درس  را فرا مي گيرند.

پيشنهادهاي سرمايه گذاري در بخش گردشگري در حال بررسي است
مهر: به منظور توسعه صنعت گردشگري و رشد بيشتر توريسم، فرصت  هاي سرمايه گذاري داخلي و خارجي در بخش هاي مختلف گردشگري فراهم و اعلام مي شود.
معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين مطلب گفت: فرصت هاي سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف گردشگري مانند هتل سازي، مراكز اقامتي و پذيرايي بين راهي و... و همچنين مناطق نمونه گردشگري كشور اعلام مي شود و متقاضيان مي توانند با مراجعه به سازمان پيشنهادهاي خود را مطرح كنند.
وي از تدوين استانداردهاي مراكز اقامتي و تأسيسات گردشگري خبر داد و خاطرنشان كرد: اين استانداردها به منظور كنترل عملكرد كيفيت مراكز اقامتي تهيه شده، در گذشته براي مراكز اقامتي و تأسيسات گردشگري ۳ استاندارد وجود داشت كه آن هم شامل فضا و ساختمان اين تأسيسات بود، در صورتي كه اين استانداردهاي جديد ۵۰ نوع است كه كيفيت ارايه خدمات و نرخ گذاري بر روي آنها، آموزش نيروي انساني و... مدنظر قرار گرفته است.براساس اين گزارش، مختار باقري، معاون اداره كل طرح هاي توسعه گردشگري سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي كشور به ايرنا گفت: جاذبه هاي مهم گردشگري و توريستي كشور به پروژه هاي ملي تبديل مي شوند.
وي افزود: اين طرح به عنوان يكي از مؤلفه هاي مهم جذب توريست و گردشگر در سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي در تيرماه امسال به تصويب رسيده است و در نخستين پروژه ملي جاذبه هاي گردشگري كشور، رودخانه زاينده رود به عنوان محور گردشگري ملي شناخته شده است.
به گفته وي در اين طرح منطقه توريستي كوهرنگ در چهارمحال و بختياري با محوريت زاينده رود تا گاو خوني در استان اصفهان و در بخش ديگر نيز اين منطقه تا مسجد سليمان با محوريت رودخانه و جنگل هاي بازفت به عنوان پروژه ملي انتخاب شده است.
وي مهم ترين ويژگي اين طرح ملي را پيوند دو قطب صنعتي و گردشگري اصفهان و خوزستان توسط چهارمحال و بختياري ذكر كرد و گفت: اجراي طرح توريست سلامت و پزشكي و توريست ورزشي از برنامه هاي ديگر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در كشور در سال جاري است.

كارفرمايان در ايمن سازي كارگاه ها كوتاهي مي كنند
گروه اجتماعي- معاون امور استان هاي سازمان تأمين اجتماعي گفت: با وجود اين كه قرار بود ظرف مدت ۲ سال از تصويب قانون مشاغل سخت و زيان آور، كارفرمايان نسبت به حذف زيان آوري از محل هاي كاري خود اقدام كنند، اما در اين خصوص از سوي كارفرمايان كوتاهي مي شود.
علي حيدري ضمن اعلام اين مطلب افزود: سازمان تأمين اجتماعي مكلف است تا كارفرمايان را به سمت ايمن سازي محيط هاي كاري سوق دهد و پس از اتمام مهلت قانوني خسارت لازم را از كارفرما دريافت كند، بنابراين تصميمات سازمان در اين زمينه كاملاً مبتني بر قانون است.حيدري گفت: از طريق قانون مشاغل سخت و زيان آور كه از سال ۸۰ در حال اجرا است نزديك به ۶۰ هزار نفر بازنشسته شده اند و اين امر بار مالي فراواني به سازمان تأمين اجتماعي تحميل كرده است و اين در حالي است كه ۴ درصد مازاد و مابه التفاوتي كه طبق قانون قرار بود از سوي كارفرما پرداخت شود تاكنون پرداخت نشده است.
معاون امور استان هاي سازمان تأمين اجتماعي خاطرنشان كرد: براساس قانون تأمين اجتماعي چنانچه فردي بر اثر بيماري بخشي از توانايي روحي و جسمي خود را از دست دهد از كار افتاده محسوب مي شود و خسارت ناشي از آن نيز چنانچه متوجه كارفرما باشد از او دريافت خواهد شد، بنابراين هدف سازمان از اجراي اين قانون ايجاد محيطي سالم و ايمن براي كارگر بوده است، ولي در عمل كارفرمايان هزينه ها را پرداخت نكردند و فرايند منابع و مصارف سازمان را بر هم زدند.

بودجه ۲۵۰ ميليون دلاري بهداشت و درمان ابلاغ شد
مهر: با پيگيري اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس بودجه ۲۵۰ ميليون دلاري از صندوق ذخيره ارزي كشور به سيستم بهداشت و درمان ابلاغ شد.
دكتر بيژن شهباز خاني عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفـت: براساس طرح خودگرداني بيمارستان ها بخشي از هزينه هاي بيمارستان ها بايد از طريق درآمدهاي آنها تأمين شود اما درآمدهاي بيمارستان ها نيز به علت عدم واقعي بودن دريافت هزينه از سازمانهاي بيمه گر در مقابل ارائه خدمات به بيماران واقعي نيستند. وي افزود: ضريب جراحي در بيمارستان هاي خصوصي ۱۰ برابر اين ضريب در بيمارستان هاي دولتي تحت پوشش دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور است و اين نشان مي دهد كه ميزان درآمد فعلي در بيمارستان هاي دولتي، براي اداره بيمارستان كافي نيست. وي با بيان اينكه بيمارستان هاي خصوصي ۸ تا ۱۲ برابر بيمارستان هاي دولتي درآمد دارند تا بتوانند بيمارستان را اداره كنند، اظهار داشت: طرح خود درماني بيمارستان ها در هفته گذشته توسط اعضاي كميسيون بهداشت و درمان و با حضور رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مورد بررسي قرار گرفت.

همه بار آموزش و پرورش روي دوش دولت نيست
مهر: وزير آموزش و پرورش با تأكيد بر اين كه نمي توان تمام بار تعليم و تربيت را بر دوش دولت گذاشت اعلام كرد: دولت فقط مي تواند حداقل ها را مهيا كند.
مرتضي حاجي صبح ديروز در مراسم افتتاح آموزشكده و هنرستان تربيت بدني آريو مصلي نژاد واقع در شهر ري با تأكيد بر اين كه آموزش و پرورش نيازمند حمايت مردمي است، افزود: كارآمد كردن نظام تعليم و تربيت وظيفه تمام مردم است و نمي توان توقع داشت كه دولت بتواند به تنهايي در اين زمينه اقدام كند.وي با اشاره به اين كه براي كارآمد كردن نظام تعليم و تربيت بايد به حداكثرها انديشيد، گفت: بايد موانع جذب كمك هاي مردمي برطرف شود.

ايجاد دوره دكتراي هواشناسي كشاورزي
گروه علمي و فرهنگي: شوراي گسترش آموزش عالي، ايجاد دوره دكتراي هواشناسي كشاورزي همچنين آموزش زبان آلماني را به صورت يك بار پذيرش دانشجو در دانشگاه تهران به تصويب رساند.
به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، اين شورا با يك بار پذيرش دانشجوي دكتراي در رشته علوم دفاعي گرايش دفاع ملي در دانشگاه عالي دفاع ملي، آمار(با همكاري دانشگاه اصفهان) در دانشگاه صنعتي اصفهان، فيزيك(با همكاري دانشگاه شهيد بهشتي) در دانشگاه تربيت معلم، تربيت بدني و علوم ورزشي گرايش مديريت برنامه ريزي تربيت بدني و زبان و ادبيات فارسي(مشترك با دانشگاه علامه  طباطبايي) در دانشگاه گيلان موافقت كرد.

حوادث
دومين جلسه از دور سوم رسيدگي به پرونده قتلهاي كرمان
گروه حوادث: دومين جلسه علني رسيدگي به پرونده متهمان پرونده قتلهاي محفلي كرمان با رياست قاضي مجيد دوستعلي در شعبه ۵ دادگاه عمومي كرمان برگزار شد.
در ابتداي اين جلسه قاضي با تقدير و تشكر از جرايد كه به شيوه اي منصفانه و كامل آنچه را كه در جلسه اول دادگاه گذشته بود منعكس كرده بودند، يك بارديگر اتهامات متهم رديف اول، محمد حمزه - م، را مبني بر قتل عمد، سرقت و سوزاندن مال غير به وي تفهيم كرد.
محمد عارفي وكيل متهم رديف اول با قرار گرفتن در جايگاه به دفاع از وي پرداخت و بار ديگر تأكيد كرد كه در بحث تشخيصي مهدورالدم اعتقاد ذاتي و قلبي از هم متفاوت است و در هر حال كسي نمي تواند آن را ثابت كند.
سپس قاضي از متهم رديف دوم علي - م خواست تا در جايگاه قرار گيرد و به سئوالات وي پاسخ دهد. علي - م در ابتداي سخنانش متن يك دست نوشته را قرائت كرد. در اين دست نوشته آمده بود: به پايگاه رفتم ديدم دو نفر را آورده اند. حمزه گفت: اينها را اشتباهي گرفتيم اما اگر راز را فاش كنيم باعث دستگيري ما مي شود.
من گفتم: ما خسارت ماشين را مي دهيم. ۲۰ يا ۳۰ هزارتومان بيشتر نمي شود. مرحوم ملايري گفت: من خسارت نمي خواهم بگذاريد برويم. گفتند نمي شود. نمي دانم كه حمزه چگونه تصميم گرفت، اما آمد و گفت ببريدشان سر باغ، محل اجراي حكم. رفتيم آنجا و آنها را كشتيم.
در اين زمان وكلاي متهمان اعتراض كردند كه اين دست نوشته متعلق به علي نيست و او تحت القاي وكيلش اين سخنان را مطرح كرده است.
به دستور قاضي دست نوشته متهم با دست خط او تطبيق داده شد و اعلام شد كه دست نوشته متعلق به علي است.
يكبار ديگر وكيل محمد حمزه اعتراض كرد و گفت: اگر او توانسته اين مطالب را بنويسد بايد بتواند همه را شفاها اعلام كند. و متهم رديف دوم يكبار ديگر تمامي اعترافاتش را تكرار كرد.
پس از آن قاضي از متهم پرسيد چرا بين اعترافات اين بار تو و اعترافات قبلي ات تناقض وجود دارد؟
علي پاسخ داد: من تحت تأثيرات محمد حمزه - م محمد - س و محمد - ي قرار داشتم آنها از سادگي من سوءاستفاده كردند. آنها ادعا مي كردند ضابط قضايي هستند و صحبت هايشان قانوني است. بعد از بازداشت به من گفته بودند زود آزاد مي شويم و حالا مي فهمم كه اشتباه كرده ام. فكر مي كردم بايد با آنان متحد باشم و گناه آنان را به گردن بگيرم اما حالا متوجه مي شوم تمام كارهايم اشتباه بوده و بنا دارم كه حقيقت را بگويم.
با پايان سئوالات قاضي دكتر شامبياتي به عنوان وكيل علي در جايگاه قرار گرفت و اعلام كرد معتقد است موكلش از سطح فهم و شعور پائيني برخوردار است و از قاضي خواست براي اثبات اين امر وي تحت معاينه پزشكي قانوني قرار گيرد.
قاضي دوستعلي با اعلام اين نكته كه به نظر او متهم از سلامت عقلي برخوردار است اعلام كرد كه وي براي بررسي جنون و بيماري صرع در اختيار پزشكي قانوني قرار خواهد گرفت.
پس از آن محمد - س در جايگاه قرار گرفت و در سخناني كه حدود يك ساعت به طول انجاميد گفت: محمد حمزه خودسرانه قتل ها را انجام داد و تنها تلفني به من خبر مي داد. تنها در دو مورد آخر با گروه همراه بودم. قتل مرحوم نژاد ملايري را قبول ندارم هر چند چند ثانيه اي روي پشت او در آب ايستادم جسد را زيرپايم حس كردم. بعد حالم بد شد و بيرون آمدم وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: من با پدرم مشورت كردم كه آيا در قتل ها شركت كنم يا نه؟ پدرم گفت: در جمهوري اسلامي وظيفه ما نيست كه پيش از دستگيري عمل كنيم. علاوه بر اين نوار سخنراني [...] را به دفتر امام جمعه كرمان بردم. آقايي به نام دهقان نوار را شنيد و گفت: در حال حاضر وظيفه ما نيست كه به اين اعمال دست بزنيم. در اين زمان قاضي دوستعلي با اشاره به اينكه زمان دادرسي در اين جلسه طولاني شده است گفت: جلسه بعد در تاريخ ۲۶ آبان ماه به صورت علني برگزار خواهد شد.

لايحه كنترل دخانيات به مجلس مي رود
فارس: لايحه كنترل دخانيات در هيأت دولت تصويب شد و پس از اعلام نظر قوه قضائيه در مورد جرايم تبيين شده براي آن، براي تصويب نهايي تقديم مجلس مي شود.
علي اصغر فرشاد، مديركل دفتر سلامت محيط و كار وزارت بهداشت گفت: براساس اين قانون عرضه سيگار در اماكن عمومي و مراكز فاقد مجوز ممنوع مي شود.
همچنين مصرف سيگار در اماكن عمومي و مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي، رستوران ها و اغذيه فروشي ها ممنوع بوده و پيگرد قانوني دارد.
وي افزود: افراد زير ۱۸ سال براساس اين قانون حق خريد و فروش و مصرف سيگار را ندارند و توليد كنندگان سيگار نيز بايد بر روي بسته هاي سيگار شعارهاي هشدار دهنده اي كه از سوي وزارت بهداشت تعيين مي شود درج كنند و از عرضه سيگار به صورت نخي و تبليغ مستقيم و غيرمستقيم مصرف سيگار خودداري كنند.

شرايط ويژه تحويل خودرو به جانبازان
معاون تعاون سازمان امور جانبازان گفت: روز گذشته قرارداد تحويل خودرو به جانبازان با شركت ايران خودرو منعقد شد.
يوسف مجتهد همچنين گفت: تا به حال به ۱۶ هزار نفر از جانبازان بالاي ۵۰ درصد خودرو با شرايط ويژه تعلق گرفته است.
وي افزود: ۱۴ هزار نفر ديگر از جانبازان بالاي ۵۰ درصد كه خودرو دريافت نكرده اند تا پايان امسال صاحب خودرو مي شوند.
معاون تعاون سازمان امور جانبازان گفت: به محض تأمين اعتبار، واگذاري خودروها به جانبازان شروع خواهد شد.
يوسف مجتهد تصريح كرد: شرايط واگذاري خودرو به جانبازان همان شرايط قبلي است كه طبق آن ۴۰ درصد به عنوان تخفيف از مبلغ كل خودرو كم مي شود و الباقي آن به صورت اقساط بلندمدت از جانبازان دريافت مي گردد.

رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم:
كليه يارانه هاي دانشجويي نقدي مي شود
ايسنا: پرداخت مستقيم يارانه هاي خدمات و تسهيلات دانشجويي به افزايش كيفيت آنها منجر مي شود.
حميد خوشگفتار، رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، با اعلام اين مطلب، اظهار كرد: ارائه يارانه مستقيم به دانشجويان جزو سياست هاي وزارت علوم است، ولي چون هنوز به صورت قانون در نيامده است نمي توان در اين خصوص بحث كرد.
وي با بيان اينكه اعتبارات يارانه اي دانشجويان هدفمند مي شود، تصريح كرد: در حال حاضر بخشي از يارانه ها به صورت كالا و بخشي به صورت نقدي در اختيار دانشگاه ها قرار مي گيرد، با اين حال قرار است در يك پروسه زماني مشخص كل يارانه ها نقدي مي شود.
وي با بيان اينكه اين اقدام در جهت افزايش كيفيت و كميت تغذيه دانشجويان بسيار مؤثر است، افزود: با اين حال هدفمند كردن اعتبارات يارانه اي گام اول است كه در برنامه پنج ساله توسعه مورد توجه قرار گرفته است و پس از آن پرداخت نقدي يارانه به دانشجويان در اولويت بعدي قرار دارد.خوشگفتار پرداخت مستقيم يارانه به دانشجويان را منجر به ايجاد تنوع در كالا و تغذيه دانشجويي عنوان و تصريح كرد: با اين حال دانشگاه ها نسبت به اجراي اين طرح مخالفند، البته دانشگاه ها با نفس اين طرح مخالف نيستند بلكه با نحوه اجراي آن مخالفند. ترس دانشگاه ها از اين است كه هزينه اي كه براين اساس به دانشگاه ها پرداخت مي شود، پاسخگوي نيازها نباشد، چرا كه در اين صورت بايد اقلام و كالاهاي مورد نياز را از بازار آزاد تهيه كنند.
رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم در خاتمه با تأكيد بر وجود تضمين در راستاي پرداخت هزينه كالاها به قيمت روز و معادل نرخ تورم، خاطر نشان كرد: گام ها و اولويت هاي بعدي، پرداخت پول غذا به صورت وام به دانشجويان است كه جزو برنامه هاي درازمدت است و هنوز عملياتي نشده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |