يكشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۱ - Oct 10, 2004
قيمت نفت از ۵۳ دلار گذشت
گروه اقتصادي: روز جمعه و در پايان معاملات نفت خام در بورس نيويورك قيمت نفت بار ديگر به ركورد بي سابقه ۴۰/۵۳ دلار رسيد، اين رقم كه پيش از اين براي دست اندركاران بازار نفت غيرقابل تصور بود بار ديگر بر شكننده بودن تعادل عرضه و تقاضا در بازار تأكيد كرد.
در حال حاضر اگر توليد اوپك را حداكثر ۳۰ ميليون بشكه در روز برآورد كنيم و توليد غير عضو اوپك را معادل ۵۱ ميليون بشكه در روز، كل توليد جهان معادل ۸۱ ميليون بشكه است كه طبق پيش بيني اوپك در سال جاري ميزان تقاضا ۵/۸۱ ميليون بشكه در روز است.
سازمان بين المللي انرژي ميزان تقاضا را بيش از ۸۲ ميليون بشكه تخمين زده است. به اين ترتيب و با خوشبيانه ترين پيش بيني انتظار كاهش قيمت ها در آينده بويژه با شرايط ناپايدار سياسي در جهان و در پيش بودن فصل زمستان دشوار است. اين شرايط براي اكثر كشورهاي مصرف كننده سخت و غيرقابل تصور است و به نظر مي رسد كه ادامه روند موجود يك تحول جدي در اقتصاد جهان در پي داشته باشد.
به طور قطع كشورهاي عمده صادركننده نفت عضو و غير عضو اوپك از اين فرصت براي جذب سرمايه گذاري هاي بيشتر در صنايع نفت و گاز خود بهره برداري خواهند كرد. فرصتي كه مي تواند به تحولات مهمي در اين كشورها منجر شود.
عمده سرمايه گذاري ها بنظر مي رسد كه به  سوي منطقه خليج فارس تمايل داشته باشند چرا كه با توجه به ضرورت سرمايه گذاري براي اكتشاف و بهره برداري نفت، سود بيشتري را نويد مي دهند.
بحران جاري در خاورميانه و ناپايداري سياسي موجود بويژه پس از شغال عراق در اين زمينه يك مانع عمده محسوب مي شود كه در صورت ادامه قيمت هاي بالاي ۵۰ دلار شايد به يك تغيير جدي در سياست هاي آمريكا منجر شود.
در صورت ادامه روند حاكم بر بازار نفت به طور قطع جاذبه سرمايه گذاري در بخش انرژي ايران بيش از گذشته افزايش خواهد يافت. افزايش رقابت شركت هاي فعال در اين بخش در كشورهاي جهان مي تواند به كسب فرصت هاي بهتر براي منافع ملي بيانجامد.
نقش هاي اقتصادي تر جديدي براي نفت تعريف شده است
افزايش بي سابقه قيمت نفت در ميان مسئولان وزارت نفت واكنش هاي متفاوتي را موجب شد.
در حالي كه حجت ا... غنيمي فرد مدير امور بين الملل شركت ملي نفت در گفت وگو با شانا مي گويد: اضطراب هاي ناشي از عوامل سياسي، قيمتهاي نفت خام را ۱۵ تا ۱۷ دلار از ميزان مورد انتظار بالاتر برده است، اكبر تركان معاون برنامه ريزي وزارت نفت تاكيد كرده است، افزايش قيمت نفت رخدادي سياسي نيست.
مدير امور بين الملل شركت ملي نفت، عامل افزايش قيمت نفت خام را به دليل نزديك شدن انتخابات رياست جمهوري در آمريكا مي داند و نارامي در منطقه بويژه در عراق، احتمال قطع توليد و صادرات در كشورهايي مانند نيجريه و عربستان و مشكلاتي كه در يكي از شركتهاي نفتي روسيه به وجود آمده است از موارد ايجاد نگراني در بازار و افزايش قيمت نفت اعلام كرده است.
اما تركان در گفت وگو با ايلنا، تاكيد مي كند جهان بايد نقش هاي اقتصادي نفت را جداي از نقش سياسي نفت باور كند.وي مي گويد: افزايش قيمت نفت را بايد باور كنيم و بپذيريم كه قيمت نفت در حال نوسان است و نقش هاي اقتصادي تر جديدي براي اين محصول تعريف شده است. وي تاكيد مي كند : افزايش قيمت نفت رخدادي سياسي نيست و ايران نيز مي تواند مانند ديگر كشورها از آن بهره برداري اقتصادي  كند.

وزير بازرگاني:
افزايش قيمت نان به بعد از ماه رمضان موكول شد
وزير بازرگاني گفت: افزايش ۱۰ تا ۱۵ درصدي قيمت نان به بعد از ماه مبارك رمضان موكول شده است.
به گزارش ايسنا، محمد شريعتمداري درجمع خبرنگاران گفت: با هماهنگي بين دولت و اتحاديه نانوايان اعمال افزايش ناشي از سهم دستمزد كارگران به شش ماهه دوم سال موكول شد.بنابراين افزايش قيمت نان را به بعد از ماه رمضان موكول كرديم.
او تأكيد كرد: اين تصميم، تصميمي ملي نيست.زيرا قيمت نان در حوزه فعاليت فرمانداري هاي هر شهرستان بوده و آنان بطور مستقل قيمت گذاري مي كنند.به همين دليل ممكن است قيمت نان در ماه هاي گذشته در برخي از استان ها افزايش يافته باشد، ولي كليه افزايش ها بايد در چارچوب سقف ستاد بررسي و كنترل قيمت ها انجام شود.
وزير بازرگاني افزايش نرخ انواع نان را ۱۰ تا ۱۵ درصد دانست و افزود: ستاد بررسي و كنترل قيمت ها افزايش نرخ بيش از ۱۰ درصد نان را اجازه نداده و تنها مورداستثناء برخي از انواع نان است كه حداكثر تا سقف ۱۵ درصد امكان افزايش نرخ دارند.
شريعتمداري افزايش قيمت نان در شهر تهران را با هماهنگي اتحاديه نانوايان، سازمان حمايت و معاونت توسعه بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني دانست و افزود: ۶۰ درصد از قيمت تمام شده نان مربوط به دستمزد كارگر است و سهم آرد در قيمت تمام شده تنها ۶ تا ۱۰ درصد است.به گزارش ايسنا، وي در ادامه جبران كسري يارانه ها را حداكثر تا سقف نرخ تورم دانست و افزود: مسئوليت همه امور كشور به عهده دولت است. اين كه ما از زير مسئوليت ها شانه خالي كرده و وظايف را به عهده دستگاه ديگري بيندازيم دردي رادرمان نمي كند.

با تصويب آيين نامه اجرايي در هيأت وزيران
توسعه فعاليت هاي دولت به جز در بخش هاي حاكميتي در سال ۸۳ ممنوع شد
گروه اقتصادي: براساس آيين نامه اجرايي اجزاي بند «ب» تبصره ۴ قانون بودجه در هيأت وزيران، در سال ۱۳۸۳ توسعه فعاليت هاي دولت در بخش هاي توليدي، خدماتي، اجتماعي، فرهنگي و اداري (به استثناي امور حاكميتي موضوع بند «الف» ماده ۶۴ قانون برنامه سوم) كه موجب افزايش اعتبارات هزينه اي در واحدهاي دولتي شود، ممنوع شد.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از نشريه برنامه، در اين آيين نامه همچنين دستگاه هاي اجرايي مكلف شدند، طرح هاي تملك دارايي هاي سرمايه اي آماده بهره برداري خود را بدون تغيير كاربري از طريق روش هاي خريد خدمات، مشاركت با بخش غيردولتي و واگذاري مديريت به بخش غيردولتي واگذار كنند.
همچنين براساس آيين نامه مصوب، هر گونه استخدام و به كارگيري نيروي انساني و ايجاد پست و توسعه تشكيلات براي توسعه فعاليت هاي جديد موضوع اين آيين نامه ممنوع شده است.
اين گزارش حاكيست، كليه دستگاه هاي اجرايي ملي و استاني مذكور در ماده ۸۸ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مكلف شدند در سال ۱۳۸۳ حداقل ۲۵ درصد از پروژه هاي نيمه تمام دولتي را از طريق مزايده عمومي به بخش غير دولتي واگذار كنند. قيمت اين طرح ها به صورت نقد و اقساط دريافت و به حساب درآمد عمومي واريز مي شود و معادل آن به صورت وجوه اداره شده يا پرداخت تسهيلات در اختيار دستگاه واگذاركننده قرار مي گيرد تا صرف توسعه فعاليت هاي بخش غير دولتي در همان زمينه شود.
اين آيين نامه در راستاي اصلاح ساختار اداري و مديريت كشور به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ابلاغ شده است.

در جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام براي تدوين سياستهاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي
راه هاي توسعه نقش تعاوني در اقتصاد كشور بررسي شد
گروه اقتصادي: مجمع تشخيص مصلحت نظام ديروز در ادامه كار تدوين سياستهاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي بخشي از پيشنهادات كميسيون اقتصاد كلان در مورد توسعه بخش تعاوني در اقتصاد كشور را تصويب كرد.
به گزارش رسيده اين مصوبه پس از تكميل بحث براي تاييد نهايي به محضر رهبر انقلاب ارسال مي شود.
در اين جلسه كه وزير تعاون، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، رئيس كل بانك مركزي، رئيس كل بيمه مركزي و كارشناسان مربوط از سوي دولت نيز شركت داشتند، مباحث طولاني در مورد جايگاه تعاوني در قانون اساسي، تعاريف مختلف و موانع و مشكلات موجود براي تحقق اهداف توسعه بخش تعاون بررسي شد.
مجمع در گزارش خود درباره اين جلسه با اشاره به رهنمود رهبر انقلاب به مجمع براي تدوين سياستهاي كلي در مورد بخش تعاون كه پس از بررسي موانع توسعه تعاوني ها، سياستهاي كلي براي توسعه اين بخش پيشنهاد شود و در انتظار مراكز اقتصادي مذكور مطابق اصل ۴۴ و اصل ۴۳ قانون اساسي اولويت با بخش تعاوني باشد تاكيد شده كه در اين جلسه گزارش كميسيون اقتصاد كلان، بازرگاني و امور اداري مجمع درباره اهميت بخش تعاون در اقتصاد و برشمردن مشكلات و موانعي كه تاكنون موجب شده بخش تعاون نتواند جايگاه مورد نظر را كسب كند ارائه شد.

همايش بين المللي كاربرد ماهواره در ارتباطات و سنجش از دور آغاز شد
گروه اقتصادي: همايش بين المللي كاربرد ماهواره در ارتباطات سنجش از دور با همكاري شبكه بين الدول اسلامي در علوم و فنون فضايي و بانك توسعه اسلامي ديروز در تهران آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين همايش كه به همت سازمان فضايي جمهوري اسلامي ايران برگزار شده، احمد معتمدي وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات در پيامي خواستار تقويت و ارتقاي سطح همكاري ميان كشورهاي اسلامي براي بهره مندي گسترده از فناوري هاي ماهواره اي، فضايي و دورسنجي شد.
در اين همايش كه تا ۲۴ مهرماه ادامه دارد حسن شفتي، رئيس سازمان فضايي كشورمان نيز در سخناني تأكيد كرد كه كشورهاي اسلامي امروز داراي منابع و ظرفيت هاي قابل توجهي هستند. اين منابع با برنامه ريزي هوشمندانه تصميم گيري جدي، مشاركت و تعهد اعضا مي تواند به يك همگرايي منجر شود كه پيام آور توسعه و پيشرفت جوامع اسلامي باشد.
وي تأكيد كرد :در چرخه علوم و فنون و كاربري فنون فضايي آنچه نيازمند توجه جدي است ظرفيت سازي علمي و پژوهشي و ترويج فرهنگ استفاده از فنون فضايي و نهادينه كردن آن در متن زندگي است.
در اين همايش رضا حسين رئيس شبكه بين الدول اسلامي در علوم و فنون فضايي نيز در سخنراني خود تأكيد كرد كه كاربرد فناوري و علوم فضايي تحول بزرگي در عصر حاضر در جوامع و كشورهاي مختلف ايجاد كرده است و خدمات ماهواره اي و فضايي در جهان معاصر جزء لاينفكي از حيات بشر است.
كاهش بلاياي طبيعي و مديريت بهينه منابع زميني و ديده باني محيط زيست علاوه بر ارتباطات و پخش تلويزيوني و پيش بيني آب و هوا از جمله مهمترين دست آوردهاي اين فن آوري است.

فازهاي ۴ و ۵ پارس جنوبي هفته آينده راه اندازي مي شود
«عمليات لوله گذاري فازهاي ۶ و ۷ و ۸ پارس جنوبي آغاز شد.»
اسدالله صالحي فروز ـ مديرعامل شركت نفت و گاز پارس ـ در گفت وگو با ايسنا افزود: «از شب گذشته (جمعه) عمليات لوله گذاري فازهاي ۶ و ۷ و ۸ پارس جنوبي با سرعت پنج كيلومتر در روز و با همكاري بزرگترين بارج لوله گذار (كشتي لوله گذار) دنيا آغاز شد.»وي افزود: «در صورتي  كه هر كدام از فازها با همين سرعت پيش برود تا دو ماه آينده اين عمليات پايان خواهد يافت.»وي همچنين از راه اندازي مجدد فازهاي ۴ و ۵ در هفته آينده خبر داد.
صالحي فروز، نتيجه آزمايش اخير فاز يك را مثبت اعلام كرد و گفت: «آزمايشي روي قسمت تعميرشده فاز داشتيم كه نتيجه مثبت داشت و اين فاز در حال حاضر در وضعيت سرويس است و با حداكثر ظرفيت كار مي كند.»وي ظرفيت فعلي فاز يك پارس جنوبي را ۹۰۰ ميليون فوت مكعب اعلام كرد كه در نهايت به يك ميليارد فوت مكعب مي رسد. به گزارش ايسنا گاز توليدي فازهاي ۶ ، ۷ و ۸ پارس جنوبي پس از استحصال براي تزريق در ميدان نفتي آغاجاري با يك خط لوله ۵۶ اينچ به طول ۵۱۲ كيلومتر به اين ميدان نفتي منتقل مي شود.

گفت وگوي امروز
واگذاري هاي سيم كارت طبق برنامه ادامه مي يابد
گروه اقتصادي: از ديروز واگذاري اولويت هاي سيم كارت در سراسر كشور آغاز شد و باتوجه به جو حاكم بر بازار اين كالاي مصرفي شايعات گوناگوني در بازار داد و ستد
سيم كارت جريان دارد، براي آگاهي از روند واگذاري سيم كارت با دكتر علي اكبر صنعتي عضو هيات مديره شركت مخابرات گفت وگو كرده ايم.
***
* روند واگذاري تلفن هاي همراه در سال جاري چگونه ادامه مي يابد؟
-تا آخر سال حدود يك ميليون و ۷۰۰ هزار سيم كارت واگذار مي شود كه تا پايان مردادماه سال ۸۴ به ۳ ميليون سيم كارت مي رسد.
امكانات فراواني فراهم شده است و همه تلاش شركت مخابرات اين است كه طبق برنامه سيم كارت هاي ثبت نام شده تا پايان سال واگذار شود و سال آينده نيز واگذاري ها طبق اولويت هاي اعلام شده انجام شود.
* آيا احتمال توقف واگذاري مي رود؟
- خير همه تجهيزات لازم وارد شده و آماده است و كار نصب تجهيزات طبق برنامه هاي توسعه ادامه دارد و هيچ توقفي در جريان واگذاري ها صورت نمي گيرد. حتي اگر امكانات بيشتر براي توسعه فراهم شود احتمال افزايش واگذاري و جابه جايي اولويت هاي سال آينده براي واگذاري در سال جاري مي تواند در دستور كار قرار گيرد.
* اين واگذاري ها اختلال هاي شبكه را افزايش نمي دهد؟
- همزمان با اجراي طرح توسعه شبكه تلفن همراه در كشور كار دايري خط نيز انجام مي شود، سياست مخابرات از مدت ها قبل تغيير كرده و هيچگاه بدون وجود امكانات واگذاري انجام نمي شود.
البته در جريان كار به دليل تقاضاي بالا و ضرورت پاسخ به آن شركت مخابرات تلاش گسترده اي سامان داده و در برخي موارد در فاصله دايري خط و نصب تجهيزات فاصله كمي وجود دارد كه برخي اختلال هاي موردي و مقطعي مربوط به اين مورد است و به سرعت برطرف مي شود.
اين اختلال ها به معناي كاهش ظرفيت و يا كشش شبكه نيست.
اختلال هايي نگراني ايجاد مي كند كه تعداد مشترك با ظرفيت برابر نباشد و از اين جهت اختلال ايجاد شود.
* تقاضا در بازار تلفن همراه چه ميزان است و چه برنامه اي براي پاسخ به آن داريد؟
- برآورد ما درمورد تقاضا خيلي بيشتر از ميزان واگذاري هاي جاري و انجام شده است.
با واگذاري ۵ ميليون ثبت نام شده جديد تعداد دارندگان تلفن همراه به ۹ ميليون مي رسد.
ولي تقاضا حدود ۲۵ ميليون است.فاصله عرضه با تقاضا بسيار بالا ست. درحالي كه فرصت ها مي گذرد در بازار تقاضاهاي بيشتري وارد مي شود.يك جريان توسعه توسط شركت مخابرات است كه درحال انجام است، جريان ديگري موازي با شركت مخابرات ارايه شده كه تلفن هاي اعتباري است كه حدود ۲ ميليون تلفن همراه اعتباري است و به زودي در بازار عرضه مي شود. اين شبكه با همكاري بخش خصوصي راه اندازي مي شود و تا ۶ ميليون قابل افزايش است و بخشي از تقاضا را جواب مي دهد.جريان ديگري نيز مستقل از شركت مخابرات تحت عنوان اپراتور دوم است كه برنده آن مشخص شد كه مجلس مصوبه اي داشته تا اين قرارداد را بررسي كند.در كل اين جريان نيز مي تواند بخشي از تقاضا را پاسخ دهد.برآوردها و پيش بيني هاي ما اين بوده است كه با آغاز و رقابت هر سه جريان تا نيمه اول برنامه چهارم و در سال ۸۵ عرضه و تقاضاي تلفن همراه برابر شود و واگذاري ها به روز شود.

نشست كاري كارشناسان ايران، نروژ و بانك جهاني در تهران آ غاز شد
كارشناسان شركت ملي نفت ايران، شركت «ئي كون» نروژ و نمايندگان بانك جهاني بررسي روش هاي جلوگيري از سوزاندن گازهاي همراه نفت در ايران و چگونگي استفاده از آن را در پروژه هاي مختلف نفت و گاز امروز در تهران آغاز كردند.
به گزارش شانا، اين نشست چهارروزه امروز با حضور معاون وزير نفت در امور بين الملل، سفير نروژ در تهران و كارشناسان شركت «ئي كون» نروژ، نمايندگان بانك جهاني و كارشناسان شركت ملي نفت ايران در تهران كار خود را آغاز كرد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۰۱۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۱۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۵۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۹۱۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۷۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۶۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۸۸۰

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |