يكشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۱ - Oct 10, 2004
رونق فروش راديوي ديجيتال
003261.jpg
سينا: دفتر مركزي توسعه راديوهاي ديجيتال در لندن اعلام كرد: سيزده ميليون راديوي ديجيتال تا پايان سال ۲۰۰۸ در بريتانيا به فروش خواهد رسيد، اين در حالي است كه بالغ بر يك ميليون از اين راديوها در سال جاري به فروش رسيده اند.
براساس پيش بيني كارشناسان اين رقم تا سال ۲۰۰۸ به ۷/۲۸ درصد خواهد رسيد.
سيستم هاي قابل حمل ديجيتال، سيستم هاي hi-fi، راديوهاي ساعتي بالاترين ميزان فروش را طي سالهاي اخير دربرداشته اند.
تحليلگران صنعت راديوهاي ديجيتال در بريتانيا اظهار داشته اند: دولت هيچ تاريخي را براي تغيير سيگنال هاي راديوهاي آنالوگ به ديجيتال در نظر نگرفته است.
انتظار مي رود كه ارزش فروش راديوهاي ديجيتالي تا پايان سال ۲۰۰۴ به ۹۰ ميليون دلار و تا پايان سال ۲۰۰۸ به ۵۰۰ ميليون دلار افزايش يابد.
فروش راديوهاي ديجيتالي موجب تقويت راديوهاي حافظه اي كه امكان قطع، تعويض و ضبط برنامه هاي زنده را به شنونده مي دهد، مي گردد.
تحليلگران صنعتي گفته اند: با حضور پررنگ راديوهاي ديجيتالي شنوندگان برنامه هاي راديويي مي توانند به شنيدن برنامه هاي مورد علاقه خود از طريق راديوهاي ديجيتالي در ماشين هاي خود بپردازند.
در حال حاضر راديوهاي ديجيتالي ۸۵ درصد از جمعيت بريتانيا را پوشش مي دهند، اين در حالي است كه دولت بريتانيا قصد دارد تلويزيونهاي آنالوگ را تا سال ۲۰۱۲ از رده خارج كند، كه اين درواقع با تعويض سيگنالهاي راديويي آنالوگ همراه خواهد بود.
با پيش رفتن اين روند حدود يك صد ميليون راديوي آنالوگ از رده خارج مي شوند.
در حال حاضر آلمان تنها كشوري است كه سال ۲۰۱۵ را به عنوان تاريخ منسوخ شدن سيستم هاي راديويي آنالوگ در كشورش اعلام كرده است.
رالف برنارد رئيس دفتر مركزي توسعه راديوهاي ديجيتال در بريتانيا كه همچنين مسئول اجرايي گروه راديويي GWR است از دولت خواسته است كه تاريخ دقيق منسوخ شدن سيستم هاي آنالوگ را اعلام كند.

تركيب LCD و حس گر در گوشي تلفن همراه
003267.jpg
موج: كاسيو LCD، ۲/۱ اينچي خود،  ويژه تلفن همراه را به حس گرهاي بسيار كوچك تشخيص هويت مجهز مي  كند.
كاسيو نسل جديد LCD هاي ويژه گوشي تلفن همراه خود را به حس گري بسيار كوچك كه توانايي تشخيص اثر انگشت فرد كاربر را دارد، مجهز مي كند.
با به كارگيري اين حس گرها در صفحه نمايش گوشي تلفن همراه، تنها فرد صاحب گوشي مي تواند به اطلاعات ذخيره شده در آن دسترسي پيدا كند.
اين نخستين باري است كه شركتي، LCD و حس گر را با يكديگر تركيب مي كند. اين گزارش حاكي است با تعبيه حس گر درون صفحه نمايش گوشي تلفن همراه، فضاي بيشتري براي حافظه در اين تلفن ها ايجاد مي شود.
چندي پيش برخي از شركت هاي ژاپني نظير فوجيتسو و NTT DoCoMo از حس گرهايي به منظور بالا بردن ضريب امنيتي در گوشي هاي تلفن همراه استفاده كرده بودند، اما اين حس گرها درون LCD اين گوشي ها تعبيه نشده بود.
براساس اين گزارش، اندازه حس گر تعبيه شده در صفحه نمايش هاي كاسيو ۰/۷ ميلي متر است.
كار ساخت اين LCD هنوز در مرحله طراحي قرار دارد.
توليد انبوه LCD جديد كاسيو طي ۱۲ تا ۱۸ ماه آينده آغاز مي شود.

نرم افزار مترجم
003264.jpg
گروه دانش- سها دادمند: پليس شهر برسويل آمريكا دست به اقدامي جالب مبني بر استفاده از نرم افزار مترجم زده است. اين نرم افزار كه توسط شركت VoxTech در مري لند آمريكا طراحي و ساخته مي شود قادر است تا كمتر از چند ثانيه مكالمات انجام شده به زبان انگليسي را به ۱۵ زبان ترجمه كند. اين نرم افزار زبان انگليسي را به زبان سوماليايي، اسپانيايي، روسي و زبان مردم كشورهاي آسياي جنوب شرقي ترجمه مي كند.
تابستان سال جاري (۲۰۰۴)، اين نرم افزار به طور آزمايشي ابتدا در ارتش آمريكا مورد استفاده قرار گرفت و اكنون شهر برسويل، اولين شهر در آمريكا است كه پليس آن از اين نرم افزار براي برقراري ارتباط بيشتر با توريست ها استفاده مي كند.
اما اين نرم افزار كمي ناقص به نظر مي رسد، چرا كه فقط سخنان و سؤالات پليس يا به عبارتي كاربر اول را از انگليسي به زبان هاي ديگر ترجمه كرده و قادر به ترجمه صحبت هاي كاربر دوم يا به عبارتي طرف مقابل براي كاربر اول پاسخگو نيست. طراحان نرم افزار درصدد رفع اين نقص بوده و اميدوارند هرچه زودتر به نتايج دلخواه دست يابند.
قرار است در مراحل بعدي از اين نرم افزار در دادگاه ها  و مراكز قضايي آمريكا نيز استفاده شود اما براي اطمينان از صحت عملكرد نرم افزار، براي مدتي از مترجم در كنار نرم افزار استفاده خواهدشد.
بسياري از مراجع قضايي با استفاده از اين نرم افزار در دادگاه ها، به ويژه براي رسيدگي به پرونده هاي جنايي مخالف هستند اما دولت آمريكا تصميم به استفاده از اين نرم افزار در دادگاه ها و مراكز قضايي دارد.
در مقابل پليس آمريكا در مورد استفاده از اين نرم افزار استقبال كرده است چرا كه به عقيده آنها با استفاده از اين نرم افزار مي توان به راحتي با ملل ديگر ارتباط برقرار كرد و بسياري از مشكلات را به آساني حل كرد.
رئيس پليس شهر برسويل مي گويد: با استفاده از نرم افزار مترجم ديگر نيازي به درخواست از يك اسپانيايي براي پارك ماشين در مكان مناسب به زبان اشاره نخواهد بود و اين شايد كوچك ترين اما مهم ترين كاربرد اين نرم افزار باشد. نرم افزار مترجم  پس از موفقيت در شهر برسويل در شهرهاي ديگر آمريكا نيز استفاده خواهد شد.

آن لاين
آموزش الكترونيكي به صورت رايگان ايجاد مي شود
003270.jpg
ايلنا: ايجاد آموزش E-Learning به صورت رايگان در جهت بهره وري از كاربردهاي آموزش الكترونيك در دستور كار سازمان فني و حرفه اي كشور قرار گرفت.
مدير IT سازمان فني و حرفه اي كشور گفت: سازمان فني و حرفه اي كشور براي برقراري عدالت آموزشي و دسترسي راحت كاربران در هر نقطه و زمان با سايت  آموزشي با بررسي هايي كه اخيراً انجام داده، اقدام به ايجاد آموزش E-Learning به صورت رايگان كرده است.
وي تصريح كرد: مسلماً نياز افراد به اين نوع آموزش و در برنداشتن هيچ هزينه اي براي آنان، سازمان را با متقاضيان بسياري مواجه خواهد كرد. از اين رو سازمان تصميم به پذيرش دانشجو به صورت نامحدود از سراسر كشور دارد. وي با اشاره به پيشروي طرح مقدماتي گفت: در حال حاضر به كمك هزينه هاي تكفا، سازمان فني و حرفه اي كشور اقدام به عقد قرارداد با بخش خصوصي (شركت سيوفام) كرده كه وارد بحث Content شده ايم.
جريمه سنگين براي نويسندگان Spyware
003258.jpg
سينا: سازندگان برنامه هايي كه به طور مخفيانه اطلاعات شخصي كاربران را مي دزدند و روي آنچه كه مردم با رايانه هاي شخصي خود انجام مي دهند، جاسوسي مي كنند، به زودي با جريمه هاي سنگين مواجه مي شوند.
به گزارش بي بي سي، مراجع قانوني در آمريكا طرحي را در دست تحقيق و بررسي دارند كه براساس آن جريمه هاي بسيار سنگيني را براي نويسندگان برنامه هاي جاسوسي رايانه اي كه spyware ناميده مي شود، تعيين مي كند.
اين برنامه هاي جاسوسي كليه اطلاعات مربوط به جستجوگرها، كلمه هاي عبور و شماره و جزئيات كارت هاي اعتباري و اطلاعات شخصي رايانه هاي خانگي كاربر را با استفاده از شيوه نوشتن هرزنامه ها جمع آوري مي كند.
در اواخر ماه گذشته دومين لايحه spyware كه روي تعيين مجازات براي شيوه نويسندگان اين برنامه هاي جاسوسي بحث مي كنند، بررسي شد.لايحه حفاظت امنيتي از خود در برابر تخطي هاي سايبر (aka spy act) به تصويب ۳۹۹ نماينده رسيد.
لايحه aka جريمه اي به مبلغ ۳ ميليون دلار را براي آن دسته از افرادي كه به طور مخفي به رايانه هاي افراد راه پيدا مي كنند و اطلاعات موجود در آنها را مي دزدند در نظر گرفته است.بنابراين لايحه سازمانهاي امنيتي و دولتي و همچنين FBI كه بنا به مقاصد امنيتي از برنامه هاي جاسوسي استفاده مي كنند شامل اين لايحه نمي شوند.
البته لايحه هاي ديگري نيز براي مجازات جاسوسان رايانه اي، سابق بر اين نظير جريمه هاي نقدي پايين تر و حبس تصويب شده بود اما هيچ كدام به سختي لايحه كنوني نبودند.اطلاعات دريافتي حاكي از آن است كه طي نه ماه گذشته سه ميليون دستگاه در معرض هجوم بيش از ۸۳ ميليون برنامه جاسوسي رايانه اي قرار گرفته اند.

تخفيف ويژه خدمات اينترنتي در مساجد تهران
فارس: برخي مساجد تهران به منظور جذب جوانان، خدمات اينترنتي با ۶۰ درصد تخفيف و اينترانت رايگان در اختيار آنان قرار مي دهند.
طرح تجهيز ۱۰ مسجد نمونه تهران به امكانات روز و برقراري ارتباط مساجد با شبكه وب از برنامه هاي مؤسسه اطلاع رساني تبيان است.
سالن هاي خدمات اينترنتي مساجد مجهز به حداقل ۶ دستگاه رايانه، بانك اطلاعات نرم افزاري و سي دي هاي مختلفي با موضوعات متنوع هنري، ادبي و مذهبي است.
بنابر اين گزارش طي هفته اخير ۶ مسجد در سطح تهران مجهز به اين امكانات شده اند كه شامل مسجد علي ابن الحسين واقع در پيروزي، مسجدالزهرا در شهرآرا، مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در مهرآباد جنوبي، مسجد جامع ابوذر در ميدان ابوذر، مسجد جابري در ميدان شهدا و مسجد پيغمبر اكرم(ص) است و مابقي مساجد نيز بعد از ماه مبارك رمضان به اين امكانات تجهيز مي شوند.
از ديگر برنامه هاي اين مؤسسه، اهداي ۴۰۰ دستگاه رايانه به مساجد كل كشور است.

آغاز به كار كنفرانس ملي كسب و كار الكترونيك
گروه دانش:  كنفرانس ملي كسب و كار الكترونيك امروز (يكشنبه ۱۹ مهر ماه) با پيام معاون اول رئيس جمهور و سخنراني وزير بازرگاني در دانشگاه علم و صنعت ايران آغاز به كار مي كند.
به گزارش خبرنگار ما قائم مقام دبير كنفرانس با اعلام اين مطلب گفت: از ۱۸ مهر ماه نمايشگاه اين كنفرانس برپا شده و بازديد از آن براي عموم آزاد است. كنفرانس ملي كسب و كار الكترونيك ۸۳ طي روزهاي ۱۹ و ۲۰ مهر ماه (امروز و فردا) به همت دانشكده صنايع دانشگاه علم و صنعت ايران و مؤسسه مطالعات نوآوري و فناوري ايران در دانشگاه علم و صنعت برگزار مي  شود.

ابزار جديد گوگل و آمازون براي ناشران كتاب
موج: گوگل با همكاري آمازون ابزار جست وجوي جديد را در اختيار ناشران كتاب قرار داد.
گوگل با همكاري سايت خرده فروش آمازون ابزار جست وجوي جديدي را در موتور جست وجوگر خود راه اندازي كرد.
اين ابزار جديد به ناشران كتاب امكان مي دهد آخرين كتاب هاي انتشار يافته را از طريق گوگل به كاربران معرفي كرده و توسط سايت آمازون به فروش برسانند.

راه اندازي تكنولوژي نسل سوم موبايل
آي تي ايران: تلويزيون ابوظبي و شركت مخابرات امارات (اتصالات) در يك اقدام مشترك نخستين برنامه تلويزيوني را براي موبايل هاي نسل سوم در جهان عرب راه اندازي مي كنند.
براساس اين سرويس برنامه هاي تلويزيوني روي موبايل قابل دريافت خواهد بود. به گفته رييس دپارتمان رسانه هاي امارات در جيتكس سال ۲۰۰۳ يك شبكه تجربي براي اين كار ايجاد شده و به نمايش درآمده بود اما در جيتكس امسال نمونه هايي از اين نوع موبايل ها به نمايش درآمد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |