يكشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۱ - Oct 10, 2004
خواستار اصلاح روش ها در جهت منافع مردم هستيم
ايسنا: عضو هيات  رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: قصد ما جنگ و يا تقابل با دولت نيست، بلكه خواستار اصلاح روشها و ساختارها در جهت منافع مردم هستيم. با اين حساب شرايط براي استيضاح بعدي آماده نيست.
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا درباره احتمال طرح استيضاحهاي جديد اظهار داشت: بعضي از نمايندگان بر استيضاح وزير آموزش و پرورش اصرار دارند، اما اين كه طرح يك استيضاح ديگر به مصلحت باشد يا خير، بايد در مجموعه مجلس بررسي شود.
نماينده  نيشابور خاطرنشان كرد: بعد از استيضاح احمد خرم شرايط را براي استيضاح ديگري مناسب نمي بينم. چون هدف ما از استيضاح، اصلاح روشها و اعتراض به عملكردهاست.
پيام استيضاح خرم اين بود كه مجلس بر نظارت و كنترل و جلوگيري از حيف و ميل بيت المال مصمم است و با كسي رودربايستي ندارد. ما دنبال آن هستيم كه مسئولان دولتي و غير دولتي اين پيام را درك كنند و در جهت رفع نقص ها و ايرادها تلاش كنند.
سبحاني نيا در ادامه در خصوص تأثير طرح استيضاح هاي متعدد بر شعار تعامل با دولت، گفت: تعامل واژه اي طرفيني است.

وزير رفاه و تامين اجتماعي:
صندوق حمايت از حقوق كودكان تشكيل مي شود
گروه اجتماعي: وزير رفاه و تأمين اجتماعي از تشكيل صندوق حمايت از تغذيه، بهداشت و حقوق كودكان ايراني براي اولين بار در كشور خبر داد.
دكتر شريف زادگان در گفت وگو با ايسنا افزود: همچنين خط تلفن سه شماره اي حمايت از كودكان تحت آزار در عيد سعيد فطر راه اندازي مي شود.
وي همچنين ايجاد ۱۸ صندوق بيمه اجتماعي جديد شامل بيمه مديريت خانوار، بيمه كارگران ساختماني، بيمه رانندگان درون و برون شهري و رانندگان ترانزيتي و... را از ديگر برنامه هاي اين وزارتخانه برشمرد. وزير رفاه و تأمين اجتماعي همچنين از تشكيل سازمان بيمه روستاييان در آينده اي نزديك خبر داد و گفت: اين سازمان بتدريج جمعيت ۲۳ ميليون نفري روستاييان را تحت پوشش قرار مي دهد. وي يكي از مهمترين اولويت هاي وزارت رفاه را كارآمدي بيشتر منابع موجود و تعريف منابع جديد براي افزايش حمايت هاي دولت دانست و بر وضع سياست هاي مشخص در اين زمينه تأكيد كرد.

اخبار انتخابات رياست جمهوري
كانديداها برنامه هاي خود را مطرح كنند
ايلنا- حسن غفوري فرد، گفت : كانديداها بايد از هم اكنون برنامه هاي خود را مطرح كنند تا مردم با ديدگاه هاي سياسي ، فرهنگي ، اقتصادي و اجتماعي آنها آشنا شده و بتوانند تصميم درست را اتخاذ نمايند.
وي افزود : متأسفانه جناح اصلاح طلب بدون توجه به اين موضوع ، فقط مبادرت به معرفي يك مصداق كرده است كه به احتمال زياد ايشان هم موافقت نخواهند كرد.
وي با بيان اينكه در جناح اصولگرا افرادي مانند هاشمي ، ولايتي ، لاريجاني ، احمدي نژاد و محسن رضايي مطرح هستند ،گفت : هيچ يك از اين آقايان به طور رسمي كانديداتوري خود را اعلام نكرده اند و بايد در كشوري مثل ما كه از لحاظ سياسي فعال است ، كانديداها زودتر برنامه هاي خود را اعلام كنند تا مردم با آگاهي و بينش رأي دهند و به اعتقاد من در حال از دست دادن فرصت هستيم .
حضور موسوي قطعي نيست
مهر - مصطفي درايتي عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت درخصوص حضور قطعي ميرحسين موسوي گفت: ميرحسين موسوي هنوز تصميم قطعي خود را براي حضور در عرصه انتخابات نهم رياست جمهوري اعلام نكرده است و همچنان رايزني ها و مذاكرات با وي ادامه دارد.درايتي گفت: كانديداي اول جبهه مشاركت ميرحسين موسوي است و اگر وي براي حضور در انتخابات موافقت نكنند و احزاب دوم خردادي با وي به اجماع نرسند روي كانديداهاي ديگر بحث و تبادل نظر خواهد شد.
متكي:مواضع جبهه پيروان خط امام و رهبري بزودي اعلام مي شود
مهر - منوچهر متكي سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري در مجلس گفت: در جلسه جبهه پيروان خط امام و رهبري پيرامون مباحث مختلفي بحث شد كه از جمله آن انتخابات رياست جمهوري بود و مواضع درون جبهه در حال تنظيم است تا به اطلاع رسانه ها برسد.
مردم روي اشخاص راحت تر قضاوت مي كنند
مهر: موسي قرباني عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: در نظام ما مردم راحت تر مي توانند روي اشخاص قضاوت كنند، زندگي و عملكرد گذشته و حال اشخاص براي مردم قابل درك و لمس است و اقبال مردم ما به مصداق ها بيشتر است و لذا احزاب مجبورند كه خود را به اشخاص وابسته كنند و از اشخاص كسب وجهه و آبرو مي كنند كه البته حركت بادوام و مستمري نيست، ممكن است در كوتاه مدت اين روش جواب دهد اما در دراز مدت اثر نخواهد داشت.

گزارش خبرنگار اعزامي همشهري به كابل
جنجال مركب در كابل
پژمان راهبر- «رنگ ها پاك مي شه، انتخابات تقلبيه!» گوينده پسر جوان دوچرخه سواري بود كه از يك حوزه راي گيري بر مي گشت؛ در حالي كه ساعت هشت و ده دقيقه صبح به وقت كابل بود و هنوز كمتر كسي از ماجراي بزرگ صبح شنبه افغانستان، مي دانست. اين نقل اما به سرعت دهان به دهان چرخيد و تمام كشور را دربرگرفت و انتخابات افغانستان را زير سئوال برد.در شرايطي كه هزاران قوطي سفيد رنگ پر از مركب با طيف آبي و بنفش دو مدل ماژيك از كشور دانمارك وارد شده بود تا مثلا و با توجه به قوام و دوام اين جوهر از تقلب در انتخابات جلوگيري شود، راي دهندگاني كه چند كارت داشتند به سهولت مي توانستند رنگ را از دست خود پاك كرده و دوباره راي بدهند.پروسه راي گيري از دادن كارتهاي مخصوص به راي گيرندگان و سوراخ شدن كارت آغاز مي شد و با علامت زدن به انگشت شست دست چپ راي دهندگان ادامه پيدا مي كرد و سرانجام با مشخص كردن فرد مورد نظر روي برگه بلندي كه عكس هر ۱۸ نامزد روي آن چاپ شده بود و انداختن آن به داخل صندوق به پايان مي رسيد. اما چالش بزرگ با كشف اين نكته كه مركب مورد استفاده قرار گرفته رنگ بادوامي ندارد، آغاز شد، تا جايي كه يك كانديدا كه ۴ كارت دريافت كرده بود با پاك كردن چهارباره مركب چهاربار راي  به صندوق انداخت تا ناكارآمدي اين سيستم را كاملاً مشخص كند، سيستمي كه به دليل نبود شناسنامه  كافي در افغانستان جانشين روش مرسوم راي شده است.
مشكل رنگ
ساعت به ده صبح نرسيده بود كه دفتر مشترك تنظيم انتخابات با سخنراني مانوئل داسيلوا در مقابل شايعات و البته واقعيات واكنش  نشان داد. داسيلوا با اعتماد به نفس و لهجه فاخرش خبر از جلسه اي داد كه درباره مشكلات گفتگو شده اما سرانجام راي به ادامه انتخابات داده شده است. او گفت: مشكل رنگ مشكل استفاده از رنگ بود نه خود رنگها و ما به كار خودمان ادامه خواهيم داد. شما اين نكته را در نظر بگيريد كه افغانستان براي بار اول در تاريخ انتخابات برگزار مي كند و مشكلاتي از اين دست طبيعي است... و البته اين درس براي ما بود.
اما او در شرايطي اين حرف را مي زد كه يك خبرنگار افغان مي گفت: «من كسي را ديدم كه ۱۲ بار راي داد!» بنابراين حداقل حاضران در مركز خبري از سخنان او قانع نشدند.
در عين حال يكي ديگر ازاعضاي دفتر مشترك تنظيم انتخابات (JEMb) گفت: «همانطور كه گفته شد مشكل در شكل استفاده از رنگها بود، نه رنگها. خود ما روي دست خودمان امتحان كرده ايم و رنگ پاك نشد!» اما خبرنگار همشهري ساعتي بعد اين كار را انجام داد و به عينه ديد كه رنگها به سادگي پاك مي شود.
گردهمايي رقبا
اهالي كارتي پروان از هجوم ناگهاني نيروهاي ارتش و خودروهاي مدل بالاي نامزدها به منزل ستار سيرت يكي از كانديداي انتخابات تعجب كردند. اما آنها به سرعت فهميدند خانه شيك و بزرگ دكتر محل تجمع نامزدهايي است كه كل ماجرا را حركتي حساب شده براي انتخاب حامد كرزاي مي دانند. يونس قانوني در اين باره به همشهري گفت:«اين يك توطئه بود.» آنها كه ۱۵ نفر بودند در حركتي نمادين انتخابات را تحريم كردند و اميدوار به اينكه با اين اعتراض بازي را عوض كنند.اما در ساعت ۱۴ كه جلسه دوم JEMB برگزار مي شد پاسخ محترمانه اي به آنها داده شد: «مسئله تحريم بسيار مهم است، اما سازمان ملل اجازه ندارد انتخابات را متوقف كند. »در بيانيه اي كه در جواب اعتراض اين پانزده نامزد به سرعت تنظيم شد، چنين آمده است: «ادعا شده كه بي نظمي هايي صورت گرفته است و بنابراين درخواست شده انتخابات متوقف و آرا از حيث اعتبار ساقط شود. اما JEMB دلگرم از استقبال مردم و امنيت ونظم موجود در انتخابات و با توجه به اينكه مردم هنوز مشتاقانه در صفها انتظار مي كشند، توقف غيرقابل توجيه است و عمليات ادامه پيدا مي كند». و قبل از اينكه معترضين از استفاده از كلمه «عمليات»به جاي انتخابات تعجب  كنند، سخنران جلسه با لحني آرام گفت: «مي توانيد شكايت كنيد».با پايان انتخابات، JEMB منتظر دريافت شكايات و استماع نظرات است. جلساتي كه با حضور نامزدهايي كه حالا يكدل شده اند برگزار مي شود. جي وي كندي كه با سمت vice chair of jemb در پايان دومين كنفرانس خبري در پاسخ به سئوال همشهري كه آيا احتمال تجديد انتخابات وجود دارد يا خير، ابتدا شانه هايش را بالا انداخت و سپس گفت: «با توجه به تخلفاتي كه صورت گرفته احتمال برگزاري مجدد انتخابات هست».به اين خبر مهم هنوز اعتمادي نيست. تا پايان پروسه بررسي- كه زمان مشخصي هم ندارد- هيچ چيز مشخص نيست؛ گرچه در جلسه ساعت ۲۱ ديشب قرار بود نكات تازه اي به خبرنگاران اعلام شود.
چند رأي؟
۴۹۰۰ مركز رأي گيري و حدود ۲۲ هزار صندوق. صبح ۳۴ ايالت افغانستان با حضور در اين مراكز آغاز شد. در حاليكه مراكز شمارش آراء در كابل، مزارشريف، قندهار، جلال آباد، قندوز، باميان، هرات و گرديز قرار داشت. اين در شرايطي بود كه ۱۲۵ مركز رأي گيري در ايران و ۶۳۰ مركز رأي گيري در پاكستان چشم انتظار افغانهاي مهاجر بود. نتيجه؛ حدود ۲۴۷۰۰ صندوق كه هر كدام از آنها مي توانست با ۷۰۰ رأي پر بشود.
مركز مدرن
ليسه اماني. دبيرستاني است نزديك به كاخ رياست جمهوري كه توسط آلماني ها مرمت شده و قلب اخبار افغانستان در آن مي تپد. نيروهاي UN با سختگيري شديد و بازرسي بدني مرتب خبرنگاران را به مركز خبري راهنمايي مي كنند. وقتي وارد سالن مركز خبري مي شويد از تفاوت آن با فضاي بيرون تعجب مي كنيد. اما اينجا هم افغانستان است، گرچه بسيار مدرن تر و زيباتر.
پليس زن
پليس هاي زن افغاني حضور چشمگيري در اطراف برخي مراكز دارند. آنها بابت خدماتي كه به مراكز UN و خبري ارائه مي دهند، روزي ۲۰۰ دلار حقوق مي گيرند، كه البته نسبت به گراني كابل حقوق زيادي نيست.
سايه اسلحه
شهر پر است از تابلوهاي توقف ممنوع و ورود ممنوع. حضور نظامي ها سنگين است. كابل بعد از جنگ هنوز زير سايه اسلحه نفس مي كشد.
ورود ژورناليست ها ممنوع
ژنرال زائر عظمي، سخنگوي وزارت دفاع در پاسخ به يك خبرنگار كه از او پرسيد چرا از ورود روزنامه نگاران به مراكز رأي گيري جلوگيري مي كنيد، گفت: ژورناليست ها بايد در محل ورودي مراكز رأي گيري با مردم حرف بزنند و ورود آنها به داخل ممنوع است. در عين حال بسته به اشخاص و طبع آنها، سختگيري در مراكز متفاوت بود. ليسه زرتونه يك مدرسه ابتدايي بود كه در آن مطلقا، براي خبرنگاران خوش شانس مانعي وجود نداشت.
ازدياد ناظر
«فرهنگ فر» يك ناظر آزاد انتخابات اعتراض خود را با اين كلمات به مسئولان JEMB ادا كرد: به ناظرين فرصت داده نشده. در برخي شهرها تا خواسته اند كارشان را شروع كنند به بيرون هدايت شده اند.و پاسخي كه شنيد: به مسئولان حوزه ها اختيار داده شده كه خودشان تعيين كنند كدام ناظر باشد يا نباشد. كلا تعدد ناظرها مشكلاتي درست كرده است. تعدادي كه به ۷۰ هزار نفر بالغ مي شود و شامل ناظرين دولتي، ناظرين نامزدها، ناظرين UN، ناظرين آزاد و... است!
توجيه
«انسان اشتباه مي كند ديگر!» دكتر فاروق رئيس دارالانشاء بارها به زبانهاي انگليسي، فارس و پشتون اين جمله را در پاسخ به اعتراضات مكرر خبرنگاران كه سوراخ دعا (بحران مركب) را پيدا كرده بودند،  ادا كرد. او ادامه داد: «توجه داشته باشيد نمي شود همه بنشينند و انتخابات برگزار شود. اين يك حركت عمومي است و انتظار مي رفت با توجه به اينكه تجربه اول ماست از اين اتفاقات بيفتد.»
زنان در حوزه ها
ناظران حاضر در مدرسه ليسه رقونه عقيده داشتند استقبال مردم از انتخابات بسيار خوب بوده است. هر صندوق آنها تا ظهر ديروز حدود بيش از پانصد رأي را در خود جاي داده بود. يك بانوي افغان به خبرنگار همشهري گفت: «شايد حدود ۷۰ درصد زنان كابل در انتخابات شركت كرده باشند كه البته برخي از آنها به دليل نبود تسهيلات و گاهي ايستادن در صف از JEMB گله دارند.» در حاليكه تمايز زنان با مردان عدم توجه به ماجراي تقلب بود، يك ناظر انتخاباتي عقيده داشت اين بي توجهي ناشي از خوشبيني مفرطي است كه در آنها نسبت به انتخابات وجود دارد.زنان افغان پوشش هاي متفاوتي دارند، گرچه بيشتر با برقع در محل هاي رأي گيري حاضر بودند، اما آنها كه تجربه زندگي در ايران را دارند، اكثرا با مانتو تردد مي كردند.
نامزد متقلب
هنگامي كه يك خبرنگار گفت يك نامزد انتخابات  ۴ بار در رأي گيري شركت كرده، حاضرين به خنده افتادند، اما داسيلوا خواست نام اين شخص اعلام شود تا حقيقت پنهان نماند و اضافه كرد: «يادتان باشد اين تجربه اول است.»
هر جا كه كارت گرفتيد
برخي از افغاني هاي مقيم افغانستان براي رأي گيري كه به حوزه هاي انتخابيه پاكستان مراجعه كرده بودند، اما هيچ حوزه اي رأي آنها را قبول نكرده بود در اين باره توضيح داده شده بود هر كس بايد در محلي كه كارت خود را گرفته رأي بدهد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |