يكشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۱ - Oct 10, 2004
ترديد مخالفان حامد كرزاي درباره سلامت انتخابات افغانستان
كميسيون انتخابات افغانستان درخواست مخالفان را براي لغو انتخابات ديروز نپذيرفت
003243.jpg
عكس : ساتيار امامي
سه سال پس از سقوط طالبان مردم افغانستان ديروز به پاي صندوقهاي راي رفتند. به گزارش خبرگزاريها در تمام حوزه هاي راي گيري شهر كابل صفوف مردان و زنان براي شركت در انتخابات به چشم مي خورد.
گزارشهاي دريافتي از ساير نقاط افغانستان نيز حاكي از استقبال چشمگير مردم است. زنان افغاني نيز با اشتياق كامل به پاي صندوقهاي راي آمده اند. براي نخستين بار يك زن نيز در ليست كانديداهاي رياست جمهوري ديده مي شود. مسعود جاويد اميدوار است بتواند با كسب آراي زنان كه چهل درصد از شركت كنندگان را تشكيل مي دهند با رقباي اصلي مرد رقابت كند.
پانزده نفر از ۱۸ نامزد رياست جمهوري پيش از ظهر ديروز نسبت به نحوه برگزاري انتخابات اعتراض كردند و خواستار توقف راي گيري شدند . عبدالستار سيرت يكي از نامزدها پيشتر اعلام كرده بود كه چهارده نامزد رياست جمهوري انتخابات را بايكوت كرده اند.
يونس قانوني رقيب اصلي كرزاي نيز در گفتگو با خبرنگاران از تقلب در انتخابات سخن گفت.به گفته وي جوهرهاي به كاربرده براي رنگ كردن انگشتان قابل پاك  شدن است و عده اي با سوءاستفاده از اين موضوع در چندين حوزه رأي داده اند.
سازمان ملل پيش بيني كرده بود، براي جلوگيري از تقلب در انتخابات انگشتان راي دهندگان با موادي كه از هندوستان وارد شده، رنگ شود.آثار اين رنگ تا يك هفته بر دستان راي دهندگان باقي مي ماند.
از صبح ديروز مواردي از تقلبي بودن اين رنگ گزارش شد و سازمان ملل در چندين حوزه كار راي گيري را به همين دليل متوقف كرد.
003246.jpg
در برخي حوزه ها نيز از خودكارهايي براي علامت گذاري استفاده شده كه اين علامتها به سرعت پاك مي شود. گفته مي شود در ولايت تخار حدود ۳۰۰ نفر دستگير شده اند كه كارتهاي نشاندار با خود داشته اند.
با وجود اين كميسيون انتخابات اعلام كرد كه راي گيري ادامه خواهد يافت.
به گفته نماينده سازمان ملل در افغانستان مسايل كوچكي در رابطه با نحوه انتخابات وجود دارد ولي اين موضوع نمي تواند علتي براي جلوگيري از انتخابات شود. راي گيري از ساعت ۷ صبح ديروز آغاز شد و ده ميليون واجدين شرايط تا آخر وقت ديروز فرصت داشتند نامزدهاي مورد علاقه خود را انتخاب كنند. تاريخ دقيقي براي اعلام نتايج مشخص نشده است.

مذاكرات وزيران دفاع ائتلاف جنگ عليه عراق
دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا در سفري غيرمنتظره به بحرين براي بررسي اوضاع عراق با وزراي دفاع ۱۸ كشور ديگر وارد عرشه يكي از ناو هاي هواپيمابر آمريكا در خليج فارس شد. بيشتر وزراي دفاعي كه با رامسفلد گفت وگو خواهند كرد، از كشورهايي هستند كه در عراق و افغانستان مشاركت كرده اند. به گزارش خبرگزاري فرانسه وزير دفاع آمريكا در اين سفر اعلام كرد، واشنگتن به دنبال راهي براي يافتن كشور هاي جديدي است كه براي حفاظت از انتخابات عراق و ماموريت سازمان ملل، به اين كشور نيرو اعزام كنند.
وي در رابطه با اعزام نيروي تازه نفس به عراق گفت: اين كه آمريكا همچون انتخابات افغانستان به عراق نيز نيرو اعزام كند، مسئله اي است كه به ژنرال جان ابي زيد رييس فرماندهي مركزي آمريكا در خاورميانه و ژنرال جرج كيسي فرمانده نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق، بستگي دارد. اين در حالي است كه رامسفلد تاكيد كرد، تا قبل از انتخابات عراق بايد حدود ۱۴۰ هزار نفر از نيروهاي امنيتي عراق آموزش داده يا تجهيز شوند.
درگيري ادامه دارد
ديروز طي درگيري هاي پراكنده عراق، يك افسر پليس در شهر العماره به قتل رسيد و طي درگيري در رمادي بين تفنگداران آمريكايي و افراد مسلح دو عراقي كشته و يك نفر زخمي شدند. افراد مسلح طي عملياتي در روز جمعه مركز هلال احمر شهر رمادي را منهدم كردند.
ديروز همچنين وقوع دو انفجار شديد در نزديكي منطقه الخضرا در شهر بغداد كه محل استقرار دولت موقت و سفارتخانه هاي آمريكا و انگليس است خسارتي به بار آورد كه تا هنگام تنظيم خبر از تعداد كشته شدگان و مجروحان احتمالي خبري مخابره نشده است. اما در خيابان حيفا در بغداد درگيري نيروهاي پليس با شبه نظاميان مسلح كه با ۵ انفجار همراه بود منجر به كشته و مجروح شدن تعدادي از مردم اين منطقه شد.
آمادگي صدر براي انتخابات
گروه مقتد ا صدر كار تهيه فهرست اسامي نمايندگانش براي انتخابات آينده عراق را شروع كرد. به گزارش خبرگزاري فارس امام جمعه كوفه با اعلام اين خبر گفت: براي آزادي بازداشت شدگان جريان صدر توافقنامه اي بين دولت و گروه مذكور منعقد شده است. ديروز همچنين آيت الله اسحاق فياض و محمد سعيد حكيم از مردم اين كشور خواستند به طور گسترده در انتخابات شركت كنند. در بيانيه آيت الله فياض آمده است: برگزاري انتخابات به تشكيل يك حكومت آزاد و دمكراتيك منجر خواهد شد. آيت الله حكيم نيز تأكيد كرد: به رغم جنبه هاي منفي در قانون انتخابات عراق مردم مي توانند با شركت در انتخابات بر حقوق و آزادي خود در قانون كنوني دست يابند.
ساير خبرها
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از سايت اينترنتي الرافدين طارق عزيز معاون نخست وزير سابق عراق بر اثر بيماري آنژين صدري در زندان فرودگاه بغداد فوت كرده است.
* يك روزنامه الجزيره عربستان به نقل از يك منبع آگاه نوشت به ۵ هزار نيروي پليس در عراق بدون اينكه وجود خارجي داشته باشند حقوق پرداخت مي شود.
* به گزارش العربيه يك عضو مذاكره كننده دولت عراق گفت كه خلع سلاح  شبه نظاميان مقتدا صدر از فردا آغاز مي شود.
* اولين سرباز ايراني تبار ارتش آمريكا به نام اميد رزاني با ۱۹ سال سن در منطقه هبانيه عراق كشته شد.

آدرس غلط
خبرنگار همشهري از بيروت- در پي وقوع سه انفجار در شبه جزيره سينا كه تاكنون ۳۱ قرباني و بيش از ۱۵۰ مجروح به جاي گذاشته است، يوسف لبيد وزير دادگستري رژيم صهيونيستي گفت: اين انفجارها بوسيله شبكه جهاني تروريسم اسلامي طراحي و اجرا شده است. او افزود: اين جنگي است كه اسلام عليه يهود به راه انداخته است.
برخي از رسانه ها تعداد تلفات يهوديان در اين حوادث را بالغ بر ۲۳ نفر ذكر كرده اند تعداد مفقودين اسرائيلي كه تاكنون اطلاعي از سرنوشت آنها در دست نيست ۳۹ نفر اعلام شده است.
اين افراد عمدتاً جهانگردان يهودي هستند كه با عبور از مرز طابا براي بازديد از مناطق ديدني وارد مصر شده اند.
پس از اين سه انفجار كه مهمترين آن مقابل درب ورودي هتل هيلتون در طابا بوده است بيش از شش هزار يهودي خاك مصر را ترك كرده اند.
اگر چه اين انفجارها در داخل سرزمين هاي مصري صورت گرفته است ولي رؤسا و مسئولين سياسي كشورها علاوه بر تماس با دولتمردان مصر همزمان با شارون و اعضاي كابينه اسرائيل نيز تماس گرفته و ضمن محكوم كردن اين گونه حوادث با سران اين كشورها ابزار همدردي كرده اند پاول وزير خارجه آمريكا طي تماسي با سيلوان شالوم همتاي اسرائيلي خود علاوه بر اظهار همدردي آمادگي آمريكا براي ارائه هر نوع كمك به اسرائيل را اعلام كرده است.
در همين حال شوراي امنيت سازمان ملل در غروب روز جمعه (يك روز پس از انفجارات طابا) به اتفاق نظر پانزده كشور عضو درباره ضرورت مبارزه با تروريست قطعنامه اي صادر كردند.
در اين قطعنامه تأكيد شده است كه تمامي كشورها بايستي جنگ عليه تروريست را ادامه دهند.
در حالي كه وزير دادگستري اسرائيل تلاش مي كند تا ارتباط جريان هاي مبارز فلسطيني را با اين حوادث منتفي اعلام كند گفته مي شود تاكنون دو جريان اسلامي مسئوليت اين انفجارها را بر عهده گرفته اند، كتائب توحيد اسلامي يكي از اين دو جريان است كه در اطلاعيه خود اعلام داشته اين عمليات تلافي جويانه در پاسخ به ترور شيخ احمد ياسين انجام شده است. محمد حسين ضطاوي وزير دفاع مصر با محكوم كردن اين عمليات گفت: چنين حوادثي معلول اقدامات ارتش اسرائيل در شمال غزه است. نبيل ابوردينه مشاور عرفات نيز در همين زمينه گفت: عمليات سينا درس بزرگي براي آمريكا و اسرائيل است آنها بايد بدانند كه ادامه اشغال سرزمين هاي فلسطيني توسط اسرائيل و استمرار حمايت بي قيد و شرط آمريكا از اسرائيل بازتابي جز خشونت در منطقه نخواهد داشت.
وي افزود: معادله فلسطين كليد اصلي امنيت و صلح در جهان است و مادامي كه آمريكا و اسرائيل از اين حوادث عبرت انگيز درس نگيرند امكان برچيدن بساط تروريست و خشونت گرايي منتفي خواهد بود. دقت نظر و توجه در اصل حادثه و اظهارات نقل شده فوق نشان مي دهد: از يك سو مقامات اسرائيلي با تعميم حوادث امنيتي فوق و بكار بردن تعبيراتي چون جنگ اسلام با يهود به دنبال بسيج افكار يهوديان عليه مسلمانان هستند. مفهوم ديگر اين عبارت اين خواهد بود كه ارتش و دستگاه هاي امنيتي اسرائيل در مقابله با مقاومت فلسطيني احساس ضعف مفرط دارد از اين رو درصدد است با اين حيله دين و آئين يهود را در مقابل اسلام قرار دهد در حالي كه تمدن هاي ديني تماماً مكمل يكديگر بوده و با هم تعارضي ندارند.
نكته ديگر اين كه به نوعي مسئولين اسرائيلي در صددند اين نكته را القاء كنند كه مسائل فوق ارتباطي به معادلات فلسطين ندارد بلكه مسائل فلسطين و شمال غزه كاملاً داخلي است و بروز حوادثي مشابه انفجارات طابا از خلل هاي امنيتي و بحران هاي اجتماعي در مصر سرچشمه مي گيرد در حالي كه وزير دفاع مصر نقطه مقابل اين تئوري را عنوان مي كند. او در نهايت همكاري با مقامات امنيتي اسرائيل در اين زمينه به نوعي به آنها پيام مي دهد كه بار سنگين حوادث فوق به دليل رفتار اسرائيلي ها گريبانگير دولت مصر شده است. براي ايجاد آرامش و سكوت بايد منشأء صدا را شناخت و با آن مقابله كرد زيرا راه چاره در برخورد با انعكاس صدا نيست متأسفانه آمريكا با هيمنه سياسي و نفوذ گسترده خود در سازمان ملل به جاي برخورد با ريشه بحران هاي امنيتي در دنيا مبادرت به اعطاي آدرس غلط به شوراي امنيت مي نمايد.
اگر هفته گذشته با آدرس غلط آمريكا قطعنامه پيشنهادي كشورهاي عربي وتو نمي گرديد شايد روز پنج شنبه بحران  طابا خلق نمي شد و به دنبال آن نيازي به تصويب قطعنامه شتابزده در روز جمعه نبود.

اسرائيل: ‎/القاعده عامل انفجارهاي طابا است
مقامات  امنيتي  رژيم  صهيونيستي  روز جمعه  گفتند شبكه  تروريستي القاعده  يا يكي  از عوامل  تروريستي  مرتبط با اين  شبكه  در انفجارهاي  شبه جزيره  سيناي  مصر دست  داشته  است . به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاري  شين هوا از بيت  المقدس، اهارون  زيوي  رئيس  دستگاه  اطلاعات  نظامي  اسرائيل  در نشست  كابينه  آريل  شارون  نخست  وزير اسرائيل گفت  به  احتمال  زياد شبكه  القاعده  عامل  اصلي  اين  بمب گذاريها بوده است . سيلوان  شالوم  وزير امور خارجه  اسرائيل  نيز پيشتر در مصاحبه  باراديو ارتش  اسرائيل  گفت  از آنجا كه  شبكه  القاعده  همه  كشورها از جمله  كشورهاي  عرب  را تهديد به  حمله  كرده  است  مكانهاي  تفريحي مصر نيز هدف  اين  حملات  خواهد بود.معاون  وزير دفاع  اسرائيل  نيز گفت  مبارزان  فلسطيني  در اين  حملات دست  نداشتند و عوامل  مرتبط با شبكه  القاعده  از عوامل  اصلي  حملات  هستند.

انتخابات آمريكا
مبارزات انتخاباتي آمريكا، روز شنبه، روي مطالبي متمركز شده بود كه در مناظره دو نامزد اصلي در تالار دانشگاه واشنگتن در شهر سن لويي واقع در ايالت مركزي ميسوري مطرح شده بود.
اين مناظره به صورت پرسش حاضران و پاسخ دو نامزد و اصطلاحا تاون هال ميتينگ صورت گرفت، با اين تفاوت كه سئوالها قبلا جمع آوري و تعدادي از آنها بر پايه ۹۰ دقيقه وقت مناظره انتخاب شده بود.
مناظره موضوعهاي مختلفي را شامل مي شد.
هر سئوال كننده قبلا نام مخاطب خود را از ميان دو نامزد تعيين كرده بود و نامزد ديگر مجاز بود كه او هم در آن باره مطلبي بگويد.
مطالب تقريبا تكرار همان مطالب مناظره نخست و بر محور مسئله عراق دور مي زد.
در اين مناظره، يكي از پرسشگران از جان كري خواست كه در برابر دوربين ها و با كلماتي شمرده كه در ذهن بماند قول دهد كه اگر انتخاب شود ماليات طبقه متوسط و پايين را افزايش نخواهدداد و او چنين قولي را داد و به علاوه تأكيد كرد كه ماليات ثروتمندان را تصاعدي بالا خواهد برد؛ به كمپاني هاي آمريكايي اجازه نخواهد داد كه مشاغل را به خارج از كشور ارجاع دهند، نرخ بيمه درماني را پايين خواهد آورد و آن را تعميم خواهد داد و وضعيت درمان سالخوردگان (مدي كر) را كه برعهده دولت است بهبود خواهد بخشيد و به صورت رضايتبخش در خواهد آورد . واردات دارو را آزاد خواهد كرد تا ميان داروسازهاي داخلي و خارجي براي بهبود كيفيت و ارزاني قيمت امكان رقابت به وجود آيد.
جورج بوش در واكنش خود گفت كه داروهاي خارجي و داروهاي وارده از كانادا اطمينان بخش نيستند كه كري با تغيير خطوط چهره نشان داد كه درست نيست و گفت كه داروهاي كانادايي عمدتا توسط كارخانه هاي آمريكايي و شعب آنها ساخته مي شوند.
بوش گفت كه كاهش ماليات ثروتمندان باعث ايجاد شغل در داخل كشور مي شود كه كري در جواب گفت: ما كه آن را نديديم، از روزي كه ماليات ثروتمندان (كه عمدتا عضو و يا هوادار حزب جمهوري خواه هستند) به بهاي كسر بودجه دولت كاهش يافته مشاغل بيشتري به خارج و به ويژه هند انتقال داده شده است.
در زمينه عراق، بوش گفت كه پس از اشغال نظامي عراق، جهان امن تر شده است كه كري پاسخ داد در زمان صدام حسين، القاعده به عراق راه نداشت و اينك در اين كشور مستقر شده و آن را پايگاه قرار داده و پادشاه اردن و سناتورهاي جمهوريخواه هم آن را تاييد كرده اند.
وي قول داد كه اگر انتخاب شود براي مسئله عراق راه حل جهاني پيدا خواهد كرد و آن را از شانه آمريكا بر خواهد داشت. در اين ميان بانويي درباره برنامه اتمي ايران سئوال كرد و كري گفت كه درگيري آمريكا در عراق با اين همه تلفات و هزينه و روشن نبودن نتيجه آن؛ موضع ايران را عملا تقويت كرد و به اين كشور و كره شمالي امكان و فرصت داد تا برنامه هاي اتمي خود را دنبال كنند به طوري كه كره شمالي اكنون سلاح اتمي  دارد و ترس از اين است كه درصدد فروش و توزيع آنها برآيد. كري سپس گفت كه دولت بوش بايد روشن سازد كه چرا در حمله نظامي  به عراق، آن همه عجله كرد.
يكي از سئوال كنندگان از بوش خواست كه قول دهد در صورت ادامه وضعيت عراق جوانان را به خدمت ارتش احضار نخواهد كرد و او گفت كه ارتش آمريكا را با بالابردن مقرري نظاميان و جذب داوطلب، به صورت حرفه اي حفظ خواهد كرد و به علاوه تسليحات پيشرفته را جايگزين نظاميان آمريكايي در كره و آلمان خواهد كرد كه كري به رعايت قول عدم احضار جوانان (درافت) ترديد كرد و گفت كه اگر داوطلب به حد كافي وجود داشت كه ذخيره هاي سالمند را فعال نمي كردند.
بوش گفت كه بهترين دفاع بايد حالت تهاجمي گرفتن باشد و استراتژي ما فعلا بر اين مدار قرار دارد كه كري به پيروزمند بودن اين استراتژي در دنياي امروز كه قدرتهاي تازه اي در حال ظهور هستند و آمريكا را به مبارزه خواهند طلبيد ترديد كرد و خواهان تفاهم جهاني براي حل مسائل شد. كري در مورد تدابير و اقدامات وزارت امنيت ملي گفت كه از اين اقدامات جانبداري مي كند ولي اجازه نخواهد داد كه به بهانه حفظ امنيت، آزادي ها و حقوق مصرح در قانون اساسي ناديده گرفته شود. وي در حين پاسخ به مسائل محيط زيست ناگهان گفت كه بوش داراي يك كمپاني چوب بري (قطع جنگلها) است كه بوش با عجله آن را تكذيب كرد.
مناظره بعدي چهارشنبه شب (۱۳ اكتبر) در تالار دانشگاه دولتي آريزونا در تمپه برگزار مي شود.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |