يكشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۱ - Oct 10, 2004
مقام معظم رهبري:
مجلس بايد از هرگونه بزرگنمايي
پرهيز كند
مجلس به صورت جدي بايد بر اجراي مصوبات نظارت كند
003309.jpg
رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار رئيس، هيات رئيسه و روساي كميسيونهاي مجلس شوراي اسلامي، مجلس هفتم را مجلس كار دانستند و تأكيد كردند: مجلس شوراي اسلامي بايد با تمام توان و بدون از دست دادن فرصت و با نگاهي عميق و همه جانبه، در جهت حل مشكلات اصلي گام بردارد.
ايشان برخورد كارشناسانه و همه جانبه گري به ويژه در مسايل اقتصادي و فرهنگي را بسيار مهم ارزيابي كردند و با اشاره به نقش تعامل مجلس و دولت در گشوده شدن گره ها افزودند: قواي سه گانه بايد دائماً با يكديگر گفت و گو داشته باشند و مجلس نيز به صورت جدي بايد بر اجراي صحيح مصوبات و طرحها و لوايح نظارت نمايد.
مقام معظم رهبري، اطلاع رساني به موقع از كارهاي انجام گرفته در مجلس را ضروري برشمردند و خاطرنشان كردند: البته مجلس بايد از هر گونه بزرگنمايي و برخورد تبليغاتي و ايجاد توقعات بيش از حد در جامعه پرهيز كند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر لزوم فعال بودن كميسيونهاي مجلس و انجام كارهاي كارشناسي كامل دراين كميسيونها، به مباحث مربوط به اصل ۴۴ قانون اساسي اشاره كردند و افزودند: در خصوص اين اصل، ضمن آن كه هر گونه نگرش اقتصاد سرمايه داري به
خصوصي سازي مورد قبول نيست، دولتي كردن همه امور نيز صحيح نمي باشد و
خصوصي سازي بايد با رعايت نظارت و حاكميت دولت و باتوجه به اصل ۴۳ قانون اساسي انجام گيرد.
ايشان همچنين با ابراز خشنودي از حركت مجلس هفتم در جهت اهداف انقلاب اسلامي، به مقابله و مبارزه اي كه با انقلاب جهت ناكارآمد نشان دادن نظام اسلامي مي شود، اشاره و
خاطر نشان كردند: مجلس شوراي اسلامي همواره توجه داشته باشد كه در وسط اين صحنه مبارزه قرار دارد و هر گونه اشتباه و يا اقدامي كه موجب ياس مردم شود، به ضرر نظام خواهد بود.
در ابتداي اين ديدار آقاي حدادعادل رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن تأكيد بر وجود روحيه مودت، همكاري، همدلي، احساس مسئوليت و ديانت در مجلس هفتم در گزارشي از اقدامات مجلس گفت: بررسي و تصويب لوايح و طرحهاي باقيمانده از مجلس ششم، برطرف كردن ايرادات شوراي نگهبان به برنامه چهارم و ابلاغ اين برنامه به دولت، پيگيري مشكلات معيشتي مردم از جمله گراني و ارايه و تصويب برخي طرحها دراين خصوص، پيگيري مسايل بين المللي از جمله پرونده هسته اي ايران و برگزاري جلسات منظم هيات رئيسه با روساي كميسيونهاي مجلس، اهم اقدامات مجلس هفتم در چند ماه اخير است.
دراين ديدار همچنين تعدادي از روساي كميسيونهاي مجلس، گزارشي از فعاليتها و اقدامات كميسيونها ارايه كردند.

حداد عادل:
استيضاح وزير آموزش و پرورش در دستور كار مجلس قرار ندارد
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: استيضاح وزير آموزش و پرورش در دستور كار مجلس قرار ندارد.
وي ديروز در حاشيه هفتمين جلسه مجلس دانش آموزي در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالي در خصوص استيضاح مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش افزود: اين امر مي تواند نظر شخصي چند نماينده باشد.

وزير خارجه روسيه امروز به تهران مي آيد
ايسنا: وزارت امور خارجه روسيه اعلام كرد، سرگئي لاوروف به منظور ديداري كاري امروز به ايران سفر مي كند.
وزارت امورخارجه روسيه ادامه داد: مذاكراتي كه قرار است طي سفر دوروزه سرگئي لاوروف، وزير امورخارجه روسيه به تهران انجام گيرد، طيف گسترده اي از مسايل مربوط به همكاري هاي تهران - مسكو و هم چنين مسايل بين المللي و منطقه اي را شامل مي شود.

وزير دادگستري كويت به ايران سفر مي كند
روابط عمومي قوه قضائيه اعلام كرد: احمد يعقوب باقرالعبدالله
وزير دادگستري كويت ديروز در راستاي همكاريهاي قضايي بين دو كشور به ايران سفر مي كند.
سفر وزير دادگستري كويت به دعوت وزير دادگستري جمهوري اسلامي ايران صورت مي گيرد.
براساس اين گزارش، در ديدار وزير دادگستري كويت با مقامات قضايي جمهوري اسلامي، موافقتنامه هاي همكاري قضايي در امور مدني، جزايي، احوال شخصيه و استرداد مجرمين و انتقال محكومين به امضاء خواهد رسيد.

سخنگوي شوراي نگهبان :
شوراي نگهبان ظرف هفته آينده
درباره استخدام معلمان حق التدريس اعلام نظر نهايي مي كند
مهر: غلامحسين الهام سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: شوراي نگهبان آمادگي دارد به اظهار نظر كارشناسان و صاحب نظران درباره شيوه احراز شرايط رياست جمهوري در اصل ۱۱۵ توجه كند.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوالي مبني بر ايراد شوراي نگهبان به جز ۲۶ بند «ه» ماده ۲۱۵ لايحه برنامه چهارم توسعه هرگونه بدعت شورا در اين موضوع را رد كرد و گفت: حذف يك مصوبه خود يك مصوبه است، زيرا براي آن رأي گيري شده و شوراي نگهبان پس از بررسي لايحه برنامه چهارم با سياست هاي كلي نظام متوجه شد حذف اين جزء اشكال قانون اساسي دارد و لذا اين موضوع را با ديگر ايرادات به مجلس ششم برگشت داد و پس از رفت و برگشت برنامه از مجمع به مجلس هفتم اين موضوع در اين مجلس نيز مورد غفلت قرار گرفت.
الهام افزود: اينگونه موارد مسبوق به سابقه است و جايي كه مجلس سكوت مي كند و اين سكوت به مغايرت با شرع يا قانون اساسي مي انجامد مي تواند مورد ايراد قرار گيرد.
الهام با اشاره به مصوبات شوراي نگهبان در جلسات اخير گفت: در جلسات متعددي طرح الزام دولت به استخدام
۴۰ هزار معلم حق التدريس مصوبه مجلس را مورد بررسي قرار داد ودرخصوص بار مالي اين طرح اظهارنظر دولت و سازمان مديريت و برنامه ريزي را نيز جويا شد و پس از استماع نظرات وزارت آموزش و پرورش شاهد آمار و ارقام مختلفي در اين باره بوديم و لذا قرار شد يك بار ديگر از دولت رسما درباره بار مالي اين طرح استعلام شود و به همين خاطر درخواست مهلت ده روزه ديگري را از مجلس مطرح كرديم و اميدواريم ظرف هفته آينده در اين باره اعلام نظر نهايي كنيم.
وي ايراد ديگر اين طرح را وجود بندي مبني بر نظارت دو نفر از اعضاي كميسيون اجتماعي و آموزش و تحقيقات مجلس بر حسن اجراي اين قانون عنوان كرد و گفت: اين امر تعبير جديدي است كه به اعتقاد شوراي نگهبان موجب اختلاط وظايف مجلس و قوه قضائيه مي شود.
از الهام در خصوص تعيين تاريخ نهايي برگزاري انتخابات ميان دوره اي مجلس سوال شد، وي گفت: مطابق تبصره ۲ ماده ۸ قانون انتخابات بايد انتخابات ميان دوره اي در حوزه هايي كه فعلا نماينده ندارند به مدت ۷ ماه پس از تاييد صحت انتخابات مجلس به طور همزمان برگزار شود و از آنجا كه حوزه انتخابيه فريدونكنار و بابلسر هنوز بلاتكليف است، لذا شوراي نگهبان با برگزاري انتخابات ميان دوره اي در تاريخ شانزدهم بهمن ماه كه از سوي وزارت كشور به اين شورا پيشنهاد شده است، مخالف است.
وي برگزاري انتخابات ميان دوره اي مجلس هفتم را منوط به تعيين تكليف قانوني اين معضل از سوي مجلس و دولت دانست و گفت: تفسير قوانين عادي و يا الحاق ماده اي به قانون انتخابات در حيطه وظايف مجلس است و بايد براي اين امر در قالب طرح يا لايحه اي اقدام شود.

مجلس در نشست غيرعلني غيررسمي مسايل اقتصادي را بررسي مي كند
يك عضو هيات رييسه مجلس گفت: مجلس شوراي اسلامي براي بررسي مسايل و مشكلات اقتصادي كشور سه شنبه ۲۸ شهريورماه جاري با حضور مديران ارشد اقتصادي، جلسه غير علني غيررسمي خواهد داشت.
حميدرضا حاجي بابايي ديروز افزود: اين جلسه با حضور وزير امور اقتصادي و دارايي، رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، رييس بانك مركزي و جمعي ديگر از مسئولان اقتصادي برگزار خواهد شد.
نماينده مردم همدان افزود: در اين جلسه، آخرين وضعيت اقتصادي كشور، موانع موجود بر سر راه رشد اقتصادي و نيز راهكارها بررسي خواهد شد.
حاجي بابايي پيش بيني كرد، به دليل اهميت اين مساله، تمام وقت مجلس شوراي اسلامي در روز سه شنبه صرف اين جلسه غيرعلني غيررسمي شود.

ارتقاي توان عملياتي ،اولويت كاري نيروي هوايي ارتش است
فارس : فرمانده جديد نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ارتقاي توان عملياتي اين نيرو را اولويت كاري خود خواند.
امير كريم قوامي با اشاره به لزوم تقويت ايمان و اراده در نيروهاي مسلح نظام اسلامي گفت: بايد بيش از پيش ايمان و ايثار خود و هر چه را كه به ما كمك كرده كه تاكنون بتوانيم در برابر دشمنان مقاومت كنيم، تقويت نماييم.
وي افزود: درواقع ايمان ما اسلحه اي است كه دشمن هيچگاه
نمي تواند آن را بگيرد و بر ما غلبه كند و فداكاري و گذشت است كه رمز پيروزي ما در همه ابعاد زندگي است.
وي در پاسخ به اين سوال كه اولويت هاي شما در سمت فرماندهي نيروي هوايي ارتش چيست، گفت: با اميد به خدا، فرمان و تدبير فرماندهي كل قوا مبني بر ارتقا توان عملياتي و تقويت روحيه براي انجام كارها را در راس دستور كار خود داريم و وظيفه داريم كه همه تلاش و توان خود را در اين مسير به كار گيريم.

اخبار كوتاه
رئيس جمهوري امروز به استان فارس سفر مي كند
سيد محمد خاتمي رييس جمهوري اسلامي ايران، امروز به استان فارس سفر مي كند.قرار است همزمان با سفر خاتمي به استان فارس، طرح هاي عمراني، خدماتي و صنعتي با اعتباري بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ ميليارد ريال به بهره برداري برسد.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم ارتحال آيت الله مرواريد را تسليت گفت
فارس: جامعه مدرسين حوزه علميه قم طي اطلاعيه اي ارتحال ميرزا حسنعلي مرواريد، معلم اخلاق كه عمر خود را صرف تربيت نفوس متأله و طلاب علوم ديني كرد، موجب تاسف و تاثر عميق دانست.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم در اين اطلاعيه ارتحال اين عالم را به محضر حضرت بقيه ا... الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبري، مراجع عظام تقليد، حوزه مقدسه مشهد و عموم مردم متدين استان خراسان و همچنين به بيت مكرم خاصه آقازادگان و دامادهاي محترم وي تسليت عرضه نموده و از خداوند منان براي روح پرفتوح آن مرحوم علو درجات و براي بازماندگان صبر و اجر را مسألت نمود.
سفير روسيه در تهران:
همكاري  ايران  و روسيه  نقش  مهمي  در ثبات  منطقه  دارد

سفير جمهوري  فدراتيو روسيه  در تهران ، گفت : ايران  و روسيه  در زمينه  مبارزه  با مواد مخدر و تروريسم  داراي  مواضع  مشترك  بوده  و همكاري  دو كشور نيز نقش  مهمي در ثبات  منطقه  دارد. مارياسوف ، در ديدار با دكتر علي  هاشمي ، جانشين  رئيس  و دبيركل ستاد مبارزه  با مواد مخدر، پيشنهاد كرد كه  يادداشت  تفاهم  همكاري  ميان  دو كشور در زمينه  مبارزه  با مواد مخدر همزمان  با سفر آتي  ولاديمير پوتين ، رئيس جمهوري  روسيه  به ايران  به  امضاء برسد.
نايب رئيس كميسيون فرهنگي:
مجلس هفتم قصد ناكارآمد معرفي كردن دولت را ندارد

جواد آرين منش ديروز گفت: مجلس هفتم بدنبال بركناري مديران موفق در مجموعه دولت نمي باشد.وي ادامه داد: وظيفه مجلس هفتم افزايش كارآمدي مسئولين كشور است و در اين راستا موضوع نظارت، پرسش و پاسخ و در نهايت استيضاح را در برنامه كاري خود دارد.
برگزاري همزمان انتخابات رياست جمهوري افغانستان در هفت استان ايران
همزمان با افغانستان،  انتخابات رياست جمهوري اين كشور، ديروز در هفت استان ايران برگزار شد.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين انتخابات در استان هاي اصفهان، قم، تهران، فارس، كرمان، سيستان و بلوچستان و خراسان برگزار شد.
وزيران خارجه اتحاديه اروپا درباره برنامه هسته اي ايران گفت وگو مي كنند
ايرنا - شوراي وزيران خارجه اتحاديه اروپا در نشست روز دوشنبه در لوكزامبورگ درباره برنامه هسته اي ايران گفت وگو و تصميم گيري مي كنند.
مقامات اتحاديه اروپا در گفت وگوي روز جمعه با خبرنگاران گفتند كه محور اصلي مذاكرات اين وزيران، همكاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي و گزارشي است كه آژانس در ماه نوامبر (آذر-دي) درباره برنامه هسته اي ايران منتشر مي كند.
مقامات اتحاديه اروپا كه خواستند نامشان فاش نشود، گفتند: موضع قبلي ما درباره ايران تغييري نكرده است. ما مخالف توسعه برنامه هسته اي غيرنظامي ايران نيستيم و در زمينه اجراي توافقنامه تجارت و همكاري و حمايت از اين كشور براي عضويت در سازمان تجارت جهاني تلاش كرديم.
مقامات مذكور گفتند: همه اين موارد، جزيي از روابط ما با ايران است اما نه در شرايط و اوضاع و احوال فعلي. مسئله برنامه هسته اي مهم و حساس است و ما معتقديم كه اتخاذ موضع واحد توسط اتحاديه اروپا، آمريكا، گروه هشت، روسيه و ژاپن در ارتباط با اين مسئله كه به ايران اجازه شكاف بين ما را ندهد، بسيار مهم است.
اين مقامات افزودند: مسئله برنامه هسته اي (ايران) بايد حل و فصل شود، يك ايران هسته اي نظامي براي ما قابل قبول نيست و اساسا موجب بي ثباتي منطقه مي شود. انتظار مي رود كه شوراي وزيران خارجه اتحاديه اروپا، با توجه به اعلام سال گذشته ليبي مبني بر انحلال برنامه هاي هسته اي اش، درباره توسعه روابط اتحاديه اروپا و ليبي گفت وگو كنند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |