چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۲۴
اكنون علم به كمك شما آمده است تا در زندگي موفق شويد!
كشف فرمول رياضي بدشانسي 
019425.jpg
نادر شاكرين - امروز قرار است براي نخستين بار با همسرتان به يك رستوران برويد. قرار شما ساعت 12 ظهر است و شما از شدت هيجان ساعت۱۰ از خانه خارج شده ايد. از قضا امروز ترافيك تهران هم سبك است. به نظر مي آيد روز خوبي در انتظار شماست.
ساعت 15:11 به سر كوچه همسر آينده تان مي رسيد، اما هنوز سه ربع تا قرار باقيمانده است. خب، تصميم مي گيريد كه به يك آبميوه اي سر بزنيد. پس از گرفتن ليوان پر، مشغول نوشيدن آب زرشك مي شويد. دو سه جرعه به پايان نوشيدني باقي نمانده است كه از شدت هيجان آن را روي پيراهن سفيدتان كه براي اولين بار پوشيده ايد، مي ريزيد. ساعت۴۰:11 دقيقه است و شما هيچ فرصتي براي بازگشت به خانه و تعويض لباس نداريد، حتي وقتي تصميم مي گيريد كه به منزل دختر خانم زنگ بزنيد، متوجه مي شويد كه از شدت هيجان شماره تلفن را به خاطر نداريد و ناچار هستيد با همين سر و وضع به خانه همسر آينده تان برويد. اينجاست كه مي فهميد بدشانس ترين مرد روي زمين هستيد!
احتمالا تاكنون در شرايطي قرار گرفته ايد كه هرچه تلاش مي كنيد كاري را درست و كامل انجام دهيد نتيجه بر خلاف انتظار شماست. حتي گاهي به نظر مي رسد كه همه چيز دست به دست هم داده است تا كارها خراب شود، مثلا شما قصد داريد با اتومبيل خود به سر قرار مهمي برويد، اما در ميان راه لاستيك خودرو پنچر مي شود و شما به وعده خود نمي رسيد يا در  آخرين لحظاتي كه روي يك پروژه رايانه اي كار مي كنيد، برق قطع مي شود و ساعت ها زحمت شما بدون آنكه چيزي را در حافظه دستگاه ضبط كرده باشيد ضايع مي شود. اين حوادث براي برخي افراد بيشتر رخ مي دهد و آنها خود را بدشانس تلقي مي كنند.
در حقيقت چنين هم هست، يعني برخي انسان ها احتمال موفقيت كمتري در نيل به اهداف خود دارند. ديدگاه اين افراد به زندگي رفته رفته منفي مي شود و ناموفقيت هاي آنها به يكي از مصاديق اين شعر تبديل مي شود.
چون بد آيد، هرچه آيد بد شود
يك بلا ده گردد و ده صد شود
هور از گرمي فتد، مه از فروغ
فلسفه باطل شود، منطق دروغ
حكايت اين اشخاص بدشانس پيش از اين درقانوني به نام مورفي مطرح مي شد. براساس اين قانون، اموري كه در حالت عادي بدون كوچكترين اشكالي فعليت مي يابند در شرايط بحراني، نادرست و ناراحت كننده تمام مي شوند. اين قانون مدتها در رياضيات براي پيش بيني رفتار آينده سيستم هاي گوناگون مورد استفاده قرارمي گرفت، ولي به تازگي با پژوهش هايي كه روي اين موضوع انجام شد، ابعاد علمي تر وكاملتري پيدا كرده است. داستان اين پيشرفت اين گونه است كه سه كارشناس در رشته رياضيات، روانشناسي و اقتصاد، گروهي تشكيل دادند كه روي اين موضوع مطالعه كنند. آنها رفتار يك هزار نفر را زير نظر گرفتند و پس از چند هفته توانستند فرمولي جديد را براي قانون مورفي كشف كنند. عبارت جبري اين يافته رياضي چنين است:
۱۰U+C+I*01-S/02*A*1/1-SinF/در نگاه اول اين فرمول بسيار پيچيده و بي ربط به نظر مي رسد و اين قضيه كاملا طبيعي است، زيرا شما هنوز هيچ يك از متغيرهاي اين عبارت را نمي شناسيد. در فرمول بالا U متغير ضرورت انجام كار است،C به ميزان پيچيدگي كار مربوط مي شود I. اهميت موفقيت را نشان مي دهد، S نشاندهنده مهارت شما در انجام كار است و F تعداد دفعات تكرار فعاليت را نشان مي دهد. اين 5 عامل مقداري بين 1 تا۹ دارند. كميت آخر A است كه نمايش دهنده شدت ناراحت شدن افراد از شكست است. پس از بررسي هزار نمونه انساني، اين كميت معادل 7/0 تعيين شد. اكنون كارشناسان مي توانند با استفاده از اين فرمول، ناموفق بودن تحقق يك پديده را درآينده پيش بيني كنند. شايد براي شما استفاده از اين مدل رياضي براي پيروزي درامور عادي زندگي، خيلي ضروري نباشد، اما در مورد مسايل كلان از جمله تغييرات بهاي سهام، قيمت كالاها، نرخ بيكاري و... به كار بردن مدل هاي رياضي از اصول كار است.
بد نيست حالا كه با اين فرمول آشنا شد ه ايد، معني آن را به زبان ساده دريابيد، طوري كه بتوانيد در زندگي روزانه خود از آن استفاده كنيد. از اين عبارت مي توان نتيجه گرفت كه اگر در كار مهم و دقيقي مهارت نداريد آن را رها كنيد. اگر مساله اي براي شما پيچيده و ضروري به نظر مي رسد، ساده ترين راه را براي حل كردن آن پيدا كنيد و اگر مي دانيد نتيجه ناموفق فعاليتي شما را ناراحت مي كند، روش صحيح انجام آن را فرا بگيريد. قطعا مي انديشيد كه اين كارشناسان، چشم بسته غيب گفته اند، اما ميان بيان مفهومي به زبان محاوره اي و مدلسازي آن به زبان رياضي راه زياد است.
بسياري از فرمول هاي رياضي قبل از خوب فهميده شدن بسيار ثقيل و پيچيده جلوه مي كنند ولي وقتي معني  آنها بيان مي شود، شما مي گوييد: اين را كه من هم مي دانستم! قانون مورفي كه نام ديگر آن، قانون ساداست يكي از همين مفاهيم است كه با وجود ظاهر ساده، پيش بيني هاي سخت علمي را راحت مي كند.

شالوده ژاك دريدا شكسته  شد
019440.jpg
سيد حسين غضنفري-پس از نبردي نفس گير با سرطان لوزالمعده، ژاك دريدا ، مشهورترين فيلسوف فرانسوي عصر حاضر در سن 74 سالگي زندگي را بدرود گفت. پس از مرگ ژان -پل سارتر در سال 1980، در گذشت ژاك دريدا بنيانگذار مكتب فكري شالوده شكنيدكانستروكسيون، بزرگترين ضايعه جامعه فكري فرانسه به حساب مي آيد.
تا چندي قبل از آنكه برندگان جوايز نوبل 2004 مشخص شوند، ژاك دريدا، يكي از گزينه هاي دريافت جايزه نوبل درحيطه ادبيات به شمار مي رفت، جايزه اي كه درآخر نصيب الفريده يلينك اتريشي شد.
ژاك شيراك، رئيس جمهوري فرانسه در توصيف ژاك دريدا گفت: فرانسه يكي از برجسته ترين فيلسوفان معاصرش را به جهان تقديم كرد، يكي از برجسته ترين دانشمندان عصر حاضر را.
ژاك دريدا نظريه نويني را در زمينه فلسفه ارايه داد كه به خاطر تازگي و پيچيدگي با مخالفت هاي بسياري روبه رو شده است. وي عقيده داشت افكار ومعلومات انسان داراي لايه هاي تمام نشدني است كه هر كدام معني خاصي دارند. راه و روش ژاك دريدا اگرچه به سختي قابل فهم و هضم است اما تاثيرات بسياري را بر حوزه هاي ادبيات، زبان شناسي، فلسفه، حقوق و معماري گذاشته است.
طي 40 سال فعاليت در حوزه فلسفه، دريدا تبديل به شاخص ترين دانشمند فرانسه و پس از آن يكي از مشهورترين فلاسفه جهان شد كه به شدت از سوي برخي با دشمني رو به رو بود و از سوي برخي ديگر دوست داشته مي شد، اما در اين بين به ندرت نظرات وي به درستي فهميده شده است. ژاك دريدا در سال 1930 درخانواده اي يهودي در الجزاير به دنيا آمد. فراگيري فلسفه را درEcole Normale superievre در سال 1952 آغاز كرد و از 1960 تا۱۹۶۴ در دانشگاه سوربن فرانسه تدريس كرد. از اوايل 1970 بيشتر وقت او صرف تدريس در دانشگاه هاي آمريكايي چون John Hopkins و yale شد. اگرچه طرفداران وي بر اين عقيده بودند كه دريدا كار فوق العاده اي را در حيطه زبان آغاز كرد، منتقدان بر اين باورند كاري كه دريدا انجام داد صرفا مبهم كردن نسبيت گرايي است كه در آن هرچيزي هر معنايي  مي تواند داشته باشد. نوشتار و ادبيات پيچيده ژاك دريدا كار را براي خوانندگان آثار وي سخت مي كرد و از همين رو در بين فلاسفه آمريكايي و انگليسي شهرت چنداني نيافت. شرايط براي فيلسوف فرانسه در 1992 هنگامي سخت شد كه 20نفر از فلاسفه از جمله فيلسوف تحليلي مشهور كواين در نامه اي به دانشگاه كمبريج اعتراض خود را نسبت به اعطاي مدرك دكتراي افتخاري از سوي آن دانشگاه به ژاك دريدا اعلام كردند.
با وجود تمام اين شرايط وي دربين دانشجويان، طرفداران بسياري دارد. در چند سال اخير ژاك دريدا با ورود به مسايل سياسي اظهار داشت كه حادثه يازده سپتامبر را عمل تروريست بين المللي نمي دانند زيرا ويژگي هاي چنين عملي هرچه مي تواند باشد جز مفهوم دقيقي كه به ما كمك كند كه منحصر به فرد بودن موضوع بحث را بفهميم.

چارچوب
سقوط 
019434.jpg
امان از سوانح هوايي. شايد شنيدن خبر سقوط هواپيما براي ايراني ها به امري عادي تبديل شده باشد و ديگر كسي را خيلي هيجان زده نكند.اما از ايران كه بگذريم سوانح هواپيمايي در همه جا رخ مي دهد. مثال: هواپيماي خطوط هوايي بيمان بنگلادش جمعه صبح سقوط كرد. 87 نفر از جمله 5 خدمه، سرنشين اين وسيله بودند و پس از مواجهه با هواي باراني نامساعد، خلبان مجبور به سقوط شد! محل فرود اين وسيله در سيلهت، شهري در 192 كيلومتري شمال شرق داكا، پايتخت بنگلادش بود. اب فوسيول عكاس خبرگزاري آسوشيتد پرس در محل حاضر شد و تصوير هواپيما را كه مانند اسباب بازي كودكان به زمين برخورد كرده بود شكار كرد.

سرقلم
آغاز جشنواره پلي تكنيك 2004
جشنواره پلي تكنيك 2004 دوشنبه در دانشگاه صنعتي اميركبير گشايش يافت. معرفي نقش و حضور دانش آموختگان در توسعه اقتصادي و علمي كشور، هدف اصلي برپايي اين جشنواره است كه با حضور وزير علوم، تحقيقات و فن آوري، صاحبان صنايع، مديران ارشد صنعت، نمايندگان سفارتخانه هاي خارجي و تعدادي از دانش آموختگان اين دانشگاه برگزار شده است. بر اساس اين گزارش، 127 شركت و موسسه دولتي، نيمه دولتي و خصوصي در مساحت 2600 مترمربع در فضاي باز دانشگاه اميركبير پلي تكنيك سابق گرد هم آمده اند. گفتني است جشنواره پلي تكنيك 2004 به مدت 4 روز برپا خواهد بود. نخستين جشنواره دستاوردهاي علمي و صنعتي دانشگاه اميركبير در سال 1381 با نام پلي تكنيك 2002 با حضور 90 شركت و سازمان در فضايي به مساحت 1400 متر مربع برگزار شد.
انتقال جنايتكار جنگي صرب
جنايتكار جنگي صرب بوسني و هرزگوين به زندان دادگاه بين المللي لاهه منتقل شد.
به گزارش واحد مركزي خبر از سارايوو، ليوبيشا بئارا رئيس سابق اداره امنيت ستاد مشترك ارتش جمهوري صربسكاي بوسني و هرزگوين از بلگراد مركز صربستان به زندان دادگاه لاهه منتقل شده است. فلورنس هارتمن سخنگوي دادستاني دادگاه لاهه ضمن تكذيب اظهارات مقامات صربستان مبني بر تسليم داوطلبانه بئارا، افزود: وي در صربستان دستگير شده است.
دادگاه بين المللي لاهه در سال 2002 ليوبيشا بئارا را به ارتكاب جنايات جنگي و مسووليت در كشتار بيش از 8 هزار مسلمان در سال 1995 در منطقه سربرنيتسا واقع در شرق بوسني متهم كرده بود.

كوتاه تر از گزارش
019431.jpg
بستني با نام مواد مخدر
دادگاهي در روسيه با حكمي از فروش بستني هايي با نام هايي شبيه به اسامي مواد مخدر جلوگيري كرد. اين بستني ها كه ازاوكراين به روسيه وارد مي شود با اسامي  چون دوز حشيش شما يا كيف خشخاشي در فروشگاه ها به فروش مي رسيد و با استقبال خوبي در روسيه رو به رو شده بود. مسوولان مبارزه با مواد مخدر روسيه پس از با خبر شدن از فروش اين بستني ها، شكايتي را عليه شركت اوكرايني در دستگاه قضائي مطرح كردند كه دادگاه با توجه به اينكه اين چنين اسامي به نوعي تبليغات براي مصرف مواد مخدر است دستور جمع آوري تمام اين محصولات از فروشگاه هاي روسيه را صادر كرد.
مزدا، مطمئن ترين
طبق آزمايش هاي ساليانه كه شركت warranty direct انجام مي دهد، خودروي مزدا براي چهارمين سال پياپي مطمئن ترين خودروي جهان شناخته شده. اين نتايج كه بر اساس تعداد دفعات مراجعه خودرو به تعميرگاه و هزينه پرداختي بابت تعميرات به دست آمده است نشان مي دهد كه مزدا هزينه كمتري را براي صاحبانش در پي دارد. بعد از مزدا، رتبه هاي بعدي را هوندا و هيوندايي به دست آوردند و خودروي جيپ مكان آخر را به دست آورد. ميانگين هزينه تعميرات مزدا در انگلستان حدود 244 پوند تخمين زده شده است.
مخالفان كريستين كلمب
019437.jpg
دنور آمريكا - ماموران پليس بيش از 200 نفر از مخالفان برگزاري جشن هاي كريستين كلمب را دستگير كردند. اين افراد كه بر سر راه طرفداران جشن قرار گرفته بودند، اغلب از سرخپوستان آمريكا يا حاميان آنان بودند و با داشتن پلاكاردهايي نظير اينكه ما اول اينجا بوديم يا كريستين كلمب،  اولين تروريست آمريكايي به جناياتي كه وي در حق بوميان آمريكا روا داشته بود اشاره كردند و وي را يك جنايتكار دانستند.
مست كم عقل
يك مسافر بي توجه و بي ملاحظه، بدترين پرواز ممكن را براي مستي و عربده كشي انتخاب كرد. اين فرد كه با پرواز خطوط هوايي سنگاپور عازم نيوزيلند بود، در هواپيمايي شروع به مزاحمت براي مسافران كرد كه در آن تيم راگبي پليس انگلستان حضور داشت. اين فرد كه اوقات مسافران را تلخ كرده بود، توسط سه نفر از بازيكنان تيم راگبي پليس انگلستان سرجايش نشانده شد تا آدم شود.
وي كه پس از فرود هواپيما به پليس محلي تحويل داده شد، به خاطر گذشت خلبان و اينكه وي احساس كرده بود پليس هاي انگليسي كار خود را به خوبي انجام داده بودند، آزاد شد. قرار است تيم راگبي پليس انگليس با رقيب نيوزيلندي خود ديداري داشته باشد.

زاويه روز
اجراي موسيقي ايراني در دانشگاه آنكارا
019422.jpg
اجراي موسيقي پاپ ايراني به خوانندگي حسين خاوري در تالار فارابي دانشكده زبان، تاريخ و جغرافياي دانشگاه آنكارا با استقبال جمع كثيري از استادان و دانشجويان اين دانشگاه روبه رو شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در اين مراسم، نخست پرفسور سعدالدين كجا ترك از استادان با سابقه گروه زبان فارسي دانشگاه آنكارا، به بيان مشتركات فرهنگي دو كشور ايران و تركيه پرداخت.
در ادامه اين برنامه، گروه موسيقي ياد شده قطعاتي از موسيقي پاپ ايراني را اجرا كرد كه با استقبال گرم حاضران روبه رو شد، از ويژگي هاي مهم اين برنامه، برقراري ارتباط نزديك و صميمي خواننده گروه با مخاطبان ترك بود تا جايي كه در انتهاي برنامه، سرود اي ايران با مشاركت حضار به شكل بسيار استثنايي اجرا شد.

اشكوب
فيلم هاي منتخب هفته آينده اعلام مي شود
مدير روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران گفت: هيات انتخاب بخش الف حرفه اي مسابقه ملي جشنواره فيلم كوتاه تهران، هفته آينده اسامي آثار منتخب خود را اعلام مي كند.
شهنام صفاجو در مصاحبه با خبرنگار واحد مركزي خبر افزود: هيات انتخاب جشنواره شامل فرشته حكمت، صافاريان، موساييان، فرودگاهي و چمدر بازبيني 998 اثر رسيده به دبيرخانه جشنواره فيلم كوتاه تهران را آغاز كرده است.
وي تصريح كرد: فيلم كوتاه حرفه اي در قطع هاي 16 و 35 ميليمتري، دي وي كم و بتاكم در اين بخش ارزيابي و انتخاب مي شود.
مدير روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران گفت: امسال با توجه به سياستگذاري ستاد برگزاري جشنواره فيلم كوتاه تهران، نخستين بار، يك هيات انتخاب، آثار متقاضي شركت در بخش هاي مسابقه ملي شامل بخش الف و ب را بازبيني و انتخاب مي كند.
وي افزود: با توجه به ظرفيت زماني و نوبت هاي محدود اكران آثار برگزيده در جشنواره، هيات انتخاب در اين بخش، 80 تا 90 فيلم را از ميان آثار متقاضي انتخاب خواهد كرد.
صفاجو تصريح كرد: اسامي فيلم هاي برگزيده، هفته آينده در رسانه هاي عمومي اعلام خواهد شد.

دكه
انفجار در پمپ بنزين 
019428.jpg
به پمپ بنزين رفته ايد تا دو، سه هزار توماني را كه در جيب داريد خرج باك ماشينتان كنيد. صف بنزين خيلي طولاني نيست و شما چند ماشين تا جايگاه فاصله داريد. در اتومبيل جلوي شما كارآگاه ديلي ركورد نشسته است. چند روزي است كه او به پرونده قتل مادري و نامزدش در انگليس رسيدگي مي كند. خودروي كناري شما يك لندكروز است، در آن باز مي شود و مرد عربي از آن پياده مي شود. ظاهرا اين مرد از نقش موساد در انفجار طاباي مصر خبر دارد. كودك دوره گرد سيه چرده اي به شيشه شما مي كوبد. او چند وقت پيش مادر و پدر خود را در سانحه هوايي در كنيا از دست داده است. پس از چند دقيقه به كنار پمپ مي رسيد. زماني كه ماشين ها را در جايگاه مي بينيد به ياد انفجار 11 ماشين در بغداد مي افتيد كه خبرش را در روزنامه اي آمريكايي خوانده بوديد.
019419.jpg
019416.jpg
019413.jpg
019410.jpg

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |