جمعه ۲۴ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۲۶
index
معرفي دو خودروي بي ام و (M5)و آئودي (RS6)
رقابت دو شركت آلماني
007311.jpg
امروز قصد معرفي دو خودروي آلماني را به شما عزيزان داريم، دو خودرويي كه واقعاً دور از انتظار توليد و عرضه شده اند، با اين كه از دو شركت معتبر هستند. اولين خودرو ب ام و ام پنج از شركت بي ام و است كه واقعاً چيزي نيست كه نشان مي دهد. قبلاً البته اين تايپ از ب ام و و توانايي هاي خود را در سه نسل ارايه شده نشان داده است اما نسل چهارم اين خودرو كه دو هفته پيش در نمايشگاه اتومبيل پاريس ارايه شد تمام كارشناسان صنعت خودروسازي دنيا را شگفت زده كرد.
دومين خودرو هم آر اس۶ پلاس از شركت خودروسازي معتبر آئودي است كه اين خودرو هم همچون ب ام و ام پنج يكي از خودروهاي غافلگيركننده سال جديد به شمار مي رود. آر اس۶ پلاس هم همانند ب ام و ام پنج مدل بهينه سازي شده اي است از مدل هاي قبلي خود. حالا ببينيم آيا اين دو خودرو ارزش اين تعريف و تمجيد را دارند يا خير؟
ب ام و ام پنج ۲۰۰۵قوي ترين ب ام و تاريخ
بعد از سه نسل توليد و فروش بالاي ۳۵ هزار دستگاه و تلاش هاي بي شمار شركت هاي رقيب براي الگوبرداري از طراحي و عملكرد ام پنج، اين خودرو هنوز جايگاه خود را حفظ كرده است و هر روز به دنبال بازار جديدي مي گردد. هر نسل از اين خودرو نمود كاملي از تبحر ب ام و در توليد خودروهاي تجملي و با عملكرد بالا است. نسل سوم اين خودرو توانست با بهره گيري از يك موتور هشت سيلندر V8 و يك جعبه دنده شش سرعته افق جديدي در اين كلاس خودرويي نمايان كند. اما نسل آخر پا را از اين هم فراتر نهاده است، در اين نسل از يك موتور V10 (۱۰ سيلندر به شكل V) در كنار يك جعبه دنده هفت سرعته استفاده شده است. اين موتور فوق العاده ۵۰۷ اسب بخار توان و ۳۸۳ پوند فوت گشتاور ايجاد مي كند. با اين سيستم نيرو، ام پنج بهترين درصد وزن به نيرو را در اين كلاس خودروها به خود اختصاص داده است. بدنه و شاسي ام پنج هم متناسب با تغييرات موتوري دچار تغييراتي شده، همان گونه كه طراحي خارجي هم دچار تغييراتي شده است. اين براي اولين بار در تاريخ خودروسازي است كه يك موتور ۱۰ سيلندر بر روي يك سدان معمولي - البته اگر بتوان ام پنج را يك خودروي معمولي ناميد ـ تعبيه مي شود. در قياس با موتور نسل پيشين، اين موتور با خط قرمز ۸۲۵۰ دور در دقيقه ۲۵ درصد بيشتر قدرت دارد و ميزان قدرت موتور بر هر ليتر تقريباً ۱۰۰ اسب بخار است يعني ميزاني كه فقط ماشين هاي مسابقه اي به آن دست مي يابند. اين موتور ۱۰ سيلندر داراي سيستم زمان بندي متغير سوپاپ است. هر سيلندر به صورت مجزا داراي حسگر كنترل كننده الكترونيك خود است. سيستم مديريت نيروي ام  اس ۵۶۵ از قوي ترين پروسورهاي موجود بهره مي برد. اين سيستم به طور ويژه براي كنترل قدرت بسيار بالا و گردش هاي موتور طراحي شده است.
همان طور كه گفته شد نيروي عظيم اين موتور ۱۰ سيلندر توسط يك جعبه دنده هفت سرعته متوالي كه دنده ها را ۲۵ درصد سريع تر از سيستم اس ام جي نسل قبلي تعويض مي كند، منتقل مي شود. اين جعبه دنده داراي ۱۱ الگوي متفاوت تغييردنده است كه شش تاي آنها دستي است و پنج تاي آنها اتوماتيك. در حالت دستي الگوي ششم امكان بهترين عملكرد را به خودرو مي دهد مخصوصاً براي انجام حركات پرشتاب و انفجاري در ابتداي حركت. با اين حال بيشينه سرعت به ۲۰۵ مايل بر ساعت محدود شده است هر چند بيشينه سرعت استاندارد از سوي شركت ۱۵۵ مايل بر ساعت (۲۵۰ كيلومتر بر ساعت) اعلام شده است.
رانندگي با ام پنج با سه حالت ممكن است كه توسط سيستم دي اس سي مشخص مي شود. در حالت اول كه با فشاردادن يك دكمه ايجاد مي شود، راننده رانندگي حالت عملكرد بالا را تجربه مي كند، عملكردي كه در خود نام برند«ام» است. در حالت دوم راننده رانندگي حالت موسوم به «حالت ديناميك»را تجربه مي كند حالتي كه مي تواند از مرزهاي زيادي در رانندگي عبور كند.
بر روي فرمان ام پنج دكمه اي است كه با فشاردادن آن تنظيمات خودرو به گونه اي تغيير مي كند كه يك شخصيت كاملاً اسپورت به ام پنچ داده مي شود. اما تنظيمات مخصوص به دكمه «ام درايو» شامل چه چيزهايي مي شوند؟اين تنظيمات الگوي تغيير دنده، كنترل الكترونيك دمپرها، حالت رانندگي (دي اس سي)، حالت صندلي ها و چند مولفه ديگر را شامل مي شوند و اگر يك بار از سوي راننده به اصطلاح «ست» شوند دفعات بعد با فشاردادن يك دكمه به حالت دلخواه راننده تغيير حالت مي دهند.
سيستم نمايشگر جلوي خودرو هم بسيار پيشرفته است كه شامل سرعت، دور موتور و... است. اما نكته جالب اين كه هنگام استفاده از ام درايو اين صفحه نمايش از حالت معمولي به حالت اسپورت تبديل مي شود، حالتي كه در آن اطلاعات دقيق وضعيت موتور و جعبه دنده به راننده منعكس مي شود تا وي بهترين زمان تغييردنده و تغيير دور موتور را انتخاب كند.
در مورد طراحي خارجي اين خودرو بايد گفت كه اين طراحي براساس طراحي نسل هاي پيشين انجام گرفته است اما در عين حال همه چيز آن نو است. از تغييرات بسيار عمده اين خودرو نسبت به نسل هاي پيشين علاوه بر موتور آن، سيستم ترمز است كه نسبت به مدل هاي پيشين واقعاً خارق العاده عمل مي كند، چون اين سيستم بايد اين بار خودرويي با ۵۰۷ اسب بخار را از حركت باز نگه دارد.
اندازه هاي اين خودرو در دسترس نيست اما وزن آن با توجه به موتور حجيم و سنگين ۱۰ سيلندر خودرو به ۱۷۵۵ كيلوگرم برابر ۳۸۶۸ پوند رسيده است. قيمت آن هم همچون اندازه هايش نامشخص است اما هرچه كه باشد مطمئناً از مجموع پس انداز من و دوستان روزنامه بيشتر است.
007302.jpg
آئودي آر اس۶
آئودي  آر اس۶ يك مدل بسيار دوست داشتني از آئودي بود كه واقعاً طرفداران زيادي داشت اما مدلي كه امروز به شما معرفي خواهد شد تايپ بعدي آئودي
آر اس۶ معروف به آر اس ۶ پلاس است. آر اس۶ جديد آئودي با امكانات جديد و متنوعي تجهيز شده است كه آن را به جايگاه مناسبي در ميان ماشين هاي اسپورت مي رساند. علاوه بر اين تجهيزات تنوع رنگ آر اس۶ هم بيشتر شده است و مهم تر از همه قدرت آن به ۴۸۰ اسب بخار (حدوداً برابر قدرت موتور انزو فراري) افزايش يافته است. تا اين جاي كار آر اس۶ يك سوپرماشين به شمار مي رود. اين ميزان قدرت اسب بخار در «آر اس۶ پلاس» ۳۰ اسب بخار بيشتر از مدل  استاندارد آر  اس۶ است، البته اين افزايش تنها در ميزان قدرت ديده نمي شود. گشتاور تايپ پلاس هم با ميزان ۴۱۳ پوند فوت بسيار بيشتر از مدل پيشين است. اين ميزان گشتاور در ۱۹۵۰ تا ۶ هزار دور موتور در دقيقه به دست مي آيد حتي همين رنج دور موتور هم ۴۰۰ دور بيشتر از مدل آر اس۶ استاندارد است.
راز اين عملكرد خارق العاده يك قسمت كنترل موتور جديد است. در اين قسمت مسئولان آئودي با خلاقيت تمام دست به ابتكار جالبي زده اند، آنها براي كسب تبادلات گرمايي ثابت كه نهايتاً به عملكرد بالاي موتور مي انجامد، در پست خنك كننده هاي داخلي دو رادياتور اضافه تعبيه كرده اند.
در مقايسه با مدل هاي هم رده اين مدل را مي توان بدون رقيب دانست، نه حتي اين مدل به روز شده كه حتي مدل قبلي آن آر اس۶ استاندارد، سرعت صفر تا ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت را در ۶/۴ ثانيه طي مي كرد اما همين وضعيت فوق العاده در آر اس۶ پلاس باز هم بهبود يافته است به گونه اي كه اين خودرو سرعت صفر تا ۱۰۰ كيلومتر را فقط در ۲/۴ ثانيه به دست مي آورد و اين يعني «بدون رقيب بودن».
يكي از تكنولوژي هاي پيشرفته به كار برده شده در
آر اس،۶ تكنولوژي DRC است كه مخفف Dynamic Ride Control به معناي «كنترل ديناميك رانندگي» است. اين سيستم شامل دو مكانيزم كلي است يكي دمپرهايي است كه به صورت اريب وصل هستند و ديگري يك سوپاپ مركزي كه حركات و تكان هاي بدنه خودرو را به شدت كاهش مي دهد. نكته جالب در مورد اين سيستم اين است كه در آن به هيچ عنوان از قطعات الكترونيك استفاده نشده است علاوه بر اين سيستم،  امكانات حرفه اي بيشتري بر روي آر اس۶ تعبيه شده است كه شخصيت حرفه اي و اسپورت
آر اس۶ پلاس را بيش از مدل  قبلي مي كند. اين خودرو از ديسك هاي ترمز داراي سوراخ بهره مي برد كه از ميان پنج پره چرخ هاي ۱۹ اينچي تمام آلومينيم آن ديده مي شوند.
خريداران اين خودرو مي توانند در هنگام خريد بدون هيچ پرداخت اضافي يك ساسپنشيون اسپورت سفارش دهند. در قياس با آر اس۶ استاندارد، مدل پلاس داراي عملكرد جاده اي اسپورت و اكتيوتري است كه دلايل آن را مي توان دمپرهاي بيشتر نقاط اتصال منظم تر آنها و پايين بودن ارتفاع به ميزان ۱۰ ميلي متر (نسبت به
آر اس۶ استاندارد) ذكر كرد. از امكانات ويژه اي كه در ماشين به كار رفته است مي توان به امكانات داخلي اشاره كرد كه براي رفاه حال سرنشينان در نظر گرفته شده اند از اين امكانات مي توان به روكش هاي مشكي رنگ چرمي اشاره كرد. در مدل جديد علاوه بر رنگ هاي پيشين، خريداران مي توانند رنگ هاي جديد آبي، نقره اي و مشكي را سفارش دهند بدون اين كه مبلغ بيشتري بپردازند در اين ميان رنگ مشكي به دليل همخواني با تودوزي چرم مشكي خودرو، طرفداران بيشتري دارد.
مسئولان آئودي اميد بسيار زيادي به فروش اين خودرو دارند، خودرويي كه فقط ۹۹۹ دستگاه از آن توليد مي شود و با قيمت تقريبي ۱۰۰ هزار پوند به فروش خواهد رسيد.
007332.jpg
موتور آر اس۶ داراي هشت سيلندر به صورت V8 است كه گنجايش آن ۴۱۷۲ سي سي است و همان طور كه گفته شد ۴۸۰ اسب بخار قدرت خروجي آن است.
اندازه هاي اين خودرو ۲/۱۸۹ اينچ براي طول،
۲/۷۲ اينچ براي پهنا و ۶/۵۶ اينچ براي ارتفاع است. اما يكي از بزرگترين نقاط ضعف اين خودرو كه مي توان آن را تنها نقطه ضعف آن دانست، طراحي خارجي آن است. مسلماً وقتي كه گفته شد قدرت خروجي اين خودرو ۴۸۰ اسب بخار است شما به فكر سوپرماشين خارق العاده در حد «انزو» افتاديد، اما فقط كافي است از روي تصوير، اين خودرو را نه با انزو كه با همين ب ام و ام پنج مقايسه كنيد تا بدانيد كه طراحي خارجي آر اس۶ در حد يك سدان هاچ بك معمولي است. مطمئناً اگر مسئولان آئودي كمي بيشتر در طراحي خارجي فعال مي بودند خودروي آنها به يك ماشين رويايي تبديل مي شد. هرچند قيمت همين ماشين هم آن را بيشتر در حد رويا براي ما نگه مي دارد.

خبر
برگزاري مسابقه بزرگ ژاپن در هراس «ما ـ ان»
007320.jpg
توفان سهمگين ما ـ ان پس از آن كه مسئولان برگزاري مسابقه بزرگ سوزوكا در ژاپن را مجبور به تعويق مسابقه رده بندي كرد از سمت سوزوكا تغيير جهت داد و به سمت ناگويا ادامه مسير داد. پيش از اين متخصصان هواشناسي از حركت مستقيم اين توفان سهمگين كه سرعتي برابر ۱۵۰ كيلومتر بر ساعت دارد به سوزوكا اطلاع داده بودند كه همين امر مسئولان برگزاري را به فكر لغو مسابقه سوزوكا انداخته بود. آنها به همين خاطر مسابقه را دو روز به تعويق انداختند و به تيم ها هشدار دادند كه هتل ها را ترك كنند. اما ۲۴ ساعت پيش از برگزاري مسابقه، هوا در سوزوكا صاف شد و آفتاب تابيد. به همين خاطر مسئولان براي اولين بار مسابقه هاي پيش رده بندي و رده بندي را در يك روز انجام دادند. در پايان مسابقه بزرگ سوزوكا روبنس باريچلو از تيم فراري به قهرماني دست يافت.
افزايش همكاري رنو و رنو ـ پارس
007317.jpg
رنو پارس كه با شركت رنو ـ نيسان قرارداد ساخت
ال ـ۹۰ را پيش از اين به امضا رسانيده اند همكاري هاي خود را باز هم گسترش مي دهند. اخيراً شركت فرانسوي موافقت كرده است كه تحت قرارداد امكان دسترسي شركت هاي طرف قرارداد از جمله قطعه سازان را براي دستيابي به تكنولوژي ساخت قطعات موردنياز در ساخت ال ـ۹۰ ايجاد كند. در اين مورد يكي از مديران ارشد رنو ـ پارس به نام آقاي «علي مرادلو» چنين گفته است: «اكنون ما اين اجازه را داريم كه ۵۰ درصد خودرو را در ايران توليد كنيم و به زودي اعلام خواهيم كرد كه چه شركت هاي قطعه سازي براي همكاري در اين زمينه انتخاب شده اند.» وي ادامه داد: «ما همچنين قرارداد ساخت را با سايپا و ايران خودرو امضا كرديم.» رويتر پيش از اين به توافق نهايي طرف هاي ايراني و فرانسوي اشاره كرده بود. همچنين مسئول بخش برنامه ريزي رنو ـ پارس، آندراس گابريل از توافق برخي قطعه سازان ايراني با همتايان خارجي خود براي دستيابي به  فناوري هاي مورد نياز در ال-۹۰ خبر داد و اظهار اميدواري كرد اين توافقات تا پايان نوامبر قطعي و عملي شوند.»
همچنين به گزارش ايسنا قرار است رنو ماشين همگاني خود، يعني لوگان را در ايران توليد كند. لوگان توسط رنو - پارس توليد خواهد شد و پيش بيني مي شود كه از سال ۲۰۰۶ به بعد تعداد ۳۰۰ هزار لوگان در ايران توليد شود.
محصول جديد ب ام و در شرق آسيا
007314.jpg
كوالالامپور: «كارتريد» نماينده رسمي واردات خودروي ب ام و در مالزي، آخرين مدل خودروي ب ام و سري يك را در اين كشور عرضه كرد. اين خودروي «چهار در» «چهارنفره» با هدف جلب نظر نسل جوان و خانم ها طراحي و ساخته شده و قيمت آن ۲۲۹ هزار رينكيت مالزي است.
مدير شركت كارتريد داتوك الياس محمد در اين مورد گفته است كه تا امروز حدود چهار ماه است كه براي ورود محصول جديد ب ام و از سوي اين شركت بازارگرمي شده است. وي همچنين افزوده است: «اين خودرو محصولي است براي هر كسي كه مي خواهد از ديزاين و استيل ب ام و لذت ببرد.»
مالزي اولين كشور آسيايي است كه ب ام و سري يك در آن عرضه مي شود.
آمار فروش سپتامبر مزدا در انگليس
007308.jpg
مزدا آمار فروش خود را در ماه سپتامبر در انگليس با ثبت چند ركورد جديد جشن گرفت. مزدا براي اولين بار توانست بيش از دو درصد بازار يعني دقيقاً ۶/۲ درصد بازار خودروهاي سواري انگليس را در اختيار بگيرد كه اين خود موفقيت بزرگي براي اين شركت ژاپني به شمار مي رود. در اين ماه مزدا ۹۲۰۰ دستگاه خودرو فروخت كه بيشترين آمار فروش در اروپا بود و نسبت به همين ماه در سال ۲۰۰۳ ، ۲۸ درصد بيشتر بود.
مزدا از ابتداي سال تا پايان سپتامبر ۴۰۵۰۰ دستگاه خودروي سواري فروخت در حالي كه در همين بازه زماني مشابه در سال ۲۰۰۳ تنها ۳۰۶۰۰ دستگاه فروخته بود. در اين ماه مزدا ۶ مدل محبوب اروپايي ها با ۳۰۰۰ دستگاه فروش بي نظيري داشت. وضعيت مزدا ۳ هم با فروش ۲۴۰۰ دستگاه در ماه واقعاً مطلوب بود.
مزدا آرالمس - ۸ هم با فروشي معادل ۱۴۰۰ دستگاه در ماه و ۷۷۰۰ دستگاه در سال فروش واقعاً خوبي داشته است، به همين خاطر شركت مزدا تمام توجه خود را به فروش اين خودرو معطوف كرده است.

معرفي
گذر از پاريس
اين هفته باز هم به سراغ نمايشگاه اتومبيل پاريس رفته ايم تا شما را هم از لذت آشنايي با محصولات جديد شركت هاي معتبر دنيا بي بهره نگذاريم. هرچند مي توان هر كدام از اين خودروها را در يك صفحه كامل به صورت مجزا معرفي كرد اما فعلاً به صورت كلي آنها را به شما معرفي مي كنيم تا شايد بعداً به صورت مفصل تري در مورد آنها صحبت كنيم.
آئودي اي ۴ Audi A4
سري جديد ماشين هاي آئودي كه به دو صورت «سالن» و «اونت» در نمايشگاه امسال عرضه شده بودند طرفداران بسياري داشتند. اين خودرو نسبت به مدل هاي پيشين تغييرات عمده اي در طراحي خارجي و ديناميكي داشتند و علاوه بر اين دو، موتور جديدي هم در آنها به كار برده شده بود كه همگي در كنار هم به آئودي اي ۴ شخصيت جديدي داده اند. در اين سري جديد از تجربيات پيشين آئودي در مدل هاي قبلي
اي ۴ و همچنين ماشين هاي اي،۶ اي۳ اسپورت بك و اي۸ استفاده هاي فراواني شده است، بخصوص در طراحي جلو و عقب خودرو كه واقعاً بي نظير است. در داخل هم از نسل جديدي از فرمان، پوشش صندلي ها و چرم ها استفاده شده است كه قابل قياس با مدل هاي پيشين نيستند. در دو مدل سالن و اونت از دو موتور پيشرفته استفاده شده است. اين موتورها به صورت تزريق مستقيم تغذيه مي شوند كه در مدل سالن به صورت شش سيلندر V6 با قدرت خروجي ۲۵۵ اسب بخار و در مدل اونت به صورت چهار سيلندر با گنجايش دوليتر و ۲۰۰ اسب بخار هستند. انتظار مي رود مدل اونت به دليل حجم زياد در قسمت عقب ماشين نظر خانواده هاي بسياري را جلب كند.
ب ام و سري يك BMW1 Series
سال ها پس از مدل ب ام و ۲۰۰۲ (۱۹۶۸ تا ۱۹۷۶) كه هنوز هم در ايران طرفداران بسياري دارد، ب ام و دوباره به رقابت با ماشين هاي كلاس لوور مديوم (ماشين هايي كه بين سدان و ميني طبقه بندي مي شوند) اروپايي نظير آئودي اي۳ و آلفارومئو ۱۴۷ پرداخته است. اين بار خودروي ب ام و سري ۱ نام دارد كه قرار است جايگزيني مناسب براي ب ام و سري ۳ شود، خودرويي كه قرار است سال آينده با طراحي جديد كه مهم ترين ويژگي آن اندازه هاي بزرگتر است ساخته شود و موقعيت و موفقيت هاي خود را در اختيار ب ام و
سري ۱ قرار دهد.
اندازه هاي اين خودرو در قياس با مدل اي۴۶
سري ۳ داراي تفاوت هايي است مثلاً كمي از آن پهن تر و بلندتر اما در عوض طول آن ۲۴۸ ميلي متر كمتر است.
نكته جالب اين جاست كه درازاي اين خودرو دقيقاً برابر مدل قديمي ۲۰۰۲ است. در اين مدل احتمال استفاده از دو نوع موتور بسيار زياد است، موتور ديزلي چهارسيلندر ۶/۱ ليتري يا موتور چهارسيلندر ديزلي دو ليتري. قرار است ب ام و تعداد ۱۵۰ هزار دستگاه از اين مدل را روانه بازار كند كه بازار هدف آن هم آمريكاي شمالي است.
سيتروئن سي ۴ Citroen C4
سيتروئن سي ۴ محصول جديد كارخانه سيتروئن است كه به عنوان جايگزين مدل محبوب و پرفروش Xsara در نمايش اتومبيل پاريس عرضه شد. اين مدل سيتروئن كه در خانواده «سي» در ميان سي ۳ و سي ۵ قرار مي گيرد (از لحاظ نوع عرضه در بازار و مشخصات فني) از پلت فرمي بهره مي برد كه شريك تجاري سيتروئن، يعني پژو در مدل پژو ۳۰۷ از آن استفاده خواهد كرد. سي ۴ در دو مدل «سه در» و «پنج در» عرضه خواهد شد. طراحي اين مدل جديد كاملاً دنباله رو سياست هاي سيتروئن در طراحي مدل هاي دوست داشتني «سي» است. در اين خودرو هم مانند مدل هاي پيشين از طراحي دماغه و كاپوت كشيده استفاده شده است كه اين طراحي خود مربوط به مدل «دي اس» مربوط به ۱۹۵۷ است. در مدل «سه در» براي اولين بار به صورت عملي از يك طراحي ويژه استفاده شده است كه مانند  آن پيش از اين در مدل مفهومي «سي - ايردريم» و هوندا سي آراكس ديده شده است. در اين طراحي سي ۴ سه در هاچ بك داراي عقبي كشيده رو به بالا است كه به سقف متصل شده است. به نظر مي رسد سه ميليون اروپايي اي كه در اين كلاس ماشين هايي چون گلف، آسترا و فورد فوكوس را مي توانند انتخاب كنند با يك انتخاب وسوسه انگيز به صرفه مواجه خواهند شد كه گذشتن از آن چندان آسان نخواهد بود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۵۱:۱۱ ـ
اذان مغرب: ساعت ۴۹:۱۷
اذان صبح فردا: ساعت ۴۷:۴

ماشين
ايران
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |