دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۹ - Oct 18, 2004
دعاي روز سوم ماه مبارك رمضان
أللّهُمَّ ارزُقني فيهِ الذِّهنَ وَ التَّنبيهَ وَ باعِدني فيهِ مِنَ السَّفاهَهِ والتَّمريهِ وَاجعَل لي نصيباً من كُلِّ خَيرٍ تُنزِلُ فيهِ بِجوُدِكَ يا اَجوَدَ الاَجوَدينَ.
خدايا در اين روز هوش و آگاهي به من روزي كن و در اين روز مرا از بي خردي و باطل دورگردان و از هر خيري كه در اين روز نازل مي كني مرا نيز بهره اي ده، به بخشندگي ات اي  بخشنده ترين بخشندگان.
امروز با حافظ
دعاي پير مغان ورد صبحگاه من است
منم كه گوشه ميخانه خانقاه من است
نواي من به سحر آه عذر خواه من است
گرم ترانه چنگ صبوح نيست چه باك
مراسم جايزه ادبي دكتر معين اواخر آبان ماه برگزار مي شود
شوراي فرهنگ عمومي  گيلان نهم ارديبهشت ماه همزمان با روز تولد دكتر معين را به شوراي عمومي فرهنگ كشور اعلام كرد تا به عنوان روز بزرگداشت دكتر معين در تقويم رسمي كشور وارد شود.
حسن پور معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: حوزه معاونت فرهنگي، جايزه ادبي دكتر معين را براي سه سال طراحي كرده است.
اين برنامه براي سال اول به صورت استاني برگزار خواهد شد كه هدف از اجراي آن، آشنايي بيشتر مردم با چهره علمي ادبي دكتر معين است تا راه او آنطور كه بايد در گيلان ادامه يابد.
وي افزود: در راستاي اين طرح با انجام فراخوان از طريق مطبوعات، پژوهشهايي در زمينه ادبيات گيلكي و لغت نويسي گيلكي به دبيرخانه جشنواره ارسال شد.
تاكنون آثار خوبي بالغ بر ۵۰ اثر به دبيرخانه فرستاده شده كه توسط هيات علمي در حال بررسي است.
مراسم بزرگداشت دكتر معين نيز اواخر آبان ماه در مجتمع فرهنگي هنري خاتم الانبياء برگزار خواهد شد.
حسن پور گفت: اين همايش براي سال دوم به صورت ملي در سطح كشور و با پنج محور برگزار خواهد شد.
در سال سوم نيز اين طرح را به صورت بين المللي خواهيم داشت؛ بنابراين اميدواريم مسؤولان كشور همكاري هاي لازم را براي برگزاري هر چه بهتر اين طرح ارزشمند داشته باشند.

منقبت خوانان ايراني در تهران گرد هم مي آيند
همايش دو روزه منقبت خواني در روزهاي ۳۰ مهر و اول آبان در تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي شود.
«رضا مهدوي» رئيس مركز موسيقي حوزه هنري در گفت وگو با «مهر» ، ضمن بيان اين مطلب افزود: اين همايش دو روزه همزمان با ماه مبارك رمضان، با هدف نگرش به موسيقي قدسي و مذهبي _ آئيني پس از هشتاد سال در ايران براي نخستين بار اجرا خواهد شد. در اين همايش به دو موضوع مناقب محض و مناقب تلويحي به معرفي گونه هاي مختلف اين دو شاخه كه از موسيقي آوازي مذهبي _ آئيني هستند، پرداخته مي شود.
وي ادامه داد: در اين همايش استاداني چون «براتعلي زابلستاني» (بهشهر)، «محمد عارفيان» (كاشمر)، «عباس بهاري» (بروجرد)، «غلامرضا سبزعلي» (لرستان)، «مرشد احسان گلچين» (كاشان) و «حسان اگزار خپاني زاده» (روستاي شاهور خوزستان) حضور خواهند داشت.
«مهدوي» در ادامه به حضور استادان بنام اين رشته چون «مرشد ولي الله ترابي» ، «مرشد سيد مصطفي سعيدي» و «آلمه جوقي» اشاره كرد و افزود: در كنار اين استادان، اجراي دو نوجوان خراساني به نام هاي «علي صديق» و «سليمان تقديسي» را در بخش مناقب ضمني و محض خواهيم داشت.
او در پايان خاطرنشان كرد: در اين دو شب از سخنراني هاي حجت الاسلام حاج شيخ محمدعلي رجبي كياسري و هادي سعيدي كياسري بهره مند خواهيم شد كه پيرامون معرفي هنر منقبت خواني، تاريخچه و فتوت نامه منقبت خوانان خواهد بود.
اين برنامه در ساعت ۱۹ تا ۲۱ روزهاي ياد شده برگزار مي شود، همچنين براي نخستين بار در اين همايش دو روزه، نظرخواهي عمومي از طريق برگه هاي سنجش آماري نيز صورت مي گيرد و علاوه بر آن ويژه نامه همايش كه حاصل پژوهش هاست، به علاقمندان عرضه مي شود.

كنسرت گروه آريان به نفع زلزله زدگان بم
گروه موسيقي پاپ آريان، كه از آن به عنوان شناخته شده ترين گروه پاپ ايراني ياد مي شود، ۲۸ و ۲۹ آبان در سالن شهر كرمان كنسرتي به نفع زلزله زدگان بم اجرا مي كند.
به گزارش همشهري، اين گروه كه آلبوم تازه خود را انتشار داده و همين آلبوم به مرحله نهايي جايزه جهاني موسيقي شبكه بي.بي.سي راه يافته است، همزمان با عيد سعيد فطر نيز در شهر يزد به اجراي برنامه مي پردازد.
گروه آريان در روزهاي ۵ ، ۷ و ۱۲ دسامبر نيز در شهرهاي بيرمنگام، لندن و منچستر اجراي برنامه دارد.
رجب پور مدير اين گروه از تور گروه پاپ آريان در ۱۵ شهر اروپايي نيز خبر داد.

پنجمين جشنواره موسيقي دانشجويي برگزار مي شود
پنجمين جشنواره موسيقي دانشجويي از پنجم تا نهم دي ماه در سه بخش مسابقه، ويژه و جنبي در دانشگاه تهران برگزار مي شود.
در بخش مسابقه نوازندگان و آهنگسازان در رشته هاي موسيقي كلاسيك ( كه شامل نوازندگي فلوت و ويولن مي شود) و موسيقي ايراني ( شامل نوازندگي با سازهاي سنتور، تار، سه تار، عود، كمانچه، قانون و ني و همچنين بخش ويژه تارنوازي بر اساس قطعات حسين عليزاده، سنتور نوازي بر اساس قطعات فرامرز پايور و بداهه نوازي) به رقابت مي پردازند.
در بخش ويژه پنجمين جشنواره موسيقي دانشجويي، نخستين دوسالانه نوازندگي دانشگاه تهران به مناسبت هفتادمين سالگرد تاسيس اين دانشگاه، در قالب مسابقه پيانو برگزار مي شود.
همچنين بخش جنبي اين جشنواره، شامل شش برنامه مختلف است كه مي توان به گروه نوازي، كارگاه و نمايشگاه سازسازي، نمايشگاه توليدات ناشران موسيقي، برگزاري كلاس هاي مختلف توسط استادان مدعو و هيات داوران، اجراي موسيقي نواحي و مقامي ايراني و اجراي كنسرت توسط استادان و هيات داوران، اشاره كرد.
آخرين مهلت ارسال آثار نيمه دوم آذرماه است و دريافت آثار از هفته چهارم مهرماه آغاز مي شود.
برگزاري اين جشنواره را، اداره كل امور فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، اداره كل امور فرهنگي و فوق برنامه دانشگاه تهران و مجمع موسيقي دانشجويان سراسر كشور به عهده دارند.

جشنواره سراسري نمايشنامه خواني برگزار مي شود
اولين جشنواره سراسري نمايشنامه خواني موضوعي در بنياد آفرينش هاي هنري نياوران ۲۶ دي تا اول بهمن برپا مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي بنياد آفرينش هاي هنري نياوران دبير جشنواره سراسري نمايشنامه خواني موضوعي ضمن اعلام خبر فوق گفت: پيشترها نمايشنامه خواني تنها در حد محك زدن ظرفيت اجرايي متون و رفع نقايص كار پيش از اجرا مورد توجه بود. وي با اشاره به دو مشكل عمده تئاتر، بودجه و سالن، خاطر نشان كرد: چندي  است نمايشنامه خواني، هم به جهت سادگي اجرا و هم به جهت جذابيت هاي خاص خود، ديگر از عرصه آزمون و خطا به در آمده و به شكلي از اشكال تئاتر، مخاطبان ويژه خويش را پيدا كرده است.

پاسخ به پرسش پزشكي
علائم سرطان ريه
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي علائم سرطان ريه را كه عمدتاً بر اثر دود سيگار به وجود مي آيد از اين قرار ذكر كرده است: سرفه ممتد، سرفه توام با خلط خونين، خس خس كردن، كاهش وزن، سينه درد، احساس ضعف و خستگي، استخوان درد، شانه درد، درد بازو و گاهي هم بدون علامت. آلودگي هواي شهرهاي بزرگ، گاز «رادوم» و آزبست نيز ممكن است باعث سرطان ريه شوند.

برگي از تاريخ
تاريخچه اسم گذاري «ويتنام»
۱۸ اكتبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۶۸۵ «فرمان نانت» لغو شد و بارديگر پروتستان هاي فرانسه در معرض اذيت و آزار قرار گرفتند. در سال ۱۸۹۲ نخستين سرويس تلفني بازرگاني راه دور ميان نيويورك و واشنگتن آغاز به كار كرد. در سال ۱۸۹۸ جزيره پورتوريكو كه تا يك روز پيش از اين وابسته به اسپانيا بود به تصرف نيروهاي ايالات متحده آمريكا در آمد و در قلمرو اين كشور قرار گرفته است. در سال ۱۹۱۲ جنگ اول بالكان آغاز شد. در سال ۱۹۲۲ راديو دولتي انگلستان (بي بي سي) به ضميمه پستخانه اين كشور آغاز به كار كرد. درسال ۱۹۲۵ «ملينا مركوري» هنرمند، سياستمدار و سمبل ميهن دوستي قرن ۲۰ به دنيا آمد. در سال ۱۹۴۴ نيروهاي ارتش سرخ (شوروي) در تعقيب ارتش آلمان وارد چك اسلواكي شدند. در سال ۱۳۳۱ هجري خورشيدي مصوبه مجلس شوراي ملي داير بر قطع مناسبات سياسي ايران با انگلستان به سفارت اين كشور در تهران ابلاغ شد. در سال ۱۹۶۰دولت آمريكا تصميم به محاصره اقتصادي كوبا گرفت كه از ۱۹ اكتبر (روز بعد) به اجرا در آمده است.
اينك برگ امروز: «چائو ته او» ژنرال ياغي چين با واحد مسلح خود براي اين كه مجبور نشود به روي سربازان چيني مأمور دستگيري اش تيغ بكشد راه جنوب را در پيش گرفت و در نيمه اكتبر سال ۲۰۸ پيش از ميلاد از رود سرخ گذشت و در جنوب آن مستقر شد و نام اين سرزمين را «نام ويت» گذارد و در آنجا دولتي به رياست خود تأسيس كرد. دولت چين از تعقيب اين ژنرال و جانشينان او دست نكشيد و اين كار به صورت يك برنامه دائمي اين دولت درآمد و در سال ۱۱۳ ميلادي، پس از ۳۲۸ سال بالاخره موفق شد تمامي ويتنام را تصرف كند. دولت چين، نخست نام «نام ويت» را به «جيائم چي» و سپس «جيائو چان» تغيير داد و اين كشور به صورت يك ايالت چين در آمد. دولت چين سپس هزاران كشاورز و صنعتگر چيني را به اين منطقه كوچ داد كه پس از گذشت ۱۹ قرن هنوز خود را چينيان ويتنامي معرفي مي كنند و زبان چيني را از ياد نبرده اند و گروهي از آنان اينك در محله چولان شهر هوشي مين (سايگون سابق) زندگي مي كنند. چينيان ساكن ويتنام بعداً اين سرزمين را «آنام» يعني «جنوب آرام» ناميدند. پس از افتادن حكومت به دست غير چينيان، نام اين كشور به همان اسمي كه ژنرال «چائو ته او» داده بود باز گردانده شد، منتهي با تركيب بومي آن «ويت نام».
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه هاي دنياي رسانه ها
نافرماني يك دسته از نظاميان آمريكايي در عراق از اجراي ماموريت
روز ۱۶ اكتبر ۲۰۰۴ نافرماني يك دسته ۱۹ نفري از گروهان ۳۴۳ تداركات نيروي زميني ارتش ايالات متحده در عراق در رسانه هاي آمريكا به چشم مي خورد كه از اجراي دستور فرمانده خود مبني برحمل بنزين به منطقه «تاجي» واقع در ۲۴ كيلومتري شمال بغداد سر باز زده و اعلام كرده بودند كه مسير كاميون ها پر از خطر است، كاميون هاي نفتكش سرويس نشده اند و خود آنان جليقه ضد گلوله و نيز اسكورت زرهپوش ندارند. اين نظاميان، مركب از مرد و زن، از افراد ذخيره اي بوده اند كه به پايگاه «راك هيل» واقع در كاروليناي جنوبي احضار و به عراق فرستاده شده بودند. آنان در پي اين نافرماني بازداشت شدند. تا اين زمان، در جريان جنگ عراق، انتشار چنين خبري در رسانه ها سابقه نداشت. قبلاً برخي از اين نظاميان در تماس تلفني با خانواده خود در آمريكا، از مأموريتشان به سبب وجود خطر حمله و انفجار در راه ها، به عنوان «مأموريت خودكشي» ياد كرده بودند. اين خانواده ها اين مطلب را در مصاحبه هاي تلويزيوني خود بيان كرده بودند. قبلاً مخالفان آمريكايي جنگ عراق گفته بودند: سربازان ما به خاطر اين جنگ غير ضروري هر روز در عراق به طور متوسط ۸۷ بار مورد حمله قرار مي گيرند و در اين شرايط، تجهيزات همه آنان كامل نيست.
كمبود واكسن سرماخوردگي در آمريكا، مشكل روز اين كشور
شبكه هاي تلويزيوني آمريكا از ۱۵ اكتبر ۲۰۰۴ به پخش گزارش و تصوير از صفوف طولاني سالخوردگان و مادراني كه كودكان را به همراه دارند پرداخته اندكه مقابل مراكز بهداشتي و بيمارستان ها منتظر نوبت براي تزريق واكسن بودند. برخي از سالخوردگان با عصا و ويلچر بودند. طبق اين گزارش ها، در بسياري از مراكز بهداشتي كه موجودي واكسن به پايان مي رسيد، منتظرين در صفوف كه شكيبايي از دست داده بودند با صداي بلند اعتراض مي كردند، كه به مداخله پليس منجر مي شد. ۱۵ اكتبر در «اريندا» واقع در كاليفرنيا يك زن ۷۵ ساله به نام «موري فرانكلين» كه بيش از چهار ساعت در صف نوبت ايستاده بود، بيش از اين انتظار را تحمل نكرد و همانجا (در صف انتظار) درگذشت و اين وضعيت از شبكه هاي تلويزيوني پخش شد. پاره اي از صفوف از يك بلاك (طول يك خيابان) تجاوز مي كرد. مقامات دولتي قبلاً اعلام كرده بودند كه به سبب كمبود واكسن ضد آنفلوآنزا، تنها سالخوردگان و كودكان كه آسيب پذيري بيشتري دارند مي توانند براي تزريق آن به مراكز مربوط مراجعه كنند. در اين ميان برخي هم در سوپر ماركت ها براي اين واكسن ها بازار سياه درست كرده و پول هنگفت دريافت مي دارند. دولت آمريكا كه از وارد كردن واكسن ضد آنفلوآنزا از انگلستان مايوس شده اعلام كرده است كه از كانادا آن را وارد خواهد كرد. ولي مقامات كانادايي اعلام كرده اند كه بيش از نياز ملي خود، واكسن ندارند. كمپاني انگليسي، قبلاً بيشتر موجودي خود را به سبب فاسد بودن منهدم كرده است.
«پير سالينجر» روزنامه نگار بنام درگذشت
«پير سالينجر» روزنامه نگار بنام كه چهار سال پيش هنگام ترك وطنش، آمريكا، گفته بود كه تا جورج بوش رئيس جمهوري باشد به آمريكا باز نخواهد گشت شنبه شب در ۷۹ سالگي در بيمارستاني در جنوب فرانسه درگذشت. وي كار روزنامه نگاري را از سال ۱۹۴۲ كه دانشجوي دانشگاه سانفرانسيسكو بود آغاز كرد و در سال ۱۹۹۷ پس از اين كه نوشت هواپيماي مسافربري پرواز شماره ۸۰۰ شركت هوايي «تي. دبليو. ا» براثر اصابت يك موشك آمريكايي كه در يك مانور دريايي پرتاب شده بود، بر فراز لانگ آيلند ايالت نيويورك ساقط شده است و از اين بابت مورد اعتراض و انتقاد قرار گرفت به عمر روزنامه نگاري اش كه به آن عشق مي ورزيد اجباراً پايان داده بود. سالينجر در يك دوره، دعوت جان اف كندي را پذيرفت و سخنگوي رسمي و مشاور او شد. وي درباره كندي نوشته است: هنر كندي در اين بود كه مشاوران خود را از ميان بهترين كارشناسان هر رشته انتخاب كرده بود، شمار اين مشاوران محدود نبود و كندي به اندرز آنان گوش مي كرد. به علاوه، دستور داده بود نامه هايي را كه حاوي نظر و پيشنهاد هستند، هرقدر مفصل و وقتگير، مستقيماً به دست خود او برسانند و از آنها استفاده مي كرد و در موارد لازم دستياران خود را مأمور مذاكره با فرستنده نامه مي كرد. همه مقالات روزنامه ها را كه حاوي نظر و عقيده بودند برايش خلاصه مي كردند و خلاصه ترجمه نظرات مقاله نگاران كشورهاي ديگر را با اشتياق تمام ملاحظه مي كرد و به اين ترتيب در جريان همه امور و نظرات قرار مي گرفت. سالينجر نيم دوره هم سناتور كاليفرنيا بود و بعداً نوشت كه يك روز كار در روزنامه را بر صد سال سناتوري همه جهان ترجيح مي دهد. سالينجر كه از ۱۹۷۷ از روزنامه نگاري چاپي به روزنامه نگاري تلويزيوني منتقل شده بود، مفسر شبكه «اي بي سي» و سال ها رئيس نمايندگي آن شبكه در اروپا بود. پير سالينجر كه چهار بار ازدواج كرد در اين زمينه نوشته است: من از ۱۷ سالگي با روزنامه و خبر ازدواج كرده بودم و در نتيجه همسرانم برايم زن دوم بودند و پس از مدتي خسته مي شدند و مي رفتند ولي «نيكول» آخرين آنان مرا با شرايطي كه داشتم تحمل كرد و قول پايداري داد. چهار سال پيش، هنگامي كه جورج بوش خود را نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريكا كرد، پير سالينجر اعلام داشت كه وي را شايسته و سزاوار اين سمت نمي داند و اگر انتخاب شود آمريكا را ترك خواهد كرد و در طول حكومت او به ميهن باز نخواهد گشت و روي حرف خود ايستاد و در چهار سال گذشته در فرانسه زندگي مي كرد. مادر وي فرانسوي بود.

ستاد مبارزه با شبكه قاچاق فيلم تشكيل شد
ستاد مركزي  مقابله  با تخلفات  شبكه  نمايش  خانگي  براي  جلوگيري  و برخورد قاطع  با قاچاق  توليد و پخش  نوارهاي  غيرمجاز ويديويي  تشكيل  شد. اين  ستاد با مشاركت  انجمن  صنفي  ويديو رسانه  كشور و اتحاديه  تهيه كنندگان  و توزيع  فيلم  راه اندازي  شده  است . معاونت  امور سينمايي  وزارت  ارشاد گزارش  داد: برخورد با تكثير غيرمجاز و عرضه  فيلم هاي  ايراني  در قالب  نوارهاي  ويديويي ، وي  اچ  اس  ودي  وي  دي  و نظارت  بر فروشگاه هاي  محصولات  فرهنگي  از وظايف  اين  ستاد است .
نمايندگان  قوه  قضائيه ، نيروي  انتظامي ، اداره  كل  نظارت  و ارزشيابي ، اداره  كل  توسعه  و همكاري هاي  سمعي  و بصري ، موسسه  رسانه هاي  تصويري ، انجمن  صنفي  ويديو رسانه  و اتحاديه  تهيه كنندگان  و توزيع  فيلم  اعضاي  ستاد مركزي  برخورد با تخلفات  شبكه  نمايش  خانگي  را تشكيل  مي دهند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
رانده شده
صدايي گفت: «بخشيده شدي! بخشيده شدي! برخيز!»
بيخود از خويشتن، همه جانش از رستگاري لبريز شد...
كارگردان گفت: كات! نشد! دوباره!
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
سخت ترين و كم خطرترين مشاغل
لندن: براساس آخرين نظرسنجي صورت گرفته در انگليس، رده بندي سخت ترين مشاغل اين كشور اعلام شد.رده بندي مشاغل خطرناك كه احتمال نقص عضو و مرگ افراد در آنها از حرفه هاي ديگر بيشتر است به اين شرح مي باشد:
۱- شيشه پاك كن ها ۲- سربازها ۳- آتشنشان ها ۴ - ماهيگيران ۵- خلبان ها ۶- مأموران پليس
و اما رده بندي كم خطرترين مشاغل:
۱- كشيش ها ۲- حسابدارها ۳- رؤساي بانك ۴- قضات ۵- كارمندان عادي
يورش خرس قهوه اي
بخارست: يك خرس قهوه اي در روماني شهروندي را كشت و ۷ تن ديگر را زخمي كرد.
وي كه براي يافتن غذا از جنگل به شهر آمده بود در هنگام مواجهه با شهروندان به سوي آنان حمله كرد كه در جريان اين تعقيب و گريز، يك نفر زير دست و پاي خرس كشته شد و ۷ تن ديگر به شدت مجروح شدند. در حال حاضر وضعيت آسيب ديدگان بسيار بحراني اعلام شده است و گفته مي شود آنها احتمالاً جان خود را از دست خواهند داد.
مردان و زنان آهنين
هاوايي: دو ورزشكار از آلمان، قهرمان رقابتهاي مردان و زنان آهنين جهان در سال ۲۰۰۴ شدند. در اين مسابقه شركت كنندگان در دو قسمت مختلف زنان و مردان در سه ماده با يكديگر به رقابت پرداختند. اين مواد شامل ۹/۳ كيلومتر شنا در اقيانوس، ۱۸۰ كيلومتري دوچرخه سواري و دو ماراتن بود كه عنوان قهرماني هر دو بخش زنان و مردان را ورزشكاراني از آلمان به خود اختصاص دادند. به هريك از قهرمانان ۱۰۰ هزار دلار جايزه نقدي تعلق گرفت.
تنبيه فحاشي تماشاگران
آمستردام: براي اولين بار در تاريخ فوتبال حرفه اي كشور هلند، يك مسابقه فوتبال به دليل فحاشي تماشاگران نيمه تمام باقي ماند.در دقيقه ۸۰ بازي دو تيم «آدودن هاگ» و «آيندهوون» در حالي كه تيم آيندهوون ۲ بر صفر از حريف خود پيش بود، تماشاگران تيم ميزبان به داور فحاشي كردند و او هم سوت خود را به علامت پايان بازي به صدا درآورد و مسابقه را نيمه تمام گذاشت.در پي اين اقدام داور، شهردار شهر محل برگزاري مسابقه از تصميم قاضي ميدان حمايت كرد.
جريمه كبريت سوخته
ليورپول: شهر ليورپول يكي از آلوده ترين شهرهاي كشور انگليس است كه خيابان هاي آن را زباله هاي ريز پوشانده است. به گفته شوراي شهر ليورپول، هزينه پاكسازي خيابان هاي اين شهر در سال ۸/۶ ميليون پوند است و ۲۰ درصد زباله هاي آلوده كننده خيابان را ته سيگار و كبريت سوخته تشكيل مي دهد.به همين دليل شوراي شهر ليورپول عمليات گسترده اي را براي تنبيه افرادي كه زباله در اين شهر پخش مي كنند آغاز كرده است.روز گذشته، يك مرد سيگاري كه يك كبريت سوخته روي زمين انداخته بود محكوم به پرداخت ۱۳۵ پوند جريمه شد تا ديگران عبرت بگيرند.
حبس براي مادر بي اعتنا
منچستر: يك مادر در انگليس به جرم اينكه در دو سال اخير نسبت به فرار دختر ۱۴ ساله اش از مدرسه بي اعتنا بود به تحمل ۲۸ روز حبس محكوم شد.دختر اين خانم هر روز به بهانه اي از مدرسه فرار مي كرد به همين دليل مدير مدرسه ۲۰ بار از مادر او دعوت كتبي كرده بود تا در مدرسه حاضر شود.اما مادر نه تنها در مدرسه حاضر نشد بلكه فرزند خود را در فرار از محل تحصيل خود ياري داد. به همين دليل قاضي پرونده چاره اي به جز روانه كردن مادر بي اعتنا به زندان نداشت.
سه برادر سارق
لندن: سه برادر كه قصد سرقت يك ميليون پوند پول نقد از قسمت بار فرودگاه گتويك شهر لندن را داشتند به دام پليس افتادند.اين سه برادر كه لباس مأموران امنيتي فرودگاه را بر تن كرده بودند وارد قسمت بار فرودگاه شدند تا يك ميليون پوند پول نقد را به سرقت ببرند.البته آنها موفق به خارج كردن پولها از فرودگاه شدند اما در اواسط مسير، پليس آنها را دستگير كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۴۹ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۴۳ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۵۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۱۴ دقيقه

گل و گياه
بنفشه
004059.jpg
نام علمي: Viola X wittrockiana شAzure Blue'
خانواده: VIOLACEAE
اين واريته گياهي است دائمي كه به صورت يك ساله يا دو ساله پرورش مي يابد. داراي برگهاي تخم مرغي به رنگ سبز تيره و گلهاي آبي _ بنفش با پنج گلبرگ مدور مي باشد كه در بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۲۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك داراي زهكشي خوب كه در عين حال رطوبت را حفظ كند. جهت كاشت در حاشيه هاي گلكاري مناسب است. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد مي باشد.
ازدياد: از طريق خريداري بذر و كاشت آن در اواخر شهريور ماه امكان پذير است. نشاءها را اواسط پاييز به باغچه منتقل مي كنند.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |