دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۹ - Oct 18, 2004
رئيس ستاد مبارزه با مواد مخدر احتمال داد:
آغاز كشت خشخاش دارويي در ايران
اين نوع كشت خشخاش CPS ناميده مي شود كه با نوع كشت ترياك متفاوت است
004023.jpg
گروه اجتماعي: ليلا خاكسار -براي تهيه داروهاي جايگزين ترك اعتياد، نيازمند تهيه مواد اوليه اي هستيم كه تاكنون از خارج از كشور تهيه مي شده و در صورت كشت خشخاش در داخل و با نظارت وزارت بهداشت، اين نياز برطرف خواهد شد.
دكتر علي هاشمي دبيركل ستاد مبارزه بامواد مخدر ديروز ضمن اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: كشت خشخاش به منظور مصارف دارويي به نام كشت «CPS» خوانده مي شود كه با نوع كشت ترياك متفاوت است و ماده اي كه از اين طريق بدست مي آيد از طريق ذرات ريزي طي دو فرآيند شيميايي است و كاملاً مصرف دارويي دارد. تا به حال بخش عمده اين ماده براي نيازهاي دارويي وزارت بهداشت از خارج از كشور بدست مي آمده و در صورت تصويب قانون اصلاحي مبارزه با مواد مخدر اين طرح نيز به اجرا درخواهد آمد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه سالانه مقدار زيادي از مواد مخدر مكشوفه در ايران به آتش كشيده مي شود و چرا از اين مواد براي نيازهاي دارويي استفاده نمي شود، گفت: مواد مخدري كه آتش زده مي شود داراي ناخالصي بسيار زيادي است كه نمي توان از آن در مصارف دارويي استفاده كرد، ضمن اينكه بخشي از اين مواد كه قابليت استفاده دارند به مصرف وزارت بهداشت و نيازهاي دارويي مي رسد. اما با اين حال سالانه مقدار زيادي ارز بابت تهيه مرفين براي خريد داروها از كشور خارج مي شود. با توجه به اينكه ما براي درمان معتادان، نيازمند تهيه داروهايي هستيم كه مرفين در آنها به كار رفته باشد، كشت خشخاش با نظارت كامل مي تواند بخش عمده اي از اين مشكل را حل كند.
دكتر هاشمي همچنين افزود: يكي از چالشهاي سنگين ما مقابله با نگاه سخت افزاري و جرم مداري بوده كه بر معتادين وجود داشته و تلاش شده كه در قانون جديد اين نگاه چرخش داشته باشد و از كيفر مدار به درمان مدار تغيير پيدا كند. اختصاص ۴۰ ميليارد تومان بودجه كه به تصويب ستاد رسيده و حمايت ويژه شخص رئيس جمهور را به دنبال داشته، در جهت بازتواني و كاهش آسيب معتادان است. ضمن اينكه اين بودجه تنها مي تواند براي درمان ۵/۷ درصد معتادان صرف شود. در قانون به شكل كاملاً هدفمند اين موضوع ديده شده است.
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنين گفت: طي سالهاي اخير، اقداماتي در سطح بين المللي صورت گرفته، كه امضاء يادداشت تفاهم بين المللي با ۳۰ كشور از آن جمله بوده، ضمن اينكه با ۲۳ كشور ديگر نيز در حال گفت وگو هستيم.
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنين گفت: ما نيازمند اين هستيم كه يك متولي ملي براي پاسخگويي داشته باشيم. با توجه به اينكه همه جوياي پاسخ سؤالاتشان از ستاد مبارزه با مواد مخدر هستند و اين ستاد از سازمانها و وزارتخانه هاي زيادي تشكيل شده، بايد متولي براي پاسخگويي و نظارت بر دستگاهها وجود داشته باشد.
وي همچنين بر بحث توانمندسازي بخش خصوصي و NGOها براي مقابله با اعتياد پرداخت و گفت: يكي از برنامه هاي مهم ستاد، توانمندسازي بخشهاي غيردولتي است كه در حال حاضر ۲۹۳ سازمان غيردولتي مرتبط با ستاد هستند و بودجه اي هم براي آنها در نظر گرفته شده است. كه البته در آغاز راه هستيم و براي ادامه نيازمند كمكهاي جمعي مردم و مسئولين هستيم.

ازدواج با كارت ملي امكان پذير نيست
گروه اجتماعي: كارت ملي مدرك قابل قبول براي ازدواج افراد به شمار نمي آيد و براي اين كار داشتن شناسنامه الزامي است.
دكتر آيت اللهي رئيس سازمان ثبت احوال كشور با بيان اين كه استفاده از كارت ملي به عنوان يك سند هويت قوي براي افراد بالاي ۱۵ سال است، اظهار داشت: اين مدرك تا زمان ازدواج فرد را از مدارك ديگر بي نياز مي كند اما در هنگام ازدواج كارت ملي قابليت نداشته و ارائه شناسنامه الزامي است.
به گزارش ايسنا وي در ادامه خاطرنشان كرد: شناسنامه براي افراد بالاي ۱۵ سال داراي كارت ملي جهت ازدواج به دليل درج نشدن تحولات خانوادگي در كارت ملي ضروري است.
آيت اللهي با اشاره به اين كه ثبت ازدواج در دفترخانه ها با كارت ملي امري غيرممكن است، به ايسنا گفت: كارت شناسايي افراد معرف هويت آنهاست و تحولات زندگي و تعداد فرزندان در آن قيد نمي شود.
به گفته وي شناسنامه محل درج تحولات ازدواج و طلاق بوده و بايد براي ثبت ازدواج از شناسنامه استفاده كرد.
براساس اين گزارش: سعيد صالحي مدير روابط عمومي سازمان ثبت احوال كشور از افزايش ۲۲/۱۲ درصدي ازدواج و ۱۳/۱۰ درصدي طلاق طي ۵ ماهه اول سال جاري خبر داد و گفت: ۲۹ هزار و ۱۶۴ زوج در ۵ ماهه اول سال گذشته از هم طلاق گرفتند كه اين تعداد با ۱۳/۱۰ درصد افزايش به ۳۲ هزار و ۱۱۸ مورد ثبت طلاق طي ۵ ماهه اول امسال رسيده است.وي افزود: طي ۵ ماه اول سال گذشته ۲۴۶ هزار و ۲۴۲ مورد ازدواج در كشور به ثبت رسيد كه اين تعداد با ۲۲/۱۲ درصد افزايش به ۲۷۶ هزار و ۳۲۴ مورد ثبت ازدواج در كشور طي ۵ ماه امسال رسيده است.
وي با اشاره به افزايش چشمگير درصد رشد ازدواج در برخي از استان هاي كشور، اظهار داشت: استان كرمان با ثبت ۱۱ هزار و ۷۸۲ مورد ازدواج در ۵ ماه اول امسال ۸۷/۳۳ درصد رشد افزايشي در ازدواج نسبت به سال گذشته داشته است و اين در حالي است كه اين استان با ۱۱۳ مورد ثبت طلاق به رشد منفي ۲۶/۳ درصد در زمينه طلاق نسبت به ۵ ماه اول سال گذشته رسيده است.

آموزش و پرورش خواستار تصويب قيمت شير مدارس شد
ايسنا: مديركل دفتر بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش با تاكيد بر اينكه طرح توزيع شير رايگان در مدارس كشور به دليل اهمال كاري برخي با مشكل روبرو شده است، گفت: شوراي اقتصاد بايد سريع تر اين مشكل را فيصله دهد.
دكتر رياض غيرتمند در ديدار با بهداشت ياران منطقه ۱۹ آموزش و پرورش شهر تهران ضمن گله مندي از عدم تصويب قيمت شير مدارس از سوي وزارت بازرگاني افزود: شوراي اقتصاد، سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان، وزارت بازرگاني و كارخانه هاي توليد شير بايد دست به دست هم دهند تا طرح شير مدارس به انجام رسد و قيمت شير براي توزيع در مدارس را به تصويب رسانند.
وي با طرح اين سوال كه «چرا هر وقت اجراي طرح توزيع شير رايگان در مدارس به تهران مي رسد با مشكل روبرو مي شود؟» گفت: گاهي به نظر مي آيد شايد مسايل ديگري در اين زمينه دخيل باشند.
غيرتمند در پاسخ به سؤال بهداشتياران مبني بر علت عدم توزيع شير در دوره راهنمايي تاكيد كرد: دانش آموزان دوره راهنمايي نيز به جهت شرايط خاص بلوغ نياز جدي تري به شير دارند اما هم اكنون ظرفيت پوشش آموزش و پرورش تنها اقتضاي دوره دبستان را دارد و بر اين اساس اميدواريم در ۵ سال آينده بتوانيم مقاطع راهنمايي و متوسطه را تحت پوشش ببريم.
وي با تاكيد بر اين كه حضور والدين در مدارس هنگام توزيع شير بسياري از مشكلات را مرتفع خواهد كرد، افزود: روزانه ۸۰۰ نفر در كشور مي ميرند كه ۳۰۰ مورد و به عبارتي ۴۰ درصد مرگ وميرهاي روزانه، بر اثر تغذيه غلط است.
مديركل دفتر بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش در ادامه گفت: در سال جاري اقدام به بهسازي بوفه ها و ايجاد غذاخوري ها در مدارس ۵ استان كشور كرده ايم و اميدواريم بتوانيم به توزيع مواد غذايي رايگان در مناطق محروم نيز بپردازيم.

هر ايراني در سال ۴۲، ليتر نوشابه مي نوشد
در حالي افزايش مصرف شكر تا ۵۰ درصد بالاتر از استاندارد جهاني رفته است كه مصرف سبزيجات كاهش نشان مي دهد
004017.jpg
ايرنا:  سرانه مصرف نوشابه هر ايراني در سال ۴۲ ليتر است.
دكتر مصطفي نوروزي، عضو انجمن تغذيه ايران و انگلستان گفت:  نوشابه  بدليل  داشتن  تركيب  فسفر موجب  كاهش  كلسيم  بدن  مي شود و براي  جلوگيري  ازضررهاي  مصرف  نوشابه ، بهتر است نوشيدني  سالم  مانند دوغ  جايگزين  آن  شود.
وي افزود:  هر ايراني  در سال  ۳۰ كيلوگرم شكر مصرف  مي كند، براساس  توصيه  سازمان  بهداشت  جهاني  اين  ميزان  ۲۰ كيلوگرم اعلام  شده است و هر نفر در روز بايد ۴۰۰ گرم  سبزي  و ميوه  مصرف  كند درحالي كه  مصرف  سبزيجات  و ميوه  در كشور ما كاهش  يافته است و اين باعث افزايش بيماري هاي قلبي و عروقي است.
براساس اين گزارش، از آنجا كه در ماه مبارك رمضان مصرف غذاهاي شيرين افزايش مي يابد، بيماران ديابتي كه روزه مي گيرند بايد مراقب رژيم غذايي خود باشند و قبل و بعد از افطار قند خون خود را كنترل كنند.
روزه  براي  بيماران  ديابتي  يا مبتلايان  به  مرض  قند با شدت  كم  ومتوسط  زيان  آور نيست و   در بيماراني  كه  قرصهاي  پايين  آورنده  قند خون  مصرف  مي كنند اختلالي  ايجاد نمي كند و فقط  پزشكان  به  آنها پيشنهاد مي كنند كه  ميزان  داروي  خود را در مدت  روزه  داري  به  يك  دوم  تا يك  سوم  معمول  كاهش  دهند و دارو را نيز به  جاي  صبح  هنگام  افطار ميل  كنند .
بيماران  ديابتي  كه  انسولين  تزريق  مي  كنند به  ويژه  افرادي  كه  سابقه  كتواسيدوز ديابتي  دارند بهتر است  روزه  نگيرند. البته  حتي  در اين  موارد نيز تاكنون  اثر زيان  آوري  ديده  نشده  و در اغلب  موارد حتي  موجب  كاهش  قند خون  بيمار نيز شده  است  اما اين  بيماران  اگر بخواهند روزه  بگيرند بايد خطرهاي  ناشي  از روزه  را پس  از مشورت  با پزشك  معالج  خود بپذيرند و همچنين  زير نظر پزشك ، تغييراتي  را در مقدار و نوع  انسولين  تزريقي  خود ايجاد كنند.

زنان باردار از ابتداي حاملگي بيمارستان مورد نظر خود را انتخاب كنند
فارس: بيمارستان ميلاد به دليل محدوديت در اتاق زايمان و تخت نوزاد، از پذيرش زنان باردار پس از ۴ ماهگي معذور است.
علي فتاحي رئيس بيمارستان ميلاد گفت: بيمارستان ميلاد كه ظرفيت بيش از ۳۰ زايمان را در روز داراست، تا چندي پيش از همه زنان باردار پذيرش داشت اما چون زنان باردار ۹ ماه تحت مراقبت پزشكان اين بيمارستان بودند، براي زايمان به علت كمبود تخت، راضي به تعويض بيمارستان نمي شدند.
وي محدوديت عدم پذيرش زنان باردار پس از ۴ ماهگي را كاهش ميزان مراجعان به بخش زايمان اين بيمارستان ذكر كرد و گفت: زنان باردار معمولاً قبل از ۴ ماهگي پزشك خود را مشخص مي كنند و اين محدوديت نبايد براي آنها مشكل ساز باشد.

فقط ۷ درصد پرستاران بيمه مسئوليت هستند
گروه اجتماعي: نزديك به ۵ هزار نفر از پرستاران كشور بيمه مسئوليت هستند.
عضو هيأت عالي تخلفات پرستاري با اعلام اين كه حدود ۸۰ هزار نفر پرستار در كشور شاغل هستند، افزود: پرستاراني كه در بخش هاي ICU  و CCU مشغول به كارند، با خطرات بسيار بالايي مواجه اند كه با يك خطا ممكن است خود را دچار مشكل كنند.
شريفي مقدم همچنين گفت: بيشتر پرستاران نسبت به ضرورت اين بيمه ها آگاهي ندارند و به همين علت بي توجه از كنار اين موضوع مي گذرند.
وي با توجه به تعداد پرستاراني كه بيمه مسئوليت هستند اضافه كرد: در حالي كه فقط ۷ درصد از پرستاران از اين بيمه برخوردارند، ساير پرستاران هم مي توانند با مراجعه به هيأت مديره نظام پرستاري شهرستان محل اقامت خود و با دريافت معرفي نامه، از مزاياي اين بيمه برخوردار شوند.

رئيس اداره بيماري هاي مشترك انسان و دام:
كشتار دام در اطراف شهرها عامل شيوع بيماري هاي خطرناك است
گروه اجتماعي:كشتار قاچاق گاو و گوسفند در محل هاي غيرمجاز و اطراف شهرها عامل مهمي در انتقال و شيوع بيماري هاي مشترك انسان و دام است.
بدخشان هوشمند رئيس اداره بيماري هاي مشترك انسان و دام گفت: استفاده از گوشت دام حتماً بايد قبل و بعد از ذبح آن از سوي يك فرد متخصص كنترل شود در غير اين صورت امكان انتقال انواع بيماري ها از آن وجود دارد و به خصوص بيماري تب كريمه كنگو و كيست هيداتيك به عنوان شايع ترين بيماري هاي منتقل شده از اين طريق سلامت مردم را تهديد مي كند.وي ادامه داد: اگر دام مورد نظر تحت نظر فرد متخصص يا دامپزشك ذبح شود در صورت مشاهده بيماري در گوشت يا كبد آن به سرعت از مصرف آن جلوگيري مي شود.
وي افزود: هنگامي كه كبد يك دام ذبح شده علايم كيست هيداتيك را داشته باشد در كشتارگاه به صورت كاملاً بهداشتي دفع مي شود، در غير اين صورت انگل اين بيماري وارد چرخه حيات شده و به دليل عمر ۸ تا ۱۵ ساله اش مي تواند موجب آلودگي هزاران دام و انسان شود.
هوشمند افزود: كشتار قاچاق دام در اطراف شهرها به قدري عادي شده كه فروشندگان آن به راحتي آگهي تبليغاتي در روزنامه ها چاپ مي كنند و معلوم نيست چه كسي مسئول اين همه بي نظمي و انتشار آلودگي در شهرها و روستاها است.
بكارگيري راهكارهاي اصولي به خصوص ايجاد مراكز مجاز ذبح دام و ساماندهي اين امر مي تواند از بسياري از بيماري ها و مخاطرات جلوگيري كند.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور اعلام كرد:
غفلت ۲۵ ساله در پيشگيري از جرم
درئيس سازمان بازرسي كل كشور در مراسم توديع و معارفه مدير كل بازرسي استان قم غفلت ۲۵ ساله از پيشگيري از وقوع جرم را مورد انتقاد قرار داد.
به گزارش مهر حجت الاسلام نيازي، با تأكيد بر اهميت پيشگيري در امور قضايي از ارائه طرحي براي تشكيل سازمان پيشگيري از وقوع جرم به دولت خبر داد و گفت: اگر قسمتي از هزينه كلاني كه براي برخورد با جرم صرف مي كنيم به پيشگيري از آن بپردازيم، مشكل كمتري خواهيم داشت.
وي با بيان اين كه يكي از وظايف سازمان بازرسي، پيشگيري از وقوع جرم است، افزود: ما مي خواهيم سازمان بازرسي در مراكز تصميم گيري، بدون حق رأي حضور داشته باشد تا از آغاز نظارت صورت گيرد و مشكلي پيش نيايد. در اين مناقصه هاي ميلياردي، اگر از اول يك چشم ناظر با ديد قوي حضور داشته باشد مشكلي پيش نمي آيد. البته مديران با حسن نيت عمل مي كنند و تخلف آنها از روي جهل به قانون يا غفلت است
نيازي گفت: البته در برابر فساد هم نمي توان اغماض كرد چنان كه كتمان بيماري، خيانت به بيمار است و باعث هلاكت او مي شود.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور اولويت كاري سازمان بازرسي را رفع دغدغه هاي مردم و مقام معظم رهبري يعني رفع فقر، فساد و تبعيض دانست و دغدغه اول اين سازمان را مقابله با فساد اقتصادي معرفي كرد.
در اين مراسم حجت الاسلام محمودآبادي مدير كل جديد دفتر بازرسي استان قم، در سخناني تشديد نارضايتي مردم را از سياست هاي دشمنان و توطئه گران عنوان كرد و بهترين راه مبارزه با توطئه گران را كسب رضايت مردم ذكر كرد. وي گفت: بايد تلاش كنيم مردم به نظام خوش بين شوند.

گياه اسفرزه ديابت را كنترل مي كند
004020.jpg
گروه اجتماعي: نتايج يك تحقيق باليني در «پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي» نشان مي دهد اضافه كردن «اسفرزه» به رژيم غذايي بيماران ديابتي نوع دوم در كنترل ديابت و چربي آنها مفيد است.
رئيس اين پژوهشكده با اعلام اين خبر گفت: اسفرزه (با نام علمي پسيليوم) كه در اين تحقيق از آن استفاده شده، فيبري محلول است كه از پوست اسفرزه به دست مي آيد و عمدتاً  به عنوان مسهل غني از فيبر و موسيلاژ استفاده مي شود.
دكتر سيد علي ضيايي با اعلام اين كه در مورد اثرات فيبرها در كاهش قند خون نتايج همچنان بحث برانگيز بوده و به طور كامل مطالعه نشده است، افزود: در اين تحقيق اثرات كاهش دهندگي قند خون پودر پوسته اسفرزه ۵ گرم، ۲ بار در روز، نيم ساعت قبل از صبحانه و شام به عنوان درمان كمكي ديابت به صورت يك مطالعه تصادقي دو سويي خبر بين دارو و دارونما در بيماران ديابتي نوع دوم بررسي شد.
وي در اين باره افزود: در اين پژوهش ۴۹ بيمار ديابتي كه در بيمارستان شريعتي پرونده داشتند و همگي قبلاً  تحت درمان بوده و همچنين توصيه هاي رژيم غذايي را دريافت كرده بودند. در يك دوره هشت هفته اي تحت درمان قرار گرفتند و دارو و دارونما در بسته بندي يكسان، نيم ساعت قبل از صبحانه و شام به بيماران داده شد.

ايجاد يك تشكل جديد براي رقابت دانشجويان
ايسنا: «اجتماع تشكل هاي دانشجويي» با هدف ايجاد رقابت و تقويت عملكرد تشكل هاي دانشجويي، در دانشگاه ها ايجاد مي شود.
دكتر علي محدث، مدير كل دانشجويان داخل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ضمن اعلام اين مطلب اظهار كرد: وزارت علوم قصد دارد با ايجاد اجتماع  تشكل هاي دانشجويي، فضايي را به كليه تشكل هاي دانشجويي از جمله تشكل هاي صنفي، علمي، هنري، فرهنگي و سياسي اختصاص دهد.
وي افزود: در حقيقت با اين كار امكان رقابت بين تشكل هاي دانشجويي با هدف جذب دانشجو فراهم مي شود و در اين راستا ميزان علاقمندي  دانشجويان براي عضويت در هر تشكل، شاخصي براي بهره مندي از امكانات و تسهيلات دانشگاه مي شود.
به اعتقاد دكتر محدث، با اجراي اين طرح وزن حقيقي تشكل ها در دانشگاه، براساس تعداد اعضاي آنها مشخص مي شود.
وي اجراي اين طرح را در تقويت و بهبود عملكرد تشكل هاي دانشجويي موثر دانست و گفت:  در حال حاضر تعداد تشكل هاي دانشجويي در دانشگاه ها در حال افزايش است اما رقابت هاي بين آنها نيز بعضا مثبت نيست و از طرف ديگر برخي از تشكل ها در حال فاصله گرفتن از خواست و سليقه دانشجويان هستند و در جهت وفق دادن خود با فضايي دانشجويي تلاش نمي كنند.
مدير كل دانشجويان داخل وزارت علوم در خاتمه خاطر نشان كرد: در حال حاضر در دانشگاه هاي دولتي وابسته به وزارت علوم، حدود ۳۵۰ شوراي صنفي، ۸۰۰ انجمن علمي، ۱۵۰ تشكل سياسي و حدود ۳۰۰ كانون هنري، فرهنگي وجود دارد.

مسئولان قضايي و انتظامي توجهي به نتايج پژوهش ها ندارند
مهر: در حالي كه نتايج پژوهش ها و تحقيقات به خصوص در زمينه هاي امنيتي و قضايي مي تواند كمك مؤثري در حل بسياري از مشكلات و نواقص موجود باشد، اما مسئولان قضايي و انتظامي تمايلي به اين كار ندارند.
دكتر ايرج اسماعيلي دبيرشوراي تحقيقات زندان هاي استان تهران گفت:تأمين اعتبار لازم در خصوص تحقيقات در كشور در زمينه هاي قضايي و امنيتي بسيار محدود است و اين امر مانع از گسترش تحقيقات مي شود.
وي اظهار داشت: سازمان هاي قضايي و نيروهاي انتظامي مي توانند با تعامل با يكديگر در كاهش جرم تأثيرگذار باشند. بنابر اين چنين سازمان هاي بايد همواره اطلاعات و تحقيقات خود را طبقه بندي و جمع آوري نمايند و در تمامي امور به برنامه ريزي بپردازند.
وي با اشاره به اين كه پيشگيري از وقوع جرم به عهده نيروي انتظامي نيست، تصريح كرد: سازمان زندان ها و نيروي انتظامي براساس تعريف قانون وظيفه جلوگيري و برخورد با مجرمان پس از وقوع جرم را برعهده دارد اما برخي از جرايم از پيش برنامه ريزي شده است كه بايد سازمان هاي قضايي و امنيتي با انجام اموري مانع از گسترش چنين جرايمي در كشور شوند.
دبيرشوراي تحقيقات زندان هاي استان تهران خاطر نشان كرد: گرچه نيروي انتظامي وظيفه پيشگيري از وقوع جرم را ندارد اما تجربه ثابت كرده حضور پليس به تنهايي مي تواند در پيشگيري و گسترش وقوع جرم بسيار مؤثر واقع شود و اين امر بارها ثابت شده است.

يادداشت
به بهانه برگزاري انتخابات شوراهاي دانش آموزي نهادي كه جدي گرفته نمي شود
فريبا صحرايي
تمركززدايي، جلب مشاركت و انعطاف پذيري در برنامه ها و رسيدن به آموزش و پرورش دانش آموز محور شعاري بود كه در اواسط دهه ۷۰ ، مسئولان وقت را به تشكيل و توسعه نهادهاي مدني دانش آموزي در مدارس ترغيب كرد و طرح تشكيل شوراهاي دانش آموزي و متعاقب آن «مجلس دانش آموزي» را اجرايي ساخت.
تأسيس نهاد شوراي دانش آموزي، رفته رفته با مفهوم مشاركت سازمان يافته دانش آموزان در امور اجرايي آموزش و پرورش مترادف تلقي شد و اين سوءتعبير تا بدانجا پيش رفت كه در فصل سوم كتاب آموزش و پرورش در دولت هفتم چنين نوشته شد كه: «۵/۸۳ درصد از دانش آموزان دوره متوسطه در امور اجرايي آموزش و پرروش مشاركت يافته اند.»
حال آن كه هنوز به زعم بسياري از اعضاي اين شوراها و نيز كارشناسان تعليم و تربيت، شوراهاي دانش آموزي تا نهادينه شدن در نظام تعليم و تربيت فاصله بسيار دارند.
شوراهاي دانش آموزي به عنوان يكي از اركان رسمي مدارس اگرچه در آغاز هر سال تحصيلي تشكيل مي شوند و مطابق مقررات دست به عضوگيري و انتخابات مي زنند، به واسطه فقدان برخي زيرساخت هاي لازم هنوز جدي گرفته نشده و كاركرد واقعي خود را پيدا نكرده  اند.
آن چنان كه يكي از كارشناسان با سابقه تعليم و تربيت معتقد است: «شوراهاي دانش آموزي به نهادي نمايشي تبديل گشته اند.»
وي مي گويد: «... فرداي روز انتخابات، شوراها فراموش مي شوند. مثل ساير نهادهاي دانش آموزي.»
۳۰ مهرماه، انتخابات تازه شوراهاي دانش آموزي در حالي برگزار مي شود كه مسئولان نظام تعليم و تربيت كشور در فكر توسعه اين طرح، درصددند تا دانش آموزان ابتدايي را نيز درگير كرده و مشاركت را به اصطلاح از سنين پايين نهادينه سازند و اين همه در حالي است كه بررسي چالش هاي پيش  رو، موانع مشاركت عملي دانش آموزان در برنامه ريزي هاي امور اجرايي مدارس و ميزان موفقيت شوراها، بر توسعه كمي و افزايش عددي شوراهاي دانش آموزي اولويت جدي دارد.
مادام كه فرهنگ مشاركت جويي نزد مديران مدارس نهادينه نگردد، دانش آموزان به باور نيايند و شوراهايي دانش آموزي جدي گرفته نشوند، تمرين دموكراسي با ابزار نهاد شوراي دانش آموزي با ترديد و تهديد مواجه خواهد بود. تشكيل دهها و صدها شوراي دانش آموزي در سطح مدارس كشور، بدون كاركرد لازم و الزامات كافي در اجرايي شدن تصميمات تنها به مانوري نمايشي تبديل خواهد شد و آثار سوءتربيتي را براي اعضاء به همراه خواهد داشت.

رئيس بازرسي نيروي انتظامي:
جرايم مأموران نيروي انتظامي ۳۰ درصد كاهش داشته است
اگر كسي از مأموران ما شكايت داشته باشد و بر شكايت خود اصرار كند و بتواند آن را اثبات كند به شكايت او رسيدگي مي شود
جرائم درون سازماني در نيروي انتظامي در سه سال اخير بيش از ۳۰ درصد كاهش نشان مي دهد.
به گفته رئيس بازرسي نيروي انتظامي كاهش جرايم درون سازمان نيروي انتظامي به واسطه نظارت مردم بر عملكرد اين نيرو اتفاق افتاده است.
به گزارش ايلنا همچنين سردار «ايازي» گفت: براساس اصل هشتم قانون اساسي كه بر نظارت مردم بر عملكرد دستگاه هاي تأكيد مي كند، نظارت مردم بر عملكرد دستگاه هاي دولتي در كاهش جرم اين دستگاه ها، مؤثر بوده است.
وي با اشاره به تماس روزانه ۳۰۰ هزار نفر با مركز نظارت همگاني ناجا، افزود: اگر فردي از مأموران ما شكايت داشته باشد و بر شكايت خود اصرار كرده و بتواند مورد شكايت را اثبات كند، قطعاً به شكايت او رسيدگي خواهد شد.
سردار ايازي تصريح كرد: رسيدگي به تخلفات مأموران مراحل گوناگون دارد كه اين مراحل شامل تذكر شفاهي، تذكر كتبي، توضيح شفاهي و كتبي، بازداشت در محل كار و در نهايت بازداشت در بازداشتگاه است.
مدير كل بازرسي ناجا افزود: اگر تخلفي درون سازماني صورت بگيرد يا فردي گزارشي در اين خصوص ارائه كند، اگر مورد تخلف اثبات شود منع ترخيص، انفصال از خدمت و اخراج در مورد فرد خاطي، اجرا خواهد شد.
به گفته ايازي، مورد خاصي درخصوص شكايت مردم از رفتار ناشايست مأموران به مركز نظارت همگاني ارائه نشده است.وي تصريح كرد: در تمام موارد، گزارشي از نظرات مردم تهيه مي شود و براي بررسي و اطلاع به فرمانده ناجا ارائه مي شود، چنانچه در حادثه پاكدشت نيز گزارشي از نظرات مردم به فرمانده، ارائه شد.

جوابيه
گروه اجتماعي: درپي انتشار خبري با اين عنوان كه مركز آموزش كامرانيه فاقد مجوز قانوني از وزارت علوم است، اين مركز اعلام كرد كه مجوز خود را از سازمان فني و حرفه اي كشور (وابسته به وزارت كار) دريافت كرده است.
ايرنا كه اين خبر را روي خروجي خود داده است، اضافه كرد: اين درحالي است كه براساس اعلام وزارت علوم، مراكز آموزش عالي براي جذب دانشجو نياز به كسب مجوز از اين وزارتخانه دارند و مدارك ارايه شده موسساتي كه فاقد مجوز شوراي گسترش آموزش عالي باشند، اعتبار ندارد.
بنا به همين گزارش، اين مركز ضمن يادآوري اين نكته كه هيچ مجوزي از شوراي گسترش آموزش عالي (وزارت علوم) ندارد و تا زمان اخذ مجوزهاي لازم مورد تاييد وزارت علوم در ايران نيست، اعلام كرد داراي مجوز از سازمان فني و حرفه اي كشور در رشته رايانه و نرم افزار است.
گفتني است، مدارك كليه افرادي كه تحت عنوان دانشجو در مراكز آموزش عالي خارج از كشور تحصيل مي كنند مي بايست از طريق وزارت علوم و تحقيقات،  وزارت بهداشت و درمان براي رشته هاي گروه پزشكي تاييد شود. همچنين مراكزي كه تحت عنوان «مراكز آموزش عالي» در داخل كشور اقدام به جذب دانشجو مي كنند، بايد از طرف شوراي گسترش آموزش عالي مجوز داشته باشند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |