دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۹ - Oct 18, 2004
دبيركل سازمان ملل:
حمله به ايران غيرقانوني
و غيرعاقلانه است
جهان بعد از حمله به عراق امن تر نشده است
ايلنا: دبيركل سازمان ملل متحد در نخستين موضع گيري در نوع خود، در خصوص هرگونه حمله نظامي آمريكا بر ضد جمهوري اسلامي ايران هشدار داد.
كوفي عنان تاكيد كرد: حمله نظامي آمريكا بر ضد ايران براي متوقف كردن برنامه هسته اي اين كشور، طبق اساسنامه سازمان ملل متحد اقدامي غيرقانوني است.
وي در مصاحبه با شبكه انگليسي ITV1 افزود: من حتي قصد ندارم درباره اين مساله فكر كنم زيرا معتقدم اين كار غير عاقلانه است.
عنان، ادعاي جورج بوش و توني بلر مبني بر اينكه حمله نظامي به عراق جهان را امن تر ساخته است، رد كرد و گفت: من نمي توانم بگويم جهان امن تر شده است زيرا وقتي كه شاهد خشونت در اطراف مان هستيم و هرچه به اطراف نگاه مي كنيم شاهد افزايش حملات تروريستي و حوادثي مانند وقايع جاري در عراق هستيم، نمي توان چنين ادعايي را مطرح كرد.

تظاهرات ضد جنگ در لندن
دهها هزار تن از مردم انگليس، در اعتراض به جنگ عليه عراق، ديروز در خيابانهاي مركزي لندن تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از فرانسه از لندن، اين در حالي است كه «توني بلر» ، نخست وزير انگليس با انتقادات شديد مردم اين كشور براي همراهي لندن در حمله به عراق مواجه شده است.
«ائتلاف جنگ را متوقف كنيد» كه سازمان دهنده اين راهپيمايي است، ابراز اميدواري كرد حدود ۳۰ هزار نفر به منظور درخواست از دولت انگليس براي خروج همه نيروهاي اين كشور از عراق، به خيابانهاي لندن سرازير شوند.
اين تازه ترين دور از تظاهراتي است كه گروه ضد جنگ، پيش و پس از حمله آمريكا به عراق كه با حمايت انگليس در ماه مارس ۲۰۰۳ صورت گرفت، برگزار مي كند.
اين تظاهرات همزمان با همايش سه روزه اجتماعي اروپا در لندن انجام مي شود.
اين راهپيمايي همچنين پس از آن اعلام شد كه بلر هفته سختي را به دليل متهم شدنش در چهارشنبه گذشته در پارلمان براي ارائه اطلاعات غلط در مورد عراق، گذراند.شركت كنندگان در اين تظاهرات با سر دادن شعارهايي خواستار بركناري بلر و خروج نيروهاي انگليسي از عراق شدند.

گزارش از مجلس
يك فوريت طرح افزايش اعتبارات و بهسازي راه هاي روستايي كشور تصويب شد
مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز خود يك فوريت طرح افزايش اعتبارات و بهسازي راه هاي روستايي كشور را تصويب كرد.
بر اساس اين طرح ماده ۶۰ قانون برنامه سوم توسعه اصلاح خواهد شد.
گل محمد الياسي نماينده مردم ورزقان در خصوص اين طرح با بيان اين كه ۵۰ درصد راه هاي روستايي كشور آسفالت نيست، گفت: اين رقم در بخشهايي از كشور به ۱۳ تا ۲۰ درصد كاهش يافته است. وي افزود: ۳۵ درصد نيروهاي مولد كشور از روستاها به شهرها مهاجرت كره اند و مجلس هفتم كه رسيدگي و رفع مشكلات مردم را در دستور كار خود دارد بايد نسبت به جلوگيري از مهاجرت روستائيان اقدام اساسي كند.
بيانات رئيس مجلس خبرگان در مجلس شوراي اسلامي
آيت الله مشكيني رئيس مجلس خبرگان رهبري از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواست در امور قانونگذاري و نظارت، به ارتباطات و روابط فكر نكنند كه ضوابط گم شود.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري امام جمعه قم كه روز گذشته به مناسبت آغاز ماه مبارك رمضان در يك جلسه غيررسمي در جمع نمايندگان حاضر شده بود از نمايندگان خواست در تصميم گيري هاي خود، خدا را در نظر بگيرند.
وي با ابراز خوشحالي از تشكيل مجلس هفتم كه بيش از ۴۰ روحاني در آن حضور دارند گفت: نمايندگان غيرروحاني اين مجلس داراي روح روحاني هستند و در اين مدت ۴ سال كه بار امانت الهي بر دوش آنها گذاشته شده، قطعا خدا و امام زمان (عج) را راضي خواهند كرد.
دكتر حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به ارشادات اخلاقي آيت الله مشكيني گفت: از ابتداي مجلس هفتم قصد داشتيم از بيانات ايشان استفاده كنيم.
عضو فراكسيون اقليت از جلسه گروه هاي ۱۸گانه دوم خرداد خبر داد
ولي الله شجاع پوريان عضو شوراي مركزي فراكسيون اقليت از تشكيل جلسه گروه هاي ۱۸گانه دوم خرداد در محل دفتر مجمع روحانيون مبارز خبر داد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري: در اين جلسه راهكارهاي دفاع از دولت، چشم انداز آينده انتخابات رياست جمهوري و اين كه چگونه گروه هاي دوم خردادي مي توانند به وفاق برسند، مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
متكي: هر پيشنهادي كه متضمن محروم ساختن ايران از فن آوري هسته اي باشد قابل مذاكره نيست
منوچهر متكي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با رد پيشنهاد اتحاديه اروپا در خصوص پرونده هسته اي ايران گفت: هر پيشنهادي كه متضمن محروم ساختن ايران از حق طبيعي آن در برخورداري از دانش و فناوري صلح آميز هسته اي باشد قابل مذاكره و بررسي نيست.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري متكي اظهارنظرهاي غيررسمي از نشست اخير گروه ۸ را داراي جنبه تبليغاتي دانست و افزود: مواضع اعضاي اروپايي شوراي حكام از مباني حقوقي لازم برخوردار نيست.
نماينده تهران اضافه كرد: تيم مذاكره كننده ايراني مأموريتي براي هرگونه مذاكره كه متضمن نفي حق طبيعي ملت ايران در برخورداري از فناوري هسته اي باشد، ندارد.
وي تصريح كرد: تنها در صورت پذيرش حق برخورداري ايران از دانش و فناوري هسته اي صلح آميز، موضوعات ديگر قابل مذاكره و بررسي با اتحاديه اروپا و شوراي حكام است در غير اين صورت پروتكل الحاقي معاهده NPT اولين قرباني تداوم برخورد نامناسب شوراي حكام در اجلاس نوامبر خواهد بود.
مجلس كليات لايحه قانون اصلاح انتقال مراقبين بهداشت مدارس را تصويب كرد
مجلس شوراي اسلامي در ادامه جلسه علني ديروز خود كليات لايحه اصلاح قانون انتقال مراقبين بهداشت مدارس به واحدهاي آموزشي تابعه وزارت آموزش و پرورش را تصويب كرد.
در صورت تصويب نهايي لايحه الحاق يك تبصره به ماده واحده قانون اصلاح قانون انتقال مراقبين بهداشت مدارس به واحدهاي آموزشي تابعه وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۷۳ در بررسي شور دوم آن، تأمين مراقبين سلامت مدارس و به كارگيري آنان برعهده وزارت آموزش و پروش خواهد بود.

خاتمي تلفني با امير قطر گفت و گو كرد
فارس: رئيس جمهوري در مكالمه تلفني با امير قطر بر تبادل نظر و همكاري بيشتر كشورهاي مسلمان و منطقه براي حل بحران هاي موجود تأكيد كرد.
به گزارش دفتر رسانه هاي رياست  جمهوري، سيدمحمد خاتمي در اين مكالمه ضمن تبريك حلول ماه مبارك رمضان اظهار اميدواري كرد با برقراري ثبات امنيت و آرامش در منطقه و عراق شاهد پيشرفت روزافزون كشورهاي مسلمان باشيم.
همچنين در اين مكالمه شيخ حمد بن خليفه آل ثاني ضمن عرض تبريك آغاز ماه مبارك رمضان به ملت و دولت ايران، تنها راه حل برقراري ثبات و آرامش در منطقه را پايان اقدامات يكجانبه گرايانه دانست.

توضيح رئيس مجلس در پاسخ به تذكر آيين نامه اي نماينده تبريز
ايرنا: رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: اگر قرار باشد، نمايندگان تحت عنوان اظهارنظر به يكديگر اهانت كنند، اين امر نه در شأن مجلس است و نه شأن ملت.
غلامعلي حداد عادل اين سخنان را در پاسخ به تذكر آيين نامه اي اكبر اعلمي نماينده مردم تبريز در جلسه علني ديروز مجلس بيان كرد.اعلمي در تذكر آيين نامه اي خود نسبت به قطع ميكروفن خود از سوي رئيس مجلس در يكي از جلسات علني گذشته اعتراض كرد و آن را «اقدامي موهن» دانست.
اعلمي خطاب به حداد عادل گفت: تفاوت شما با ما در اختياراتي است كه نمايندگان برابر آيين نامه به شما داده اند و نيز تفاوتي است كه به لحاظ فيزيكي وجود دارد و شما هشت پله با ما فاصله داريد.
رئيس مجلس نيز در پاسخ گفت: تلاش من اين بوده كه فرصت كافي در اختيار نمايندگان گذاشته شود.
حداد عادل تصريح كرد: روي آنچه كه من حساسم آن است كه به كسي توهين نشود و كلماتي كه فحاشي و اهانت آشكار باشد، در مجلس منتشر نشود. زيرا شأن مجلس را بالاتر از آن مي دانم كه نمايندگان به يكديگر اهانت كنند.رئيس مجلس خطاب به نمايندگان گفت كه نظراتتان را بيان كنيد اما فضاي مجلس را اخلاقي نگه داريد.

الوطن: راهكارهاي تحريم اقتصادي
يا حمله نظامي در مورد ايران بي نتيجه است
فارس : روزنامه الوطن چاپ عربستان سعودي نوشت: «راهكار حمله نظامي به تاسيسات هسته اي ايران كارساز نيست و هيچ سودي در پي نخواهد داشت.»
الوطن با ارائه گزارشي به نحوه برخورد دولت جرج بوش در صورت پيروزي در انتخابات آينده رياست جمهوري اين كشور با برنامه هسته اي ايران پرداخته و نوشت: «در صورت پيروزي جرج بوش، ايران و نحوه برخورد وي با برنامه هسته اي آن، مهم ترين مساله دولت وي خواهد بود.»
الوطن نوشت: «طرفداران طرح حمله نظامي به تأسيسات هسته اي ايران پيشنهاد كردند، دولت آمريكا بايد از يك سو فشارهاي خود را عليه سوريه افزايش دهد تا در صورت حمله نظامي به ايران، دمشق از حمله حزب ا... لبنان به اسراييل جلوگيري كند و از سوي ديگر تهران بايد تهديد شود كه در صورت حمله به پايگاه هاي نظامي آمريكا در عراق يا حمله موشكي به اسراييل، همه شهرها، منابع و تاسيسات زير بنايي آن هدف بمباران قرار مي گيرند.»
به نوشته اين روزنامه، به نظر منتقدان اين ايده، تحريم اقتصادي ايران با توجه به افزايش قيمت نفت كارساز و عملي نيست و حمله نظامي به تاسيسات اتمي اين كشور نيز در جاي خود گزينه درستي نيست و با توجه به نبود اطلاعات دقيق درباره آنها، سودي در بر نخواهد داشت.
به نوشته الوطن، طرفداران اين ديدگاه معتقدند هر واكنش نظامي عليه ايران با واكنش اين كشور روبرو خواهد شد و بدون تبعات و پيامد نخواهد بود چرا كه ايراني ها علاوه بر امكان مين گذاري در تنگه هرمز، اين توانايي را دارند كه همزمان شهرهاي اسراييل و پايگاه هاي نظامي آمريكا در عراق را هدف حملات خود قرار دهند.

خوداتكايي تنها ضامن استقلال ايران است
مهر - رشيد جلالي ، نماينده مجلس با تاكيد بر اشتباه اروپا در سنجش ميزان آگاهي ملت ايران گفت: ملت هوشمند و مقتدر ايران، اقتدار و غرور ملي و آينده روشن كشور را در پرتو توليد علم مي بيند و به هيچ كس اجازه نخواهند داد كشورشان را از دستيابي به علوم مدرن و گلوگاه اقتصادي مهم آينده محروم سازد.
وي توضيح داد: منافع ملي جمهوري اسلامي ايران بطور روشن و آشكار در برخورداري از حقوق طبيعي و مسلم خود در امور هسته اي است، از سوي ديگر با سوابق آشكار اروپايي ها و سازمان هاي بين المللي در عهدشكني و تضمين هاي بي پايه آنچه مسلم است خود اتكايي تنها ضامن استقلال جمهوري اسلامي ايران و هر كشور ديگري است. جلالي افزود: حتي اگر نقض وعده هاي كشورهاي اروپايي و بي اعتبارشدن هاي سازمان هاي بين المللي را تحت سياست يك جانبه گرايانه آمريكا طي سالهاي اخير ناديده بگيريم پذيرش ثبات سياست كشورها و سازمانها براي عمل به تعهداتشان براي ده ها سال در قبال پذيرش محروميت از بخشي از تكنولوژي ضروري و حياتي از سوي ايران بسيار غير عقلاني است.

لس آنجلس تايمز خبر داد:
اختلاف نظر اعضاي گروه ۸ در مورد پرونده هسته اي ايران
ايسنا: لس آنجلس تايمز با اشاره به اين كه در پايان نشست گروه هشت براي بررسي برنامه هسته اي ايران بيانيه مشتركي از سوي اين هشت كشور صادر نشد به نقل از ديپلماتها نوشت: با توجه به اختلافات شديد آمريكا، روسيه و قدرتهاي اروپايي در خصوص ايران، انتظار چنين چيزي وجود داشت.
اين روزنامه آمريكايي به نقل از يك مقام  اروپايي با ابراز اميدواري نسبت به اين كه ايران معامله پيشنهادي اروپا را بپذيرد به نقل از دو مقام اروپايي كه نامي از آنها نبرد، افزود: اگر ايران پيشنهاد اروپا را بپذيرد، بايد به آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه دهد پيش از نشست ۲۵ نوامبر شوراي حكام همكاريش بررسي شود، اما اگر اين پيشنهاد را نپذيرد، شوراي حكام در اين نشست در خصوص اين كه پرونده هسته اي تهران بايد به شوراي امنيت سازمان ملل فرستاده شود يا خير تصميم گيري خواهد كرد.
اين روزنامه به نقل از يك مقام عالي رتبه آمريكايي ادامه داد: دولت بوش نسبت به اين كه ابتكار تحت رهبري اروپا به موفقيت بينجامد اميد چنداني ندارد و از آن حمايت نمي كند؛ اگر چه مانع از آن نيز نمي شود.
در ادامه اين مطلب به نقل از يك ديپلمات اروپايي آمده است: ما انتظار نداريم دولت آمريكا از چيزي كه سياستش نيست تا پيش از انتخابات رياست جمهوري اين كشور حمايت كند.
وي ادامه داد: اين نتيجه رضايت بخشي است كه ما هشت كشور ثروتمند در جهان پيامي روشن را مبني بر اين كه ايران بايد از تعهداتش پيروي كند به تهران بفرستيم.

يادداشت
روزهاي تعيين كننده
مذاكرات اتحاديه اروپا و آمريكا بر سر برنامه هسته اي ايران، جهت روشن شدن چگونگي اتخاذ تصميم درباره اين پرونده در اجلاس نوامبر شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي هسته اي، كماكان روز گذشته از سوي خبرگزاريهاي جهان دنبال شد.
براساس اخبار رسيده، اتحاديه اروپا تلاش مي كند تا در توافقي با ايران، ابتدا كليه برنامه هاي غني سازي اورانيوم در ايران را متوقف كرده و سپس به مذاكرات تجاري و بازرگاني و دادن امكانات استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي به ايران بپردازد.
سه كشور اصلي اتحاديه اروپا يعني آلمان، فرانسه و انگليس سال گذشته نيز در تهران و طي مذاكرات فشرده يكروزه با حسن روحاني نماينده ايران در پرونده هسته اي، خواستار تعليق غني سازي اورانيوم شده و وعده دادند كه به ايران براي دستيابي به انرژي هسته اي صلح آميز كمك خواهند كرد. اما مقامات ايران پس از اجلاس سپتامبر شوراي حكام، تهيه قطعنامه شديداللحن از سوي اروپا و امريكا عليه ايران را دليلي بر نقض پيمان اروپايي ها در مذاكرات تهران دانسته و اعلام كردند كه نسبت به وعده هاي اروپايي ها اطمينان ندارند.
اتحاديه اروپا تلاش مي كند تا برنامه غني سازي اورانيوم توسط ايران را كه اكنون داوطلبانه به حال تعليق درآمده است به توقف كامل تبديل كرده تا ضمن برآوردن خواسته آمريكا از ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل نيز جلوگيري به عمل آورد.
سفر احتمالي حسن روحاني به اروپا و گفتگو با مقامات اروپايي جهت اتخاذ تصميم مسئولان ايران حائز اهميت است. اروپايي ها تمايلي به ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت كه نتيجه اوليه آن برقراري تحريم هاي اقتصادي عليه ايران است، ندارند. زيرا بخش عمده اي از تجارت ايران با كشورهاي اروپايي است و تحريم ايران مي تواند منافع اقتصادي اروپا در ايران را تهديد كند.
مذاكرات فشرده اي كه روز جمعه گذشته در محل وزارت امور خارجه امريكا انجام شد، برنامه اتحاديه اروپا براي همواركردن راه تصميم گيري در جلسه شوراي حكام كه ماه نوامبر تشكيل مي شود است.
اتحاديه اروپا مايل است تا پيش از تشكيل اين جلسه كه به نظر مي رسد آخرين جلسه بررسي پرونده ايران در آژانس باشد ، به نقطه نظر مشتركي با آمريكا كه متضمن حفظ منافع اروپا در ايران نيز باشد برسند.
در اين ميان سناريوي ايده آل ايالات متحده براي «دكترين برچيدن» برنامه توسعه هسته اي ايران، تمركز فشارهاي بين المللي به گونه اي است كه، مسئولين جمهوري اسلامي ايران به دست خود اقدام به برچيدن «چرخه توليد سوخت هسته اي» نمايند. در اين صورت نه تنها «توان ملي» ايران براي هميشه محدود مي شود، بلكه «اقتدار» جمهوري اسلامي ايران نيز مخدوش خواهد شد.
روزهاي آينده تا ماه نوامبر، روزهايي تعيين كننده براي سياست خارجي كشور است. اتخاذ تصميمي كه بتواند تضمين كننده ادامه فعاليت صلح آميز هسته اي ايران بوده و پرونده هسته اي ايران را نيز ببندد، كاري بسيار دشوار و سخت است.

استعفاي دو مقام مسئول در قوه قضائيه
فارس: دو تن از مسئولان قوه قضائيه ضمن استعفا، از سمت خود كناره گيري كردند.
معاون پارلماني قوه قضائيه از جمله افرادي است كه استعفا كرده است.
حسن حميد زاده كه پيش از اين معاون پارلماني وزارت دفاع و سپاه پاسداران بود از ابتداي تيرماه گذشته و در پي تغيير ساختار قوه و تغيير جايگاه رابط پارلماني قوه قضائيه از وزارت دادگستري به مجموعه مديريت ستادي قوه قضائيه، به اين سمت منصوب شده بود.
استعفاي معاون پارلماني قوه قضائيه به سيد محمود هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه ارائه شده اما از پذيرش آن خبري در دست نيست.
علاوه بر حميد زاده، مسئول دفتر اصل ۱۴۲ قانون اساسي (رسيدگي به دارائي مسئولان) نيز از مسئوليت خود در قوه قضائيه استعفا كرد.
مهدي اميري از سال ۱۳۷۹ و ابتداي تشكيل اين دفتر توسط هاشمي شاهرودي، مسئوليت آن را بر عهده داشت.
با گذشت چهار سال از تشكيل دفتر اصل ۱۴۲ و به دليل عدم همكاري برخي مديران با مسئول اين دفتر گزارش عملكرد آن در رسيدگي به وضعيت ثروت مسئولان كه در تابستان ۱۳۷۹ از سوي رئيس قوه قضائيه وعده داده شده بود، هنوز تهيه نشده است.
با پذيرش استعفاي اميري از مسئوليت دفتر اصل ۱۴۲ قانون اساسي از سوي رئيس قوه قضائيه، مسئوليت اين دفتر به رنجبر مشاور اداره نظارت و پيگيري قوه قضائيه سپرده شده است.
براساس چارت تشكيلاتي قوه قضائيه، دفتر اصل ۱۴۲ كه مسئوليت رسيدگي به اموال مسئولان عالي رتبه كشور را بر عهده دارد در مجموعه معاون اول رئيس قوه قضائيه به فعاليت مي پردازد.

عادلي از ستاد هماهنگي روابط اقتصادي خارجي رفت
فارس: در جلسه ستاد هماهنگي روابط اقتصادي خارجي كه عصر روز شنبه به رياست محمدرضا عارف، معاون  اول رئيس جمهوري و با حضور ساير اعضا تشكيل شد، از خدمات و زحمات عادلي، سفير جديد ايران در انگلستان در طول چند سال گذشته به عنوان رئيس ستاد هماهنگي روابط اقتصاد خارجي تشكر و قدرداني شد.
عادلي پيش از اين معاونت اقتصادي وزارت امور خارجه را بر عهده داشت و اخيراً به عنوان سفير ايران در انگلستان انتخاب گرديد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |