چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۳۱ - Oct 20, 2004
راه حل دولت عراق؛ معاوضه پول با اسلحه
004254.jpg
دولت موقت عراق اعلام كرده است كه به منظور خاتمه دادن به درگيري هاي مسلحانه و استقرار امنيت در نقاط مختلف كشور برنامه خريد اسلحه از شبه نظاميان را در شهرهاي عراق اجرا خواهد كرد.
به گزارش بي.بي.سي، اياد علاوي، نخست وزير دولت موقت، با اعلام سياست جديد گفت كه خلع سلاح شبه نظاميان مستقر در شهرك صدر بغداد از طريق خريد اسلحه و عفو آنان در هفته گذشته باعث توقف درگيري مسلحانه در اين ناحيه شد و اين روش را موفقيت آميز خوانده است.
وي گفت :به منظور ترغيب و دادن فرصت به كساني كه هنوز از اين برنامه استفاده نكرده اند ضرب الاجل تحويل اسلحه در بغداد تا روز پنجشنبه جاري تمديد مي شود.
با گذشت ضرب الاجل تعيين شده، جست وجو براي يافتن اسلحه غيرمجاز در پايتخت آغاز و كساني كه هنوز اسلحه خود را تحويل نداده باشند بازداشت خواهند شد.علاوي، كه در پارلمان موقت عراق سخن مي گفت، افزود كه اين ابتكار به ساير نقاط مختلف نيز تعميم مي يابد و به خصوص از شهر بصره، در جنوب عراق، به عنوان يكي از مناطق اجراي خلع سلاح ياد كرد.
۱۰۰ پليس عراق در بغداد كشته و مجروح شدند
در حملات خمپاره اي به مقر گارد ملي عراق در شمال بغداد، بيش از ۱۰۰ عراقي كشته و زخمي شدند.
به گزارش ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس، پليس عراق و افسران گارد ملي اعلام كردند: اوايل صبح ديروز شش خمپاره به دفاتر گارد ملي عراق در مشاهيران واقع در ۲۵ مايلي شمال بغداد شليك شد.
هنوز گزارشي از تعداد دقيق كشته ها و زخمي ها در دست نيست. به گفته پليس، هلي كوپترهاي بلك هاوك آمريكايي منطقه را از كشته ها و زخمي ها پاكسازي كرده اند.
در همين حال، پايگاه اينترنتي المحيط اعلام كرد كه اين حمله به ميزاني گسترده و غافلگير كننده بوده است كه انتظار مي رود تعداد قربانيان آن به بيش از ۱۰۰ تن افزايش يابد.
ديروز همچنين يك گروه وابسته به القاعده مسئوليت قتل ۹ مامور پليس عراقي را برعهده گرفت كه به گفته اين گروه در حال بازگشت از يك دوره آموزشي در اردن بودند.
يك پيمانكار آمريكايي نيز در حمله خمپاره اي به مركز شهر بغداد كشته شد. در اين حادثه هفت تن ديگر نيز مجروح شدند.شبكه تلويزيوني الجزيره نيز از كشته شدن دو گروگان مقدونيه اي خبر داد.
حمله به فلوجه
ارتش آمريكا ديروز اعلام كرد كه هواپيماهاي جنگي اين كشور دوشنبه شب چندين بار ساختمان هايي در فلوجه را كه تصور مي شد در ارتباط با شبكه ابومصعب الزرقاوي بودند، هدف حملات خود قرار دادند.به گزارش خبرگزاري فرانسه، نظاميان  آمريكايي  و عراقي  معتقدند كه  فلوجه  واقع  در غرب  بغداد به  صورت پناهگاهي  براي  الزرقاوي  اردني  تبار و پيروانش  درآمده  است .
بيش  از يكهزار نيروي  مشترك  نظامي نااميد از به  دست  گرفتن  كنترل  شهر، از شش روز گذشته  فلوجه  را محاصره  كرده اند، اما هنوز به  احتمال  اجراي حملات  زميني  به  اين  شهر اشاره  نكرده اند.
ارتش  آمريكا در بيانيه  خود افزود كه  با كشته  شدن  شخصيت هاي  كليدي  گروه هاي  وابسته  به  الزرقاوي  در جريان  حملات  هوايي ، در واقع  ساختار گروه هاي  يادشده  به  طور قابل  ملاحظه اي  تغيير كرده  است .
ابراز نگراني آيت الله سيستاني نسبت به نظام انتخاباتي عراق
آيت  الله  سيستاني  ديروز ضمن  برخورد احتياط آميز با نظام  انتخاباتي  در عراق  بر لزوم  شركت  شيعيان  در انتخابات  ژانويه  ۲۰۰۵ تأكيد كرد.
به  گزارش  واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاري  فرانسه  از نجف ، حامد الخفاف  سخنگوي  آيت الله  سيستاني  گفت  وي  درباره  نظام  انتخاباتي  عراق  ترديدهاي  جدي  دارد اما هيچ  مانعي  براي  شركت  گسترده  مردم  در انتخابات  ژانويه  ۲۰۰۵ وجود ندارد.
نحوه خروج نيروهاي آمريكايي
از عراق
كالين پاول وزير امورخارجه آمريكا ديروز در مصاحبه با روزنامه يو.اس.تودي گفت: هنوز امكان دارد نوع انتخاباتي كه ما خواستار آن هستيم تا پايان ماه ژانويه آينده در عراق برگزار شود.
وي گفت: من پيش بيني نمي كنم كه نيروهاي آمريكايي چه زماني از عراق خارج شوند اما روند خروج نيروهاي آمريكايي تدريجي خواهد بود.
جك استراو:
نيروي جديد به عراق اعزام نمي كنيم
جك استراو وزير امورخارجه انگليس ديروز در جريان يك كنفرانس مطبوعاتي هدف از جابه جايي احتمالي نيروهاي انگليسي در عراق را كمك به ايجاد امنيت در اين كشور عنوان كرده است.
به گزارش ايرنا، در اين كنفرانس مطبوعاتي كه با حضور وزير امورخارجه انگليس و كوفي عنان دبيركل سازمان ملل متحد در لندن برگزار شد، جك استراو در پاسخ به سئوال برخي خبرنگاران درمورد نگراني و اعتراض مردم انگليس درمورد اعزام نيروهاي انگليسي بيشتر به عراق و همچنين نگراني آنها از جابه جايي سربازان انگليسي در عراق، تصريح مي كند: قرار نيست به تعداد نيروهاي انگليسي در عراق اضافه شود، بلكه ممكن است تغييراتي در محل انجام خدمت اين نيروها ايجاد شود.
ساير خبرها
* دولت اكراين اعلام كرد قصد دارد سال آينده نيروهاي نظامي خود را از عراق خارج كند.
* مسعود بارزاني رييس حزب دمكرات كردستان عراق درگفت وگو با الحيات با تاكيد بر تعلق شهر كركوك به كردستان عراق گفت: كركوك به بالكان عراق تبديل نخواهد شد.
* وزير امورخارجه ايتاليا گفت: نيروهاي اين كشور بعد از انتخابات و تشكيل دولت جديد در بغداد، از عراق خارج مي شوند.
* وزير دفاع لهستان در گفت وگو با روزنامه هرالد تريبيون از دولت آمريكا به خاطر تامين نكردن كمك هاي نظامي نيروهاي اين كشور در عراق انتقاد كرد.
* به گزارش ايسنا، ريچارد پرل از سياست گذاران اصلي سياست خارجي و دفاعي كاخ سفيد با اعلام اينكه بايد كنترل عراق را به مردم اين كشور واگذار كرد گفت: آمريكا در سياست هاي خود در عراق مرتكب اشتباهاتي شده است.

رأي گيري زودهنگام انتخابات رياست جمهوري آمريكا
در چهار ايالت آغاز شد
004257.jpg
با وجودي  كه  بيشتر از چهارده  روز به  آغاز انتخابات  رياست  جمهوري  آمريكا باقي  مانده است ، راي گيري  زود هنگام  در چهار ايالت  اركانزاس ، فلوريدا، كلرادو و تگزاس  از روز دوشنبه  به  وقت  آمريكا آغاز شد.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  سي  ان ان ، آغاز راي  گيري  زود هنگام  انتخابات رياست  جمهوري  آمريكا با هدف  جلوگيري  از ازدحام  در روز انتخابات  در دوم نوامبر صورت  مي گيرد.
دموكرات  ها از طرفداران  حزب  خود خواسته اند با استفاده  از فرصت  راي  گيري  زود هنگام  از تكرار رسوايي  و آبرو ريزي  دوباره  شمارش  آرا در انتخابات رياست  جمهوري  سال ۲۰۰۰ اجتناب  كنند.
دو نامزد جمهوريخواه  و دموكرات  يعني  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا و جان  كري نامزد حزب  دموكرات  براي  انتخابات  رياست  جمهوري  سال ۲۰۰۴ مبارزات  انتخاباتي  خود را بر ايالت  فلوريدا كه  در سال ۲۰۰۰ انتخابات آن مشكل آفرين  بود، متمركز كرده اند.
از سوي ديگر دو كانديداي رياست جمهوري در آمريكا با تشديد حملات لفظي عليه يكديگر، همديگر را به خاطر مسائل مربوط به جنگ عراق به باد انتقاد گرفتند.
به گزارش آسوشيتدپرس، بوش، كري را متهم كرد كه به دنبال شكست جنگ عراق است.
وي گفت: كري آمريكا را به سمت شكست در جنگ با تروريسم هدايت مي كند.
كري نيز كه چهار دوره متوالي نماينده ايالت ماساچوست در مجلس سناي آمريكا بوده، بوش را يك متكبر خودپسند خواند كه حقايق تلخ جنگ عراق را از مردم آمريكا مخفي مي كند.

بازديد كارشناسان آژانس بين المللي انرژي اتمي
از تأسيسات غني سازي اورانيوم برزيل
004260.jpg
خبرگزاري  فرانسه  از ريودوژانيرو گزارش  داد: ۳ تن  از كارشناسان  آژانس بين المللي انرژي اتمي ديروز بازديد خود از كارخانه  غني سازي  اورانيوم  برزيل  را آغاز كردند. «اولدير گومز دوس  سانتوز» رئيس  كميسيون  ملي  انرژي  هسته اي  برزيل  گفت :درباره  جزييات  اين  بازديد و بررسي  اينكه  آيا كارخانه  ما منطبق  با طرح ها وتصميماتي  است  كه  قبل  از ساخت  آن به  اطلاع  آژانس  بين المللي  اتمي رسانديم ، به  توافق  رسيديم .
برزيل  در ابتدا با اعلام  اين  مطلب  كه  با بازرسي  آژانس  از اين  كارخانه ممكن  است  اسرار تجاري  مربوط به  روند جديد غني سازي  اورانيوم  اين  كشورمورد مصالحه  قرار گيرد، مانع  از بازرسي  بازرسان  آژانس  از اين  كارخانه  شد.
براساس  اين  گزارش ، طرفين  روز دوشنبه  در زمينه  يافتن  راهي  كه  هم  اجازه بازديد مستقيم  بازرسان  از روند فعاليت  غني سازي  را ندهد و همچنين  بررسي اين  موضوع  كه  آيا اين  كارخانه  با مقررات  آژانس  مطابقت  دارد يا خير،به  توافق  رسيدند.

انتخابات آمريكا
خبرنگار همشهري از واشنگتن - ديروز، ۱۴ روز پيش از انجام انتخابات عمومي آمريكا كه سه شنبه دو هفته ديگر برگزار مي شود جنگ كلمات ميان جورج بوش و جان كري ادامه داشت. نتايج نظرسنجي كه به سفارش مشترك شبكه سي بي اس و نيويورك تايمز در چهار روز منتهي به ۱۹ اكتبر انجام شده است نشان مي دهد كه دو نامزد همچنان شانه به شانه هستند و بوش چند دهم درصد بالاتر است. ۴۶ درصد از كساني كه كارت انتخاباتي گرفته اند گفته اند كه به جان كري و ۴۶ و چند دهم درصد هم به جورج بوش راي خواهند داد و حدود دو در صد نيز به رالف نادر. بايد دانست كه همه دارندگان كارت، در روز انتخابات به حوزه ها نمي روند. راي دادن آن دسته تقريبا قطعي است كه امسال براي نخستين بار ثبت نام كرده اند و بيشتر افراد اين دسته از هواداران جان كري هستند. جواناني كه امسال ثبت نام كرده اند از ادامه جنگ عراق و شروع جنگهاي ديگر و در نتيجه احضارشان به سربازي بيمناكند و لذا به جان كري كه گفته است حل مسئله عراق را به كنفرانسي از دولتها احاله خواهد كرد راي خواهند داد. بازنشستگان كه بيم از غير دولتي شدن امور «تامين اجتماعي آمريكا» دارند تمايل بيشتري به كري ابراز مي دارند و همچنين بيكاران و طبقه پايين و متوسط، كه نگران وضعيت خود و مسئله بيمه درماني هستند.
به موازات نظر سنجي مشترك سي بي اس و نيويورك تايمز، مصاحبه ميزگرد نيز با آمريكايي ها در زمينه انتخابات بعمل آمده و نتيجه نشان مي دهد كه هنوز مرددها بر سر دو راهي هستند و ترديد دارند كه جان كري بتواند به آساني و در مدتي كوتاه به جنگ عراق پايان دهد و مسائل اقتصادي و درمان را حل كند. با وجود اين در اين زمينه ها اعتماد بيشتري به او دارند. از طرف ديگر، اين مرددها نگران امنيت داخلي آمريكا هستند و بوش را در رفع اين نگراني مصمم تر مي دانند. جنوبي ها كري را يك ليبرال مي دانند كه آزادي ها را بر امنيت ترجيح مي دهد ولي فعلا حرفهايي مي زند كه مردم مي خواهند بشنوند. دربرابر، شمالي ها جورج بوش را بيش از حد محافظه كار و حافظ منافع سرمايه داران و ثروتمندان مي خوانند. اين بررسي ها حكايت از اين دارد كه تاييد كارايي جورج بوش از ۴۴ در صد بيشتر نيست كه درصد پاييني در طول يك قرن اخير بشمار مي رود.
ارقام نظر سنجي موسسه گالوپ هم كه نتايج آن ديروز انتشار يافت تفاوت زياد با نتايج نظر سنجي سي بي اس و نيويورك تايمز ندارد. گالوپ گزارش كرده است كه آمريكايي هاي مردد كه درصد چشمگيري را تشكيل مي دهند، جان كري را بيش از حد ليبرال و چپ و جورج بوش را بيش از اندازه محافظه كار و راست مي دانند و خواهان رهبري ميانه رو هستند ولي بسياري از آنان گفته اند كه تا روز انتخابات تصميم خواهند گرفت و هنوز نياز به مطالعه بيشتر براي انتخاب نامزد خود دارند و تاكيد مي كنند كه دادن راي ،مسئوليت اجتماعي بزرگ دارد و نمي خواهند آن را سرسري بگيرند. طبق نتايج گالوپ، در روز نظر سنجي(۱۸ اكتبر) شمار هواداران كري ۴۶ درصد و بوش ۴۷ درصد بوده است.
هر دو نظر سنجي از احتمال افتادن مجلس نمايندگان به دست دمكراتها حكايت مي كند كه اگر چنين شود بوش نخواهد توانست لوايح خود را آن طور كه مي خواهد به تصويب برساند.
ديروز «ال گور» معاون رئيس جمهوري سابق آمريكا بار ديگر وارد ميدان مبارزه شد و مردم را به حمايت از جان كري دعوت كرد و بوش را متهم به فريب آمريكايي ها در مسئله عراق كرد.ديروز جان كري در ايالت فلوريدا بوش را متهم كرد كه اعتنا به آن چيزي كه مردم مي خواهند نمي كند و تنها از جنگ حرف مي زند كه نتيجه اش كسر بودجه و سربازگيري و احتمالا مداخله دولتهاي ديگر به رقابت با آمريكا در آن است و از اقتصاد و مسئله درمان سخن نمي گويد زيرا كه براي آنها برنامه مشخص ندارد. وي ضمن اشاره به مسئله واكسن سرماخوردگي به شوخي گفت: شايد اين سهل انگاري تعمدي براي آن بوده كه تامين واكسن را به كمپاني هاليبرتون بدهند!. وي همچنين گفت كه اگر بوش انتخاب شود سالخوردگان در نخستين ماه سال آينده با «سورپرايز ژانويه» رو به رو خواهند شد و آن يك كاهش ۴۵ درصدي مستمري ها ست. جورج بوش كه از نيوجرسي ديدن مي كرد بيان اين مطالب را براي ترساندن و راي به دست آوردن ناميد و گفت كه جان كري براي تروريسم كه مسئله اول آمريكاست راه حل ندارد.

كودتا در ميانمار
مقامات تايوان و ديپلمات هاي غربي خبر از شايعاتي مبني بر ناآرامي در ميانمار و دستگيري «خين نيوت» نخست وزير اين كشور داده اند.
پايگاه اينترنتي سي.ان.ان به نقل از «لرترات راتانا وانيچ» معاون فرمانده ستاد مشترك ارتش تايوان گزارش داد، طبق گزارش منابع اطلاعاتي، به نظر مي رسد كه مسايلي جدي و حائز اهميت در ميانمار درحال وقوع است.
وي گفت: اين گزارش ها حاكي است كه نظاميان، نخست وزير ميانمار را در خانه اش دستگير كرده و به زندان انداخته اند.
تاكسين شيناواترا نخست وزير تايلند نيز اعلام كرده كه شايعاتي مبني بر وقوع بحران در ميانمار را شنيده است.
سخنگوي وزارت امورخارجه ژاپن نيز ديروز گفت، برخي اطلاعات رسيده مويد وقوع نوعي كودتا در ميانمار است.

فاروق الشرع:
ايجاد توافق ميان واشنگتن و دمشق بسيار سخت است
وزير امور خارجه سوريه با اشاره به موضوع روابط سوريه و آمريكا اعلام كرد: بسيار سخت است كه ميان ديدگاههاي دو كشور كه يكي خواهان اشغال عراق است و ديگر مخالف اشغالگري، توافقي ايجاد كرد.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري كويت، فاروق الشرع كه در يك كنفرانس خبري مشترك با جك استرا، وزير امور خارجه انگليس سخن مي گفت، اظهارداشت: وجود درگيري ها و هرج و مرجهاي موجود در عراق اجازه برگزاري انتخابات در سراسر اين كشور و شركت تمام شهروندان عراقي را نمي دهد و اين در حالي است كه مشروعيت اين انتخابات به شركت تمام مردم عراق وابسته است.

وضعيت جسماني شيخ زائد وخيم است
يك منبع مطلع از وخامت اوضاع جسماني شيخ زائد بن سلطان آل نهيان، رييس امارات متحده عربي خبر داد.اين منبع مطلع، در گفت وگو با فارس تصريح كرد: شيخ زائد در وضعيت جسماني بسيار وخيمي به سر مي برد.
درهمين حال يك مقام سفارت ايران در امارات كه خواست نامش فاش نشود در گفت وگوي تلفني با خبرنگار خبرگزاري فارس خبر برخي منابع ديگر را درخصوص درگذشت شيخ زائد تكذيب كرد و گفت: اين خبر شايعه است و صحت ندارد.

گزارش ديده بان حقوق بشر از نقض قوانين بين المللي توسط رژيم صهيونيستي
ديده بان حقوق بشر سازمان ملل، با انتقاد شديد از سياستهاي رژيم صهيونيستي در نوار غزه، تل آويو را به نقض قوانين بين المللي متهم كرد.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي الجزيره، در گزارش ديده بان حقوق بشر آمده است: تخريب هزاران خانه در جنوب غزه در طول مرز با مصر، نمي تواند با هيچ دليل نظامي توجيه شود.
در اين گزارش آمده است، رژيم صهيونيستي به صورت نظام مند دهها هزار فلسطيني را از اين منطقه  مرزي در جنوب نوار غزه اخراج كرده و در نظر دارد هزاران تن ديگر را بر اساس طرح جداسازي اش از اين مناطق اخراج كند.
اين گروه حقوق بشر مستقر در نيويورك اعلام كرد: ارتش رژيم صهيونيستي تمام اين منطقه را تخريب كرده و ۱۶ هزار فلسطيني را در ميان مرز مصر با نوار غزه بي خانمان كرده است.

حاكميت بدون سلطه
خبر نگار همشهري از بيروت - روز گذشته معاون وزير خارجه آمريكا اعلام كرد جورج بوش اولين رئيس جمهوري آمريكاست كه بر تشكيل دولت مستقل فلسطيني تأكيد دارد.
جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا از دو سال قبل بر تشكيل دولت مستقل فلسطيني تأكيد داشته است .در همين زمينه فرستاده ويژه دولت آمريكا ويليام بيرنز به سرزمين هاي اشغالي در سال ۲۰۰۲ در ملاقات با ابومازن نخست وزير وقت فلسطين گفته بود: بوش با قدرت تمام معادلات منطقه را پي گيري مي كند و براي استقرار امنيت از طريق تشكيل دولت فلسطين تلاش مي نمايد.
وعده تشكيل دولت مستقل فلسطيني طي ده سال و در آستانه  گرفتن تعهد از نمايندگان فلسطيني بارها مطرح شده است ولي در حال حاضر و در شرايطي كه احتمال مي رود بوش آخرين روزهاي سيطره خود بر كاخ سفيد را سپري  كند ياسر عرفات رئيس حكومت فلسطيني در انزواي كامل به سر مي برد و از خود اختيار هيچ گونه تحركي ندارد او حتي براي مسافرت شخصي كه براي معالجه صورت خواهد گرفت رأساً نمي تواند اقدام كند. روزنامه معاريف در روز جاري نوشت :عرفات در وضعيت نامساعدي به سر مي برد و براي معالجه او چند تن از پزشكان مصري وارد رام الله (محل اقامت عرفات) شده اند. اين روزنامه در ادامه آورده است از آنجا كه بهبود حال وي در شرايط فعلي با مشكلاتي مواجه شده است احتمالاً وي را به قاهره منتقل كنند تا در يكي از بيمارستان هاي قاهره مورد عمل جراحي واقع شود. معاريف در پايان نوشته است:
دولت اسرائيل با عزيمت عرفات به قاهره براي انجام عمل جراحي موافقت كرده است. مقامات اسرائيلي پيش از اين اعلام كرده بودند عرفات براي خروج از سرزمين هاي اشغالي آزاد است ولي براي بازگشت مجدد به او اجازه نخواهيم داد.
دولت مستقلي كه جورج بوش وعده آن را به فلسطيني ها داده عبارتست از وضعيتي كه نيروهاي فلسطيني براي كنترل وضعيت امنيتي در داخل مناطق خودشان تحت اوامر فرماندهان اسرائيلي انجام وظيفه مي كنند و رئيس  اين دولت اجازه تحرك سياسي ندارد و براي سفرهاي شخصي خود بايستي از اسرائيل كسب اجازه كند و ارتش اسرائيل هر گاه كه اراده كند با تانك و نفربرهاي زرهي به مناطق مسكوني يورش برد. جبرئيل رجوب از مسئولين عالي رتبه امنيتي فلسطين كه در پي حوادث سال هاي قبل در افكار عمومي فلسطينيان متهم به همكاري با ارتش و مقامات امنيتي اسرائيل گشت و از سمت خود بر كنار گرديد و هم اكنون مقام مشاور امنيت ملي حكومت فلسطين را بر عهده دارد در واكنش به اين وضع روز گذشته اعلام كرد:
تاريخ جهان حكومتي بدتر از حكومت فعلي آمريكا به خود نخواهد ديد او با اشاره به رفتار نيرنگ آميز دولت بوش با مسأله فلسطين گفت: دولت بوش كاملاً از اشغال سرزمين هاي فلسطين توسط ارتش اسرائيل حمايت مي كند. او ادامه داد استمرار اين سياست و حمايت بي قيد و شرط آمريكا از شارون عواقب بسيار بدي براي منافع آمريكا و امنيت منطقه خواهد داشت. او افزود: دشمني ها و كينه ورزي هاي شارون بدون حمايت بوش امكان پذير نبود.
با پايان يافتن دوره حكومتي جورج بوش شاهد پوچ بودن وعده ها و استمرار ظلم در حق مردم فلسطين هستيم. رئيس جمهوري بعدي آمريكا بايد بداند دوره رياست و تسلط بر كاخ سفيد تمام شدني است ولي آتش غضب مردم مظلوم فلسطين و جدول مطالبات آنها از وجدان هاي بيدار و سازمان هاي بين المللي باقي خواهد ماند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |