چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۳۱ - Oct 20, 2004
براساس مصوبه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران
امكانات آتش نشاني در اختيار اورژانس تهران قرار مي گيرد
004317.jpg
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران ديروز يك فوريت طرح جذب مشاركت هاي غيردولتي و كمك شهرداري به توسعه و ساماندهي خدمات فوريت هاي پزشكي و قرار دادن امكانات سازمان آتش نشاني براي ايجاد و گسترش پايگاه هاي اورژانس تهران را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در يكصد وسومين جلسه علني خود يك فوريت طرحي را تصويب كرد كه در صورت نهايي شدن آن، شهرداري مجاز خواهد بود امكان بهره برداري از ايستگاه هاي موجود متعلق به سازمان آتش نشاني را جهت راه اندازي پايگاه هاي اورژانس و ارائه خدمات فوريت هاي پزشكي به شهروندان فراهم كند.
مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر گفت: در صورت تصويب اين طرح به شهرداري اجازه داده مي شود تا برخي امكانات موجود در ايستگاه هاي آتش نشاني را به ارائه خدمات و فوريت هاي پزشكي و ايجاد پايگاه هاي اورژانس اختصاص دهد و جزئيات و دستور العمل  و نحوه اجراي آن را تهيه كند.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر در دفاع از يك فوريت اين طرح گفت: هم اكنون ۴۵ مركز اورژانس و خدمات فوريت هاي پزشكي در تهران وجود دارد كه تنها يك سوم نيازهاي تهران را جوابگوست.به گفته وي، در حال حاضر اورژانس تهران داراي تنها ۶۰ دستگاه آمبولانس است و ۱۶ نقطه كور اورژانسي در تهران وجود دارد كه اين موضوع مشكلاتي براي مردم به بار آورده است. خادم گفت: فوريت هاي پزشكي تهران به شدت فرسوده است و نياز به بازسازي دارد.
رئيس  كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا همچنين با اشاره به مشكلات موجود و كمبود امكانات سازمان آتش نشاني تصريح كرد: اين سازمان داراي ۶۰ مركز است كه با توجه به نياز تهران بايد ۱۲۰ به مركز افزايش يابد.
وي با بيان اينكه از مجموع ۶۰ مركز موجود آتش نشاني ۱۳ مركز داراي اورژانس مي باشد گفت: به دليل مرتبط بودن فعاليت  آتش نشاني و اورژانس براي خدمات رساني بهتر به شهروندان اين دو نهاد بايد ادغام و در كنار يكديگر فعاليت  كنند. از سوي ديگر مهندس اميررضا آشتياني وضعيت اورژانس در كشور را اسفناك خواند ولي در عين حال گفت: بايد حركت ها را به سمتي هدايت كرد كه ساخت هاي درماني اصلاح شود و اين گونه نباشد كه وظايف ديگران به گردن شورا و شهرداري بيفتد. دكتر حسن زياري نيز خاطرنشان كرد كه مشاركت مردمي در فوريت هاي پزشكي در حيطه وظايف شورا و شهرداري نيست ولي مي تواند در ارائه كمك و دادن امكانات و تسهيلات به بخش اورژانس مؤثر باشد.
منظر خير  حبيب اللهي نيز با اشاره به مشكلات موجود در اورژانس و ضرورت توجه به آن گفت: اورژانس تهران تنها يك تابلو با يك سري ماشين هاي از كار افتاده است كه مردم به آن دل خوش كرده اند ولي با وضعيت موجود نمي تواند به داد آنها برسد.
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين وضعيت نان و كيفيت پخت آن با حضور معاون پشتيباني سازمان غله كشور بررسي شد.
دكتر عليرضا كريمي با ارائه گزارشي در اين باره وضعيت نان در كشور به ويژه تهران را نامطلوب خواند و گفت: نان تهران از نظر توليد در شرايط بدي به سر مي برد و هر چه اين نان كمتر مصرف شود بهتر است.
معاون پشتيباني سازمان غله با بيان اينكه در تهران ۴ هزار و ۸۰۰ نانوايي و در كل استان ۸ هزار نانوايي وجود دارد گفت: هنگام برگزاري سمينار بزرگ آسيابانان جهان در تهران هر چه دنبال يك نانوايي سنتي خوب و زيبا در تهران گشتيم تا به آسيابانان جهان نشان دهيم هيچ نانوايي با اين مشخصات پيدا نكرديم. به گفته وي ۴۳ درصد نانوايي هاي گوناگون موجود در تهران، نان لواش است كه با توجه به نوع پخت آن بدترين نان از نظر تغذيه به شمار مي رود و فاقد مواد عالي  است.
وي از نان سنگك به عنوان بهترين نان دنيا نام برد كه به گفته وي بر اساس يافته ها، بنيان نان سنگك توسط شيخ بهايي گذاشته شده است.
مهندس چمران رئيس شوراي شهر نيز گفت: در لايحه اي كه از سوي شوراي شهر در دست بررسي است، تلاش بر اين بود كه نانوايي هاي سنتي از عوارض معاف شوند ولي با توجه به اظهارات مطرح شده در جلسه ديروز احتمال مي رود با تغييراتي كه در لايحه داده شد فقط نانوايي هاي سنگكي از عوارض معاف شوند.
وي آمادگي شورا و شهرداري را جهت كمك به بهبود وضعيت نانوايي ها در تهران اعلام كرد و گفت: شورا و شهرداري آماده همه گونه همكاري و مساعدت به بهبود پخت نان در تهران است ولي اين به تنهايي كافي نيست و بهتر است مسايل و مشكلات نانوايي ها به مسئولان و دستگاه هاي اجرايي نيز گوشزد شود.
برنامه ريزي براي تهران بدون چشم انداز امكان پذير نيست
در جلسه ديروز همچنين مهندس حسن بيادي نايب  رئيس شوراي شهر و مسئول كميته برنامه ريزي كميسيون اقتصادي و برنامه  و بودجه شوراي شهر با ارائه گزارشي در باره تدوين طرح نقش تهران در تحقق چشم انداز ۲۰ ساله كشور گفت: كلان شهر تهران به عنوان پيشاني جمهوري اسلامي ايران، نياز به آينده اي تصوير شده، الهام بخش و مورد وفاق و در عين حال مطلوب و مقدور دارد.
وي گفت: اين تصوير نقش فصل الخطاب را در توسعه پايدار و ارزش بنيان تهران بازي مي كند.
بيادي افزود: برنامه ريزي بلند مدت به شهرداري تهران و ساير دستگاه هاي اجرايي ذي ربط جهت مي دهد و مبنايي براي سنجش كارآمدي سرمايه گذاري هاي ملي و محلي در توسعه پايتخت خواهد بود.
به گفته وي، وجود يك تصوير شفاف از آينده شهر تهران تأثيرات شگرفي بر امنيت رواني شهروندان بزرگسال تهران و تعميق فرهنگ اميد در ميان جوانان شهر خواهد داشت و بزرگسالان مي توانند آينده عزت مند و متعالي فرزندان خود را در سيماي اين تصوير ببينند و اطمينان حاصل كنند كه فرزندانشان در شهري آباد و ايمن زندگي كنند و در چنين فضاي ضريب مشاركت و همياري مردم در آبادي و عمران پايتخت افزايش خواهد يافت.
بيادي گفت: بدون چشم انداز نمي توان برنامه ريزي كرد و بدون افق نمي توان تداوم را مشاهده كرد.
وي وظيفه كميسيون تدوين طرح نقش تهران در تحقق برنامه چشم انداز ۲۰ ساله را عملياتي كردن چشم انداز موجود براي آرمان شهر تهران دانست و گفت: در چشم انداز پيشرفت هاي علمي نسل جوان در فن آوري هاي گوناگون و پيشرفت توليد، خودكفايي در زمينه هاي كشاورزي و به خصوص در گندم و قطع وابستگي به خارج كاملاً مشهود است.
از سوي ديگر دكترعلي احمدي مشاور كميسيون برنامه و بودجه در طرح نقش تهران نيز گفت: چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق مورد نظر نيازمند الزاماتي از جمله همكاري نهادهاي مسئول مي باشد. وي پروژه هاي مرتبط با مديريت واحد شهري، گزارش پيش نويس سند ملي توسعه استان تهران، طراحي و تدوين برنامه استراتژيك فن آوري اطلاعات، طراحي تدوين برنامه راهبردي ۵ ساله شهرداري تهران و چاره انديشي براي ساماندهي مديريت يكپارچه شهري تهران را از جمله محورهايي دانست كه تاكنون در دستور كار مشاوران علمي كميسيون مذكور قرار گرفته است.

نائب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس:تقاضاي شهردار منطقي است
دولت بايداز توسعه حمل و نقل عمومي تهران حمايت كند
004341.jpg
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، تقاضاي شهردار تهران از دولت براي كمك به حل معضل ترافيك و حمل و نقل عمومي را منطقي دانست.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمد خوش چهره در خصوص پيشنهاد شهردار تهران مبني بر اختصاص سهمي از صندوق ذخيره ارزي براي رفع معضل كمبود ناوگان حمل و نقل عمومي  كلان شهر تهران گفت: برداشت از حساب ذخيره ارزي يك موضوع است و كمك به شهرداري تهران موضوعي ديگر كه بايد مورد ارزيابي قرار گيرد.
نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي  با اشاره به مخالفت با برداشت از صندوق ذخيره ارزي براي هزينه هاي جاري، تاكيد كرد: در چنين فضايي موضوع كمك به بخش عمومي مثل شهرداري بحثي قابل تامل است.
خوش چهره انتظار و تقاضاي شهردار تهران براي كمك دولت به حل معضل ترافيك كلان شهر تهران را داراي توجيه دانسته و طرح آن را منطقي عنوان كرد.
وي با عنوان اين مطلب كه بنده به شدت معتقدم دولت وظايفي را نسبت به امور اجتماعي و اقتصادي دارد كه مي بايست در آنها دخالت كند، افزود: در كشورهاي پيشرفته نيز اين قبيل حمايت ها در بخش هايي همچون حمل و نقل عمومي محسوس و آشكار است.
استاد اقتصاد دانشگاه تهران هدف از اين قبيل حمايت ها را صرفه جويي هاي كلان در سطح ملي دانسته و اظهار داشت: دولت ادعا مي كند رقم قابل توجهي را سالانه به عنوان سوبسيد براي مصرف سوخت(بنزين) هزينه مي كند، در حالي كه اگر منطقي و عقلايي فكر كنيم مي توان با اين پرداختها ظرف دو تا سه سال براي تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي  كمك كرد.
خوش چهره با اشاره به اينكه در حال حاضر سهم حمل و نقل عمومي از جابجايي مردم فقط ۲۰ درصد است، تاكيد كرد: اين ۲۰ درصد نيز به صورت ناكارآمد بوده و ۸۰ درصد مردم با وسايل شخصي تردد مي كنند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: اين ارقام در كشورهاي اروپايي كه خود توليد كننده انواع خودرو هستند كاملاً برعكس است. وي با انتقاد به موضوع اقتصاد دولتي در كشور، افزود: علي رغم اينكه گفته مي شود اقتصاد كشور ما دولتي است، اما دولت در جاهايي كه نبايد حضور داشته باشد حاضر است و در قلمروهايي مثل مسكن و حمل و نقل عمومي  كه بايد حضور فعال داشته باشد حاضر نيست.

نياز تهران به ۲۱ ايستگاه پايش هوا
004305.jpg
از مجموع ۱۱ ايستگاه سنجش آلودگي هوا در تهران تنها ۳ ايستگاه مي توانند در راستاي اهداف شبكه پايش عمومي قرار گيرند.به گزارش آسمان آبي ايران، ايستگاه هاي سرخه حصار، پرديسان و بهمن در تهران به دليل موقعيت مكاني مناسب مي توانند در راستاي اهداف شبكه پايش عمومي قرار گيرند و ساير ايستگاه ها چون در مجاورت خيابان ها واقع شده اند، عملاً انتشار ناشي از تردد خودروها را اندازه گيري مي كنند.براساس يك برآورد حداقلي، تهران به ۱۸ ايستگاه پايش ديگر هوا جهت ايجاد چنين شبكه اي نياز دارد كه محل نصب اين ايستگاه ها به همراه ايستگاه هاي موجود بايستي با نگاهي جامع و به لحاظ مؤلفه هاي توپوگرافي، آب و هوايي، تراكم جمعيت و موجودي انتشار تعيين گردد.

۸۰۰ هزار خودرو فرسوده
004311.jpg
براي بازيافت ۸۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده در ۵ سال آينده صنايع بازيافت خودرو بايد ايجاد شود.به گزارش گروه اقتصادي واحد مركزي خبر مدير كل دفتر محيط زيست وزارت صنايع و معادن گفت: وزارت صنايع و معادن خواستار تسريع در ايجاد و توسعه صنايع بازيافت خودروهاي فرسوده شده است.
براساس گزارش ديروز دفتر محيط زيست وزارت صنايع و معادن مهندس شاهين محمدنژاد افزود: هم اكنون بيش از ۳۰۰ هزار خودروي فرسوده در كشور تردد مي كند كه بايد از ناوگان حمل و نقل خارج شود اين در حالي است كه در ۳ تا ۴ سال آينده هر سال ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده به اين تعداد اضافه مي شود.

معرفي كارگران نمونه خدمات شهري
004308.jpg
شهردار منطقه ۳ تهران، ديروز ازمعرفي كارگران نمونه خدمات شهري ، پاكسازي و آذين بندي معابر عمومي و مساجد شمال تهران به منظور ترويج فرهنگ ديني رمضان و اشاعه آداب اسلامي با مشاركت شهروندان و نهادهاي مردمي خبر داد.
دكتر علي اصغر تهراني افزود: آذين بندي معابر عمومي و مساجد و تكايا، ديدار با شهروندان در مساجد، معرفي كارگران نمونه حوزه خدمات شهري و رفع نواقص عمراني و ترافيكي معابر از جمله برنامه هايي است كه در طول ماه مبارك رمضان انجام مي شود.وي تصريح كرد: همچنين با برپائي ايستگاه هايي در مراكز پر رفت و آمد با افطاري ساده از شهروندان پذيرايي مي شود.

وزير كشور در جلسه شوراي عالي استانها :
معضلات اصلي مديريت شهري و روستايي بايد در دستور كار شوراهاي اسلامي قرار گيرد
سيد عبدالواحد موسوي لاري وزير كشور ديروز در نشست  اعضاي  شوراي  عالي  استانها در تهران  گفت : شوراهاي  فرادست  با كمك  دولت  بايد به  ايفاي  بيشتر نقش  مديريت  شهري  خود تلاش كند.
موسوي  لاري  افزود: برخي  شوراها متاسفانه  در مسير خارج  از وظايف  خودقرار گرفته اند.
وزير كشور با تاكيد بر اينكه «معضلات  اصلي  مديريت  شهري  و روستايي  بايددر دستور كار شوراهاي  اسلامي قرار گيرد» ،افزود: بايد نظارت  بر كاركردشهرداريها را جدي تر گرفت .
وزير كشور، شوراها را همچنين  نقطه  اميد و تكيه گاه  دستگاههاي  اجرايي بيان  كرد. موسوي  لاري  به  معضل  حاشيه  نشيني  شهرها اشاره  كرد و گفت : شوراها نبايددر دام  ساخت  و ساز در حاشيه  شهرها كه  يكي  از معضلات  جامعه  امروزي  است ، گرفتار شوند. وزير كشور در بخشي  ديگر از سخنانش  به  عدم  اختصاص  بودجه  خاص  براي شوراهاي  فرادست  اشاره  كرد و گفت : از دولت  خواسته  شده  است  كه  عوارض  ويژه اي براي  اداره  شوراهاي  فرادست  در نظر گرفته  شود.
وزير كشور پيشنهاد كرد: از محل  بهينه سازي  مصرف  سوخت  به  ازاي  فروش هر ليتر بنزين  مبلغي  به  عنوان  عوارض  براي  بودجه  شوراهاي  فرادست  در نظرگرفته  شود.
وزير كشور پيشنهاد كرد: از محل بهينه سازي مصرف سوخت به ازاي فروش هر ليتر بنزين مبلغي به عنوان عوارض براي بودجه شوراهاي فرادست در نظر گرفته شود .
همچنين محمود مير لوحي معاون  حقوقي  و امور مجلس  وزارت  كشور گفت : دولت  همچنان  معتقد است  كه بايد اقدامات  لازم  براي  اصلاح  قانون  شوراها، آيين نامه ها و رفع  تنگناهاي فراروي  آنها انجام  شود.
محمود ميرلوحي  ديروز   در نشست  شوراي  عالي  استانها در تهران افزود: برخي  شوراهاي  اسلامي و شوراهاي  فرادست  نگاه  محدود و نفي  دارند. وي  گفت : اعضاي  شوراها نماينده  حقيقي ، صادق  و امين  مردم  هستند.
معاون  وزير كشور با تاكيد بر ضرورت  پايبندي  اعضاي  شوراها به  قوانين  ومقررات ، گفت : با تشكيل  شوراهاي  اسلامي هزاران  جزيره  قدرتمند در كشور ايجادشده  است ، كه  اگر سياستهاي  آنها منسجم  نباشد، كشور دچار بي انضباطي  و هرج و مرج  مي شود.

در ديدار شهردار آمستردام با رئيس و اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران بررسي شد:
تبادل كارشناس شهري ميان تهران و آمستردام
گروه شهري: هياتي مركب از شهرداران هلند با اعضاي كميسيون فرهنگي و رئيس شوراي شهر ديدار و گفت وگو كردند.
در اين ديدار مهندس چمران رييس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به تاريخچه و وظايف شوراها در ايران گفت: شش سال از تشكيل شوراها در ايران مي گذرد، تشكيل شوراها به همت رييس جمهور سيد محمد خاتمي صورت گرفت. شوراها در اين مدت كوتاه فعاليتهاي چشمگيري را انجام دادند. در دوره آينده بر اساس قانون تعداد اعضاي شوراي شهر تهران از ۱۵ نفر به ۳۱ نفر افزايش مي يابند. بيشتر اعضاي شوراي شهر در اين دوره از ميان دانشگاهيان انتخاب شدند. دولت در ابتداي تشكيل شوراها با واگذاري وظايف قانوني شوراها به آنها موافقت نكرد ، اما در برنامه سوم توسعه حدود ۲۳ وظيفه به شوراها واگذار خواهد شد.
وي افزود: در حال حاضر تهران با مشكلاتي همچون آلودگي هوا و ترافيك و بافت هاي فرسوده مواجه است و شوراي شهر با همكاري شهرداري تهران تلاش مي كند تا با ياري سيستم هاي مدرن حمل و نقل و مشاركت مردمي بر اين مشكلات چيره شود.
همچنين در اين جلسه رسول خادم رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر با اشاره به تشكيل شوراياري ها گفت: شوراي شهر با تشكيل و تقويت شورا ياري ها تلاش مي كند به مردم محلات نزديك شود و مشاركت آنان را براي حل معضلات محله جلب كند.
در اين ديدار آقاي آلفن آن دررپين شهردار آمستردام خواستار آن شد كه توسط شوراي اسلامي شهر تهران، امكان ارتباط مستمر ميان شوراي شهر تهران و شوراهاي هلند حفظ شود و اعضاي هيات هلندي همچنين در زمينه آموزش نيروي انساني و تبادل كارشناس، مديريت هاي شهري تهران و آمستردام با يكديگر همكاري كنند.

سند توسعه امور جوانان به تصويب شوراي عالي جوانان رسيد
گروه اجتماعي: هفدهمين جلسه شوراي عالي جوانان به رياست دكتر عارف معاون اول رييس جمهور سند توسعه امور جوانان در برنامه چهارم را تصويب كرد. در اين جلسه گزارشي از سازمان ملي جوانان درخصوص سند توسعه امور جوانان در برنامه چهارم از سوي رحيم عبادي مشاور رييس جمهور و رييس سازمان ملي جوانان ارايه گرديد.
براساس اين گزارش، سياست كلي برنامه چهارم در حوزه فرابخشي با تكيه بر جوان محوري در همه برنامه ها و در حوزه بخشي و دستگاه هاي اجرايي با هدف توانمندسازي جوانان در عرصه هاي فرهنگي و اجتماعي، علمي و اقتصادي تعيين شد و بر همين اساس ۱۱ برنامه ملي در عرصه هاي ارتقاء هويت ملي و ديني جوانان، حوزه هاي اقتصادي با تاكيد بر حل مشكلات اشتغال جوانان و در حوزه هاي اجتماعي با تاكيد بر ارتقاء مشاركت جوانان به تصويب اعضا رسيد.

خودروهاي وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي موظف به اخذ برگ معاينه فني شدند
رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: براساس قانون، تمامي وزارتخانه ها موظفند هرچه سريع تر نسبت به رفع عيب و اخذ برگ معاينه فني براي خود اقدام كنند.
به گزارش روابط عمومي ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران، دكتر معصومه ابتكار در نامه اي خطاب به مسئولان و مديران ۲۱ وزارتخانه و سازمان دولتي يادآور شد: طبق رديف يك بند «ز» ماده ۱۰۴ قانون برنامه سوم توسعه، تمامي وزارتخانه ها، موسسات، شركت هاي دولتي و دستگاه هاي اجرايي كه به نحوي از بودجه عمومي استفاده مي كنند، موظف به رفع عيوب منجر به توليد آلودگي خودروهاي خود هستند.
معاون رييس جمهور در ادامه اين نامه اضافه كرد: معاينه فني خودروها اثرات بسيار مثبتي در كاهش آلودگي هوا و مصرف سوخت دارد، لذا علاوه بر خودروهاي شخصي، تمامي خودروهاي عمومي نيز بايد در كوتاه ترين زمان ممكن نسبت به اخذ برچسب معاينه فني اقدام كنند.
بنا بر نظر كارشناسان امر مهمترين تاثير انجام معاينه فني، كاهش مصرف سوخت و آلودگي هوا و افزايش ايمني سرنشينان خودرو است.
گفتني است، معاينه فني خودرو در ۶ مركز مكانيزه بيهقي، سراج، الغدير، شكوفه، نيايش و آبشناسان در ايام ماه مبارك رمضان از ساعت ۳۰/۷ الي ۱۵ در تمام روزهاي كاري و پنج شنبه ها از ساعت ۳۰/۷ الي ۱۲ انجام مي شود.

۶۶ درصد پيش بيني هاي زلزله به وقوع پيوست
از سه مورد پيش بيني وقوع زلزله توسط زلزله شناس چيني، تا امروز و با گذشت تنها چهار روز دو مورد آن به وقوع پيوسته است.
به گزارش خبرگزاري فارس، از ميان پيش بيني هاي انجام شده براي زمين لرزه هاي ايران، نظرات «شو» زلزله شناس چيني كه از روي شكل ابرها و عكسهاي هوايي اقدام به پيش بيني زلزله مي نمايد، بيش از ديگران به حقيقت نزديك بوده است.
وي در ابتداي هفته جاري پيش بيني كرده بود كه سه زلزله يكي در مرز ايران و عراق، ديگري در محدوده قزوين و يك زمين لرزه ديگر نيز در حوالي يزد به وقوع بپيوندد.
«شو» خاطر نشان كرده بود كه در مرز ايران و حوالي يزد زلزله با قدرت بيش از ۵/۴ و در حوالي قزوين شدت زلزله بيش از ۴ باشد.
در هفته جاري وقوع دو زمين لرزه در كشور از سوي سازمان زمين شناسي آمريكا كه معتبرترين مركز ثبت زلزله در جهان مي باشد به ثبت رسيده است، يكي در ۵۰ كيلومتري ايلام در مرز عراق با قدرت ۱/۵ ريشتر و در عمق ۱/۴۵ كيلومتري و ديگري نيز در ۱۲۵كيلومتري قزوين به قدرت ۵/۴ ريشتر در عمق ۱۰ كيلومتري زمين به وقوع پيوسته است.
وزارت فوريتهاي روسيه علاوه بر سه زمين لرزه فوق يك زمين لرزه ديگر را نيز در شمال خراسان حوالي شيروان پيش بيني نموده است.
اين در حالي است كه در هفته جاري براي چندمين بار امكان پيش بيني زلزله از سوي برخي مقامات اجرايي و علمي كشور تكذيب شده بود.

دوره دكتراي جمعيت شناسي در دانشگاه تهران ايجاد مي شود
ايجاد دوره دكتري جمعيت شناسي در دانشگاه تهران و دكتري مهندسي كشاورزي - خاكشناسي در دانشگاه شهركرد به صورت قطعي و دوره دكتري مهندسي شيمي - بيوتكنولوژي در دانشگاه مازندران به صورت مشترك با پژوهشگاه مهندسي ژنتيك و زيست فناوري به صورت يكبار پذيرش دانشجو، به تصويب شوراي گسترش آموزش عالي رسيد.
به گزارش ايلنا، بر اساس مصوبه اين شورا در مقطع كارشناسي ارشد رشته  هاي حقوق، زبان و ادبيات انگليسي و مهندسي كامپيوتر، پذيرش دانشجو از داخل و خارج از كشور در دانشگاه شيراز، مكانيزاسيون كشاورزي در دانشگاه تهران، حقوق جزا و جرم شناسي در دانشگاه علامه طباطبايي، مديريت اجرايي در دانشگاه شهيد باهنر كرمان و مديريت و برنامه ريزي آموزشي عالي در دانشگاه شهيد بهشتي و مكانيك ماشين  هاي كشاورزي در دانشگاه فردوسي مشهد به صورت قطعي و حشره شناسي كشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد به صورت يكبار پذيرش ايجاد مي  شود.
در مقطع كارشناسي ايجاد رشته  هاي حقوق، زبان و ادبيات انگليسي و مهندسي كامپيوتر دانشگاه شيراز؛ در منطقه آزاد قشم و با پذيرش دانشجو از داخل و خارج كشور، زبان و ادبيات عربي دانشگاه سيستان و بلوچستان، روانشناسي عمومي دانشگاه يزد، مهندسي معماري و اقتصاد كشاورزي دانشگاه پيام نور و آباداني روستاها؛ در منطقه زيرآب سوادكوه، دانشگاه شهيد بهشتي به صورت قطعي و شيلات دانشگاه هرمزگان؛ با همكاري دانشگاه آستاراخان روسيه، حقوق؛ به صورت مجازي و زبان و ادبيات انگليسي؛ به صورت مجازي در دانشگاه شيراز و مهندسي برق گرايش مخابرات و فناوري اطلاعات (IT) دانشگاه صنعتي شيراز به صورت يكبار پذيرش دانشجو به تصويب شورا رسيد.

جهانگيري: ايران در بخش صنايع هوايي حرف اول را در سطح منطقه مي زند
وزير صنايع و معادن در بازديد از مجموعه هاي تحت پوشش سازمان صنايع هوايي ايران، دستاوردهاي صنعتي در بخش صنايع هوايي را مثبت ارزيابي كرد و گفت: اكنون ايران در اين بخش در بين كشورهاي منطقه حرف نخست را مي زند.
اسحاق جهانگيري ديروز در حاشيه اين بازديد در جمع خبرنگاران گفت: توانمنديهاي ايران در بخش صنايع هوايي در مرحله اي است كه بايد يك حركت جدي تر براي ساخت هواپيما براي بازارهاي داخل و منطقه آغاز شود.
جهانگيري با قدرداني از متخصصان داخلي صنايع هوايي، خاطرنشان كرد: با كمك نيروهاي انساني متخصص در اين بخش، كشور اكنون به مرحله اي از توانايي رسيده كه تعميرات اساسي انواع هواپيماهاي مسافربري بوئينگ،۷۴۷ ايرباس و نظامي را به تنهايي انجام مي دهد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |