چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۳۱ - Oct 20, 2004
يك روزنامه تركيه نوشت:
پوتين با طرحي براي حل موضوع
هسته اي ايران به تهران مي آيد
004323.jpg
ايسنا: روزنامه زمان گزارش داد: به احتمال بسيار زياد ولاديمير پوتين در ماه نوامبر به ايران سفر خواهد كرد. سفر سرگئي لاورف به تهران در هفته گذشته مقدمات اين سفر بود. اين روزنامه چاپ تركيه ادامه داد: اگر ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه به تهران سفر كند، اين سفر نه تنها راه را براي توسعه روابط دو كشور خواهد گشود، بلكه باعث خواهد شد مسكو در روابطش با آمريكا، اتحاديه اروپا و آژانس بين المللي انرژي اتمي  نقش جديد و موثري را ايفا كند و ماهيت اين نقش جديد قطعا در طرح پوتين براي ايران قرار گرفته است.
به گفته منابع مختلف اين طرح مشتمل بر متقاعد كردن ايران به ترك غني سازي اورانيوم، توافق با آژانس بين المللي انرژي اتمي، ترغيب تهران به امضاي پروتكل الحاقي، حفظ نيروگاه هسته اي بوشهر و قرار دادن هدايت اين مركز در اختيار تهران است.
اين گزارش مي افزايد: طرح پوتين مي كوشد تا به اين طريق موضوع برنامه هسته اي ايران را حل كند؛ اگر اين طرح پذيرفته شود، قطعا روسيه از آن نفع زيادي خواهد برد و نقشش به عنوان يك بازيگر بزرگ در صحنه جهاني تقويت خواهد شد.
در ادامه اين مطلب آمده است: ممكن است دستاوردهاي اين طرح به جاي ايران در عراق ظهور كند؛ اگر آمريكا از طرح پوتين رضايت داشته باشد با واگذاري مديريت بخش مهمي از نفت عراق به روسيه موافقت خواهد كرد. در واقع شركت بزرگ نفتي لوك اويل روسيه در زمان صدام اجراي پروژه هاي نفتي جنوب عراق را به عهده داشت كه به دنبال جنگ اين توافقات كنار گذاشته شد، اما روسيه آنها را فراموش نكرده است و هرگز نيز فراموش نخواهد كرد. روزنامه ياد شده مي افزايد: در واقع اگر طرح پوتين پذيرفته شود توافقات سابق لوك اويل يكبار ديگر اعتبار پيدا خواهد كرد و ممكن است روسيه در پروژه هاي نفتي عراق نقش و نفوذ مهمي پيدا كند.
در پايان اين مطلب آمده است: از سويي روسيه معامله بزرگي را با ايران در بوشهر دارد و تنها كشوري است كه سوخت هسته اي مورد نياز تهران را در اختيار اين كشور قرار خواهد داد و تهران نيز به مسكو اطمينان دارد.
با توجه به اين عوامل به نظر مي رسد طرح پوتين شانس بزرگي براي موفقيت داشته باشد با اين حال همه چيز به رفتار تهران بستگي دارد.

حضور ايران در اجلاس وزراي
دفاع شوراي همكاري خليج فارس
ايسنا: وزراي دفاع كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس، آذر ماه به منظور بررسي مسايل نظامي و امنيتي حايز اهميت كشورهاي منطقه در بحرين گردهم مي آيند.
به نوشته روزنامه  القبس - چاپ كويت - در اين نشست كه تحت عنوان گفت وگو با كشورهاي خليج فارس برگزار مي شود، سنگاپور نيز حضور دارد.
حضور سنگاپور در اين نشست در چارچوب حضور بيش از ۱۶۰ هيات از ۱۵ كشور براي بررسي مسايل امنيتي و نظامي است. القبس افزود: اين نشست از تاريخ سوم تا پنجم دسامبر ( ۱۵-۱۳ آذر) در بحرين از سوي انجمن بين المللي پژوهشهاي استراتژيك لندن تشكيل مي شود.
اين روزنامه  كويتي ادامه داد: علاوه بر شش كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس، ايران، عراق و يمن نيز در اين نشست حضور خواهند داشت.

از سوي دولت و مجلس:
جلسه نمايندگان با تيم اقتصادي دولت مثبت ارزيابي شد
004326.jpg
مجلس - خبرنگار همشهري: مجلس شوراي اسلامي ساعت ۹و۱۵ دقيقه روز گذشته با حضور تيم اقتصادي دولت جلسه اي را به صورت غيرعلني _ غيررسمي تشكيل داد.در اين جلسه بيژن نامدار زنگنه وزير نفت، صفدر حسيني وزير دارايي، ابراهيم شيباني رييس كل بانك مركزي، محمد شريعتمداري وزير بازرگاني، حميد برادران شركاء رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي و همچنين مجيد انصاري معاون جديد پارلماني و حقوقي رييس جمهور حضور داشتند.
حداد عادل در ابتداي اين جلسه اعلام كرد باتوجه به اينكه در ماه هاي آينده بررسي و تصويب بودجه سال آينده را داريم، برگزاري اين جلسات را براي آگاهي از نظرات دولت مفيد مي دانيم لذا اين جلسه را به صورت غيرعلني برقرار مي كنيم و پس از پايان جلسه، نتايج آن را به خبرنگاران اعلام خواهيم كرد. پس از آن خبرنگاران حدود ۳ ساعت منتظر ماندند تا اين جلسه به پايان رسد. حدود ساعت ۱۲و۳۰ دقيقه رييس، نائب رييس مجلس و همچنين برخي از اعضاي دولت از مثبت و سازنده بودن اين جلسه خبر دادند.
حداد عادل:
خوش بين هستم
فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: به گامي كه مجلس در برقراري تعامل بيشتر با دولت با برگزاري جلسات مشترك برداشته، خوش بين هستم.
غلامعلي حدادعادل درباره جلسه غيرعلني غيررسمي  مجلس و گروه اقتصادي دولت اظهار داشت: من گفتگو ميان مجلس و دولت را مفيد مي دانم و اميدوارم مبتني بر تفاهم باشد. ما مي خواهيم در جريان ديدگاه هاي تصميم گيران اقتصادي كشور قرار بگيريم. وي گفت: لايحه بودجه يكي از اموري است كه ايجاب مي كند با دولت در تعامل باشيم. مسائل اقتصادي هم منحصر به بودجه نيست، اما مهمترين مسئله اي است كه ديدگاه هاي كلان در آن مطرح خواهد بود.
حداد عادل درباره رسيدگي به بحث «گراني ها» در اين نشست ها گفت: يكي از مسائلي كه از سوي نمايندگان مطرح مي شود، قطعا موضوع گراني خواهد بود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: توضيحاتي كه از سوي آقاي شركاء مطرح شد مفيد بود.
وي درباره انگيزه برگزاري چنين نشستي اظهار داشت: اين جلسه صرفا براي شنيدن سخنان مجلس و دولت است. اينكه تحمل و تأمل در سخنان يكديگر كنيم و از ديدگاه هاي همديگر آگاه شويم، مهم است. رئيس مجلس در خصوص تلاش مجلس براي حل موضوع گراني گفت: اگر نمايندگان بتوانند طرحي را عرضه كنند كه بار مالي براي دولت نداشته باشد و منجر به مهار تورم شود، دولت بايد استقبال كند.
از حدادعادل درباره طرح مجلس براي تعيين سن نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري پرسيده شد، وي در پاسخ گفت: در طرح نمايندگان، حداكثر سن را ۷۵ سال گذاشته اند كه از حداكثر سن در نامزدهاي احتمالي بالاتر است. وي تأكيد كرد: البته هنوز چنين طرحي به هيأت رئيسه نرسيده است.
عارف: تفاهم دولت و مجلس نتايج مفيدي براي مردم دارد
همچنين دكتر عارف، معاون اول رئيس جمهور با تشكر از رئيس مجلس شوراي اسلامي بعلت تشكيل اين جلسه گفت: تفاهم و هماهنگي دولت و مجلس نتايج ارزنده و مفيدي در پيشبرد امور كشور و مردم خواهد داشت. دكترعارف با اشاره به سوابق تشكيل جلسات مشترك مجلس و دولت در مجالس پنجم و ششم بر عزم جدي دولت براي تداوم آن در دوره مجلس هفتم تأكيد كرد و افزود: دولت از ابتداي شروع به  كار مجلس هفتم، درصدد تشكيل چنين جلسه اي بوده است چرا كه به تجربه ثابت شده چنين جلساتي كمك شاياني به دولت و مجلس مي  كند كه با حفظ جايگاه قانوني خود، مسائل كشورو مردم را پيش ببرند. معاون اول رئيس جمهور در ادامه خواهان آن شد كه اين جلسات به شكل مستمر و منظم بين مجلس و دولت و در سطوح مختلف ادامه يابد.
دكتر عارف در بخشي ديگر از سخنان خود، عدم افزايش قيمت ها را دغدغه درست نمايندگان دانست و افزود: دولت نيز كمتر از نمايندگان دغدغه عدم افزايش قيمت ها را ندارد و تمام تلاش ما در ستاد كنترل قيمت ها مبتني بر جلوگيري از افزايش بي جهت قيمت ها بوده و هست.
باهنر:
آرزو مي كنم يك سال باقي مانده بهترين دوران خدمت خاتمي باشد
ايلنا: نايب رئيس مجلس هفتم جلسه غيرعلني مجلس با تيم اقتصادي دولت را نشانه همدلي و همكاري دو قوه براي رفع مشكلات اقتصادي و گراني دانست.
محمد رضا باهنر و حميد رضا برادران شركا پس از پايان نشست مشترك دولت و مجلس مشتركا پشت تريبون و در جمع خبرنگاران قرار گرفتند تا به پرسش هاي آنان پاسخ دهند.
باهنر در پاسخ به پرسشي مبني بر اين كه دولت و مجلس پس از به كار گيري فراوان واژه تعامل براي اولين بار تعامل را در يك نشست مشترك عينيت بخشيده اند، آيا اين تعامل در مورد استيضاح هاي آتي نيز ادامه خواهد يافت؟ گفت: نسبت به تعامل هاي گذشته هم بايد دقت كرد، مجلس به وزير رفاه و تأمين اجتماعي دولت هم رأي اعتماد داد.
باهنر افزود: يكي از آرزوهاي بزرگم اين است كه يك سال باقي مانده دولت خاتمي بهترين دوران خدمت ايشان باشد.
وي افزود: اگر بتوانيم روي برخي از هزينه هاي غيرضروري دولت خط بكشيم و بهره  وري مجموعه نظام را افزايش دهيم. شايد بتوانيم بدون تحميل افزايش قيمت ها به مردم منابع در آمدي دولت راتأمين كنيم. وي از فضاي همدلي و همكاري به وجود آمده تقدير كرد.
مجيد انصاري:
جلسه مشترك اقتصادي دولت
و مجلس را مفيد و مثبت ارزيابي مي كنم
ايلنا: معاون جديد پارلماني رئيس جمهوري نيز جلسه مشترك اقتصادي دولت و مجلس را مفيد و مثبت ارزيابي كرد و اظهار اميدواري كرد در باقي مانده دوران فعلي تعامل بيشتري بين مجلس و دولت برقرار شود.
معاون پارلماني رئيس جمهوري تصريح كرد: نظرات و بحث نمايندگان مفيد و راهگشا بود كه در پاسخ به آنها نيز مسئولان مربوطه توضيحات مفصلي دادند.
وي خاطر نشان كرد: تشكيل اين نوع جلسه براي كشور و مردم و همچنين تعامل دولت- مجلس مفيد خواهد بود، مجلس خانه ملت است و هر ميزان همدلي و وفاق بين نمايندگان و دولت بيشتر حاصل شود، ديدگاههاي كارشناسي نيز نزديك شده و به نفع كشور خواهد بود. مجلس نماد خير و صلاح كشور است و دولت هم به عنوان قوه مجريه به دنبال اصلاح است.

مشاور امنيت ملي هند درديدار با خاتمي عنوان كرد
حمايت هند از فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران
ايرنا: سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري ديروز در ديدار «ديكشيت» مشاور امنيت ملي هند با وي، روابط ايران و هند را خوب ، مستحكم و مواضع دو كشور را در مسايل اصولي به هم نزديك دانست.خاتمي خاطرنشان  كرد: جمهوري  اسلامي ايران  علاقه مند به  گسترش  روابط ويژه  با هند در تمام  زمينه هاست ، همانطور كه  تاكنون  بوده  است .
رئيس  جمهوري  همكاري  دو كشور در زمينه  انرژي  از جمله  نفت  و گاز رامورد اشاره  قرار داد و برپيگيري  انتقال  گاز ايران  از طريق  پاكستان  به  هندتأكيد كرد و علاقه  مندي  پاكستان  را دراين  خصوص  نيز يادآور شد.
رئيس  جمهوري  با اشاره  به ديدگاه هاي   مثبت  دو كشور ابراز اميدواري  كرد كه  با فضاي  مثبتي كه  در دو كشور وجود دارد، در زمينه  امنيتي  نيز همكاري هاي  مثبتي  با هم  داشته  باشيم .
خاتمي  در ادامه  دستيابي  كشورها به  تكنولوژي  روز از جمله   تكنولوژي  هسته اي  را مورد اشاره  قرار داد و تصريح  كرد كه  دستيابي  به  تكنولوژي  هسته اي  و استفاده  صلح  آميز از آن حق  همه  كشورهاست  و ما نيز استفاده  صلح آميز از اين  تكنولوژي  را حق  مسلم  خود مي دانيم .
ديكشيت  مشاور امنيت  ملي  هند در اين  ديدار با اشاره  به روابط خوب  ايران  و هند درتمام  زمينه ها،روابط و همكاري  دوكشور رابااهميت  توصيف كرد  و افزود: روابط ميان  دوكشور مي تواند موازنه  خوبي  را درمورد صلح  و ثبات  منطقه  ايجاد كند. وي گفت : هند مايل  به  تعميق  و گسترش  روابط باجمهوري  اسلامي ايران  در تمامي زمينه  هاست .
ديكشيت  همچنين  استفاده  صلح  آميز از تكنولوژي  هسته اي  را حق  مسلم  همه كشورها دانست  و بر حمايت  هند از صلح  آميز بودن  فعاليت هسته اي ايران و همكاري  كشورش  با جمهوري  اسلامي  ايران  تأكيد كرد.

اخبار كوتاه
يادداشت تفاهم بين وزير رفاه ايران و وزير كار ايتاليا امضا شد
ايرنا: وزير رفاه  و تامين  اجتماعي  ايران  ديروز با وزير كار و سياستهاي  اجتماعي  ايتاليا در محل  وزارت  رفاه ، يادداشت  تفاهم  امضا كردند.
دراين  جلسه  دكتر محمدحسين  شريف  زادگان  و روبرتو ماروني  در زمينه همكاريهاي  متقابل  و تبادل  تجارب  دو كشور در زمينه  اجراي  سياستهاي  اجتماعي بحث  و تبادل  نظر كردند. يادداشت  تفاهم  امضا شده  بين  ايران  و كشور ايتاليا در زمينه  مسايل مربوط به  رفاه  اجتماعي ، بيمه هاي  اجتماعي  و خدمات  درماني ، فقر زدايي  وسياستهاي  جبراني  و همچنين  هدفمند كردن  يارانه هاست .
رئيس كميسيون آموزش مجلس:عزم كلي مجلس بر استيضاح وزير آموزش و پرورش نيست
ايسنا: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: استيضاح وزير آموزش و پرورش در دستور كار كميسيون آموزش و تحقيقات و هم چنين عزم كلي مجلس شوراي اسلامي نيست.
دكتر «علي عباسپور تهراني فرد» افزود: طي جلساتي كه كميسيون آموزش و تحقيقات با وزير آموزش و پرورش يا معاونان وي برگزار كرد و همچنين با توجه به خواسته هاي نمايندگان درباره وضعيت معلمان و اوضاع مدارس و وزارتخانه، اميدواريم اين رويكرد به جمع بندي مثبتي برسد و در زمان باقي مانده دولت خاتمي به مطالبات مردم پاسخ داده شود.
نماينده تهران گفت: عزم كلي مجلس و كميسيون آموزش و تحقيقات بر استيضاح وزير نيست.
قائم مقام وزير اطلاعات:دستگاه اطلاعاتي موجب آرامش مردم است
ايسنا: قائم مقام وزير اطلاعات گفت: «امروز در كشور هيچ سودجويي به راحتي به خود اجازه نمي دهد به بيت المال دست درازي كند. در حقيقت دستگاه اطلاعاتي توانسته است دسترسي ها را در خيلي جاها قطع كند.»
شفيعي كه در جمع فرماندهان و دانشجويان مركز آموزش ۰۱ كادر نيروي زميني ارتش سخن مي گفت، با بيان اين مطلب اظهار داشت: «تشكيلات اطلاعاتي در حوزه اقتصادي ديوار بلند حفاظتي نسبت به بيت المال ايجاد كرده و دسترسي به آن را به حداقل رسانده و زمينه اجراي سياست هاي كلان اقتصاد جمهوري اسلامي را فراهم كرده است.» وي وجود دستگاه اطلاعاتي را معرف ايجاد آرامش براي مردم دانست و اضافه كرد: «وزارت اطلاعات در عرصه هاي مختلف تهاجم فرهنگي، اقتصادي، سياسي ضد انقلاب و مقابله با اشرار و قاچاق و ضد جاسوسي نقش جدي و موثري ايفا كرده است.»
سخنگوي كرزاي: دولت و ملت ايران همواره در كنار ملت افغانستان بوده اند
سخنگوي «حامد كرزاي» رئيس  دولت  انتقالي  افغانستان  ديروز در جمع خبرنگاران  در كابل  گفت : دولت  و ملت  ايران  همواره  در كنار ما بوده  و در غم و شادي  ملت  افغانستان  شريك  بوده اند. «جاويد لودين» گفت:  دولت  افغانستان از دولتمردان  ايران  همواره  راضي  بوده  و شخص  آقاي  خاتمي  نيز روابط بسيار دوستانه  با كرزاي  دارد و در كل  نظر حكومت  ايران  در قبال  مسايل  افغانستان مثبت  است . لودين  با اشاره  به  اين كه  افغانستان  و ايران  رابطه  ديرينه  فرهنگي  دارند، گفت : متاسفانه  تعدادي  از مطبوعات  ايران  تحليل هاي  منفي  از روند برگزاري انتخابات  افغانستان  ارايه  كرده اند كه  اميدواريم  آنان  اهميت  اين  انتخابات را براي  منطقه  و همسايگان  درك  كنند.
سرمدي معاون اروپا و آمريكاي وزارت امور خارجه شد
فارس:معاون جديد اروپا و آمريكاي وزارت امور خارجه منصوب شد.
مرتضي سرمدي طي حكمي از سوي كمال خرازي وزير امور خارجه به عنوان معاون جديد اروپا و آمريكاي وزارت امور خارجه منصوب گرديد.
معاون جديد اروپا و آمريكاي وزارت امور خارجه از ديروز فعاليت خود را آغاز كرده است.

آصفي:
خبرنگاران با رواديد مخصوص به عراق سفركنند
ايرنا: معاون  امور كنسولي ، مجلس  و ارتباطات  وزارت  امور خارجه  گفت : براساس  مقررات  جديد دولت  موقت  عراق ، خبرنگاران  ودست  اندركاران  امور رسانه اي ايران  فقط با رواديد مخصوص  خبرنگاران  مي توانند به  عراق  سفر كنند.
حميد رضا آصفي  در نامه اي  به  وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي تاكيد نمود ، خبرنگاران  و دست  اندركاران  امور رسانه اي  براي  سفر به  عراق  بايد رواديد مخصوص  را از سفارت  اين  كشور در تهران  اخذ كنند. دراين  نامه  آمده  است : طرق  ديگر ورود به  كشور عراق  غير قانوني  است  و برخورد قانوني  مقامات  آن كشور را در بر خواهد داشت .

ايجاد دو شهر جديد در خراسان رضوي و ايلام
با اصلاح تقسيمات كشوري ايجاد دو شهر جديد در كشور در استانهاي خراسان رضوي و ايلام تصويب و به وزارت كشور ابلاغ شد.
براساس پيشنهادهاي وزارت كشور به هيأت دولت و تصويب آن توسط وزراي عضو كميسيون سياسي _ دفاعي دولت در استان خراسان رضوي، روستاي «سفيد سنگ» مركز دهستان «سفيد سنگ» از توابع شهرستان فريمان به شهر تبديل و به عنوان شهر «سفيد سنگ» شناخته مي شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |