شنبه ۲ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۴ - Oct 23, 2004
گزارش خبري از اهميت شوراهاي دانش آموزي
حمايت از شوراهاي دانش آموزي رو به افزايش است
004500.jpg
گروه اجتماعي: انتخابات شوراهاي دانش آموزي در سراسر كشور در حالي به انجام رسيد كه نظرات و ديدگاههاي متفاوتي را درباره اهميت آن به دنبال داشت.
از طرف مسئولان و مديران آموزش و پرورش، اين انتخابات به عنوان مظهر شادابي و ورود دانش آموزان به عرصه تصميم گيري تلقي شده و اصرار بر گسترده تر شدن اين انتخابات داشتند. اما يك نماينده مجلس با ارزيابي نه چندان مثبت از دوره هاي قبلي اين شوراها و تأثيرگذاري آن بر روند آموزش و پرورش، شوراهاي دانش آموزي را وابسته به كمك هاي آموزش و پرورش اعلام كرد و گفت: در صورت عدم حمايت اين شوراها از سوي وزارت آموزش و پرورش، اميد چنداني به موفقيت آن نيست.
طرح نظرات مسئولان درباره اين انتخابات و تأثير آن بر روند آموزشي وزارت آموزش و پرورش مي تواند گوياي اهميت و وجود برخي مشكلات باشد.
شادابي دانش آموزان
وزير آموزش و پرورش گفت: مديران مدارس بايد به اعضاي شوراي دانش آموزي فرصت دهند تا بتوانند در امور مدرسه اظهار نظر و مشاركت داشته باشند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش، در جمع دانش آموزان مدرسه راهنمايي شهيد كشوري در منطقه ،۱۹ با تاكيد بر اهميت شوراهاي دانش آموزي، گفت: مدير و معاونان، براي اداره خوب مدرسه، نظرات شما دانش آموزان را مي شنوند و در مورد آن بحث مي كنند و چنين تصميمات مشتركي، وضعيت مدرسه را روز به روز بهتر مي كند.
وي افزود: انتخابات شوراي دانش آموزي به شما مي آموزد كه در انتخابات مهمتر در سطح كشور، نمايندگان شايسته و كارداني را برگزينيد.
وزير آموزش و پرورش، همچنين در جمع دانش آموزان دبيرستان دخترانه نمونه دولتي بشري، يكي ديگر از مدارس منطقه ،۱۹ گفت: شوراهاي دانش آموزي مدارس عصاره بانشاط و شاداب دانش آموزان براي طراحي راه هايي است كه مي تواند به بهبود فعاليت مشترك دانش آموز و معلمان منتهي شود.
وي تصريح كرد: مسئولان به تفكر شاداب و زنده شما در اداره مدرسه نياز دارند و لازم است كه شما هم از محدوديت هاي مدرسه اطلاع پيدا كنيد تا توقعتان متناسب با امكانات مدرسه باشد.
به گفته حاجي، امروز در تمام مدارس راهنمايي، دبيرستان ها و درصدي از مدارس ابتدايي كشور، شوراهاي دانش آموزي تشكيل شده است.
شوراها تهديد نيستند
معاون نظري و مهارتي وزارت آموزش و پرورش با تاكيد بر اينكه هر ساله عملكرد شوراهاي دانش آموزي بررسي مي شود گفت: بررسي هاي صورت گرفته نشان مي دهد كه طي سال هاي اخير عملكرد شوراهاي دانش آموزي بهتر شده، گرچه هنوز مشكلاتي وجود دارد.
به گزارش مهر دكتر علي اصغر فاني در انتخابات شوراهاي دانش آموزي دبيرستان دخترانه بوعلي تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه مديران مدارس بايد دانش آموزان را در تصميمات مدارس در حد وظايف شوراهاي دانش آموزي دخيل كنند، افزود: شوراهاي دانش آموزي را هم دانش آموزان و هم مديران مدارس بايد باور كنند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه چرا مديران مدارس توجه كمي به شوراهاي دانش آموزي و دخيل كردن دانش آموزان در تصميم گيري ها دارند، گفت: هميشه اقدامات نو و جديد با مقاومت همراه است، اما طي سال هاي اخير مقاومت در برابر شوراهاي دانش آموزي كمتر شده است، چرا كه مديران مدارس دريافته اند كه شوراهاي مدارس نه تنها تهديدي براي مديريت آنها نيستند بلكه براي مديران مدارس يك فرصت هستند. چرا كه دانش آموزان مي توانند در برنامه ريزي مدارس به مدير كمك كنند به همين دليل سال به سال مقاومت كمتر شده و حمايت مديران مدارس از شوراها بيشتر مي شود.
وي افزود: دانش آموزان بايد حد همكاري خود را بشناسند و مديران مدارس نيز بايد با شوراهاي دانش آموزي همكاري كنند و اگر تصميمات گرفته شده از سوي دانش آموزان تصميمات مناسبي نباشد به جاي حذف تصميمات، دانش آموزان را قانع كنند.
نهادي نمايشي
نماينده مشهد درباره اهميت شوراهاي دانش آموزي گفت: متاسفانه شوراهاي دانش آموزي به نهادي نمايشي تبديل شده است و تنها با حمايت و كمك آموزش و پرورش و باور جدي مديران نسبت به دانش آموزان مي توان جايگاه مناسب و ويژه اي براي آنها در نظر گرفت.
جواد آرين منش، نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي كه با خبرنگار فارس در مشهد سخن مي گفت با اعلام مطلب فوق، افزود: عدم آموزش دانش آموزان در حوزه هاي مسئوليت و اعتماد نكردن به آنها در واگذاري بسياري از امور مديريتي كه به طور مستقيم مربوط به دانش آموزان است از مهمترين عوامل كمرنگ شدن جايگاه شوراهاي دانش آموزي است.

رئيس انجمن تغذيه ايران:
سنگك، بربري و تافتون بهترين نان هستند
ايسنا: رئيس انجمن تغذيه ايران با معرفي نانهاي خوب و داراي انرژي غذايي بالا، نسبت به مصرف بي رويه و بدون نظارت جوش شيرين در برخي نانها هشدار داد.
دكتر سيد ضياءالدين مظهري گفت: نانهاي فانتزي و باگت ارزش غذايي ندارند، چون فقط از مغز گندم استفاده مي كنند. در حالي كه نانهاي سنگك، تافتون و بربري به دليل استفاده از تمام گندم و سبوس بالاترين ارزش غذايي را دارند.
دكتر سيد ضياءالدين مظهري ادامه داد: در ۳۰ گرم نان، نزديك به ۸۰ كيلو كالري، ۳ گرم پروتئين و ۱۵ گرم قند آلي وجود دارد، بنابراين اين ماده از ارزش تغذيه بسيار بالايي برخوردارست؛ اگرچه از نظر قيمت بسيار مناسب است ولي دولت سوبسيد بسيار بالايي را در راستاي رساندن نان ارزان به مردم پرداخت مي كند.
رئيس انجمن تغذيه كشور با تأكيد بر اين كه افزودن جوش شيرين به نانها كيفيت آن را از بين برده است، افزود: متاسفانه نانهاي امروزي به علت اضافه كردن جوش شيرين به آن كيفيت و ماندگاري خود را از دست داده و نانهاي خشك و كپك زده در چرخه تغذيه به صورت غذاي دام و طيور مصرف مي شود.
وي اضافه كرد: عدم تأمين كلسيم در سنين پايين پوكي استخوان و عوارض ناشي از كاهش تركيبات اسكلتي و دردهاي در زانو و كمر با گستره زياد را نشان مي دهد.
وي با تأكيد بر اين كه نانهاي «فانتزي» و «باگت» از نظر تغذيه ارزشي ندارند، افزود: با توجه به اين كه در پخت اين نان ها تنها از مغز گندم استفاده مي شود درحالي كه تمام مواد حياتي گندم در پوست متمركزست، اين نانها جز انرژي هيچ ماده حياتي ديگري ندارد.
دكتر مظهري با بيان اين كه در كشور متولي مشخصي در جهت كنترل كيفي و ايمني مواد غذايي نداريم، به ايسنا گفت: با توجه به گستردگي بيماريها و هزينه بالاي درمان نيازمند يك سازمان منسجم و مجهز كه بتواند تمامي اين فرايند كاشت، داشت، برداشت و توزيع را فراهم كند هستيم.

آمار قابل توجه وزارت بهداشت و درمان:
حوادث ترافيكي ۵/۲ ميليارد دلار هزينه تحميل كرد
ايسنا: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: بار اقتصادي ناشي از هزينه هاي حوادث ترافيكي در دنيا نزديك به ۱۰۰ ميليارد دلار، يعني ۲ برابر كمك هاي سالانه به كشورهاي در حال توسعه برآورد شده است.
بنا به اين گزارش حوادث ترافيكي همچنين از عوامل اصلي مرگ و مير ناشي از آسيب هايي است كه سالانه جان ۱/۲ ميليون نفر را در دنيا مي گيرد و ۹۰ درصد اين مرگها به مردمي از كشورهاي در حال توسعه مربوط مي شود كه توان مالي خريد خودرو را ندارند. سال گذشته حوادث ترافيكي در ايران بالغ بر ۲۷ هزار كشته و دهها برابر مجروح و معلول برجاي گذاشت و هزينه اي بالغ بر ۵/۲ ميليارد دلار به جامعه تحميل كرد. گزارش وزارت بهداشت مي افزايد: همه حوادث ترافيكي قابل پيش بيني و پيشگيري  هستند و راهكارهاي مؤثر و سياستگذاري صحيح باعث كاهش جدي حوادث جاده اي در كشورهاي صنعتي شده است. همچنين در اين گزارش آمده است: توجه به تجهيزات ايمني مانند كمربند و كلاه ايمني، طراحي مجدد راهها و خيابان ها، بازنگري و اصلاح قوانين و طراحي راه، راهكارهاي مناسب براي اعمال آنها و بالاخره ايجاد فرهنگ ترافيك از جمله عوامل اين موفقيت محسوب مي شوند.

سرپرست امور درمان جانبازان:
قرارداد ادغام دفترچه هاي بيمه جانبازان با
كارت بيمه تكميلي بسته شد
مهر: قرارداد ادغام دفترچه بيمه جانبازان با كارت بيمه تكميلي منعقد شد.
ابوالحسن معصومي ضمن اعلام اين خبر گفت: اين قرارداد با بيمه آتيه سازان بسته شده است و بعد از انجام شدن مراحل اداري آن اين ادغام صورت مي گيرد.
وي افزود: اين كار باعث مي شود تا ديگر جانبازان براي انجام كارهاي بيمه خود دچار مشكل نشوند ضمن اين كه بروكراسي حاكم بر بيمه هاي تكميلي خيلي كمتر است.
سرپرست امور درمان جانبازان تصريح كرد: جانبازان از پايان ماه آينده مي توانند از دفترچه هايي استفاده كنند كه كارت بيمه تكميلي آنها نيز در آن ادغام شده است.

دانشجويان دوره هاي پودماني، مشمول معافيت
تحصيلي نظام وظيفه شدند
گروه علمي  فرهنگي: رئيس دانشگاه جامع علمي كاربردي اعلام كرد: دانشجويان دوره هاي پودماني مشمول معافيت تحصيلي نظام وظيفه شدند.
دكتر محمد حق پناهي، در گفت وگو با (ايسنا)، گفت: آيين نامه آموزشي دوره هاي پودماني امسال به طور رسمي از سوي وزارت علوم تصويب و به دانشگاه جامع علمي  كاربردي ابلاغ شد و عليرغم اين كه در اين آيين نامه براي افراد ذكور معافيت تحصيلي پيش بيني نشده بود، اما با توجه به ضرورتي كه براي جذب وسيع داوطلبان و رفع محدوديت معافيت تحصيلي آنها وجود داشت طي مكاتباتي از وزارت علوم تقاضا شد تا براي دوره هاي پودماني نيز از ستاد كل نيروهاي مسلح تقاضاي معافيت تحصيلي دانشجويان پودماني را داشته باشند.
وي افزود: خوشبختانه مكاتبات لازم با سرلشگر دكتر فيروزآبادي از طريق مقام وزارت علوم صورت گرفت و حال مي توانيم اعلام كنيم با تقاضاي وزارت علوم موافقت شد بنابراين دانشجويان دوره هاي پودماني مي توانند از مزاياي معافيت تحصيلي نيز برخوردار شوند.
وي در مورد زمان اجراي معافيت تحصيلي در دوره هاي پودماني، گفت: پذيرفته شدگان اين دوره مي توانند از اين مزايا استفاده كنند.

هاشمي رفسنجاني در مراسم افتتاحيه نمايشگاه بين المللي قرآن كريم:
جمع شدن حول محور قرآن راه عزت مسلمانان است
گروه علمي فرهنگي: دوازدهمين نمايشگاه بين  المللي قرآن كريم پنج شنبه طي مراسمي با حضور آيت ا... هاشمي رفسنجاني رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مركز آفرينش هاي فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گشايش يا فت.
نمايشگاه بين المللي قرآن كريم با حضور ناشران، هنرمندان و كارشناسان ۱۹ كشور جهان كار خود را آغاز كرده است.
به گزارش ايسنا، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مراسم افتتاحيه نمايشگاه بين المللي قرآن كريم طي سخناني وظيفه حكومت اسلامي را گسترش مفاهيم قرآن ذكر كرد و افزود: قرآن سرمايه عظيم هدايت بشر تا ضيافت است و خداوند قرآن را براي انسان راه هدايت قرارداده است. چراكه در ميان پيام هاي خداوند، هيچ يك از پيام ها به اندازه قرآن عظمت ندارد و جمع شدن حول محور قرآن راه عزت مسلمانان است.
آيت ا... هاشمي رفسنجاني ادامه داد: «بسياري از نشانه هاي قرآن براي ما ناشناخته مانده است و هرچه بشر از نظر علمي پيشرفت مي كند، بيشتر به مفاهيم علمي قرآن پي مي برد. البته ائمه مفسرين واقعي قرآن هستند و خداوند نيز تضمين داده كه قرآن را حفظ كند. امروز در دنياي بزرگ ما، مسلمانان به قرآن عشق مي ورزند و آن را هديه الهي مي دانند.» رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهارداشت: «وظيفه حكومت اسلامي اين است كه براي قرآن و گسترش مفاهيم آن تلاش كند. دوره ما، دوره تحول كيفي علوم قرآني است.»
هاشمي رفسنجاني با بيان اينكه خودسازي يكي از آثار قرآن است، افزود: «بايد با تدبر در قرآن و تلاوت آن خود را از طريق راهنمايي هاي قرآن به خدا نزديك كنيم. تا زماني كه خود را با قرآن پرورش ندهيم، نمي توانيم گام بعدي را برداريم.»
وي با اشاره به اينكه قرآن در سخت ترين شرايط انسان را حفظ مي كند و در بهترين حالات رفاه به انسان گوشزد مي كند كه بايد در آخرت پاسخگو باشد، گام بعدي پس از خودسازي را حاكميت مفاهيم قرآن و دعوت به عظمت راه خدا و مفاهيم اسلامي دانست و گفت: «يكي از مسئوليت هاي بزرگ دولت ها و متفكران اين است كه از راه قرآن براي اداره بشريت، كه محتاج يك مكتب الهي است، استفاده كنند.»
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: «اكنون انوار قرآن به طور مستقيم يا غيرمستقيم در تمام جوامع بشري به چشم مي خورد. مثلا در جوامع غربي آنچه كه مثبت است، ريشه قرآني دارد و آنچه كه منفي است از قرآن گرفته نشده است. دنياي دانايي محور نمي تواند خود را از پيام هاي قرآني جدا بداند.»
احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم قرآن را الگويي موفق براي گسترش فعاليت هاي معنوي ذكر كرد و افزود: نمايشگاه بين المللي قرآن كريم از باارزش ترين فعاليت هاي فرهنگي در حوزه ترويج فرهنگ ديني به شمار مي رود. نمايشگاه قرآن بستر مناسبي براي عرضه مشاهدات، بررسي ها، فعاليت ها و آفرينش هاي نخبگان كشور است.

سرانه فضاي ورزشي دانش آموزان ۲۴ درصد
رشد كرده است
مهر :سرانه فضاي ورزشي دانش آموزان استان تهران، فقط يك دهم متر مربع است.
رئيس سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران با تاكيد بر اينكه سرانه فضاي ورزشي سرپوشيده و روباز دانش آموزان شهرستان هاي استان تهران در سال جاري به يك دهم متر مربع رسيده است، گفت: در سال گذشته سرانه فضاي ورزشي سرپوشيده و روباز دانش آموزان شهرستان هاي استان تهران ۷۶ ميليمتر بود كه با رشدي حدود ۲۴ درصد اين ميزان در سال جاري به يك دهم متر مربع رسيده است.
امير علي محبي با تاكيد بر اينكه دختران دانش آموز از حداقل امكانات ورزشي محرومند، افزود: با توجه به اينكه نيمي از جمعيت دانش آموزي كشور را دختران دانش آموز تشكيل مي دهند بايد توجه بيشتري نسبت به ورزش آنها در نظام آموزشي كشور شود.
وي با اشاره به اينكه سرانه فضاهاي سرپوشيده و روباز دانش آموزان شهرستان هاي استان تهران در سال ۸۲ حدود ۷۶ ميليمتر بوده كه نسبت به سال قبل از آن رشدي معادل ۲۸ درصد داشته است، گفت: در سال گذشته ۸۲ كانون ورزشي سالني و ۱۹۹ كانون پسرانه با حضور ۴ هزار و ۶۰۴ دانش آموز فعاليت داشت.
رئيس سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران با تاكيد بر اينكه تا پايان برنامه چهارم توسعه بايد سرانه فضاي ورزشي دانش آموزان كشور به يك متر مربع برسد، اظهار كرد: در كانون هاي ورزشي ويژه بيش از ۲ هزار دانش آموز و در كانون هاي ورزشي مدرسه اي در سه مقطع تحصيلي بيش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز فعاليت مي كنند.
وي با تاكيد بر اينكه از كانون هاي ورزشي ۹ هزار و ۱۰۴ دانش آموز بهره مندند، گفت: اكثر اماكن ورزشي مختص دانش آموزان شهرستان هاي استان تهران صبح ها در اختيار دختران دانش آموز و بعد از ظهر ها در اختيار پسران دانش آموز قرار دارند.

هيأت مركزي نظارت بر انتخابات نظام پزشكي
فعاليت خود را آغاز كرد
گروه اجتماعي: نخستين جلسه هيأت مركزي نظارت بر انتخابات نظام پزشكي كشور با حضور كليه اعضا و نماينده وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشكي برگزار شد.
به گزارش رسيده از دفتر مركزي اين هيأت، پس از رأي گيري در اين جلسه، دكتر شاهين محمد صادقي به عنوان رئيس، دكتر جهانبخش اميني نايب رئيس و دكتر سيد جمال الدين سجادي به عنوان دبير هيأت انتخاب شدند.
گفتني است هيأت مركزي نظارت بر انتخابات نظام پزشكي شامل سه نفر نماينده منتخب مجلس شوراي اسلامي، دو نفر نماينده وزير بهداشت، يك نفر نماينده وزارت كشور و يك نفر نماينده دادستان كل كشور است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |