شنبه ۲ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۴ - Oct 23, 2004
اعتراف تلويحي پاول به پيروزي شيعيان در انتخابات عراق
004542.jpg
كالين پاول اعلام كرد: در صورتي كه در انتخابات آزاد، باز و عادلانه در عراق يك حكومت اسلامي شيعه انتخاب شود، آمريكا آن را به رسميت خواهد شناخت.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، وزير امورخارجه آمريكا، در گفت وگو با تلويزيون ابوظبي اظهار داشت: بعيد است كه عراقي ها حكومتي راديكال يا حكومتي كه حامي حقوق تمامي مردم عراق نباشد را انتخاب كنند.
وزير امورخارجه آمريكا اعتراف كرد: ما مي دانيم كه شرايط در عراق بسيار دشوار است. پاول همچنين ابراز اطمينان كرد كه عراقي ها به دموكراسي رأي مي دهند. وي گفت: فكر نمي كنم مردم عراق از يك شكل از استبداد به شكل ديگري از آن رأي بدهند.فكر مي كنم آنها خواهان دموكراسي هستند.فكر مي كنم خواهان حضور و مشاركت كامل زنان در تمامي عرصه هاي زندگي در عراق آتي هستند و من اميدوارم كه انتخابات بتواند چنين نتايجي به دنبال داشته باشد. به گفته پاول، شيعيان عراق اكثريت جمعيت عراق را تشكيل مي دهند؛ اما حقوق كردها، اهل تسنن و ديگر فرقه هاي جامعه عراق بايد در نظر گرفته شود. پاول تأكيد كرد: اگر انتخابات آزاد، عادلانه و باز برگزار شود ما نتايجش را مي پذيريم.
اين در حالي است كه تازه ترين نظرسنجي كه در يك روزنامه آمريكايي منتشر شده است، نشان مي دهد كه اگر در حال حاضر انتخابات رياست جمهوري در عراق برگزار شود، عبدالعزيز حكيم، رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق پيروز خواهد شد. به گزارش روزنامه الوطن، چاپ عربستان، روزنامه آمريكايي يو.اس.اي.تودي نوشت: اين نظرسنجي اخيرا از سوي انجمن بين المللي جمهوري خواهان انجام شده است و نتايج كامل آن اواخر ماه جاري اعلام خواهد شد.
۵۴ درصد از حاميان روحانيت اعلام كرده اند كه تابع دستورات آيت الله العظمي علي سيستاني هستند.
آيت الله سيستاني از هيچ گروه و جناح خاصي
در انتخابات حمايت نمي كند
آيت الله علي سيستاني از مراجع شيعيان عراق طرفداري از گروه و جناح سياسي خاصي را در انتخابات سراسري اين كشور قاطعانه رد كرد. به گزارش روزنامه اماراتي الخليج، دفتر آيت الله سيستاني در نجف اعلام كرد، مرجع اعلا هرگونه حمايت از فهرست نامزدهاي مستقل را رد و تأكيد كرده كه به عنوان يك فرد بي طرف در اين انتخابات باقي خواهد ماند و در رقابت هاي سياسي به شكل مستقيم تحت هيچ شرايطي شركت نمي كند. به گزارش خبرگزاري فارس ،دفتر آيت الله سيستاني همچنين اعلام كرد، اين مرجع خود را در مقام و جايگاه پدر و حافظ منافع تمام مردم عراق مي داند و هرگز براي حمايت و پشتيباني از يك طرف و جناح بر ضد طرفي ديگر، در انتخابات دخالت نخواهد كرد. از سوي ديگر علي الخفاف سخنگوي رسمي آيت الله سيستاني نيز گفت: مرجعيت هر گونه حمايت و پشتيباني از حزب يا گروه سياسي يا طرف مستقل را در انتخابات عراق رد كرده، از تمام گروهها در راستاي برگزاري انتخابات آزاد و سالم كه تأمين كننده نيازها و خواسته هاي تمام مردم عراق باشد و به پايان اشغالگري بينجامد، حمايت و پشتيباني مي كند.
در همين حال يكي از مقامات عراقي نزديك به دفتر آيت الله  سيستاني اظهار داشت، ايشان خريد آرا مردم را در انتخابات آينده عراق را حرام اعلام كرد. روزنامه القدس العربي نوشت: آيت الله سيستاني در نشست ويژه اي كه اخيرا با حضور نمايندگان دفترش درباره انتخابات انجام داده است، تأكيد كرد تمامي افراد واجدالشرايط حتي افراد مسن، مريض و ناتوان بايد در انتخابات شركت كنند. ايشان افزودند: آراي مردم عراق باارزش تر از طلاست.
تداوم خشونت
در تداوم خشونت هاي عراق ديروز با حمله افراد ناشناس به خودروي كارمندان دفتررياست جمهوري عراق، چهار تن كشته و دو نفر زخمي شدند.شبكه خبري الجزيره نيز گزارش داد كه در درگيري هاي شديد ديروز ميان نيروهاي آمريكايي و افراد مسلح عراقي در شهر بهرز در جنوب بعقوبه شماري كشته و زخمي شدند.در بمباران روز پنجشنبه در جنوب شرقي فلوجه نيز پنج نفر به قتل رسيدند و سه تن ديگر مجروح شدند.
روز پنجشنبه همچنين پنج خمپاره به سمت هليكوپتر اياد علاوي در نزديكي موصل شليك شد. روز گذشته در بغداد نيز دو عضو گارد ملي عراق بر اثر اصابت تير مستقيم كشته شدند و روز پيش از آن در حمله افراد مسلح به اتوبوس حامل كاركنان فرودگاه بغداد نيز چهار نفر كشته و تعدادي زخمي شدند. افراد مسلح ديروز طي عملياتي مقر شوراي محلي ايشاكي در نزديكي سامره را با ديناميت منفجر كردند. بسياري از افسران ارتش سابق صدام در اين منطقه عشايري زندگي مي كنند.
راديو آزاد عراق نيز پنجشنبه خبر از دستگيري چهار تروريست قبل از انجام هرگونه عملياتي در شهر نجف داد.
موافقت انگليس با اعزام نيرو به بغداد
انگليس با اعزام نيرو به مناطق خطرناك نزديك بغداد موافقت كرد.به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويتر، جف هون وزير دفاع انگليس، اعلام كرد كه حدود ۸۵۰ سرباز انگليسي براي مدت چند هفته راهي شمال عراق مي شوند تا سربازان آمريكايي بتوانند به مقابله با درگيري ها در مناطق ديگر عراق بپردازند.هون در جلسه پارلمان گفت: اين استقرار به عنوان بخشي حساس و حياتي از روند ايجاد شرايط مناسب جهت برگزاري انتخابات عراق در ماه ژانويه است.
سران نظامي آمريكا از نيروهاي انگليسي خواسته اند به مناطق پردرگيري اطراف بغداد بروند تا آنها بتوانند سربازان آمريكايي را به مناطق حساس نظير فلوجه اعزام كنند.

پدر موشك هاي قسام فلسطين به شهادت رسيد
004545.jpg
رژيم صهيونيستي ديروز در يك اقدام تروريستي عدنان الغول مرد شماره دو شاخه نظامي حماس را به شهادت رساند.
به گزارش خبرگزاري ها الغول كه از فرماندهان بلندپايه گردانهاي عزالدين قسام بود، ديروز بر اثر اصابت موشك از سوي يك فروند هواپيماي بدون خلبان اسرائيلي به شهادت رسيد. صهيونيست ها خودروي وي را در خيابان يافا در شمال غزه با موشك هدف قرار دادند.
به گزارش خبرگزاريها عدنان الغول يكي از طراحان موشك قسام و كارشناس مواد منفجره بود كه پيش از اين هشت بار از عمليات تروريستي نجات يافته بود. از وي به عنوان پدر موشك هاي قسام نام مي برند.
ديروز همچنين عماد عباس يكي از مسئولان بخش مهندسي فني حماس نيز بر اثر اين حادثه مجروح شد.
در تداوم حوادث خشونت بار در نوار غزه طي روز گذشته همچنين دو تن ديگر از اعضاي گردانهاي عزالدين قسام بر اثر تركش گلوله تانك نظاميان صهيونيستي به شهادت رسيدند. صهيونيست ها همچنين با شليك راكت و گلوله هاي تانك به سوي مناطق مسكوني در رفح شماري از خانه ها را تخريب كردند كه منجر به زخمي شدن دست كم چهار فلسطيني شد.
صهيونيست ها ديروز در اقدامي مشابه در شهر قلقيليا در شمال كرانه باختري رود اردن دو خانه مسكوني متعلق به دو عضو گروهانهاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي را با بلدوزر ويران كردند. راديو تل آويو گزارش داد كه مالكين اين دو منزل چند ماه پيش به عمليات عليه اهداف اسرائيلي دست زده بودند كه به كشته و مجروح شدن چند نفر منجر شده بود.
روز پنجشنبه ناصر القدوه سفير و نماينده فلسطين در سازمان ملل اعلام كرد كه شمار شهدا و مجروحان فلسطيني در طول سه هفته حملات اخير رژيم صهيونيستي از مرز ۶۵۰ نفر گذشت.
بنابراين گزارش طي مدت مذكور از ۷ مهرماه تاكنون حدود ۱۵۰ تن به شهادت رسيده و بيش از ۵۰۰ نفر مجروح شده اند. در اين مدت همچنين دست كم ۸۰ واحد مسكوني متعلق به فلسطينيان ويران شده است.
روز پنجشنبه فلسطينيان نيز با استفاده از موشك آرپي جي يك دستگاه خودرو اسرائيلي را هدف قرار دادند كه منجر به قتل يك صهيونيست شد.

آخرين نظرسنجي ها درباره انتخابات آمريكا
براساس آخرين نظرسنجي ها   هنوز يك پنجم مردم آمريكا در باره انتخاب نامزد مورد علاقه خود تصميم نهايي را اتخاذ نكرده اند. خبرگزاري آسوشيتدپرس در روز جمعه گزارش داد كه بسياري از راي دهندگان آمريكايي هنوز در مورد انتخابات مردد هستند.
به گزارش اين خبرگزاري كري با ۴۹ درصد اندكي از پرزيدنت بوش كه از حمايت ۴۶ درصد از راي دهندگان برخوردار است پيشي گرفته است.
در همين حال ۱۷ درصد از ۹۷۶ نفر كه در يك آمارگيري شركت كرده  اند هنوز در مورد نامزد مورد علاقه خود تصميم گيري نكرده اند.
در ميان اين افراد تعداد بيشتري متمايل به كري هستند ولي در مورد سياستهاي امنيتي حزب دمكرات نيز اطمينان كافي ندارند.
درمورد عراق هر دو نامزد از آراي مساوي برخوردارند ولي در مورد بحران بيكاري اكثر پرسش شدگان كري را براي حل اين بحران به بوش ترجيح مي دهند.
۵۶ درصد از اين افراد علاوه بر آن اعتقاد دارند كه ايالات متحده آمريكا راه و رسم اشتباهي را در سياست جهاني در پيش گرفته است.

آسيب ديدگي رهبر كوبا
004539.jpg
فيدل  كاسترو رهبر كوبا روز پنجشنبه  به  مدت  بيش  از سه  ساعت  تحت  عمل جراحي  زانو كه  به  دليل  سقوط از پلكان  يك  سكوي  سخنراني  در ۸ نقطه  دچار شكستگي  شده  بود، قرار گرفت .
به  گزارش  رسانه هاي  خبري  منطقه ، كاسترو ۷۸ ساله  چهارشنبه  شب  پس  از سخنراني  در جمع  دانشجويان  بر مزار چه  گوارا همرزم  انقلابي  خود در شهر سانتا كلاراي  اين  كشور، از پلكان  ليز خورد واز ناحيه  زانو مجروح  شد.
وي  از پزشكان  خود خواست  كه  براي  جراحي  زانوي  او تنها از بيهوشي  موضعي براي  بي حس  كردن  قسمت  آسيب  ديده  استفاده  كنند.
رهبر كوبا همچنين  در نامه اي  به  مردم  اين  كشور نوشت  كه  علاوه  بر شكستگي زانوي  چپ  وي  در ۸ نقطه ، استخوان  بازوي  دست  راست  او نيز ترك  برداشته  است .
كاسترو به  مردم  اطمينان  داد كه  حالش  رو به  بهبودي  است  و به  تماس  خود با آنان  ادامه  خواهد داد.

دادگاه لبنان رهبر ليبي را احضار كرد
دادگاه  لبنان  پنجشنبه  شب  با صدور حكمي  معمر قذافي  رهبر ليبي  و ۱۶ تن از مقام هاي  بلندپايه  اين  كشور را در ارتباط با پرونده  ربوده  شدن  امام موسي  صدر رهبر شيعيان  لبنان  و دو تن  از همراهانش  احضار كرد.
به  گزارش  ديروز خبرگزاري  ملي  لبنان ، سهيل  عبد الصمد قاضي  ماموررسيدگي  به  پرونده  امام  موسي  صدر تاريخ  ۱۶ مارس  آينده  ۲۶ اسفند را براي حضور قذافي  و ديگر مقام هاي  ليبيايي  در دادگاه  براي  تشريح  چگونگي  ربودن امام  موسي  صدر تعيين  كرد.
به گزارش ايرنا، قرار است  اين  احضاريه  از طريق  وزارت  امور خارجه  لبنان  به  مقام هاي  ليبي  ابلاغ  شود.
عدنان  عضوم  دادستان  كل  لبنان  اوت  گذشته  خرداد ماه  پس  از دادخواست قضائي  و شكايت  خانواده  امام  موسي  صدر، از بازپرس  رسيدگي  به  پرونده  خواست  تا آن را به  گردش  بيندازد و كار بازجويي  و تحقيق  از رهبر و مقام هاي  ليبي  را آغاز كند.

اقتضاي مرحله آينده
خبرنگار همشهري از بيروت: پس از كشمكشهاي طولاني، رفيق حريري نخست وزير لبنان متن استعفانامه خويش را تقديم اميل لحود رئيس جمهور اين كشور نمود و بدنبال آن عمركرامي در روز پنج شنبه ۳۰/۷/۸۳ از سوي رئيس جمهور مامور تشكيل كابينه جديد لبنان گرديد.
اگرچه برخي از ناظران سياسي علت كناره گيري حريري از اين سمت و اظهار بي رغبتي وي براي تشكيل كابينه جديد را به اختلاف نظر درباره تعيين وزرا ربط مي دهند ولي واقعيتهاي ديگري همچون صدور قطعنامه ۱۵۵۹ از سوي شوراي امنيت، نظرات سياسي منطقه اي حريري كه نقطه مقابل نظرات اميل لحود است و ترسيم خط مشي آينده دولت لبنان در مواجهه با فشارهاي آمريكا و فرانسه براي تغيير رفتار منطقه اي دولت لبنان را نمي توان در آن بي تاثير دانست.حريري در تقسيمات و صف بنديهاي سياسي لبنان به مقاومت حزب الله در برابر اسرائيل خصوصا پس از آزاد سازي مناطق جنوبي در سال ۲۰۰۰ نظري انتقادي دارد و ضمن انتقاد به نظامي بودن اين حزب معتقد است دليلي براي مقاومت مسلح مردمي در مرزهاي جنوبي اين كشور وجود ندارد و از نظريه استقرار ارتش در طول مرز مشترك با اسرائيل حمايت كرده و بر اجراي مصوبات سازمان ملل و همراهي با دولت آمريكا و فرانسه در معادلات خاورميانه تاكيد دارد. علاوه بر آن با استفاده از امكانات شخصي و دولتي پروژه هاي جهت دار اقتصادي در اين كشور را تعقيب مي كند.كناره گيري او از اين پست غيرمنتظره نبود و در گذشته مشكلات زيادي با عناصر اصلي تصميم گيري و تعميم سازي در اين كشور داشته كه منجر به قهر و آشتي هاي متعددي شده و بعضا با تهديد به استعفا تلاش مي كرد خط سياسي خود را تثبيت نمايد.در نگاه عمومي جامعه لبنان در عرصه هاي سياسي انتقادات زيادي به حريري مي شود تعريفي كه از او در زمينه هاي سياسي ارائه مي شود اين است كه منافع سياسي دولت فرانسه را در لبنان تعقيب مي كند.
از اين رو با توجه به مواضع اخير و فشارهاي آمريكا و فرانسه به دولتهاي لبنان و سوريه براي اجراي قطعنامه ۱۵۵۹ احتمال مي رود كناره گيري وي از قدرت كه با تشويق نبيه بري و موافقت ضمني دولت سوريه صورت گرفته است، به ناهمگوني نامبرده با روح مقاومت عمومي و تفاوت نگرش وي با ديدگاه هاي ساير مسئولين اين كشور ارتباط داشته باشد.
جابجايي نخست وزير در لبنان نشانگر آن است كه موضع گيري اين كشور در برابر تهديدات آمريكا صرفا تبليغات نبوده و همانگونه كه در اظهارات مقامات اين كشور آمده است آنها قصد دارند در برابر فشارهاي بيروني ايستادگي كنند و بر اين اساس تركيب حكومت را نيز متناسب با همين اراده تنظيم مي كنند. در حقيقت، توصيه به استعفاي او از سوي رئيس مجلس اين كشور زمينه ساز تقويت جبهه داخلي براي مقابله با تهديدات و تطميع هاي خارجي صورت مي گيرد. بنابراين تصميم به تشكيل كابينه جديد در اين مرحله حساس اقدامي فعال و نه منفعلانه در برابر احتمالات آينده قلمداد مي شود. پيش بيني مي شود كابينه جديد عمركرامي براساس همين نگرش  با حضور عناصري از طوائف مختلف شگل گيرد تا بتواند مرحله پيش روي را خوب شناسايي كرده و براي اثبات حقانيت و حق حاكميت و تعيين سرنوشت مردم لبنان پافشاري كند.

انتخابات آمريكا
خبرنگار همشهري از واشنگتن:  در ۴۸ ساعت گذشته در مبارزات انتخاباتي آمريكا توجه بيشتري به انتخاب فرماندارها، سناتور و نمايندگان مجلس به چشم مي خورد. در مناظره هاي نامزدهاي سمت هاي فرمانداري همان مطالب نامزدهاي مقام رياست جمهوري مطرح بود، منهاي جنگ عراق و مسئله تروريسم كه عمدتا به دولت فدرال (دولت مركزي اتحاديه ايالات) مربوط است. در ميان مسائل ايالتي مشكل بيكاري و اقتصاد و انتقال كارها به خارج از آمريكا و نيز مسئله بيمه درماني و بالا رفتن هزينه هاي پزشكي در درجه اول قرار دارد. به واردات بيش از حد از خارج و اخيرا پوشاك از مغولستان اشاره شده است.
كمبود واكسن ضد آنفلوآنزا كه بسياري از آمريكايي ها را روانه كانادا و مكزيك كرده همچنان موضوع داغ مناظره نامزدهاي فرمانداري و نمايندگان كنگره است. سفر پرهزينه به كانادا و مكزيك براي تزريق يك واكسن، يك ضعف بزرگ خوانده شده است. در ايالتهايي كه تمايل به تجديد انتخاب جورج بوش نشان داده اند از جمله يوتا، بيشتر راي دهندگان گفته اند كه از نامزدهاي حزب دمكرات براي فرمانداري ها حمايت خواهند كرد زيرا كه بيش از جمهوريخواهان ثروتمند در فكر رفاه مردم عادي هستند.
طبق نظر سنجي كه جمعه برگزار شد دو نامزد همچنان شانه به شانه هستند و نتيجه انتخابات روشن نيست و ممكن است كه در راي گيري دوم نوامبر (۱۲ آبان) هم روشن نشود.
در زمينه مبارزات انتخاباتي نامزدهاي رياست جمهوري، بزرگترين تحول ۴۸ ساعت گذشته اعلام حمايت ائتلاف آمريكايي هاي مسلمان از جان كري است كه گفته اند صاحب پنج تا هفت ميليون راي هستند. ائتلاف انجمن هاي آمريكايي هاي مسلمان كه داراي نزديك به ده ميليون عضو هستند در انتخابات سال ۲۰۰۰ از جورج بوش حمايت كرده بودند. سران ائتلاف در مصاحبه مشترك ديروز (جمعه) گفتند كه از سياست هاي جورج بوش كه در آن حقوق مدني و آزادي هاي مسلمانان به طور كامل رعايت نمي شود و آمريكايي هاي مسلمان به چشم «تبعه كامل» در نظر نمي آيند خسته شده و رنجش پيدا كرده اند. اشاره آنان به بازداشت انبوه مسلمانان پس از رويدا د ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بوده است و نيز بازرسي بدني هنگام مسافرت و بررسي دقيق و طولاني پيشينه هنگام درخواست كار و يا پروانه.
اعلام حمايت روزنامه ها و روزنامه نگاران و همچنين اهل علم و روشنفكران آمريكا از جان كري ادامه دارد. باب هربرت مفسر آمريكايي در مقاله روز جمعه خود نوشته بود: در عراق ما بيش از يك هزار و يكصد كشته و بيش از هشت هزار مجروح داده ايم و مقاومت عراقي ها رو به گسترش است ولي هنوز جورج بوش مي گويد: پيش به سوي آزادي در عراق.
برخي از آمريكايي ها در مصاحبه هاي خود با روزنامه ها گفته اند كه آمريكا در شرايط امروز، به يك روزولت و يا كندي ديگر نياز دارد، كري و بوش خصوصيات آن دو را ندارند، جهان در حال عبور از يك مرحله تاريخي كه ۱۵ سال پيش آغاز شد به مرحله ديگري است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |