شنبه ۹ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۱ - Oct 30, 2004
دعاي روز پانزدهم ماه مبارك رمضان
اَللّهُمَّ ارْزُقْني فيهِ طاعَهَ الْخاشِعينَ وَاشْرَحْ فيهِ صَدْري بِاِنابَهِ الْخُبِتينَ بِاَمانِكَ يا اَمانَ الْخآئِفينَ
اي خدا در اين روز طاعت بندگان خاشع و خاضع نصيب من گردان و شرح صدر مردان فروتن خداترس را به من عطا فرما به حق امان بخشي خود اي ايمني دل هاي ترسان.
امروز با حافظ
نرود كارش و آخر به خجالت برود
از سر كوي تو هر كو به سلامت برود
به تجمل بنشيند به جلالت برود
كارواني كه بود بدرقه اش حفظ خدا
دكتر محمد ضيمران:
هيچ هنري در روزگار ما بومي باقي نمي ماند
هيچ هنري نيست كه در روزگار ما بومي باقي بماند چرا كه امروز هيچ چيز از دستبرد جهاني شدن فارغ نيست.
دكتر محمد ضيمران پژوهشگر معرفت شناسي و فلسفه هنر در گفت وگو با ستاد خبري همايش بين المللي هنر و جهاني شدن افزود: در اين گونه همايش ها ابتدا بايد اين پرسش مطرح شود كه جهاني شدن به طور عام و جهاني شدن هنر به صورت خاص با من ايراني، فرهنگ ايراني، وضع تفكر و كاركرد ما در جهان فرهنگ و جامعه شناسي چه ارتباطي مي تواند داشته باشد؟
نويسنده كتاب «جستارهاي پديدارشناسانه در هنر و زيبايي» در ادامه پيرامون رابطه فرهنگ و هنر گفت: «اين دو در ارتباط تنگاتنگ با همديگر قرار دارند و به همين دليل هنگامي كه فرهنگ جهاني مي شود هنر هم خواه ناخواه صبغه جهاني مي يابد. بنابراين امروزه هيچ هنري وجود ندارد كه بومي باقي بماند، چراكه امروزه هيچ چيز از دستبرد جهاني شدن فارغ نيست. اين همان چيزي است كه كساني چون هايدگر مطرح مي كنند. بنابراين قالب هاي جهاني شدن به سوي ما مي آيند و ما خواه ناخواه در آن قالب ها قرار مي گيريم و از آنها نمي توانيم رهايي پيدا كنيم مگر آنكه ارتباط خود را با جهان امروز قطع كنيم.»
دكتر ضيمران در مورد تاثير جهاني شدن بر هنر ايراني افزود: «امروزه وقتي فرضا به نمايشگاه هنرهاي مفهومي در موزه هنرهاي معاصر مي رويد، ملاحظه مي كنيد كه همه آنها صبغه غيرايراني دارند، يعني صبغه ايراني در آنجا خيلي محدود است. اين امر خود دليل بر اين است كه هنرمند ايراني شديدا تحت تاثير جريان هاي كلي برون مرزي و غيرايراني قرار گرفته است. نكته مهم تر در اين ميان اين است كه اصولا آموزش هنر در ايران به خصوص در زمينه هنرهاي تجسمي اساسا غربي و ظهور دانشكده هاي هنر و برنامه هاي درسي آنها امري علي الاصول غربي است و تنها شايد در رشته صنايع دستي باشد كه دانشجويان آنجا در دروسشان بيشتر مسايل بومي را مي خوانند، اما آنها هم با وجود آنكه محتواي درسي شان بيشتر بومي است، امروزه بسياري از مسايل جهاني در زمينه هنر را مي خوانند.»

شاهنامه فردوسي به زبان آلماني منتشر مي شود
يك ناشر آلماني پذيرفته است كه بخشي از شاهنامه فردوسي را با زبان آلماني در كشور خود منتشر كند.اين ناشر آلماني با دريافت دو كتاب از مجموعه كتاب هاي «شاهنامه فردوسي براي كودكان و نوجوانان» بازنوشته شاعر ايراني، محمود مشرف آزاد تهراني - مشهور به م.آزاد، كه به زبان انگليسي ترجمه شده، علاقه مند به ترجمه آلماني بخشي از شاهنامه گرانسنگ فردوسي و انتشار آن گرديده است.به گزارش خبرگزاري مهر، م.آزاد تا امروز، پنج جلد از مجموعه كتاب هاي شاهنامه براي كودكان و نوجوانان را آماده انتشار كرده است. درباره انتشار ديگر كتاب هاي اين مجموعه، م آزاد با اشاره به مشكل كاغذ گفت: بزرگترين و مهم ترين مانع در راه انتشار اين مجموعه آثار كه سالها وقت خود را صرف آن كرده ام، «بحران كاغذ» است، نمي دانم اين بحران كي حل مي شود؟!

موزه هنرهاي معاصر ميزبان روز جهاني انيميشن
گروه علمي فرهنگي: برنامه  نخستين  بزرگداشت  روز جهاني  انيميشن  در ايران  روز پنجشنبه  با راه اندازي  كارگاه هاي  انيميشن  سنتي ، خميري  و رايانه اي  در موزه  هنرهاي  معاصر تهران  گشايش  يافت .
انجمن  فيلم سازان  انيميشن  (آسيفاي  جهاني ) ۲۸ اكتبر را روز جهاني انيميشن  اعلام  كرد.
آسيفاي  ايران  و موزه  هنرهاي  معاصر باني  اين  رويداد هنري  دو روزه  در تهران  هستند. به  گزارش  ايرنا، كارگاه هاي  انيميشن  در قالب  بخش هاي  سنتي ، خميري  و رايانه اي  شامل  انيميشن  سه بعدي ، دوبعدي  و طراحي برپا شده  است . ايجاد كارگاه  عملي  طراحي  با حضور گسترده  فيلم سازان  جوان  و علاقه مندان  به  هنر انيميشن  رونق  مضاعفي  به  كارگاه هاي  انيميشني  بخشيده  است . سعيد توكليان  عضو هيات  مديره  آسيفاي  ايران  همچنين  به  خبرنگارما گفت : اين  رويداد هنري  براي  نخستين بار در كشور برنامه ريزي  و اجرا مي شود و بخش هاي  عملي  و تئوري  و پژوهشي  را شامل  مي شود. وي ، نمايش  ۴۰ اثر مطرح  سينماي  انيميشن  جهان  به همراه  بهترين هاي  جشنواره ها، برگزاري  سخنراني  و نشست هاي  تخصصي  با حضور صاحب نظران  و كارشناسان  اين عرصه  را از ديگر برنامه هاي  روز جهاني  انيميشن  در ايران  برشمرد. نورالدين  زرين كلك رئيس  آسيفاي  جهاني  به  همراه  آيدين  آغداشلو و توران  ميرهادي  از حاضران  نشست هاي  تخصصي  روز جهاني  انيميشن  هستند. توكليان  توضيح  داد: آثار نمايشي  در قالب  ۷ نوبت  در سينما تك  موزه  هنرهاي  معاصر روي  پرده  مي روند.
وي  تصريح  كرد: نشست  تخصصي  «انيميشن  امروز» فردا با حضور فيلم سازان  نسل  دوم  و سوم  انيميشن  ايران  در بخش هاي  اصلي  برنامه  روز جهاني  انيميشن  گنجانده  شده  است .

كنسرت گروه دستان در آمريكا و كانادا
گروه دستان، كه از جمله حرفه اي ترين گروه هاي موسيقي ايران به شمار مي رود در ماه نوامبر كنسرت هايي را در شهرهاي آمريكا و كانادا برگزار مي كند.سعيد فرج پوري، نوازنده كمانچه و از اعضاي شاخص اين گروه ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: در دهه اول نوامبر در شهرهاي آتلانتا، شيكاگو، واشنگتن، ميشيگان، لس آنجلس، سان ديه گو و سياتل اجراي برنامه داريم و سپس به كشور كانادا خواهيم رفت و در شهرهاي ونكوور، تورنتو، اوتاوا و مونترال كنسرت خواهيم داشت.در گروه دستان كه تابستان گذشته در تهران به اجراي كنسرت پرداختند، حميد متبسم، بهروزي نيا، ساماني و حدادي نيز عضويت دارند.اين گروه در خارج از ايران هم بسيار شناخته شده است و سهمي جدي در معرفي موسيقي سنتي ايران به جهانيان داشته و دارد.

انتشار قرآن كريم با ترجمه علي موسوي گرمارودي
قرآن كريم با ترجمه علي موسوي گرمارودي، شاعر و ادب پژوه  نام آشنا از سوي انتشارات قدياني به بازار كتاب راه يافته است.
گرمارودي ترجمه اين اثر را از سال ۱۳۷۸ آغاز و پس از چند بار بازبيني انتشار داده است. مقدمه بهاءالدين خرمشاهي، كه ويراستاري كار را بر عهده داشت از جمله ويژگيهاي اين ترجمه به شمار مي رود.

جشنواره فيلم هاي كردي در لندن
«سومين جشنواره فيلم هاي كردي» كه همزمان با جشنواره بين المللي فيلم لندن بر پا شده است، آثار كارگردانهاي كرد را به نمايش مي گذارد.
جشنواره فيلمهاي كردي امسال پس از دو سال وقفه در لندن برپا شد. در اين جشنواره دو هفته اي كه تا چهارم نوامبر (۱۴ آبان) ادامه خواهد داشت، آثاري از سراسر جهان شركت داده شده است.
در برنامه امسال اين جشنواره بيش از صد فيلم بلند و كوتاه داستاني و مستند از كشورهاي ايران، انگليس، دانمارك، سوئيس، فرانسه، تركيه، آلمان، اتريش، روسيه، عراق، ايتاليا، كانادا و اسكاتلند به نمايش درخواهد آمد.
«نوار خالي: يادداشتهاي تهران »ساخته « فريبرز كامكاري»، «كنار رودخانه» ساخته «عليرضا اميني»، «اشك سرما» ساخته «عزيزالله حميد نژاد»، «آوازهاي شب» ساخته «شورش مصطفي كلانتري» از كانادا، «لاك پشتها هم پرواز مي كنند» و «جنگ تمام شده است» هر دو ساخته «بهمن قبادي»، فيلمهاي ساخته كارگردانان ايراني امسال جشنواره فيلمهاي كردي در لندن هستند.
براساس اعلام برگزار كنندگان جشنواره فيلمهاي كردي، فيلم لاك پشتها هم پرواز مي كنند برنامه ويژه مراسم پاياني اين جشنواره خواهد بود كه در آن كارگردان فيلم نيز حضور خواهد داشت.
همزمان با نمايش فيلمهاي اين جشنواره، كارگاههاي آموزشي و همچنين جلسات پرسش و پاسخ و يا سخنراني توسط كارگردانان و دست اندركاران فيلم ها تشكيل مي شود.

بهارستان
من آخرين كسم بر سر راه تو
آخرين بهار، آخرين برف
آخرين نبرد براي نمردن
و اينك ماييم، فروتر و برتر از هميشه
پل الوار - ترجمه الف . بامداد

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره حافظه
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه چرا در جريان استرس و يا اندكي پس از آن حافظه نزديك مختل، پرت و ضعيف مي شود و اين است پاسخ او: استرس در مغز آنزيمي را فعال مي كند كه حافظه نزديك (محفوظات اخير، مثلاً همان روز و يا همان هفته و ماه) را معيوب مي كند و قدرت تمركز حواس و توان تصميم گيري را از فرد مي گيرد كه اين حالت موقتي است و پس از يك استراحت و خواب خوب بر طرف مي شود. در پاسخ به سئوالي ديگر، دكتر روزنفلد تأييد كرده است كه خر و پف كردن هم كه تاكنون راه درمان قطعي برايش نيافته اند باعث كاهش حافظه و ضعف معلومات مي شود كه ميزان اين ضعف در بزرگسال ها بسيار كم و در خردسالان زياد است.

برگي از تاريخ
نيرنگ انگليسي ها براي قطعيت و
اجراي قرارداد وثوق الدوله
۳۰ اكتبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است:در سال ۷۳۲ ميلادي، پس از هفت روز نبرد ميان سپاه اعزامي اعراب مسلمان از اسپانيا به فرانسه و لشكريان قوم فرانك به فرماندهي شارل مارتل، اعراب به دليل از دست دادن فرمانده خود، عبدالرحمن، دچار شكست شدند و دست به عقب نشيني زدند. اين جنگ كه در «پواتيه» واقع در مركز فرانسه روي داده بود آخرين حد پيشروي نيروهاي عرب مسلمان در اروپا بود. در سال ۱۲۷۰ ميلادي هشتمين و آخرين لشكركشي اروپايي ها در قرون وسطي به خاورميانه معروف به «جنگ هاي صليبي» آغاز شد. اين لشكركشي ها باعث آشنايي اروپايي ها با صنعت، هنر و پيشرفت هاي علمي ادبي، ضعف ها و قوت ها و نيز ثروت مشرق زمين شد كه دو قرن بعد با يافتن راه هاي دريايي، از طريق اين راه ها اقدام كردند و به تدريج بسياري از سرزمين هاي شرق را به زير يوغ استثمار كشيدند، ازجمله چين و هند را. درسال ۱۸۲۱ فئودور داستايوفسكي داستان نگار مشهور روس و يكي ازبنيادگذاران سبك نوين نگارش داستان هاي كوتاه به دنيا آمد. در ۱۹۳۹ آلمان و شوروي بر سر چگونگي تقسيم لهستان ميان خود به توافق رسيدند. در سال ۱۳۳۰ هجري خورشيدي دانشجويان معترض اعضاي شوراي دانشگاه تهران را به گروگان گرفتند. در سال ۱۳۳۶ هجري خورشيدي مراسم ياد بود مولوي، صوفي بزرگ و شاعر عارف و پارسي گو، با شكوه تمام در تهران برگزار شد. در سال ۱۹۶۱ دانشمندان شوروي دست به نيرومندترين آزمايش هسته اي جهان زدند و يك بمب هيدروژني ۵۸ مگاتني را منفجر كردند.
اينك برگ امروز: سلطان احمد شاه قاجار، شاه وقت ايران كه به عادت سلاطين قاجاريه به سفر اروپا رفته بود از ۲۹ اكتبر تا اول نوامبر ۱۹۱۹ ميلادي (آبان ۱۲۹۸ خورشيدي) در لندن مورد پذيرايي بي سابقه مقامات تراز اول انگلستان قرار گرفت، و دليل آن امضاي قرار داد نهم اوت (۱۹۱۹) دولت انگلستان با وثوق الدوله رئيس الوزراء بود كه هنوز به دست مجلس نرسيده بود و انگليسي ها مي خواستند به صورتي رفتار كنند كه تأييد اين قرارداد را در ضيافت هاي رسمي لندن از زبان سلطان احمد شاه بيرون بكشند و سند قرار دهند و آن را به اجرا در آورند. وثوق الدوله و دوتن از وزيرانش با دريافت پول نقد به عنوان رشوه اين قرار داد را امضا كرده بودند كه به موجب آن ادارات و ارتش ايران در كنترل انگليسي ها قرارمي گرفت كه دستمزد اين مأموران انگليسي هم بايد از خزانه ايران پرداخت مي شد و با پول ايران هر نوع اسلحه و مهمات كه افسران انگليسي نظر مي دادند بايد براي ارتش ايران خريداري مي شد و چون ايران پول لازم براي اين پرداخت ها را نداشت قرار بود اين پول را انگلستان به صورت وام به ايران بدهد و براي استهلاك وام و بهره آن، گمركات و منابع ديگر ايران را كه درآمد داشتند در اختيار بگيرد و با اين قرارداد، انگلستان باتوجه به كنار رفتن روسيه از صحنه ايران در پي انقلاب اكتبر ،۱۹۱۷ مالك الرقاب ايران مي شد. در ضيافت هاي رسمي كه جورج پنجم پادشاه و لويد جورج نخست وزير وقت انگلستان هم حضور داشتتند مقامات انگليسي در نطق هاي رسمي خود قرارداد نهم اوت را عامل اتحاد، تحكيم دوستي و همكاري دو دولت قلمداد كردند و بالاخره در يكي از اين ضيافت ها از زبان سلطان احمد شاه جمله اي را كه مي خواستند حاضران و نمايندگان مطبوعات بشنوند بيرون كشيدند كه در آن از امضاي قرارداد ابراز خرسندي كرده بود. انگليسي ها همين اشاره را سند قطعيت يافتن قرارداد قرار دادند و يك طرفه به اجراي آن پرداختند و به رد آن از سوي مجلس توجه نكردند و...
www.iranianshistoryonthisday.com

نگارستان
اد راينهارت
005160.jpg
«نقاشي آبستره» - ۵۹-۱۹۵۴ / رنگ روغن روي بوم، ۱۰۲*۲۷۶ سانتي متر موزه لودويگ / كلگن
اد راينهارت يكي از انتزاع گرايان پيشتاز آمريكايي بود كه از اواخر دهه ۱۹۳۰ به سبك هندسي و مستطيلي نقاشي مي كرد. او يكي از باستعدادترين و تكروترين نقاشان آوانگارد پس از جنگ آمريكا، يك كاريكاتوريست بسيار خوب و يك دانشجوي هنر شرق بود. نخستين دسته نقاشي هايش به رنگ قرمز، بعدي به رنگ آبي و آخري كه در باقي عمرش روي آنها كار كرده است، به رنگ سياه بودند. اين نقاشي ها ابتدا به نظر بيننده نقاشي هايي مي آيد از زمينه هاي يكپارچه قرمز، آبي يا سياه. اما كم كم يك تصوير دوم، يك تصوير پنهاني، يك مستطيل، مربع يا چليپاي كوچكتر، مركب از رنگ هاي اندك متفاوت، ظاهر مي شود. هدف او هميشه در جهت حذف تمام همبستگي ها،  همه عناصر نامربوط و پالودن و منحصركردن نقاشي ها به يك تجربه قدرتمند واحد بوده است. ترديدي نيست كه كارهاي آخر، تصويرهاي ديداري پرقدرت، اكسپرسيونيستي و با تاثير افسون آميز هستند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
شرايط اروپا براي اتحاد مجدد با آمريكا
«مايكل نائومان» وزير سابق فرهنگ آلمان در مقاله اي در هفته نامه «دي زايت» نوشته است: اگر شرايطي كه در زيرمي آيد تحقق يابد، بار ديگر اتحاد اروپا و آمريكا عملي خواهد بود:
- آمريكا جهان چند قطبي را تحمل كند، زيرا كه چه بخواهد و چه نخواهد به وجود آمده است.
- آمريكا از دادن اخطار به اين و آن دست بردارد و در مذاكرات متكلم وحده نباشد و نخواهد كه ديگران به قبول نظرات آن دولت تسليم شوند.
-آمريكا هر دم نگويد كه ما در دو جنگ جهاني و جنگ سرد اروپا را نجات داديم و در نتيجه اروپا بايد از ما حرف شنوي داشته باشد.
- آمريكا قبول كند كه خاورميانه كه منابع آن مورد نياز همه ملل است بدون تنش باشد و از حمايت دولت هاي يكطرفه (تنها متمايل به خود) در منطقه دست بردارد.
- بر سر گسترش سلاح هاي اتمي از تبعيض دست بردارد (اسرائيل را منها نكند) و در اين زمينه از خودش شروع كند و از زرادخانه اتمي اش بكاهد.
- در مورد اسيران جنگي (گوانتانامو و ابوغريب) به ميثاق هاي ژنو توجه كند.
- ضوابط بين المللي را هميشه رعايت كند، نه تنها هروقت كه منافعش ايجاب كند به آنها استناد كند.
- به پيمان «كيوتو» و حفظ محيط زيست بپيوندد.
صدهزار تلفات غير نظامي در عراق
دو مؤسسه آمريكايي بلومبرگ و جانز هاپكينز اعلام كرده اند كه شمار تلفات غيرنظاميان در عراق از آغاز حمله نظامي مارس ۲۰۰۳ تا اواسط سپتامبر (ماه ميلادي گذشته) بر اثر جنگ و يا به مناسبت آن يكصد هزار تن بوده است. اين دو مؤسسه اين رقم را ضمن بررسي هاي مستقيم و محلي خود در عراق به دست آورده اند. قرار بود اين رقم پس از برگزاري انتخابات آمريكا انتشار يابد كه دو روز پيش ناگهان در اينترنت مشاهده شد و رسانه ها آن را نقل كردند. مقامات وزارت دفاع آمريكا قبلاً رقمي به مراتب كمتر را منتشر ساخته بودند.
براي يهوديان آمريكايي، اسرائيل اول و آمريكا دوم است
برخي تفسير ها در باره فعاليت «ادوارد كك» شهردار اسبق نيويورك در ايالت فلوريدا است كه مي كوشد يهوديان اين ايالت را تشويق به دادن رأي به جورج بوش كند. از اين تفسيرها چنين برمي آيد كه براي يهوديان آمريكايي، اسرائيل مقدم است بر آمريكا. اين اقدام كك از اين جهت موجب تعجب بسيار شده است كه وي از جواني عضو حزب دمكرات آمريكا بوده و چند بار با حمايت اين حزب شهردار نيويورك شده بود. او در پاسخ به اين تعجب گفته است: من همچنان به حزب دمكرات وفادار هستم، ولي يك يهودي آمريكايي هستم و نگران بقاء اسرائيل، كه با روي كار آمدن جان كري، اسرائيل حمايت آمريكا در سطح كنوني را از دست خواهد داد. سناتور جان كري بارها راهي خلاف امنيت اسرائيل پيموده و حتي يك بار با ايجاد ديوار امنيتي در اسرائيل مخالفت كرده و آن را «سد راه صلح» خوانده است. وي گفته است كه داوطلبانه به فلوريدا آمده است تا يهوديان اين ايالت متوجه خطر جان كري (هم حزبي اش) براي موجوديت اسرائيل كند و از آنان مصراً بخواهد كه به تجديد انتخاب بوش رأي دهند. حزب دمكرات براي خنثي كردن فعاليت كك، چند عضو برجسته خود از جمله بيل كلينتون و ال گور را به فلوريدا فرستاده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


گشتي در دنياي خبرها
ترس سارقان از طوطي
تنسي (آمريكا): سه سارق به دليل ترس از يك طوطي سخنگو توسط پليس دستگير شدند.
اين سه سارق براي سرقت وارد منزل يك خانواده ثروتمند شدند و كليه لوازم برقي موجود در خانه را به سرقت بردند.
اما هنگامي كه قصد ترك خانه را داشتند، يك طوطي سخنگو از داخل قفس لب به سخن گشوده نام يكي از سارقان را به زبان آورد.
به همين دليل سارقان تصميم گرفتند تا طوطي را نيز همراه خود ببرند تا آنها را لو ندهد.
در واقع همين تعلل سارقان باعث شد تا پليس از راه برسد و پس از چند دقيقه تعقيب و گريز سارقان را دستگير كند.
جالب اينكه در جريان اين تعقيب و گريز، طوطي از قفس بيرون آمد و گريخت.
رستوران جديد در نيويورك
نيويورك: قرار است در آ ينده اي نزديك يك رستوران در شهر نيويورك افتتاح شود كه مشتريان آن در هنگام غذا به جاي ميز و صندلي، روي تخت بنشينند.
در حال حاضر در شهرهاي ميامي، آمستردام، رم و بانكوك چنين رستوران هايي وجود دارد و پيش بيني مي شود كه مردم شهر نيويورك نيز از اين رستوران  جديداستقبال كنند.مشتريان اين رستوران پس از سرو غذا قادر خواهند بود روي تخت دراز بكشند و چرت بزنند.
گربه هاي افسرده
لندن: گربه ها نيز مانند انسانها در حين قرار گرفتن در شرايط پراسترس مبتلا به بيماري مي شوند.
دانشمندان اسكاتلندي پس از انجام تحقيقات گسترده به اين نتيجه رسيده اند، گربه ها حين مواجهه با استرس به بيماري هاي مرتبط با شرايط روحي مبتلا مي شوند.
در صورتي كه يك نفر جديد به اعضاي خانه اضافه شود و يا عمل زندگي گربه تغيير كند، حيوان دچار افسردگي خواهد شد. همچنين در صورتي كه يك گربه خانگي جديد نيز وارد خانه بشود، گربه قبلي گوشه گير خواهد شد.
ركورد جهاني پرواز باكشتي هوايي
برلين: ايستوفاست، ماجراجوي ۶۰ ساله آمريكايي، ركورد پرواز سريع با نسل جديد كشتي هوايي را شكست. وي موفق شد با سرعت ۸/۱۱۱ كيلومتر در ساعت بر فراز يك درياچه پرواز كند.
ركورد قبلي متعلق به يك زوج انگليسي بود كه با سرعت ۸/۹۲ كيلومتر در ساعت در سال ۲۰۰۰ پرواز كردند.
اين كشتي را كه ۷۵ متر طول دارد، يك شركت آلماني ساخته است.
فاست در سال ،۲۰۰۲ ركورد پرواز بدون وقفه با بالن به دور دنيا را شكست و چند ماه بعد، ركورد جهاني قايقراني به دور دنيا را به خود اختصاص داد.
مردم زودباور
آديس آبابا: چند روز پيش مرد كلاهبرداري كه خود را جادوگر معرفي كرده بود در يكي از دهكده هاي كشور اتيوپي حاضر شد و از مردم دهكده خواست تمام پول نقد خود را در اختيار وي قرار دهند.
او قول داد كه ظرف چند ثانيه از آسمان چندين برابر اين پول، اسكناس ببارد.
به هر حال، اهالي دهكده كليه پولهاي نقد خود معادل ۶۹۵ دلار را در اختيار اين مرد قرار دادند و او از آنان خواست براي چند ثانيه چشمهايشان را ببندند تا از آسمان اسكناس بريزد.
اما در همان فاصله كه مردم چشمان خود را بستند، مرد كلاهبردار با پولها پابه فرار گذاشت. البته پليس موفق به دستگيري وي شد.
اشتباه در بيمارستان
ماساچوست: اشتباه يك پرستار در آمريكا منجر به اخراج وي از بيمارستان شد. اين پرستار به اشتباه نوزادي را براي شيرخوردن نزد خانمي برد كه وي، مادر اين نوزاد نبود. از قضا اين خانم متوجه موضوع شد و رئيس بيمارستان را خبر كرد.
به همين دليل حكم ا خراج پرستار در همان لحظه صادر شد چون احتمال داشت، اين خانم در صورت ابتلا به بيماري ايدز ويروس اچ آي پي را از طريق شير خود به آن نوزاد انتقال بدهد.
جسد در فريزر
واشنگتن: مردي در آمريكا كه خود را مددكار اجتماعي معرفي كرده بود به پاسگاه پليس مراجعه كرد و پرسيد: با جسد يك خانم ۵۷ ساله كه در داخل فريزر وجود دارد چه بايد بكنيم؟!
داستان از اين قرار بود كه يك هفته پيش اين مرد با مراجعه به خانه خانم ۵۷ ساله متوجه شد كه او مرده است به همين دليل جسدش را داخل فريزر قرار دارد.
به هر حال پليس روز گذشته جسد پيرزن را با همان فريزر به پزشكي قانوني انتقال داد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و۳۰ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۲۵ دقيقه

گل و گياه
آلبوم گل درشت (پياز بين النهرين)
005157.jpg
نام علمي: Allium oreophilum
خانواده: LILIACEAE
گياه پيازي به بلندي ۲۰-۵ و گستردگي ۳ سانتي متر است داراي برگهاي خطي بوده و گلهاي بنفش مايل به صورتي آن در اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و جداكردن و كاشت پيازچه در پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |