شنبه ۹ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۱ - Oct 30, 2004
لايحه كنترل دخانيات فردا در مجلس مطرح مي شود
005112.jpg
سود سالانه  شركت هاي آمريكايي از فروش سيگار
برابر با ۲۰ سال فروش نفت ايران است

گروه اجتماعي: در حالي كه بيش از ۵/۱۲ درصد از مردم كشور دخانيات مصرف مي كنند و پيش بيني مي شود كه ممنوعيت استعمال دخانيات در اماكن عمومي ضمانت اجرايي نداشته باشد، لايحه كنترل جامع دخانيات از طرف دولت به مجلس شوراي اسلامي فرستاده شد.
واحد مركزي خبر كه اين خبر را مخابره كرده، گفته است: در راستاي اجراي معاهده بين المللي كنترل دخانيات، اين طرح به وسيله وزارت بهداشت و درمان، تعدادي از نمايندگان مجلس و با همكاري جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران تهيه و پس از تصويب در هيأت دولت، به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده است.
بر اساس اين گزارش اين لايحه قرار است روز يكشنبه (فردا) در صحن علني مجلس به بحث و بررسي گذاشته شود.
همچنين روابط عمومي جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات همزمان با ارائه لايحه كنترل جامع دخانيات به مجلس شوراي اسلامي با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد مصرف سيگار در سنين ۱۵ تا ۲۴ سالگي در ده سال اخير از ۱۰ درصد به ۱۷ درصد رسيده است و اين در حالي است كه مردم كشور با صرف ۱۴۶۰ ميليارد تومان در سال سيگار دود مي كنند.
در اين اطلاعيه همچنين آمده است ساليانه ۵۴ ميليارد نخ سيگار در ايران مصرف مي شود كه نزديك به بيست ميليارد نخ آن توليد داخل و بقيه عمدتاً از طريق قاچاق وارد و در كشور توزيع مي شود.
گزارش ديگري حاكي است: معاهده بين المللي كنترل دخانيات نخستين معاهده جهاني است كه به وسيله سازمان بهداشت جهاني در اكتبر سال ۱۹۹۹ پيشنهاد و در نشست جهاني بهداشت در ماه مي  ۲۰۰۳ از طرف وزراي بهداشت ۱۹۲ عضو سازمان ملل نيز تصويب شد.
تاكنون مجالس ملي ۳۳ كشور معاهده بين المللي كنترل جامع دخانيات را تأييد و در كشورهاي خود لازم الاجرا دانسته اند و براي رسميت يافتن اجراي اين معاهده مي بايست تا پايان سال ميلادي جاري يعني دهم دي مجالس ملي ۴۰ كشور ديگر آن را تأييد كنند.
از جمله مفاد اين معاهده بين المللي مي توان به ممنوعيت كامل تبليغات مستقيم و غيرمستقيم دخانيات در برنامه هاي آموزشي، سرگرمي، ورزشي و نيز ممنوعيت استفاده از تعابير گمراه كننده مانند ملايم، لايت، سبك و ... ممنوعيت قانوني استعمال دخانيات در اماكن عمومي محل كار، وسايل نقليه، مبارزه جدي و ريشه اي با قاچاق سيگار، افزايش مستمر و ساليانه قيمت سيگار از طريق افزايش ماليات و ممنوعيت فروش مواد دخاني به افراد زير ۱۸ سال برشمرد.
كمپاني هاي آمريكايي ساليانه بيش از ۶ هزار تريليون نخ سيگار توليد مي كنند كه فقط ۳ درصد آن در آمريكا مصرف و مابقي آن به كشورهاي فقير و در حال توسعه صادر مي شود و از اين رهگذر سالانه بيش از ۳۰۰ هزار ميليارد دلار سود شركت هاي آمريكايي است كه اين مبلغ معادل ۲۰ سال فروش نفت در ايران است.

دبير انجمن داروسازان:
كشور دچار كمبود دارو نيست
واحد مركزي خبر: دبير انجمن داروسازان ايران با بيان اينكه اقدامات مناسبي براي تامين داروي كشور صورت گرفته است اعلام كرد در كشور دارو به اندازه كافي وجود دارد.
سيدجمال ميرواقفي به افزايش قيمت دارو اشاره كرد و افزود: با تبديل ارز شناور به واريز نامه اي، قيمت داروي وارداتي مقداري افزايش يافته است.وي گفت: قيمت دارو با افزايش و كاهش تغيير نمي كند و رابطه چنداني با عرضه و تقاضا ندارد.
ميرواقفي قيمت دارو را در كشورمان يك پنجم كشورهاي همسايه و يك دهم كشورهاي اروپايي دانست و افزود: دولت براي دارو يارانه هاي زيادي پرداخت مي كند و سازمانهاي بيمه گر نيز ملزم به پذيرش هستند و مردم پولي نمي د هند.
دبير انجمن داروسازان در ادامه خاطرنشان كرد: اكنون براساس تعرفه بيمه ها،  بيماران ۳۰ درصد پرداخت مي كنند و قيمت داروها نيز با توجه به تغيير نرخ ارز تغيير مي كند.

اعلام شكايت بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس در محاكم قضايي:
پيمانكار وزارت نفت يك موزه طبيعي دفاع مقدس را از بين برد
فارس: اقدامات وزارت نفت در طلائيه موجب تخريب يكي از بزرگترين موزه هاي طبيعي جنگ شد.
رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس، با اعلام اين مطلب گفت: اقدام خودسرانه پيمانكار طرف قرارداد وزارت نفت در احداث جاده كه بدون هماهنگي با بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس انجام گرفت، موجب شد تا يكي از زيباترين صحنه هاي جنگ كه يادآور حماسه پرشور رزمندگان اسلام در عمليات بزرگ خيبر بود و به عنوان يك موزه طبيعي دفاع مقدس قلمداد مي گرديد خراب شود.
سردار ميرفيصل باقرزاده اعلام كرد: به زودي از سوي بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس عليه اين اقدام خودسرانه و ضدفرهنگي در محاكم قضايي شكايت و مجريان طرح تحت پيگرد قانوني قرار خواهند گرفت.
وي يادآور شد: منطقه طلائيه يكي از مهمترين محورهاي عملياتي خيبر بود كه وجود چند دستگاه تانك بجا مانده، ادوات، مين ها و ديگر موانع ايذايي، زيبايي و جلوه خاصي را به ا ين منطقه حفاظت شده داده بود كه متاسفانه وزارت نفت و شركت طرف قرارداد او با تخريب حريم حفاظتي و عبور غيرمجاز از داخل موضع طبيعي، خسارات جبران  ناپذيري را به اين منطقه بي بديل دفاع مقدس وارد كرد.
سردار باقرزاده افزود: براساس مقررات، كليه آثار بجا مانده از جنگ تحميلي در شعاع چهل كيلومتري نوار مرز، به عنوان آثار ملي دفاع مقدس محسوب شده و هر گونه دخل و تصرف در آن بدون هماهنگي اين بنياد جرم به حساب مي آيد.
وي گفت: صدها اثر با ارزش يادماني، به عنوان ميراث بشري كه يادآور حماسه شهيدان و دلاور مردان دفاع مقدس است در طول مرز وجود دارد كه حراست از آن يك وظيفه ملي و همه نهادها و ارگان هاي دولتي موظفند قبل از هر گونه اقدام در اين محدوده تعيين شده، مجوزهاي لازم را از بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس دريافت نمايند.

دانشگاه آزاد آزمون كارداني پيوسته را حذف مي كند
ايرنا: رئيس دانشگاه آزاد اسلامي از حذف آزمون دوره كارداني پيوسته در اين مركز آموزش عالي طي سال آينده خبر داد.
عبدالله جاسبي در آيين تجليل از پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامي يزد گفت: برگزاري آزمون ورود به دانشگاهها براي متقاضيان به تحصيل در دوره  هاي آموزش عالي تاثير رواني دارد كه بايد به تدريج آن را حذف نمود.وي اين تفكر را كه برخي ها اظهار مي دارند جامعه نياز به اين همه جوان تحصيل كرده ندارد، مردود دانست و بر توسعه مراكز آموزش عالي در جامعه تاكيد كرد.
جاسبي خاطرنشان كرد: در ايران به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر جمعيت، دو هزار و ۷۰۰ دانشجو وجود دارد؛ در حالي كه اين رقم در كشورهاي پيشرفته،  شش هزار و ۵۰۰ نفر است.
وي گفت: امسال در دانشگاه آزاد اسلامي سال «پژوهش» نامگذاري شده به اين دليل پنج درصد بودجه دانشگاه اختصاص به تحقيق دارد كه رعايت اين امر در كليه واحدهاي دانشگاهي الزامي است.

زنان بارداربا رعايت دستورات پزشكي مي توانند روزه بگيرند
واحد مركزي خبر: پزشكان معتقدند زنان باردار در صورت رعايت برخي دستورات و مراجعه به پزشك مي توانند روزه بگيرند.
براين اساس به زنان بارداري كه قصد روزه گرفتن در ماه رمضان را دارند توصيه مي شود حتما سحري بخورند و هنگام روزه فعاليتهاي عادي خود را انجام دهند و از فعاليت هاي اضافي بپرهيزند.
به زنان بارداري كه در دوران بارداري روزه مي گيرند توصيه مي شود هنگام افطار از خوردن غذا در يك مرحله بپرهيزند و غذاي خود را در چند وعده صرف كنند . اين زنان همچنين بايد از خوردن غذاهاي داراي ادويه ،  نوشيدني هاي گازدار و زياده روي در خوردن شيريني خودداري كنند.
زنان باردار بايد با مشاهده هر گونه عوارض ناشي از روزه داري روزه خود را افطار كنند.

روانپزشكان ايران گرد هم مي آيند
سينا: كنگره سالانه انجمن روانپزشكان ايران در روزهاي ۲ تا ۴ آذرماه امسال برگزار مي شود.
دكتر احمد جليلي دبير انجمن روانپزشكان ايران با اعلام اين خبر گفت: اين كنگره امسال «يافته هاي نوين در روانپزشكي» نام دارد كه در آن مباحث روز روانپزشكي و جديدترين نظريه هاي مربوط به آن طرح مي شود. برنامه كاملي براي چهار روز برگزاري كنگره تدوين شده است كه به زودي آن را اعلام مي كنيم.
امسال كنگره روانپزشكان ايران در تالار كنفرانس بيمارستان ميلاد برگزار مي شود.

جوانان ايراني بيش از ساير كشورها به جراحي چشم تمايل دارند
سينا: ميزان مراجعات به مراكز درماني نشان مي دهد كه جوانان ايراني بيشتر از ساير كشورها علاقه به انجام عمل جراحي براي اصلاح ديد دارند.
«هرمز شمس» رئيس انجمن چشم پزشكان ايران ضمن اعلام اين مطلب افزود: در هيچ جاي دنيا حتي كشورهاي اروپايي و آمريكايي تقاضاي عمل جراحي چشم به گستردگي ايران نيست.
وي ادامه داد: اين در حالي است كه هر گونه عمل جراحي عوارضي را در پي خواهد داشت و عمل جراحي اصلاح ديد ممكن است به عفونت چشم، كدورت قرنيه، جدا شدن شبكيه منجر شود.
شمس اظهار داشت: متقاضيان جوان به دليل عدم تمايل استفاده از عينك، با وجود اين كه پزشك جراح، آنها را از عوارض عمل آگاه مي كند راضي به عمل جراحي مي شوند.
وي با اشاره به اين كه كيفيت خدمات چشم پزشكي در ايران با كشورهاي پيشرفته فاصله چنداني ندارد، افزود: هم به لحاظ تبحر پزشكان متخصص چشم و هم تجهيزات پزشكي، ايران هم رديف كشورهاي اروپايي قرار دارد.
رئيس انجمن چشم پزشكي ايران خاطر نشان كرد: در حال حاضر تمامي جراحي هاي مربوط به چشم در ايران انجام مي شود به جزء جراحي هايي كه در كشورهاي اروپايي به صورت تجربي صورت گرفته و هنوز فراگير نشده است.
وي با تأكيد بر اين كه بيماري هاي ژنتيكي چشم در ايران بسيار بالا است، افزود: به دليل بالا بودن تعداد ازدواج هاي فاميلي در كشور بيماري هاي ژنتيكي مانند شب كوري و آب سياه در ايران بالا است.

يادداشت
فصل امتحان
ابراهيم زاهدي مطلق
آقاي مدير مدرسه! شما مدير خوب و زحمت كش و دلسوزي هستيد. شما كه نزديك به ۲۰ نفر از دانش آموزان مدرسه تان را به علت ديرآمدن به مدرسه توبيخ كرده و اجازه نداده ايد زنگ اول را در كلاس درس حاضر شوند، دلسوزانه و مدبرانه عمل كرده ايد.
يك مدير دلسوز، مثل يك پليس دلسوز است، پليسي كه در چهارراه سوت مي زند و گاهي حرف هاي ناملايم برخي رانندگان را هم به جان مي خرد، دلسوزتر از پليسي است كه در گوشه اي از چهار راه مي ايستد و احتمالاً سيگاري هم دود مي كند. اين پليس، شايد هيچ راننده  اي را هم جريمه نكند؛ چنان كه هيچ گره اي هم از ترافيك باز نمي كند.
مدير مدرسه اي كه تندي نمي كند، توبيخ نمي كند، دانش آموزان دبيرستاني را - بخصوص در مورد دختران دبيرستاني - با دقت مراقبت نمي كند، شايد در نگاه اول و نزد دانش آموزان، مدير دلخواه انگاشته شود؛ اما مدير دلسوز نيست.
اما آقاي مدير دلسوز و مدير خوب! آن ۲۰ نفر دانش آموز دختري كه دير به مدرسه رسيده و مورد تنبيه و تذكر و توبيخ شما واقع شده  اند، فقط يك سؤال از شما پرسيده اند؛ سؤالي كه شما با قهر و عتاب پاسخ داده ايد. (البته اين روش دور از رويه يك مدير خوب است) آنها از شما پرسيده  اند: «مگر معلم هاي ما دير به كلاس نمي آيند؟ چرا در مورد آنها سخت گيري نمي كنيد؟»
دانش آموزان از شما پرسيده اند: «آيا ديرآمدن ما به كلاس ضرر بيشتري دارد يا دير آمدن معلمان؟!»
آقاي مدير! سؤال هاي سختي نيست. پاسخش كمي دلسوزي مي  خواهد مقدار كمتري حوصله. نكته مهم ديگر اين كه: يك مدير بادرايت، هرگز خود را در معرض چنين پرسش هايي قرار نمي دهد.

صليب سرخ:
نيمي از قربانيان فجايع طبيعي در سال ۲۰۰۳ اروپائيان بوده اند
زلزله بم با ۳۵ هزار كشته، دومين فاجعه طبيعي جهان در سال گذشته ميلادي اعلام شده است
ايرنا: صليب سرخ جهاني اعلام كرد، ۷۷ هزار تن طي سال ۲۰۰۳ ميلادي بر اثر وقوع فجايع طبيعي در سراسر جهان جان باختند.
اين نهاد بين المللي روز پنجشنبه با انتشار گزارشي تحت عنوان «گزارش فجايع جهاني» در وين پايتخت اتريش اعلام كرد: شمار قربانيان فجايع طبيعي در سال ۲۰۰۳ ميلادي سه برابر آمار آن در سال ۲۰۰۲ ميلادي بوده است.
در اين گزارش با اشاره به اينكه فجايع طبيعي تنها در كشورهاي فقير به وقوع نپيوسته، افزوده شده است، به طور نمونه در سال ۲۰۰۳ ميلادي بر اثر گرماي شديد در اروپا، ۳۵ هزار تن كشته شدند.
صليب سرخ جهاني با ذكر اينكه فجايع طبيعي «قاتل نامرئي و خاموش» هستند، افزود، تنها در فرانسه ۱۵ هزار تن بر اثر گرماي شديد كشته شدند.
در اين گزارش آمده است، دومين فاجعه طبيعي جهان در سال ۲۰۰۳ ميلادي زلزله بم ايران بود كه بر اثر آن ۳۰ هزار تن جان خود را از دست دادند.
صليب سرخ جهاني اعلام كرد، مردم جهان نسبت به سال هاي گذشته، بيشتر با فجايع طبيعي روبرو مي شوند.اين سازمان افزود: به طور متوسط آمار فجايع طبيعي جهان در فاصله سال هاي ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ ميلادي ۴۲۸ مورد در سال بوده است.
براساس اين گزارش در سال هاي ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ ميلادي آمار فجايع طبيعي به طور ميانگين ۷۰۷ فاجعه بوده است.

كشيدن دندان، حافظه را كم مي كند
واحد مركزي خبر: به گفته محققان سوئدي هنگامي كه دندانپزشك يكي از دندانهاي شما را مي كشد احتمالا اندكي از حافظه شما نيز كاسته مي شود.
جان برگدال دندانپزشك و استاد روانشناسي در دانشگاه اومئا در شمال سوئد گفت: حافظه انسان تا حد زيادي به دندانهايش بستگي دارد.
برگدال افزود زماني كه افراد دندانهاي خود را از دست مي دهند حافظه آنان نسبت به زماني كه دندان داشته اند بسيار بد عمل مي كند.
تحقيقات اخير ژاپنيها بر روي موشها و ميمونها نشان داد ميان دندانها و حافظه ارتباط وجود دارد اما تحقيقات اين محقق سوئدي اولين تحقيق گسترده بر روي انسانها قلمداد مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |