شنبه ۹ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۱ - Oct 30, 2004
رقابت ميان ISPها، كاهش قيمت پهناي باند
دسترسي به اينترنت ارزان مي شود
005109.jpg
گروه انفورماتيك :كارشناسان معتقدند، قيمت دسترسي به اينترنت در ايران نسبت به كيفيت آن گران است و دليل اصلي آن را گران بودن پهناي باند و انحصار نسبي شركت ديتا در تامين پهناي باند كشور مي دانند.
به گزارش خبرنگار ما، رضا پارسا، دبير انجمن صنفي كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي دراين باره مي گويد: پس از اين كه ديتا به ISPها مجوز فعاليت داد، بخش خصوصي نيز وارد ميدان شد و هم اكنون بخشي از پهناي باند كشور توسط اين شركت ها تامين مي شود و بدين ترتيب تامين پهناي باند از انحصار كامل دولت درآمد اما همچنان بخش غالب پهناي باند كشور يعني چيزي در حدود ۶۰ درصد آن توسط ديتا تامين مي شود و اين مساله تا حد زيادي عرصه رقابت را تنگ كرده است.
از سوي ديگر مديرعامل شركت ديتا ايران از ارزان شدن قريب الوقوع قيمت پهناي باند اين شركت خبر مي دهد.
رضا رشيدي مهرآبادي دراين باره مي گويد: مدت ها ست قصد داريم قيمت دسترسي به اينترنت را ارزان كنيم و اين مساله جديدي نيست؛ به همين منظور چندي پيش تعرفه پنهاي باند را براي ظرفيت هاي بالا كاهش داديم و قرار است به زودي به طور كلي قيمت پهناي باند را كاهش دهيم.
او درخصوص رقابت ميان ديتا و ISPها در تامين پهناي باند مي افزايد: كاهش تعرفه ديتا به معناي كاهش قطعي تعرفه هاي بخش خصوصي نيست و آن ها مي توانند در اين بازار رقابتي، محصولات خود را عرضه كنند و حتي ممكن است با سطح دسترسي مختلف و كيفيت متفاوت خدمات خود را ارايه دهند كه در اين صورت انتخاب برعهده مصرف كننده خدمات موردنظر خواهد بود.
به گفته رشيدي هنوز مقدار كاهش تعرفه و زمان انجام تغييرات مشخص نشده است.
او در اين زمينه تاكيد مي كند: طرح كاهش تعرفه پهناي باند در دست بررسي هاي كارشناسي است و هنوز هيچ چيز قطعي و نهايي نشده است و پس از بررسي هاي كارشناسي و تدوين تعرفه مذكور، مجمع مخابرات بايد تصميم گيري كند و سپس تغييرات نهايي شده اعلام مي شود.
دبير انجمن صنفي كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي نيز دراين باره مي گويد: شنيده ها حاكي از آن است كه قيمت پهناي باند قرار است ۵۰ درصد كاهش پيدا كند كه در اين صورت يا قيمت دسترسي به اينترنت پايين مي آيد و يا با همين قيمت هاي فعلي، كيفيت دسترسي به مراتب بهتر مي شود كه هر دو حالت به معناي ارزان شدن قيمت دسترسي به اينترنت است.
اينترنت رايگان
كارشناسان بسياري نيز بر اين اعتقادند كه با پيشرفت فناوري، دسترسي به اينترنت از طريق مودم هاي شماره گير و خطوط تلفن (dial up) در ايران هم مانند كشورهاي پيشرفته بايد رايگان شود.
كيارش راد، كارشناس فناوري اطلاعات در اين زمينه مي گويد: در بسياري از كشورها اشتراك اتصال به اينترنت از طريق خطوط تلفن، براي شركت هاي ارايه دهنده خدمات، جنبه تبليغاتي دارد و اغلب شركت ها به عنوان هديه دراختيار كاربران قرار مي دهند.
پارسا نيز دراين باره مي گويد: اوضاع بازار خدمات مخابراتي و اينترنتي در ايران با كشورهاي پيشرفته متفاوت است. در آن كشورها مخابرات كاملا خصوصي است، در نتيجه شركت ها براي فروش بيشتر خطوط تلفن خود، اشتراك اينترنت dial Up را به عنوان يك ابزار تبليغاتي به مشتري هديه مي دهند و يا از سوي ديگر شركت هاي ارايه كننده خدمات اينترنتي، اشتراك dial up را به رايگان دراختيار مشتري قرار مي دهند تا براي ساير خدماتشان تبليغ كرده باشند؛ حال حق انتخاب با مشتري است كه چه خدماتي را از كدام شركت بگيرند يا اصلا از اينترنت dial up رايگان استفاده كند يا اندكي بيشتر بپردازد و از اينترنت پرسرعت و خطوط ADSL يا Wireless.
به گفته پارسا دسترسي به اينترنت از طريق خطوط تلفن در ايران نيز بايد رايگان شود و ISPها درآمدشان را از راه ارايه خدمات ارزش افزوده كسب كنند و نه دسترسي.
اينترنت پرسرعت
پس از حل نسبي مشكلات شركت هاي داراي مجوز ندا (PAP) براي نصب تجهيزات، بنا به گفته مسئولان اين شركت ها و همچنين مسئولان وزارتخانه ارتباطات و فناوري اطلاعات، مي توان تا چندي ديگر در ايران نيز شاهد اينترنت پرسرعت بود.
از طرفي اقدام يكي از ۱۳ شركت داراي پروانه PAP مبني بر نصب تجهيزات بي سيم راديويي (تجهيزات Wireless روي باند UHF) نويدبخش ارايه اين خدمات در هفته هاي آينده است به طوري كه مسئولان اين شركت تاريخ آغاز ارايه خدمات خود در تهران را آذرماه عنوان كرده اند.
اين درحالي است كه كارشناسان هزينه دسترسي به اينترنت پرسرعت را نيز بيش از ميانگين ساير كشورها مي دانند.
صادق جديدي، مديرعامل يكي از شركت هاي ارايه دهنده خدمات اينترنتي معتقد است كه خدمات اينترنت پرسرعت در ايران به اندازه اي گران خواهد بود كه مردم عادي و كاربران خانگي نتوانند به راحتي از آن استفاده كنند.
سعيد فاتح، مديرعامل يكي ديگر از شركت هاي اين عرصه كه پروانه ندا را نيز دريافت كرده است در اين باره مي گويد: متاسفانه نتوانستيم تعرفه ها را آن طور كه بايد و شايد پايين بياوريم و حدس مي زنيم اين مساله باعث شود كه كاربران خانگي براي استفاده هاي عادي خود از اين خدمات استقبال نكنند.
از سوي ديگر رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي كشور و معاون مخابراتي وزير ICT، معتقدست كه قيمت ها در آينده اي نه چندان دور تعديل خواهد شد.
مسعود داوري نژاد در اين خصوص مي گويد: همه تلاش ما اين بوده كه قيمت دسترسي از طريق خطوط اينترنت پرسرعت را كاهش دهيم و به حد استانداردهاي جهاني و قيمت ساير كشورها برسانيم.
براي اين منظور مبلغ حق ليسانس دولت و برخي ديگر از مبالغ اين چنيني كه شركت هاي واجدشرايط بايد مي پرداختند را حذف كرديم.
او همچنين مي افزايد: بازار هم رقابتي درنظر گرفته شده است. بدين صورت كه شركت ها پس از بررسي هاي خود، ليست خدمات و تعرفه موردنظر را به ما اعلام مي كنند و ما روي آن فقط نظارت مي كنيم.
داوري نژاد ادامه مي دهد: قبول داريم كه درحال حاضر با تمام تلاش انجام شده، قيمت ها كمي بالاتر از ميانگين جهاني اين خدمات است اما بايد صبر كنيم تا پس از راه اندازي و شكل گيري رقابت سالم قيمت ها شكسته شود.او تاكيد مي كند: فرآيند مفيدي كه در اين زمينه شكل گرفت اين بود كه شركت ها را ملزم كرديم به اينكه با مشتري (Service Level Agreement( SLA امضا كنند؛ بدين معني كه مشتري بداند در ازاي بهايي كه مي پردازد دقيقا قرار است چه خدماتي دريافت كند.
در اين حالت، مشتري حق دارد در صورت عدم تحقق وعده هاي شركت ارايه كننده خدمات، طلب خسارت كند و درصورت نياز با شكايت به سازمان تنظيم مقررات، خسارت خود را از مبلغ ۵/۱ ميليارد تومان ضمانت حسن انجام كار شركت مذكور كه نزد ما سپرده شده است، دريافت كند.

آن لاين
تراشه هاي اينتل در ۲۰ سال آينده
گروه انفورماتيك: سخنگوي شركت اينتل اعلام كرد كه اين شركت خود را براي ساخت تراشه پيشرفته در ۲۰ سال آينده آماده مي كند.
به گزارش سي ان ان، اينتل در تلاش است كه تا سال ۲۰۲۰ ترانزيستورهايي را به بازار عرضه كند كه كم حجم تر و كم مصرف تر باشد.
محققان و تحليلگران اين شركت در جلسه اي كه در دفتر مركزي اينتل در ساختمان كلاراي كاليفرنيا برگزار شد، ضمن بررسي نوآوري هاي عملي به اين نتيجه رسيدند كه فعاليت  هاي خود را بايد بر روي استفاده از مواد منحصر به فردي نظير نانوتيوب ها و نانو وايرهاي كربني در طراحي ترانزيستور متمركز كنند، تا به كمك اين مواد و فناوري جديدتر، حجم ترانزيستورها را در حد و اندازه هاي اتمي كاهش دهند.
كاهش حجم و افزايش كارايي پيوسته  ترانزيستورها در طول ۳۰ سال گذشته شركت اينتل صنعت IT را دچار تحولات شگرفي كرده است؛ اما محققان به دنبال روش هاي پيشرفته تري براي طراحي ترانزيستورها هستند تا اگر زماني روش هاي رايج پاسخگوي نياز آ نان نبود، با استفاده از روش هاي جديد، نسل جديد ترانزيستورهاي اتمي را جايگزين نمونه هاي پيشين آن كنند.
پايان اتوماسيون كميسيون نشريات پزشكي
گروه انفورماتيك: سيستم اتوماسيون كميسيون نشريات پزشكي معاونت تحقيقات و فناوري با هدف فراهم كردن امكان دسترسي به اطلاعات نشريات علمي، زيستي و پزشكي كشور براي كليه نيازمندان در سطح ملي و بين المللي پايان يافت.
ماشاءا... ترابي، دبير شوراي راهبري تكفاب در اين باره به ايسنا، گفت: نظر به اهميت اطلاع رساني به موقع و استفاده صحيح و اصولي از تكنولوژي اطلاعات در تسهيل و بهينه سازي امور سازمان ها و با توجه به تشخيص ضرورت انتشار، تعيين يا تغيير اعتبار نشريات علمي، اين پروژه آغاز شد.به گفته ترابي اين سيستم به كاربران مجاز دانشگاهي اجازه خواهد داد تا درخواست موافقت اصولي و كسب رتبه از طريق فرم هايي به صورت آنلاين در اختيارشان قرار گيرد.
پذيرش دانشجو در دوره هاي دانشكده مجازي علوم حديث
گروه انفورماتيك : معاون پژوهشي دانشكده علوم حديث گفت: با توجه به استقبال گسترده كاربران شبكه اينترنت از دروس الكترونيكي ارائه شده در دانشكده مجازي علوم حديث اين دانشكده با برگزاري دوره هايي عمومي امكان بهره گيري علاقه مندان را از دروس و كلاسهاي مجازي خود فراهم ساخته است.
به گزارش واحد مركزي خبر، سيدحميد حسيني برگزاري دوره هاي عمومي را پاسخي به درخواست و استقبال گسترده كاربران شبكه اينترنت از اين دانشكده اينترنتي دانست و گفت: پس از افتتاح اين پايگاه در تابستان سال جاري، بيش از ۱۲۰۰ نفر از علاقه مندان براي شركت در اولين دوره الكترونيكي آشنايي با علوم و معارف حديثي ثبت نام كردند و در آزموني اينترنتي با يكديگر به رقابت پرداختند كه بيش از ۳۰۰ نفر از اين داوطلبان در آزمون ورودي پذيرفته شدند و مجوز دسترسي به دروس چندرسانه اي اين رشته دانشگاهي را دريافت كردند.

بريتانيا نگران است
تأثيرات منفي پديده هاي جديد فناوري بر روي كودكان
گروه دانش: محبوبيت و ميزان استفاده از تلفن هاي همراه در بريتانيا دردسرساز شده است.
فورچن از مشكلات جديدي گزارش داده است كه استفاده دانش آموزان انگليسي از گوشي هاي تلفن همراه به وجود آورده است.
بنابراين گزارش استيو مك ني، محقق و پژوهشگر علوم پزشكي معتقد است طي دو سال گذشته تعداد محصلاني كه براي حل مشكلات آموزشي خود كه بيشتر منشأ رواني دارد به مشاوران اعصاب و روان مراجعه كرده اند رشد بي سابقه اي داشته است.
او ادامه مي دهد: با زير نظر گرفتن نمونه هاي آماري متفاوتي در ميان اين دانش آموزان متوجه شده ايم وجه مشترك بسياري از آنان استفاده زياد و بيش از حد از وسايل ارتباطي چون تلفن همراه و كامپيوترها و كنسول هاي بازي است.
نتايج اين مجموعه تحقيقات نشان مي دهد: مؤثرترين ويژگي منفي در ميان وسايل فوق امواج الكترومغناطيس موجود در تلفن هاي همراه است.
اين در حالي است كه هنوز دانش پژوهان نتوانسته اند با دلايل علمي مضر بودن اين امواج را ثابت كنند و نظرات مختلفي در خصوص تأثيرگذاري آنها وجود دارد.
مك ني مي افزايد: مورد بعدي استفاده هاي طولاني مدت از تلويزيون و نمايشگرهاي كامپيوتري به منظور نگاه كردن به شبكه هاي تلويزيوني، كار كردن با كامپيوترها، استفاده از اينترنت و بازي هاي ويدئويي است كه باعث مي شود بافت هاي عضلاني چشم خسته شده، آسيب ببينند.
خستگي ناشي از زل زدن به تصاوير متحرك از نزديك اولين و مهمترين تأثير خود را بر اعصاب مي گذارند و اين براي كودكان و نوجواناني كه در سنين رشد هستند و احتياج به فضاي ذهني آرام تري دارند به شدت خطرناك است.
فورچون در گزارش خود عكس ها و نمودارهايي نيز از تحقيق فوق منتشر كرده است كه نشان مي دهد تأثيرات منفي فناوري هاي فوق نه به صورت مطلق بلكه به صورت نموداري منحني هستند.
مك ني در مورد نمودارهاي فوق توضيح مي دهد: اين تصاوير دقيقاً موضوعي است كه ما سعي داريم توجه خانواده هاي بريتانيايي را به آن جلب كنيم.
كاركردن با كامپيوتر و تماشاي تصاوير تلويزيوني به خودي خود و ذاتاً مخرب نيستند، اين نمودارها كه از آنسفالوگرافي دانش آموزاني با رده هاي سني متفاوت گرفته شده، نشان مي دهد بعد از گذشت زمان هاي معمول، كه در افراد مختلف، متفاوت است تأثيرات منفي آغاز مي شود.
اين كارشناس افزود: ما نام اين زمان هاي محدود را آستانه تحمل روزانه گذاشته ايم.
پژوهش فوق نخستين تحقيقي نيست كه در اين زمينه انجام مي شود و پيش از اين نيز تحقيقاتي با موضوع مشابه انجام شده كه به همين نتايج رسيده اند.
اما نتايج دقيق و علمي مؤسسه فوق باعث نگراني جامعه انگلستان در مورد تأثيرات پديده هاي جديد تكنولوژيك بر روي كودكان شده و چند مؤسسه فعال در زمينه كودكان قصد دارند دولت را متقاعد كنند تا تصميماتي جدي در مورد نحوه استفاده از نوجوانان زير ۱۸ سال از امكانات اينچنيني بگيرد.
به اين ترتيب خانواده ها نيز موظف مي شوند كه قوانين و چارچوب هاي خاصي براي استفاده فرزندان خود از وسائلي چون تلفن همراه و كامپيوتر و ديگر امكانات فناوري وضع كنند.

وياكام به شدت ضرر كرد
گروه انفورماتيك: گروه رسانه اي آمريكايي وياكام از زيان خالص چهارصد و هشتاد و هفت ميليون دلاري خود در سه ماهه سوم امسال خبر داد. به گزارش روزنامه ليبراسيون هزينه هاي مربوط به واگذاري فعاليت ها و كاهش ارزش سهام اين گروه از علل زياندهي اين گروه رسانه اي معرفي شده اند. وياكام در مدت مشابه سال ۲۰۰۳ ششصد و نود و نه ميليون دلار سود كسب كرده بود. درآمد كل اين گروه با چهار درصد رشد به علت فعاليت در امور تبليغاتي به پنج ميليارد و پانصد ميليون دلار رسيده است.

افتتاح نمايشگاه برق، الكترونيك و رايانه در اروميه
گروه انفورماتيك: هفتمين نمايشگاه برق، الكترونيك و كامپيوتر در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي آذربايجان غربي گشايش يافت.
به گزارش واحد مركزي خبر از اروميه در اين نمايشگاه ۵۸ شركت از استانهاي تهران، خراسان، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و اصفهان محصولات خود را در بخش صنايع مخابراتي، اتوماسيون صنعتي، ماشين هاي اداري، لوازم الكترونيكي، برقي و نرم افزار و سخت افزارهاي رايانه اي به نمايش گذاشته اند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |