شنبه ۹ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۱ - Oct 30, 2004
دور سوم مذاكرات هسته اي ايران و اروپا ۱۵ آبان در پاريس آغاز مي شود
آخرين نتايج مذاكرات وين
005163.jpg
يك منبع مطلع از مذاكرات نشست وين گفت: نشست وين بدون نتيجه مشخصي به طرح برخي ابهامات اختصاص يافت.
وي افزود:هيأت ايراني سه اشكال عمده به طرح اروپا در اين خصوص وارد آورد .
۱- درخواست هاي آنها با وعده هاي داده شده متوازن نبود.
۲- درخصوص وعده هاي داده شده زمان بندي مشخصي در نظر نگرفته بودند، به عنوان مثال زمان مشخص براي سرمايه گذاري و روابط گسترده تجاري تعيين  نشده بود.
۳- اروپايي ها مسائل واضحي مثل تروريست بودن منافقين و كمك براي مبارزه با مواد مخدر را جزو وعده ها قرار داده بودند كه مورد اعتراض قرار گرفت.
مذاكره كنندگان اروپايي پذيرفتند كه در جلسات بعدي مذاكرات حتي المقدور ملاحظات هيأت ايراني را مد نظر قرار دهند . آنها زمان بندي وعده ها را در سطح تصميم گيري سران كشورهاي متبوع خود خواندند. بنابراين قرار شد در اين خصوص با مقامات عاليرتبه كشورهاي خود مذاكره نموده و در نشست بعد اعلام نظر نمايند.درخصوص مسائل واضح مورد سوم نيز پذيرفتند كه ايجاد سوتفاهم نموده و بايد شفاف سازي بيشتري به عمل آورند.به نظر
مي رسد در اين دور مذاكرات مقاومت و پايداري ايران در مواضع خود نتيجه مثبتي در پي داشت وادامه اين روند مي تواند در تثبيت مواضع ما موثر و مفيد باشد.
در اين خصوص هم دبير كميته سياست خارجي شـوراي عالي امنيت ملي گفت: نتايج مذاكرات بر سر چالش هسته اي ايران و غرب، اوايل اين هفته در جلسه اي با مسئولين عالي كشور به بحث و بررسي گذاشته مي شود.
حسين موسويان دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي ديروز در گفتگو با برنامه «گزارش هفتگي» شبكه اول سيما افزود: مذاكرات روز چهارشنبه گروه اعزامي ايران به وين با سه كشور اروپايي انگليس، آلمان و فرانسه به نتيجه مشخصي نرسيد و طرفين تنها به طرح پرسش ها و رفع برخي ابهام ها پرداختند.
وي افزود: همچنين طرف ايراني به نمايندگان سه كشور اروپايي، خطوط قرمز ايران در حوزه بهره گيري از فناوري اتمي را متذكر شدند و با گوشزد كردن تناسب نداشتن تعهدات و امتيازها، از آنها خواستند تا مجموعه پيشنهادهاي قابل اتكا و با ضمانت اجرايي را ارائه دهند. موسويان با اشاره به اينكه «انتظار نداشتيم مذاكرات روز چهارشنبه به نتيجه برسد» خبر داد: به احتمال زياد پس از بحث و بررسي مسائل در پايتخت هاي كشورهاي مذاكره كننده، مذاكره ديگري در پايان اين هفته برگزار شود.
دبير كميته سياست خارجي شـوراي عالي امنيت ملي در ادامه اظهار كرد: گروه مذاكره كننده ايراني پس از مراجعت به تهران نتايج مذاكرات در وين را در اختيار آقاي حسن روحاني گذارد. وي در پايان خاطرنشان كرد: همچنين درباره نتايج اين مذاكرات در اوايل هفته در جلسه اي با مسئولان عالي رتبه بحث و بررسي مي شود تا روند آتي مذاكرات ترسيم شود.
دور سوم مذاكرات ايران و اروپا
۱۵ آبان در پاريس
پس از آنكه دو دور از مذاكرات هسته اي ايران و سه كشور اروپايي موسوم به «يورو ۳» در محل نمايندگي فرانسه در آژانس بين المللي انرژي اتمي و در شهر وين برگزار شد دور سوم اين مذاكرات روز ۱۵ آبان ماه (۵ نوامبر) در پاريس خواهد بود.
دور دوم مذاكرات «يورو ۳» روز چهارشنبه برگزار شد و هرچند توافقي به همراه نداشت ولي طرفين از فضاي جلسه احساس رضايت كردند و آن را مثبت ارزيابي نمودند. سي.ان.ان به نقل از وزارت امورخارجه انگليس اعلام كرد پيشرفت اندكي در تشخيص اجراي موضع مشترك در خصوص مسايل ميان دو طرف حاصل شده و دو طرف توافق كردند مذاكرات ادامه يابد.همچنين وزارت امور خارجه آلمان هم در پيامي مشابه اعلام كرده است: مذاكرات سودمندي بود و طرفين توافق كرده اند دوباره با يكديگر ديدار كنند.
روز چهارشنبه چه گذشت
پس از پايان مذاكرات نمايندگان ايران، فرانسه، آلمان و انگليس پشت درهاي بسته اخبار اندكي از محتواي مذاكرات منتشر شد. روز پنجشنبه يك ديپلمات اروپايي به خبرگزاري فرانسه گفت در پاسخ به درخواست اروپا از ايران براي تعليق نامحدود غني سازي اورانيوم مذاكره كنندگان ايراني تعليق غني سازي اورانيوم را مدت كوتاهي پذيرفته اند. ايسنا هم به نقل از رويتر اين خبر را تاييد كرد.
حسين موسويان دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي هم در مورد خواسته اروپايي ها به رويتر گفته است: مساله توقف غني سازي اورانيوم مطرح نشده است. وي افزوده است: اين خط قرمز ماست و اگر توقف غني سازي خط قرمز خواسته طرف مقابل هم باشد آنگاه احتمالا بايد براي دوره اي از رويارويي در شوراي امنيت آماده شويم. موسويان توضيحات مفصل تر را به بي بي سي داد. او تقاضاي قطع بلندمدت برنامه غني سازي اورانيوم را خواسته اي غيرمنطقي و غيرقابل مذاكره دانست و گفت: آنچه درباره اش مي توان مذاكره كرد ادامه تعليق اين برنامه براي چندماه است و اگر اروپاييان خواهان اين تعليق آن هم به مدت ۱۰ سال باشند اين امر به نتيجه نخواهد رسيد. او مدت قابل قبول از نظر ايران براي تعليق غني سازي را مدتي حدود ۲ تا ۴ ماه اعلام كرد و تصريح كرد: اين مدت براي اينكه معلوم شود مذاكرات نهايتا به نتيجه خواهد رسيد يا نه كافي است.
پيشتر مقامات كشورمان اعلام كرده بودند تاكنون يكسال و نيم از آغاز تعليق داوطلبانه غني سازي از سوي ايران مي گذرد. به اين ترتيب اگر پيشنهاد ايران از سوي اروپا پذيرفته شود تعليق غني سازي به زمان دو سال نزديك مي شود و اين فرصت مطمئنا زمان مناسبي براي غربي ها بوده است تا بتوانند به اهداف صلح آميز فعاليت هسته اي ايران واقف شوند.
جمهوري اسلامي در كنار پيشنهاد تعليق كوتاه مدت غني سازي اعلام كرده است از هر اقدام منطقي كه موجبات اطمينان دهي به جهان نسبت به اينكه برنامه غني سازي اورانيوم هرگز به سوي فعاليت نظامي و تسليحاتي منحرف نمي شود را فراهم كند استقبال مي كند.
احتمال ارجاع پرونده به شوراي امنيت
همچنانكه در توصيه هاي رهبر معظم انقلاب به طرف هاي مذاكره كننده با ايران در زمينه مسايل هسته اي آمده بود ايران چنانچه با خواسته هاي غيرمنطقي طرف اروپايي ازجمله تعليق بلندمدت غني سازي اورانيوم مواجه شود اين مذاكرات را رها خواهد كرد و بنابر پيش بيني كارشناسان درصورت عدم دستيابي به توافق در مذاكرات «يورو ۳» هرچند ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت بعيد نيست ولي حتمي هم نخواهد بود. اما پيش بيني نتايج ارجاع احتمالي پرونده ايران به شوراي امنيت هم از مسايل مهم مطرح شده از سوي مقامات كشورمان است. پيشتر دكتر حسن روحاني در گفت وگو با كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي اين موضوع را كم اهميت دانست. موسويان در اين زمينه به بي.بي.سي گفته است:  ايران در اين زمينه نه تنها هيچ گونه نگراني ندارد بلكه مقامات بلندپايه ايراني در اين راستا دستوراتي را براي آمادگي كشور درصورت ارجاع پرونده اتمي ايران به شوراي امنيت هم صادر كرده اند. موسويان افزوده است: ايران بعد از ماه ژوئن (خردادماه) به اين نتيجه رسيده است كه اروپاييان به دليل فشار آمريكا نمي توانند به تعهداتشان چندان پايبند بمانند و در نتيجه اكنون احتمال ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت بيشتر شده است. او در مورد پيش بيني رفتار شوراي امنيت در مورد پرونده ايران هم اظهار داشت تا زماني كه ايران به اجراي مفاد پيمان منع گسترش سلاح هاي غيرمتعارف پايبند است شوراي امنيت نمي تواند اقدامي بر عليه ايران صورت دهد زيرا اختيارات سازمان ملل در چارچوب مقررات بين المللي است نه فراتر از آن. وي همچنين به يكي از شبكه هاي تلويزيوني كشور در اين زمينه گفت: بالاي ۹۰ درصد مطمئنم كه تصميماتي عليه روابط اقتصادي و تحريم اقتصادي عليه ايران گرفته نمي شود آنجا هم قطعنامه اي شبيه قطعنامه  هاي آژانس صادر خواهد شد.
دورانديشي مقامات كشورمان جهت آمادگي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت درحالي است كه در جلسات سابق شوراي حكام نيز ۱۷ عضو از ۳۵ عضو شورا از اين مساله حمايت نمي كردند.
اما آمريكا و رژيم صهيونيستي مدام بر آن تاكيد مي كردند و هم اكنون نيز ديپلماسي آمريكا و اسراييل بر اين مساله اصرار دارد. بر همين اساس كالين پاول وزير امور خارجه آمريكا روز گذشته به شبكه خبري CNBC گفت: فكر مي كنم وقت آن رسيده كه پرونده هسته اي ايران براي بررسي به شوراي امنيت ارجاع شود. وي همچنين مدعي شد: فكر مي كنم همه جهان ازجمله اسراييل درصدد يافتن راه حلي مسالمت آميز براي مساله ايران هستند.
محدوديت ۱۵ روزه مذاكرات
اگر دور سوم مذاكرات در پاريس به توافق منجر نشود حداكثر يك جلسه ديگر براي مذاكره فرصت باقي مي ماند اين نكته اي است كه مي شود در سخنان سخنگوي آژانس نتيجه گرفت. مليسا فلمينگ به رويتر گفته است:  ايران بايد تا حدود ۱۰ نوامبر با تعليق موافقت كند تا اين مساله در گزارش آژانس كه تا ۱۵ نوامبر تهيه مي شود و براي اعضا فرستاده مي شود درج شود. گزارش دبيركل ده روز زودتر از اجلاس شوراي حكام يعني ۲۵ نوامبر بايد در اختيار اعضا قرار گيرد و به اين ترتيب دو هفته آينده آخرين فرصت مذاكره طرف هاي ايراني و اروپايي خواهد بود و با توجه به فواصل يك هفته اي تصميم گيري در پايتخت دو طرف حداكثر امكان برگزاري دو جلسه ديگر به اين صورت وجود دارد و اين فرصت براي چانه زني و مذاكره دو طرف محدود است.
پيشنهاد اروپا نه تضمين دارد
و نه قيد زماني
علي اكبر صالحي، نماينده سابق ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي  در پاسخ به اين پرسش كه آيا پيشنهادات اروپا پيشنهادات عمده و با ارزشي بوده اند يا نه؟ گفت: البته در اين پيشنهاد اروپا، به نسبت موضع گيري ثابت پيشينشان پيشرفتي در اصول ديده مي شود؛ حداقل به طور ضمني، و يك جا هم به صراحت حق ايران را در داستان تكنولوژي هسته اي در تمام ابعادش به رسميت شناخته اند.
صالحي گفت: نقطه ضعف اين پيشنهادات باز بودن آنهاست؛ يعني هيچ قيدي برآن وجود ندارد؛ نه قيد زمان و نه قيد تضمين؛ اما در مقابل درخواست هاي روشني از ما كرده اند؛ آنها از ما خواسته اند كه مثلا چه اقدامي را در چه زماني انجام دهيم. وي ادامه داد: در پيشنهادات اروپا مواردي مثل اين ديده مي شود كه به ما راكتور تحقيقاتي آب سبك را مي دهند به شرطي كه ما از راكتور تحقيقاتي آب سنگين دست برداريم؛ اين پيشنهاد خيلي ناشيانه بوده كشوري كه توانسته به تنهايي طراحي يك راكتور تحقيقاتي آب سنگين را انجام دهد و الان در شرف ساخت آن است كه بسيار هم كار پيچيده اي است؛ آن را كنار بگذارد و راكتور آب سبك را بپذيرد؛ ما كه توانسته ايم راكتور آب سنگين را طراحي كنيم طراحي راكتور آب سبك نيز به تبع در دسترس ماست.
وي در خصوص ابزاري كه براي پايبند نگه داشتن اروپا به تعهداتشان در دست داريم، گفت: نظر مسئولان نظام ابزار ماست. آنها خطوط قرمز را مشخص كرده اند و ديگر كسي اين اجازه را ندارد كه خارج از آن خطوط قرمز تعيين شده توسط مسئولان نظام حركت كند؛ يعني تكليفمان روشن است.
صالحي در پاسخ به اين عقيده كه غني سازي براي ما گران تمام خواهد شد گفت: ظرفيت واحد غني سازي نطنز چنانچه تكميل شود، حدود ۱۰۰ هزار واحد جداسازي است.
اگر بخواهيم چنين تاسيساتي را غربيها در ايران احداث كنند، قيمت هر واحد جداسازي حدودا ۴ هزاردلار است؛ يعني حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ ميليون دلار هزينه خواهد داشت كه ۱۰۰ هزار واحد جداسازي در ايران براي ما بسازند.
نماينده سابق ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: آنها معتقدند اين اقتدار ايران را در منطقه خاورميانه به قدرت بلامنازع تبديل مي كند و نبايد اين اجازه را به آنها بدهيم؛ اين آرزو خواسته آنهاست و دليلي ندارد كه آرزوي آنها محقق شود؛ چرا كه يك كشور و ملت را نمي توان از حق طبيعي اش محروم كرد؛ ملت ما رشد كرده و در مسير توليد علم قرار گرفته؛ هرچند در ابتداي مسير است، اما مهم اين است كه ما راه را پيدا كرده ايم و ايران در۲۰ ، ۳۰ سال آينده شاهد تحولات عظيم علمي و صنعتي خواهد بود. وي تصريح كرد: البته شواهد و قرائن نشان از اين دارد كه اروپايي ها مايل نيستند كه مذاكراتشان با ايران به بن بست برسد؛ زيرا اين امر به يك بحران بزرگ بين المللي منجر مي شود كه جهان آمادگي تحمل آن را در شرايط فعلي ندارد.

طي مراسمي با حضور رئيس جمهوري
خادمان برگزيده قرآن كريم امروز معرفي مي شوند
گروه علمي فرهنگي: مراسم تكريم و تجليل از خدمات ارزشمند خادمان قرآن كريم با حضور رئيس جمهور روز شنبه نهم آبان ماه در نمايشگاه بين المللي قرآن برگزار مي شود.
يازدهمين دوره مراسم تكريم از خادمان قرآن همزمان با روز ولادت امام حسن مجتبي(ع) برگزار و به برگزيدگان رشته هاي مختلف علوم قرآني جوايزي اهدا مي شود.
در اين مراسم از هنرمندان رشته هاي تفسير،  ترجمه، قرائت و كتابت قرآن تجليل خواهد شد.نمايشگاه بين المللي قرآن روز شنبه نهم آبان ماه افتتاح و علاقه مندان مي توانند روز يكشنبه دهم آبان ماه از اين نمايشگاه بازديد كنند.
دوازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم تا پايان ماه مبارك رمضان در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برپا خواهد بود.

اخبار انتخابات رياست جمهوري
ولايتي از چهره هاي شاخص و مطرح در ايران و جهان است
تيمورعلي عسگري با اشاره به ديدار مجمع نمايندگان خراسان رضوي با دكتر ولايتي گفت: با توجه به اينكه ولايتي از چهره هاي شاخص و مطرح در ايران و جهان است و افكارسنجي نيز نشان از مقبوليت وي دارد با وي ديدار كرديم تا از نظراتش جويا شويم.
كروبي گزينه اكثريت در مقابل هاشمي است
ايرنا- ابراهيم اصغرزاده دبيركل حزب همبستگي گفت: در صورت عدم حضور چهره هاي قابل و شاخص در عرصه رقابت هاي انتخاباتي، از نامزد حزبي خود حمايت خواهد كرد.
وي گفت: كروبي به عنوان گزينه قابل قبول اكثريت گروههاي دوم خردادي در برابر هاشمي مطرح است.اصغرزاده افزود: در صورت نامزدي كروبي و هاشمي در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري اين حزب از كروبي حمايت مي كند.
نشست فراكسيون اقليت مجلس با كروبي
فارس: اعضاي فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي امشب در نشستي با مهدي كروبي مشاور مقام معظم رهبري و رئيس دوره ششم مجلس مسائل انتخابات رياست جمهوري را مورد بررسي قرار خواهند داد.كروبي در اين نشست كه به دعوت فراكسيون اقليت مجلس صورت گرفته است ديدگاههاي خود در خصوص مسائل انتخابات رياست جمهوري و احتمال حضور در صحنه رقابت هاي انتخاباتي را بيان خواهد داشت.
كروبي تاكيد نموده است در صورت كانديداتوري هاشمي رفسنجاني در صحنه انتخابات به رقابت با وي خواهد پرداخت.
پس از موسوي، بر سر فردي توافق نكرده ايم
ايرنا- دبيركل مجمع روحانيون مبارز گفت: «پس از انصراف آقاي موسوي، بر سر فردي براي نامزدي انتخابات رياست جمهوري توافق نكرده ايم.» وي گفت: «هم اكنون هيچ بحثي از نامزدي فرد خاصي در مجمع نيست.» وي تصريح كرد: آنچه مسلم است حتما در انتخابات رياست جمهوري نامزد خواهيم داشت و فردي را به صحنه خواهيم آورد.
جبهه پيروان خط امام به اين زودي ها به مصداق انتخاباتي نمي رسد
مريم بهروزي با اشاره به جلسه روز گذشته جبهه پيروان خط امام و رهبري تصريح كرد: در حال حاضر همچنان به بررسي خود در خصوص استراتژي انتخابات، ويژگيها، برنامه ها و تيم مورد نظر افراد در انتخابات رياست جمهوري ادامه مي دهيم.
مجمع روحانيون به دنبال زمينه سازي براي انتخابات رقابتي است
عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز گفت: مجمع روحانيون مبارز به دنبال زمينه سازي براي انتخابات رقابتي مي باشد و در همين راستا به طور مداوم با گروه هاي ۱۸ گانه جبهه دوم خرداد و گروه هاي ديگر رايزني مي كند.
محمدباقر ذاكري در ادامه با بيان اينكه در مجمع هنوز در خصوص فرد مورد نظر براي انتخابات رياست جمهوري بحثي صورت نگرفته، گفت: اكنون در حال نظرسنجي و نظرخواهي از صاحب نظران و افراد صاحب نفوذ هستيم.
خانه كارگر به كانديداي خاصي نرسيده است
ايسنا: محجوب دبيركل خانه كارگر درباره اخباري مبني بر حمايت خانه كارگر از كانديداتوري  هاشمي رفسنجاني، گفت كه به صورت شخصي از كانديداتوري وي حمايت مي كند و افزود: خانه كارگر تاكنون تصميمي نگرفته است و مواضع خود را به صورت رسمي  در آينده نزديك اعلام خواهد كرد.

هفته «اطعام نيازمندان» از امروز آغاز مي شود
گروه اجتماعي: ستاد احسان  و نيكوكاري  كميته  امداد امام  خميني  (ره )گفت  كه  هفته  اطعام نيازمندان  و اكرام  ايتام  از امروز پانزدهم  ماه  مبارك  رمضان  در سراسركشور آغاز مي شود.
براساس  اين  گزارش ، مرحله  نخست  هفته  اطعام  نيازمندان  و اكرام  ايتام كه  به  منظور اكرام  كودكان  يتيم  و اطعام  نيازمندان  برگزار مي شود تا ۲۱ ماه مبارك  رمضان  ادامه  خواهد يافت .
مرحله  ديگر طرح  اكرام  ايتام  در روز ۲۱ ماه  مبارك  رمضان  همزمان  باسالروز شهادت  حضرت  علي (ع ) در سراسر كشور به  اجرا در خواهد آمد.
كميته  امداد امام  خميني  (ره )گفت  كه  دفاتر اين  نهاد در سراسر كشورآماده  دريافت  كمك هاي  مردم  براي  برگزاري  مراسم  افطار، توزيع  غذاي  گرم ، توزيع  مواد خوراكي  و كمك  به  ايتام  تحت  حمايت  اين  نهاد است .
ستاد احسان  و نيكوكاري ، حساب  شماره  ۳۳۳۳ كميته  امداد امام  خميني (ره )نزد يك  بانك  ملي  ايران  شعبه  پيام  انقلاب  اسلامي را براي  كمك  به  اطعام  ونيازمندان  و شماره  حساب  ۷۷۷۷ اين  بانك  را جهت  اكرام  ايتام  اعلام  كرد.
براساس  اين  گزارش ، در ماه  مبارك  رمضان  سال  گذشته  بيش  از دو ميليون نفر از نيازمندان  سراسر كشور اطعام  شدند و جمعي  از زندانيان  نيازمند نيزبه  آغوش  خانواده هاي  خود بازگشتند و جمع  زيادي  نيز از ايتام  تحت  حمايت حاميان  خير و نيكوكار قرار گرفتند.

بازتاب
زمزمه پايان ناپذير
ديروز هشتم آبان، روز نوجوان، روز بسيج دانش آموزي و يادمان نوجوان پرآوازه و غيرتمندي بود كه ۱۸ سال پيش براي دفاع از باور، وطن  و تقويت فرهنگ دگرخواهي، عزم حضور در سنگرهاي نور و اخلاص و فداكاري كرد، هموكه بيش و پيش از آنكه فريفته زرق و برق دنيا و دلبستگي به ظواهر زندگي مادي شود، سرزمين گرم جنوب را فرصت مغتنم و مجال نيكويي يافت تا به گرما بخشيدن به پيوند ناگسستني با معبود در زمانه جهل خصم، براي دفع تجاوز و تعدي با گل واژه هاي انفجار و تركش و خاكستر همراه شود و بي پروا ، بي ترديد، بسياركوش، پريقين و با كوله باري از عشق و باور به سوي تانك دشمن خيز بردارد و مدال افتخار از مقتداي خويش گيرد.
اكنون روز نوجوان و پاسداشت شهيد حسين فهميده و ۳۶ هزار دانش آموز در سرزمين پهناور ايران در حالي سپري مي شود كه غم جانكاه مرگ چندين كودك و نوجوان پاكدشتي بر وجدان آرام آدميان مسئوليت پذير خنجر مي كشد. از ديگر سو در زمانه اي روزگار مي گذرانيم كه از جمع دوميليارد فقير جهان، يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون نفر آنها كودكان و نوجوانان هستند. ۲۸ ميليون كودك و نوجوان در مناطق جنگي زندگي مي كنند.
چهار تا پنج ميليون كودك و نوجوان هم اكنون در جهان معلولند و ۱۲ ميليون نفر از كشورهاي خود آواره شده اند، ۲۰۰ ميليون كودك و نوجوان براي رفع گرسنگي و كمك به قوت لايموت خانواده در كارگاه ها مشغول كارند.
نكته: نوجوان ايراني و نماد او كه هشياري و مسئوليت پذيري خود را در جنگ، دفاع و مسئوليت هاي اجتماعي و سياسي به اثبات رسانده است، تنها و تنها شيوه هاي اقناعي و استدلالي همراه با محبت را مي پذيرد تا همراه و همدل كاروان رو به رشد در حوزه هاي عمومي و خانوادگي شود.
هر لحظه از زندگي نوجوان به مانند  زمزمه پايان ناپذير تحرك و پويايي است. درك اين جوشش و هيجان بالقوه مقدس مي تواند بسترساز فعاليت هاي سالم، تاثيرگذار و گرانسنگ براي كشور و ميهن اسلامي باشد.
عباس اسدي

اخبار سياسي
حداد عادل: مجلس مدافع منافع ملي در جريان فعاليتهاي هسته اي است
ايرنا: رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس، مدافع منافع ملي در جريان فعاليت هاي صلح آميز هسته اي كشور است.
غلامعلي حداد عادل شب گذشته گفت: در مسائل هسته اي، آنچه براي نمايندگان مجلس اصل است، منافع ملي ايران است. وي تصريح كرد: مذاكره و هر نوع اقدامي با كشورهاي اروپايي و آژانس در چارچوب منافع ملي است و مجلس از آن دفاع مي كند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر حق مسلم ايران در استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي اظهار داشت: مجلس شوراي اسلامي همواره از اين حق ملي مردم دفاع مي كند.
انگليس از همكاري خوب ايران در افغانستان قدرداني كرد
وزير خارجه انگليس از «همكاري خوب» جمهوري اسلامي ايران در افغانستان بويژه در زمينه مبارزه با مواد مخدر و برگزاري انتخابات رياست جمهوري آن كشور، قدرداني كرد.
جك استراو طي سخناني در مؤسسه مطالعات استراتژيك لندن، از برگزاري انتخابات رياست جمهوري افغانستان به عنوان يك پيشرفت قابل توجه ياد كرد و گفت: ايران و پاكستان كمك بسيار بزرگي براي برگزاري اين انتخابات ارائه كردند.
وي به نقش موثر جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با مواد مخدر در افغانستان اشاره و از ايران به عنوان خط مقدم جلوگيري از ترانزيت مواد افيوني به اروپا ياد كرد.
استراو گفت كه حدود سه هزار تن از نيروهاي نظامي و انتظامي جمهوري اسلامي ايران طي ۱۰ سال گذشته بخاطر مبارزه با مواد مخدري كه در افغانستان توليد و به سوي ساير نقاط جهان ترانزيت مي شود، كشته شده اند.
وي از همسايگان افغانستان به عنوان كشورهايي ياد كرد كه بيشترين آسيب را بخاطر كشت مواد مخدر در آن كشور تحمل مي كنند.
طلايي نيك: استيضاح به جز موارد حساس به مصلحت نيست
ايسنا: رضا طلايي نيك گفت:  استيضاح هيچ وزيري در برنامه فراكسيون وفاق و كارآمدي مجلس قرار ندارد. علي رغم تمايل برخي از اعضاي فراكسيون براي استيضاح، برآيند ديدگاه هاي اعضاي فراكسيون استفاده از ساير ابزارهاي نظارتي و عدم استفاده از استيضاح به عنوان راهكار تدريجي است.
طلايي نيك با بيان اين كه بايد زمينه تعامل واقعي بين دولت و مجلس فراهم شود، افزود: به دليل فرصت محدود باقي مانده از دولت آقاي خاتمي و عدم تاثير مطلوب استيضاح براي ساماندهي لازم تا سال آينده، استيضاح به جز در موارد حساس و فوريتي مصلحت نيست.
ايران و افغانستان موافقتنامه همكاري امضا مي كنند
فارس: با موافقت هيات دولت زمينه انعقاد موافقتنامه همكاري بين ايران و افغانستان فراهم شد. براساس اين موافقتنامه كه در زمينه هاي مختلف فرهنگي توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران و وزارت فرهنگ و معارف افغانستان به امضا خواهد رسيد، همكاريهاي فرهنگي ايران و افغانستان گسترش خواهد يافت. قرار است پس از امضاي موقت موافقتنامه فرهنگي بين دو كشور، اين موافقتنامه براي تصويب نهايي تقديم مجلس شوراي اسلامي گردد.مجوز امضاي موقت اين موافقتنامه چهارم آبان ماه توسط معاون اول رئيس جمهوري به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ابلاغ شده است.
پرونده تخلفات وزير سابق راه در قوه قضاييه در حال پيگيري است
فارس: سخنگوي قوه قضاييه گفت: پرونده تخلفات وزير سابق راه و ترابري توسط دادستان در حال پيگيري مي باشد و بعد از اخذ مدارك رسيدگي قضايي آن آغاز خواهد شد.
جمال كريمي راد با اعلام اين خبر افزود: زماني كه وزيري استيضاح مي شود اگر در متن استيضاح اشاره اي به فساد مالي و سوءاستفاده مطرح گردد، دادستان به عنوان مدعي العموم وظيفه دارد تا پيگيريهاي لازم را داشته و به موضوع رسيدگي نمايد.
وي افزود: مجلس هم مي تواند مدرك و مستندات خود را جهت رسيدگي به قوه قضاييه ارائه دهد و دادستان هم وظيفه پيگيري را عهده دار مي باشد.
آئين نامه كميسيون اصل ۹۰ اين هفته بازنگري مي شود
فارس: مخبر كميسيون اصل نود تغيير و بازنگري در آيين نامه كميسيون اصل ۹۰ را در دستور كار اين هفته اين كميسيون اعلام كرد.
علي بنايي در خصوص دستور كار كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي در هفته آينده تصريح كرد: بحث و بررسي و ايجاد تغييرات و بازنگري در آيين نامه داخلي مربوط به كميسيون اصل نود دستور كار هفته آينده مي باشد.
وي تغيير در مسئله رسيدگي به شكايات مردم كه در اين آيين نامه از وظايف كميسيون اصل نود شمرده شده را از جمله موارد دانست و ادامه داد: مردم مي توانند از طرز كار دولت به مجلس شكايت كرده و كميسيون نيز به اين امر رسيدگي كند.
بنايي گفت: بحث ديگر پيشنهاد نحوه انتخاب اعضاي كميسيون نود در صحن علني مجلس از سوي نمايندگان مجلس مي باشد.
افراط در سياست جايي ندارد
سخنران پيش از خطبه هاي نمازجمعه اين هفته تهران گفت: حاكمان و مسئولان ما بايد اعتدال و حكمت سياسي را در رفتار خود لحاظ كنند، زيرا گستاخي، جسارت و افراط در سياست جايي ندارد.
رسول جعفريان گفت: مسئولان ما بايد با پيروي از سيره عملي اهل بيت(ع) همواره به دو مقوله اعتدال و عقلانيت سياسي كه سرلوحه كار معصومان(ع) بود، توجه ويژه داشته باشند.
وي تصريح كرد: ما بايد از خروج از اعتدال پرهيز كرده و مبناي سياسي رفتار خود را يك مبناي درست و عقلاني قرار دهيم.
شبكه ماهواره اي الانوار آغاز به كار كرد
بنياد جهاني آيت الله شيرازي از آغاز به كار شبكه ماهواره اي الانوار همزمان با حلول ماه مبارك رمضان براي ترويج مكتب اسلام و اهل بيت(ع) خبر داد.
اين بنياد كه رياست آن را آيت الله سيد مرتضي شيرازي به عهده دارد و دفتر مركزي آن در واشنگتن است، از ماهها قبل اعلام كرده بود در صدد راه اندازي شبكه اي تلويزيوني است كه به نشر مباني و اعتقادات اسلامي و شيعي بپردازد كه هم اكنون در دهم ماه مبارك رمضان اين امر عملي شد.
خرازي : عراق با ايجاد حكومت مردمي مي تواند نقش واقعي خود را باز يابد
وزير امور خارجه گفت : ما اميدواريم عراق از طريق انتخابات و با ايجاد پارلمان و حكومت نشأت گرفته از آراي مردم بتواند نقش واقعي خود را باز يابد .
خرازي وزير امور خارجه در ديدار با شيخ خليفه بن زائد آل نهيان وليعهد ابوظبي و جانشين فرماندهي كل نيروهاي مسلح امارات پيرامون روابط دوجانبه و مسائل منطقه به ويژه تحولات عراق و فلسطين بحث و تبادل نظر كرد.
ديدار يك هيات مطبوعاتي ايران از چين
يك هيات مطبوعاتي از ايران كه به دعوت وزيران خارجه چين به اين كشور سفر كرده بود، از مراكز مختلف فرهنگي و اقتصادي چين ديدن كرد.
اين هيات از روزنامه هاي ايران، همشهري و تهران تايمز طي سفر پنج روزه به چين از مراكز فرهنگي و اقتصادي استان سي چوان در جنوب غرب، شهر شن جن در استان گوانگ دونگ در جنوب و پكن پايتخت اين كشور ديدن و از نزديك با روند توسعه چين آشنا شدند.
در اين سفر كه به دعوت بخش اطلاعات و اخبار وزارت خارجه چين انجام شد، هيات مطبوعاتي ايران با مقامات فرهنگي اين استانها ديدار و گفت و گو كردند.

معاون سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد:
مخالفت تأمين اجتماعي با طرح اشتغال موقت بيكاران
گروه اجتماعي: معاون امور استان هاي سازمان تأمين اجتماعي گفت: «طرح قانوني اشتغال موقت بيكاران» به تخلفات رايج كارفرمايان و بهره كشي هاي مدرن از كارگران جنبه قانوني بخشيده و در صورت تصويب در مجلس، عده اي را به صورت قانوني از حقوق اجتماعي مندرج در قانون اساسي و مؤكد در سياست هاي مجموعه حاكميت محروم مي كند.
علي حيدري در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه طرح اشتغال موقت بيكاران تلفيقي از قوانين موجود است، اظهار كرد: فراز اول اين طرح كه شاغل و كارفرما را براي توافق نسبت به پرداخت حق بيمه مخير  كرده، متن قانون معافيت كارگاه هاي زير پنج نفر را به ذهن متبادر مي كند و فراز بعدي كه بر اساس آن دولت مي تواند درصدي از سهم حق بيمه كارفرما و يا تمامي آن را متقبل شود، از آيين نامه هاي اجرايي طرح ضربتي اشتغال است. وي تصريح كرد: بر اساس آيين نامه اجرايي طرح ضربتي اشتغال، كارفرماياني كه نيروي جديد به كار مي گيرند از معافيت سهم كارفرمايي برخوردار مي شوند.
حيدري با بيان اين كه طبق ماده واحده اين طرح از تاريخ تصويب اين قانون تا پايان برنامه چهارم توسعه اشتغال موقت نيروهاي كار جديد بر اساس توافق كتبي شاغلين و كارفرمايان بوده و از شمول قانون كار معاف است، افزود: اين طرح از اين جهت نيز مشابه آيين نامه اجرايي ماده ۱۹۱ قانون كار است كه بنابر آن كارگاه هاي زير ۱۰ نفر از برخي مواد قانون كار مستثني شده اند. با اين تفاوت كه در طرح اشتغال موقت بيكاران بدون هيچ شرطي، اين معافيت لحاظ شده است. وي خاطرنشان كرد: اين طرح با هدف حمايت از سرمايه گذاري و اشتغالزايي پيشنهاد شده و از آن جا كه تلفيقي از قوانين مصوب جاري و يا اجرا شده است، حتي با اين تلقي كه اين تخفيف ها به اشتغالزايي مي انجامد، نيازي به تصويب قوانين جديد نيست.
معاون امور استان هاي سازمان تأمين اجتماعي با اشاره به شرايط ناسالم بازار كار و نرخ بالاي بيكاري در كشور، افزود: افراد جامعه هم اكنون به دليل نياز شديد به كار با هر شرايطي از جمله متقبل شدن حق بيمه سهم كارفرما و يا بيمه نشدن و دريافت حقوق پايين حاضر به اشتغال مي شوند كه اين طرح خواستار قانوني كردن اين تخلفات است.
حيدري رواج قراردادهاي موقت را يكي از معضلات اساسي جامعه كارگري در حال حاضر خواند و افزود: كارفرمايان پس از مراجعه بازرسان وزارت كار و سازمان تأمين اجتماعي و ثبت اسامي كارگران به عنوان نيروي كار شاغل درآن كارگاه آنها را اخراج كرده و نيروي كار جديد جذب مي كنند.
در نتيجه امنيت شغلي نيروي كار درحال حاضر در پايين ترين سطح ممكن قرار دارد و اين طرح نيز عملا به قراردادهاي موقت كه مغاير قانون كار است جنبه قانوني مي بخشد.
به گفته وي، محروم ساختن عده اي از افراد جامعه از حقوق اجتماعي خود مخالف قانون اساسي كشور است؛ چرا كه به موجب قانون افراد جامعه براي ايجاد و احراز شغل بايد از حقوق برابر برخوردار باشند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |