سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۴۴
آخرين راه حل براي مبارزه با فقر حركتي
دوچرخه سواري در مدارس 
چيزي حدود 8 ميليون دانش آموز دختر از مشكلات فقر حركتي رنج مي برند،اين البته چيزي نيست كه تنها با چند دستگاه دوچرخه حل شود
البته دوچرخه تنها وسيله جديد نيست كه وارد مدارس شده، بلكه چند وقت پيش تربيت بدني آموزش و پرورش تهران اقدام به توزيع كفش اسكيت ميان 20 منطقه تهران كرد
021912.jpg
نه! اين مدرسه جزو آن بيست مدرسه خوش اقبال تهران نيست كه صاحب دوچرخه شدند و دانشآموزان دخترمدرسه مي توانند از موهبت دوچرخه سواري استفاده كنند. اين دختر بچه ها مثل چند ميليون نفر محصل ديگر مجبورند اوقات فراقت را در مدرسه صرف گپ زدن و... كنند.
عكس : گلناز بهشتي 
سعيده عليپور
مدتي پيش بود كه در خبرها خوانديم؛ 96 درصد از دانش آموزان مدارس كشور دچار فقر حركتي هستند و اين مشكل در ميان دختران دانش آموز حادتر است، پس گل از گلمان شكفت وقتي از توزيع دوچرخه در مدارس دخترانه مطلع شديم.
مدت كوتاهي است كه اداره تربيت بدني سازمان آموزش و پرورش استان تهران اقدام به توزيع دوچرخه در مدارس دخترانه كرده است، گرچه اين دوچرخه ها همه دانش آموزان دختر تهراني را خوشحال نكرد، چرا كه به دليل همان شكل هميشگي، بودجه كافي براي خريد تعداد بيشتري دوچرخه وجود نداشت پس تنها دانش آموزان يك مدرسه از هر منطقه تهران امكان استفاده از دوچرخه را يافتند.
***
در آهني بزرگ نيمه باز است، اما حياط مدرسه با پرده آبي رنگ ضخيمي كه پشت در نصب كرده اند استتار شده و ميدان ديد را كور كرده است. وارد محوطه مدرسه كه مي شويم صداي ركاب زدن مي آيد و هورا، تشويق و ...
دختر با همان مانتوي گشاد سبزرنگ مدرسه روي دوچرخه نشسته است و ركاب مي زند و با دوچرخه دور حياط را طي مي كند.
پريسا از دوچرخه پياده مي شود و آن را به نفر بعدي واگذار مي كند. خوشحال است از اينكه امكان پيدا كرده تا دوچرخه سواري كند. سال دوم دبيرستان است مقنعه مشكي اش را روي سرش مرتب مي كند و مي گويد: امسال يك دستگاه دوچرخه به مدرسه دادند كه ساعتي بعد از اتمام كلاس هاي درس مي توانيم از دوچرخه سواري در حياط مدرسه استفاده كنيم.
او خوشحال است از اينكه مي تواند دوچرخه سواري كند، حتي اگر مجبور باشد براي استفاده از اين دوچرخه يكهزار و 500 تومان هم پول بپردازد.
مدرسه او كه در منطقه 3 واقع شده يكي از 20 مدرسه داخل تهران است كه از اداره تربيت بدني سازمان آموزش و پروش تهران يك دستگاه دوچرخه گرفته است.
سكينه افسرده، كارشناس مسوول فعاليت هاي ورزشي سازمان آموزش و پرورش تهران مي گويد: اين دوچرخه ها را به مدارسي داديم كه هم از نظر فضاي باز مناسب بودند و هم اينكه در نزديكي آن چند مدرسه ديگر هم وجود داشته باشد تا دانش آموزان آن مدارس هم بتوانند با مراجعه به اين مدرسه از امكان دوچرخه سواري استفاده كنند.
البته دوچرخه تنها وسيله جديد نيست كه وارد مدارس شده، بلكه چند وقت پيش تربيت بدني آموزش و پرورش تهران اقدام به توزيع كفش اسكيت ميان 20 منطقه تهران كرد كه با استقبال زياد دختران دانش آموز مواجه شد. افسرده، كارشناس مسوول فعاليت هاي ورزشي سازمان آموزش و پرورش تهران مي گويد: دانش آموزان دختر علاقه فراواني به رشته هاي ورزشي جديد از خود نشان مي دهند، از طرفي هم فضاي لازم براي آنها مهيا نيست. اين بود كه تصميم گرفتيم در قالب يك طرح جديد اقدام به توزيع اسكيت و دوچرخه در مدارس دخترانه كنيم.
هانيه اول دبيرستان است. از شيطنتش و آن قيافه بچه گانه اش معلوم است حال و هواي دوره راهنمايي از سرش نيفتاده. ميان كلامش و انتها و ابتداي جملاتش يك خانم هم چاشني مي كند و مي گويد: خانم، من هميشه دلم مي خواست دوچرخه سواري كنم، اما بلد نبودم، خانه ما هم آپارتماني است پدر و مادرم هم كه نمي گذاشتند بروم بيرون، به خاطر همين اينكه الان مي توانيم دوچرخه سواري كنيم خيلي خوب است.
***
گرچه مي توان رويكرد آموزش و پرورش تهران در اقدام به اين كار را ستود، اما امكانات ورزشي در ميان 16 ميليون دانش آموز دختر و پسر آيا به همين 20 دوچرخه خلاصه مي شود يا نه...؟
چيزي حدود 8 ميليون دانش آموز دختر كه از مشكلات شديد فقر حركتي رنج مي برند، البته چيزي نيست كه تنها با چند دستگاه دوچرخه حل شود. گرچه دانش آموزان امروز از نظر بنيه بدني بسيار قوي تر از دانش آموزان نسل گذشته خود هستند. پژوهش هاي ميداني انجام شده در سطح مدارس نشان مي دهد كه نوجوانان و جوانان ايراني در طول سال هاي 64 تا 70 از نظر بنيه بدني نيرومندتر شده اند، به طوري كه پسران و دختران ايران امروز بسيار قوي تر و با آمادگي جسماني بالاتري نسبت به همسالان خود در سال هاي قبل از سال 64 هستند اين آمار نشان مي دهد كه مجموعه فعاليت هاي خانه و مدرسه و به طور كلي جامعه در ارتباط با برنامه تغذيه، برنامه هاي آموزشي، عادات بهداشتي و برگزاري مسابقات ورزشي در جهت بهبود قابليت هاي جسماني تاثيرگذار بوده است. اما اين واقعيتي است كه هنوز دانش آموزان دختر امكان استفاده از شرايطي هم سطح پسران را دارا نيستند.
بخشي از اين ناعدالتي مربوط به نگرش سنتي خانواده ها به ورزش دختران است و بخشي ديگر هم نگرش سنتي موجود در جامعه به محدوديت دختران ورزشي است.
***
اقدام آموزش و پرورش تهران نشان از زدودن ديد سنتي حاكم در جامعه نسبت به ورزش دختران دارد، چرا كه همه به خوبي مي دانند كم تحركي دانش آموزان دختر و فقر حركتي آنها در آينده چه لطمات جبران ناپذيري بر جسم و روح آنها بر جاي مي گذارد. افسرده مي گويد: در سال گذشته در پي طرح توزيع اسكيت در تعدادي از مدارس دخترانه، كف اين مدارس آسفالت نرم ريخته شد و بچه ها بعد از ظهرها بعد از تعطيلي مدرسه مي توانستند از امكان اسكيت همراه با مربي آموزش اسكيت استفاده كنند. بسياري از دانش آموزان هم از اين موضوع استقبال كردند. افسرده مي گويد: هزينه اي كه از بچه ها بابت ثبت نام گرفته مي شود به نسبت كلاس هاي بيروني بسيار ناچيز است و نرخ ثبت نام در مناطق مختلف تهران هم متفاوت است.
آن هزينه اي كه گرفته مي شود صرف مربي و سرايدار كه در آن ساعت در مدرسه هستند مي شود وگرنه دوچرخه و اسكيت به صورت رايگان در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد.
گرچه استفاده از اين امكانات در مدارس احتياج به فضايي حداقل۲۰۰ متري دارد و به اعتقاد افسرده اين فضاي باز در اكثر مدارس وجود دارد، اما آنچه كه باعث شده است تا دوچرخه ها در اين تعداد محدود در مدارس تهران توزيع شود، كمبود شديد اعتبار بود. افسرده مي گويد: همين مبلغ براي خريد اسكيت و دوچرخه هم سال گذشته از طرف مديريت و برنامه ريزي امور بانوان سازمان آموزش و پرورش به مدارس دخترانه كمك شد وگرنه براي اين طرح هاي جديد هيچ بودجه اي وجود ندارد.
۳۰ ميليون تومان هزينه خريد كفش اسكيت و 20 ميليون تومان جهت خريد دوچرخه دنده اي ساده، آموزش مربي مربوطه و امكانات داخل مدارس هزينه شد.
اسكيت و دوچرخه سواري كه در مدارس نه چندان ثروتمند ما ورزش هاي لوكس محسوب مي شود جزو 11 ورزش مدارس نيست. بسكتبال، واليبال، هندبال، تنيس روي ميز، دو، آمادگي جسماني، شنا، شطرنج، بدمينتون و بازي هاي دبستاني از جمله ورزش هاي درس تربيت بدني است كه اصولا زير سايه كمبود امكانات و عدم توجه مديران و مربيان مدارس به راحتي فراموش مي شود.
مثلا شنا جزو آن ورزش هايي است كه تنها يك درصد از دانش آموزان تهراني، آن هم در يك سال اخير توانستند از طرف مدرسه آموزش ببينند.
به اعتقاد كارشناسان، ورزش در سنين رشد نه تنها از بروز ناهنجاري هاي قامتي و اندامي جلوگيري مي كند بلكه باعث پيشرفت تحصيلي دانش آموزان و عدم افسردگي آنها در طول دوران زندگي هم مي شود، در حالي كه تعداد زيادي از دانش آموزان ما از ناهنجاري هاي قامتي رنج مي برند.
مريم كريمي دانش آموز يكي از مدارس راهنمايي منطقه 17 تهران است. چند وقت پيش دور مدرسه را ايرانيت زدند تا ما با خيال راحت ورزش كنيم، اما به محض اينكه دور و برمان شروع به آپارتمان سازي كردند و كارگرها هم كه دايم نگاهشان به داخل مدرسه بود، ديگر قيد ورزش را هم زديم، زنگ ورزش هم توي كلاس بحث آزاد مي كنيم.

آموزش
نيمكت هاي غيراستاندارد
021891.jpg
يادش بخير ميز و نيمكت مدرسه كه وقتي چندين ساعت متوالي روي آن مي نشستيد ديگر راه رفتن و ايضا بلند شدن كاري بسيار مشكل بود. اصلا آنقدر اين نيمكت ها خشك و سفت بودند كه ستون فقرات هم دچار مشكل مي شد.
دكتر حسيني، استاديار دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، بي توجهي به وضع دانش آموزان هنگام نشستن روي نيمكت ها را موجب بروز پيامدهاي ناگوار در كوتاه مدت و دراز مدت دانست.
دكتر حسيني در اين تحقيق اعلام كرده: وضع نامناسب ميز و نيمكت موجب شده تا دانش آموزان براي ديدن تخته سياه، ساعت ها روي پاي خود بايستند و ايستادن بدون حركت براي مدت طولاني باعث واريس سياهرگي در پا مي شود.
نشستن دانش آموزان كوتاه قد روي نيمكت هاي بلند، بر زانو، عضله ساق و كف پا تاثير نامطلوب مي گذارد. نشستن دانش آموزان بلند قد روي نيمكت هاي كوتاه نيز روي عضله شانه و گردن تاثير مي گذارد.
دكتر حبيبي با اشاره به اينكه 9 ميليون كودك دبستاني در كشورمان در حال تحصيل هستند بر توجه به اين موضوع تاكيد كرد.
بي خود نبود كه ما قد بلند بوديم و هميشه ته كلاس مي نشستيم، يا گردن درد و شانه درد مي گرفتيم يا اينكه مجبور بوديم به زانوهايمان فشار بياوريم و از پا مي افتاديم، البته مطلب تازه اي هم نيست. وقتي كلاس درس استاندارد نباشد چه انتظاري مي توان از ميز و نيمكت داشت.

جوان
وام ازدواجي ها
021906.jpg
آنقدر ميزان ازدواج در كشور كاهش يافته و آنقدر سن ازدواج بالا رفت تا اينكه مه و خورشيد و فلك و مسوولان كشوري دست به دست يكديگر دادند تا جوانان را تشويق به ازدواج كنند و صد البته براي اين كار جايزه اي هم در نظر گرفتند. قرار بر اين شد كه به زوج هاي جوان شهرداري وام ازدواج بدهد به اين ترتيب جوانان مشتاق ازدواج به سمت شهرداري سرازير شدند تا 500 هزار تومان وام كمك هزينه ازدواج دريافت كنند. تاكنون نيز 78 هزار زوج تهراني، متقاضي وام ازدواج شدند و به گفته مجيد جمشيديان دبير ستاد پيوندهاي آسماني شهرداري تهران، نزديك به 47 هزار نفر از متقاضيان وام ازدواج براي دريافت وام دعوت شدند. دبير ستاد پيوندهاي آسماني شهرداري تهران گفت: با تلاش هاي صورت گرفته توسط ستاد و صندوق انصارالمجاهدين تاكنون توانسته ايم حدود 47 هزار نفر از افرادي را كه متقاضي دريافت وام ازدواج بوده اند، به صندوق معرفي كنيم.
وي با اشاره به اينكه دعوت افراد مذكور تا 16 آبان ماه جاري صورت گرفته است، تاكيد كرد: بر اساس آمار تهيه شده ستاد، اين رقم حكايت از دعوت قريب به 70 درصد متقاضيان وام ازدواج در شهر تهران دارد.
دبير ستاد پيوندهاي آسماني شهرداري تهران، در خصوص درخواست هاي دريافت شده توسط دفاتر و باجه هاي پستي، از آغاز اجراي طرح تاكنون، گفت: تاكنون 78 هزار و 233 پاكت توسط پست به ستاد رسيده است.
جمشيديان تعداد پاكت هاي توزيع شده در سطح مناطق پستي در مرحله اول طرح را حدود 98 هزار پاكت اعلام كرد و افزود: پيش بيني مي كنيم تا پايان ماه مبارك رمضان، تعداد افراد دعوت شده را به 60 هزار نفر افزايش دهيم.

سلا مت
كليه گران است!
021903.jpg
حالا كه سنت حسنه اهداي اعضا به يك بازار سياه كليه تبديل شده است و بسياري از افراد از فروش كليه به قيمت هاي بالا در اين زمينه مبالغي را به دست مي آورند اين خطر در جامعه ايجاد شده است كه به سلامت عمومي جامعه ضرر برساند. هم اكنون دولت در ازاي هر كليه يك ميليون تومان مي پردازد اين در حالي است كه فروشندگان كليه به اين مبلغ راضي نشده و كليه خود را به افراد متقاضي بين 2 تا 7 ميليون مي فروشند.
مصطفي قاسمي مديرعامل انجمن حمايت از بيماران كليوي مي گويد: بازار خريد و فروش كليه در كشور به زماني باز مي گردد كه دولت بدون انجام كار كارشناسي شده اعلام كرد كه هر فردي كه كليه بدهد به عنوان ايثارگر شناخته مي شود، بنابراين به آن فرد يك ميليون تومان داده مي شود اما اين امر موجب شد كه فروشندگان كليه علاوه بر يك ميليوني كه دولت هديه مي كند حداقل 2 تا 3 ميليون ديگر را هم از بيمار بگيرند.
وي ادامه داد: اگر از سوي دولت عنوان مي شد كه اين يك ميليون اهدايي به منظور كمك به بيمار كليوي خواهان انجام پيوند كليه است، به طور حتم قيمت كليه تا اين حد افزايش نمي يافت و بازاري با عنوان بازار خريد و فروش كليه هم ايجاد نمي شد. دكتر قاسمي اظهار داشت: متاسفانه فروش كليه در برخي از خانواده ها كه معمولا دچار مشكلات مالي شديد هستند، نظير خانواده هايي كه سرپرست آنها فردي معتاد است، رواج يافته است به گونه اي كه شخصي كه كليه خود را به فروش مي رساند، در صورت متاهل بودن بعد از چند ماه با همسرش براي فروش كليه به بيمارستان ها مراجعه مي كند.

شهري
رشد كيفي پست ايران
021897.jpg
تا همين چند سال قبل هم اسم اين شركت مثل سايه همراه شركت تلفن بود و به اضافه پسوند تلگراف، خوانده مي شد. شركت پست و تلگراف و تلفن. بعد تفكيكي در اين زمينه صورت گرفت و شركت پست كارش را تقريبا به شكلي مجزا دنبال كرد. هر چند كه از ساختمان مخابرات تا پست مركزي - خيابان شريعتي -فاصله اي نيست. حسين مهري مدير كل پست استان تهران حضور پست ايران را در عرصه هاي بين المللي در سال هاي اخير چشمگير مي خواند و مي گويد: شركت پست جمهوري اسلامي، هم در داخل و هم در بين كشورهاي خارجي از جايگاه خوبي برخوردار شده است.
تحولات بسيار زيادي در سالهاي اخير در جهت ارتقاي خدمات پستي صورت گرفته است كه شايسته تقدير است. وي گفت: حضور شركت پست جمهوري اسلامي در همايش بين المللي اتحاديه جهاني نيز قابل تقدير است. در اين همايش كه در مهرماه سال جاري برگزار شد، شركت پست با اكثريت آرا به عنوان عضو شوراي اداري اين اتحاديه انتخاب شد. 8 پيشنهاد پست ايران نيز در اين اتحاديه مورد تاييد و قبول قرار گرفت. بايد براي جايگاه فعلي پست ارزش قايل بود و براي تثبيت و ارتقاي جايگاه به دست آمده تلاش كرد. هم اكنون شركت پست جايگاه اجتماعي، علمي و فرهنگي والايي در بين جامعه كسب كرده و وقت آن رسيده همسو با تحولات تكنولوژي و فن آوري ارتباطات و سير تحولات مختلف در سرويس هاي پستي، ارتقاي كيفيت را نيز به نحو احسن اجرايي كنيم. بايد ساز و كارهاي لازم را براي ارتقاي سطح خدمات پستي به شهرونداني كه خواهان سرعت در ارسال مرسولات خود هستند، فراهم آورد. وي نظام مديريت صف، تقويت بخش توزيع، كاهش زمان توزيع مرسولات پيشتاز در تهران از 24 ساعت به 12 ساعت و طرح جامع عملياتي پست را از جمله فعاليت هاي انجام شده در اين پست عنوان كرد.

شهري
تاكسيداران بداقبال 
021909.jpg
همه مي  دانند كه بخشي از مشكلات حمل و نقل عمومي شهر مربوط به تاكسي هاي مسافربري است، اما نه اينكه تقصيرها به گردن اين قشر زحمتكش باشد، بلكه اين قشر مشكلات خاص خودشان را دارند كه بيشتر مربوط به مرخصي، كشيك هاي اجباري، ماليات بر درآمد و مراحل سخت گزينش مي  شود.
ابوطالب، يكي از نمايندگان مجلس طي گزارشي در مورد اين صنف تاكيد كرده است كه براي حل مشكلات تاكسيرانان، تغيير مديريت لازم است.
وي در اين گزارش آورده است:
در قبال اين شرايط هيچ كدام از مزاياي كارمندان دولت همچون بيمه مناسب، حقوق بازنشستگي، پاداش پايان خدمت، ارتقاي درجه شغلي و ... شامل اين طبقه زحمتكش نمي شود و حتي براي ورود به اين شغل بايستي با آوردن سرمايه اي چند ميليون توماني جهت خريد تاكسي نه تنها به مرور زمان عمر مفيد كاري خود را در اين راه صرف كنند، بلكه سرمايه مادي ايشان نيز به مرور مستهلك شده و از بين مي  رود.
طي بيش از 10 سال گذشته به مرور تمامي مجموعه هاي مربوطه و متولي امر تاكسيراني و تاكسيداران تهران همچون سازمان تاكسيراني، شركت تعاوني تاكسيراني، اتحاديه تاكسيراني، جامعه تاكسيداران و تاكسيرانان و انجمن اسلامي تاكسيراني كه هر كدام داراي شرح وظايف مادي و معنوي تاكسيرانان را فراهم آورده يا موجبات احقاق حق آنها را فراهم آورند، با مديريت عده اي مشخص شرايطي انحصاري پيدا كرده و در عمل تمام اين مجموعه ها را در انجام وظايف محوله دچار رخوت، سكون و ناكارآمدي ساخته است.

اجتماعي
افزايش كاربران اينترنتي
021900.jpg
حواستان را جمع كنيد. با شما هستيم. والدين عزيز، طبق آمار و ارقامي كه در اين خبر آمده، به آمار كاربران اينترنتي 20 درصد اضافه مي شود. يعني از اين به بعد حواستان بايد بيشتر جمع فرزندانتان باشد تا گرفتار چت و اين كارهاي بي مصرف نشوند.
مسعود داوودي نژاد رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفت: تعداد كاربران اينترنتي در 20 شهر كشور افزايش پيدا مي كند.
اين سازمان به 12 شركت پروانه ارايه خدمات انتقال داده ها داده است و اين شركت ها متعهد شده اند تا پايان امسال حداقل 250 هزار پورت را براي دسترسي مردم به اينترنت آماده كرده و تحويل دهند.
هر پورت مي تواند ده ها كاربر اينترنتي را حمايت كند و براي تسريع در روند كار نيز از هر شركت 5/1 ميليارد تومان ضمانت گرفته شده كه در صورت عمل نكردن به تعهدات قرارداد اين شركت ها جريمه خواهند شد.
ارايه مجوز فعاليت اين شركت ها با سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي است ضمن آنكه شركت مخابرات با در اختيار گذاشتن فضاي لازم به اين شركت ها كمك مي كند. وي در ادامه از ارايه مجوز به يك شركت براي اجراي سامانه بي سيم اينترنت با آنتن بيروني خبر داد و افزود: يك شركت با اخذ پروانه فعاليت از اين سازمان متعهد شده است تا پايان آذر ماه امسال شش هزار كاربر اينترنتي را در تهران بدون استفاده از تلفن با تجهيزات سمت مشترك به اينترنت متصل كند.
اين شركت با دادن يك دستگاه به كاربر، ماهانه 35 هزار تومان بابت استفاده از خدمات اينترنتي از وي دريافت خواهد كرد.
تا پايان امسال در چند شهر بزرگ كشور نيز مجوز ارايه اين نوع خدمات داده خواهد شد.

يادداشت
اميد زنده است
021894.jpg
شب هاي بمباران سال۶۶ بود. يك سالي مي شد كه خانه و كاشانه مان را از جنوب تهران به كرج برده بوديم تا راه پدر براي رسيدن به مغازه و كسب وكار نزديك شود. موشك هاي صدام تقريبا از روي كرج مي گذشت و به طرف تهران بخت برگشته سرازير مي شد. معمولا بعد از آژير خطر، يكي يا دو تا موشك درست بالاي محله زورآباد كرج چاشني مي كرد و به طرف مقصد خيز مي رفت. موضوع براي مردم جنبه خشن و خطرناكش را از دست داده بود و گاهي با آن شوخي مي كردند.
كسي معمولا به پناهگاه نمي رفت و هرجا موشك و بمب مي نشست، هجوم جمعيت را براي كمك و ياري به آسيب ديدگان به همراه داشت. مي شود گفت مردم با بي اعتنايي به خطر بمباران و موشك باران، عكس العملي حاكي از خستگي و عادت و در عين حال شهامت از خود نشان مي دادند. گويي همه پذيرفته بودند كه بالاخره روزي در اين گير و واگير نوبتشان مي شود و بايد بار سفر را ببندند و روي بويحيي را زيارت كنند. نسبت به اوايل جنگ، كسي پناهگاه را جدي نمي گرفت. مي شد فهميد كه مردم عمدتا با اين رفتارشان به مرگ دهان كجي مي كنند.
شايد بهتر باشد بگوييم كه اميد به مرگ و شهادت در راه خدا به مراتب بيشتر بود از اميدواري به زندگي. اين روحيه را در زمان خودش نمي شود به كلي رد يا قبول كرد. اين يك ويژگي بود كه در آن موقعيت مردم پيدا كرده بودند و كاركردهاي مثبت خودش را داشت.
اما اين روزها 16 سال از جنگ گذشته است. همه چيز رنگ و روي زندگي دارد. كسي به فكر مردن نيست و دوست هم ندارد كه از اين فكرها داشته باشد. در روزهاي موشك باران، يك بار يكي از موشك ها درست خورد به تپه زورآباد و در مساحت حدود۵۰ متر كه خراب كرد، 12 خانه را با خاك يكسان كرد. در لحظات و روزهاي اول، نزديك شدن به محل اصابت موشك مشكل بود. يك هفته بعد از ماجرا، نفس نفس زنان، سراشيبي تپه را بالا مي رفتم تا به جايي كه موشك صاف كرده بود برسم. تا يك كوچه مانده به محل، چنان زندگي و جنب وجوشي در ميان اهالي و بچه هاي محله جاري بود كه ترديد مي كردي در چند قدمي محلي هستي كه چند روز پيش با خاك يكسان شده و عده زيادي شهيد داده است. گويي همه موضوع را فراموش كرده بودند، شايد واقعا اتفاق مهمي نيفتاده بود!
اما امروز و درفاصله نزديك به يك سال پس از لرزش چند ثانيه اي زمين، لرزي به جان همه افتاده كه ديدني و شنيدني است. مي خواهم نتيجه بگيرم كه اميد به زندگي در ميان بدنه جامعه رشد قابل ملاحظه اي داشته است. مردم تعارف نداريم: من، تو ، او مي خواهند زنده باشند. اين يعني كه براي خود آينده اي را ساخته اند كه مي خواهند به آن برسند. خواسته مباركي است پس با همه كم و كاستي ها ، اميد در دل مردم و جوانان زنده نگه داشته شده است، اميد به آينده اي روشن. اتفاق مباركي است!

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |