پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۵۲
۵۰ درصد كاهش هزينه هاي انرژي آشپزي
تنورخانه تان را ارزان تر گرم كنيد
اگر مي خواهيد در مورد خريد يك اجاق گاز مناسب و همچنين پخت و پز بهتر و باصرفه تر بيشتر بدانيد اين مطلب را بخوانيد
022941.jpg
اين اجاق ها از نظر انرژي به دليل اينكه زمان طبخ بسيار كوتاهي دارند مقرون به صرفه هستند. در مايكروويوها، انرژي غذا را گرم مي  كند و حرارت ناچيزي هدر مي  رود. اين مساله باعث مي  شود زمان طبخ كوتاه تر شود و مصرف انرژي به نحو قابل ملاحظه اي نسبت به فرهاي سنتي كاهش يابد.
اجاق گاز
بعد از صنعت، اين خانه ها هستند كه بيشترين انرژي را مصرف مي  كنند و از اين مقدار هم، 10 درصد به پخت و پز اختصاص پيدا مي  كند. استفاده از شيوه هاي منطقي آشپزي همراه با انتخاب دقيق تجهيزات خانگي مي  تواند 50 درصد از هزينه هاي انرژي مربوط به آشپزي را بكاهد و به همين نسبت باعث كاهش انتشار گازهاي سمي شود.
برق يا گاز؟
تجهيزات پخت و پز برقي ياگازي از جهت كيفيت طبخ غذا، عملكرد يكساني دارند.
انتخاب وسايل پخت و پز به عواملي از قبيل قيمت، ظاهر و طراحي آشپزخانه بستگي دارد.
بازده انرژي در هنگام انتخاب تجهيزات آشپزخانه بايد در اولويت انتخاب شما قرار بگيرد. توجه داشته باشيد معمولا در شرايط مشابه هزينه مصرف برق 20 برابر مصرف گاز طبيعي است. در شرايطي كه زمان پخت كوتاه است و استفاده از تجهيزات برقي كوچك تر از قبيل سرخ كن و ماهيتابه نسبت به فرهاي گازي و برقي به صرفه تر است.
استفاده از مايكروويو به طور قابل ملاحظه اي هزينه هاي پخت و پز را كاهش مي  دهد.
يك آشپزخانه نمونه 
تجهيزات پخت وپز اصلي در آشپزخانه اجاق خوراك پزي، فر و گريل كباب پز است. معمولا محدوديتي در نحوه قراردادن اين موارد در طراحي آشپزخانه وجود ندارد وانتخاب و تركيب آنها در اكثر موارد به اندازه و طراحي آشپزخانه، قيمت، طول عمر و سلايق شخصي مربوط مي  شود.
شما مي  توانيد وسايل پخت و پز را به صورت هاي زير خريداري كنيد:
- اجاق هاي خوراك پزي معمولي: يك كابينت عمودي است كه شعله ها در بالاي آن قرار گرفته و فر و گريل در پايين آن قرار دارد. اين يك نمونه عامه پسند است، چون همزمان هر سه جزء را دارد.
- اجاق و فر مجزا: اين اجاق به طراحي، آزادي عمل بيشتري مي  بخشد. فر مي  تواند توكار بوده يا داخل كابينت قرار گيرد كه در هر دو حالت مي  تواند با يك گريل همراه باشد.
بازده انرژي 
بر خلاف بسياري از وسايل برقي و گازي از قبيل يخچال، ماشين لباسشويي و بخاري، هنوز درجه بندي ستاره داري مانند آنچه كه در برچسب هاي انرژي معمول است براي نشان دادن بازده انرژي وسايل پخت وپز وجود ندارد.
معمولا وسايل پخت وپز بزرگتر، زمان طبخ طولاني تري دارند و منجر به افزايش هزينه بيشتري مي  شوند. وسايل كوچكتر كارآمدتر هستند و بايد در جايي كه پخت و پز و گرم كردن حجم كمي از غذا مورد نياز است استفاده شوند. به عنوان مثال، استفاده از مايكروويو يا توستر ارزانتر از فر يا گريل است.
انتخاب يك اجاق خوراك پز
اجاق گاز بايد:
۱- عملكرد سريعي داشته و به سادگي تنظيم شود.
۲- كنترل دمايي مناسبي داشته باشد.
مشعل هاي برقي فوقاني:
سه نوع اجاق برقي در بازارهاي جهان وجود دارد:
۱- اجاق هاي تابشي 
اين اجاق ها ارزانترين نوع اجاق برقي و از انواع ديگر كار آمدتر هستند. اجاق هاي تابشي معمولا لولا دارند و به راحتي تميز مي  شوند.
۲- اجاق هاي يكپارچه 
اين اجاق ها به پايه چسبيده هستند و براي تميز كردن نيازي به جابه جايي ندارند؛ نسبت به انواع تابشي بازده كمتر و عملكرد كندتري دارند؛ حرارت را نسبت به انواع تابشي بيشتر حفظ مي         كنند؛ قبل از اينكه پخت و پز كامل شود مي  توانند خاموش شوند؛ از المنت هاي خودحسگر براي افزايش كنترل دما استفاده مي   كنند و براي حفظ بازده و ظاهر بايد مرتب تميز شوند.
۳- اجاق هاي سراميكي 
المنت هاي اين اجاق ها در زير يك سطح شيشه اي قرار گرفته اند و ظاهر شيكي دارند و نسبت به انواع قبلي راحت تر تميز مي  شوند. بازده كمتري دارند و معمولا نسبت به انواع ديگر گرانتر هستند. اجاق هاي سراميكي همچنين مي  توانند از المنت هاي هالوژني استفاده كنند. اين مدل كنترل دمايي دقيق و زمان عملكرد نسبتا سريعي دارد اما پس از خاموش شدن مدت نسبتا زيادي طول مي  كشد تا سرد شوند. اين مدل نسبت به مدل هاي ديگر بازده انرژي كمتري دارد.
بازده انواع مختلف اجاق ها متفاوت است. اين موضوع را در جدول زير بهتر مشاهده مي  كنيد:
بازده درصد
انواع اجاق  برقي 
۶۵-55
مارپيچي 
۵۵-50
يكپارچه 
۶۰-55
سراميك استاندارد
۵۰-45
سراميك هالوژني 
۸۵-80
سراميك القايي 
انتخاب فر
فرهاي برقي و گازي به صورت هاي توكار، داخل كابينت  يا به صورت بخشي از اجاق  گاز نصب مي  شوند. نوع نصب تاثير بر بازده يا عملكرد طبخ ندارد. سه نوع فرگاز در بازارهاي جهاني ارايه مي  شود:
۱- فرهاي سنتي 
اين نوع فرها، مشعل گازي يا المنت  برقي براي تامين حرارت دارند و از آنجايي كه هواي داغ به طرف بالا حركت مي  كند، بالاي فر بيشترين دما را دارد. اين موضوع مقدار غذايي را كه در يك وعده پخته مي  شود محدود مي  كند. اين نوع فر در حال حاضر زياد متداول نيست.
۲-فرهاي فن دارجابه جايي
در داخل آن يك فن  وجود دارد كه هواي گرم را در داخل فر به جريان درمي آورد. اين موضوع منجر به توزيع يكنواخت دما در داخل فر مي  شود، در نتيجه مي  توان همزمان از تمام طبقات فر استفاده كرد. فرهاي فن دار با دماي پايين تر و سريع تر طبخ مي  كنند و 35 درصد انرژي كمتري نسبت به انواع سنتي، مصرف دارند.
۳-اجاق مايكروويو
اين اجاق ها از نظر انرژي به دليل اينكه زمان طبخ بسيار كوتاهي دارند مقرون به صرفه هستند. در مايكروويوها، انرژي غذا را گرم مي  كند و حرارت ناچيزي هدر مي  رود. اين مساله باعث مي  شود زمان طبخ كوتاه تر شود و مصرف انرژي به نحو قابل ملاحظه اي نسبت به فرهاي سنتي كاهش يابد.
اجاق هاي تركيبي 
در بازار اجاق هايي به نام اجاق هاي تركيبي وجود دارد.اين نوع اجاق ها پخت جابه جايي و مايكروويو را در يك فر تركيب مي  كنند. مزيت اين فرها اين است كه همزمان با كاهش واقعي زمان طبخ توسط مايكروويو، غذا مي  تواند در خارج با استفاده از پخت جابه جايي برشته يا سوخاري شود.
فرها در اندازه هاي مختلف در بازار عرضه مي  شوند. بنابراين انتخاب سايز مناسب براي رفع نيازمندي ها بسيار مهم است.
توصيه هاي فروشنده را براي يك انتخاب مناسب حتما در نظر بگيريد.
نكاتي براي پخت و پز بهتر
نكات زير مي  تواند باعث صرفه جويي در مصرف پول و انرژي شود:
- غذاهاي منجمد را قبل از طبخ ذوب كنيد. بهترين روش ذوب غذاهاي منجمد، قراردادن آنها 12 تا 24 ساعت قبل از زمان پخت در يخچال است چرا كه ذوب كردن در فضاي آزاد باعث رشد باكتري ها در غذاي شما مي  شود.
- به خاطر داشته باشيد پس از جوش آمدن آب يا مايعات شعله را كمتر كنيد چون شعله در اين حالت تاثيري بر افزايش دما ندارد.
- در صورتي كه زمان پخت طولاني لازم داريد حتي الامكان از ظروف زودپز استفاده كنيد.
- در صورت امكان از تجهيزات كوچكتر استفاده كنيد.
-گريل بيش از 2 برابر توستر انرژي مصرف مي  كند.
- دقت بيشتري در مصرف انرژي داشته باشيد مثلا كتري را پر آب نكنيد. در كتري را ببنديد و آب را به عوض جوشاندن گرم كنيد. از شعله متناسب با اندازه ظرف استفاده كنيد. از بخارپزها و ظروف چند قسمتي به طور همزمان براي پخت سبزي ها استفاده كنيد.
- زمان استفاده از فر، در آن را بسته نگه داريد. توجه داشته باشيد با هر بار باز و بسته كردن آن انرژي زيادي هدر مي  رود و دستگاه براي جبران آن زمان زيادي به كار خود ادامه مي  دهد.
- به درزبندي اطراف در فرگاز توجه داشته باشيد. درز بندي مناسب هنگامي است كه در بسته فر بتواند يك برگ كاغذ را نگه دارد. اگر كاغذ به راحتي جابه جا شود بايد درزبندي جديدي استفاده كرد.
- از فر گاز به طور كامل استفاده كنيد. مثلا چند ظرف را در يك مرحله براي پختن داخل فر قرار دهيد.
- براي فرهاي گازي نيازي به مرحله پيش گرم سازي نيست و در مورد فرهاي برقي سعي كنيد اين مرحله به حداقل برسد.
- فرگاز را 10 دقيقه قبل از اينكه پخت كامل شود خاموش كنيد.
- سطوح ديواره هاي فر را كاملا تميز كنيد تا حداكثر بازتاب گرمايي صورت گيرد.
- خودتان براي تعمير تجهيزات اقدام نكنيد و از لوازم مطابق دستورالعمل هاي سازنده دستگاه استفاده كنيد.
قبل از خريد اجاق خوراك پزي به موارد زير توجه كنيد:
- نوع اجاق را مشخص كنيد؛ يك اجاق سنتي نياز داريد يا بايد يك فرتوكار يا داخل ميزي يا اجاق جداگانه داشته باشيد؛
- تميز كردن آن راحت باشد؛
- قيمت آن مناسب باشد و يدكي و سرويسكار در دسترس باشد؛
- اگر از گريل برقي استفاده مي     كنيد از انواعي انتخاب كنيد كه بتواند فقط در يك طرف كار كرده و از بخشي از المنت  استفاده كند. اين در شرايطي كه كباب كردن فقط بخش كمي از طبخ غذا باشد مفيد است؛
- اندازه اجاق را بر حسب نياز خود انتخاب كنيد؛
- ضمانتنامه با ضمانت طولاني تر، طول عمر بيشتري از سيستم انتظار مي   رود؛
- اجاق هاي سراميكي برقي بايد چراغ شاخص حرارتي داشته باشند كه پس از استفاده تا هنگامي كه سطح تا اندازه كافي خنك شود روشن بماند.

فروشگاه
قيمت تلويزيون 
022962.jpg
022965.jpg
022968.jpg

خرج
قيمت مرغ و تخم مرغ در زمستان تغييري نخواهد كرد
ايرنا- رئيس اتحاديه مرغداران استان تهران گفت: با تثبيت نرخ خوراك دامي و نيز تامين منابع سوختي كارگاه ها، قيمت مرغ و تخم مرغ در تهران تثبيت شده و در فصل زمستان تغييري نخواهد كرد.
محمد يوسفي با اشاره به اينكه نرخ محصولات دامي در تهران به ثبات نسبي رسيده است، تصريح كرد:هم اكنون روزانه مرغ مورد نياز شهروندان تهراني توزيع شده و مشكلي از لحاظ نرخ گذاري بر محصولات دامي وجود ندارد.
به گفته وي، نرخ هر شانه تخم مرغ در ابتداي ماه مبارك رمضان به 20 هزار ريال رسيده بود كه هم اكنون با كاهشي محسوس، 17 تا 18 هزار ريال عرضه مي  شود.
رئيس اتحاديه مرغداران استان تهران نرخ هر كيلو تخم مرغ در ميادين ميوه و تره بار را 7 هزار و 600 ريال عنوان كرد و گفت: اين نرخ در بازار آزاد حداكثر 10 درصد بيشتر خواهد بود.
يوسفي همچنين نرخ هر كيلو مرغ توزيعي در ميادين ميوه و تره بار را 14 هزار و 200 ريال عنوان و خاطر نشان كرد: هر كيلو مرغ گرم در بازار آزاد تهران حداكثر 15 هزار و 500 ريال توزيع شده و افزايش پيدا نخواهد كرد.

فرهنگ مصرف
آموزش شيوه هاي طبخ ماهي و ميگو در ميدان ميوه و تره بار
غذاهاي دريايي ارزان تر از بقيه غذاها
022944.jpg
ايرنا - رئيس اداره آموزش و ترويج اداره كل شيلات استان تهران، از برگزاري دوره هاي آموزشي انواع شيوه هاي طبخ ماهي و ميگو در ميادين ميوه و تره بار تهران خبر داد.
سيروس نصيري افزود: بيش از 30 دوره آموزشي براساس توافقنامه اي كه با سازمان ميادين ميوه و تره بار به امضا رسيده، در سال جاري برگزار شد.
وي، برگزاري اين دوره هاي آموزشي را به صورت رايگان اعلام كرد و گفت: در اين دوره ها مربيان به صورت عملي، نحوه طبخ انواع ماهي را آموزش دادند.
در اين دوره ها 8 تا 12 نوع طبخ ماهي و ميگو به شركت كنندگان آموزش داده  شد. در قالب اين دوره هاي آموزشي بيش از 800 نفر از زنان تهراني، شيوه هاي گوناگون طبخ ماهي را آموختند.
با اينكه بين 500 تا يكهزار شيوه براي طبخ ماهي و ميگو در دنيا مرسوم است، اما در ايران حداكثر 4 تا 5 نوع غذا با اين آبزيان پخته و مصرف مي شود.
به گفته وي، بيشتر خانواده ها شيوه هاي گوناگون طبخ ماهي و ميگو را نمي دانند و فقط از روش سرخ كردن استفاده مي كنند كه اين شيوه، نامناسب ترين نوع طبخ آبزيان است.
وي افزود: اگر خانواده ها نحوه صحيح طبخ و مصرف ماهي و ميگو را بدانند، از لحاظ اقتصادي اين نوع غذاها كم هزينه تر از ساير غذاها خواهد بود. نصيري با اشاره به اينكه اين دوره آموزشي امسال در 7 ميدان ميوه و تره بار برگزار شد، ادامه داد: مربيان شيلات در ميادين ازگل، جنت آباد، فرديس، اختياريه، شهرك چشمه، اكباتان و معلم شيوه هاي طبخ ماهي و ميگو را به بانوان خانه دار آموزش دادند.
وي، مهمترين انواع طبخ ماهي و ميگو را نام برد و گفت: شنيتسل قزل آلا، سالاد ماهي تن، هواري ماهي، ماكاروني ماهي، قليه ماهي، كتلت ماهي، كباب قفقازي ماهي، كيلكاسوخاري، پلو ميگو، ميگوي پفكي و سمبوسه از جمله انواع طبخ آبزيان است كه آموزش داده شده است.

تعميرگاه
سوپا پ ها هم مي  ترسند
022947.jpg
نادر سياهپوش- آيا تا به حال واژه ترسيدن سوپاپ يا سوپاپ ترساندن به گوش شما خورده است. آيا مي  دانيد سوپاپ ترسيده به چه سوپاپي گفته مي  شود؟
سوپاپ در موتور در واقع مثل يك شير عمل كرده و كانال هاي ورودي و خروجي سيلندرها را باز و بسته مي   كند. سوپاپ ها در زمان بسته بودن به نشيمنگاه خود كه به آن سيت سوپاپ مي   گويند چسبيده و مانع از خروج يا ورود مخلوط سوخت و هوا يا دود و كمپرس موتور مي   شود و در زمان گرفتن فرمان از سوي ميل سوپاپ جهت باز كردن كانال ورودي يا خروجي سيلندر در موقع لزوم از روي سيت بلند شده و باعث ورود مخلوط سوخت و هوا يا خروج دود داخل سيلندر مي   شود.
سيت سوپاپ در واقع جزئي از سرسيلندر به حساب مي  آيد و دور آن آب موتور جريان دارد و سوپاپ نيز در هنگام نشستن داخل سيت اين امكان را مي  يابد تا حرارت خود را به سيت انتقال داده و خنك شود. چنانچه يكي يا تمامي سوپاپ ها به دليل فيلرگيري نادرست كاملا بسته نشود در واقع به طور كامل روي سيت قرار نگيرد بيش از حد گرم شده در لبه هاي آن آثار ترك خوردگي به وجود مي   آيد. اين ترك باعث خروج كمپرس از دريچه اي مي شود كه سوپاپ آن آسيب ديده است. به اين ترك خوردگي ترسيدن سوپاپ مي گويند. سوپاپ ترسيده نمي    تواند عمل آب بندي ورودي و خروجي سيلندرهاي موتور را به خوبي انجام دهد، لذا موتور شروع به بد كار كردن كرده از حالت معمول خارج مي   شود. در واقع سيلندر كه سوپاپ آن ترسيده باشد تقريبا از گردانه توليد نيروي موتور خارج شده و باعث كاركرد نامرتب و افت نيروي موتور مي  شود.
چنانچه خودروي خود را در فواصل توصيه شده توسط كارخانه توليد خودرو و با اعداد توصيه شده توسط سازنده خودرو و يك مكانيك مجرب فيلرگيري كنيد اين مشكل براي شما پيش نخواهد آمد.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
دفترچه بيمه نمي  دهند
شوهرم چند سال بيمه بوده به صورت خود اختياري. سه ماه سه ماه پولش را مي  داديم. سه ماه عقب افتاد و بعد از اينكه اين پول را داديم گفتند چون شوهرم 42 ساله است و الان دوران مريضي و بيماري است دفترچه نمي  دهيم. 10 سال است دفتر داريم ولي الان نمي  دهند.
گردوخاك زمين فوتبال 
براي صاف كردن زمين ميدان فوتبال اختياريه از خاك دستي استفاده شده كه در مواقع وزيدن باد شديد، گرد وخاك زيادي از سطح زمين به فضاي اطراف بلند مي  شود و منازل همسايگان اين زمين را آلوده مي  كند.
يك شهروند
دردسر خريد يخچال آزمايش 
مدت يك ماه است كه يك يخچال آزمايش 8فوت براي استفاده فرزند دانشجويم خريده ام اما متاسفانه از همان روز اول پس از بازديد از طرف نمايندگي واقع در خيابان كاوه، مشخص شد كه موتور يخچال سوخته است. در اين مدت چند بار با كارخانه تماس گرفتم و آنها نيز مشكل ناتواني خود را براي تهيه موتور جهت تعويض به مشكل ما اضافه كردند و براي ما تنها يك دفترچه رنگي به نام ضمانتنامه مانده است. منتظر اقدام مسوولان محترم هستيم.
آقاي مهرافزا
پل عابر مشرف 
پل عابري در بزرگراه امام بين خيابان جعفريان شرقي و غربي نصب شده كه مشرف به منزل ماست. حدود يك سال پيش به شهرداري منطقه 4 شكايت برديم، ولي تاكنون هيچگونه رسيدگي انجام نشده و ديگر اينكه به علت نبود حفاظ در بزرگراه، عابران از زير پل عبور و مرور مي كنند كه تا الان چندين تصادف رخ داده است.
متري 200 هزار تومان اضافه 
برابر با بخشنامه ارتش براي واگذاري مسكن به كاركنان خود در سال 77، 5/3 ميليون تومان براي متري 59 هزار تومان به صندوق تعاوني مسكن واريز كرديم. بنا بود 3 ساله تحويل دهند، اما اسفند 82 تحويل دادند. حالا كه براي تسويه حساب به بنياد تعاون مسكن ارتش رفته ايم، مي گويند متري 200 هزار تومان اضافه پرداخت داريد. اين نابساماني چه معنايي دارد؟ ما درد دلمان را بايد به چه كسي بگوييم؟
جمعي از اعضاي پروژه كوژشيان 
مغازه هاي غير مجاز
شهرداري در شهرك والفجر حكيمه واقع در تهرانپارس اقدام به ساخت مجتمع تجاري كرده است كه به خاطر گراني كسي سراغ آنها نمي رود، در عوض مغازه هاي غير مجاز اطراف زياد شده اند.
جواب نمي دهند
خودرو سمند خود را به نمايندگي مجاز براي انجام سرويس هاي لازم بردم. بعد از تحويل از آنها پرسيدم چه كارهايي روي خودروام انجام شده ولي آنها سر باز زدند. نمي دانم كه خدمات لازم را انجام داده اند يا نه؟ ايران خودرو بايد در اين مورد نظارت و رسيدگي كند.
كمكم كنيد
كارمند دانشگاه علوم پزشكي بيمارستان سينا با 29 سال سابقه كار هستم، در سال 82 تصادف كردم و همسرم در اين بيمارستان فوت كرد. در زماني كه درگير برنامه خاكسپاري و فوت همسرم بودم، اختلاسي صورت گرفت. حال در نظر دارند مرا به جرم اختلاس اخراج كنند.
علي اينانلو
نياز به سرعت گير
خيابان شهيد تسليمي واقع در خيابان ديباجي شمالي بسيار باريك و پررفت و آمد است و نياز به سرعت گير دارد.
نياز به كمك 
روزگار بسيار سختي را مي گذرانم و پول پيش براي اجاره خانه ندارم.
يك خانم 
آزمون دستياري 
هر سال در تاريخ 10 آبان، دبيرخانه شوراي تخصصي پزشكي نتايج آزمون دستياري را اعلام مي كرد، ولي امسال هنوز اين كار را انجام نداده و مكان دبيرخانه هم تغيير كرده و شماره تلفنش در دسترس نيست و سايتش هم باز نمي شود.
از دانشگاه گيلان 

بازتاب
تشكر از روابط عمومي هاي پاسخگو

ستون درد دل از ابتدا با استقبال زيادي مواجه شد و ما هر روز شاهد تماس هاي زيادي هستيم كه به علت كمبود جا تنها بخشي از اين تماس ها را مي توانيم منعكس كنيم. اما طرف ديگر ماجرا وزارتخانه ها و سازمان هاي مختلف هستند كه مخاطب پيام هاي مردمي اين ستون هستند.
مطمئنا جوابگويي اين سازمان ها به مشكلات مردم نقش مهمي در بهتر شدن روابط بين مردم وسازمان ها و حل مشكلات مردم خواهد داشت. ما هم در اينجا از روابط عمومي هايي كه در اين مدت پاسخگوي مشكلات مطرح شده در اين ستون بودند از جمله روابط عمومي شهرداري مناطق مختلف، روابط عمومي شركت واحد اتوبوسراني، روابط عمومي شركت مخابرات و... تشكر كرده و آرزو مي كنيم روابط عمومي همه سازمان ها سريع و به طور مناسب پاسخگوي مردم باشند.

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
محيط زيست
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |