پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۵۲
نمايشگاه موميايي ها، آخر كوچه اعتياد
نمايندگان واكنش هاي متفاوتي در قبال ديدن آدمك ها از خود نشان دادند، از خشم تا همدلي . البته اين كه ميزان تاثير تبديل به چه اتفاقي بشود، كاملا  مجهول است
خيلي ها وعده دادند در حد امكان در تسريع امور مربوط به مبارزه با اعتياد اين دفتر نهايت همكاري را داشته باشند
022857.jpg
عكس ها : گلناز بهشتي 
نمايندگان مجلس هنگام ورود شوكه مي شوند اما بعد از كمي تامل و ديدن موميايي هاي معتادان در مجلس به ساختمان مجلس مي روند.
سعيده عليپور
محوطه بيروني مجلس كه هر روز محل عبور نمايندگان و سران كشور است كمي با هر روز توفير دارد. عكس ها و شوك چند لحظه اي ناشي از ديدن آدمك هاي مومي، همه اي را كه تا ديروزش عجله داشتند زودتر به جلسه برسند، براي تصويب لايحه اي، طرحي، پرسش از وزير يا استيضاح و ... وادار كرده تا لحظه اي درنگ كنند و عكس ها و آدمك ها روي زمين افتاده را برانداز كنند. كمي آن سوتر روي مقواي سفيد با ماژيك نوشته شده است: نمايشگاه عكس؛ آخر كوچه اعتياد...
پس از عبور از فرازها و نشيب هاي بسيار حالا قدم گذاشته ايم داخل محوطه ممنوعه... جايي كه تراكم آدم هايش منحصر مي شود به وزاء ، وكلا و احيانا 4 نفر ديگر مثل من كه براي ماجرايي سر از اينجا درآورده اند.
- خانم، خبرنگاري؟
تقريبا همه قبل از ديدن عكس ها، سراغ آدمك هاي مومي ميآيند كه به شكل رقت انگيزي، جوري كه با دنياي واقعي اش مو نزند، روي زمين افتاده اند و دل همه رهگذران را به حال جامعه درد مي آورند. البته دل درد ياد شده مخصوص وكلاست و لابد انگيزه اي براي يك حركت اساسي.
يكي خم مي شود به طرف يكي از مجسمه هاي مومي و دست مي كشد روي صورتش، مي گويد: خيلي به واقعي شبيه است... دوباره راست مي شود كت خاكستري رنگ را توي تنش مرتب مي كند وعكس ها را نگاه مي اندازد. فكر نمي كنم دلش خيلي درد گرفته باشد! نماينده ديگري كه با دقت 3 آدمك مومي را نگاه مي كند با خنده مي گويد: از دور كه ديديم، يك آن فكر كردم معتادها آمده اند اينجا تحصن كرده اند، با خودم گفتم چطور اجازه دادند اينها بيايند داخل... و دوباره مي خندد و محو تماشاي عكس ها مي  شود و به نشانه تاسف سر تكان مي دهد.
۵۰ عكس در سايز بزرگ روي پارتيشن هاي سفيدرنگ فلزي چسبيده شده؛ عكس هاي تقريبا دردناكي از وضعيت اعتياد در گوشه گوشه شهر. دكتر احمد مرادي پشت ميز سفيدرنگي ايستاده و اسم و سمتش به عنوان مسوول نمايشگاه را تايپ شده روي ميز نصب كرده تا در صورت لزوم به نمايندگان مجلس و ديگر بازديدكنندگان محدود نمايشگاه توضيح دهد. او مي  گويد: اين نمايشگاه از طرف كميسيون امور اجتماعي مجلس و دفتر آموزش فرهنگ پيشگيري از اعتياد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به مدت 3 روز در محوطه مجلس برگزار مي شود.
براساس اعلام رسمي دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر، حدود يك ميليون و 200 هزار نفر در ايران معتاد هستند و 600 هزار نفر نيز به طور تفنني از مواد مخدر استفاده مي كنند.
دكتر مرادي مي گويد: اين اولين بار است نمايشگاهي به اين شكل در محوطه مجلس برگزار مي شود. با توجه به اينكه مجلس قوه قانونگذار است توان اين را دارد كه خيلي از طرح و لوايح را در قالب قانون به تصويب برساند. از اين جهت برگزاري اين نمايشگاه در مجلس كه روزانه شمار بسياري از مسوولان كشوري در آن رفت و آمد دارند هشداري است براي مسوولان تراز بالاي كشور در مورد وضعيت اعتياد در جامعه...
در اين حين و بين گفت وگو يكي از نماينده ها با حالت عصباني مي پرسد: لابد اين نمايشگاه را براي ما برپا كرده ايد كه وضعيت جامعه را ببينيم!
جلوتر مي آيد و با صداي نسبتا بلند و لحني عصباني ادامه مي دهد: شما فكر مي كنيد ما از مردم بي خبريم... ما بهتر ازهمه مي دانيم چه چيزهايي توي جامعه است... ما توي بطن جامعه هستيم از بين همين مردم آمده ايم...
پيش خودم فكر مي كنم بعضي ها چه دل پر دردي دارند!
مرادي معتقد است برخورد بعضي از نماينده ها را كه قلم بگيريم نظر اكثر نماينده ها والبته وزرا كه طي اين روزها به مجلس آمدند از برپايي نمايشگاه مثبت است. وي مي گويد:خيلي ها وعده دادند در حد امكان در تسريع امور مربوط به مبارزه با اعتياد اين دفتر نهايت همكاري را داشته باشند. البته در كشور ما سازمان هاي زيادي متولي امر رسيدگي به معتادان هستند. سازمان بهزيستي ستاد مبارزه با مواد مخدر سازمان زندان ها و دفاتر مختلف پيشگيري از اعتياد كه در اغلب وزارتخانه ها فعال هستند.
اما با اين حال به نظر مي رسد شمار معتادان روز به روز در حال افزايش است در حالي كه ميانگين سني  اين معتادان كاهش يافته است. براساس بررسي هاي انجام شده ميانگين سني معتادان در كشور در حال حاضر، ۲۲ سال است. با اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ هر ساعت 44 نفر در زمينه مواد مخدر دستگير مي شوند كه از اين تعداد 70 درصد آنها معتاد هستند.
8/0 درصد از كل دستگير شدگان دانش آموز و 3/0 درصد دانشجويان هستند.
آدمك هاي گران قيمت مومي كه روي زمين افتاده اند مثال فقيرترين آدم  هاي جامعه هستند. آدم هاي فقير فرهنگي و فقير اقتصادي و فقير رفتاري؛ لباس هايشان پاره و رنگ و رو رفته است.
جوراب هاي پاره و ريز ترين حالت هاي يك معتاد واقعي هم توي اين آدمك هاي مومي فراموش نشده به قول يكي از نماينده ها دست مريزاد به كسي كه اين مجسمه ها را درست كرد با واقعي اش مو نمي زند...
عكس ها ، خرابه هاي حاشيه تهران را نشان مي دهد و آدم هايي كه آرام آرام از شكل آدميزاد خارج مي شوند.... مثل اينكه دل درد كمي بيشتر شده.
چون تعداد صاحب منصباني كه بعد از تماشاي عكس ها به سراغ متصدي نمايشگاه مي آيند و در مورد چند و چون كمك به معتادان سوال مي پرسند و عده اي هم كه  مي خواهند تا اين نمايشگاه در شهر آنها كه وضعيت بهتري از تهران ندارد برگزار شود، زياد است.
مرادي نماينده دفتر فرهنگ پيشگيري از اعتياد، وزارت ارشاد مثل خيلي هاي ديگر بيكاري را عامل اصلي اعتياد مي داند و مي گويد: براي مبارزه با اعتياد و ايجاد فرهنگ آن طرحي را در حال نوشتن داريم كه با وعده هايي كه از نمايندگان گرفتيم اميدواريم تصويب شود تا دولت ملزم به اجراي يك سري از امور در مورد معتادان باشد.
بررسي هاي صورت گرفته در سال 80 نشان مي دهد كه آ مار معتادان تزريقي از 6 درصد به 9 درصد افزايش يافته و در مقابل روش تدخين يا كشيدن مواد كمتر شده است.
مرادي مي گويد: در اين چند روزه رياست محترم مجلس عده اي از وزرا، سفراي خارجي، معاونان پارلماني وزارتخانه ها و سازمان ها ، مدير كل سازمان ها و نمايندگان مجلس از اين نمايشگاه ديدن كردند و قول دادند در آينده به اين امر توجه ويژه اي داشته باشند.
يكي از عكس ها تصوير پسرجواني است كه سرنگ را توي يكي از رگ هاي گردنش فرو كرده  اند زير عكس نوشته شده زادي است و درد و دريغ... آري ... زنگ هوشياري اما هست.

مطالبات دانشجويان معماري
تاواني براي ديگران 
022851.jpg
دانشجويان معماري دانشكده هنر و معماري واحد تهران مركز در اعتراض به جابه جايي مكان دانشكده خود مقابل دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز تجمع كردند. در اين تجمع كه چند روز پياپي به طول انجاميد، دانشجويان به از دست دادن امكانات محدود فعلي در نتيجه اين نقل و انتقال معترض بودند. حدود 1200 دانشجوي معماري در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد هم  اكنون در دانشكده هنر و معماري به تحصيل مشغول هستند.
بيش از 200 دانشجو از اول هفته هر روز بين 9 صبح تا 2 بعدازظهر گرد هم مي آيند تا شايد تصميم مسوولان دانشكده لغو شود.
يكي از دانشجويان معترض مي گويد: مي خواهند ما را از بقيه رشته هاي هنري جدا كنند. در حالي كه معماري جزو رشته هاي هنري است. قبول شدن در رشته معماري آن هم در اين دانشكده چندان ساده نيست. ما با توجه به قبولي در رشته هاي ديگر، اين رشته و اين دانشكده را با توجه به شرايط مكاني و تحصيلي آن انتخاب كرديم. اكنون بدون هيچ هماهنگي و اعلام قبلي مسوولان به يكباره تصميم گرفته اند با بهانه كمبود جا، دانشكده ما را از بدنه اصلي جدا كرده و آن را به فرحزاد منتقل كنند. در حالي كه در اين جابه جايي، امكانات جابه جا نشده و فقط وسايل ساختمان منتقل شده است.
جوان 24 ساله اي كه دانشجوي سال سوم معماري است معتقد است با اين جابه جايي، دانشجويان از امكانات محدود دانشكده هنر و معماري نيز محروم مي شوند. ساختمان جديد كه قبلا دانشكده اقتصاد بوده، مثل يك مدرسه است اصلا فضاي مناسبي براي آتليه و ديگر ملزومات دانشكده معماري ندارد. دختر جواني كه مي گويد دانشجوي شهرستاني است، بيشترين گله را به دوري دانشكده دارد. با توجه به قبولي در اين دانشكده خانه اي در اطراف دانشكده اجاره كردم، اما اكنون مسير آنقدر دور است كه حتي تصور رفت و آمد تا انتهاي فرحزاد مرا به وحشت مي اندازد. به خصوص آنكه برخي از كلاس هاي ما تا ديروقت طول مي كشد.
گذشته از اين، دانشجويان دوري از دانشكده هاي هنري ديگر مانند دانشكده هاي هنرهاي زيبا و دانشگاه هنر را از جمله مشكلات اين جابه جايي مي دانند. ما علاوه بر تعامل با دانشجويان رشته هاي هنري ديگر در دانشكده خودمان با دانشكده هاي هنرهاي زيبا و دانشگاه هنر نيز تعاملات بسياري داشتيم كه با دور شدن از اين دانشگاه ها، ارتباطمان به كلي با دانشكده هاي ديگر قطع مي شود.
يكي ديگر از دانشجويان ادامه كلامش را مي گيرد كه: از طرفي رشته هاي هنري نبايد از هم جدا شوند. معماري هم يكي از رشته هاي هنري پيشتاز است. دانشجويان معماري اين دانشكده بسيار خوب پيشرفت كرده اند و اين مديون تعامل با رشته هاي هنري ديگر است. البته اين ارتباط دوسويه است. معماري هم روي رشته هاي ديگر تاثير مي گذارد و هم از آنها تاثر مي گيرد. با جدا كردن معماري از اين رشته ها اين رابطه قطع شده و به ضرر هر دو تمام مي شود. دانشجوي ديگري مي گويد: با اين كار انسجام دانشكده از بين مي رود. تمام اين ماجراها از عوض شدن رئيس دانشگاه شروع شد. دختر دانشجو كه تحصن چندساعته او را عصبي هم كرده، مي گويد: 2، 3 سال بيشتر از ظرفيت دانشجو پذيرفتند، حالا ما بايد تاوان آن را بپردازيم.  دانشجويان مي گويند تحصن خود را تا روشن شدن تكليفشان ادامه خواهند داد. گو اينكه مسوولان دانشكده معتقدند تكليف دانشجويان روشن است و آنها بايد به خاطر كمبود جا براي حضور در كلاس هايشان به ساختمان جديد بروند.

خصوصي سازي موقوف!
022860.jpg
حالا كه خصوصي سازي در بخش آموزشي كشور هم راه خود را با سرعت بالا طي مي  كند چشم فرهنگيان كشور روشن كه مجلس درصدد است، خصوصي سازي مدارس را لغو كند.
حميدرضا حاجي بابايي، رئيس فراكسيون فرهنگيان مجلس اعلام كرد كه با تصويب طرح الحاق يك تبصره به ماده 88 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، خصوصي سازي مدارس دولتي لغو مي  شود.
نماينده مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي افزود: اين طرح با امضاي بيش از 50 نماينده بر اساس ماده 102 آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي هفته آينده خارج از دستور، مورد بررسي قرار مي  گيرد.
وي ياد آور شد: مطابق ماده 88 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، مي  تواند مدارس دولتي را با هدف خصوصي سازي مدارس در اختيار افراد حقيقي وحقوقي قرار دهد كه اين امر با اصل 30 قانون اساسي مغايرت دارد.
وي خاطر نشان كرد: در صورت نهايي شدن مصوبه مجلس شوراي اسلامي، قانون تحويل مدارس دولتي به افراد حقيقي يا حقوقي يا به اعتباري خصوصي كردن مدارس دولتي لغو مي  شود.

تضاد دودي
022845.jpg
خيلي عجيب است كه مصرف سيگار با يك تضاد انكارناپذير ميان مسوولان اجرايي كشور مواجه است. در حالي كه متوليان دخانيات كشور وارد يك چرخه رقابتي مي شوند وكيفيت سيگارهاي داخلي رو به بهبود است، كميته كشوري مبارزه با استعمال دخانيات حتي با مصرف سيگار بدون دود در اماكن عمومي نيز مخالفت مي كند.
عضو كميته كشوري مبارزه با استعمال سيگار، اعلام كرد: در صورت اجراي طرح ممنوعيت استعمال سيگار در اماكن عمومي، مجوز استفاده از سيگار بدون دود را هم نخواهيم داد.
حسن آذري پور، عضو كميته كشوري مبارزه با استعمال سيگار گفت: استعمال تنباكو، به هر صورتي كه باشد زيان آور است، به همين دليل قصد كاهش مصرف سيگار را به صورت كلي داريم. وي افزود: در طرح ممنوعيت استعمال سيگار در اماكن عمومي، نوع سيگارها را تعيين نكرده ايم، يعني هر نوع سيگاري نبايد در اماكن عمومي مصرف شود. به گفته آذري پور، سيگار بدون دود باعث آزار اطرافيان نمي شود، اما براي خود سيگاري هم خطر دارد و ما هم قصد كاهش عوارض ناشي از استعمال سيگار را داريم.

عوارض شركت هاي خصوصي
022854.jpg
مسايل جانبي شركت هاي خصوصي به استان قم هم رسيد. بعد از اين همه هشدار به دختران و زنان به اشتغال در شركت هاي خصوصي و احتمال سوءاستفاده هاي غير اخلاقي از اين افراد، ظاهرا اين معضل نه تنها كنترل نشده بلكه به ساير استان هاي كشور نيز سرايت كرده است.
مشاور استاندار قم در امور بانوان به سوءاستفاده غيراخلاقي از دختران و زنان در برخي از شركت هاي خصوصي بخاطر عدم نظارت كافي در اين استان هشدار داد.
بتول الهي مي گويد: برخي از اين شركت ها و مراكز تجاري با درج آگهي هاي متعدد با عنوان استخدام منشي به اغفال دختران و زنان مي پردازند. وي ادامه داد: درج اين گونه آگهي ها زماني انجام مي شود كه متصديان اين مراكز توسط هيچ نهاد يا سازماني مورد ارزيابي اخلاقي قرار نگرفته اند و متاسفانه هيچ يك از نهادهاي دولت موظف به نگهباني از اين دختران نيست.

يارانه اضافي
022848.jpg
هر روز يك مدل خبر و مصاحبه روي خروجي تلكس خبرگزاري در رابطه با واقعي كردن قيمت بنزين يا هدفمند كردن يارانه هاي بنزين قرار مي گيرد. با تحركات اخير مجلس با پشتيباني وزارت اقتصاد براي هدفمند كردن يارانه بنزين به نظر مي رسد كه اين هدفمند كردن بسيار ضروري است. منصور ملايي پور، معاون سازمان امور اقتصادي و دارايي خراسان رضوي مي گويد: هم اكنون اقشار مختلف اعم از مستضعف و غني به يك نسبت از يارانه بنزين بهره مند نمي شوند. وي افزود: بين اقشار مردم بسياري از افراد فاقد هرگونه امكان خودرويي هستند و در مقابل، برخي خانواده ها مالك چند خودرو هستند. او گفت: از سوي ديگر مصرف بنزين خودروهاي توليدي ايران چند برابر سطح متوسط جهاني است، به طوري كه به عنوان مثال يك خودروي چهارسيلندر توليد ايران هر 100 كيلومتر 12 ليتر بنزين مصرف مي كند. وي افزود: اين در حالي است كه مصرف بنزين خودروهاي چهارسيلندر در كشورهاي ديگر و از جمله توسعه يافته طي هر 100 كيلومتر چهارليتر است. او گفت: قيمت جهاني هر ليتر بنزين 2 هزار ريال است و در اين شرايط دولت با پرداخت يكهزار و 200 ريال يارانه در هر ليتر بنزين، اين فرآورده نفتي را به قيمت 800 ريال به دست مصرف كننده مي رساند.

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
محيط زيست
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |