پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۵۲
سلام، خلبان شما جان تراولتاست
گفت و گو با جان تراولتا بازيگر فيلم آتش
022917.jpg
پال فيشر
جان تراولتا... سالها بعد از روزهاي موفق در تغيير چهره. استاد به دنبال بازگشت به صدر جدول گرانترين هاست.
نقش تو در اين فيلم به چه صورت بوده آيا واقعا علاقه داشتي كه نقش يك آتش نشان را بازي كني؟
در واقع هدف از اين نقش نوعي قدرشناسي از آتش نشانان است. البته احساس مي كنم اگر نقش رئيس گروه را بازي مي كردم بهتر بود چون هم از ديگر اعضا بزرگ تر بودم و هم به نوعي جديت در شخصيت من وجود دارد. به هر حال اين موضوع براي زنان و مرداني كه در آتش نشاني كار مي كنند جالب است، افرادي كه با داشتن شغل شريف خيلي مورد توجه قرار نمي گيرند. در اين فيلم آتش نشانان به صورت واقعي در آتش بودند و حريق به صورت عمدي ايجاد نشده بود.
نوعي رابطه پدرانه بين شما و اين فيلم وجود دارد، با اين جمله موافقيد؟
بله، شايد به نوعي اين  طور كه شما مي گوييد باشد. در حال حاضر من براي تبليغ اين فيلم به مكان هاي مختلف مي روم تا از لحاظ خبري و تبليغاتي آن را پوشش دهم.
وقتي در مركز آتش نشاني بودي با ديگر آتش نشانان ملاقات داشتي؟
بله من درمحلي كه ماموريت داشتند با آنها ملاقات كردم. با تيمي كه شامل تعداد زيادي آتش نشان بود به محلي رفتيم كه تعداد زيادي خانه آتش  گرفته بود، تجربياتي به دست آوردم كه قبلا از آن بي اطلاع بودم. كار آنها براي من بسيار جالب بود. همكاري و انسجام خوبي بين تيم آنها برقرار بود، تلاش كردم تمام آن تجربيات را در فيلم ارايه دهم و اين براي يك بازيگر مهمترين روش بود چون از نزديك با كار تيم آتش نشاني آشنا شدم.
عكس العمل هاي تو در بين تيم باور نكردني بود. تو ستاره بودي، آيا اين به اين دليل است كه از نزديك كار آنها را ديدي؟
من يك هنرپيشه هستم و اگر قرار باشد در فيلمي بازي كنم بايد در رابطه با نقش و شخصيتي كه بازي مي كنم اطلاعات داشته باشم كه لازمه آن تحقيق است. در اين فيلم بايد به صورت تكنيكي كارهاي آتش نشانان را ياد مي گرفتيم تا بتوانيم آن را طبيعي تر در فيلم بازي كنيم.
عقيده دارند كه تو بين اعضاي گروه از همه مسووليت پذيرتر هستي و اگر در جايي آتش سوزي شود اولين نفري هستي كه عكس العمل نشان مي دهي.
بله، به نوعي اگر ماشين يا خانه كوچكي آتش بگيرد، اين طور رفتاري را طبعا نشان مي دهم.
اگر در حصار آتش گير كني چه واكنشي نشان مي دهي؟
ما آموزش ديده ايم كه در اين شرايط چگونه عمل كنيم.
در آن تيم تو نقش يك آتش نشان خوب را داشتي؟
واقعيت اين است كه من دوست دارم در نقشي كه بازي مي كنم نوعي خنده و شادي وجود داشته باشد. در سال گذشته چهار نقش متفاوت در فيلم ها بازي كردم كه هيچ ربطي به هم نداشت. فكر مي كنم تمام اين نقش ها را به راحتي بازي كردم. در هر نقش جديدي كه بازي  كردم خلاقيت و ارايه خوب را مورد توجه قرار دادم. براي يك بازيگر خيلي مهم است كه بتواند شخصيت هاي متفاوت را بازي كند.
به نوعي بين نقش هاي جديدي كه بازي مي كني با نقش هاي قديمي تو تفاوت وجود دارد؟
اين براي يك بازيگر خيلي راحت است دوباره نقش هاي قديمي را بازي كند، اما تنوع در شخصيت هايي كه بازي مي كنم براي من خيلي اهميت دارد. هميشه دقت مي كنم تا ببينم كه مردم كدام نقش مرا بيشتر دوست دارند، اين براي يك بازيگر مهم است.
وقتي كه فيلم بازي نمي كني زمان را چگونه مي گذراني؟
به تمام دنيا مسافرت مي كنم، خودم پرواز مي كنم، يك بوئينگ 707 دارم. براي شركت هوايي QANTAS پرواز مي كنم و خلبان آنها هستم.
كار تفريحي يا تجاري انجام مي دهي؟
من فقط خلبان آنها هستم. خلبان انحصاري هيات رئيسه. آنها هنگام پرواز مي گويند: سلام، خلبان شما، جان  تراولتا است
وقتي به دور دنيا پرواز مي كني، خيلي چيزها را ياد مي گيري و تجربيات بسياري را براي خانواده ات به ارمغان مي آوري، خانواده ات را براي سفر كجا مي بري؟
امسال ما به آفريقا رفتيم. سفر خيلي جالب و حيرت انگيزي بود.
عكاسي و شكار هم در مسافرت از سرگرمي هاي تو بود؟
نه، اما در اين سفر بچه ها خيلي شگفت زده شده بودند و از تعطيلات كنار دريا براي آنها لذتبخش تر بود. با يك جيپ مسافرتي در روز 7 تا 9 ساعت رانندگي مي كرديم و قسمت هاي مختلف آفريقا را مي گشتيم. من خيلي سخت كار مي كنم و بعضي وقت ها احتياج دارم كه به تعطيلات بروم، مثلا كنار ساحل. پس از يك كار سخت سفر باعث آرامش من مي شود.
در آفريقا حيوان عجيب هم ديديد؟
اكثر حيوانات آنجا را ديديم. بعضي از آن حيوانات خيلي خطرناك بودند و مجبور مي شدي براي فرار سوار ماشين شوي.
پس از دوران استراحت قرار است كار تازه ايي را شروع كني؟
امسال 4 فيلم بازي كردم و احتمالا تا ماه ژانويه استراحت خواهم كرد.
پس تا ژانويه كاري انجام نمي دهي؟
احتمال دارد من را در فيلم Bobby long ببينيد. اين يك فيلم مستقل است كه احتمالا در فستيوال و نيز با واكنش مثبت مردم مواجه خواهد شد.
برگردان : ليلا  موسوي زاده 

بوش رئيس جمهوري زن ذليل
022920.jpg
سيد حسين غضنفري- مي گويند لورا به قدري وسواس تميزي دارد كه خود جورج بوش درباره اش مي گويد: اگر در يك بيابان هم راهيش كنيد، تنها به جاروبرقي فكر خواهد كرد. در طول مبارزات انتخاباتي جورج بوش، هميشه لورا بود كه پس از همسرش سخنراني هاي داغ انتخاباتي را انجام مي داد و پا به پاي جورج بوش در هر صحنه اي از تبليغات انتخاباتي حاضر بود.
جديدترين كار لورا بوش آمادگي براي جشن هاي كريسمس در كاخ سفيد است. لورا از تابستان براي برگزاري اين جشن ها در كاخ سفيد، خود را آماده مي كرده است و حتي در طول همراهيش با جورج بوش جهت سخنراني هاي انتخاباتي، نمونه اي از كارت دعوت ها به جشن كريسمس در كاخ سفيد در كيف دستي اش بوده است. اما مسايل ديگري هم درباره لورا بوش وجود دارد كه ممكن است براي شنوندگان جالب توجه باشد و آن اينكه وي از طرفداران بن استيلر و همچنين كمدين معروف آمريكايي زولاندر است.
حال كه قرار است لورا بوش براي 4 سال ديگر، بانوي اول آمريكا و كاخ سفيد باشد به نظر مي رسد بسياري از همان كارهاي سنتي  را كه در گذشته انجام مي داده را دنبال خواهد كرد، مثل نظر دادن راجع به دكوراسيون داخلي كاخ سفيد! و البته كارهاي غير منتظره اي را نيز از وي شاهد خواهيم بود. در نظر سنجي كه اخيرا انجام گرفت لورا بوش 74 درصد از نظر آمريكاييان آدم جالبي به نظر مي رسد كه اين رقم از درصد همسرش، جورج بوش خيلي بيشتر است. در مصاحبه هايي كه اخيرا از لورا بوش انجام گرفت، وي اعلام كرده كه اهداف بلند مدتي را براي آينده خود تنظيم كرده است. مشاوران لورا بوش مي گويند كه وي به شدت نگران مصرف بي رويه الكل و مواد مخدر در بين جوانان آمريكايي است و مايل است كه اقدام جدي در اين باره صورت گيرد. آنها مي گويند كه لورا بوش مايل است درست زندگي كردن را به آنها ياد دهد، حتي ممكن است خود كه زماني معلم دبيرستان بوده است دست به اين كار بزند. اين علاقه پس از صحبتي كه لورا در مورد جوانان خلافكار با يكي از دوستانش انجام داد در وي پديد آمد. در مصاحبه اي كه لورا با لاري كينگ انجام داد گفت: خيلي دوست دارم به جواناني كه به خاطر ارتكاب جرم مشكل دار شده اند كمك كنم. در سال 2002 بود كه بانوي اول آمريكا طي يك سخنراني در مورد فشار طالبان بر زنان افغان متوجه اثر صحبت هايش در نزد افكار عمومي شد. پس از اين سخنراني زن هاي زيادي در كشورش از اين اقدام وي تشكر كردند. بسياري از راي دهندگان بر اين باور بودند كه لورا بوش از همسرش جورج بوش ميانه روتر است. البته اين امر يكي از استراتژي هاي هميشگي جمهوريخواهان بوده است كه رئيس جمهوري ديدگاه هاي تندي داشته و همسرش سعي در نشان دادن چهر ه اي مطلوب تر از وي در نزد مخالفان داشته باشد. مادر شوهر لورا، باربارا بوش، همسر بوش پدر نيز همين سياست را در پيش گرفته بود. البته لورا هميشه اينطور وانمود كرده است كه در نظرات شوهرش دخالتي ندارد و از اينكه بوش را يك زن ذليل نشان دهد به شدت پرهيز كرده است اما واقعيت جز اين نيست لورا در مصاحبه اي با واشنگتن پست اظهار داشت: جورج مي فهمد كه چرا من اين نظرات را دارم، من هم درك مي كنم كه چرا او اين نظرات را دارد. وي ادامه داد: و به همين خاطر ما بر سر اين مسايل جر و بحث نمي كنيم ما مدت زيادي را در كنار هم بوديم. زماني كه احساس مي شد ايالت فلوريدا تمايل بيشتري به جان كري دارد، دست ها به سوي لورا بوش دراز شد و او توانست با سفر به نقاط مختلف اين ايالت، از مردم فلوريدا بخواهد تا بگذارند همسرش كارهاي تمام نشده را به پايان برساند. لورا را بايد يكي از بازيگران مهم اين دوره از انتخابات رياست جمهوري آمريكا به شمار آورد.

چارچوب
قهرمان ها پير شدند
022914.jpg
تازه  ترين كارتون انيميشن به نام شگفتي ها محصول شركت پيكسار بر پرده سينما آمد. ابرقهرمان هاي كارتوني كه روزي دنيا را نجات مي دادند پس از سال ها زندگي شهري در حالي كه خانواده دار شده اند وزن اضافه كرده اند، ديگر حتي قادر به پوشيدن لباس قهرماني خود نيستند...
كارتون جالبي است با سوژه اي عجيب!

سرقلم
راك به اضافه پست 
موسيقي راك ديگر alternative در حاشيه جهان عظيم موسيقي راك، دنياي كوچك اما متفاوتي دارد. در حاليكه فروش يك ميليون آلبوم در دنياي موسيقي راك و پاپ موفقيت عمده اي دانسته نمي شود، گروهي كه بتواند 100 هزار آلبوم در جهان راك آلترناتيو بفروشد، گروه موفقي يه شمار مي آيد، نظير گروه اداره پست The Postal Service.
بن گيبارد خواننده و نوازنده گيتار، دريك سال اخير دو بار به اين موفقيت دست يافته است. علاوه بر گروه خودش در سياتل به نام Death Cab for Cutie كه موسيقي راك عاطفي يا emo rock مي نوازد و آلبوم اولش 250 هزار نسخه فروش رفت، گروه ديگر او The Post Service كه در آن با نوازنده سازهاي الكترونيك جيم تمبورلو همكار است، 400 هزار نسخه فروخته است.
جيمي تمبورلو و بن گيبارد براي ساختن آلبوم مشترك خود طي پنج ماه، نوارها و برنامه هاي كامپيوتري را ازطريق پست با هم مبادله كردند و بعد كه آلبوم حاضر شد به خاطر سهم مهمي كه اداره پست در جريان توليد آن داشت، تصميم گرفتند اسم گروه جديد خود را اداره پست The Postal Service بگذارند.
شركت صفحه پركني Sub Pop سياتل، كه در انتشار موسيقي راك متفاوت تخصص دارد و بعد از موفقيت خيره كننده گروه Nirvana در دهه 1990 كه ميليون ها نسخه از چند آلبوم معدود آنها فروش رفت، از فروش آلبوم اول گروه اداره پست كه تاكنون 400 هزار نسخه فروخته است، خيلي راضي بود، تا اينكه تابستان گذشته پستچي اداره پست نامه اي از وكلاي اداره پست روي ميز رئيس شركت Sub Pop گذاشت كه محترمانه از شركت و از گروه اداره پست مي خواست اسم اداره پست را از روي خود بردارند و از فروش آلبومي تحت اين عنوان فورا خودداري كنند.
نامه نگاري ها و مذاكرات تلفني و حضوري سرانجام به انعقاد قراردادي ميان اداره پست آمريكا و گروه راك اداره پست منجر شد. قرار شد اداره پست آلبوم هاي گروه اداره پست را از طريق وب سايت خود براي فروش عرضه كند.

كوتاه تر از گزارش
جيمز باند سياهپوست
022923.jpg
پي ديدي كه همان پاف ددي سابق و خواننده هيپ هاپ است قصد دارد به عنوان اولين سياهپوست در نقش جيمز باند بازي كند. او مي گويد كه جهان منتظر است يك جيمز باند، سياهپوست باشد. تهيه كنندگان فيلم هاي 007 هنوز بر سر اينكه آيا مايل به استفاده از يك هنرپيشه سياهپوست در فيلم هاي جيمز باند هستند يا خير،  به توافق نرسيده اند.
گفتني است پيرس برازنان بازيگر پيشين نقش جيمز باند، ديگر قصد ندارد تا به جاي اين جاسوس بازي كند. احتمالا بعد از اين ما شاهد جيمز باند از نژاد هاي مختلف چون سياه، زرد و حتي سرخپوست نيز خواهيم بود!
آزادي قاتل سريالي 
قاتلي كه 13 زن را در سال 1982 در ميشيگان به قتل رسانده بود و به تحمل 60سال زندان محكوم شده بود، ممكن است آزاد شود. اين موجب شده است دادستان ميشيگان به تكاپو بيفتد تا از آزادي اين فرد جلوگيري كند. كورال واتز كه به گفته خودش زناني را كه چشمان شيطاني داشته اند به قتل مي رسانده، ممكن است به خاطر نبود مدارك كافي عليه وي آزاد شود.
عضو جديد كاخ سفيد
به دنبال انتخاب جورج بوش براي ادامه رياست جمهوري آمريكا، كاخ سفيد شاهد ورود يك تازه وارد به اين مكان است. يك سگ ماده به نام ميس بيزلي  عضو جديد كاخ سفيد است. نام اين سگ كه با يكي از رهبران اپوزيسيون استراليا هم اسم است، تبديل به موضوع جالب و خنده داري براي مطبوعات استراليا شده است. اين سگ هديه بوش به همسرش است و نام سگ از يك شخصيت داستاني كتاب كودكان گرفته شده است.
پسر آدم  رباي مارلون براندو
مقامات قضائي آمريكا به مايكل جكسون اتهام جديدي را وارد كردند. آنها مي گويند كه مايكل جكسون به پسر مارلون براندو، ميكو براندو 20هزار دلار داده تا پسري را كه به مايكل جكسون اتهام آزار و اذيت جنسي وارد كرده بود، بربايد. ميكوبراندو از محافظان شخصي مايكل جكسون است. وكيل مدافع مايكل جكسون در اين باره مي گويد كه هيچ عجيب نيست مايكل جكسون با اين همه ثروت چنين مبلغي را براي كارهاي روزانه به يكي از كارمندانش بدهد.
خودكشي پس از انتخابات آمريكا
نيويورك - مردي كه پس از انتخاب شدن جورج بوش براي بار دوم به شدت ناراحت شده بود با شليك گلوله در گراند زيرو، برج هاي سازمان تجارت جهاني نيويورك، واقع در نيويورك خود را كشت. در نزديكي جسد اين مرد كه آندرو ويل نام دارد، يك تفنگ شكاري بوده است. مادر وي مي گويد: پسرش پس از انتخابات آمريكا و اعلام نتيجه آن به شدت آسيب  روحي  ديد و يكي از دوستان خانوادگي ويل مي گويد كه شك ندارد اقدام ويل، يك اقدام اعتراض آميز بوده است.

زاويه ديد
دندانپزشكان آلماني براي بم
كمك رساني به زلزله زدگان بم در خارج از ايران بعد از يك سال كه از زلزله مرگبار بم مي گذرد، همچنان ادامه دارد. يكي از نهادهاي فعال در خارج از كشور، كانون پزشكان و دندانپزشكان ايراني مقيم آلمان است كه علاوه بر ارسال دارو تاكنون 55 هزار يوور كمك مالي نيز براي زلزله زدگان بم جمع آوري كرده است. بازسازي پرورشگاه بم و سرپرستي كودكان يتيم دو فعاليت عمده ديگر اين كانون است. دكتر محمد حسين بني واحد، دندانپزشك ساكن دوسلدورف، مي گويد: در سفر به بم تصميم گرفته شد به بازسازي ساختمان پرورشگاه بم كه آسيب ديده بود، كمك بشود. ضمن اينكه از روز اول تصميم بر اين بود كه نظارت مستقيم بر خرج كمك مالي داده شده انجام شود. وي مي گويد اين كانون در آينده به كمك هاي خود به قربانيان زلزله مهيب شهر بم ادامه خواهد داد.
تصادف قطار: اتفاقي يا خودكشي؟
انگليس- تصادف قطاري كه اخيرا در بركشير رخ داد ممكن است تقصير فردي كه قصد خودكشي داشته است، باشد. اين قطار با سرعت۱۰۰ مايل در ساعت با ماشيني كه روي ريل قطار پارك شده بود تصادف كرده و منجر به كشته شدن۶ مسافر، راننده ماشين و همچنين مجروح شدن۱۵۰ نفر از مسافران شد. شاهدان حادثه مي گويند راننده ماشين را مشاهده كردند كه فرياد مي زد:مي خواهم بميرم! پليس هنوز خودكشي راننده ماشين را تاييد نكرده است و تحقيقات بيشتر در اين زمينه ادامه دارد.

اشكوب
اشتباه دستگاه شمارش آرا
بر اثر مشكل ايجاد شده در سيستم يك دستگاه خودكار شمارش راي در ايالت اوهايو جورج بوش 893/3 راي بيش از آنچه بايد دريافت مي كرد، به نفع خود ثبت كرد. هرچند كه جورج بوش با بيش از 136 هزار راي برنده ايالت اوهايو به شمار مي رود، اما اين موضوع مي تواند در افكار عمومي آمريكا تاثير منفي بگذارد. جمهوريخواهان اميدوارند شاهد تكرار چنين اخباري نباشند.
قصد مهاجرت آمريكاييان به نيوزلند
وب سايت سازمان مهاجرت نيوزلند، اين روزها شاهد علاقه آمريكاييان به مهاجرت به آنجاست.
پس از انتخابات رياست جمهوري آمريكا و برنده شدن جورج بوش در اين رقابت نفس گير بسياري از دموكرات ها اعلام كرده اند كه ديگر حاضر به اقامت در اين كشور نيستند و قصد مهاجرت به كشوري كه به زعم آنها دموكراتيك تر است را دارند.
به اين ترتيب در روزهاي اخير نيوزلند و كانادا شاهد علاقه مندي آمريكاييان جهت مهاجرت به آن كشورها هستند.
آرنولد ضد كازا
هاليوود اعلام كرده است كه در تاريخ 16نوامبر، برضد شركت هايي كه اقدام به توليد برنامه هاي كامپيوتري و مديريت آنها جهت به اشتراك گذاشتن فيلم هاي سينماي در اينترنت كرده اند، دست به شكايت در مراجع قضائي خواهد زد.
آرنولد شوارتزينگر، فرماندار كاليفرنيا هم اعلام كرده است كه از اين حركت استقبال خواهد كرد. به گفته وي بيش از نيم ميليون نفر در صنعت فيلمسازي شاغل هستند و به خاطر وجود چنين نرم افزارهايي كه موجب مي شود مردم جهاني فيلم ببينند، متضرر شده اند. از مشهورترين برنامه هاي كامپيوتري اشتراك فايل هاي صوتي و تصويري مي توان به كازا، وين ام اكس واي ميول اشاره كرد.

دكه
از پشت بام ها به خيابان ها
022938.jpg
نيروهاي نظامي عراقي و آمريكايي وارد فلوجه مي  شوند. عنوان اصلي لس آنجلس تايمز در روز سه شنبه بود. شيكاگو تريبون نيز يك تيتر اصلي خود را به حمله اشغالگران به فلوجه اختصاص داد: جنگ از پشت بام ها به خيابان ها رسيد. آركانزاس دموكرات گزت يك تيتر اصلي صفحه اول را به ممنوع شدن ملاقات هاي ياسرعرفات به تشخيص پزشكان تخصيص داده است. روزنامه بالتيمورسان جدا از همين تيترهاي باقي روزنامه ها، يك تيتر درباره تركيب هاي دارويي  دارد كه موجب كاهش مرگ بر اثر سكته قلبي در سياهپوستان مي  شوند.
022935.jpg
022932.jpg
022929.jpg
022926.jpg

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
محيط زيست
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |