شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۴ - Nov 13, 2004
شهردار تهران اعلام كرد
دستور خاتمي براي تعيين
حريم تهران و حمايت دولت
از بازسازي بافتهاي فرسوده
دكتر احمدي نژاد از توجه رئيس جمهوري به مشكلات شهر تهران تقدير كرد
رئيس جمهوري، شوراي عالي شهرسازي را موظف كرد طي يك ماه آينده تكليف حريم تهران را تعيين كرده و نيز نحوه حمايت دولت در نوسازي بافت هاي فرسوده تهران را مشخص كند
006555.jpg
عكس : هادي مختاريان
گروه شهري: سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري به همراه تعدادي از اعضاي هيات دولت طي جلسه اي مشترك بامهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ، دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران و آقايان دكتر شريعتمداري، دكتر زياري و مهندس زريبافان از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران پيرامون ۲۰ عنوان از مسائل مورد بحث از جمله حريم شهر تهران، ترميم و نوسازي بافت هاي فرسوده و مديريت واحد ترافيك به بحث و گفت و گو پرداخت.
خبرنگار ما در حاشيه ملاقات مردمي پنج شنبه گذشته دكتر احمدي نژاد از منطقه ۳ به نقل از شهردار تهران مي نويسد: در اين جلسه كه روز دوشنبه هفته گذشته برگزار شد، پس از بحث هاي مفصل كارشناسي، خوشبختانه رئيس جمهوري طي صدور دستورات لازم، شوراي عالي شهرسازي را موظف كرد ظرف يك ماه آينده تكليف حريم شهر تهران را تعيين كند.
احمدي نژاد با ابراز امتنان از تأكيد رئيس جمهور محترم و جمعي از اعضاي كابينه وي به خاطر مساعدت ايشان براي الزام دستگاههاي دولتي ذيربط براي ارائه كار كارشناسي در مورد تقسيم بندي حريم تهران و تأكيد بر زيان هايي كه از ناحيه اظهار نظرهاي غيركارشناسانه در اين مورد مردم را تهديد مي كند، گفت: همان طور كه بارها اعلام كرديم آرزوي اعضاي شوراي شهر و شهردار تهران اين است كه همه مردم ايران در بهترين شرايط به لحاظ بهره مندي از امكانات شهرنشيني زندگي كنند و البته سعي ما هم در محدوده وظايفمان در همين راستا خواهد بود.
وي خبرداد رئيس جمهوري همچنين از شوراي عالي شهرسازي خواست ظرف يك ماه آينده تكليف نحوه شراكت و حمايت دولت را در بازسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده تهران تعيين كند.
احمدي نژاد تشكيل جلسه مشترك به رياست  سيد محمد خاتمي را با مديريت شهري مثبت ارزيابي كرد و ضمن ابراز اميدواري از تداوم جلساتي از اين دست در جهت حل مشكلات باقي مانده يكي ديگر از نتايج اين جلسه را موافقت رئيس جمهوري با ورود ۲ هزار دستگاه اتوبوس جديد از نوع ديزلي ۰۴۵۷ منطبق با استاندارد ۲۰۰۲ محيط زيست اروپا دانست و گفت: در اين جلسه ايرادات وارد به اتوبوس هاي گاز سوز و آماده نبودن شرايط فني سيستم تأمين و نگهداري اينگونه اتوبوس ها به طور مستدل مطرح شد و پس از اثبات اين نكته كه در حال حاضر نمي توان حمل و نقل شهري را متكي به يك سيستم نامطمئن  ساخت، مجوز ورود ۲ هزار دستگاه اتوبوس از جانب رئيس جمهوري صادر شد.
شهردار تهران  تأكيد كرد: سياست مديريت شهري، حمايت از توليدات داخلي است و معتقديم تا آنجا كه امكان دارد نبايد فرصت اشتغال از متخصصان داخلي گرفته شود، گر چه اين سياست به لحاظ مالي، هزينه هاي بيشتري را بر دوش مديريت شهري تحميل كند. وي سياست عمومي مديريت شهري را تعامل مثبت، همدلي و همكاري با همه دست اندركاران و سازمان ها دانست و گفت: تا امروز براي تحقق اين امر تلاش كرديم و حتي در بسياري از موارد از حقوق حقه خود نيز گذشتيم.
وي ادامه داد: شرايط عمومي به گونه اي نيست كه وقت را صرف كارهاي غير مثبت كنيم به طوري كه حتي اگر همه دست اندركاران و سازمان ها در يك هماهنگي كامل دست به دست هم دهند و با سرعت نهايي حركت كنند ظرف ۱۰ سال آينده امكان غلبه بر مسائل ريشه اي شهر تهران وجود خواهد داشت، بنابراين هر چقدر از اين فضا دور شويم به همان نسبت به بهبود شرايط زندگي مردم و جامعه لطمه خواهيم زد.
شهردار تهران در بخش  ديگري از سخنان خود با تأكيد بر تكميل شبكه بزرگراهي تهران به عنوان سياست اصلي مديريت شهري خبر داد ظرف يك ماه آينده گره ترافيكي ميدان بهمن در جنوب شهر تهران (بزرگراه بعثت تا تقاطع شهيد رجايي) با اجراي يك طرح ترافيكي بسيار مهم رفع خواهد شد.
وي ادامه داد: گره ارتباطي خيابان شهيد مطهري به سمت شمال مدرس نيز از طريق ساخت يك لوپ ظرف هفته آينده برطرف خواهد شد.
وي همچنين گره ترافيكي بزرگراه نيايش و تقاطع سؤال را بسيار سنگين دانست و گفت: براساس نتايج مطالعات انجام شده در اين نقطه نيازمند يك تقاطع غيرهمسطح هستيم، اما از آنجا كه تا احداث تقاطع غير همسطح شاهد تراكم عبور و مرور و اتلاف ساعت ها از وقت مردم در ترافيك خواهيم بود طي بررسي هاي انجام شده تا احداث يك پل، طرح ترافيكي كوتاه مدتي به زودي در اين نقطه اجرا خواهد شد تا به طور موقت مشكلات موجود را برطرف كند.
احمدي نژاد پس از اشاره به افتتاح يكي از پل هاي بزرگ شهر تهران به نام كردستان _ ملاصدرا تا پايان امسال درباره گره ترافيكي بسيار سنگين بزرگراه همت از محدوده آفريقا تا كردستان گفت: به دليل عرض كم پل هاي روگذر و فاصله كم پايه  هاي آن، معمولاً شاهد تراكم و راهبندان هاي سنگين به ويژه در ساعات بعد از ظهر در بخش ورودي غربي شهيد مدرس هستيم. تعريض اين بخش از بزرگراه در دستور كار است و قسمتي از كار آغاز شده و تعريض پل ها هم بزودي آغاز خواهد شد.

دلايل انتخاب مسير صادقيه - فرودگاه براي احداث نخستين قطارهوايي تهران
006564.jpg
گروه شهري: باتوجه به اينكه انتخاب مسير صادقيه _ فرودگاه مهرآباد به عنوان نخستين خط قطار هوايي (مونوريل) در تهران، پرسش هايي را برانگيخته بود، اطلاعات تازه اي در اين زمينه از سوي روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران دراختيار رسانه ها قرار گرفت.
وجود مسيرهاي پرازدحام جمعيتي و كاري در غرب تهران ازجمله ميدان دوم صادقيه و ايستگاه متروي مجاور آن، ميدان آزادي و پايانه مسافربري غرب، پارك سوار آزادي و فروشگاه رفاه آزادي در مجاورت آن، كوي فردوس، محله طرشت، شهرك هاي بيمه، آپادانا، اكباتان و شهيد فكوري و فرودگاه مهرآباد و ضرورت سرويس دهي مناسب به استفاده كنندگان از سيستم حمل و نقل عمومي در اين محدوده ازجمله دلايل انتخاب مسير صادقيه _ فرودگاه مي باشد.
بنابراين اين گزارش مطابق اهداف طرح سيستم ريلي موردنظر از مسيرهاي عمده جاذب سفر و نقاط تعويض وسيله نقليه در غرب تهران بوده و بر پايه حداقل تملك و برخورد با تاسيسات شهري در مسير ميدان دوم صادقيه _ خيابان شهيد باقري _ ايستگاه متروي صادقيه _ خيابان برادران رحماني _ پايانه مسافربري غرب _ پارك سوار آزادي _ جاده مخصوص كرج _ بلوار معراج و فرودگاه مهرآباد انتخاب شده است.
اين گزارش مي افزايد: كل سفرهاي روزانه در محدوده مذكور ۱۸۲ هزار سفر مي باشد كه باتوجه به سهم ۵۲درصدي حمل و نقل عمومي، تعداد سفرهاي روزانه به وسيله اين سيستم ۹۵ هزار سفر برآورد مي گردد كه به منظور افزايش اين سهم به ۷۵ درصد، به جابه جايي ۴۲ هزار سفر ديگر توسط حمل و نقل عمومي نيز موردنياز خواهد بود.
براساس اين گزارش مسير مذكور قابليت جذب بيش از هشت هزار مسافر در ساعت را در يك جهت دارا بوده و سيستم مونوريل قابليت حمل ده هزار مسافر در ساعت را با توالي ارسال دو دقيقه دارد و از اين رو تعداد قطارهاي موردنياز ۱۲ قطار سه واگنه با ظرفيت هر قطار ۳۰۰ نفر مي باشد كه قابليت افزايش به چهار واگن را نيز دارد.
اين گزارش اضافه مي كند: نوع قطار مورد استفاده داراي فن  آوري روز بوده و اصول آيروديناميك در آن رعايت شده و سيستم هاي برق، كنترل، سيگنالينگ و اتاق فرمان آن ساخت مالزي و سيستم كشنده و تعليق آن ساخت ژاپن مي باشد و توان واگن هاي كشنده آن نيز ۱۳۵ اسب بخار و سيستم حركت و كنترل آن سه فاز و ۴۰۰ ولت است.
بر پايه اين گزارش موقعيت و مساحت ايستگاه هاي نخستين خط مونوريل تهران شامل فرودگاه مهرآباد با ،۶۰۰۰ ميدان آزادي با ،۱۲۰۰ پايانه مسافربري غرب با ،۱۲۰۰ شهرك آپادانا با ،۶۰۰ ايستگاه متروي صادقيه با ۸۰۰ و ميدان دوم صادقيه با ۱۲۰۰ مترمربع است و تمامي ايستگاه ها مجهز به پله معمولي و نيز پله برقي يا آسانسور مي باشند.
اين گزارش با اعلام مسير حركت سيستم از دو تير به صورت رفت و برگشت با مقطع دو متر و طول ۱۶ از بتن مسلح پيش تنيده كه بر روي ستون هايي به شكل T  و در ارتفاع ۵/۴ و حداكثر ۵/۶ متر نصب مي گردد، مدت اجراي پروژه از زمان انجام كليه واگذاري هاي اراضي، رفع موانع حقيقي و حقوقي را دو سال پيش بيني كرده است.
روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در خاتمه بخش سوم گزارش خود تاكيد كرد: چهارمين و آخرين بخش از گزارش «دلايل و ضرورت هاي احداث مونوريل در تهران» را به زودي اعلام خواهد كرد.

ورود ميني بوس هاي گازسوز به محدوده طرح ترافيك آزاد شد
006561.jpg
ايسنا: دبير شوراي عالي ترافيك كشور از تصويب «رفع ممنوعيت تردد بدون مجوز ميني بوسهاي گاز سوز در محدوده طرح ترافيك تهران» خبر داد و گفت: اين دسته از خودروها نيازي به مجوز طرح ترافيك ندارند.
مهندس رئوفي در گفت وگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: تصميم فوق به پيشنهاد سازمان حفاظت محيط زيست و به دليل آلودگي نداشتن ميني بوسهاي گازسوز تصويب شد. به گفته وي، اين مصوبه پس از ابلاغ از سوي وزير كشور به عنوان تسهيلات تشويقي، به مدت يك سال اجرا مي شود.

آلودگي صوتي و خطر سكته براي مردان
006552.jpg
آسمان آبي: نتايج مطالعات محققان سازمان محيط زيست آلمان روي ۴۱۵۵ بيمار نشان مي دهد، مرداني كه به مدت طولاني در محيط پرترافيك زندگي مي كنند، تقريبا يك سوم بيشتر از سايرين در معرض سكته هاي قلبي قرار دارند.همچنين علاوه بر وجود ارتباط ميان آلودگي صوتي و خطر سكته قلبي، عوامل ديگري از جمله ديابت و سيگاركشيدن نيز سبب بروز سكته هاي قلبي مي شوند.
نتايج اين تحقيق نشان مي دهد، آلودگي صوتي خطر بروز سكته قلبي را در خانم ها افزايش نمي دهد، زيرا سيستم هورموني بدن آنان با مردان متفاوت است.

بازسازي تنديس عدالت
006549.jpg
واحد مركزي خبر: شهرداري تهران براي حفاظت و حراست از ميراث فرهنگي شهر برخي از مجسمه هاي تاريخي محدوده تهران را بازسازي و ساماندهي مي كند.
مديركل ميراث فرهنگي استان تهران گفت: براساس هماهنگي هاي صورت گرفته با شهرداري، برخي مجسمه ها از جمله مجسمه خيام در پارك لاله، مجسمه فردوسي در ميدان فردوسي، مجسمه اميركبير در داخل مدرسه دارالفنون و همچنين مجسمه فرشته عدالت در دادگستري تهران مرمت مي شود.پازوكي افزود: ميراث فرهنگي بر نحوه اجراي اين طرح نظارت خواهد داشت تا بعد از اين مرحله، ساير مجسمه ها از جمله مجسمه ميدان پاستور و ميدان حر نيز به ترتيب بازسازي شوند. وي خاطرنشان كرد: اين مجسمه ها از دهه ۱۳۲۵ به بعد در تهران احداث شده است.

تجليل شهرداري از جانبازان شيميايي و قطع نخاعي
006558.jpg
گروه شهري: نخستين يادواره جانبازان شيميايي و قطع نخاعي به همت معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري منطقه شش تهران در مركز فرهنگي سيدالشهداء (ع) برگزار شد.
در اين يادواره كه شهرداران مناطق و اعضاي شوراي اسلامي تهران حضور داشتند از ۱۲۵ جانباز دوران دفاع مقدس تقدير شد.
در اين مراسم، شهردار منطقه ۶ تهران، طي سخناني از جانبازان به عنوان نماد پايداري، ايثار و شهداي زنده ياد كرد و افزود: جامعه امروز ايران، نيازمند آشنايي با فرهنگ شهدا و ايثار مي باشد .

بهزيستي آماده استفاده از مراكز نگهداري از كودكان خياباني شهرداري است
ايلنا: رئيس مركز پيشگيري از آسيب  هاي اجتماعي سازمان بهزيستي، اعلام كرد: در صورت آمادگي شهرداري، بهزيستي مي  تواند از مراكز نگهداري از كودكان خياباني شهرداري استفاده كند.
سيدهادي معتمدي، رئيس مركز پيشگيري از آسيب  هاي اجتماعي سازمان بهزيستي، گفت: سال گذشته ۲ مركز نگهداري از كودكان خياباني، توسط شهرداري به بهزيستي تحويل داده شده است.
گفتني است؛ شهردار تهران چندي پيش اعلام كرده بود كه نهادهاي متولي كودكان خياباني فعاليت مناسبي ندارند و از پتانسيل  هاي موجود در شهرداري براي ساماندهي كودكان خياباني نيز استفاده نمي  كنند.
وي تصريح كرد: سال گذشته، شهرداري دو مركز ريحانه و خانه سبز را براي نگهداري كودكان خياباني در اختيار بهزيستي قرار داد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |